- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 7 038
Helsingissä on varmasti huomattavasti enemmän hakijoita työpaikkaan, kuin vaikka täällä Porissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Helsingissä on varmasti huomattavasti enemmän hakijoita työpaikkaan, kuin vaikka täällä Porissa.
Tuskin se taso hirveästi romahtaisi jos miehet saavat vähän enemmän vielä etua. Sittenkin pitäisi tehdä arviointia että nouseeko poikien osaaminen kenties enemmän kuin tämä "opettajien tason romahtaminen" aiheuttaisi.
Niin oikeammin pitäisi tarkastella valintaprosessia millä kriteereillä valitaan ja koulutusprosessia millä osaamisella sieltä tullaan pihalle.
Selvästi kummassakin on tällä hetkellä pahasti vikaa kun tulokset on tämmöisiä.
Ja kyllähän niitä mieheiäkin opettajiksi valmistuu. Ongelma ei ole siinä etteivätkö miehet olisi päteviä opettajiksi, vaan että kaikkein lahjakkaimmat miehet hakeutuvat muille aloille.
Ei ole mitään syytä antaa miehille etulyöntiasemaa hakuprosessiin. Samalla tavalla naispoliisien tulisi olla fyysisesti riittävän vahvoja, jotta työn tekeminen on mahdollista.
Tai sitten opetussuunnitelmassa ja muissa käytännön asioissa voisi olla korjaamisen varaa. Harvemmin nämä asiat tosiaan ihan yhdestä asiasta riippuvaisia ovat.Niin oikeammin pitäisi tarkastella valintaprosessia millä kriteereillä valitaan ja koulutusprosessia millä osaamisella sieltä tullaan pihalle.
Selvästi kummassakin on tällä hetkellä pahasti vikaa kun tulokset on tämmöisiä.
Positiivinen erityiskohtelu on syrjintää tässäkin tapauksessa. Sukupuolen tai muiden synnynnäisten ominaisuuksien vuoksi ei tule tässäkään asiassa syrjiä ketään.
Itseäni kummastuttaa, kun tästä periaatteesta ollaan valmiit luopumaan silloin tällöin "hyvien syiden" varjolla.
Eikö kannattaisi ensin tarkastella hakijamääriä. Jos miehet eivät hae alalle, niin turha siitä on kokeita ja opintoja syyttää.
Joo totta tuokin. Pointti oli kuitenkin että naiset tuntuvat olevan halukkaampia opettajiksi kuin miehet.En kyllä oikeastaan tiedä miksi lahjakkaimpien pitäisi edes hakeutua opettajiksi. Ainakaan sinne ala/ylä-asteelle josta tässä puhutaan. Eikä se tieteellisesti lahjakkain varmaan ole edes mitenkään erinomaisin opettaja peruskouluasteelle.
Tai sitten opetussuunnitelmassa ja muissa käytännön asioissa voisi olla korjaamisen varaa. Harvemmin nämä asiat tosiaan ihan yhdestä asiasta riippuvaisia ovat.
En oikein usko että esimerkiksi pelkällä sukupuolijakauman muutoksella tuota poikien huonoa koulumenestystä korjataan.
Joo totta tuokin. Pointti oli kuitenkin että naiset tuntuvat olevan halukkaampia opettajiksi kuin miehet.
Joo totta tuokin. Pointti oli kuitenkin että naiset tuntuvat olevan halukkaampia opettajiksi kuin miehet.
Turha sinne opettajakoulutukseen on miehenä edes hakea jos naisopettaja on lätkäissyt paskat arvosanat kikkelin takia.
No miksi sitten teknillisillä aloilla miehiä on se 80%? Palkatkin reippaasti paremmat kuin opettajilla.
Joo ihan mutulla itsekin näin kuvittelen. Katsoisin kuitenkin että ei se sukupuoli niin hirveästi vaikuta oppimistuloksiin.Varmaan koko kasvatusalalla näin? (Mutuilua.) Olisihan myös esimerkiksi päiväkodeissa hyvä olla enemmän miehiä työntekijöinä.
Kannatan!Mikäli tutkimuksessa on todettu opettajien antavan arvosanoja puolueellisesti ja tilanteen parantuneen siirryttäessä kokeiden anonyymiin arviointiin, miksei tähän anonyymiin arviointiin sitten siirrytä kokonaan? Ei varmasti olisi mahdottomuus toteuttaa.
Mikäli tutkimuksessa on todettu opettajien antavan arvosanoja puolueellisesti ja tilanteen parantuneen siirryttäessä kokeiden anonyymiin arviointiin, miksei tähän anonyymiin arviointiin sitten siirrytä kokonaan? Ei varmasti olisi mahdottomuus toteuttaa.
Aika vaikea kyllä varmaan luokanopettajan arvioida anonyymisti ellei kokeita anneta toiselle opettajalle.
Perustelin jo tämän sillä että kyseessä on "valtion virka" joissa jo harjoitetaan omilla perusteilla sukupuolisyrjintää kuten poliisissakin.
Yksi vääryys ei oikeuta toista. Vai oikeuttaako mielestäsi?
Puhutko nyt tasa-arvoisesta kohtelusta vai tasa-arvoisesta lopputuloksesta?Ei se ole vääryyttä ellei sitten ole sitä mieltä että tasa-arvon kuuluu olla absoluuttista mitä nyt en ihan jaa. Yhteiskuntaa on parempi toteuttaa siten että ihmisten hyvinvointi kokonaisuutta ajatellen kasvaa.
Kaikkein vähiten kuitenkin haluan yhteiskunnan jota nyt tunnutaan toteuttavan että se tasa-arvon sorsiminen liikkuu vain yhteen suuntaan ja yhtä ryhmää yhteiskunnan toimesta sortaen.
Puhutko nyt tasa-arvoisesta kohtelusta vai tasa-arvoisesta lopputuloksesta?
Kaikkein vähiten kuitenkin haluan yhteiskunnan jota nyt tunnutaan toteuttavan että se tasa-arvon sorsiminen liikkuu vain yhteen suuntaan ja yhtä ryhmää yhteiskunnan toimesta sortaen.
Tarkoitin tuossa ylempänä.En puhunut kummastakaan vaan ihan yhteiskunnan hyvinvoinnin kasvamisesta. Eli siis vaikka tilannetta että poliisi pystyy hoitamaan hommansa loistavasti kun eri tilanteisiin on mies ja naispoliisia vaikka koulutukseen otossa miehiä sorsitaankin.
Tarkoitin tuossa ylempänä.
Siinä tarkoitin kohtelua. Siis miesten asemaa nyky-yhteiskunnassa. On asevelvollisuutta ja kovempia vaatimuksia poliisin virkaan mitkä nyt tulee mieleen. Homman pitäisi joustaa myös toisen sukupuolen suuntaan kuten opettajissa oli vielä 80-luvulla kun miesopettajissa oli tavoitekiintiöt ja joille nyt näyttää olevan kovaa tarvetta. Ylipäätään koko tasa-arvotilanne laajemmin tällä hetkellä joka tuntuu olevan synonyymi ainoastaan naisten olojen parantamiselle.
Sinulle epätasa-arvoinen yhteiskunta on siis ok.
Sinäänsä olen samaa mieltä, että niin kauan kuin esimerkiksi vain toisen sukupuolen, tietyillä alueilla asuvien ja tiettyä uskontoa harjoittamattomien asevelvollisuudesta pidetään kiinni, olisi syytä asettaa vastaava haitta niille, joita tämä ei koske. Siihen ei kuitenkaan päästä sillä, että asia korvataan vain osalle sorsituista vaikkapa helpompana pääsynä opettajakoulutukseen.
Ok.
Mitä jos oletetaan että seuraavat faktat pitäisi täysin kiistattomasti paikkaansa vähän liioiteltuina:
- Miehet ja naiset ovat ihan erilaisia.
- Naisopettajat eivät osaa opettaa poikia. Pojat kärsivät tästä paljon ja sanotaan vaikka että oppisivat vain puoliksi niin hyvin kuin miesopettajien kanssa.
- 95 % opettajista on naisia. Miehiä ei jostain syystä kiinnosta hakea koulutukseen eikä heistä sinne suurin osa pääsekkään
- Miesten syrjäytyminen yhteiskunnassa on pilvissä. Keksitään vaikka että 1/3 työikäisistä miehistä olisi työttömänä ja alkoholisoituneina ym.
Olisitko valmis joustamaan näkökannassasi jos mieskiintiöillä olisi mahdollista suureksi osaksi korjata tilanne ja miesten syrjäytymisen pysähtyminen kasvattaisi vaikka 20 % valtion BKT:tä joka voitaisiin pistää vaikka eläkeläisten olojen muuttamiseen ihmismäisiksi?
Huippuunsa kärjistetty esimerkki mutta logiikka on ihan sama.
En kyllä oikeastaan tiedä miksi lahjakkaimpien pitäisi edes hakeutua opettajiksi. Ainakaan sinne ala/ylä-asteelle josta tässä puhutaan. Eikä se tieteellisesti lahjakkain varmaan ole edes mitenkään erinomaisin opettaja peruskouluasteelle.
Kun ottaa huomioon, että meno menee kokoajan pahemmaksi, niin ei sinne kukaan fiksu jää, edes nykyisessämäärin.Sinne ala- ja yläasteellehan pitäisi nimenomaan saada lahjakkaimmat opettajat. Siis opettamisessa lahjakkaat, se opetettava tiedehän tuolla tasolla on aika simppeliä. Tieteellisesti lahjakkaat sitten muihin hommiin.
Ok.
Mitä jos oletetaan että seuraavat faktat pitäisi täysin kiistattomasti paikkaansa vähän liioiteltuina:
- Miehet ja naiset ovat ihan erilaisia.
- Naisopettajat eivät osaa opettaa poikia. Pojat kärsivät tästä paljon ja sanotaan vaikka että oppisivat vain puoliksi niin hyvin kuin miesopettajien kanssa.
- 95 % opettajista on naisia. Miehiä ei jostain syystä kiinnosta hakea opettajakoulutukseen eikä heistä sinne suurin osa pääsekkään
- Miesten syrjäytyminen yhteiskunnassa on pilvissä. Keksitään vaikka että 1/3 työikäisistä miehistä olisi työttömänä ja alkoholisoituneina ym.
Olisitko valmis joustamaan näkökannassasi jos mieskiintiöillä olisi mahdollista suureksi osaksi korjata tilanne ja miesten syrjäytymisen pysähtyminen kasvattaisi vaikka 20 % valtion BKT:tä joka voitaisiin pistää vaikka eläkeläisten olojen muuttamiseen ihmismäisiksi? Myös romahtanut syntyvyys kääntyisi nousuun ja muuta kivaa.
Huippuunsa kärjistetty esimerkki mutta logiikka on ihan sama.
Minusta etsit ratkaisuja väärästä suunnasta. Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että syrjäytyminen ratkeaa sillä, että pojilta ja miehiltä vaadittaisiin entistä vähemmän? Jos ihan rehellisen mielipiteeni sanon, niin minusta vaatimukset eivät ole kovin kovat nykyäänkään.
Minusta ratkaisua pitäisi lähteä hakemaan erilaisista opetusmuodoista (ks. se artikkeli koulusta, jossa näin tehtiin). Lisäksi arvostelun neutraaliuteen ja anonymiteettiin pitäisi pyrkiä entistä enemmän.
Minusta fakta on, että kympin tyttö opettajana ei saa mitään kuria eikä järjestystä levottomiin teineihin, ei edes tyttöihin, pojista puhumattakaan. Paremman oppimistuloksen ihan kaikille saisi seiskan poika, jolla on sen verran auktoriteettiä että kun se astuu luokkaan, niin melu loppuu. Koska ellei lopu, niin siitä on seurauksia.
Kun mietin omia opettajiani elämänpolkuni varrelta, niin sukupuoli ei ole määrittänyt opettajan pätevyyttä tai järjestyksenpitokykyä.Riippuu kyllä siitä kympin tytöstä. Tiedän kyllä useita "kympin tyttö" opettajia jotka saa paremmin kurin aikaiseksi kuin keskiverto miesopettajat.
Omasta mielestä taas miesopettajilla on yleisesti ottaen parempi auktoriteetti ja pitävät luokissa paremmin järjestystä. Toki vaihtelee mutta yleisesti ottaen eroa on.
Minusta fakta on, että kympin tyttö opettajana ei saa mitään kuria eikä järjestystä levottomiin teineihin, ei edes tyttöihin, pojista puhumattakaan. Paremman oppimistuloksen ihan kaikille saisi seiskan poika, jolla on sen verran auktoriteettiä että kun se astuu luokkaan, niin melu loppuu. Koska ellei lopu, niin siitä on seurauksia.
Niinkuin kouluissa olisi nykyään jotain seurauksia.
Tuossakin joku 50 kiloinen naissijaisope menetti hermonsa ja oppilailla on lähinnä vain hauskaa. Olisiko yhtä hauskaa, jos huutajana olisi iso mies, jota saisi oikeasti pelätä?
Ei se ole opettajan tehtävä kasvattaa mulkusta kunnon kansalaista.
Meinaatko, että se iso mies käyttäisi fyysistä voimaa eli fysiikkaansa hyödyksi?Tuossakin joku 50 kiloinen naissijaisope menetti hermonsa ja oppilailla on lähinnä vain hauskaa. Olisiko yhtä hauskaa, jos huutajana olisi iso mies, jota saisi oikeasti pelätä?
Meinaatko, että se iso mies käyttäisi fyysistä voimaa eli fysiikkaansa hyödyksi?
Ehkä kuitenkin osittain, kun opettajien pääaineena yliopistossa on kasvatustiede.
Eri asia kadulla kohdata nuorisorikollisia kuin luokkahuoneessa, luokkahuoneessa he tietävät, että uhka ei toteudu, ja osaavat pelata niillä säännöillä.Isona miehenä itsekkin varmaan tiedät että pelkkä pelotevaikutus toimii usein hyvin.
Kyllä se päävastuu on minusta edelleen vanhemmilla. Ei opettajilla ole resursseja opettaa oikean ja väärän eroa jne.Ehkä kuitenkin osittain, kun opettajien pääaineena yliopistossa on kasvatustiede.