• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Olisi toivottavaa, että opettaja voisi keskittyä opettamiseen kasvattamisen sijasta. Tavat ja kunnioitus opetetaan kotona. Tai ainakin opetettiin ennen...
Kasvatusvastuu on kotona. Piste.

Tutut opettajat tätä juuri valittavat, epäkelvot vanhemmat yrittävät ulkoistaa kasvatustyönsä opettajille, niin voivat keskittyä enemmän omaan laatuaikaansa.
 
Tosin koska kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan tee hommiaan, seuraukset käytännössä kaatuvat opettajille. En ole koskaan ymmärtänyt, miksei häiritsevää oppilasta voisi poistaa luokasta aina tarvittaessa, ja se tunnilla opiskelematta jäänyt osa jäisi vanhempien vastuulle opettaa.



Juuh tiedetään, lapsen etu.
 
Tosin koska kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan tee hommiaan, seuraukset käytännössä kaatuvat opettajille. En ole koskaan ymmärtänyt, miksei häiritsevää oppilasta voisi poistaa luokasta aina tarvittaessa, ja se tunnilla opiskelematta jäänyt osa jäisi vanhempien vastuulle opettaa.



Juuh tiedetään, lapsen etu.

Koska sossulandiassa ei ketään voi laittaa vastuuseen mistään, vaan kaikki kaautuu yhteiskunnan hoidettavaksi. Samalla sossulandiassa on nuo ihmisoikeudet muka niin tärkeitä, että häiriköllä ei ole muuta kuin oikeuksia. Ei voi kuin ihmetellä, erttä miksi asiat on päästetty tällaiseen jamaan.

Edit: Ja naisten vikahan tämäkin ilmeisesti on, kun ovat päässeet muokkaamaan koululaitosta mieleisekseen. Taitaa olla kaikki opetustoimen elimet all-woman panel.
 
Tosin koska kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan tee hommiaan, seuraukset käytännössä kaatuvat opettajille. En ole koskaan ymmärtänyt, miksei häiritsevää oppilasta voisi poistaa luokasta aina tarvittaessa, ja se tunnilla opiskelematta jäänyt osa jäisi vanhempien vastuulle opettaa.



Juuh tiedetään, lapsen etu.

Millä se 50 kiloinen opettaja poistaa sen teini-ikäisen rettelöitsijän jolla voi olla 80 kiloa lihasmassaa? Jos vielä rehtorina on toinen 50 kiloinen opettaja. Siinä täytyy soittaa poliisi paikalle ja siihen on aivan helvetin suuri kynnys. Opettajalla on paljon helpompi vain antaa tämän häiriköidä omassa nurkassaan kuten 99 % tapauksista tapahtuu.
 
Millä se 50 kiloinen opettaja poistaa sen teini-ikäisen rettelöitsijän jolla voi olla 80 kiloa lihasmassaa? Jos vielä rehtorina on toinen 50 kiloinen opettaja. Siinä täytyy soittaa poliisi paikalle ja siihen on aivan helvetin suuri kynnys ja opettajalla on paljon helpompi vain antaa tämän häiriköidä omassa nurkassaan kuten 99 % tapauksista tapahtuu.


Mulla on ratkaisu: laitetaan opettajiksi pelkästään moottoripyöräkerholaisia.


Lisäksi opettajakoulutukseen voitaisiin laittaa kiintiöt henkilön koon mukaan: alle 50-kiloisia hyväksytään sisään tiukemmilla kriteereillä kuin yli 100-kiloisia. Kuntosaliharrastuksesta saa lisäpisteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Millä se 50 kiloinen opettaja poistaa sen teini-ikäisen rettelöitsijän jolla voi olla 80 kiloa lihasmassaa? Jos vielä rehtorina on toinen 50 kiloinen opettaja. Siinä täytyy soittaa poliisi paikalle ja siihen on aivan helvetin suuri kynnys. Opettajalla on paljon helpompi vain antaa tämän häiriköidä omassa nurkassaan kuten 99 % tapauksista tapahtuu.
Yli 120-kiloisille miehille +5 pistettä opettajapääsykokeeseen.
 
Millä se 50 kiloinen opettaja poistaa sen teini-ikäisen rettelöitsijän jolla voi olla 80 kiloa lihasmassaa? Jos vielä rehtorina on toinen 50 kiloinen opettaja. Siinä täytyy soittaa poliisi paikalle ja siihen on aivan helvetin suuri kynnys. Opettajalla on paljon helpompi vain antaa tämän häiriköidä omassa nurkassaan kuten 99 % tapauksista tapahtuu.

Mun puolesta voidaan vaikka laittaa budjettiin kouluille joku päivystävä securitas-jamppa, joka tulee tarvittaessa poistamaan oppilaan luokasta. Saa sitten opettaja keskittyä opettamaan.

Sitten voitaisiin ihan yleisesti painottaa sellaisia sääntöjä, että perseilyä ja häirintää ei suvaita luokissa. Häiriköt voidaan laittaa perinteiseen tapaan sinne tarkkailuluokalle.
 
Mun puolesta voidaan vaikka laittaa budjettiin kouluille joku päivystävä securitas-jamppa, joka tulee tarvittaessa poistamaan oppilaan luokasta. Saa sitten opettaja keskittyä opettamaan.

