• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Käsittämätön vääntö kun viime kädessä on kyse siitä, että yksityisomisteinen firma tekee itse päätöksiä, joilla kuvittelee maksimoivansa tuloksensa.
No firmat kuitenkin ajattelevat väärin joten jotain lakia kai pitää muuttaa (?) että alkaisivat ajattelemaan oikein. Niin kuin minä.
 
...ulkoisen paineen johdattelemana. Se on ongelma, koska tämä antaa viestiä että kovaa huutamalla tämmöiset höpöhöpö jutut menee läpi ja kohta ollaan vaatimassa mitä uskomattomampia asioita sensuroitavaksi tai kiellettäväksi. Tästä on jo merkkejä ilmassa juuri tämän meikki -casen tai GitHubin master-sanan sensuroinnin johdosta.

Ulkoinen paine on yrityksille lopulta rahan painetta. Näkispä konservatiivien johdonmukaisesti äänestävän lompakollaan tai luovan vastaavaa painetta sosiaalisessa mediassa edes kerran. Tosin se taitaa olla taas mekastus tuotemerkistä, jota ei edes normaalisti tule ostettua.
 
Ei vaan sä et ymmärtänyt.
Pointti oli että nuo kaksi asiaa eivät ole suoraan verranolliset.

Toisessa pyritään emuloimaan henkilölle ei-luonnollista ihonväriä ja toisessa pyritään emuloimaan henkilölle toista variaatiota hänen luonnollisesta ihonväristä. Eli kyseessä on apples to oranges vertailu ja paska olkiukko tämän keskustelun kannalta (kuten oli tuo hampaiden valkaisu).

Ja en edes yritä sanoa että toinen olisi oikein ja toinen väärin vaan että toisen vastustaminen ja toisen hyväksyminen eivät välttämättä luo mitään tuplastandardia.
Ei, vaan sinä osoitit, kuinka tämä rasismi toimii ainoastaan toiseen suuntaan toisten päässä.
Käsittämätön vääntö kun viime kädessä on kyse siitä, että yksityisomisteinen firma tekee itse päätöksiä, joilla kuvittelee maksimoivansa tuloksensa.
Tämä on laiska argumentti, pitää myös pohtia syytä ja seurausta. Nyt toimitaan somepainostuksen takia, että vältytään somekäräjiltä ja häpeätahralta.
 
Tämä on laiska argumentti, pitää myös pohtia syytä ja seurausta. Nyt toimitaan somepainostuksen takia, että vältytään somekäräjiltä ja häpeätahralta.
Raha on laiskaa. Motivoi se liikkumaan toiseen suuntaan.

Muutenhan se olet sinä, joka haluaisi siltä yritykseltä sosiaalista vastuuta jotta tällainen nykymeininki loppuisi.
 
Ulkoinen paine on yrityksille lopulta rahan painetta. Näkispä konservatiivien johdonmukaisesti äänestävän lompakollaan tai luovan vastaavaa painetta sosiaalisessa mediassa edes kerran. Tosin se taitaa olla taas mekastus tuotemerkistä, jota ei edes normaalisti tule ostettua.
Sehän on hyvä, jos toiset ei ole niin tunteen ohjaamia, että lähtevät tälle somepainostuksen linjalle.
 
Sehän on hyvä, jos toiset ei ole niin tunteen ohjaamia, että lähtevät tälle somepainostuksen linjalle.

Mitä se nyt sitten on kun täälläkin huudellaan jotain Gillettejä boikottiin jne.?

Mutta jos tarpeeksi moni asiakas pahastuu voiteen nimen muutoksesta ja sen ilmaisee niin ehkä se muutetaan takaisin. Totuus vaan lienee, että juuri ketään ei kiinnosta paitsi niitä, joiden vuoksi se muutettiin => pelkkää voittoa firmalle.
 
Raha on laiskaa. Motivoi se liikkumaan toiseen suuntaan.

Muutenhan se olet sinä, joka haluaisi siltä yritykseltä sosiaalista vastuuta jotta tällainen nykymeininki loppuisi.
Siis missä tästä on nyt todisteita että tämä parantaisi tuotteen myyntiä? Todennäköisesti kenelläkään ei ole ollut ongelmia näiden tuotemerkkien kanssa, ennen kuin joku höyrypää on keksinyt tämän ja saanut parven rääkyjiä taakseen. Nimenomaan brändit ja tutut tuotemerkit myy, ehkä joskus pääsee sit samalla tasolle myynnissä kun jengi alkaa taas tunnistamaan.
 
No sä ainakin julistit että se on taloudellinen ratkaisu, niin ihmettelin vaan tätä. Mä taas sanon että se on paniikkiratkaisu.

No vapaassa markkinataloudessa homma menee onneksi niin, että markkinat sanelevat. Jos sinä olet oikeassa niin tuo koituu yrityksen tappioksi ja periksi antamattomat firmat menestyvät. Mutta se on oikeastaan meidän ongelma vain niiden firmojen kohdalla, joiden osakkaita olemme.
 
Mitä se nyt sitten on kun täälläkin huudellaan jotain Gillettejä boikottiin jne.?

Mutta jos tarpeeksi moni asiakas pahastuu voiteen nimen muutoksesta ja sen ilmaisee niin ehkä se muutetaan takaisin. Totuus vaan lienee, että juuri ketään ei kiinnosta paitsi niitä, joiden vuoksi se muutettiin => pelkkää voittoa firmalle.
On eriasia käydä keskustelua jollain marginaali keskustelupalstalla, kuin viedä keskustelu firman sosiaalisen median kanaville. Onko tämä joku tyhmien kysymysten päivä?

Jos, nyt kekusteltaisiin syystä ja seurauksesta, mikä on olennaista tässä käsittelevässä ketjussa, sen sijaan, että nostat talousasian esille.
 
On eriasia käydä keskustelua jollain marginaali keskustelupalstalla, kuin viedä keskustelu firman sosiaalisen median kanaville. Onko tämä joku tyhmien kysymysten päivä?

Jos, nyt kekusteltaisiin syystä ja seurauksesta, sen sijaan, että nostat talousasian esille.

Syy ja seuraus lienee tuttuja. Talousasia on kiistaton fakta. Mutta olisiko sulla ratkaisu?
 
En ole sanallakaan keskustellu taloudesta, koska se ei liity tähän ketjuun, meinasitko vielä jankata?

Onko sulla ratkaisu vai mitä ehdotat? Että yritykset eivät saisi toimia sosiaalisen painostuksen alla? Että somepainostus jotenkin kiellettäisiin?

Saat ihan itse valita mistä haluat nyt keskustella niin jatketaan siitä.
 
Onko sulla ratkaisu vai mitä ehdotat? Että yritykset eivät saisi toimia sosiaalisen painostuksen alla? Että somepainostus jotenkin kiellettäisiin?

Saat ihan itse valita mistä haluat nyt keskustella niin jatketaan siitä.
En ole mitään tuollaista väittänyt, lue nyt niitä viestejä jankkaamisen sijaan.
 
En ole mitään tuollaista väittänyt, lue nyt niitä viestejä jankkaamisen sijaan.

Sä esität, että firmat tekevät jotenkin väärin näihin reagoidessaan. Et halua ottaa talousnäkökulmaa mukaan. Mihin näkökulmaan pohjautuen siis väärin? Et kai esitä, että firmoilla pitäisi olla joku yhteiskunnallinen vastuu olla lähtemättä näihin vaikka oman tuloksensa kustannuksella?
 
Jos haluat jonkilaisen mielipiteen asiasta, niin yritysten pitäisi olla erittäin varovaisia, kun lähtevät tälle linjalle, koska se on helposti loputon suo. Mutta, kuten sanoit yritys itse päättää tuotteistaan ja tuotemerkeistään, olen tämänkin asian totenut täällä jo useampaan otteeseen.
 
En usko mustan makkaran olevan vaarassa, mutta ihmettelen kovasti geishan tapausta. En usko japanilaisilla olevan mitään sitä vastaan, tuollahan on geishoja nykyäänkin.
Ei tällä ole mitään merkitystä tässä mielensäpahoittamiskulttuurissa. Tässä on kyse näiden mielensäpahoittajien oman henkisen sädekehän kiillotuksesta. Kaikki muu on pelkkää keppihevosta.
 
...ulkoisen paineen johdattelemana

Tavallaan kaikki liiketoiminnalliset päätkset tehdään "ulkoisen paineen johdattelemana". Eli siis tehdään kuluttajien muuttuvista preferensseistä johtuvat päätökset niin, että viivan alle jäisi eniten.

Jos asia vituttaa, niin tämän voi nähdä niinkin että firmat toimivat proaktiivisesti niin, että mielensäpahoittajille ei jää mitään aseita niitä vastaan. Eli kun ei ole "neekeriä" tuotepakkauksessa, niin mielensäpahoittajille ei jää enää oikein aseita hyökätä yritystä vastaan. Sinänsä ihan järkevää selustan turvaamista.
 
Tavallaan kaikki liiketoiminnalliset päätkset tehdään "ulkoisen paineen johdattelemana". Eli siis tehdään kuluttajien muuttuvista preferensseistä johtuvat päätökset niin, että viivan alle jäisi eniten.

Jos asia vituttaa, niin tämän voi nähdä niinkin että firmat toimivat proaktiivisesti niin, että mielensäpahoittajille ei jää mitään aseita niitä vastaan. Eli kun ei ole "neekeriä" tuotepakkauksessa, niin mielensäpahoittajille ei jää enää oikein aseita hyökätä yritystä vastaan. Sinänsä ihan järkevää selustan turvaamista.
Joo, varmasti mennään tietynlaisen ulkoisen paineen johdattelemana ja tehdään silloin tällöin brändiuudistuksia taloudellisin perustein, mutta tässä tapauksessa tuo "ulkoinen paine" on kuluttajista promillen promilleja keitä tämä asia häiritsee. Tämä ei todellakaan ole mikään "jää viivan alle eniten" -tyyppinen ratkaisu, vaan varmasti heikentää brändiä ja kulutusta ainakin väliaikaisesti, ellei pysyvästi.
 
Ei vaan sä et ymmärtänyt.
Pointti oli että nuo kaksi asiaa eivät ole suoraan verranolliset.

Toisessa pyritään emuloimaan henkilölle ei-luonnollista ihonväriä ja toisessa pyritään emuloimaan henkilölle toista variaatiota hänen luonnollisesta ihonväristä. Eli kyseessä on apples to oranges vertailu ja paska olkiukko tämän keskustelun kannalta (kuten oli tuo hampaiden valkaisu).

Ja en edes yritä sanoa että toinen olisi oikein ja toinen väärin vaan että toisen vastustaminen ja toisen hyväksyminen eivät välttämättä luo mitään tuplastandardia.
Mikä helkutin "toinen variaatio" :rofl2:.

Ei ne kellertävät/ruskehtuneet hampaat ole kyllä yhtään sen enempää mikään toinen variaatio kuin se vaaleamman sävyinen ruskea iho.

Mutta kun oikein monta ympyrää selittää niin kylläh'n kunnon valkoinen ritari muutettua mustankin valkoiseksi.
 
Joo, varmasti mennään tietynlaisen ulkoisen paineen johdattelemana ja tehdään silloin tällöin brändiuudistuksia taloudellisin perustein, mutta tässä tapauksessa tuo "ulkoinen paine" on kuluttajista promillen promilleja keitä tämä asia häiritsee. Tämä ei todellakaan ole mikään "jää viivan alle eniten" -tyyppinen ratkaisu, vaan varmasti heikentää brändiä ja kulutusta ainakin väliaikaisesti, ellei pysyvästi.
Ihan oikeasti nyt: Miksei silloin tekisi tuollaista muutosta kun promillen promille raivoaa ja meuhkaa ja 999,999 promillea on asian suhteen ihan whatever? Motivoitunut promillen osa saa paljon huomiota, kuten on huomattu.

En ole nähnyt edes promillen promillen promillen astuvan esiin vaatien, että sana "neekeri" on palautettava siihen pakkaukseen.
 
Tavallaan kaikki liiketoiminnalliset päätkset tehdään "ulkoisen paineen johdattelemana". Eli siis tehdään kuluttajien muuttuvista preferensseistä johtuvat päätökset niin, että viivan alle jäisi eniten.

Jos asia vituttaa, niin tämän voi nähdä niinkin että firmat toimivat proaktiivisesti niin, että mielensäpahoittajille ei jää mitään aseita niitä vastaan. Eli kun ei ole "neekeriä" tuotepakkauksessa, niin mielensäpahoittajille ei jää enää oikein aseita hyökätä yritystä vastaan. Sinänsä ihan järkevää selustan turvaamista.
Tämä on hyvä ja validi pointti, mutta tässä painostuksessa voi helposti hämärtyä linja, ts. muiden tunteiden johdattelemana asia viedään äärimmäisyyksiin, koska valittaminen ei lopu koskaan.

Itse pidän absurdina, että tuotteista poistetaan nyt jo "valkaisu" sanoja ja termejä, hitto kohta valitetaan varmaan fontista.
 
Esimerkiksi siksi, että se "valkoinen heteromies" kavereineen on paljon maksukykyisempi asiakasryhmä kuin joku somessa räjähtelevä feministihippityttö. Tietenkin, jos konseptina on myydä kovalla katteella tälle jälkimmäiselle markkinalle eikä sille suurelle enemmistölle saattaa sen marginaaliporukan pillin mukaan hyppiminen jopa kannattaa.

Sillä mitä kukakin huutaa somessa ei ole mitään merkitystä kun tarkoitus on myydä se tuote siellä kaupassa. Tiedostavat somevegaanit eivät koske sen enempään siihen geishaan kuin jogurttiinkaan, vaikka siinä olisi minkälainen yksisarvinen sateenkaarivirtahepodelfiini kyljessä. Ilmeisesti minkäänlainen looginen ajattelu ei sisälly kaupalliseen koulutukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan oikeasti nyt: Miksei silloin tekisi tuollaista muutosta kun promillen promille raivoaa ja meuhkaa ja 999,999 promillea on asian suhteen ihan whatever? Motivoitunut promillen osa saa paljon huomiota, kuten on huomattu.

En ole nähnyt edes promillen promillen promillen astuvan esiin vaatien, että sana "neekeri" on palautettava siihen pakkaukseen.
No ei tätä ainakaan sillon kannata mainostaa taloudellisena päätöksenä :D
 
Tää palauttaa taas kohtaan, eiköhän se ole johdon, hallituksen ja omistajien asia ja näkemys, mikä päättää taloudellisesti järkevät toimet.
Joo, varsinkin omistajat on riemuissaan jos sanotaan vaikka Mercedes brändin nimi muuttuisi yhtään, tai logosta tiputettaisiin yksi sakara pois. No ehkä tästä saadaan jotain dataa jossain välissä...
 
Joo, varsinkin omistajat on riemuissaan jos sanotaan vaikka Mercedes brändin nimi muuttuisi yhtään, tai logosta tiputettaisiin yksi sakara pois. No ehkä tästä saadaan jotain dataa jossain välissä...

Onko sulla edes käynyt mielessä, että se on nimenomaan omistajat, jotka lopulta päättävät noista asioista? Ja kun nämä kosmetiikka ja autofirmat nyt ei tapaa olla mitään huippueettisiä aktivistisijoittajien kohteita niin päätöksiä sanelee raha.
 
Tää palauttaa taas kohtaan, eiköhän se ole johdon, hallituksen ja omistajien asia ja näkemys, mikä päättää taloudellisesti järkevät toimet.
Me muut täällä keskustelemmekin siitä, että johdon, hallituksen ja omistajien näkemys on aivan paska. Se ei varmaan ole kenellekään epäselvää, kuka firmassa asioista päättää.
 
Onko sulla edes käynyt mielessä, että se on nimenomaan omistajat, jotka lopulta päättävät noista asioista? Ja kun nämä kosmetiikka ja autofirmat nyt ei tapaa olla mitään huippueettisiä aktivistisijoittajien kohteita niin päätöksiä sanelee raha.
Promillen promillet (kuluttajista) eivät ole ikinä ennen sanelleet miten yrityksen pitää toimia. Ei hemmetti mitä skeidaa. Mites semmoinen yritys joka joutuu vetämään painostuksen alla tuotteita pois myynnistä tai muuttamaan core-brandiaan? Ei se voi olla taloudellinen peruste. Tehköön niin jos huvittaa, mutta ihan turha sitä yrittää naamioida yrityksen taloudelliseksi päätökseksi, kun selkeästi se tapahtuu painostuksen myötä.
 
Promillen promillet (kuluttajista) eivät ole ikinä ennen sanelleet miten yrityksen pitää toimia. Ei hemmetti mitä skeidaa. Mites semmoinen yritys joka joutuu vetämään painostuksen alla tuotteita pois myynnistä tai muuttamaan core-brandiaan? Ei se voi olla taloudellinen peruste. Tehköön niin jos huvittaa, mutta ihan turha sitä yrittää naamioida yrityksen taloudelliseksi päätökseksi, kun selkeästi se tapahtuu painostuksen myötä.

Millä sä kuvittelet, että firmaa voi painostaa vasten tahtoaan muuttamaan laillista toimintaansa kuin nimenomaan taloudellisten tappioiden uhalla?
 
tässä tapauksessa tuo "ulkoinen paine" on kuluttajista promillen promilleja keitä tämä asia häiritsee

Onk tästä jotain faktaa? Mä en osaa ainakaan yhtään veikata, kuinka iso osa jonkun Uncle Ben'sin asiakkaista pitää mahdollista muutosta positiivisena taikka yhdentekevänä asiana.
 
Millä sä kuvittelet, että firmaa voi painostaa vasten tahtoaan muuttamaan laillista toimintaansa kuin nimenomaan taloudellisten tappioiden uhalla?
Siten että firman johto ei ole ajantasalla noitten ammattiloukkaantujien suhteen ja ajattelee että jos on pienimuotoinen myrsky somessa, on myrsky kaikkialla aivan valtava.
 
Millä sä kuvittelet, että firmaa voi painostaa vasten tahtoaan muuttamaan laillista toimintaansa kuin nimenomaan taloudellisten tappioiden uhalla?
Ja promillen promillet kuluttajista on se taloudellinen uhka tässä tapauksessa :D Sanoisin että melkoinen riski mennä sörkkimään tunnettua brandia paniikinomaisesti. Vastaten samalla Paapaalle, niin mitään dataa asiasta ei varmasti ole tarjolla, mutta kyllä tämä ilmiö on selkeästi on nyt erityisesti hypännyt esille. Uskon myös että suurin osa mustista on Jenkeissä popsinut Uncle Beniä miettimättä sen taustoja yhtään. Edelleen arvailua, mutta yritys olisi reagoinut tähän jo ajat sitten vapaaehtoisesti, jos siellä olisi huomattu että riisi ei maistu mustille läheskään niin hyvin kuin esim. valkoisille. Nyt se muutos tapahtuu painostuksen kautta. Jenkeissä ollaan varmasti hyvin hereillä eri etnisten ryhmien kulutustottumuksista.
 
Siten että firman johto ei ole ajantasalla noitten ammattiloukkaantujien suhteen ja ajattelee että jos on pienimuotoinen myrsky somessa, on myrsky kaikkialla aivan valtava.

Ei siinä sitten mitään muuta kuin tappiot realisoituu ja tilanteen tasalla oleva omistaja pistää johtajan vaihtoon?
 
Onk tästä jotain faktaa? Mä en osaa ainakaan yhtään veikata, kuinka iso osa jonkun Uncle Ben'sin asiakkaista pitää mahdollista muutosta positiivisena taikka yhdentekevänä asiana.
Jos muutokselle olisi kaupallisista lähtökohdista oleva tarve, se varmaan näkyisi myyntiluvuissa kauan ennen mitään someloukkaantujia jotka keksivät uuden muodikkaan ongelman (ja unohtavat edellisen) joka viikko, ja muutos olisi tehty jo ajat sitten ennen tätä someulinaa. Tosin, eipä tuossakaan kai vielä ole mitään tehty.
 
Minkä kokoluokan tappioita vasemmistosomepoliisien masinoimasta kampanjasta on odotettavissa?

Varmaan suurempia kuin mitä printin vaihtaminen meikkituubin kyljessä maksaa.

Mutta eiköhän tää keskustelu ole taas kerran tässä. Soittakaa sinne yritysten johtoon, että me täällä tiedetään tää paremmin että älkää antako periksi niin tienaatte enemmän :facepalm:
 
Varmaan suurempia kuin mitä printin vaihtaminen meikkituubin kyljessä maksaa.

Mutta eiköhän tää keskustelu ole taas kerran tässä. Soittakaa sinne yritysten johtoon, että me täällä tiedetään tää paremmin että älkää antako periksi niin tienaatte enemmän :facepalm:
Tästä voi päätellä jotain, kuinka vähän tajuat brändien merkityksestä yrityksille ja kuinka kalliita operaatioita niiden muokkaaminen jo itsessään voi olla, puhumattakaan tuottoriskeistä. Mut joo, olet oikeassa, turhapa tästä enää jauhaa.
 
Tästä voi päätellä jotain, kuinka vähän tajuat brändien merkityksestä yrityksille ja kuinka kalliita operaatioita niiden muokkaaminen jo itsessään voi olla, puhumattakaan tuottoriskeistä. Mut joo, olet oikeassa, turhapa tästä enää jauhaa.

Ja eiköhän ne yritykset myös tiedä sen mikä merkitys brändeillä on niille ja kuinka suuri riski on lähteä muuttamaan olemassaolevia brändejä. Mikä kertoo siitä että nuo yritykset eivät todellakaan pidä tätä minään "promillen promille" ongelmana vaan astetta merkittävämpänä liikkeenä johon on pakko reagoida jos haluaa pysyä relevanttina yrityksenä kuluttajien suuntaan.

Hitto, kyseessä on liikehdintä joka sai Missisippin lainsäädäntöelimet määräämään että osavaltion lipusta pitää poistaa Konfederaation lippu. Ja se sai NASCAR:in kieltämään samaisen lipun tuonnin kisoihin. Ei tässä puhuta enää mistään muutamasta äänekkäästä vihervasemmistovegaanista twitterissä.
 
Hitto, kyseessä on liikehdintä joka sai Missisippin lainsäädäntöelimet määräämään että osavaltion lipusta pitää poistaa Konfederaation lippu. Ja se sai NASCAR:in kieltämään samaisen lipun tuonnin kisoihin. Ei tässä puhuta enää mistään muutamasta äänekkäästä vihervasemmistovegaanista twitterissä.

Saako siis alkaa vetämään jo yhtäläisyysmerkkejä kirjarovioihin? Ilmiön vaarallisuus alkaa korostua, kun on alettu antamaan periksi.
 
Ja eiköhän ne yritykset myös tiedä sen mikä merkitys brändeillä on niille ja kuinka suuri riski on lähteä muuttamaan olemassaolevia brändejä. Mikä kertoo siitä että nuo yritykset eivät todellakaan pidä tätä minään "promillen promille" ongelmana vaan astetta merkittävämpänä liikkeenä johon on pakko reagoida jos haluaa pysyä relevanttina yrityksenä kuluttajien suuntaan.

Hitto, kyseessä on liikehdintä joka sai Missisippin lainsäädäntöelimet määräämään että osavaltion lipusta pitää poistaa Konfederaation lippu. Ja se sai NASCAR:in kieltämään samaisen lipun tuonnin kisoihin. Ei tässä puhuta enää mistään muutamasta äänekkäästä vihervasemmistovegaanista twitterissä.
Sehän tässä on ongelma, että nyt kaikki höyrypäät saa äänen tässä rytäkässä. On tällä varmasti paljon ihan oikeasti hyödyllisiäkin vaikutuksia, mutta ne ei ole muutenkaan kritiikin aiheena tässä.
 
Ei vaan sä et ymmärtänyt.
Pointti oli että nuo kaksi asiaa eivät ole suoraan verranolliset.

Toisessa pyritään emuloimaan henkilölle ei-luonnollista ihonväriä ja toisessa pyritään emuloimaan henkilölle toista variaatiota hänen luonnollisesta ihonväristä. Eli kyseessä on apples to oranges vertailu ja paska olkiukko tämän keskustelun kannalta (kuten oli tuo hampaiden valkaisu).

Ja en edes yritä sanoa että toinen olisi oikein ja toinen väärin vaan että toisen vastustaminen ja toisen hyväksyminen eivät välttämättä luo mitään tuplastandardia.

Ihmeellistä miten syvälle paskanpuhumiseen ihminen sortuu, kun oma ideologia taistelee tosiasioita vastaan. Noiden molempien tuotteiden käyttötarkoitus on muuttaa ihon sävyä suuntaan taikka toiseen, joten ne ovat täysin vertailukelpoiset tässä kontekstissa, jossa vaalentamista pidetään rasistisena.

Lisäksi kommenttisi itseruskettavista osoittaa, ettet ole koskaan nähnyt miten nämä tuotteet toimivat. Väri on monissa tapauksissa hyvinkin kaukana siitä luonnollisesta rusketuksen sävystä, menee enemmän oranssin puolelle.
 
Promillen promillet (kuluttajista) eivät ole ikinä ennen sanelleet miten yrityksen pitää toimia. Ei hemmetti mitä skeidaa. Mites semmoinen yritys joka joutuu vetämään painostuksen alla tuotteita pois myynnistä tai muuttamaan core-brandiaan? Ei se voi olla taloudellinen peruste. Tehköön niin jos huvittaa, mutta ihan turha sitä yrittää naamioida yrityksen taloudelliseksi päätökseksi, kun selkeästi se tapahtuu painostuksen myötä.
Jos tulee kaupassa tarvis selvittää, missä ne NEEKERINpusut ovat, niin olen sitä toisinaan kysynyt esim myyjältä. Sinällään on ihan sama, vaikka ko tuotteen nimi olisi sontakokkare. Sillä taas on mierkitystä, että noita nimiä veivataan röllien ja torveloiden toimien seurauksena.

Totesin jo vuosikausia sitten, kun torvelot kävivät säätämään sanojen kanssa ja sijaisloukkautumaan, että noille tuumankaan periksiantaminen on loputon suo, sillä nuo keksivät vaatia loputtomasti lisää. Sama pätee tietysti edelleen.
 
Ihmeellistä miten syvälle paskanpuhumiseen ihminen sortuu, kun oma ideologia taistelee tosiasioita vastaan. Noiden molempien tuotteiden käyttötarkoitus on muuttaa ihon sävyä suuntaan taikka toiseen, joten ne ovat täysin vertailukelpoiset tässä kontekstissa, jossa vaalentamista pidetään rasistisena.

Lisäksi kommenttisi itseruskettavista osoittaa, ettet ole koskaan nähnyt miten nämä tuotteet toimivat. Väri on monissa tapauksissa hyvinkin kaukana siitä luonnollisesta rusketuksen sävystä, menee enemmän oranssin puolelle.

Vissiin missasit sen kohdan kun sanoin että en yritä sanoa että toinen olisi oikein ja toinen väärin. Mulla ei todellakaan ole mitään ideologista kantaa tuohon aasialaisen vaalennusvoiteiden käyttöön. Jo ihan senkin takia että en tiedä mikä on tuon oikea konteksti, onko siellä jotain rasismia takana vai onko se vain yksi randomi kauneusstandardi muiden joukossa. Tarkoituksena oli vain osoittaa että pelkästään sen takia että molemmissa tapauksissa puhutaan ihonväristä, se ei tarkoita että niiden välillä olisi joku suora ekvivalenssi.

Oikeastaan helpompaa on argumentoida miksi rusketusvoiteet eivät ole mitenkään rasistisia. Koska niiden kontekstin tunnen, tai siis ylipäätänsä rusketuksen. Länsimaisessa kulttuurissa tuossa ei ole taustalla mitään rasismiin verrattavaa vaan se on ollut enemmänkin indikaatio ihmisen taloudellisesta asemasta. "Ennen vanhaan" rusketus viittaisi köyhyyteen (i.e. maajusseihin). Sitten kun Coco Chanel vahingossa poltti itsensä ja sai rusketuksen niin siitä tulikin muotivillitys. Nykyään se kuvaa enemmänkin tietynlaista elämäntyyliä, ulkoilevaa ja matkustelevaa.
Mutta rasistista taustaa sillä ei ole.
 
Sitten asiasta voidaan keskustella kun nimeämisiin, logoihin ja brändeihin yritetään puuttua valtiolliselta taholta erilaisilla laeilla.

Siinä vaiheessa se on myöhäistä. Kun yhteiskunta ja julkinen elämä on otettu (totalitaristisen aatteen puolesta) haltuun, valtion haltuunottaminen on enää vain muodollisuus. Tämä pitäisi olla jo opittu historiasta.
 
Diversiteetti on mustaa nyt!

Suomen lippu voitaisiin muuttaa mustaksi ajan hengessä. Ja vaikka pääkallo siihen keskelle. Ai mut sekin pitäisi olla musta kun joku öyhöttäs väristä kuitenkin. Ja kaikki talot maalattava mustiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 251
Viestejä
4 866 213
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom