• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Edelliseen liittyen: miksi pojat (ja tytöt) eivät lue vapaa-ajalla enää yhtä paljon kuin ennen? Uskaltaako atk-foorumilla edes mainita tässä yhteydessä sanat tietokone/kännykkä/pelit/some? Onko nykyisten kouluikäisten lasten vanhempien ikäpolvi sellaista, ettei se enää arvosta lukemista yhtä paljon kuin aiemmat sukupolvet?

Harva jaksaa enää keskittyä lukemiseen. Se vaatii kuitenkin jonkin verran pitkäjänteisyyttä. Ihan sama missä olet - töissä, koulussa tai vapaa-ajalla, suurin osa on naama kiinni älypuhelimessa. Siitä saa helpon ja nopean tyydytyksen.

Tuskin moni haluaa uppoutua pitkäksi aikaa kirjan pariin, kun somessa voi sillä välin mennä jotain "tärkeää" ohi (fear of missing out).
 
Harva jaksaa enää keskittyä lukemiseen. Se vaatii kuitenkin jonkin verran pitkäjänteisyyttä. Ihan sama missä olet - töissä, koulussa tai vapaa-ajalla, suurin osa on naama kiinni älypuhelimessa. Siitä saa helpon ja nopean tyydytyksen.

Tuskin moni haluaa uppoutua pitkäksi aikaa kirjan pariin, kun somessa voi sillä välin mennä jotain "tärkeää" ohi (fear of missing out).
Samaa mieltä. Jossain podcastissa oli juttua, että jos luet yhden kirjan mistä tahansa aiheesta, niin tiedät siitä jo enemmän kuin 99% Amerikkalaisista. Onneksi itse oppi nuorena nauttimaan lukemisesta.
 
No sinun viestisi mukaan feministinaiset ovat tehneet vallankaappauksen ja korruptoineet opetussuunnitelman.

Kyllähän sinne opetussuunitelmaan on hivutettu melkoisen selkeä mokutuskäsky jonkun idiootin toimesta. Kyllä mokuttamisen sijasta kulttuureja tulisi tarkastella koulussa ihan täysin kylmään realismiin perustuen ja katsoa, mitä mikäkin kulttuuri ja aate on saanut aikaan olemassaolonsa aikana, niin pidemmällä aikavälillä, kuin viimeisen 30 vuodenkin aikana.
-------------------
Mitä muuten tulee tuohon, niin jos meillä on opettaja, joka opettaa kahta keskenään erilaista ryhmää:
A ja B
Nyt jos opettaja ymmärtää ryhmän A oppimistarpeet ja taas ei ryhmän B oppimistarpeita, niin ryhmä A hyötyy tästä ja ryhmä B kärsii. Tallaisessa tapauksessa ei ole mitään järkeä ja / tai syitä tarkistella yksilöitä vaan vain ja ainoastaan eri ryhmiä, keskinkertaisina kokonaisuuksina (kun otoskoko alkaa olla vähintään luokkaa satoja). Ja jos opettaja ei osaa arvioida oppimista, niin siitä seuraa suoraan että hän opettaa ko ryhmää sopimattomalla tavalla, eli huonosti.
-------------
Nykyisin on naurettavaa, että ei haluta jakaa ihmisiä ryhmiin hyvinkin monilla perusteilla, kun ko asia on arka, sillä tulisi todistetuksi monia asioita, joita kaikki eivät halua myöntää.
------------------
Olikos se jenkeissä, jossa typeryys on viety huippuunsa ja eroja ei myönnetä, mutta porukoilla annetaan arvosanoissa ym tasoitusta "värin" perusteella. Hyvään pyrkivä ajatus, jonka tosin kaikki järjellä varustetut tajuavat hetken päästä johtavan ennemminkin lisäongelmiin, kuin asioiden parantumiseen.
---------------
Mikä siinä on vikana, että yleensä monet feministit ovat ajamassa / pitävät hyvänä edellisen kaltaisia täysin ristiriitaisia /typeriä ideoita? Sopiiko heille nuo ristiriidat paremmin, kun ajavat muutenkin sekä ehdotonta naisten etua, että "tasa-arvoa" samanaikaisesti.
 
Kyllähän jenkeissä erot myönnetään että jotkut etniset ryhmät alisuoriutuvat ja jotkut ylisuoriutuvat ja bonus tai sakkopisteitä tulee sitten etnisen taustan mukaan. Erojen tietysti selitetään johtuvan rasismista ja sorrosta. En tiedä miten aasialaisten ylisuoriutuminen selitetään.

Meillä Suomessa ollaan sen sijaan edistyksellisempiä ja mamuille tarjotaan ainakin näemmä Jyväskylän yliopistossa suoraa ohituskaistaa yliopistopaikkoihin suomalaisten ohi. Ei tarvitse välittää "kankeista valintakäytänteistä tai riittämättömistä kielenoppimismahdollisuuksista"

Kai te jotka tuomitsitte poliisinkin koulutusvalintakäytännön niin tuomitsette tämän myös törkeän syrjivänä?