Sitten voitaisiin ihan yleisesti painottaa sellaisia sääntöjä, että perseilyä ja häirintää ei suvaita luokissa. Häiriköt voidaan laittaa perinteiseen tapaan sinne tarkkailuluokalle.
Ei voitaisi, koska rahaa ei ole.
Lisäksi noita jamppoja tarvittaisiin oikeasti joku 1 / 3 luokkahuonetta.
Sinänsä ihan turhia. Osittainhan tuo riekkuminen on huomion keräämistä ja silkkaa puhdasta perseilyä. Josta päästäisiin kyllä eroon esim jälki-istunnoilla, joista vanhemman pitäisi tulla noutamaan mukulansa sitten istunnon jälkeen.
Ainakin vielä about 10 vuotta sitten "pikajälkkäri", eli välitunti jäi miltei riekkujilta pitämättä rauhoitti tilanteen kivasti ihan muutaman kerran jälkeen (Jos pelkkä uhkaus asiasta ei uponnut), kun kävi selväksi, että vaihtoehtoja ei ollut ja omat "edut" kärsi poikkeuksetta.
 
Ei voitaisi, koska rahaa ei ole.
Vähän OT, mutta sitä rahaa on aina ollut Suomessa budjettiin jos vaan on tahtoa...
Lisäksi noita jamppoja tarvittaisiin oikeasti joku 1 / 3 luokkahuonetta.
Väitän että ihan 1/koulu riittää, kun ei niitä poistettavia nyt ihan jatkuvalla syötöllä tule tälläkään hetkellä.

Sinänsä ihan turhia. Osittainhan tuo riekkuminen on huomion keräämistä ja silkkaa puhdasta perseilyä. Josta päästäisiin kyllä eroon esim jälki-istunnoilla, joista vanhemman pitäisi tulla noutamaan mukulansa sitten istunnon jälkeen.
Ainakin vielä about 10 vuotta sitten "pikajälkkäri", eli välitunti jäi miltei riekkujilta pitämättä rauhoitti tilanteen kivasti ihan muutaman kerran jälkeen (Jos pelkkä uhkaus asiasta ei uponnut), kun kävi selväksi, että vaihtoehtoja ei ollut ja omat "edut" kärsi poikkeuksetta.

Tuossa on ainakin se hyvä puoli, että jos mukula ei itse tajua hävetä, niin on joskus hyödyllistä siirtää se häpeä sinne kotiin. Tietty jos vanhemmat ovat samanlaisia apareita, niin aika vaikea tuollaista käytöstä on kaitsia.
Sitten tietysti pitää huomioida myös että osalle ihmisistä se teini-ikä vaan on sellaista mulkkuna olemista. Siitä suurin osa kasvaa ohi ihan itsellään.
 
Vähän OT, mutta sitä rahaa on aina ollut Suomessa budjettiin jos vaan on tahtoa...

Väitän että ihan 1/koulu riittää, kun ei niitä poistettavia nyt ihan jatkuvalla syötöllä tule tälläkään hetkellä.



Tuossa on ainakin se hyvä puoli, että jos mukula ei itse tajua hävetä, niin on joskus hyödyllistä siirtää se häpeä sinne kotiin. Tietty jos vanhemmat ovat samanlaisia apareita, niin aika vaikea tuollaista käytöstä on kaitsia.
Sitten tietysti pitää huomioida myös että osalle ihmisistä se teini-ikä vaan on sellaista mulkkuna olemista. Siitä suurin osa kasvaa ohi ihan itsellään.
Kouluissa säästetään kaikessa. Ei siellä ole irtorahaa tuollaiseen, Vartia koulupäivän ajaksi on erittäin kallis investointi.

Kouluja on erikokoisia ja ongelmien määrä vaihtelee, joten tarve vaihtelee.

Lisäksi ennemminkin erityisopetuksen määrää tulisi lisätä (jos tuonne palkattaisiin lisää työvoimaa) ja todelliset ongelmayksilöt tulisi vain kertakaikkisesti poistaa erityislaitoksiin. Sinänsä voisi olla ihan hyvä asia, sillä ongelmat juontavat pahimmilla kyllä sinne vanhempiinkin /kotiin, jolloin sekin yhteys olisi syytä katkaista.
 
Kouluissa säästetään kaikessa. Ei siellä ole irtorahaa tuollaiseen, Vartia koulupäivän ajaksi on erittäin kallis investointi.

Kouluja on erikokoisia ja ongelmien määrä vaihtelee, joten tarve vaihtelee.
Joo ehkä esitin tuon vähän huonosti. Tarkoitin, että koululla on tarvittaessa mahdollista soittaa vartija paikalle.
Olin itse koulussa 90-luvun laman aikaan ja silloin leikattiin pyyhekumitkin puoliksi ja jaettiin. Yläasteella maantiedon kirjat olivat aivan hirveässä kunnossa ja painettu ennen omaa syntymää. Silti oli varaa siihen talkkariin joka piti vähän kuria tarvittaessa. Eli se pointti on että rahaa on aina, mutta se miten sitä käytetään riippuu poliittisesta tahdosta.
 
Turha asiasta on vängätä jos täällä on toinen puoli sitä mieltä että naisilla ei ole mitään eroa auktoriteettinä miehiin verrattuna ja fysiikkakaan ei ole mikään ongelma vaikka uutisissa on kuinka opettajat kärsivät väkivallasta ja tutkimuksissa että naisopettajat eivät poikia osaa opettaa.
 
Turha asiasta on vängätä jos täällä on toinen puoli sitä mieltä että naisilla ei ole mitään eroa auktoriteettinä miehiin verrattuna ja fysiikkakaan ei ole mikään ongelma vaikka uutisissa on kuinka opettajat kärsivät väkivallasta ja tutkimuksissa että naisopettajat eivät poikia osaa opettaa.
Missä tutkimuksessa on tultu päätelmään, että "naisopettajat eivät poikia osaa opettaa"?
 


Lukutaidossa ja luonnontieteissä tyttöjen osaaminen on selvästi parempaa kuin poikien. Ma-
tematiikassa tyttöjen ja poikien väliset osaamiserot eivät ole yhtä yksiselitteisiä, vaikka viimei-
simmät kansainväliset arvioinnit ovat antaneet viitteitä siitä, että tytöt menestyvät poikia hie-
man paremmin myös matematiikassa. Tyttöjen ja poikien väliset osaamiserot näyttäisivät ole-
van suurimmillaan heikoimmilla oppilailla.
Perusopetuksen päättöarvosanoissa ero on kuiten-
kin huomattava ja seurauksiltaan merkittävä myös parhaimpien oppilaiden kohdalla. Huolta
herättää ylipäätään suomalaisoppilaiden, sekä tyttöjen että poikien, osaamistason lasku.


• Heikosti osaaviin oppilaisiin on kiinnitettävä erityistä huomiota sukupuolesta riippu-
matta.
• Tarvitaan lisää tutkimusta oppimistulosten heikentymisen syistä.



Tyttöjen ja poikien välillä on myös eroja opiskeluasenteissa. Pojat luottavat matematiikassa
enemmän omaan osaamiseensa ja ovat kiinnostuneempia matematiikasta kuin tytöt. Tyttöjen
kiinnostus äidinkieleen taas on vahvempaa kuin poikien. Huomionarvoista kuitenkin on, että
oppilaiden kiinnostus vähenee alakouluvuosien aikana, ja esimerkiksi poikien kiinnostus ma-
tematiikkaan vähenee enemmän kuin tyttöjen kiinnostus.

• Kiinnostukseen ja sen merkitykseen oppimisessa on kiinnitettävä huomiota niin luke-
misessa kuin matematiikassakin.
Etenkin poikia on kannustettava vapaa-ajan lukemiseen.
• Oppilaiden motivaatiota ja kiinnostuksen kehittymistä on tuettava koulussa.
Matematiikassa erityisesti tyttöjen ja lukutaidossa taas erityisesti poikien luottamusta
omaan osaamiseensa on tuettava.




Pojat kokevat vähemmän yhteenkuuluvuutta kouluun ja enemmän kiusaamista kuin tytöt.
Sekä opettajat että oppilaat pitävät yhteenkuuluvuutta ja yhteisöllisyyttä tärkeänä osana tasa-
arvoista koulua. Heidän mielestään opettajalla on keskeinen rooli tasa-arvon edistäjänä,
mutta rehtorin roolia tasa-arvon edistäjänä kuvataan ristiriitaisesti.

• Yhteenkuuluvuutta ja kouluun kiinnittymistä on tuettava.
• Tarvitaan lisää tutkimusta siitä, mikä on rehtorin rooli koulussa tasa-arvon edistäjänä.



Arviointikäytänteet vaihtelevat suuresti koulujen välillä ja myös koulujen sisällä. Alakoulussa
opettajat kuvasivat arvioivansa tyttöjä ja poikia pääsääntöisesti samoin perustein. Yläkou-
luissa arvosanoissa on huomattavaa sukupuolten ja oppiaineiden välistä vaihtelua.
Opintojen
aikaisella arvioinnilla voi olla vaikutusta jatko-opintosuunnitelmiin ja ainevalintoihin. Tyttöjen
keskimäärin paremmat päättöarvosanat avaavat heille huomattavasti poikia laajemmat mah-
dollisuudet toisen asteen yhteisvalinnassa.

• Arvosanakäytänteiden vertailtavuuteen on kiinnitettävä erityistä huomioita.
• Arvioinnin kriteeriperustaisuutta pitäisi kehittää.
• Arviointia ja ohjausta on kehitettävä siten, että ne kannustavat tyttöjä ja poikia tarkas-
telemaan jatko-opintomahdollisuuksia laaja-alaisesti.



Oppilaat kasvavat osana ympäröivää yhteiskuntaa ja kulttuuria. Aiemmissa tutkimuksissa on
noussut esille vanhempien sosioekonomisen aseman ja koulutuksen yhteys oppilaan osaa-
miseen ja motivaatioon. Myös yhteiskunnalliset tekijät voivat toimia tyttöjen ja poikien välisten
osaamiserojen selittäjänä.
Tutkimuksen pitäisikin tarkastella myös muiden kuin kouluun liitty-
vien tekijöiden yhteyksiä oppilaan osaamiseen ja kehittymiseen. Tämä edellyttää monitieteel-
listä tutkimusyhteistyötä, jossa hyödynnetään eri tahoilla kerättyjä aineistoja ja tutkimustietoa.
 
Edelliseen liittyen: miksi pojat (ja tytöt) eivät lue vapaa-ajalla enää yhtä paljon kuin ennen? Uskaltaako atk-foorumilla edes mainita tässä yhteydessä sanat tietokone/kännykkä/pelit/some? Onko nykyisten kouluikäisten lasten vanhempien ikäpolvi sellaista, ettei se enää arvosta lukemista yhtä paljon kuin aiemmat sukupolvet?
 
Ainakin raiskatut naiset pelkää. Esim USA:ssa noin 17 000 - 20 000 valkoista naista tulee vuosittain raiskatuksi mustan miehen toimesta. Arvaattelo montako mustaa naista tulee raiskatuksi valkoisen miehen toimesta?

0

Lähde: BJS Bureau of Justice Statistics
Vaikka olenkin rasisti ja persuja kannattava setämies, niin en kyllä usko tuohon tilastoon pätkääkään. Aika mahdotonta, että valkoinen ei olisi raiskannut yhtä ainutta mustaa naista. Ihan hatusta vetämällä niitä luulisi olevan ainakin 1000. Nolla on kyllä mahdottomuus.

Kun postasin tuon tilastotiedon niin luulin että tulisi "Wanha!1"-huutelijoita, mutta toisin kävi. Erikoinen homma. Tässäpäs Bureau of Justice Statistics Criminal Victimization in the United States 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008. Kaikissa dokumenteissa sama taulukko 42. Kuusi vuotta putkeen USA:ssa tilastoitiin nolla (0-10) tapausta joissa valkoinen mies olisi raiskannut mustan naisen. Musta mies taas raiskasi valkoisen naisen vuosittain noin 20 000 kertaa. Voidaan toki saivarrella, että "varmasti on ollut muutamia tapauksia.." mutta kyllä sata, tuhat, tai jopa 10 000 -kertaisen eron black on white ja white on black raiskaustapausten välillä luulisi herättävän kysymyksiä ja keskustelua median ja feministien piirissä.

Mitä luulette että kävisi, jos tilastot olisivatkin toisinpäin ja valkoiset miehet raiskaisivat 20 000 mustaa naista USA:ssa vuosittain ja mustat miehet taas eivät raiskaisi valkoisia naisia lainkaan? (tiedän, epärealistinen kuvitelma) Kokisivatkohan feministit ja media silloin tarpeelliseksi nostaa asiaa esille? :rolleyes:
 
Missä tutkimuksessa on tultu päätelmään, että "naisopettajat eivät poikia osaa opettaa"?

Tuossa aiemmassahan oli että eivät objektiivisesti osaa arvioida poikien tuloksia mikä nyt heijastuu kaikkeen opettamiseen oletettavasti ja poikien osaaminen on yleisesti romahtanut ja kouluissa on hyvin rauhatonta.

Lisätään vielä soppaan että ikävän suuri osa opettajista saattaa olla feministejä ja sitä mieltä että miesten valtarakenteet pitää purkaa ja muuta kuvitteellista pasketta mikä myös heijastuu opetukseen.
 
Tuossa aiemmassahan oli että eivät objektiivisesti osaa arvioida poikien tuloksia mikä nyt heijastuu kaikkeen opettamiseen oletettavasti ja poikien osaaminen on yleisesti romahtanut ja kouluissa on hyvin rauhatonta.

Vedät kyllä nyt hieman herkästi yhtäläisyysmerkkejä tässä. Tuossa tutkimuksessa ei todellakaan todettu etteivät naiset osaisi opettaa poikia. Siinä puhuttiin vääristymästä arvosteluissa, joka pystytään kyllä korjaamaan vaikka nimettömillä arvioinneilla.

Lisätään vielä soppaan että ikävän suuri osa opettajista saattaa olla feministejä ja sitä mieltä että miesten valtarakenteet pitää purkaa ja muuta kuvitteellista pasketta mikä myös heijastuu opetukseen.
Tästä nyt taas pitäisi saada edes jotain näyttöä. Eli mielellään ei taas aleta heittelemään mutuja soppaan tässä ketjussa, kun saatiin juuri pariksi päiväksi rauha yhdeltä kuningasmutuilijalta ;)
 
Tuossa aiemmassahan oli että eivät objektiivisesti osaa arvioida poikien tuloksia mikä nyt heijastuu kaikkeen opettamiseen oletettavasti ja poikien osaaminen on yleisesti romahtanut ja kouluissa on hyvin rauhatonta.

Lisätään vielä soppaan että ikävän suuri osa opettajista saattaa olla feministejä ja sitä mieltä että miesten valtarakenteet pitää purkaa ja muuta kuvitteellista pasketta mikä myös heijastuu opetukseen.


Yleistätkö sä siis tutkimustuloksen (kävin vilkaisemassa) kaikkiin naisopettajiin? Oikeasti?


Tuohon jälkimmäiseen kappaleeseen ei tarvinne ottaa kantaa, mutta... kamalan ikävä asenne, että miesten valtarakenteet sorsisivat naisia :btooth:
 
Vedät kyllä nyt hieman herkästi yhtäläisyysmerkkejä tässä. Tuossa tutkimuksessa ei todellakaan todettu etteivät naiset osaisi opettaa poikia. Siinä puhuttiin vääristymästä arvosteluissa, joka pystytään kyllä korjaamaan vaikka nimettömillä arvioinneilla.

Vääristymä arvostelussa eli naiset eivät objektiivisesti osaa arvioida poikia. Selitätkö miten tuo voisi olla vaikuttamatta kaikkeen naisen antamana opetukseen?

Tästä nyt taas pitäisi saada edes jotain näyttöä. Eli mielellään ei taas aleta heittelemään mutuja soppaan tässä ketjussa, kun saatiin juuri pariksi päiväksi rauha yhdeltä kuningasmutuilijalta ;)

Ei tämä ole mitään mutua että osa naisista on feministejä joista osa on näitä hulluja räyhäfeministejä. Feministinen puolue Hesassa nyt esim. sai yhden kaupunginvaltuutetun paikan ja feministinen puolue edustaa aika räyhälinjaa ja opettajissa on paljon nuoria naisia eli juuri tätä feministien kannattajaporukkaa.
 
Eli tosiaan yleistät kaikkiin naisopettajiin. Tältä pohjalta lienee toivotonta jatkaa keskustelua.

Lienee aika toivotonta jatkaa keskustelua jos kiistät Hesan yliopiston tutkimuksen tulokset.

Ei tässä nyt kukaan varmaan absoluuttisia totuuksia julista. Teoreettisella tasollahan tässä puhutaan mutta nyt vain näyttää että naisten poikien opetuksessa yleisesti mättää ja tuo tutkimus tarjoaa osaselityksen jonka voi päätellä yleisesti pätevän.
 
Vääristymä arvostelussa eli naiset eivät objektiivisesti osaa arvioida poikia. Selitätkö miten tuo voisi olla vaikuttamatta kaikkeen naisen antamana opetukseen?
Todistustaakka ei toimi noin.
Sinä teit väitteen:
"...ja tutkimuksissa että naisopettajat eivät poikia osaa opettaa."
Tämä ei pidä paikkaansa. Vedit mutkia suoriksi, jotta sait väännettyä asioita tukemaan kantaasi.

Ei tämä ole mitään mutua että osa naisista on feministejä joista osa on näitä hulluja räyhäfeministejä. Feministinen puolue Hesassa sai yhden kaupunginvaltuutetun paikan ja feministinen puolue edustaa aika räyhälinjaa ja opettajissa on paljon nuoria naisia eli juuri tätä feministien kannattajaporukkaa.
Ymmärrätkö sä edes mitä mutuilu tarkoittaa :facepalm:.

Sanoin tämän saman sille kuningasmutuilijalle:
Googlaa korrelaatio ja kausaliteetti.
 
Todistustaakka ei toimi noin.
Sinä teit väitteen:
"...ja tutkimuksissa että naisopettajat eivät poikia osaa opettaa."
Tämä ei pidä paikkaansa. Vedit mutkia suoriksi, jotta sait väännettyä asioita tukemaan kantaasi.

Se mitään mutkien suoriksi vetoa ole että kyky opettaa pitää sisällään kyvyn arvioida sitä kohteen osaamista objektiivisesti jonka mukaan sitä opetusta ensinnäkin jäsennellään.
 
Se mitään mutkien suoriksi vetoa ole että kyky opettaa pitää sisällään kyvyn arvioida sitä kohteen osaamista objektiivisesti jonka mukaan sitä opetusta ensinnäkin suoritetaan.


Otos: 221 opettajaa. Herättääkö ajatuksia? :kahvi:




Kun ehdin, niin lisään pointteja.
 
Se mitään mutkien suoriksi vetoa ole että kyky opettaa pitää sisällään kyvyn arvioida sitä kohteen osaamista objektiivisesti jonka mukaan sitä opetusta ensinnäkin jäsennellään.
Opetus on paljon muutakin kuin arviointi. Arviointi on itseasiassa helvetin pieni osa sitä.
Et edelleenkään ole näyttänyt mitään todisteita sille väitteellesi:
"...ja tutkimuksissa että naisopettajat eivät poikia osaa opettaa."
 
Otos: 221 opettajaa. Herättääkö ajatuksia? :kahvi:




Kun ehdin, niin lisään pointteja.

Varmaan siitä olemme ainakin samaa mieltä että asiaa kannattaa vähintään tutkia lisää? Jos tulee lisää samansuuntaisia tutkimustuloksia niin käy hankalaksi kiistää asiaa omien aatteiden takia.

Opetus on paljon muutakin kuin arviointi. Arviointi on itseasiassa helvetin pieni osa sitä.
Et edelleenkään ole näyttänyt mitään todisteita sille väitteellesi:
"...ja tutkimuksissa että naisopettajat eivät poikia osaa opettaa."

Ihme vänkäystä vaikka väänsin asian rautalangasta. Kyky opettaa pitää sisällään että sitä kohdetta osataan arvioida objektiivisesti ja se vaikuttaa ihan siihen muuhunkin opetukseen koska se suunnitellaan sen kohteen osaamisen pohjalta.
 
Varmaan siitä olemme ainakin samaa mieltä että asiaa kannattaa vähintään tutkia lisää? Jos tulee lisää samansuuntaisia tutkimustuloksia niin käy hankalaksi kiistää asiaa omien aatteiden takia.
Tästä samaa mieltä.
Ihme vänkäystä vaikka väänsin asian rautalangasta. Kyky opettaa pitää sisällään että sitä kohdetta osataan arvioida objektiivisesti.
Väänsit asian rautalangasta, mutta et myöntänyt väittämääsi paskapuheeksi ilman todisteita. Et ole todistanut tuota väitettä mitenkään.
 
Väänsit asian rautalangasta, mutta et myöntänyt väittämääsi paskapuheeksi ilman todisteita. Et ole todistanut tuota väitettä mitenkään.

Mitä helvettiä? Miten se vaatii mitään todistamista että Kyky opettaa pitää sisällään että sitä kohdetta osataan arvioida objektiivisesti ja se vaikuttaa ihan siihen muuhunkin opetukseen koska se suunnitellaan sen kohteen osaamisen pohjalta.

Mikä tuossa nyt on vaikeaa ymmärtää?
 
Varmaan siitä olemme ainakin samaa mieltä että asiaa kannattaa vähintään tutkia lisää? Jos tulee lisää samansuuntaisia tutkimustuloksia niin käy hankalaksi kiistää asiaa omien aatteiden takia.


Kuka kiistää ja minkä aatteiden?


Ihan mielenkiintoinen aihe tutkia. Arvosanojen harhaan vaikuttanevat muutkin asiat kuin oppilaan sukupuoli. Siksi edellä mainittu anonyymi arvostelu olisikin hienoa edistystä.



Olen kyllä huomaavinani sulla pientä taipumusta tulkita väärin ja suorastaan keksiä omia johtopäätöksiä tutkimuksista, jotta ne tukisivat sinun ennakkoasennettasi. Myös politiikkaketjussa on havaittavissa samaa yksisilmäisyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä helvettiä? Miten se vaatii mitään todistamista että Kyky opettaa pitää sisällään että sitä kohdetta osataan arvioida objektiivisesti ja se vaikuttaa ihan siihen muuhunkin opetukseen koska se suunnitellaan sen kohteen osaamisen pohjalta.

Mikä tuossa nyt on vaikeaa ymmärtää?
"...ja tutkimuksissa että naisopettajat eivät poikia osaa opettaa."
Tätä tutkimus ei edes käsitellyt. Käsittelyssä oli vain arvioinnin vinouma.
Tuo boldattu on taas sinun omaa mutuiluasi. Sinun pitäisi näyttää että vinouma ravostelussa vaikuttaa jollain muullakin tavalla opetukseen.

Sinä siis vedit isolla sudilla päätelmiä tutkimuksesta, josta ei tuollaista päätelmää yksinkertaisesti voi vetää.
Tuossa on se mistä mussutan sulle.

Voidaan kai sitten vaan todeta, että meillä on vähän eri kriteerit miten tutkimuksia voi tulkita. En jaksa tästä tämän enempää sun kanssa.
 
"...ja tutkimuksissa että naisopettajat eivät poikia osaa opettaa."
Tätä tutkimus ei edes käsitellyt. Käsittelyssä oli vain arvioinnin vinouma.
Tuo boldattu on taas sinun omaa mutuiluasi. Sinun pitäisi näyttää että vinouma ravostelussa vaikuttaa jollain muullakin tavalla opetukseen.

Sinä siis vedit isolla sudilla päätelmiä tutkimuksesta, josta ei tuollaista päätelmää yksinkertaisesti voi vetää.
Tuossa on se mistä mussutan sulle.

Voidaan kai sitten vaan todeta, että meillä on vähän eri kriteerit miten tutkimuksia voi tulkita. En jaksa tästä tämän enempää sun kanssa.

En minä sille voi mitään jos kouluopetuksen perusteet ei ole sinulle tuttuja. Opettaja arvioi jatkuvasti sitä oppilaiden osaamista ja opettaa asioita sen pohjalta niin on aika mahdotonta etteikö kyvyttömyys arvioida osaamista objektiivisesti heijastuisi myös siihen opetukseen. Voit väittää että vaikutus olisi vähäistä mutta idioottimaista väittää ettei sitä olisi lainkaan.

Muistuttaisin myös edelleen että nämä kaikki on pelkkä sivuseikka sen ohella että fakta on että ne poikien oppimistulokset on romahtaneet kuten myös miesopettajien määrät kouluissa on romahtaneet. Ei nämä ole mitään minun keksimiäni päätelmiä että naisten opettamisessa poikia jokin mättää.



Tässä vähän lisää lukemista.

Mielipide: Miesopettajien määrän lisääminen voisi parantaa poikien kouluviihtyvyyttä

Jyväskylässä hyllytetty väitöskirja kelpasi Tampereelle - Jyväskylän Ylioppilaslehti

Poimintoja väitöskirjasta

1. Kun sukupuolikiintiöt, jotka luokanopettajakoulutuksessa takasivat miehille 40 % osuuden soveltuvuuskokeista, poistettiin valinnoista 1989, miesten riittävän määrän takaamisesta tuli työryhmälle lähes ensisijainen tehtävä.

2. 1990-luvulla miesten määrä laski kiintiöiden takaamasta 40 %:n osuudesta noin 20 %:iin. Tendenssi huolestutti silloista opetusministeriä Olli-Pekka Heinosta jo siinä määrin, että hän ehdotti alkukesästä 1996 sukupuolikiintiöiden palauttamista niihin opettajankoulutusohjelmiin, jossa toinen sukupuoli (mies) on jäämässä selväksi vähemmistöksi. Kasvatustieteiden tiedekunnissa ministerin näkemykseen ei lämmetty vaan sukupuoliongelmaa haluttiin ratkaista valintakoemenettelyin; sekä sisällöllisin että rakenteellisen ratkaisuin.
 
Viimeksi muokattu:
En minä sille voi mitään jos kouluopetuksen perusteet ei ole sinulle tuttuja. Opettaja arvioi jatkuvasti sitä oppilaiden osaamista ja opettaa asioita sen pohjalta.
Tää on tätä ATEa parhaimmillaan. Käännät asian johonkin muuhun, kun et pysty vastaamaan kritiikkiin.
Jos pystyt vastaamaan siihen mun edelliseen viestin kohtiin, niin voidaan jatkaa.
En jaksa tällaista "tuuleen huutelua" sun kanssa taas.
 
Tää on tätä ATEa parhaimmillaan. Käännät asian johonkin muuhun, kun et pysty vastaamaan kritiikkiin.
Jos pystyt vastaamaan siihen mun edelliseen viestin kohtiin, niin voidaan jatkaa.
En jaksa tällaista "tuuleen huutelua" sun kanssa taas.

Vastasin kyllä viestiisi. Yritän vielä viimeisen kerran vääntää rautalangasta että se sinun "arvioinnin vinoutuma" tarkoittaa ettei opettaja osaa objektiivisesti arvioida tyttöjä ja poikia joka ihan normaalilla järjenkäytöllä heijastuu siihen muuhun opetukseen koska se suunnitellaan sen kohteen osaamisen pohjalta. Ei oikeasti ole mitään monimutkaista.
 
Vastasin kyllä viestiisi. Yritän vielä viimeisen kerran vääntää rautalangasta että se sinun "arvioinnin vinoutuma" tarkoittaa ettei opettaja osaa objektiivisesti arvioida tyttöjä ja poikia joka ihan normaalilla järjenkäytöllä heijastuu siihen muuhun opetukseen koska se suunnitellaan sen kohteen osaamisen pohjalta. Ei oikeasti ole mitään monimutkaista.


Valitettavasti en jaksa uskoa, että opettajilla on rahkeita suunnitella tuntien ohjelmaa sen mukaan, minkä arvosanan kukakin jarkko ja pirkko sai edellisestä kokeesta.
 
Valitettavasti en jaksa uskoa, että opettajilla on rahkeita suunnitella tuntien ohjelmaa sen mukaan, minkä arvosanan kukakin jarkko ja pirkko sai edellisestä kokeesta.

Ei se nyt siihen suunnitteluun varmaan suoraan juuri vaikuta mutta vaikuttaa vaikka sellaiseen että mitä opettaja alkaa horisemaan kun Matti-petteri viittaa opettajan siihen pulpetin viereen pyytämään pientä opastusta jonkun yhden kotitehtävän kanssa. Yksilölliseen opetukseen veikkaisin tuon vaikuttavan enemmän.
 
Sori ehdin vastaamaan ennen kuin editoit.

Voit väittää että vaikutus olisi vähäistä mutta idioottimaista väittää ettei sitä olisi lainkaan.
Missä olen väittänyt ettei olisi lainkaan. Olen vain todennut ettet voi tuosta tutkimusesta vetää sitä johtopäätöstä jonka vedit.
Muistuttaisin myös edelleen että nämä kaikki on pelkkä sivuseikka sen ohella että fakta on että ne poikien oppimistulokset on romahtaneet kuten myös miesopettajien määrät kouluissa on romahtaneet. Ei nämä ole mitään minun keksimiäni päätelmiä että naisten opettamisessa poikia jokin mättää.
Edelleen se korrelaatio ja kausaliteetti.
Vastasin kyllä viestiisi. Yritän vielä viimeisen kerran vääntää rautalangasta että se sinun "arvioinnin vinoutuma" tarkoittaa ettei opettaja osaa objektiivisesti arvioida tyttöjä ja poikia joka ihan normaalilla järjenkäytöllä heijastuu siihen muuhun opetukseen koska se suunnitellaan sen kohteen osaamisen pohjalta. Ei oikeasti ole mitään monimutkaista.
Tutkimuksissa kun ei käytetä mitään "normaalia järjenkäyttöä", vaan ne johtopäätöset pitää perustua tutkittuun tietoon.

Eli edelleen et voi vetää niitä johtopäätöksiä mielesi mukaan. Tää on se juttu mistä sua kritisoin.

Ei se nyt siihen suunnitteluun varmaan suoraan juuri vaikuta mutta vaikuttaa vaikka sellaiseen että mitä opettaja alkaa horisemaan kun Matti-petteri viittaa opettajan siihen pulpetin viereen pyytämään pientä opastusta jonkun yhden kotitehtävän kanssa. Yksilölliseen opetukseen veikkaisin tuon vaikuttavan enemmän.
Tätäkin kannattanee tutkia, mutta tällä hetkellä sitä ei voida vielä varmasti todeta.
 
Ihan kiinnostava tutkimus kuitenkin. Tuossahan ei siis (jos ymmärsin oikein) tutkittu arvosanoja, vaan tällaisia tutkimussuureita:


Figure 1: The results of interaction effects of multi-level models predicting students’ teacher-perceived temperament and educational competence (EC; including the dimensions of cognitive ability, motivation, and maturity) by teacher's gender (Gender-T) and student's gender (Gender-S). The vertical bars denote the ± standard error of the mean (SEM).


Sample. The participants were population‐based sample of 3,212 Finnish adolescents (M= 15.1 years) and 221 subject teachers.



The-results-of-interaction-effects-of-multi-level-models-predicting-students.png




Se mitä kritisoin tuossa edellä on, että tämä tutkimus on tehty 221 opettajan otokselle. Suomessahan on opettajia yhteensä > 70 000 (en löytänyt kunnollista lukua, tuo on vanha).
 
Tutkimuksissa kun ei käytetä mitään "normaalia järjenkäyttöä", vaan ne johtopäätöset pitää perustua tutkittuun tietoon.

Eli edelleen et voi vetää niitä johtopäätöksiä mielesi mukaan. Tää on se juttu mistä sua kritisoin.

Korjataan sitten. On ihan selvä asia ja fakta että opetuskyky pitää sisällään kyvyn arvioida opetustuloksia objektiivisesti ja oikein kun sen pohjalta suunnitellaan ja jäsennellään sitä kohteen opetusta.

Jos et tätä ymmärrä tai vaadit tähän jotain todisteita niin olet vain yksinkertaisesti tyhmä. Ei voi mitään ja minulla ei ole mielenkiintoa jatkaa keskustelua kanssasi.
 
Ihan kiinnostava tutkimus kuitenkin. Tuossahan ei siis (jos ymmärsin oikein) tutkittu arvosanoja, vaan tällaisia tutkimussuureita:


Figure 1: The results of interaction effects of multi-level models predicting students’ teacher-perceived temperament and educational competence (EC; including the dimensions of cognitive ability, motivation, and maturity) by teacher's gender (Gender-T) and student's gender (Gender-S). The vertical bars denote the ± standard error of the mean (SEM).


Sample. The participants were population‐based sample of 3,212 Finnish adolescents (M= 15.1 years) and 221 subject teachers.



The-results-of-interaction-effects-of-multi-level-models-predicting-students.png




Se mitä kritisoin tuossa edellä on, että tämä tutkimus on tehty 221 opettajan otokselle. Suomessahan on opettajia yhteensä > 70 000 (en löytänyt kunnollista lukua, tuo on vanha).

Eli siis tämä olikin vielä oleellisempi sen opetuskyvyn suhteen kuin pelkkien tulosten arviointi? Mikäli ymmärsin oikein. Tulosten arvioinnin paskuus oli vain Hesarin yksi poiminta?
 
Korjataan sitten. On ihan selvä asia ja fakta että opetuskyky pitää sisällään kyvyn arvioida opetustuloksia objektiivisesti ja sen pohjalta suunnitellaan sitä kohteen opetusta.

Jos et tätä ymmärrä tai vaadit tähän jotain todisteita niin olet vain yksinkertaisesti tyhmä. Ei voi mitään.
Opetus on paljon muutakin kuin arviointi. Arviointi on itseasiassa helvetin pieni osa sitä.
Kun en ole koskaan noin väittänyt. Kuten tuossa yllä sanoin, niin arviointi on pieni osa opetusta.
Mutta edelleen et voi väittää etteivätkö naiset osaisi opettaa poikia tuon perusteella.

Suomessa muuten opetus menee opetussuunnitelman mukaan. Sitten arvioidaan oppilaiden osaamista opetussuunnitelman tavoitteisiin. Opetusta ei kyllä varsinaisesti suunnitella oppilaiden arvosanojen pohjalta. Jos sinulla on tästä parempaa tietoa, niin sitten toki linkkiä pöytään.
Opetushallitus - Arviointi ja todistukset
 
Suomessa muuten opetus menee opetussuunnitelman mukaan. Sitten arvioidaan oppilaiden osaamista opetussuunnitelman tavoitteisiin. Opetusta ei kyllä varsinaisesti suunnitella oppilaiden arvosanojen pohjalta. Jos sinulla on tästä parempaa tietoa, niin sitten toki linkkiä pöytään.
Opetushallitus - Arviointi ja todistukset

Selitin jo että tämä vaikuttaa siihen yksilölliseen opastukseen mitä opettaja alkaa horisemaan siinä pulpetin vieressä jollekkin pojalle.
 
Selitin tämä että tämä vaikuttaa siihen yksilölliseen opastukseen mitä opettaja alkaa horisemaan siinä pulpetin vieressä jollekkin pojalle.
Mahdollisesti pitää paikkansa, mahdollisesti ei. Tätä lienee hyvä tutkia.


Siinä tutkimuksessahan oli päätelmissä näin:

CONCLUSIONS:
Teachers' ratings varied systematically by their gender and age, and by students' gender. This bias may have an effect on school grades and needs be taken into consideration in teacher education.
 
Eli siis tämä olikin vielä oleellisempi sen opetuskyvyn suhteen kuin pelkkien tulosten arviointi? Mikäli ymmärsin oikein. Tulosten arvioinnin paskuus oli vain Hesarin yksi poiminta?


Eikös nuo muuttujat olleet siis niitä, joita arvioitiin. Ei varsinaiset arvosanat.


Tuo otos on niin pieni, että se saisi olla suorastaan nerokkaasti poimittu, jotta sen voisi kuvitella edustavan edes etäisesti koko perusjoukkoa (=kaikki opettajat Suomessa perusasteella). Luultavasti vaan toi otos ei riitä kattamaan edes tärkeimpiä osituksia (kouluaste, opettajan koulutus, maantieteellinen sijainti, mitä näitä nyt olisi).
 
Olisi toivottavaa, että opettaja voisi keskittyä opettamiseen kasvattamisen sijasta. Tavat ja kunnioitus opetetaan kotona. Tai ainakin opetettiin ennen...
Ei niitä ennenkään joka kodissa opetettu, mutta koulussa oppi tuli sitten kantapään kautta.

Se nyt on ihan haihattelua, ettei sinne kouluun yhtään oman elämänsä sankaria eksyisi.
 
Millä se 50 kiloinen opettaja poistaa sen teini-ikäisen rettelöitsijän jolla voi olla 80 kiloa lihasmassaa? Jos vielä rehtorina on toinen 50 kiloinen opettaja. Siinä täytyy soittaa poliisi paikalle ja siihen on aivan helvetin suuri kynnys. Opettajalla on paljon helpompi vain antaa tämän häiriköidä omassa nurkassaan kuten 99 % tapauksista tapahtuu.
Se poistaa sen sillä, että jos ei poistuminen kiinnosta niin seuraavaksi tulee sen verran jälki-istuntoa että alkaa kiinnostaa, ja jos sekään ei kiinnosta niin sitten erotetaan koulusta ja vanhemmat keksii miten se oma kullannuppu oppivelvollisuutensa velvoitteet täyttää.

Mutta kun mitään seurauksia ei ole, niin ei tarvi puhetta totellakaan.

Eihän armeijankaan kuri siihen perustu, että luutnantti tulee vetämään turpaan.
 
Muistuttaisin myös edelleen että nämä kaikki on pelkkä sivuseikka sen ohella että fakta on että ne poikien oppimistulokset on romahtaneet kuten myös miesopettajien määrät kouluissa on romahtaneet. Ei nämä ole mitään minun keksimiäni päätelmiä että naisten opettamisessa poikia jokin mättää.

Eiköhän suurempi ongelma ole (feministi)naiset päättämässä opetussuunnitelmista jonka mukaan opettajat sitä työtään joutuvat tekemään, olivat miehiä tai naisia. En muista, että siinä mitään ongelmaa minun nuoruudessani oli, mutta silloin ei ollut näitä erojakaan, ainakaan tässä mittakaavassa. Naisia suurin osa opettajista on ollut aina.
 
Eiköhän suurempi ongelma ole (feministi)naiset päättämässä opetussuunnitelmista jonka mukaan opettajat sitä työtään joutuvat tekemään, olivat miehiä tai naisia. En muista, että siinä mitään ongelmaa minun nuoruudessani oli, mutta silloin ei ollut näitä erojakaan, ainakaan tässä mittakaavassa. Naisia suurin osa opettajista on ollut aina.
Eli sinun ydinargumenttisi on, että ennen naiset olivat kunnollisia, mutta ovat nykyään massapsykoosissa ja ovat pilanneet maailman?
 
Eli sinun ydinargumenttisi on, että ennen naiset olivat kunnollisia, mutta ovat nykyään massapsykoosissa ja ovat pilanneet maailman?

Tietääkseni en väittänyt mitään tollaista. Mutta kun nyt ilmeisesti sinä osaat kertoa mistä asiat oikeasti(tm) johtuvat niin kuuntelemme kaikki ihan mielellään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom