• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Tuskin se taso hirveästi romahtaisi jos miehet saavat vähän enemmän vielä etua. Sittenkin pitäisi tehdä arviointia että nouseeko poikien osaaminen kenties enemmän kuin tämä "opettajien tason romahtaminen" aiheuttaisi.

Positiivinen erityiskohtelu on syrjintää tässäkin tapauksessa. Sukupuolen tai muiden synnynnäisten ominaisuuksien vuoksi ei tule tässäkään asiassa syrjiä ketään.

Itseäni kummastuttaa, kun tästä periaatteesta ollaan valmiit luopumaan silloin tällöin "hyvien syiden" varjolla.
 
Niin oikeammin pitäisi tarkastella valintaprosessia millä kriteereillä valitaan ja koulutusprosessia millä osaamisella sieltä tullaan pihalle.

Selvästi kummassakin on tällä hetkellä pahasti vikaa kun tulokset on tämmöisiä.

Eikö kannattaisi ensin tarkastella hakijamääriä. Jos miehet eivät hae alalle, niin turha siitä on kokeita ja opintoja syyttää.
 
Ja kyllähän niitä mieheiäkin opettajiksi valmistuu. Ongelma ei ole siinä etteivätkö miehet olisi päteviä opettajiksi, vaan että kaikkein lahjakkaimmat miehet hakeutuvat muille aloille.
Ei ole mitään syytä antaa miehille etulyöntiasemaa hakuprosessiin. Samalla tavalla naispoliisien tulisi olla fyysisesti riittävän vahvoja, jotta työn tekeminen on mahdollista.

En kyllä oikeastaan tiedä miksi lahjakkaimpien pitäisi edes hakeutua opettajiksi. Ainakaan sinne ala/ylä-asteelle josta tässä puhutaan. Eikä se tieteellisesti lahjakkain varmaan ole edes mitenkään erinomaisin opettaja peruskouluasteelle.
 
Niin oikeammin pitäisi tarkastella valintaprosessia millä kriteereillä valitaan ja koulutusprosessia millä osaamisella sieltä tullaan pihalle.

Selvästi kummassakin on tällä hetkellä pahasti vikaa kun tulokset on tämmöisiä.
Tai sitten opetussuunnitelmassa ja muissa käytännön asioissa voisi olla korjaamisen varaa. Harvemmin nämä asiat tosiaan ihan yhdestä asiasta riippuvaisia ovat.
En oikein usko että esimerkiksi pelkällä sukupuolijakauman muutoksella tuota poikien huonoa koulumenestystä korjataan.
 
Positiivinen erityiskohtelu on syrjintää tässäkin tapauksessa. Sukupuolen tai muiden synnynnäisten ominaisuuksien vuoksi ei tule tässäkään asiassa syrjiä ketään.

Itseäni kummastuttaa, kun tästä periaatteesta ollaan valmiit luopumaan silloin tällöin "hyvien syiden" varjolla.

Perustelin jo tämän sillä että kyseessä on "valtion virka" joissa jo harjoitetaan omilla perusteilla sukupuolisyrjintää kuten poliisissakin.
 
Eikö kannattaisi ensin tarkastella hakijamääriä. Jos miehet eivät hae alalle, niin turha siitä on kokeita ja opintoja syyttää.

Minä en oikein usko, että se on pelkästä sukupuolesta kiinni voiko opettaa poikia. Enemmän halusta ja ymmärryksestä -> valintakokeet ja koulutus.

Ja kyllähän sinne miehiäkin hakee.
 
En kyllä oikeastaan tiedä miksi lahjakkaimpien pitäisi edes hakeutua opettajiksi. Ainakaan sinne ala/ylä-asteelle josta tässä puhutaan. Eikä se tieteellisesti lahjakkain varmaan ole edes mitenkään erinomaisin opettaja peruskouluasteelle.
Joo totta tuokin. Pointti oli kuitenkin että naiset tuntuvat olevan halukkaampia opettajiksi kuin miehet.
 