Jyväskylän yliopistolle rahoitusta maahanmuuttajien koulutukseen — Jyväskylän yliopisto
 
Mitä isommat ryhmäkoot, mitä enemmän rauhattomuutta tunneilla ja mitä laajempi on ryhmän osaamisero, niin sitä enemmän oppimistulokset kärsivät. varsinkin pojilla, jotka menevät rauhattomien yksilöiden mukana helpommin ja keskittyvät siellä tunnilla kaikkeen muuhun, kuin opetettavan asian oppimiseen..

Jopa korkeakoulujen pääsykokeissakin joskus asetetaan vaatimukseksi ylittää joku tietty prosenttiosuus sisäänpääsypistemäärän ylittäneiden keskiarvosta, tarkoituksena kai juuri tehdä oppilaiden tasosta homogeenisempaa.

Yli 120-kiloisille miehille +5 pistettä opettajapääsykokeeseen.

120+- kiloinen talipallo saakin oppilaiden kunnioituksen varmasti ;)
 
Lisäksi turviksista huomattava osa on perheellisiä, siellä päin kun avioidutaan nuorempina.

Jostain syystä nämä perheelliset jättävät vaimonsa ja lapsensa sodan keskelle tullakseen itse Eurooppaan raiskailemaan, terrori-iskuilemaan ja muutenkin rötöstelemään. Jokin osa tuossa skenaariossa ei vaikuta oikein loogoselta.
 
Valkoiset eivät sorra aasialaisia yhtä paljon, kuin muita ryhmiä?

For Asian Americans, a changing landscape on college admissions

Aasialaiset siis ylisuoriutuu jenkeissä valkoisia paremmin ja joissain yliopistossa annetaan aasialaistaustaisille negatiivisia pisteitä hakupapereihin. Ei se sorto kai mitenkään voi tuohon olla syynä ellei sitten aasialaiset jotenkin reagoi sortoon päinvastaisesti kuin mustat ja latinot missä tapauksessa se sorto varmaan olisi ihan jees koko ryhmää ajatellen.

Feministinen ajattelu tuossa on taustalla että rankka positiivinen syrjintä on ihan ok juttu ja kivaa kun yliopiston väriskaala on sateenkaarta. tjs.


"African Americans received a “bonus” of 230 points, Lee says.

She points to the second column.

“Hispanics received a bonus of 185 points.”

The last column draws gasps.

Asian Americans, Lee says, are penalized by 50 points — in other words, they had to do that much better to win admission. "


Sitten voi tehdä hauskaa vertailua Suomen malliin etta annetaan mamuille suoraan ohituskaistalta yliopistopaikkoja. Vaikea sanoa suoralta kädeltä kumpi on enemmän perseestä. :comp:
 
Viimeksi muokattu:
Isänpäivä korvataan läheisenpäivällä joissakin Helsingin päiväkodeissa – IL: Päätös vaikka yhdenkin lapsen perusteella
"Osa Helsingin päiväkodeista luopuu perinteisen isänpäivän viettämisestä ja viettää sen sijaan neutraalimpaa läheisenpäivää, kertoo Iltalehti.

Lehden mukaan uusi käytäntö on voimassa ainakin Kulosaaren ja Yliskylän päiväkodeissa. Taustalla ovat yhä moninaisimmiksi muuttuneet perhemuodot, joissain perheissä ei ole isää lainkaan ja toisissa kaksi äitiä tai kaksi isää,

Iltalehden haastattelema apulaiskaupunginjohtaja Pia Pakarinen (kok.) kertoo, että päiväkodit voivat itse päättää läheisenpäivään siirtymisestä. Hän sanoo ymmärtävänsä, että joissain päiväkodeissa voi tulla hankalia tilanteita, jos lapsella ei ole isää tai äitiä.

– Jos vanhemmilta tulee pyyntöjä. Päätös voidaan tehdä vaikka yhden lapsen traumaattisten kokemusten vuoksi."
Isänpäivä korvataan läheisenpäivällä joissakin Helsingin päiväkodeissa – IL: Päätös vaikka yhdenkin lapsen perusteella

:facepalm:
Tuli tässä äitienpäivän aattona mieleen, että askarreltiinko päiväkodeissa ja koulussa tälläkin kertaa läheisenpäiväkortteja?
 
Omasta mielestä taas miesopettajilla on yleisesti ottaen parempi auktoriteetti ja pitävät luokissa paremmin järjestystä. Toki vaihtelee mutta yleisesti ottaen eroa on.

Jo ala-asteella me pojat olimme pidempiä kuin eräs naisopettaja. Sellainen syö auktoriteettiä.

Joillain opettajilla sitä luontaista auktoriteettia vain yksinkertaisesti on. Muistan että yläasteella ja ammattikoulussa sellaisten lässyjen Summerhillistä opetusmetodinsa ammentaneiden opettajien tuntien aikana porukka yksinkertaisesti kiipesi ikkunasta ulos ja lähti kaupungille kun opetus ei enää kiinnostanut, ja opettajat totesivat suunnilleen että voi voi kuinka ne pojat nyt taas tekivät noin.

Mutta jämäköiden opettajien tuntien aikana ei tuollainen olisi yksinkertaisesti tullut mieleenkään kellekkään. "Pahat pojat" tulivat ajoissa oppitunnille eikä mistään hälläväliä-tyylisestä anarkiasta ollut tietoakaan mikä näiden Summerhill-opettajien tunneilla oli normi.

Enemmistö näistä auktoriteettia vailla olleista opettajista oli miehiä, joten kyllä sitä löytyy naisistakin, vähäisemmästä pituudesta huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Euroviisut nyt ovat olleet jo vuosikausia kuin toinen pride-festivaali.
En ole vieläkään kuullut sitä Israelin biisiä, mutta ennustin sen voittoa jo kun luin uutisista mihin hän otti kantaa. Sama juttu oli sen "partanaisen" kohdalla.
Jos aatteet osuu twitterin trendeihin, niin ei sillä biisillä noissa kisoissa ole niin väliä :D

Tässähän ei olisi mitään mussutettavaa, jos nuo kisat pidettäisiin yksityisellä rahalla.
 
Euroviisujen voittajaksi taidettiin saada taas jotain feminismi SjW propagandaa vai mitä tuo musiikilta etäisesti kuulostava paske on? Esityksessäkin oli kunnon kulttuurillista omimista mutta ei kai tämä mitään haittaa kun taistellaan fatsheimausta ja patriarkaatia vastaan?

INTERVIEW: Netta Barzilai says "Toy" is the awakening of female power

Kyllä minua ainakin naurattaa, kun jotkut vassarit eivät tiedä mitä ajatella.
Feminismi, kehopositiivisuus jne. kauhean positiivista.
Mutta kun se on kauhea Israel ja Palestiinan sorto, päälle kulttuurin omiminen.

Niillä on kasetti ihan solmussa, että kehopositiivinen feministi on myös kulttuuria omiva natsi.
 
Mitäs, jos kertoisit jotain ihan omia näkemyksiä sen sijaan, että yrität keksiä mitä minä olen sanonut?
No mulla on vähän tylsiä näkemyksiä: Suomen opettajat ovat planeetan top5 joukossa, sisältäen naisopettajat. (Suomi maana kuuluu myös mielestäni top5:een parhaan paikkana asua, joillekin foorumin lukijoille ja varsinkin kirjoittajille varmaan vaikea hyväksyä)
 
No mulla on vähän tylsiä näkemyksiä: Suomen opettajat ovat planeetan top5 joukossa, sisältäen naisopettajat. (Suomi maana kuuluu myös mielestäni top5:een parhaan paikkana asua, joillekin foorumin lukijoille ja varsinkin kirjoittajille varmaan vaikea hyväksyä)

Millä mittarilla opettajat on top5? Jonkun pisatestien takia? mitkä nyt on pitkälti johtuneet siitä että täällä ei ole ollut vähemmistöjä sotkemassa hyviä tuloksia.
 
Millä mittarilla opettajat on top5? Jonkun pisatestien takia? mitkä nyt on pitkälti johtuneet siitä että täällä ei ole ollut vähemmistöjä sotkemassa hyviä tuloksia.
Tällekin varmasti löytyy joku lähde?
 
Tällekin varmasti löytyy joku lähde?

Maahanmuuttajat ja erityisesti afrikkalaiset ja lähi-itä taustaiset pärjäävät surkeasti koulussa ja jos näitä on paljon maassa niin silloin testit putoaa ja ei ole mikään ihmetyksen aihe miksi Suomen pisatestit on nyt putoamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tällekin varmasti löytyy joku lähde?

Löytyy sille, kantaväestö pärjää paremmin. Jos on jaksanut yhtään lukea uutisia asiassa ei ole mitään uutta ja ihmeellistä.

Jos opettajat ovat saaneet syrjäytettyä puolet miespuolisista oppilaista haluaisin mielummin lähteet sille miten Suomalaiset opettajat voivat olla top5:ssä.
 
Ei ole rakettitiedettä että maahanmuuttajat ja erityisesti afrikkalaiset ja lähi-itä taustaiset pärjäävät surkeasti koulussa ja jos näitä on paljon maassa niin silloin testit putoaa miten nyt on jo tainnut käydä.
Eli missä vaiheessa tämä muutos on siis tapahtunut? Onko samaan aikaan tapahtunut merkittävä muutos vähemmistöoppilaiden määrässä?
Jotain lähteitä kaipailisin tästä. Itse en löytänyt oikein mitään tuohon viittaavaa. Vai oliko nyt kuitenkin mutuilua?

Löytyy sille, kantaväestö pärjää paremmin. Jos on jaksanut yhtään lukea uutisia asiassa ei ole mitään uutta ja ihmeellistä.
Sama vastaus kuin edelliseen.

Linkkiä kehiin niin ei tarvitse vääntää asiasta :)

E:
Onko Suomen sijoitus vaarassa laskea maahanmuuttajien takia?

– Ei. Tuloksissa maahanmuuttajien painoarvo lasketaan sen mukaan, mikä on heidän todellinen osuutensa Suomen väestöstä, Välijärvi kertoo.

Sitäkin on välillä epäilty, että Suomen hyvä menestys Pisa-testeissä johtuisi siitä, että Suomessa on verrattain vähän maahanmuuttajia.

Välijärvi arvelee, että maahanmuuttajien vähäisyydellä voi olla jonkin verran merkitystä.

