Onko tuo sitten muuttunut paljonkin? Ei ole, samat ongelmat yhä.
Tässä uudempi
Opetushallitus lisäisi miesopettajien määrää alkuopetuksessa. Poikien oppimistulokset ovat heikentyneet tyttöjä enemmän.
yle.fi
Tuo ”Esimerkiksi varhaiskasvatuksen ja alakoulun kahden ensimmäisen luokan miesopettajien määrää tulee lisätä.” ei suinkaan tarkoita sitä, että opettajankoulutukseen tai opettajavalintoihin puuhattaisiin mieskiintiöitä (vaikka toki vuosittain sitä joku +50 v. miesopettaja, rehtori tai OAJ:n toimija (viimeksi pj) alkaa hetkeksi kampanjoida).
Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että alakouluissa usein ne harvat miesopettajat pääsevät napsaisemaan rusinat pullasta, eli saavat opettaa niitä luokkia, mihin ilmaisevat kiinnostuksensa. Usein 5-6 luokkiin.
Varhaiskasvatuksessa eli esiopetus ja 1-2 luokka on lähes sataprosenttisesti naisia. Jostain syystä vain harvoja miehiä se kiinnostaa (en tiedä mistä). Näissä muuten on myös hieman pienempi palkka, sekin saattaa vaikuttaa.
Muuten asiaan voisi todeta, että luokanopettajankoulutuksessa on koko kaksituhattaluvun ollut niin pieni osuus miehiä, että pikku hiljaa aletaan eläköitymisten myötä tulla siihen, ettei niitä kouluissa juuri ole. Monin paikoin tähän on saatu tottua jo vuosia.
Jos asiaa haluaisi korjata, pitäisi nostaa opettajan palkkaa sen verran, että ala alkaisi miehiä taas kiinnostaa. Mutta siihen ei vaan kunnilla ole haluja, eikä rahaa.
Tuossa kun itse opiskelin opettajanpätevyyden, niin kiinnitti huomion myös se, että samaan aikaan kanssani opetushallinnon ns. rehtoriopintoja suorittavista varmaan 90 prosenttia oli sitten miehiä. Eli niistä harvoista miehistäkin suurin osa päätyy sitten toimistoon pyörittämään paperia.
Mutta pääsykokeissa tuskin saa enää ns. epävirallista etua siitä, että on mies. Ei ainakaan saanut niinä kahtena vuonna, kun olin itse valintalautakunnassa.
Btw. luokanopettajankoulutuksen valintojen vaikeudesta on tehty väitöstutkimuskin. Siinä oli hyvä anekdootti. Eli vuosia, vuosia sitten järkeilivät, että kun sukupuolikiintiötä ei saa olla, niin kenties nostamalla laajan matematiikan arvostusta pisteytyksessä, voisi saada enemmän miehiä hakijoiksi. Muutaman vuoden päästä kun tehtiin seuranta-arviot havaittiin asialla selvä vaikutus. Mutta ei suinkaan luokanopettajakoulutuksen hakijoissa. Vaan lukioissa. Entistä enemmän tyttöjä oli alkanut valitsemaan laajan matematiikan lukiossa.
Mutta tuo oli vain yksi käänne. Kiintiöiden poistamisen jälkeen yritettiin montaa muutakin juttua. Mikään vain ei toiminut.