Tai sitten opetussuunnitelmassa ja muissa käytännön asioissa voisi olla korjaamisen varaa. Harvemmin nämä asiat tosiaan ihan yhdestä asiasta riippuvaisia ovat.
En oikein usko että esimerkiksi pelkällä sukupuolijakauman muutoksella tuota poikien huonoa koulumenestystä korjataan.

Varmasti opetussuunnitelmassakin, mutta koulutuksessa varmasti tähdätään opettajiin juurikin tuon opetussuunnitelman mukaisesti.
 
Joo totta tuokin. Pointti oli kuitenkin että naiset tuntuvat olevan halukkaampia opettajiksi kuin miehet.

Turha sinne opettajakoulutukseen on miehenä edes yrittää hakea jos naisopettaja on lätkäissyt paskat arvosanat kikkelin takia. :darra:

Aika rankasti kärjistettynä tuosta helsingin yliopiston tutkimuksesta.



Joka tapauksessa poikien oppimisen tason romahtaminen on aika suuren luokan ongelma ja varsinkin nuorten miesten syrjäytyminen johon asia mahdollisesti liittyy. Se syntyvyyskin on mahdollisesti asian takia romahtanut. Asia vaatisi aika nopeita korjaustoimia.
 
Joo totta tuokin. Pointti oli kuitenkin että naiset tuntuvat olevan halukkaampia opettajiksi kuin miehet.


Varmaan koko kasvatusalalla näin? (Mutuilua.) Olisihan myös esimerkiksi päiväkodeissa hyvä olla enemmän miehiä työntekijöinä.
 
No miksi sitten teknillisillä aloilla miehiä on se 80%? Palkatkin reippaasti paremmat kuin opettajilla.

Taitaa olla vähän vanhoja prosenttilukemia? Naisilla on huonompi matikkapää ja vähemmän kiinnostusta ja tottakai naiset varmaan sitten enemmän kiinnostuneita opettajien ammatista. Siitä huolimatta miesopettajille näyttää olevan suuri tarve.
 
Varmaan koko kasvatusalalla näin? (Mutuilua.) Olisihan myös esimerkiksi päiväkodeissa hyvä olla enemmän miehiä työntekijöinä.
Joo ihan mutulla itsekin näin kuvittelen. Katsoisin kuitenkin että ei se sukupuoli niin hirveästi vaikuta oppimistuloksiin.
Itsellä oli yläasteen alussa hirveä amistelukausi ja 7. luokka meni aivan päin vittua. Englannin opettaja oli täysi hiiri (nainen) ja matematiikan opettaja samoin hiiri (mies). Kasiluokalla vaihtui opettajat ja tuli aika tyly kurinpalautus :D
Molemmat 8. luokan opettajat olivat sen verran sanavalmiita, että jos yritti jotain turhaa vittuilua, niin posket punoittivat vielä päivän päätteeksikin :D

Varsinkin sinne yläasteelle pitäisi melkein vaati opettajalta joku AUK:n käymistä vastaava kurssi, jossa opetettaisiin perus comebackit vittuiluun ym. :D (puolivitsiä tämä)
 
Mikäli tutkimuksessa on todettu opettajien antavan arvosanoja puolueellisesti ja tilanteen parantuneen siirryttäessä kokeiden anonyymiin arviointiin, miksei tähän anonyymiin arviointiin sitten siirrytä kokonaan? Ei varmasti olisi mahdottomuus toteuttaa.
 
Mikäli tutkimuksessa on todettu opettajien antavan arvosanoja puolueellisesti ja tilanteen parantuneen siirryttäessä kokeiden anonyymiin arviointiin, miksei tähän anonyymiin arviointiin sitten siirrytä kokonaan? Ei varmasti olisi mahdottomuus toteuttaa.
Kannatan!
Tulevaisuudessa tämä on varmasti vielä helpompaa, kun siirrytään aina enemmän tietokoneisiin paperin ja lyijykynän sijaan.
 
Mikäli tutkimuksessa on todettu opettajien antavan arvosanoja puolueellisesti ja tilanteen parantuneen siirryttäessä kokeiden anonyymiin arviointiin, miksei tähän anonyymiin arviointiin sitten siirrytä kokonaan? Ei varmasti olisi mahdottomuus toteuttaa.

Aika vaikea kyllä varmaan luokanopettajan arvioida anonyymisti ellei kokeita anneta toiselle opettajalle.
 
Se mies/nais opettajien opettaminen voi olla sidoksissa siihen oppimiseenkin eikä pelkästään koetulosten arvosteluun. Pojat voi oppia paremmin miesopettajan johdolla jne.
 
Yksi vääryys ei oikeuta toista. Vai oikeuttaako mielestäsi?

Ei se ole vääryyttä ellei sitten ole sitä mieltä että tasa-arvon kuuluu olla absoluuttista mitä nyt en ihan jaa. Yhteiskuntaa on parempi toteuttaa siten että ihmisten hyvinvointi kokonaisuutta ajatellen kasvaa.

Kaikkein vähiten kuitenkin haluan yhteiskunnan jota nyt tunnutaan toteuttavan että se tasa-arvon sorsiminen liikkuu vain yhteen suuntaan ja yhtä ryhmää yhteiskunnan toimesta sortaen.
 
Ei se ole vääryyttä ellei sitten ole sitä mieltä että tasa-arvon kuuluu olla absoluuttista mitä nyt en ihan jaa. Yhteiskuntaa on parempi toteuttaa siten että ihmisten hyvinvointi kokonaisuutta ajatellen kasvaa.

Kaikkein vähiten kuitenkin haluan yhteiskunnan jota nyt tunnutaan toteuttavan että se tasa-arvon sorsiminen liikkuu vain yhteen suuntaan ja yhtä ryhmää yhteiskunnan toimesta sortaen.
Puhutko nyt tasa-arvoisesta kohtelusta vai tasa-arvoisesta lopputuloksesta?
 
Puhutko nyt tasa-arvoisesta kohtelusta vai tasa-arvoisesta lopputuloksesta?

En puhunut kummastakaan vaan ihan yhteiskunnan hyvinvoinnin kasvamisesta. Eli siis vaikka tilannetta että poliisi pystyy hoitamaan hommansa loistavasti kun eri tilanteisiin on mies ja naispoliisia vaikka koulutukseen valkkauksessa miehiä sorsitaankin.
 
Kaikkein vähiten kuitenkin haluan yhteiskunnan jota nyt tunnutaan toteuttavan että se tasa-arvon sorsiminen liikkuu vain yhteen suuntaan ja yhtä ryhmää yhteiskunnan toimesta sortaen.
En puhunut kummastakaan vaan ihan yhteiskunnan hyvinvoinnin kasvamisesta. Eli siis vaikka tilannetta että poliisi pystyy hoitamaan hommansa loistavasti kun eri tilanteisiin on mies ja naispoliisia vaikka koulutukseen otossa miehiä sorsitaankin.
Tarkoitin tuossa ylempänä.
 
Tarkoitin tuossa ylempänä.

Siinä tarkoitin kohtelua. Siis miesten asemaa nyky-yhteiskunnassa. On asevelvollisuutta ja kovempia vaatimuksia poliisin virkaan mitkä nyt tulee selvinä asioina mieleen. Homman pitäisi joustaa myös toisen sukupuolen suuntaan kuten opettajissa oli vielä 80-luvulla kun miesopettajissa oli tavoitekiintiöt ja joille nyt näyttää olevan kovaa tarvetta.


Ylipäätään koko tasa-arvotilanne laajemmin tällä hetkellä joka tuntuu olevan synonyymi ainoastaan naisten olojen parantamiselle.

Juhlavuoden 100 tasa-arvotekoa -kampanja kuvastaa hyvin tilannetta.