– Merkitys ei ole kuitenkaan dramaattinen. Ruotsissa maahanmuuttajia on paljon enemmän kuin Suomessa. Jos maahanmuuttajat rajataan Pisa-tuloksista pois, Suomen ja Ruotsin välinen ero pysyy silti selvänä.

Pisa-kokeen maahanmuuttajien määrä kymmenkertaistuu Suomessa
 
Eli missä vaiheessa tämä muutos on siis tapahtunut? Onko samaan aikaan tapahtunut merkittävä muutos vähemmistöoppilaiden määrässä?
Jotain lähteitä kaipailisin tästä. Itse en löytänyt oikein mitään tuohon viittaavaa. Vai oliko nyt kuitenkin mutuilua?


Sama vastaus kuin edelliseen.

Linkkiä kehiin niin ei tarvitse vääntää asiasta :)

Tuskin tätä on tutkittu minkä varmaan tiedät itsekkin. Ei se nyt ole mikään salaisuus että suomalaisilla on verrattain korkea älykkyysosamäärä ja homogeeninen väestö ja että täällä on väestöön nähden hyvin vähän maahanmuuttajia mikä heijastuu suoraan väestön koulumenestykseen.

Ei sen maahanmuuttajien määrän sitä paitsi tarvitse olla mikään merkittävä että se voi vaikuttaa sen pikkiriikksen verran niihin testeihinkin mikä voi riittää parhaiden sijojen menetykseen.
 

"– Merkitys ei ole kuitenkaan dramaattinen. Ruotsissa maahanmuuttajia on paljon enemmän kuin Suomessa. Jos maahanmuuttajat rajataan Pisa-tuloksista pois, Suomen ja Ruotsin välinen ero pysyy silti selvänä."


Maahanmuuttajien määrä ei tarkoita paljoakaan Ruotsissa enää kun maa on täynnä toisen polven ja ties kuinka monennen polven maahanmuuttajia maista joissa on paljon matalampi ÄO
 
Tuskin tätä on tutkittu minkä varmaan tiedät itsekkin. Ei se nyt ole mikään salaisuus että suomalaisilla on verrattain korkea älykkyysosamäärä ja että täällä on väestöön nähden hyvin vähän maahanmuuttajia mikä heijastuu suoraan väestön koulumenestykseen.
Tuossa edellisessä viestissä oli jonkun Pisa-proffan kommentteja tuosta. Ei tue sun mutuilua, koska ne maahanmuuttajien tulokset suhteutetaan siihen joukon määrään.
Eli näyttää siltä että mutuilusi ei ainakaan tämänhetkisen tiedon perusteella pidä paikkaansa :)
 
Tuossa edellisessä viestissä oli jonkun Pisa-proffan kommentteja tuosta. Ei tue sun mutuilua, koska ne maahanmuuttajien tulokset suhteutetaan siihen joukon määrään.
Eli näyttää siltä että mutuilusi ei ainakaan tämänhetkisen tiedon perusteella pidä paikkaansa :)

Vastasin tähän yläpuolella. Maahanmuuttajien määrä ruotsissa on täysin turha käsite kun maassa on ties kuinka paljon enemmän toisen ja monennen polven maahanmuuttajia matalan ÄO:n maista.

PISA testejä dominoi muuten nytkin maat joissa on korkea ÄO. Tuskin on sattumaa.
 
"– Merkitys ei ole kuitenkaan dramaattinen. Ruotsissa maahanmuuttajia on paljon enemmän kuin Suomessa. Jos maahanmuuttajat rajataan Pisa-tuloksista pois, Suomen ja Ruotsin välinen ero pysyy silti selvänä."


Maahanmuuttajien määrä ei tarkoita paljoakaan Ruotsissa enää kun maa on täynnä toisen polven ja ties kuinka monennen polven maahanmuuttajia maista joissa on paljon matalampi ÄO

Vastasin tähän yläpuolella. Maahanmuuttajien määrä ruotsissa on täysin turha käsite kun maassa on ties kuinka paljon enemmän toisen ja monennen polven maahanmuuttajia matalan ÄO:n maista.

Ei puhutakaan Ruotsista vaan Suomesta. Tässä oli sun alkuperäinen väite:
Maahanmuuttajat ja erityisesti afrikkalaiset ja lähi-itä taustaiset pärjäävät surkeasti koulussa ja jos näitä on paljon maassa niin silloin testit putoaa ja ei ole mikään ihmetyksen aihe miksi Suomen pisatestit on nyt putoamassa.

Näin ei ole Suomessa tuon proffan mukaan tapahtunut, koska PISA-tuloksissa huomioidaan sen maahanmuuttajien lapsista koostuvan jouko suhteellinen koko.
Eli PISA tulokset eivät ole hänen mukaansa laskeneet maahanmuuttajien takia. Eli ne tulokset ovat huonontuneet jostain muusta syystä. Toki tuo maahanmuuttajien määrän kasvaminen tulee jossakin vaiheessa näkymään, mikäli opetustuloksia ei saada paranemaan.

Toisen uutisen mukaan Suomessa maahanmuuttajien lapset pärjäävät vieläpä kansainvälisesti huonosti:
VTV: Suomen maahanmuuttajien ja kantaväestön oppimistuloksissa Euroopan suurimmat erot

Niitä maahanmuuttajataistaisia lapsia ei vaan ole vielä täällä riittävästi, jotta se vaikuttaisi noihin PISA-tuloksiin. Myös meidän ihan suomalaiset lapset pärjää jostain syystä huonommin.
 
Ei puhutakaan Ruotsista vaan Suomesta. Tässä oli sun alkuperäinen väite:


Näin ei ole Suomessa tuon proffan mukaan tapahtunut, koska PISA-tuloksissa huomioidaan sen maahanmuuttajien lapsista koostuvan jouko suhteellinen koko.
Eli PISA tulokset eivät ole hänen mukaansa laskeneet maahanmuuttajien takia. Eli ne tulokset ovat huonontuneet jostain muusta syystä. Toki tuo maahanmuuttajien määrän kasvaminen tulee jossakin vaiheessa näkymään, mikäli opetustuloksia ei saada paranemaan.

Toisen uutisen mukaan Suomessa maahanmuuttajien lapset pärjäävät vieläpä kansainvälisesti huonosti:
VTV: Suomen maahanmuuttajien ja kantaväestön oppimistuloksissa Euroopan suurimmat erot

Niitä maahanmuuttajataistaisia lapsia ei vaan ole vielä täällä riittävästi, jotta se vaikuttaisi noihin PISA-tuloksiin. Myös meidän ihan suomalaiset lapset pärjää jostain syystä huonommin.

Sanotaan sitten että ne mamulapset paskovat etnisten suomalaistenkin opintoympäristön kun opetusta joudutaan menemään näiden tahdilla. Tästäkin on ollut uutisissa.
 
Mutua tämä koko threadi on. Kuuntelen mielelläni jos on jotain toista teoriaa miksi Suomen PISAsijoitukset on tippunut?
Ei tää keskustelu niin voi mennä, että sä heität mutulla jotain ilmaan ja muiden pitää todistaa sut vääräksi.
Et ole itse laittanut mitään linkkiä mihinkään todistamaan omaa väitettäsi.
 
Sanotaan sitten että ne mamulapset paskovat etnisten suomalaistenkin opintoympäristön kun opetusta joudutaan menemään näiden tahdilla. Tästäkin on ollut uutisissa.


Samalla logiikalla poikaoppilaat paskovat tyttöoppilaiden opintoympäristön, kun joudutaan menemään heidän tahdillaan. (Hitaammille selvennys: en oikeasti ajattele noin.)

Kun tilanne nyt on se, että meillä on myös mamuja ja varmaankin toivottavaa olisi, että KAIKKI lapset oppisivat mahdollisimman hyvin koulussa, niin olisiko sulla esittää ratkaisuja, joilla tuo mainitsemasi paskominen vähentyisi? Järkeviä ratkaisuja :kahvi:
 
Ei tää keskustelu niin voi mennä, että sä heität mutulla jotain ilmaan ja muiden pitää todistaa sut vääräksi.
Et ole itse laittanut mitään linkkiä mihinkään todistamaan omaa väitettäsi.

erihyvä ensimmäisenä heitti mutulla ilmaan että Suomen hyvät pisasijoitukset johtuvat jostain hyvistä opettajista mistä ei ole yhtään mitään todisteita enempää kuin että se johtuu väestön matalasta mamumäärästä ja korkeasta ÄO:sta. Kyllä minä tähän threadiin saan kirjoittaa käsityksiäni mistä arvelen joidenkin korrelaatioiden johtuvan. Itsekkin voisit jotain muuta kontribuutiota tehdä kuin vain haukkua toisia.

Kun tilanne nyt on se, että meillä on myös mamuja ja varmaankin toivottavaa olisi, että KAIKKI lapset oppisivat mahdollisimman hyvin koulussa, niin olisiko sulla esittää ratkaisuja, joilla tuo mainitsemasi paskominen vähentyisi? Järkeviä ratkaisuja :kahvi:

Vähemmän maahanmuuttoa kolmansista maista. :smoke:
 
erihyvä ensimmäisenä heitti mutulla ilmaan että Suomen hyvät pisasijoitukset johtuvat jostain hyvistä opettajista mistä ei ole yhtään mitään todisteita enempää kuin että se johtuu väestön matalasta mamumäärästä ja korkeasta ÄO:sta. Kyllä minä tähän threadiin saan kirjoittaa käsityksiäni mistä arvelen joidenkin korrelaatioiden johtuvan. Itsekkin voisit jotain muuta kontribuutiota tehdä kuin vain haukkua toisia.
Älä nyt viitsi uhriutua kun tässä juuri minua haukuit tyhmäksi joitain viestejä sitten :D

Olen jumalauta laittanut tänne linkkejä ja pyrkinyt sun kanssa keskustelemaan.

Sun puolustus on siis että "joo mutuilen, mutta kun toi toinenkin mutuili" :facepalm:
Miten se minuun liittyy mitä joku wanderer kirjoittaa?
 
Älä nyt viitsi uhriutua kun tässä juuri minua haukuit tyhmäksi joitain viestejä sitten :D

Olen jumalauta laittanut tänne linkkejä ja pyrkinyt sun kanssa keskustelemaan.

Sun puolustus on siis että "joo mutuilen, mutta kun toi toinenkin mutuili" :facepalm:
Miten se minuun liittyy mitä joku wanderer kirjoittaa?

Käsittääkseni tämä on keskustelufoorumi jonka aika olennainen osa keskustelua on että kerrotaan niitä omia tuntemuksia mistä "mutu" on lyhenne.
 
Käsittääkseni tämä on keskustelufoorumi jonka aika olennainen osa keskustelua on että kerrotaan niitä omia tuntemuksia mistä "mutu" on lyhenne.
Joo se on ihan ok, kunhan sä myönnät että on mutua.
Tässä eräs Jormaveitikka sai juuri bannit siitä mutuilusta.
 
Vähemmän maahanmuuttoa kolmansista maista. :smoke:



Tuo ei taida auttaa niitä maassa jo olevia ja kanssaoppilaitaan paljonkaan? Ei siinä, että itsekään osaisin mitään fiksua aiheeseen sanoa.


Vaikeisiin asioihin ei ole olemassa yksinkertaisia ratkaisuja. Hyvä nyrkkisääntö, jolla voi erotella jyvät akanoista.
 
Viimeksi muokattu:
Joo se on ihan ok, kunhan sä myönnät että on mutua.
Tässä eräs Jormaveitikka sai juuri bannit siitä mutuilusta.

Voit kuvitella vaikka signatureeni disclaimerin että kirjoitukseni saattaa sisältää mutua jos se parantaa oloasi.
 
Voit kuvitella vaikka signatureeni disclaimerin että kirjoitukseni saattaa sisältää mutua jos se parantaa oloasi.

Sitä paitsi itsekkään et juuri mitään muuta tehnyt kuin mutuillut ja linkitit jonkun tyhmän professorin juttuja joka paljastui vatipääksi kun ei osannut edes ruotsin toisen ja monenen polven mamuja roolia laskea.

Et sä voi olla tosissasi :grumpy:
 
Soininvaara syyttää että pisatestit ovat tippuneet koska maahanmuuttajien määrä on ollut yliedustettuna.

Vaikuttiko näytteen valinta Pisa-katastrofiin? – Soininvaara

"
Näytteeseen nimittäin valittiin kaikki koulut, joissa on vähintään viisi maahanmuuttajaa ja näiden koulujen oppilaista valittiin kaikki maahanmuuttajat. Tämä ilmeisesti siksi, että haluttiin tutkia erityisesti sitä, miten maahanmuuttajat ovat kouluissaan menestyneet. Tätä tietoa todella tarvitaan ja siksi maahanmuuttajien tarkempi tutkiminen oli paikallaan. On hyvä tietää, miten maahanmuuttajat menestyvät suhteessa kantaväestöön ja suhteessa muiden maiden maahanmuuttajiin.

Tämä takia maahanmuuttajia oli näytteessä selvästi yliedustettuna. Tämä ei tuota ongelmaa lopputulokseen, koska lopputuloksen on laskettu palauttaen maahanmuuttajien paino näytteessä todellista osuutta vastaavaksi. Ongelma koskee sitä, miten koulujen valinta vaikuttaa kantasuomalaisten jakaumaan. Tiedämme, että vaikkapa Turun Varissuolla, jossa on paljon maahanmuuttajia, syntyperäisten suomalaisten sosiaalinen jakauma poikkeaa niistä Varsinais-Suomen kouluista, joissa maahanmuuttajia ei ole. Sähköpostiviestin lähettäjä kysyi aivan oikein, onko näyte syntyperäisten suomalaisten kohdalla tasapainossa."
 
Soininvaara syyttää että pisatestit ovat tippuneet koska maahanmuuttajien määrä on ollut yliedustettuna.

Vaikuttiko näytteen valinta Pisa-katastrofiin? – Soininvaara

"
Näytteeseen nimittäin valittiin kaikki koulut, joissa on vähintään viisi maahanmuuttajaa ja näiden koulujen oppilaista valittiin kaikki maahanmuuttajat. Tämä ilmeisesti siksi, että haluttiin tutkia erityisesti sitä, miten maahanmuuttajat ovat kouluissaan menestyneet. Tätä tietoa todella tarvitaan ja siksi maahanmuuttajien tarkempi tutkiminen oli paikallaan. On hyvä tietää, miten maahanmuuttajat menestyvät suhteessa kantaväestöön ja suhteessa muiden maiden maahanmuuttajiin.

Tämä takia maahanmuuttajia oli näytteessä selvästi yliedustettuna. Tämä ei tuota ongelmaa lopputulokseen, koska lopputuloksen on laskettu palauttaen maahanmuuttajien paino näytteessä todellista osuutta vastaavaksi. Ongelma koskee sitä, miten koulujen valinta vaikuttaa kantasuomalaisten jakaumaan. Tiedämme, että vaikkapa Turun Varissuolla, jossa on paljon maahanmuuttajia, syntyperäisten suomalaisten sosiaalinen jakauma poikkeaa niistä Varsinais-Suomen kouluista, joissa maahanmuuttajia ei ole. Sähköpostiviestin lähettäjä kysyi aivan oikein, onko näyte syntyperäisten suomalaisten kohdalla tasapainossa."


Tuossa on ihan hyvä pointti. Eli onko mukaan valikoitunut keskimääräistä "huonompia" kouluja. (Siis nimenomaan kantasuomalaisten osalta huonompia.)


Saatan tuntea tyypin, joka on ollut tuon homman kanssa tekemisissä, pitää piruukseen kysäistä joku kerta.


Edit: taisit ymmärtää Soininvaaran tekstin väärin. Ei kyse ollut maahanmuuttajista.
 
Viimeksi muokattu:
Soininvaara syyttää että pisatestit ovat tippuneet koska maahanmuuttajien määrä on ollut yliedustettuna.

Ei nyt ihan noinkaan.
Samalta sivulta kommenteista:

6306d0863fb8ccd2a3d78e8bb248289a
Ossi Lehtinen says:
8.12.2013 at 12:50


Epäilemättä monet innolla tulkitsevat tämän(kin) nyt sitten maahanmuuttajien syyksi.

Eksplisiittisesti sanottava, että itse en siis tulkitse…

(lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Reply
322a32ffcccd3b7e9e1a1dfb4038c427
Osmo Soininvaara says:
8.12.2013 at 13:21
Jos joku tulkitsee tämän maahanmuuton syyksi, hän vain kertoo, ettei ymmärrä tutkimusmetodeista mitään.

(lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Reply

E:
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista tietää millainen ero olisi vaikka noiden koulujen ja sellaisten koulujen välillä, joissa ei ole ainuttakaan maahanmuuttajataustaista oppilasta.
 
Eli missä vaiheessa tämä muutos on siis tapahtunut? Onko samaan aikaan tapahtunut merkittävä muutos vähemmistöoppilaiden määrässä?
Jotain lähteitä kaipailisin tästä. Itse en löytänyt oikein mitään tuohon viittaavaa. Vai oliko nyt kuitenkin mutuilua?


Sama vastaus kuin edelliseen.

Linkkiä kehiin niin ei tarvitse vääntää asiasta :)

E:


Pisa-kokeen maahanmuuttajien määrä kymmenkertaistuu Suomessa

"Pisa-kokeen maahanmuuttajien määrä kymmenkertaistuu Suomessa."
(2012)

-> Luonnontieteitä heikosti osaavien suomalaisnuorten osuus on miltei kolminkertaistunut. (2015)
Suomi oli silti luonnontieteiden osaamista kartoittavassa Pisa-vertailussa ylivoimaisesti paras Pohjoismaa. (2015)
Pisa-tutkija: Suomi tasaisen hyvä (mittaushistorian huonoin tulos matematiikassa!), Ruotsin tilanne "katastrofaalinen" (2012)
"Uusimaat tulokset osoittivat, että suomalaisnuorten matematiikan osaaminen on laskenut merkittävästi vuoden 2003 tasosta. Myös lukutaito ja luonnontieteiden osaaminen on heikentynyt." (2012)
"Lukutaidossa suomalaisnuoret ovat edelleen parhaiden joukossa, matematiikan osaaminen on säilynyt ennallaan (mittaushistorian huonoin tulos)." 2015


Mikä on Svanteen ja Pelleen mennyt, kun näin menivät tälläisen katastrofin aiheuttamaan??
Mikä meni suomalaisiin vuonna 2012?
"Pisa-kokeen maahanmuuttajien määrä kymmenkertaistuu Suomessa."

Kymmenys maahanmuuttajia kokeentekijöissä sai suomalaisten tulokset laskemaan merkittävästi. Maahanmuuttajavyöry aiheutti Ruotsissa katastrofin.


^^ Proffa yllä
Onko Suomen sijoitus vaarassa laskea maahanmuuttajien takia?

– Ei.

'Never say never'.

Maahanmuuttajat ovat pärjänneet aikaisemmissa kokeissa kantaväestöä heikommin.

No, mutta juurihan... äh... Antaa olla.

Tämänvuotiseen Pisa-testiin on otettu mukaan myös tavallista enemmän ruotsinkielisiä oppilaita. He ovat pärjänneet aikaisemmissa Pisa-testeissä hieman heikommin kuin suomenkieliset oppilaat.

Onneksi syy löytyi täysin yllättäen ja ennalta arvaamatta (olen shokissa) laskeneisiin tuloksiin. Svante ja Pelle perkele! Katastrofi!!

Edellinen testi tehtiin vuonna 2009, ja silloin Suomen tulokset tippuivat hieman.

– Jännitän jo, oliko tuo lasku vain sattumaa vai näkyykö sama suuntaus edelleen, Välijärvi sanoo.

Jännää!!! /s


Näistä aikaisemmin mainituista maailman parhaista opettajista olisi myös mielenkiintoista kuulla lisää. Tutkimuksia aiheesta?


Näin ei ole Suomessa tuon proffan mukaan tapahtunut, koska PISA-tuloksissa huomioidaan sen maahanmuuttajien lapsista koostuvan jouko suhteellinen koko.
Eli PISA tulokset eivät ole hänen mukaansa laskeneet maahanmuuttajien takia. Eli ne tulokset ovat huonontuneet jostain muusta syystä. Toki tuo maahanmuuttajien määrän kasvaminen tulee jossakin vaiheessa näkymään, mikäli opetustuloksia ei saada paranemaan.

Huom. vuonna 2012. Aika erikoinen johtopäätös nykytiedon valossa, kun pieni määrä maahanmuuttajia testattavissa aiheutti pienen laskun ja suuri määrä aiheutti suuren laskun. Tuo johtopäätös siis oli ennen sitä "jännittävää" vuoden 2012 "merkittävää laskua". Onkohan hutkijan mielipide muuttunut?
 
Huom. vuonna 2012. Aika erikoinen johtopäätös nykytiedon valossa, kun pieni määrä maahanmuuttajia testattavissa aiheutti pienen laskun ja suuri määrä aiheutti suuren laskun. Tuo johtopäätös siis oli ennen sitä "jännittävää" vuoden 2012 "merkittävää laskua". Onkohan hutkijan mielipide muuttunut?
Niin sehän olikin se juttu, että onko maahanmuuttajataustaiset lapset kouluissa lisääntyneet niin paljon, että se selittäisi tuon pudotuksen?
Missä on se suuri määrä kouluikäisiä maahanmuuttajia? Eikös nämä siirtolaiset ole olleet huomattavasti vanhempia?
Mikäli määrä on merkittävästi lisääntynyt, niin voi hyvin olla mahdollista, mutta sitä pitäisi vielä tutkia.
Samalla voidaan tehdä vertailua suomalaissyntyisten lasten pärjäämisestä koulujen välillä, niin että selviää vaikuttaako maahanmuuttajataustaiset lapset kaikkien tuloksiin.
 
Samalla logiikalla poikaoppilaat paskovat tyttöoppilaiden opintoympäristön, kun joudutaan menemään heidän tahdillaan. (Hitaammille selvennys: en oikeasti ajattele noin.)

Kun tilanne nyt on se, että meillä on myös mamuja ja varmaankin toivottavaa olisi, että KAIKKI lapset oppisivat mahdollisimman hyvin koulussa, niin olisiko sulla esittää ratkaisuja, joilla tuo mainitsemasi paskominen vähentyisi? Järkeviä ratkaisuja :kahvi:
Tasoryhmät. Myös tarkkailuluokat takaisin minne perseilijät voidaan sijoittaa. Koskee niin kantaväestöä kuin mamujakin. Tätä tosin ei saa sosiaalidemokratiassa edes esittää, koska kaikkien pitää olla samalla viivalla vaikka pakotetusti ja kukaan ei ole toista lahjakkaampi.

Sori offtopicista.
 
Samalla logiikalla poikaoppilaat paskovat tyttöoppilaiden opintoympäristön, kun joudutaan menemään heidän tahdillaan. (Hitaammille selvennys: en oikeasti ajattele noin.)

Kun tilanne nyt on se, että meillä on myös mamuja ja varmaankin toivottavaa olisi, että KAIKKI lapset oppisivat mahdollisimman hyvin koulussa, niin olisiko sulla esittää ratkaisuja, joilla tuo mainitsemasi paskominen vähentyisi? Järkeviä ratkaisuja :kahvi:

Kyllähän nuo , joiden taidot eivät ole ollenkaan sitä, mitä pitäisi pitäsi siivota normikouluista pois, erikoiskouluihin, joissa noita pystyttäisiin opettamaan kunnolla (tähän Suomella nyt vain ei valitettavasti ole varaa).

Mormikoulussa opettajan resurssit ovat ryhmäkokojen takia todella rajalliset ja kun nuo vievät runsaasti resursseja opettajilta niin kaikkien muiden oppiminen sitten kärsii pahasti, kun ei keretä käydä asiota, joita pitäisi käydä tai ei ainankaan keretä harjottelemaan ko asioita tarpeeksi.

Mitä monimaisempi joku opetusryhmä on, niin sitä enemmän jäädään jälkeen, jos heikompia ei vain unohdeta. Tähän ei tarvitse edes tutkimusta, koska asia vain on täysin selvä, kaikinpuolin, halusi sitä tai ei.
 
Jotain lähteitä kaipailisin tästä. Itse en löytänyt oikein mitään tuohon viittaavaa. Vai oliko nyt kuitenkin mutuilua?
Saksalaisen ajatushautomon raportti vuodelta 2011 toteaa, että suomalainen koulutusjärjestelmä ei toimi Saksassa:

Saksasta nurja viesti Suomelle: Turha kaupata meille kouluparatiisianne

Suomalainen koulu toimii lähinnä Suomessa. Loistavat testitulokset johtuvat raportin mukaan ennen muuta yhtenäisestä kansallisuusrakenteesta – toisin sanoen Suomessa on erittäin vähän ulkomaalaisia.
Saksa on toista maata, kulttuurien sekamelska. Maahanmuuttajia on paljon, ja heidän koulumenestyksensä on kielimuurinkin vuoksi vaatimatonta.
Saksassa tilanne on se, että lasten vanhempien taloudellinen ja yhteiskunnallinen asema melko pitkälle määrää tai ainakin ennakoi lasten koulumenestyksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom