Ahvenanmaa: olen moneen otteeseen sanonut että mielestäni Ahvenanmaan tulisi joko itsenäistyä tai halutessaan liittyä Ruotsiin. Kun se kuitenkin on demilitarisoitu alue, ei siitä niin suurta geopoliittista etua liene Suomelle, ja vaikka olisikin, varmaan sama vaikka se olisi Ruotsin hallussa, ellei sitten Ruotsista tule jossain vaiheessa meille vihamielinen maa. Parempi sekin kuin että meillä on hoivattavana saari joka vaan koko ajan valittaa asemastaan ja kuinka ei halua suomenkielisiä saarelleen. Pitäkööt sitten tunkkinsa ja perunalastunsa.
En väittänyt että saamelaisilla on nykyisin eirtyisoikeuksia, vaan halusin kuulla juuri teiltä saamelaisilta, mikä nyt oikein on ongelma ja mitä haluatte? Jotain erityisoikeuksia? Joku tuossa aiemmin mainitsi maaoikeudet, mitä sillä tarkoitetaan? Eikö saamelaisille pidä olla tasan samat maaoikeudet ja maarajoitukset, kuin kaikille muillekin suomalaisille? Esim. sen suhteen saako Tenojoella tai Saimaalla kalastella ja metsästää norppia harppuunalla.
Tai jos puhutaan jostain poronhoito-oikeuksista valtion mailla tai mitä lie, eikö sama oikeus pitäisi olla kaikilla suomalaisilla jotka tuntevat vetoa poronhoidon ihmeelliseen maailmaan? Aivan samalla tavalla kuinka saamelaisilla on oikeus tulla etelään tekemään mitä etelän miehet nyt tuppaavat tekemään, pussikaljoittelemaan Koffin puistoon, kuseksimaan porttikonkeihin yms.?
Ps. Niin mitä Inarin, Utsjoen ja Enontekiön alueella on? Miksi ne pitää lukea pois tästä keskustelusta? Saavatko saamelaiset tehdä noilla alueilla jotain mitä minä en saa, vaikka olen äänioikeutettu ylväs Suomen kansalainen ja reservin vänrikki kultalehdyköin?