100-tasa-arvotekoa ja suomalaisen tasa-arvopolitiikan vääristyminen | Miesten tasa-arvo ry
 
Viimeksi muokattu:
Siinä tarkoitin kohtelua. Siis miesten asemaa nyky-yhteiskunnassa. On asevelvollisuutta ja kovempia vaatimuksia poliisin virkaan mitkä nyt tulee mieleen. Homman pitäisi joustaa myös toisen sukupuolen suuntaan kuten opettajissa oli vielä 80-luvulla kun miesopettajissa oli tavoitekiintiöt ja joille nyt näyttää olevan kovaa tarvetta. Ylipäätään koko tasa-arvotilanne laajemmin tällä hetkellä joka tuntuu olevan synonyymi ainoastaan naisten olojen parantamiselle.

Sinulle epätasa-arvoinen yhteiskunta on siis ok.

Sinäänsä olen samaa mieltä, että niin kauan kuin esimerkiksi vain toisen sukupuolen, tietyillä alueilla asuvien ja tiettyä uskontoa harjoittamattomien asevelvollisuudesta pidetään kiinni, olisi syytä asettaa vastaava haitta niille, joita tämä ei koske. Siihen ei kuitenkaan päästä sillä, että asia korvataan vain osalle sorsituista vaikkapa helpompana pääsynä opettajakoulutukseen.
 
Sinulle epätasa-arvoinen yhteiskunta on siis ok.

Sinäänsä olen samaa mieltä, että niin kauan kuin esimerkiksi vain toisen sukupuolen, tietyillä alueilla asuvien ja tiettyä uskontoa harjoittamattomien asevelvollisuudesta pidetään kiinni, olisi syytä asettaa vastaava haitta niille, joita tämä ei koske. Siihen ei kuitenkaan päästä sillä, että asia korvataan vain osalle sorsituista vaikkapa helpompana pääsynä opettajakoulutukseen.

Ok.

Mitä jos oletetaan että seuraavat faktat pitäisi täysin kiistattomasti paikkaansa vähän liioiteltuina:


- Miehet ja naiset ovat ihan erilaisia.

- Naisopettajat eivät osaa opettaa poikia. Pojat kärsivät tästä paljon ja sanotaan vaikka että oppisivat vain puoliksi niin hyvin kuin miesopettajien kanssa.

- 95 % opettajista on naisia. Miehiä ei jostain syystä kiinnosta hakea opettajakoulutukseen eikä heistä sinne suurin osa pääsekkään

- Miesten syrjäytyminen yhteiskunnassa on pilvissä. Keksitään vaikka että 1/3 työikäisistä miehistä olisi työttömänä ja alkoholisoituneina ym.


Olisitko valmis joustamaan näkökannassasi jos mieskiintiöillä olisi mahdollista suureksi osaksi korjata tilanne ja miesten syrjäytymisen pysähtyminen kasvattaisi vaikka 20 % valtion BKT:tä joka voitaisiin pistää vaikka eläkeläisten olojen muuttamiseen ihmismäisiksi? Myös romahtanut syntyvyys kääntyisi nousuun ja muuta kivaa.

Huippuunsa kärjistetty esimerkki mutta logiikka on ihan sama.
 
Viimeksi muokattu:
Ok.

Mitä jos oletetaan että seuraavat faktat pitäisi täysin kiistattomasti paikkaansa vähän liioiteltuina:


- Miehet ja naiset ovat ihan erilaisia.

- Naisopettajat eivät osaa opettaa poikia. Pojat kärsivät tästä paljon ja sanotaan vaikka että oppisivat vain puoliksi niin hyvin kuin miesopettajien kanssa.

- 95 % opettajista on naisia. Miehiä ei jostain syystä kiinnosta hakea koulutukseen eikä heistä sinne suurin osa pääsekkään

- Miesten syrjäytyminen yhteiskunnassa on pilvissä. Keksitään vaikka että 1/3 työikäisistä miehistä olisi työttömänä ja alkoholisoituneina ym.


Olisitko valmis joustamaan näkökannassasi jos mieskiintiöillä olisi mahdollista suureksi osaksi korjata tilanne ja miesten syrjäytymisen pysähtyminen kasvattaisi vaikka 20 % valtion BKT:tä joka voitaisiin pistää vaikka eläkeläisten olojen muuttamiseen ihmismäisiksi?

Huippuunsa kärjistetty esimerkki mutta logiikka on ihan sama.

Mikäli tosiaan heidän sukupuolestaan johtuen naisopettajat eivät osaisi opettaa poikia kuin puoliksi niin hyvin kuin tyttöjä, niin sukupuolten välinen tasa-arvo on tässä suhteessa heitettävä romukoppaan. Tällöinkään en suosisi miesten kouluttamista opettajiksi, vaan eriyttäysin luokat tyttö- ja poikaluokiksi, joihin hankittaisiin opetettavien sukupuolta olevat opettajat: muuten osa pojista joutuisi edelleen kärsimään huonommasta opetuksesta kuin toiset (tämä siis sillä oletuksella, että naisopettajat pystyisivät opettamaan tyttöjä yhtä hyvin kuin miesopettajat pystyisivät opettamaan poikia ja että tämä johtuisi jotenkin opettajien sukupuolesta).

Astetta konkreettisempi ja todenmukaisempi vertaus lie synnyttäminen: marginaalisia poikkeuksia (joiden huomioimiseksi lakiin ei kannata kirjoittaa sukupuolirajoitteita) lukuun ottamatta vain naiset kykenevät synnyttämään. Näin yhteiskunnan vain täytyy jättää synnyttäminen naisille, koska homma ei muutenkaan toimi.
 
En kyllä oikeastaan tiedä miksi lahjakkaimpien pitäisi edes hakeutua opettajiksi. Ainakaan sinne ala/ylä-asteelle josta tässä puhutaan. Eikä se tieteellisesti lahjakkain varmaan ole edes mitenkään erinomaisin opettaja peruskouluasteelle.

Sinne ala- ja yläasteellehan pitäisi nimenomaan saada lahjakkaimmat opettajat. Siis opettamisessa lahjakkaat, se opetettava tiedehän tuolla tasolla on aika simppeliä. Tieteellisesti lahjakkaat sitten muihin hommiin.
 
Sinne ala- ja yläasteellehan pitäisi nimenomaan saada lahjakkaimmat opettajat. Siis opettamisessa lahjakkaat, se opetettava tiedehän tuolla tasolla on aika simppeliä. Tieteellisesti lahjakkaat sitten muihin hommiin.
Kun ottaa huomioon, että meno menee kokoajan pahemmaksi, niin ei sinne kukaan fiksu jää, edes nykyisessämäärin.
 
Ok.

Mitä jos oletetaan että seuraavat faktat pitäisi täysin kiistattomasti paikkaansa vähän liioiteltuina:


- Miehet ja naiset ovat ihan erilaisia.

- Naisopettajat eivät osaa opettaa poikia. Pojat kärsivät tästä paljon ja sanotaan vaikka että oppisivat vain puoliksi niin hyvin kuin miesopettajien kanssa.

- 95 % opettajista on naisia. Miehiä ei jostain syystä kiinnosta hakea opettajakoulutukseen eikä heistä sinne suurin osa pääsekkään

- Miesten syrjäytyminen yhteiskunnassa on pilvissä. Keksitään vaikka että 1/3 työikäisistä miehistä olisi työttömänä ja alkoholisoituneina ym.


Olisitko valmis joustamaan näkökannassasi jos mieskiintiöillä olisi mahdollista suureksi osaksi korjata tilanne ja miesten syrjäytymisen pysähtyminen kasvattaisi vaikka 20 % valtion BKT:tä joka voitaisiin pistää vaikka eläkeläisten olojen muuttamiseen ihmismäisiksi? Myös romahtanut syntyvyys kääntyisi nousuun ja muuta kivaa.

Huippuunsa kärjistetty esimerkki mutta logiikka on ihan sama.


Minusta etsit ratkaisuja väärästä suunnasta. Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että syrjäytyminen ratkeaa sillä, että pojilta ja miehiltä vaadittaisiin entistä vähemmän? Jos ihan rehellisen mielipiteeni sanon, niin minusta vaatimukset eivät ole kovin kovat nykyäänkään.

Minusta ratkaisua pitäisi lähteä hakemaan erilaisista opetusmuodoista (ks. se artikkeli koulusta, jossa näin tehtiin). Lisäksi arvostelun neutraaliuteen ja anonymiteettiin pitäisi pyrkiä entistä enemmän.



Pidän jo alkuasetelmassa vääränä sitä, että tytöt ja pojat laitetaan erillisiin laatikoihin, eikä huomioida yksilöiden välisiä eroja. On huonosti pärjääviä tyttöjä ja hyvin pärjääviä poikia.
 
Minusta etsit ratkaisuja väärästä suunnasta. Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että syrjäytyminen ratkeaa sillä, että pojilta ja miehiltä vaadittaisiin entistä vähemmän? Jos ihan rehellisen mielipiteeni sanon, niin minusta vaatimukset eivät ole kovin kovat nykyäänkään.

Minusta ratkaisua pitäisi lähteä hakemaan erilaisista opetusmuodoista (ks. se artikkeli koulusta, jossa näin tehtiin). Lisäksi arvostelun neutraaliuteen ja anonymiteettiin pitäisi pyrkiä entistä enemmän.

Minusta fakta on, että kympin tyttö opettajana ei saa mitään kuria eikä järjestystä levottomiin teineihin, ei edes tyttöihin, pojista puhumattakaan. Paremman oppimistuloksen ihan kaikille saisi seiskan poika, jolla on sen verran auktoriteettiä että kun se astuu luokkaan, niin melu loppuu. Koska ellei lopu, niin siitä on seurauksia.

Sellainen pitää toki myös muistaa, että onhan miehissäkin niitä nyhveröitä, jotka ovat ihan yhtä hyödyttömiä kuin se naisope. Opettajakoulutuksen suurin painoarvo pitäisi olla sillä, että saa luokan hallintaan. Ellei siihen pysty, niin ei kelpaa opettajaksi kuin sellaisiin paikkoihin, missä ei ole hankalia oppilaita.
 
Tässä ihan uusi selvitys, en ehtinyt itsekään vielä lukea sitä.


http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160787/36-2018-Tytot ja pojat koulussa.pdf?sequence=1&isAllowed=y


Tässä tiivistelmää, kannattanee mieluummin lukea itse tutkimus linkin takaa.



Peruskouluun yksi vuosi lisää? Tutkijat esittävät useita keinoja poikien opintien tueksi – digilaitteet jopa heikentäneet tuloksia
pulpetti_0.jpg


Kuvituskuva.

Veera Visuri / Arkisto



Suomalaispoikien heikentynyttä koulumenestystä selvittäneet tutkijat esittävät useita keinoja poikien suoritusten parantamiseksi.

Tiistaina julkaistun tutkimusraportin konkreettisin esitys on yläkoulun jatkaminen neljään vuoteen nykyisestä kolmesta.

– Kyse ei olisi tasokursseista vaan mahdollisuudesta jakaa erityisesti lukuaineiden opinnot ja keskittyä samanaikaisesti harvempiin oppiaineisiin ilman, että se vaikuttaisi muiden oppiaineiden opiskeluun, raportti esittää.




Erityishuomiota pitäisi kiinnittää poikien lukuharrastuksen tukemiseen sekä koulujen yhteishengen parantamiseen.

– Ne koulut, joissa on hyvä yhteishenki ja yhteisöllinen, tasavertainen, kiusaamisesta vapaa koulukulttuuri, tuottavat parempia oppimistuloksia myös pojille, kommentoi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) tiedotteessa.

Tutkijoita huolestuttaa, että poikien alisuorituminen näkyy jo alaluokilla.

Huolta herättää ylipäätään sekä tyttöjen että poikien osaamistason lasku. Se näkyy eritoten kaikkein huonoimmin pärjäävillä oppilailla.

Yksiselitteistä syytä tutkijat eivät tason laskuun löytäneet, vaan esittävät jatkoselvityksiä.

– Heikosti osaaviin oppilaisiin on kiinnitettävä erityistä huomiota sukupuolesta riippumatta.

Konkreettinen suositus liittyy myös arvosana-arviointiin.

Osa koululaisista ja opettajista katsoo, että poikien motivaatio voisi nousta, jos arvosana perustuisi vahvemmin osaamisnäyttöön eikä niinkään jatkuvaan tuntiarviointiin.

Myös opettajat kaipaavat tukea numeroarvioinnissa, jossa on nyt suurta vaihtelevuutta.

Päättötodistuksen arvosanoilla on suuri merkitys, kun nuoret hakevat jatko-opintoihin.

– Arviointia ja ohjausta on kehitettävä siten, että ne kannustavat tyttöjä ja poikia tarkastelemaan jatko-opintomahdollisuuksia laaja-alaisesti, raportti toteaa.

Grahn-Laasosen mukaan Opetushallitus on parhaillaan valmistelemassa lisätukea opettajille arvioinnin toteuttamiseen.

Tyttöjen ja poikien osaamiserot ovat näkyneet viime vuosina sekä 8.-luokkaisille tehtävissä Pisa-kokeissa että 4.-luokkaisten taitoja mittaavissa Timms-kokeissa.

Lukutaidossa ja luonnontieteissä tyttöjen osaaminen on selvästi parempaa kuin poikien.

Matematiikassa tyttöjen ja poikien osaamiserot eivät ole yhtä yksiselitteisiä. Uudet kansainväliset arvioinnit kertovat kuitenkin, että tytöt menestyvät hieman poikia paremmin myös matematiikassa.

Tutkimuksen tekivät Helsingin ja Jyväskylän yliopiston tutkijat hallituksen tilauksesta.

Selvitys julkistettiin tiistaina opetus- ja kulttuuriministeriön tutkijaseminaarissa.
 
Mitä isommat ryhmäkoot, mitä enemmän rauhattomuutta tunneilla ja mitä laajempi on ryhmän osaamisero, niin sitä enemmän oppimistulokset kärsivät. varsinkin pojilla, jotka menevät rauhattomien yksilöiden mukana helpommin ja keskittyvät siellä tunnilla kaikkeen muuhun, kuin opetettavan asian oppimiseen..
 
Minusta fakta on, että kympin tyttö opettajana ei saa mitään kuria eikä järjestystä levottomiin teineihin, ei edes tyttöihin, pojista puhumattakaan. Paremman oppimistuloksen ihan kaikille saisi seiskan poika, jolla on sen verran auktoriteettiä että kun se astuu luokkaan, niin melu loppuu. Koska ellei lopu, niin siitä on seurauksia.

Riippuu kyllä siitä kympin tytöstä. Tiedän kyllä useita "kympin tyttö" opettajia jotka saa paremmin kurin aikaiseksi kuin keskiverto miesopettajat.
 
Riippuu kyllä siitä kympin tytöstä. Tiedän kyllä useita "kympin tyttö" opettajia jotka saa paremmin kurin aikaiseksi kuin keskiverto miesopettajat.
Kun mietin omia opettajiani elämänpolkuni varrelta, niin sukupuoli ei ole määrittänyt opettajan pätevyyttä tai järjestyksenpitokykyä.
 
Omasta mielestä taas miesopettajilla on yleisesti ottaen parempi auktoriteetti ja pitävät luokissa paremmin järjestystä. Toki vaihtelee mutta yleisesti ottaen eroa on.

Jo ala-asteella me pojat olimme pidempiä kuin eräs naisopettaja. Sellainen syö auktoriteettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestä taas miesopettajilla on yleisesti ottaen parempi auktoriteetti ja pitävät luokissa paremmin järjestystä. Toki vaihtelee mutta yleisesti ottaen eroa on.


Naisopettajia on niin paljon enemmän kuin miesopettajia, että löytynee laidasta laitaan. Oman otannan perusteella on aika heikkoa tehdä minkäänlaisia yleistettävissä olevia johtopäätöksiä.


Nykyään, kun yhtälössä ovat mukana luokkaan integroidut erityislapset, opettajalta vaaditaan vähän enemmän kuin "auktoriteettia".
 
Minusta fakta on, että kympin tyttö opettajana ei saa mitään kuria eikä järjestystä levottomiin teineihin, ei edes tyttöihin, pojista puhumattakaan. Paremman oppimistuloksen ihan kaikille saisi seiskan poika, jolla on sen verran auktoriteettiä että kun se astuu luokkaan, niin melu loppuu. Koska ellei lopu, niin siitä on seurauksia.

Niinkuin kouluissa olisi nykyään jotain seurauksia.
 
Niinkuin kouluissa olisi nykyään jotain seurauksia.

Niin ei nykyajan opettajilla ole edes työkaluja kurin pitämiseen kun on näitä vapaan kasvatuksen hedelmiä. Uutisissa on ollut että väkivalta opettajia kohtaan on lisääntynyt mistä voi päätellä että yleinen rauhattomuus on myös lisääntynyt ja kuri kadonnut. Itse olin lapsi niin ei kukaan edes kuvitellut että joku oppilas voisi kohdistaa väkivaltaa opettajia kohtaan. Maahanmuuttajalapset varmaan tuo oman lisänsä pääkaupunkiseudulla jotka taitavat olla hyvinkin ongelmallisia.

Väkivalta on tullut osaksi opettajan arkea — "Kuntasäästöjen vuoksi lapsen etu ei saa kärsiä" - Länsi-Savo


 
Tuossakin joku 50 kiloinen naissijaisope menetti hermonsa ja oppilailla on lähinnä vain hauskaa. Olisiko yhtä hauskaa, jos huutajana olisi iso mies, jota saisi oikeasti pelätä?
 
Ne herrantertut tietävät, ettei opettaja voi tehdä yhtään mitään. Enää ei voi edes poistaa häiriköivää paviaania käytävälle ellei siellä ole toista opettajaa katsomassa perään. Sen hauskempaa on mitä kovemmin opettaja kiivastuu, olkoon iso äijä tai heiveröinen nainen.
 
Tai sitten siellä kotona niille äidin pikku mussukoille opetettaisiin ihan ne perus käytöstavat. Jos olisin itse perseillyt noin pahasti koulussa, niin kurinpalautus olis tapahtunut kotona.
Ei se ole opettajan tehtävä kasvattaa mulkusta kunnon kansalaista.
 
Tuossakin joku 50 kiloinen naissijaisope menetti hermonsa ja oppilailla on lähinnä vain hauskaa. Olisiko yhtä hauskaa, jos huutajana olisi iso mies, jota saisi oikeasti pelätä?
Meinaatko, että se iso mies käyttäisi fyysistä voimaa eli fysiikkaansa hyödyksi?
 
Ehkä kuitenkin osittain, kun opettajien pääaineena yliopistossa on kasvatustiede.


Olisi toivottavaa, että opettaja voisi keskittyä opettamiseen kasvattamisen sijasta. Tavat ja kunnioitus opetetaan kotona. Tai ainakin opetettiin ennen...
 
Isona miehenä itsekkin varmaan tiedät että pelkkä pelotevaikutus toimii usein hyvin. :smoke:
Eri asia kadulla kohdata nuorisorikollisia kuin luokkahuoneessa, luokkahuoneessa he tietävät, että uhka ei toteudu, ja osaavat pelata niillä säännöillä.
 
Ehkä kuitenkin osittain, kun opettajien pääaineena yliopistossa on kasvatustiede.
Kyllä se päävastuu on minusta edelleen vanhemmilla. Ei opettajilla ole resursseja opettaa oikean ja väärän eroa jne.
Se opettajan tehtävä on kuitenkin opettaa eikä kasvattaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom