• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Hupaisinta näissä on, että näistä loukkaantuu vain sekaisin olevat valkoiset woke ihmiset. Eskimoita ei eskimojäätelöt kiinnosta pätkääkään. Voisikin kysyä miksi nämä valkoiset woket kokevat oikeudekseen kaapata esimot omaksi kapulakseen jolla ajavat sairaita mielipiteitään?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 026
Hupaisinta näissä on, että näistä loukkaantuu vain sekaisin olevat valkoiset woke ihmiset. Eskimoita ei eskimojäätelöt kiinnosta pätkääkään. Voisikin kysyä miksi nämä valkoiset woket kokevat oikeudekseen kaapata esimot omaksi kapulakseen jolla ajavat sairaita mielipiteitään?
Juurikin tämä. Alistaa vielä enemmän noita vähemmistöjä, kun valkoiset joutuu vielä holhoamaan heidän puolestaan, kun eivät ilmeisesti itse osaa/kehtaa. Oikeasti varmaan hyvin pientä osaa nämä termit häiritsee asianosaisista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 616
Sijaisloukkaantujat näistä älämölön aloittaa ja harvemmin kysytään "loukatuksi" tulleiden mielipidettä. Saamenpuvusta nousi jokunen vuosi sitten kohu ja taisi korkeintaan jakaa mielipiteet saamelaisten kesken, vanhempaa väkeä asia ei juuri näyttänyt kiinnostavan, jos en väärin muista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Asioita katsotaan niiden muutaman sadan vuoden ajalta koska silloin puhutaan asioista joiden vaikutukset näkyvät vielä konkreettisesti nykypäivän yhteiskunnassa. Ja nähdään suht selkeitä syy-seuraus suhteita noiden tekojen ja nykyisten olosuhteiden välillä. Nähdään miten joidenkin ihmisryhmien asiat ovat päin persettä verrattuna toisiin koska toiset ryhmät riisti toisia. Sitten kun mennään tarpeeksi pitkälle historiassa niin noiden vaikutukset muuttuvat yhä epämääräisimmiksi ja tuo yhteys menneisyyden tekojen ja nykyajan eriarvoisuuden välillä katkeaa.

Ja länsimaissa keskitytään länsimaiden tekoihin koska ne on ne mistä länsimaat (ja en tarkoita kollektiivisesti) ovat vastuussa. Länsimaalaiset keskittyvät länsimaiden tekoihin koska tuntevat olevansa vastuussa niistä. Länsimaat eivät ole vastuussa siitä miten Japani on perseillyt Aasiassa vaan tuo on asia jonka japanilaisten on kohdattava ja tehdä sovinto historiansa kanssa (jos näkevät sen tarpeelliseksi).
Tai sitten se on vain sopivan tarkoitushakuisesti saatu rajattua oman agendan mukaan ;) Jokainen saa toki uskoa kuten haluaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ei vaan tuo liittyy siihen miten tietyt valtiot ovat kolonialismin kautta sortaneet alkuperäiskansoja vuosisatojen ajan ja nyt sitten sovinnon eleenä pyrkivät lopettamaan noiden kolonialististen termien käytön kun puhuvat noista kansoista joita ovat historian aikana sortaneet.

Väittely siitä miksi sitä Eskimo tuuttia saa kutsua ja miksi ei on taaskin oma keskustelunsa ja sitä ei kannata sekoittaa tuohon edelliseen.
Kuinka ongemallisena koet, että suomalaisista käytetään kansainvälisesti ruotsalaisten valloittajien termiä Finland, eikä Suomi? Eikö tämä vääryys tulisi korjata välittömästi?
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Lastentarhakyttäkin on nyt kiellettyjen elokuvien listalla

"Yes, KINDERGARTEN COP is only a movie. So are BIRTH OF A NATION and GONE WITH THE WIND, but we recognize films like those are not 'good family fun,'" she said. "They are relics of how pop culture feeds racist assumptions. KINDERGARTEN COP romanticizes over-policing in the U.S."

 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Lastentarhakyttäkin on nyt kiellettyjen elokuvien listalla

"Yes, KINDERGARTEN COP is only a movie. So are BIRTH OF A NATION and GONE WITH THE WIND, but we recognize films like those are not 'good family fun,'" she said. "They are relics of how pop culture feeds racist assumptions. KINDERGARTEN COP romanticizes over-policing in the U.S."

Huvittavaa (ja samalla vastenmielistä ja surullista) seurata, miten koviten fasismia/rasismia/natseja/mitätahansa vastustavat vaikuttavat itse pahimmilta fasisteilta. Poltellaan kirjoja, poistellaan elokuvia, hiljennetään kritiikkiä jne.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 896
Tämän "on nyt myös kielletty" itkemisen voisi kyllä lopettaa, se antaa erittäin lapsellisen kuvan kirjoittajasta.
Jos joku taho itse omasta tahdostaan tekee jotain, se ei tarkoita sitä että asia on kielletty.
Esim. jos vaikka vaateketju ei enää myy jotain tiettyä tuotetta koska katsoo että sen valmistukseen liittyy epäeettisyyttä,
tämä vaatekappale ei ole kielletty, jne. jne.
Säästäkää nuo loukkaantumisenne oikeisiin kieltoihin (jossa virallinen taho kieltää jotain), nyt huudetaan vaan sutta ja se syö valittajan krediittiä.
Oikeitakin valituksen aiheita tämän asian tiimoilla riittää.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Tämän "on nyt myös kielletty" itkemisen voisi kyllä lopettaa, se antaa erittäin lapsellisen kuvan kirjoittajasta.
Jos joku taho itse omasta tahdostaan tekee jotain, se ei tarkoita sitä että asia on kielletty.
Esim. jos vaikka vaateketju ei enää myy jotain tiettyä tuotetta koska katsoo että sen valmistukseen liittyy epäeettisyyttä,
tämä vaatekappale ei ole kielletty, jne. jne.
Säästäkää nuo loukkaantumisenne oikeisiin kieltoihin (jossa virallinen taho kieltää jotain), nyt huudetaan vaan sutta ja se syö valittajan krediittiä.
Oikeitakin valituksen aiheita tämän asian tiimoilla riittää.
Kai se "itkeminen" on vain sitä, että v*tuttaa katsoa, miten maailma hajoaa ympärillä, hullut mekastavat ja media voimistaa näiden hullujen ääntä - joiden itse uskon kuuluvan vielä oikeasti vähemmistöön. Ainakin itsestä tuntuu vähän tältä. Aika paljon kuulee nykyään sanottavan, että "kyllä tämä maailma on mennyt sekaisin". Mutta ehkä se on vain minun kuplani.

E: Surkeaa nähdä miten poliitikot, firmat jne. yksi toisensa jälkeen sortuvat äänekkään painostuksen alla naurettavuuksiin. Mainoksissa, mediassa ja urheilussa näkyy karmeaa shittiä ja porukka polvistelee. Sivistyneissä länsimaissa tyhmät ihmiset kokoontuvat kaduille mielenosoituksiin poliisia vastaan, vaikka heidän maassaan ei ko. ongelmaa edes ole. Poliisikoira lastenohjelmassa on myös ongelma. Kimille ja Aakelle pointsit. Mahtavaa välillä nähdä vähän tervettä järkeä. Kyllähän minäkin rasisimia vastaan olen, mutta en silti ala polvistelemaan.

Olen aiemminkin sanonut, että hulluja on maailma aina ollut täynnä, mutta nykyään huolestuttavaa/ärsyttävää on se, että toimittajat antavat näille palstatilaa, kun sopii omaan ideologiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tuossahan ei tosiaan varsinaisesti ole kielletty näitä elokuvia, vaan joku film center päätti vaihtaa sen näyttämisen paremmin omaa SJW agendaansa tukevaan elokuvaan. Mutta onhan tuo hyvä esimerkki miten kaikkea haluttaisiin kieltää jos vain voidaan edes jotenkin keksiä siitä joku kiero näkökulma mistä pahastua.
Eikös se ole ihan oikein, että kaikki saa päättää omista tekemisistään ilman turhia kieltoja tai pakottamisia? Leffateatteri saa olla esittämättä jotain filmiä ja sinä saat olla menemättä sinne.

Vaihtoehto olisi, että olisi pakollisia esitettäviä filmejä tai että olisi pakko käydä katsomassa. Kuulostaa fasismilta tai joltain muulta propagandayhteiskunnalta.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Kannattaa kyllä kaikki suosikkielokuvat ja sarjat hommata nyt levyinä, ennenkuin niitäkin aletaan tuhoamaan.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kannattaa kyllä kaikki suosikkielokuvat ja sarjat hommata nyt levyinä, ennenkuin niitäkin aletaan tuhoamaan.
Kyllä näin on. Etenkin jos omat suosikit on aina olleet Kindergarten Cop tai vaikkapa Pekka ja Pätkä Neekereinä. Aika huoletonta odottaa, että joku lähileffateatteri niitä esittää aina kun itse haluaisi katsella. Kuitenkin sen sortin klassikoita...
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Saa se elokuvateatteri, tai mikä tämä center onkaan, toki rauhassa päättää mitä haluaa näyttää. Perustelut tuolla näyttävät vain olevan sieltä syvältä äärisekopäiden osastolta, johon tällä esimerkillä viittasin. Ja jos näillä perusteilla mentäisiin, ja näitähän yritetään tunkea sieltä some kamponjoiden, cancel-kulttuurin ja muun paskan kautta juurikin laajemmin jakoon (mm hallituksen vihervasemmiston intersektionaaliset feminismipaskat hallitusohjelmassa). Näillä päästään toki juuri kuvaamaasi yhteiskuntaan.
Sä oletat nyt, että tehtäisiin kuten vähemmistö haluaa ja esimerkkinä sulla on yksi leffateatteri. Puhut toki itsekin konditionaalissa. Aika selkeä vähemmistö leffateattereista ei suostu esittämään Kindergarten Copia kuvailemistasi syistä. Suurin osa luultavasti on esittämättä ihan vaan siksi, että se on vanha eikä kovin hyvä pätkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 661
Totta helvetissä on. Miksi ajattelet heidän tehneen moisen päätöksen?
En tiedä, eikä minua edes kiinnosta. Jos heillä on oikeus tehdä, mitä haluavat, niin mitä me siis täällä itkemme? Leffaa ei ole kielletty. Sitä saa näyttää missä tahansa halutessaan.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Kyllä näin on. Etenkin jos omat suosikit on aina olleet Kindergarten Cop tai vaikkapa Pekka ja Pätkä Neekereinä. Aika huoletonta odottaa, että joku lähileffateatteri niitä esittää aina kun itse haluaisi katsella. Kuitenkin sen sortin klassikoita...
Kysehän on toki laajemmasta woke-kulttuurin ongelmasta. Mainitut elokuvat ovat toki paskoja ja leffateattereissa vanhojen filmien esittäminen on nykyään muutenkin vähän kummallista. Streaming-palveluissa tämä ehkä näkyy paremmin. Eräänä esimerkkinä Netflix muun muassa sensuroi Paluu Tulevaisuuteen II -leffaa kaikessa hiljaisuudessa itsekseen. Sittemmin sensurointi toki peruttiin, koska siitä nousi äläkkä. Olennaista on kuitenkin, että tuota ylipäätään tehdään. Tuo on vain yksi esimerkki, mutta osoittaa hienosti nykyisen kulttuurisen taipumuksen haluta sensuroida kaikkea, joka ei sovi omaan siloteltuun maailmankuvaan.

Toinen esimerkki on sitten vaikkapa Tuulen Viemää, jonka HBO poisti kokonaan palvelustaan sen "ongelmallisen" sisällön vuoksi.

Argumentti siitä, että omistaja saa valita palvelunsa sisällön, on tietysti validi. Huolestuttava tämä suuntaus joka tapauksessa on, koska nivoutuu täysin yhteen laajemman cancel-kulttuurin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 661
Pro-tip kaikille huolestuneille ja mielensä pahoittaneille. Kiellettyä tavaraa saa vielä täältä huokeaan hintaan:

 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
En tiedä, eikä minua edes kiinnosta. Jos heillä on oikeus tehdä, mitä haluavat, niin mitä me siis täällä itkemme? Leffaa ei ole kielletty. Sitä saa näyttää missä tahansa halutessaan.
Sinä itket heidän oikeudestaan (jaan itkusti) ja minä itken, jos taustalla on sellaiset motiivit, jotka minä kuvittelen siellä olevan.

Kaikenlaiseen sensuuriinhan on monellakin taholla oikeus, mutta saattaa se silti aiheuttaa vakavaa itkua minun - ja monen muun - taholta.

Ja vielä selvennyksenä: minusta ei ole väärin, että heillä ko. oikeus on. Väärin on vain tämä nykymeininki yleisemmin, jossa historiaa pyritään pyyhkimään pois monin eri tavoin - esim. poistamalla vanhoja leffoja kaikennäköisistä palveluista.

Pro-tip kaikille huolestuneille ja mielensä pahoittaneille. Kiellettyä tavaraa saa vielä täältä huokeaan hintaan:

Olet melko hassunkurinen veijari. :cool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 661
Sinä itket heidän oikeudestaan (jaan itkusti) ja minä itken, jos taustalla on sellaiset motiivit, jotka minä kuvittelen siellä olevan.
En itke, sillä kukaan ei ole tätä oikeutta vienyt tai edes viemässä pois :confused: Eikä täälläkään kukaan näyttänyt kyseenalaistavan tätä oikeutta. He käyttivät oikeuttaan mistä lie syistä ja kaikki toimii kuten pitää. Minä olen ihan tyytyväinen. Mutta kiitos huolesta :)

Enkä tajua, miten yhden yksittäisen leffateatterin tekemä ohjelmistopäätös liittyy mitenkään yhtään mihinkään. Mutta tutkimattomat ovat mielensäpahoittajien aivoitukset.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
En itke, sillä kukaan ei ole tätä oikeutta vienyt tai edes viemässä pois :confused: Eikä täälläkään kukaan näyttänyt kyseenalaistavan tätä oikeutta. He käyttivät oikeuttaan mistä lie syistä ja kaikki toimii kuten pitää. Minä olen ihan tyytyväinen. Mutta kiitos huolesta :)

Enkä tajua, miten yhden yksittäisen leffateatterin tekemä ohjelmistopäätös liittyy mitenkään yhtään mihinkään. Mutta tutkimattomat ovat mielensäpahoittajien aivoitukset.
Oleppa hyvä.

Itse en välitä tästä vallitsevasta cancel-kulttuurista ja somevainoamisesta. Yhtään en ole tuohon keissiin perehtynyt tarkemmin - enkä aio perehtyäkään. Yleisemmin mieleeni ei vain ole tämä nykymeno. Itken tämän vuoksi vuolaasti ja säännöllisin väliajoin pahoitan mieleni. Huolestunutkin olen.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Oleppa hyvä.

Itse en välitä tästä vallitsevasta cancel-kulttuurista ja somevainoamisesta. Yhtään en ole tuohon keissiin perehtynyt tarkemmin - enkä aio perehtyäkään. Yleisemmin mieleeni ei vain ole tämä nykymeno. Itken tämän vuoksi vuolaasti ja säännöllisin väliajoin pahoitan mieleni. Huolestunutkin olen.
Mitä jos sen leffateatterin omistaja on ITSE sitä mieltä että leffa ei sovi esitettäväksi heillä? En ole kuullut nyt kuin yhdestä teatterista, joka ei esitä Kindergarten Copia tästä syystä (muutkaan eivät esitä mutta muista syistä). Ehkä se on sen vähemmistön koko tähän leffaan suhtautumisen osalta tällä pallolla?
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Mitä jos sen leffateatterin omistaja on ITSE sitä mieltä että leffa ei sovi esitettäväksi heillä? En ole kuullut nyt kuin yhdestä teatterista, joka ei esitä Kindergarten Copia tästä syystä (muutkaan eivät esitä mutta muista syistä). Ehkä se on sen vähemmistön koko tähän leffaan suhtautumisen osalta tällä pallolla?
Sitten itken hänen toimiensa vuoksi ja olen huolestunut hänen henkisestä hyvinvoinnistaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 616
Tässä keskustelussa unohtuu enemmän se oleellisin pointti, eli kun näille marginaaliryhmille antaa pikkusormen, niin he vievät koko käden. Valittaminen ei lopu koskaan, vaan se viedään tarvittaessa äärimmäisyyksiin. Somekäräjien pelossa varsinkaan pienemmille tekijöille tai yrityksille ei anneta paljoa vaihtoehtoja, mikäli haluaa säästyä loputtomalta kinastelulta sekä ulkokuvan ja maineen tahraamiselta.

Toki jokainen yritys saa tehdä niin kuin parhaaksi näkevät, mutta ei sovi kieltää, etteikö tällä valittamisen kulttuurilla olisi myös muita vaikutuksia. (somekulttuurista on tullut aivan liian suuri tekijä toisten mustamaalaamiseksi)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
754
Tässä keskustelussa unohtuu enemmän se oleellisin pointti, eli kun näille marginaaliryhmille antaa pikkusormen, niin he vievät koko käden. Valittaminen ei lopu koskaan, vaan se viedään tarvittaessa äärimmäisyyksiin. Somekäräjien pelossa varsinkaan pienemmille tekijöille tai yrityksille ei anneta paljoa vaihtoehtoja, mikäli haluaa säästyä loputtomalta kinastelulta sekä ulkokuvan ja maineen tahraamiselta.

Toki jokainen yritys saa tehdä niin kuin parhaaksi näkevät, mutta ei sovi kieltää, etteikö tällä valittamisen kulttuurilla olisi myös muita vaikutuksia. (somekulttuurista on tullut aivan liian suuri tekijä toisten mustamaalaamiseksi)
Tuo on niin totta. Tämä sjw cancel-kulttuuri uskovaisten facebookissa ja twitterissä harjoittama toiminta on osa nykyajan noitavainoja.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 914

En edes uskalla arvata mitä tässä mahdetaan tarinoida.


Edit.

Noniin tuli luettua koko paska. Lyhyt tiivistys:


- Etnisiä suomalaisia ei ole olemassa muu on rassepuhetta
- Muistakaa Suomen kolonialistinen historia
- Mitään suomalaista tasa-arvoa ei ole vaan meillä on valkoinen ylivalta ja muita on aina sorrettu ja sorretaan
- Etuoikeusajattelu käyttöön vähän äkkiä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
106
Valkopesty Suomi
Suomessa on pitkä vähemmistöjen historia, jota historiankirjat eivät opeta. Milloin suomalaiset alkavat puhua valkoisuudestaan?

Tilaajille
Iida Sofia Hirvonen HS
Julkaistu: 2:00, Päivitetty 6:12
SUOMEN kansan juuret ovat Volgan mutkassa. Sieltä vaelsi suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvia metsästäjä-kalastajia nykyisen Suomen alueelle. Syntyi kansa, jolla on oma kieli ja piirteensä.

Tämä myytti, uskomus yhtenäisestä Suomen kansasta, on ollut tärkeä siitä saakka, kun ruotsalaisälymystö sai kansallisidentiteetin syttymään 1800-luvun alussa.

Mitä tästä nationalismista on jäljellä nyt?

Muun muassa valkopesty historia.

Siitä yksi esimerkki on viime vuosien maahanmuuttokeskustelu. Kun turvapaikanhakijoista alettiin vuonna 2014 puhua ”vyörynä”, toistui ajatus, että muuttoliikkeet olisivat Suomessa jotenkin uusi asia. Että tilanteesta teki vaikean myös suomalaisten ”tottumattomuus” monikulttuurisuuteen.

Korostettiin eroa meidän – yhtenäisen Suomen kansan – ja muiden, muualta tulevien, muunkulttuuristen, toisten väristen välillä.

Siirtolaisinstituutin vastaava tutkija, historioitsija Miika Tervonen käyttää valkopesty-sanaa historiankäsityksestä, jossa esimerkiksi suomalaisen yhteiskunnan kytkeytyminen rotuajatteluun ja kolonialismiin on häivytetty. Suomella on katkeamaton vähemmistöjen ja muuttoliikkeiden historia, jota ei edelleenkään mielletä osaksi suomalaisuutta.

Tervonen kirjoittaa aiheesta parhaillaan kirjaa. Samalla on syntynyt oivalluksia siitä, kuinka syvälle käsittelemättä jäänyt rasismi on Suomessa juurtunut.

”Se on kuin tekisi yhdistä pisteet -värikirjaa. Erilaisia pisteitä on näkyvillä ja ne liittyvät toisiinsa, mutta valmista kuviota ei haluta piirtää.”

ROMANEJA, saamelaisia ja muita vähemmistöjä on asunut Suomessa koko sen ajan kuin jonkinlainen Suomi on ollut olemassa. Kun älymystö loi suomalaisuuden ideaa, he korostivat oman kielen lisäksi sitä, ettei olla venäläisiä eikä saamelaisia.

Haluttiin kuulua länteen. Se tarkoitti vaaleuden ja valkoisuuden ihannointia.

”Kun historiankirjoituksessa korostetaan sitä, että suomalaisuus tarkoittaa luterilaisuutta, suomen kieltä ja oletettua yhteistä alkuperää, ei ehkä suoraan puhuta valkoisuudesta. Mutta se on siellä, rivien välissä”, sanoo Tervonen.

Ajatus kansan yhtenäisyydestä on Tervosen mukaan sinänsä tavallinen. Monet kansat kertovat myyttejä omasta erityisyydestään.

Ongelmaksi muodostuu se, että yhden kansan, kielen ja ominaispiirteiden korostaminen sulkee osan kansasta ulos.

Yksi Tervosen mainitsema suomalaisuuden myyttinen piirre on impivaaralaisuus. Se on Seitsemässä veljeksessä käsitelty jännite sisäänpäin kääntyneen metsäkansan ja sivistyneen suuren maailman välillä.

Impivaaralaiseen, maalaiseen sivistymättömyyteen on vedottu, kun on haluttu perustella esimerkiksi lainvastaista kielenkäyttöä. Tällaisilla argumenteilla puolustettiin kansanedustaja Juha Mäenpään (ps) rasistista puhetta eduskunnassa.

Aivan niin kuin rasismia sisältämätön kielenkäyttö edustaisi vain suuren maailman tapakulttuuria, ”poliittista korrektiutta”, joka on maalta tulleelle, koulimattomalle suomalaiselle liian hienostunut kokonaisuus opittavaksi.

Suomalaiset eivät toki kanna kolonialismin taakkaa samalla tapaa kuin vaikka Espanja tai Hollanti.

Miika Tervonen muistuttaa, ettei Suomi ole silti muusta maailmasta tai Euroopasta irrallinen saareke.

”1600-luvulta lähtien Suomi on osana Ruotsin valtakuntaa kytkeytynyt Eurooppa-keskeiseen maailmanjärjestykseen.”

Tervonen vertaa Suomen historiallista asemaa Puolaan ja Irlantiin. Näilläkään mailla ei ole itsenäistä historiaa kolonialismin kanssa, ja niitä voidaan pitää myös kolonisaation kohteina.

Puolalaisten tapaan suomalaiset kertovat itsestään tarinaa uhreina.

Puola on miehitetty moneen kertaan, ja se on ollut suurvaltojen valtataistelun repimä.

Suomi puolestaan on nuori, pieni maa. Se on ollut valloituspyrkimysten kohteena ja joutunut kamppailemaan itsenäisyyden puolesta. Historiankirjoituksessa korostuu selviytyminen oman, sisukkaan kamppailun ansiosta.

Toisen linssin läpi sorrettu voi kuitenkin näyttää sortajalta. Suomessa on ollut romaneja, saamelaisia ja juutalaisia sortavia lakeja ja politiikkaa.

Suhtautuminen saamelaisiin täyttää monen tutkijan näkemyksen mukaan kolonialismin tunnuspiirteet.

Saamelaisten oikeuksia on poljettu, ja pakkosuomalaistamisen traumoja on julkisesti perattu vasta viime vuosina. Tänä päivänä Suomi tunnustaa saamelaiset alkuperäiskansaksi. Silti Suomi ei ole ratifioinut alkuperäiskansojen oikeuksia ajavaa YK:n asettamaa ILO169-sopimusta.


Siirtolaisinstituutin vastaava tutkija, historioitsija Miika Tervonen kirjoittaa kirjaa Suomen historian valkopesusta. Kirja ilmestyy ensi vuonna.
Siirtolaisinstituutin vastaava tutkija, historioitsija Miika Tervonen kirjoittaa kirjaa Suomen historian valkopesusta. Kirja ilmestyy ensi vuonna. Kuva: AAPO HUHTA

Romanit ovat puolestaan olleet vuosisatojen ajan kovakouraisen irtolainsäädännön kohteina. Tämä on tarkoittanut sukupolvesta toiseen jatkuvia pidätyksiä, pakkotyötuomioita ja huostaanottoja.

”Suomen romanien historia on ikään kuin jatkuvaa vastavirtaan uimista”, Tervonen sanoo.

”Kun vähemmistöjen alempiarvoinen asema on ollut kirjattuna lakiin, viesti on se, että ’te ette voi tulla osaksi meitä’. Valkoinen ylivalta ei ole silloin kaukaa haettu termi.”

Kansainvälisissä rotuteorioissa suomalaiset luettiin usein länsieurooppalaisia alempiarvoisiksi mongolien jäljeläisiksi. Suomalainen sivistyneistö suhtautuikin usein varauksella räikeimpiin rotuteorioihin. Ihmiskunnan hierarkinen jaottelu vakiintui silti 1920- ja 1930-luvulla osaksi myös suomalaisiakeskusteluita.

Ajattelua pidettiin varsin salonkikelpoisena. Lapuan liikkeeseen kuulunut kokoomuksen kansanedustaja Martti Pihkala hahmotteli ideaa ihannesuomalaisesta ja kannatti rodunjalostusta. Vahva ja terve, valkoinen suomalainen rotu oli hänen mukaansa paras lääke Venäjän uhkaa ja kommunismia vastaan.

Toiseuttaminen ilmeni puhetavoissa ja kulttuurissa läpi 1900-luvun. Arkisia esimerkkejä tästä ovat Kuka pelkää mustaa miestä? -leikit, Afrikan tähti -peli ja vaikkapa makeistuotteiden nimet, jotka 2000-luvulla rasistisina häivytettiin ja vaihdettiin toisiksi.

KUN viime vuosina on keskusteltu suomalaisesta rasismista, moni Twitter-ajattelija on herännyt soimaamaan liioittelua. Esimerkiksi tuotteiden uudelleen nimeämisiä on pidetty huolestuttavana merkkinä cancel-kulttuurin rantautumisesta Suomeen.

Cancel-ilmiöstä on viime vuosina keskusteltu paljon Yhdysvalloissa. Se tarkoittaa ”perumista”, sitä, että ihmisiä, teoksia tai tuotteita tuomitaan tai suljetaan ulos julkisesta keskustelusta loukkaavina pidettyjen kommenttien tai sisältöjen vuoksi.

Äärimmäinen esimerkki cancel-kulttuurista on se, että yritys antaa potkut työntekijälleen, joka on twiitannut jotakin sopimatonta.

Siinä, että yritys muuttaa tuotteen nimen sellaiseksi, ettei se loukkaa ketään, on kyse kuitenkin muusta – tapakultttuurin muutoksesta, jonka rasismin tiedostaminen on saanut aikaan.

Menneisyyttä ei haluta kieltää, vaan sitä halutaan käsitellä myös muiden kuin enemmistön edustajien näkökulmasta.

Useat antirasistiset organisaatiot ja tutkijat ovat tänä päivänä sitä mieltä, ettei rasismia enää tulisi ajatella ensisijaisesti vähemmistöjen ongelmana. Valtaväestön pitäisi tiedostaa, tunnustaa ja taistella sitä vastaan aktiivisemmin.

SUOMESSA pitäisi siis puhua valkopesun lisäksi valkoisuudesta. Suomalaisen, antirasistisen Fem-R-järjestön verkkosivuilla valkoisuus on määritelty näin:

Viittaa sosiaaliseen rakenteeseen, jossa valkoisiksi mielletyt henkilöt nähdään normina, johon ei-valkoisia (“etnisiä”) ihmisiä verrataan. Historiallisista ja yhteiskunnallisista syistä valkoiset ihmiset ovat ryhmänä valta-asemassa suhteessa ei-valkoisiin ihmisiin.

Fem-R:n toinen puheenjohtaja Ajak Majok sanoo, että valkoisuus on suomalaisille vaikea aihe. Se pakottaa valtaväestön edustajan näkemään itsensä jonain muuna kuin yksilönä. Se horjuttaa valkoisen suomalaisen mielikuvaa itsestään.

”Luulen, että isoin ongelma on se, että suomalaiset haluavat niin kovasti ajatella olevansa ’hyviksiä’, tosi kunnollisia ihmisiä. Että me ollaan maailman onnellisin kansa, nallekarkit jaetaan tasan ja ihmisiin suhtaudutaan tasapuolisesti”, Majok aprikoi.

Mielikuva ei oikein sovi yhteen Being Black in EU -tutkimuksen kanssa. Sen mukaan Suomi on Euroopan toiseksi rasistisin maa mustille. Ajatusta Suomesta tasa-arvon mallimaana ei tue myöskään parin vuoden takainen Pysäytetyt-tutkimushanke, jonka mukaan vartijat pysäyttelevät rautatieasemalla etenkin afrosuomalaisia eli harjoittavat laitonta etnistä profilointia. Tai OECD:n raportti, jonka mukaan maahanmuuttajataustaiset ovat Suomessa aliedustettuina korkeakouluissa. Tai se, että turvapaikanhakijoita riistävään ihmiskauppaan ei Suomessa puututa.

”Jos Suomi on muka niin tasa-arvoinen, miksi vuonna 2011 niinkin vaikutusvaltaisen ammattikunnan kuin poliisin rasistisen Facebook-ryhmän paljastumisesta ei seurannut muuta kuin yksi varoitus yhdelle poliisille?” Majok kysyy.

Hän viittaa parin vuoden takaiseen verkkojulkaisu Long Playn artikkeliin, jossa tutkittiin, kuinka rasistiset kommentit rehottavat poliisin salaisessa Facebook-ryhmässä.

Brittiläisen, valkoisuutta 1960-luvulla teoretisoineen Frantz Fanonin mukaan kolonialismi on osa koko Euroopan kollektiivista tietoisuutta ja kulttuuriperimää. Tämän seurauksena eurooppalaiset tuntevat olevansa lähtökohtaisesti parempia kuin muut maailman ihmiset.

Tuo ylemmyydentunto on nähtävillä kulttuurissa esimerkiksi siinä, kuinka muu kuin angloamerikkalainen musiikki kehystetään ”maailmanmusiikiksi”. Vähemmän yksilölliseksi kuriositeetiksi, joka edustaa jonkin tietyn maan kulttuuria.

Toisen maailmansodan jälkeen, siirtomaiden itsenäistyessä, ihmisoikeusjärjestöt vaativat, ettei enää tulisi puhua rodusta vaan etnisyydestä. Valinnalla haluttiin päästä eroon Euroopan taakasta, joka liittyy rotuerotteluun, kolonialismiin ja holokaustiin.

Suomessa ei tilastoida etniseen ryhmään kuulumista. Taustaa kuvaavia muuttujia ovat äidinkieli ja syntymämaa.

Silti toiseuttavat käsitykset elävät yhä arjessa. Majok sanoo, että hyvää tarkoittavakin ihminen voi olla rasisti, koska on omaksunut kulttuurin arvostusjärjestelmät.


Ajak Majok on Fem-R-järjestön toinen puheenjohtaja. Hän on mukana myös puoluepolitiikassa ja oli viime vuonna vasemmistoliiton ehdokkaana eduskunta- ja eurovaaleissa.
Ajak Majok on Fem-R-järjestön toinen puheenjohtaja. Hän on mukana myös puoluepolitiikassa ja oli viime vuonna vasemmistoliiton ehdokkaana eduskunta- ja eurovaaleissa. Kuva: AAPO HUHTA

Majokin mukaan valkoinen ei tule ajatelleeksi olevansa valkoinen. Heidän ihonvärinsä ei vaikuta mahdollisuuteen saada asuntoa tai työpaikkaa. ”Jos omaa valkoisuutta ajatellessa tuntee helpottuneisuutta, kannattaa miettiä, mistä se johtuu”, Majok sanoo.

Hän on huomannut suomalaisten ”valkoisen oletusasetuksen” arjessaan. Hän on ollut jokaisessa työpaikassaan ainoa rodullistettu yhteisössä. Moni työkaveri halusi tulla selittämään, ettei ole rasisti.

”He kertoivat, kuin ohimennen, että heilläkin on ulkomaalaistaustaisia kavereita. Myöhemmin nuo samat ihmiset saattoivat esittää minulle stereotyyppisiin oletuksiin liittyviä kysymyksiä pelkästään ihonvärini perusteella.”

Majokin mukaan valkoisuus on sitä, että ihmistä kohdellaan lähtökohtaisesti yksilönä, ei jonkun ryhmän edustajana. Ei-valkoisille tilanne näyttäytyy päinvastaisena.

”Jos olet rodullistettu ja vaikka satut huutamaan luokassa, voit herättää valkoisessa opettajassa mielikuvan, että tuo huutaa, joten se kuuluu noiden kulttuuriin. Nähdään, että sinä edustat kaikkia muslimeita tai kaikkia afrikkalaistaustaisia ja niin edelleen.”

TUTKIJA Janne Saarikivi kirjoitti kesäkuussa Ylen kolumnissaan, että pitää julkeana ajatusta siitä, että valkoinen mies olisi jotenkin automaattisesti ”etuoikeutettu”. Saarikivi avautui siitä, että hänellä itselläänkin on monenlaisia ongelmia, jotka eivät näy ulospäin. Hän kirjoitti, että kaikki ihmiset voivat olla toisina päivinä vahvoja, toisina heikkoja. Ajak Majok korostaa, ettei valkoisuudesta puhuminen tarkoita sitä, etteikö ihmisellä voisi olla muuten vaikeuksia luokkataustansa, mielenterveytensä tai kokemustensa takia. Tai etteikö näitä vaikeuksia pitäisi ottaa vakavasti.

”Olen minäkin etuoikeutettu, monella tavalla”, Ajak Majok sanoo.

Hänellä on iso, rakastava perhe, vankat tukiverkostot ja toimiva keho, hän luettelee.

”Ei kyse ole siitä, että jotenkin haluttaisiin kieltää, että ihmisillä voisi olla monenlaisia, isojakin ongelmia. Lähes kaikilla on! Sinulla voi olla 99 problems, but being white ain’t one.”

Black Lives Matter -liikehdinnän myötä keskustelu rasismista ja valkoisuudesta nousi tapetille uudelleen ympäri maailman.

Valkoisuuden tutkimusta ehkä parhaiten on onnistunut popularisoimaan Robin Di Angelo ja hänen White Fragility -kirjansa, joka on myynyt parin vuoden takaisen ilmestymisensä jälkeen noin 800 000 kappaletta.

Kirjan ydinsanoma on se, että koko länsimainen kulttuuri on valkoisten etuoikeuksien läpäisemää. Siksi valkoisten täytyisi työskennellä ankarasti ennakkoluulojensa karistamiseksi.

Di Angelon kirja sai aikaan Yhdysvalloissa omanlaisensa konsulttibuumin – yrityksen palkkasivat konsultteja pitämään työntekijöilleen antirasistisia koulutuksia.

Sitä on arvosteltukin.

New York Timesin reportaasissa osallistuttiin itse Di Angelon koulutukseen. Jutussa kritisoitiin sitä, että jyrkät väitteet länsimaisen kulttuuriperinnön ”valkoisuudesta” voivat toimia tarkoitusta vastaan eli vahvistaa etnisyyteen liittyviä stereotypioita.

On myös ilmaistu huoli, että koulutuksissa syyllistyminen kohdistuu ainoastaan yksilöihin, eivätkä rakenteet muutu oikeudenmukaisimmiksi.

AJAK Majokin mielestä rakenteiden muuttamisessa on toimittava monella tasolla samaan aikaan. Kouluttautuminen, tiedon lisääminen, tutkimus ja ei-valkoisten ihmisten palkkaaminen on hyvä alku. Tärkeää olisi se, että koulussa opetettaisiin asioita myös muiden kuin valkoisten suomalaisten näkökulmasta.

”Suomessakin on valtavasti ihmisiä, joilla on asiantuntemusta tämän aiheen suhteen. Heitä pitäisi kuunnella.”

Ja pitäisi myös ajatella itse, itseään.

”Kannustan jokaista ajattelemaan kriittisesti omia ennakkoluulojaan ja tekemään sitä epämukavaa tunne- ja käytösmallien muuttamistyötä, jota yksilötason antirasismi on.”

Juttuun on taustahaastateltu myös etnisten suhteiden tutkimuksen professoria Suvi Keskistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 534
Jessus mikä oksennus taasen kerran. Artikkelin voi oikeastaan lyhentää muutamaan lauseeseen. Diversiteettiä markkinoiville konsulttitaloille töitä! Syrjikää Suomalaisia koska se on mustan etu, syyksi käy mikä tahansa keksitty tai USA:sta kopioitu perustelu koska aitoja ei ole.

Kuvottava artikkeli kokonaisuudessaan. Välillä mietin että pitäisi se Hesari ehkä kuitenkin tilata, mutta sitten julkaisevat taas jotain tällaista ja palaan arjen reaaliteetteihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 044
Miten lie päästäneet tämän kommentin läpi:

"Tämä Iida Sofian artikkeli ilmestyi Hesarin sunnuntailiitteessä, jonka muut kirjoittajat tänään ovat Tero, Annamari, Maria, Marko, Satu, Eleonoora, ja Robert (Wall Street Journalista oleva aineisto). Päivän kulttuuriliitteessä maamme tilaa avaavat ja arvioivat Arla, Vesa, Harri, Antti, Pertti, Paula,Raisa ja Tuomo.

Nyt tietysti kysymys kuuluu, ketkä yllämainituista kirjoittajista haluavat jättää paikkansa, jotta Suomen johtavaan lehteen saataisiin myös vähemmistöjen ääni kuulumaan? Vähentää valkoista ylivaltaa. Muodollisista pätevyysvaatimuksista voidaan tarvittaessa joustaa, kuten journalistien kohdalla muutenkin. Tohdin edellä tehdä olettamuksen, että kantasuomalainen etunimi korreloi sataprosenttisesti valkoisuuden kanssa. "
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 362

Yle yllätti vaihteeksi positiivisella tavalla. Tältä samalta kirjoittajalta on mielestäni aiemminkin tullut hyviä juttuja. Erityisesti seuraava kohta on mielestäni osuva:

"Suomessa korkeakouluilla on laaja autonomia. Se perustuu lakiin, ja sen tarkoitus on estää poliitikkoja sekaantumasta yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen toimintaan. Samalla se suojelee niitä poliittisilta pyrkimyksiltä.

Miettikää, mikä soppa syntyisi, jos perussuomalaiset ajaisivat aloitetta, jossa vaadittaisiin korkeakouluihin isänmaallisuuden opintokokonaisuuksia!"

Tämä on todella osuvasti sanottu. Sama pätee esimerkiksi siihen kun poliisi osallistuu mielenilmaukseen virka-asussa. Jos poliisi osallistuu vaikkapa pride tai blm mielenosoitukseen, niin kaikki tätä kritisoivat ovat natseja ja rasisteja, mutta miettikää minkälainen soppa siitä syntyisi jos poliisi osallistuisi vaikkapa jonkin äärioikeistolaisen ryhmittymän mielenosoitukseen.

Minua huolestuttaa, että vihervasemmisto pyrkii valjastamaan sellaiset järjestöt joiden tulisi olla poliittisesti riippumattomia omien asioidensa ajamiseen.
Sanoisin että tuo on aivan helvetin huono vertaus. En näe mitään väärää siinä että poliisi ottaa osaa Prideen. Pridessa kyse on tasa-arvosta, siitä minkä Suomen perustuslaki takaa kaikille. Se että poliisi, jonka yksi tehtävä on ylläpitää noita perustuslain oikeuksia, osallistuu tuohon on ihan normaalia. Sama pätee noihin BLM mielenosoituksiin joissa myös on taustalla tuo tasa-arvon vaatiminen. Tai Suomessa ehkä enemmänkin sen ylläpitäminen ja toki myös tuen osoittaminen niille joiden maissa tuo tasa-arvo ei vielä toteudu.
Taaskin jos poliisi osallistuisi vaikkapa johonkin vasemmistolais mielenosoitukseen niin sitten tilanne olisi täysin eri ja enemmän verrattavissa tuohon äärioikeistolaiseen mielenosoitukseen.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Sanoisin että tuo on aivan helvetin huono vertaus. En näe mitään väärää siinä että poliisi ottaa osaa Prideen. Pridessa kyse on tasa-arvosta, siitä minkä Suomen perustuslaki takaa kaikille. Se että poliisi, jonka yksi tehtävä on ylläpitää noita perustuslain oikeuksia, osallistuu tuohon on ihan normaalia. Sama pätee noihin BLM mielenosoituksiin joissa myös on taustalla tuo tasa-arvon vaatiminen. Tai Suomessa ehkä enemmänkin sen ylläpitäminen ja toki myös tuen osoittaminen niille joiden maissa tuo tasa-arvo ei vielä toteudu.
Taaskin jos poliisi osallistuisi vaikkapa johonkin vasemmistolais mielenosoitukseen niin sitten tilanne olisi täysin eri ja enemmän verrattavissa tuohon äärioikeistolaiseen mielenosoitukseen.
Prideen osallistuja ilmoittaa haluavansa ajaa ko ryhmän etua.
Koska poliisi ei saa ajaa minkään ryhmän etua, olisi erittäin huono juttu, jos poliisi osallistuisi ko kulkueeseen virkapuvussa. Se on sitten eri asia, jos on töissä esim valvomassa tilannetta, silloin ei ole ko tapahtumaan osallistuja.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
98
Sanoisin että tuo on aivan helvetin huono vertaus. En näe mitään väärää siinä että poliisi ottaa osaa Prideen. Pridessa kyse on tasa-arvosta, siitä minkä Suomen perustuslaki takaa kaikille. Se että poliisi, jonka yksi tehtävä on ylläpitää noita perustuslain oikeuksia, osallistuu tuohon on ihan normaalia. Sama pätee noihin BLM mielenosoituksiin joissa myös on taustalla tuo tasa-arvon vaatiminen. Tai Suomessa ehkä enemmänkin sen ylläpitäminen ja toki myös tuen osoittaminen niille joiden maissa tuo tasa-arvo ei vielä toteudu.
Taaskin jos poliisi osallistuisi vaikkapa johonkin vasemmistolais mielenosoitukseen niin sitten tilanne olisi täysin eri ja enemmän verrattavissa tuohon äärioikeistolaiseen mielenosoitukseen.
Se oli aivan helvetin hyvä vertaus. Miksi on niin vitun vaikea ymmärtää, että poliisi EI VOI ottaa kantaa asioihin mielenosoituksissa ja kulkueissa virka-asussa? Siviilissä voivat tietenkin osallistua. Tässä taas näkyy se kuinka oma aate on se paras ja on oikein rikkoa sääntöjä, mutta muut on pahasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 362
Se oli aivan helvetin hyvä vertaus. Miksi on niin vitun vaikea ymmärtää, että poliisi EI VOI ottaa kantaa asioihin mielenosoituksissa ja kulkueissa virka-asussa? Siviilissä voivat tietenkin osallistua. Tässä taas näkyy se kuinka oma aate on se paras ja on oikein rikkoa sääntöjä, mutta muut on pahasta.
Jos kyseessä on asia kuten perustuslain takaamat perusoikeudet niin totta helvetissä poliisi voi ottaa kantaa ja tukea noita.

*edit*
Ja kannatan monia erilaisia poliittisia aatteita. Mutta en hyväksy sitä että poliisi ottaa kantaa läheskään kaikkiin noista aatteista. Oikeastaan enemmänkin asiat joissa poliisi mun mielestä saa ottaa kantaa ovat harvinaisia. Esim. jos kyseessä olisi mielenosoitus EU:n puolesta tai EU:ta vastaan niin sanoisin että tuossa tilanteessa poliisin pitää pysyä neutraalina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 362
Prideen osallistuja ilmoittaa haluavansa ajaa ko ryhmän etua.
Koska poliisi ei saa ajaa minkään ryhmän etua, olisi erittäin huono juttu, jos poliisi osallistuisi ko kulkueeseen virkapuvussa. Se on sitten eri asia, jos on töissä esim valvomassa tilannetta, silloin ei ole ko tapahtumaan osallistuja.
Prideen osallistuja ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa. Siinä ei ajeta minkään ryhmän etua yli muiden. En näe mitään syytä miksi Suomen Poliisi ei voi avoimesti ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
98
Jos kyseessä on asia kuten perustuslain takaamat perusoikeudet niin totta helvetissä poliisi voi ottaa kantaa ja tukea noita.

*edit*
Ja kannatan monia erilaisia poliittisia aatteita. Mutta en hyväksy sitä että poliisi ottaa kantaa läheskään kaikkiin noista aatteista. Oikeastaan enemmänkin asiat joissa poliisi mun mielestä saa ottaa kantaa ovat harvinaisia. Esim. jos kyseessä olisi mielenosoitus EU:n puolesta tai EU:ta vastaan niin sanoisin että tuossa tilanteessa poliisin pitää pysyä neutraalina.
Vaan kun ei voi ja tätä ei todellakaan pidä mennä muuttamaan, siitä seuraa vain ja ainoastaan ongelmia kun aina löytyy joku hyvä kohde mihin mennä ottamaan kantaa virka-asussa. Edelleen, jos ei onnistu mennä paikalle siviiliasussa niin poliisin ei, työtehtävien ulkopuolella, kuulu olla siellä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
98
Prideen osallistuja ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa. Siinä ei ajeta minkään ryhmän etua yli muiden. En näe mitään syytä miksi Suomen Poliisi ei voi avoimesti ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa.
Poliisi avoimesti ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa sekä myös Pride-kulkuetta, mutta et näe eroa siinä että virka-asussa marssii jonkin asian puolesta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 362
Vaan kun ei voi ja tätä ei todellakaan pidä mennä muuttamaan, siitä seuraa vain ja ainoastaan ongelmia kun aina löytyy joku hyvä kohde mihin mennä ottamaan kantaa virka-asussa. Edelleen, jos ei onnistu mennä paikalle siviiliasussa niin poliisin ei, työtehtävien ulkopuolella, kuulu olla siellä.
Ehkä tässä vähän puhutaan sivuun asiasta.

Onko ok että Suomen poliisi (tai vaikkapa Helsingin poliisi) tekee päätöksen että he tukevat Pridea siten että osallistuvat siihen marssiin virkapuvuissaan? Kyllä.
Onko ok että yksittäiset poliisit osallistuvat tuohon virkapuvussa vapaa-ajallaan ilman heidän työnantajan suostumusta? Ei. Tai vastaus kysymykseen ei ainakaan ole läheskään niin suoraviivainen kuin yllä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
98
Ehkä tässä vähän puhutaan sivuun asiasta.

Onko ok että Suomen poliisi (tai vaikkapa Helsingin poliisi) tekee päätöksen että he tukevat Pridea siten että osallistuvat siihen marssiin virkapuvuissaan? Kyllä.
Onko ok että yksittäiset poliisit osallistuvat tuohon virkapuvussa vapaa-ajallaan ilman heidän työnantajan suostumusta? Ei.
Poliisi ei voi tehdä tuota ensimmäistäkään.

Vapaa-ajallaan Pride-kulkueeseen mielivän poliisin on esiinnyttävä siviiliasussa.

– Sama koskee poliisin omaa marssimista. Toissavuonna poliisit marssivat oman palkan eteen. Siinäkään tapauksessa ei saanut esiintyä virkapuvussa. Heillä oli erilaiset liivit tapahtumaa varten, jotta roolit eivät sekoitu, että kuka valvoo ja kuka osallistuu, Enqvist sanoo.

Edit: Kenties noi liivit päällä voisivat osallistua organisaationa?
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 283
Poliisi ei voi tehdä tuota ensimmäistäkään.



Edit: Kenties noi liivit päällä voisivat osallistua organisaationa?
Ja saipa tai ei, niin eihän JCSH siihen ottanut kantaa, vaan siihen, että hänen mielestään asia olisi täysin ok. (edit: jaa, no olihan hän tuossa aiemmin ottanut oikeastaan tuohonkin kantaa, "totta helvetissä poliisi voi", my bad)

Muuten mielenkiintoinen kysymys. Olisiko ok, että poliisi marssii virkapuvussa vaikkapa hamppumarssilla?

Äkkiseltään JCSH:n linjaus kuulostaa ihan järkevältä, mutta jää siitä silti hieman varauksellinen fiilis.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 362
Poliisi ei voi tehdä tuota ensimmäistäkään.


Edit: Kenties noi liivit päällä voisivat osallistua organisaationa?
Joo siis "virkapuvussa" tarkoitan että tekevät selkeäksi että ovat poliiseja ja että poliisilaitos on osallisena tuossa marssissa. En tiedä että onko Suomessa poliisilla erillisiä "juhlapukuja" joista käy ilmi että ovat poliiseja mutta eivät ole työtehtävissä.
Ja pointtina on juurikin tuon sekaannuksen välttäminen, eli pitää pystyä erittelemään ne jotka ovat siellä valvomassa ja ne jotka ovat siellä marssimassa.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Prideen osallistuja ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa. Siinä ei ajeta minkään ryhmän etua yli muiden. En näe mitään syytä miksi Suomen Poliisi ei voi avoimesti ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa.
Kyllä minä - ja varmaan poliisikin - tuetaan tasa-arvoa, lienee itsestäänselvyys. Minä ja poliisi olemme myöskin rasismia vastaan.

Tämä ei silti tarkoita, että pitäisi lähteä prideen hihhuloimaan tai polvistua missään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ehkä tässä vähän puhutaan sivuun asiasta.

Onko ok että Suomen poliisi (tai vaikkapa Helsingin poliisi) tekee päätöksen että he tukevat Pridea siten että osallistuvat siihen marssiin virkapuvuissaan? Kyllä.
Onko ok että yksittäiset poliisit osallistuvat tuohon virkapuvussa vapaa-ajallaan ilman heidän työnantajan suostumusta? Ei. Tai vastaus kysymykseen ei ainakaan ole läheskään niin suoraviivainen kuin yllä.
Kumpikaan ei ole ok, eikä kuulu millään tavalla poliisin tehtäviin. Poliisin tehtävä on taata järjestys ja turvallisuus, ei tukea kaikenmaailman marssijoita. Ei voi nyt olla taas näin vaikeeta, ihan oikeesti.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Prideen osallistuja ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa. Siinä ei ajeta minkään ryhmän etua yli muiden. En näe mitään syytä miksi Suomen Poliisi ei voi avoimesti ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa.
"Pride tai gay pride tarkoittaa maailmanlaajuista liikettä ja filosofiaa, jonka mukaan homoseksuaalit, biseksuaalit ja transihmiset voivat olla ylpeitä seksuaalisesta suuntautumisestaan ja sukupuoli-identiteetistään. Pride-liike puolustaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläisten oikeuksien ja etujen puolesta tehtyä työtä"

Eli kyseessä ei ole mikää "tasa-arvo" marssi, vaan yritetään ajaa noiden mainittujen ryhmien etua.
Joten poliisin ei tule tuollaiseen osallistua VIRKA-asussa, osallistujana, missään nimessä ihan jo tuosta syystä. Muutoin poliisin lain määräämä ja noudattama tasa-arvoinen kohtelu asettuu erittäin epäilyttävään valoon..
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 026
Monet marssit/mielenilmaisut ovat yleistettynä yhteiseen hyvään pyrkiviä, mutta osalta niiltä marssilaisilta voi löytyä radikaalejakin aatteita. Jos tämän vuoksi tapahtuisi joku selkkaus, niin en usko että tekisi hyvää poliisin maineelle yhdistyä tapahtumaan. Parempi seiffata. Tämä nyt ei koske välttämättä Prideä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 044
Kukas siellä nyt oli nuoleskelemassa BLM-massaa? Jos Taponen, niin näkisin tämän kaverin olevan enemmänkin Auvisen kainalossa viihtyvä vasemman laidan äänitorvi kuin vakavasti otettava poliisi.

Onhan se omalla tavallaan koominen kaveri. Helsingin hälyttävästi kasvaneet järjestyshäiriöt kuitattiin koronakeväällä ja avoimilla ikkunoilla. Hymähdin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 362
"Pride tai gay pride tarkoittaa maailmanlaajuista liikettä ja filosofiaa, jonka mukaan homoseksuaalit, biseksuaalit ja transihmiset voivat olla ylpeitä seksuaalisesta suuntautumisestaan ja sukupuoli-identiteetistään. Pride-liike puolustaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläisten oikeuksien ja etujen puolesta tehtyä työtä"

Eli kyseessä ei ole mikää "tasa-arvo" marssi, vaan yritetään ajaa noiden mainittujen ryhmien etua.
Joten poliisin ei tule tuollaiseen osallistua VIRKA-asussa, osallistujana, missään nimessä ihan jo tuosta syystä. Muutoin poliisin lain määräämä ja noudattama tasa-arvoinen kohtelu asettuu erittäin epäilyttävään valoon..
Totta helvetissä se on tasa-arvo marssi. Hitto, tuossa sun lainauksessahan se lukee "Pride-liike puolustaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläisten oikeuksien ja etujen puolesta tehtyä työtä".
Ja ei, tasa-arvoliikkeen ei tarvitse aktiivisesti yrittää ratkoa jokaista mahdollista epätasa-arvoa ollakseen tasa-arvoliike. Riittää että niiden tavoitteet eivät ole ristiriidassa muiden tasa-arvoa tavoittelevien ryhmien kanssa ja Priden kohdalla ne eivät ole.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Totta helvetissä se on tasa-arvo marssi. Hitto, tuossa sun lainauksessahan se lukee "Pride-liike puolustaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläisten oikeuksien ja etujen puolesta tehtyä työtä".
Ja ei, tasa-arvoliikkeen ei tarvitse aktiivisesti yrittää ratkoa jokaista mahdollista epätasa-arvoa ollakseen tasa-arvoliike. Riittää että niiden tavoitteet eivät ole ristiriidassa muiden tasa-arvoa tavoittelevien ryhmien kanssa ja Priden kohdalla ne eivät ole.
Tasa-arvo marssi kuvattaisiin "haluaa edistää kaikkien tasa-arvoa".
Tuo taas haluaa tuoda esiin noita ryhmiä, jotka on mainittu ja ajaa niiden etua. Eli ei tietenkään voida puhua valheellisesti "tasa-arvo" marssista tms. vaan ko ryhmien puolesta järjestetystä marssista.

Jos tuolle linjalle lähdettäisiin, niin esim sitten islamistienkin tai natsienkin marssi, jossa haluaisivat itselle lisää etuja ja ajaa agendaansa olisi myös "tasa-arvo" marssi.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Totta helvetissä se on tasa-arvo marssi. Hitto, tuossa sun lainauksessahan se lukee "Pride-liike puolustaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläisten oikeuksien ja etujen puolesta tehtyä työtä".
Ja ei, tasa-arvoliikkeen ei tarvitse aktiivisesti yrittää ratkoa jokaista mahdollista epätasa-arvoa ollakseen tasa-arvoliike. Riittää että niiden tavoitteet eivät ole ristiriidassa muiden tasa-arvoa tavoittelevien ryhmien kanssa ja Priden kohdalla ne eivät ole.
Mutta kun edelleenkin oikeuslaitoksen tulee olla aatteista täysin riippumaton järjestelmä, jonka tehtävä on Suomen lakien noudattamisen "pakottaminen" ja toisaalta oikeuksien turvaaminen. On erittäin ongelmallista, jos poliisilaitos kokonaisuudessaan lähtee tukemaan yhtään mitään poliittista mielenilmaisua, koska poliisin on jo tehtävänsä mukaan oltava täysin riippumaton poliittisesta pelleilystä, oli se sitten mitä tahansa.

Käytännössähän Poliisia on jo politisoitu hyvinkin voimakkaasti, mutta ei sitä kehityssuuntausta pidä ainakaan tukea, oli aate sitten juuri itselle ihana tai ei. Onko todellakin vaikea nähdä, miksi tämä on ongelmallinen suuntaus?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 362
Tasa-arvo marssi kuvattaisiin "haluaa edistää kaikkien tasa-arvoa".
Tuo taas haluaa tuoda esiin noita ryhmiä, jotka on mainittu ja ajaa niiden etua. Eli ei tietenkään voida puhua valheellisesti "tasa-arvo" marssista tms. vaan ko ryhmien puolesta järjestetystä marssista.
Siinä ajetaan seksuaalivähemmistöjen tasa-arvoa. Se on tasa-arvon ajamista siinä missä esim. BLM on tasa-arvon ajamista ja naisten äänioikeusliike oli tasa-arvon ajamista ja naisten palkka tasa-arvoa ajaneet liikkeet ajoivat tasa-arvoa.
Jokainen tasa-arvo liike kautta historian on keskittynyt aina jonkun tietyn ryhmän tasa-arvon ajamiseen. Mutta niistä kaikista puhutaan tasa-arvo liikkeinä koska se mihin ne ovat pyrkineet on tasa-arvon lisääminen. Ja siinä ne ovat myös onnistuneet.
Tämä "yhyy ne ei aja tasa-arvoa koska eivät aktiivisesti aja ryhmän xyz tasa-arvoa" paskanjauhanta on aivan käsittämätöntä älyllistä epärehellisyyttä. Jos Pride aktiivisesti toimisi jotain tasa-arvoa vastaan niin sitten tuo sun väite voisi jotenkin olla järkevä. Mutta kun ei niin se on vain yksinkertaisesti väärin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 469
Viestejä
4 192 229
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom