Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Lainauksista näkyy kritisoinnin syy ytimekkäästi. Jos koet artikkelin kirjoittajan pahoittaneen mielensä koska ei ole kokenut kutsuja inklussiiviseksi, niin minä koen että sanan käytöstä koetaan nyt hyvin syvästi pahaa mieltä.
Using Northern Hemisphere-specific seasonal language might not be inclusive to those in the Southern Hemisphere.
Even saying “summer (Northern Hemisphere)” implies the Euro–American-centric approach.
despite the clear signs of spring here, we find ourselves inundated with invitations to events that speak of fall -- It leaves us wondering: are we invited at all into this season different from our own?
Se oli konkreettinen esimerkki sellaista epäselvästä kommunikaatiosta, johon tuossa viitataan. Sä nyt oletat, että tuossa puhuttaisiin juurikin niistä lopullisista kalenterikutsuista, joissa se päivämäärä kuitenkin näkyy,
mutta kerta tuo teksti keskittyy noinkin paljon siitä kommunikaation epätarkkuudesta puhumiseen,
niin pitäisi olla selvää, että tuossa kritisoidaan juurikin tuota epämääräistä ajanmäärittelyä, jota hain tuolla mun esimerkillä.
Mutta tässä nyt nähdään tuo sana "inclusive" ja sen perusteella väki alkaa tulkitsemaan tuota taas jonkun älyllisesti epärehellisen linssin takia ja tahallaan väärinymmärtävät kirjoittajan tarkoitusta.
Konkreettinen esimerkki:
Lontoossa asuva argentiinalainen lähettää mailin, jossa ehdottaa, että pidetään konferenssi Buenos Airesissa syksyllä 2025. Tarkoittaako hän tuossa, että konferenssi pidetään silloin kun Lontoossa on syksy vai silloin kun Buenos Airesissa on syksy?
Taaskin jos hän lähettäisi mailin, jossa ehdottaisi, että pidetään konferenssi Buenos Airesissa loka-marraskuussa 2025, niin sekaannusta ei tapahtuisi.
Kun käytetään tarkkoja kuukausia, niin kommunikaatio on paljon tarkempaa. Kun käytetään vuodenaikoja, se on paljon epäselvempää.
Ei kyllä käy järkeen, että miksi näinkin yksinkertaisesta asiasta onnistutaan saamaan joku helvetin vääntö tässä ketjussa.
Liittyy siten, että jos jotain suunnitellaan, kuukausien käyttö on paljon tarkempi määre kuin ensi kesänä. Edelleen, kaikenlaista save the date postia tulee missä kerrotaan jostain tulevasta tapahtumasta ensi kesänä tai talvena. Kyse on koko ajan epätarkoista ajanmääreistä ja se on ongelma jos save the date viestin ajankohta on puoli vuotta pielessä todellisesta järjestämisajankohdasta.En ymmärrä, miten tämä liittyy siihen lainaukseen, johon tällä vastasit. edit: tarkoitatko, että artikkelin laatijakin on joutunut tällaisen kirjoittamaan, mikä implikoisi sitä, että hänkin on saanut kutsuja, joissa ei ole ollut päivämääriä? Onkohan tässä nyt ihmisillä eri määritelmä kutsulle? Jos toiset nimittää kutsuksi mainoksia, joissa kerrotaan, että asia x on tulossa ennen kuin edes tiedetään tarkkoja päivämääriä? Tuntuu, että ei tämä asia voi selittyä ihan pelkästään ihmisten tyhmyydellä.
Koen niin, koska artikkelissa niin sanotaan:
Liittyy siten, että jos jotain suunnitellaan, kuukausien käyttö on paljon tarkempi määre kuin ensi kesänä. Edelleen, kaikenlaista save the date postia tulee missä kerrotaan jostain tulevasta tapahtumasta ensi kesänä tai talvena. Kyse on koko ajan epätarkoista ajanmääreistä ja se on ongelma jos save the date viestin ajankohta on puoli vuotta pielessä todellisesta järjestämisajankohdasta.
Kyllä itsellenikin tulisi mieleen, että lähdenkö mihinkään
Tässä on kyllä kaikki mädätyskertoimet niin räikeästi yliammuttu että onhan tämä aivan selvä että ainoa tarkoitus tällä elokuvalla oli normaaleille ja rehellisille työtätekeville suomalaisille vittuilu. Jollain kierolla tavalla tätä röyhkeyttä täytyy arvostaa. Sellainen kansa joka rahoittaa tällaista paskaa 0.5 millillä ansaiseekin halveksuntaa ja kuraa niskaansa.Tuore suomalaiselokuva Parvet keräsi ensi-iltaviikonloppunaan 88 katselijaa 13 teatteriesityksessä. Elokuvaa tuettiin yli 500 000 eurolla. Finnkinon esittely elokuvasta:
"Menestyvä afrosuomalainen jalkapalloilija Valeria valitaan joukkueen uudeksi kapteeniksi. Uusi asema luo paineita ja epämukavia tunteita, kun hän etsii omaa totuuttaan muiden odotusten ristipaineessa. Ei-binääri duunari Aurora haluaisi löytää oman paikkansa ja tulla kohdatuksi, mutta kokee itsensä näkymättömäksi.
Rakkautta etsivä Nora kokee, että hänet nähdään vain hänen tumman ihonsa ja kiharan tukkansa kautta. Rasistiset kommentit kaikuvat läheisiin ihmissuhteisiin ja saavat Noran epäilemään uuden ihastuksensa tarkoitusperiä. Valkoisissa tiloissa kasvanut Selma jää harjoituksissa kuoronsa kanssa lukkojen taakse maanalaisiin tunneleihin. Selma joutuu etsimään omaa tietään ulos ja kohtaa pimeydessä oman painajaisensa suomalaisuuden muotista.
Nuori aktivisti Piera Niillas haaveilee sorrosta vapaasta yhteiskunnasta. Yhdessä oman saamelaisyhteisönsä kanssa hän osallistuu omia oikeuksiaan koskettavaan poliittiseen keskusteluun. Hiljainen mies on mietteliäs kulkiessaan kaupungin kaduilla. Hän näkee viitteitä monien muiden kokemuksista."
En ole nähnyt elokuvaa enkä aio katsoakaan, mutta arvioiden yo. kuvauksesta, tekijöiden nimien perusteella hyvin vahvasta naisoletettujen kontribuutiosta, avokätisestä rahoituksesta ja rahoituksesta huolimatta menestyksen tasosta, arvelen, että voimakas woke/dei/feminismivoima on tässä läsnä.
Vetää sanattomaksi.Tuore suomalaiselokuva Parvet keräsi ensi-iltaviikonloppunaan 88 katselijaa 13 teatteriesityksessä. Elokuvaa tuettiin yli 500 000 eurolla. Finnkinon esittely elokuvasta:
"Menestyvä afrosuomalainen jalkapalloilija Valeria valitaan joukkueen uudeksi kapteeniksi. Uusi asema luo paineita ja epämukavia tunteita, kun hän etsii omaa totuuttaan muiden odotusten ristipaineessa. Ei-binääri duunari Aurora haluaisi löytää oman paikkansa ja tulla kohdatuksi, mutta kokee itsensä näkymättömäksi.
Rakkautta etsivä Nora kokee, että hänet nähdään vain hänen tumman ihonsa ja kiharan tukkansa kautta. Rasistiset kommentit kaikuvat läheisiin ihmissuhteisiin ja saavat Noran epäilemään uuden ihastuksensa tarkoitusperiä. Valkoisissa tiloissa kasvanut Selma jää harjoituksissa kuoronsa kanssa lukkojen taakse maanalaisiin tunneleihin. Selma joutuu etsimään omaa tietään ulos ja kohtaa pimeydessä oman painajaisensa suomalaisuuden muotista.
Nuori aktivisti Piera Niillas haaveilee sorrosta vapaasta yhteiskunnasta. Yhdessä oman saamelaisyhteisönsä kanssa hän osallistuu omia oikeuksiaan koskettavaan poliittiseen keskusteluun. Hiljainen mies on mietteliäs kulkiessaan kaupungin kaduilla. Hän näkee viitteitä monien muiden kokemuksista."
En ole nähnyt elokuvaa enkä aio katsoakaan, mutta arvioiden yo. kuvauksesta, tekijöiden nimien perusteella hyvin vahvasta naisoletettujen kontribuutiosta, avokätisestä rahoituksesta ja rahoituksesta huolimatta menestyksen tasosta, arvelen, että voimakas woke/dei/feminismivoima on tässä läsnä.
Väitätkö että tuollainen oksennus olisi menestynyt yhtään sen paremmin vaikka päähenkilöt olisi kaikki ollut valkoisia suomalaisia cis heteroita?Tuore suomalaiselokuva Parvet keräsi ensi-iltaviikonloppunaan 88 katselijaa 13 teatteriesityksessä. Elokuvaa tuettiin yli 500 000 eurolla. Finnkinon esittely elokuvasta:
"Menestyvä afrosuomalainen jalkapalloilija Valeria valitaan joukkueen uudeksi kapteeniksi. Uusi asema luo paineita ja epämukavia tunteita, kun hän etsii omaa totuuttaan muiden odotusten ristipaineessa. Ei-binääri duunari Aurora haluaisi löytää oman paikkansa ja tulla kohdatuksi, mutta kokee itsensä näkymättömäksi.
Rakkautta etsivä Nora kokee, että hänet nähdään vain hänen tumman ihonsa ja kiharan tukkansa kautta. Rasistiset kommentit kaikuvat läheisiin ihmissuhteisiin ja saavat Noran epäilemään uuden ihastuksensa tarkoitusperiä. Valkoisissa tiloissa kasvanut Selma jää harjoituksissa kuoronsa kanssa lukkojen taakse maanalaisiin tunneleihin. Selma joutuu etsimään omaa tietään ulos ja kohtaa pimeydessä oman painajaisensa suomalaisuuden muotista.
Nuori aktivisti Piera Niillas haaveilee sorrosta vapaasta yhteiskunnasta. Yhdessä oman saamelaisyhteisönsä kanssa hän osallistuu omia oikeuksiaan koskettavaan poliittiseen keskusteluun. Hiljainen mies on mietteliäs kulkiessaan kaupungin kaduilla. Hän näkee viitteitä monien muiden kokemuksista."
En ole nähnyt elokuvaa enkä aio katsoakaan, mutta arvioiden yo. kuvauksesta, tekijöiden nimien perusteella hyvin vahvasta naisoletettujen kontribuutiosta, avokätisestä rahoituksesta ja rahoituksesta huolimatta menestyksen tasosta, arvelen, että voimakas woke/dei/feminismivoima on tässä läsnä.
Sitä ei olisi edes tehty kun ei olisi rahoitusta irronnut.Väitätkö että tuollainen oksennus olisi menestynyt yhtään sen paremmin vaikka päähenkilöt olisi kaikki ollut valkoisia suomalaisia cis heteroita?
Olisiko tehty Sisu-leffaakaan ilman elokuvasäätiön yli miljoonan euron avustusta?Sitä ei olisi edes tehty kun ei olisi rahoitusta irronnut.
Olisiko tehty Sisu-leffaakaan ilman elokuvasäätiön yli miljoonan euron avustusta?
Siinä on kuulemma isossa sivuosassa violettitukkainen afrikkalais-aasialainen non-binäärinen lesboninja. Aivan saletisti.Sisu 2 on myös kuitannut jo miljoonan avustuksia keväällä. Millähän wokella ne on koiattu?
Parvet-elokuvaa ei olisi koskaan pitänyt tukea verorahoista. Muodissa olevaa woke-ajattelua ei pitäisi tukea sillä perusteella, että juuri nyt pitää tukea muotiajattelua. Tukiportaassakin saa käyttää järkeä.Olisiko tehty Sisu-leffaakaan ilman elokuvasäätiön yli miljoonan euron avustusta?
Sisu 2 on myös kuitannut jo miljoonan avustuksia keväällä. Millähän wokella ne on koiattu?
Tässä jälleen kerran kaksi kirjoitusta, jotka ovat lähellä nollapostausta.Siinä on kuulemma isossa sivuosassa violettitukkainen afrikkalais-aasialainen non-binäärinen lesboninja. Aivan saletisti.
Sitä ei olisi edes tehty kun ei olisi rahoitusta irronnut.
Joo, ja on ihan sama asia tehdä ideologia edellä marginaali porukalle marginaali leffa, kuin tehdä suosittu leffa jota kehutaan myös ulkomailla.Käytännössä jokainen julkaistu kotimainen elokuva saa tukia elokuvasäätiöltä. Oli kyseessä sitten tuo leffa, Tuntematon Sotilas, Sisu, joku geneerinen salkkaritleffa tai vaikka Risto Räppääjä.
Tuo on se miten leffat tehdään Suomessa. Ne tehdään joko julkisilla tuilla tai sitten niitä ei tehdä ollenkaan.
Joo, ja on ihan sama asia tehdä ideologia edellä marginaali porukalle marginaali leffa, kuin tehdä suosittu leffa jota kehutaan myös ulkomailla.
Ei ole. Tai muuten mulle voisi maksaa 5 miljoonaa ja teen sillä "elokuvan"Tukien näkökulmasta on ihan sama asia. Ei sen elokuvasäätiön siinä pitäisi toimia minään makutuomarina.
Totta helvetissä pitäisi. Muutenhan minä ja pojat voimme saada pari miljoonaa tukea elokuvaan, jossa kaljoitellaan ja revitellään Yamahalla soramontulla koko kaksituntinen.Tukien näkökulmasta on ihan sama asia. Ei sen elokuvasäätiön siinä pitäisi toimia minään makutuomarina.
Ei ole. Tai muuten mulle voisi maksaa 5 miljoonaa ja teen sillä "elokuvan"
Tottakai rahaa pitää jakaa sen mukaan millä on eniten vaikuttavuutta ja mikä ihmisiä kiinnostaa. Roskan tukemisesta ei hyödy, kuin roskan tekiät.
Selvä, mulle pitää jakaa 5 milliä tukea ja teen "elokuvan". Koska olen suomalainen ja teen sen suomessa, on se suomalaista taidetta ja tätä pitää tukea.Tavoitteena on tukea suomalaista taidetta laajalla skaalalla. Ei vain niitä suosituimpia.
Totta helvetissä pitäisi. Muutenhan minä ja pojat voimme saada pari miljoonaa tukea elokuvaan, jossa kaljoitellaan ja revitellään Yamahalla soramontulla koko kaksituntinen.
Selvä, mulle pitää jakaa 5 milliä tukea ja teen "elokuvan". Koska olen suomalainen ja teen sen suomessa, on se suomalaista taidetta ja tätä pitää tukea.
Tuotantotukea, jakelutukea ja käsikirjoitusapurahaa voidaan myöntää sellaisen kulttuurituotteena pidettävän elokuvan tuotantoon, jakeluun ja käsikirjoittamiseen:
1) joka muodostaa taiteellisen kokonaisuuden;
2) jonka sisältö perustuu kulttuuriarvoihin, joiden alkuperä on kulttuuri-identiteetissä; ja
3) johon sisältyy merkittävä luovien tekijöiden ja esittävien taiteilijoiden panos ja heille maksettavien palkkojen ja palkkioiden osuus tuotantokustannuksista on merkittävä
Tuotantotukea voidaan myöntää Suomessa rekisteröidylle elokuvan tuotantoyhtiölle, jolla on ammatilliset ja taloudelliset edellytykset elokuvan tuottamiseen ja joka valtionavustuksen myöntämisen kannalta arvioiden hallinnoi riittävässä määrin elokuvan kaupallisia hyödyntämisoikeuksia Suomessa. Tuotantotukea ei voida myöntää valtion laitokselle, kunnalle, kuntayhtymälle tai seurakunnalle eikä valtioenemmistöiselle yhtiölle tai edellä mainittuihin verrattavalle yhteisölle tai laitokselle. Tuotantotukea ei myöskään voida myöntää televisiotoiminnan harjoittajalle eikä elokuvia verkossa välittävälle yhteisölle taikka sellaiselle elokuvan tuotantoyhtiölle, jonka osakkaana on yksi tai useampi televisiotoiminnan harjoittaja tai elokuvia verkossa välittävä yhteisö vähintään 15 prosentin osuudella.
Ennen tuotantotuen maksamista Suomen elokuvasäätiö tekee elokuvan tuotantoyhtiön kanssa tukisopimuksen. Tukisopimuksessa sovitaan valtionavustuspäätöstä täydentäen ainakin seuraavista asioista:
1) elokuvan taiteellisesta suunnitelmasta;
2) elokuvan tekijöistä;
3) elokuvan valmistamisen ja taloudellisen hyödyntämisen edellyttämistä oikeuksista;
4) elokuvan lopullisesta kustannusarviosta, kokonaisrahoituksesta ja vakuutuksesta;
5) sitoutumisesta lainsäädännön velvoitteiden ja elokuvatuotannon mahdollisten hyvien käytäntöjen noudattamiseen;
6) tuotannon aikatauluista;
7) tuen maksamisesta;
8) tuen käytön seurannasta ja selvitysten antamisesta;
9) elokuvan tuottoja koskevien tietojen toimittamisesta.
Ja kun huomioidaan millaista paskaa on vastikään tuotettu, pitäisi lakia tulkita toisella tavalla. Se tosin on toiveajattelua, koska kovaäänisimmät mielenvikaiset ovat korostuneesti esillä erityisesti kulttuuripiireissä.Elokuvasäätiön tukien jakaminen on laissa säädetty. Voitte vapaasti hakea rahoitusta jos edellytykset täyttyy:
Tässähän se ongelma on. Tuetaan ihan mitä vaan (Parvet) ja annetaan ymmärtää, että kyllä meillä rahaa riittää. Sitten ihmetellään kulttuurialalla, kun uhataan sulkea museoita.Käytännössä jokainen julkaistu kotimainen elokuva saa tukia elokuvasäätiöltä. Oli kyseessä sitten tuo leffa, Tuntematon Sotilas, Sisu, joku geneerinen salkkaritleffa tai vaikka Risto Räppääjä.
Tuo on se miten leffat tehdään Suomessa. Ne tehdään joko julkisilla tuilla tai sitten niitä ei tehdä ollenkaan.
Joo, ja on ihan sama asia tehdä ideologia edellä marginaali porukalle marginaali leffa, kuin tehdä suosittu leffa jota kehutaan myös ulkomailla.
Hyviä ja menestyneitä elokuvia voi tehdä ilman Elokuvasäätiön tuotantotukea.
Elokuvissa käyvät lipunostajat voivat maksaa elokuvien tekemisen ja lisää tuloja tulee suoratoistosta:Kun elokuvasäätiöltä ei herunut tukea, Lapua-elokuvan tekijät ottivat 500 000 euroa lainaa
Ensi-iltansa viime perjantaina saanut Lapua 1976 -elokuva ponnisti katsojien suosioon harvinaisella tavalla: ilman Suomen elokuvasäätiön tuotantotukea.ilkkapohjalainen.fi
Kotimaiselta indie-elokuvalta kova saavutus: Lapua 1976 nousi heti Netflixin katsotuimmaksi Suomessa
Lapua 1976 julkaistiin suoratoistopalvelujätin alustalla tiistaina. Se on ollut siitä lähtien palvelun katsotuin elokuva Suomessa.yle.fi
Haluan ylläpitää suomalaista kulttuuria ja auttaa sitä. Joku raja on auttamisella.
Kulttuuriväki on Suomessa laiskaa. Itse ei haluta yrittää. Kun teatteriväki joutuu säästämään edes vähän, on Ylen TV-uutisissa tommikorpelat itkemässä suomalaisen kulttuurin tuhoutumisesta.
Oikeastaan tuo Lapua 1976 on hyvä esimerkki siitä, että kuinka hemmetin vaikeaa on pärjätä Suomessa leffa-alalla ilman tukia.
1,3 miljoonan euron budjetilla ehkä about 2,5 miljoonaa euroa lipputuloja. Joka tarkoittaa, että leffan rahoittajat ehkä juuri ja juuri saavat
Oikeastaan tuo Lapua 1976 on hyvä esimerkki siitä, että kuinka hemmetin vaikeaa on pärjätä Suomessa leffa-alalla ilman tukia.
1,3 miljoonan euron budjetilla ehkä about 2,5 miljoonaa euroa lipputuloja. Joka tarkoittaa, että leffan rahoittajat ehkä juuri ja juuri saavat omansa pois tuon elokuvateatteri rundin jälkeen. Toki sitten jollain Netflix yms. jälkimyynneillä voi jopa tehdä vähän voittoa.
Eli Lapua 1976 oli neljänneksi suosituin kotimainen leffa vuonna 2023 ja se tehtiin suhteellisen pienellä budjetilla, mutta silti se on kannatavuudelta siellä jossain +/- 0 paikkeilla.
Lapua 1976 on esimerkki, että kaikkea voi tehdä ihan omalla rahalla. Mitään muuta en oikeastaan halunnut sanoa. Paitsi, että jotakin woke-parvia ei pidä rahoittaa verovaroilla. Parvien tekijät jo tiesivät tai ainakin odottivat, että katsojia ei ole eikä tule. On keskisormen näyttämistä antaa veronmaksajien rahoja tuollaiselle porukalle.Eikä tuota Lapuaakaan olis välttämättä tehty ilman elokuvasäätiön tukia, koska ei olis ollut tekijöitä.
Pieni alue, vähän hilloa, ja kuitenkin leffan teko vaatii kasan luovan alan ammattilaisia, joiden pitää jostain saada kokemusta leffan teosta. Eiköhän tuossakin tuotantotiimissä ole porukkaa jotka on olleet mukana tuetussa leffassa jos toisessakin.
Parvien tekijät jo tiesivät tai ainakin odottivat, että katsojia ei ole eikä tule. On keskisormen näyttämistä antaa veronmaksajien rahoja tuollaiselle porukalle.
Laki ei määrää tukemaan juuri niitä elokuvia, joita juuri sinun mielestäsi pitää tukea.Se ei ole mitään keskisormen näyttämistä, koska se ei ole elokuvasäätiön tehtävä eikä laissa määritelty.
Kuten aikaisemmassa lainaamassasi Ylen kulttuuritoimittajan jutussa todetaan, että kyse on tuesta, jolla mahdollistetaan kaikenlaisen elokuvataiteen tekeminen Suomessa.
Onneksi on vieä tukea elokuvien tekoon, jotka kuitenkin isolta osin palaavat vielä valtion kirtstuun monin eri reitein ja Suomessa samalla pysyy ammattimainen elokuvateollisuus ja taide.
Lapua 1976 on esimerkki, että kaikkea voi tehdä ihan omalla rahalla. Mitään muuta en oikeastaan halunnut sanoa. Paitsi, että jotakin woke-parvia ei pidä rahoittaa verovaroilla. Parvien tekijät jo tiesivät tai ainakin odottivat, että katsojia ei ole eikä tule. On keskisormen näyttämistä antaa veronmaksajien rahoja tuollaiselle porukalle.
Lapua 1976 -elokuvan tekijöille on jäänyt viime vuoden joulukuun tilanteen mukaan pesämunaa seuraavaan elokuvaan:
Lapua 1976 jatkaa voittokulkuaan: Yli kahden miljoonan lipputulot ja levitykselle jatkoaika
Syyskuussa ensi-iltansa saanut Lapua 1976 pyörii edelleen elokuvateattereiden ohjelmistoissa ja menestyy lippuluukuilla.ilkkapohjalainen.fi
Laki ei määrää tukemaan juuri niitä elokuvia, joita juuri sinun mielestäsi pitää tukea.
Tuo tukien tuotto verotuloina takaisin on kaunis vasemmistolainen satu. Sen asian kommentoin aikaisemmin.
En mäkysestä tiedä, mutta se todellinen aasilauma suomessa on ne, kenen mielestä kannattaa valtion maksaa kotiin jollekkin työttömälle ja saa nolla vastineen, kuin maksaa sille työttömälle ja saada vastineeksi jotain työtä. Mäkynen on to ton porukan yläpuolella vaikka perustelut ontuukin aika paöjon.Lisään vielä yhden demarimielipiteen asiasta:
Mitä enemmän verotuloja laitetaan julkiseen työhön, sen enemmän saamme verotuloja. SDP:n oma borat väitti niin:
"Mäkynen linjasi Ylen A-Talkissa torstaina, että ”jokainen työllinen vahvistaa julkista taloutta”. Hänen mukaansa tämä johtuu siitä, että julkiselle sektorille palkattava henkilö maksaa veroja ja hänen sosiaaliturvansa pienenee."
Hullu väite.
Riippuu siitä löytyykö kaikille työttömille mielekästä ja tuottavaa työtä, ja ettei se estä jotakuta löytämästä enemmän osaamistaan vastaavia töitä esim. yksityiseltä puolelta. Olin aikoinaan n. 2 vuotta työttömänä IT-alalta ja jos minut olisi puolipakolla siksi ajaksi palkattu valtion listoille kaivamaan ojia ja päivän päätteeksi täyttämään ne takaisin, ei varmaan olisi jaksanut kouluttaa itseään vähän lisää ja etsiä uutta työpaikkaa, joka sitten lopulta löytyikin taas IT-alalta.En mäkysestä tiedä, mutta se todellinen aasilauma suomessa on ne, kenen mielestä kannattaa valtion maksaa kotiin jollekkin työttömälle ja saa nolla vastineen, kuin maksaa sille työttömälle ja saada vastineeksi jotain työtä. Mäkynen on to ton porukan yläpuolella vaikka perustelut ontuukin aika paöjon.
Väiitteesi saattaa pitää paikkaansa. En ole koskaan nähnyt tällaista todistetun julkisesti.Suomessa tuotettavien elokuvien hyöty aina palkkojenmaksusta hankintoihin ym. on faktana helposti todettavissa. Nämä on lakiin sen takia juuri kirjoitettu.
Sen julkisen puolen menot paisuu siitä, että julkinen puoli kilpailuttaa ojankaivajat ja hiekottajat, minkä jälkeen se maksaa työttömille kotiin siitä, ettei ne tee mitään. Vaikka ne työttömät voisi kaivaa niitä ojia ja hiekottaa sen kunnantalon pihan työttömyyskorvauksia vastaan. Suomessa on toki ne iloiset veronmaksajat, mitkä tykkää maksaa mahdollisimman paljon.Riippuu siitä löytyykö kaikille työttömille mielekästä ja tuottavaa työtä, ja ettei se estä jotakuta löytämästä enemmän osaamistaan vastaavia töitä esim. yksityiseltä puolelta. Olin aikoinaan n. 2 vuotta työttömänä IT-alalta ja jos minut olisi puolipakolla siksi ajaksi palkattu valtion listoille kaivamaan ojia ja päivän päätteeksi täyttämään ne takaisin, ei varmaan olisi jaksanut kouluttaa itseään vähän lisää ja etsiä uutta työpaikkaa, joka sitten lopulta löytyikin taas IT-alalta.
Tuollainen malli missä työttömille keksittäisiin keksimällä työpaikkoja julkiselle puolelle johtaisi julkisen puolen entistä nopeampaan paisumiseen, ja jälkikäteen sitä on vaikea taas karsia koska ammattiliitot vastustavat.
Jos laitetaan tekeen työtä niin siitä tulee maksaa palkkaa. Orjatyö ei ole sivistysvaltioon kuuluva asia.Sen julkisen puolen menot paisuu siitä, että julkinen puoli kilpailuttaa ojankaivajat ja hiekottajat, minkä jälkeen se maksaa työttömille kotiin siitä, ettei ne tee mitään. Vaikka ne työttömät voisi kaivaa niitä ojia ja hiekottaa sen kunnantalon pihan työttömyyskorvauksia vastaan. Suomessa on toki ne iloiset veronmaksajat, mitkä tykkää maksaa mahdollisimman paljon.
Lisäksi se vääristää kilpailua jolloin kaupallisesti ojia kaivavat tai pihoja hiekoittavat firmat eivät voi menestyä.Jos laitetaan tekeen työtä niin siitä tulee maksaa palkkaa. Orjatyö ei ole sivistysvaltioon kuuluva asia.
jos minut olisi puolipakolla siksi ajaksi palkattu valtion listoille kaivamaan ojia ja päivän päätteeksi täyttämään ne takaisin, ei varmaan olisi jaksanut kouluttaa itseään vähän lisää ja etsiä uutta työpaikkaa, joka sitten lopulta löytyikin taas IT-alalta.
Tökärit on työttömän palkka ja niille voidaan asettaa vastikkeellisuutta. Orjatyötä tuo ei ole.Jos laitetaan tekeen työtä niin siitä tulee maksaa palkkaa. Orjatyö ei ole sivistysvaltioon kuuluva asia.
Voi menestyä, muttei verorahoja kuppaamalla.Lisäksi se vääristää kilpailua jolloin kaupallisesti ojia kaivavat tai pihoja hiekoittavat firmat eivät voi menestyä.
Suomessa työttömät kuuluu passivoida kotiin ja voivotella isoja julkisia menoja.Aina olen miettinyt, että jos maksettaisiin edes vähän saman verran, kaivaisin kyllä lapiolla ojia päivät pitkät.
Lähinnä silleen: Karsi tästä, kaada tuo, tämä oja syvemmäksi, kaiva tuo kanto pois, jne. Veikkaan, että olisin onnellisempi (ainakin hetken)
Vaikka äkkikuulemalta kuulostaisi ehkä hyvältä idealta laittaa työttömät tekemään edes jotain sekundatyötä jotta eivät kotona istu, näen siinä useita potentiaalisia ongelmia:Sen julkisen puolen menot paisuu siitä, että julkinen puoli kilpailuttaa ojankaivajat ja hiekottajat, minkä jälkeen se maksaa työttömille kotiin siitä, ettei ne tee mitään. Vaikka ne työttömät voisi kaivaa niitä ojia ja hiekottaa sen kunnantalon pihan työttömyyskorvauksia vastaan. Suomessa on toki ne iloiset veronmaksajat, mitkä tykkää maksaa mahdollisimman paljon.
Riippuu kokisinko työn olevan johonkin todelliseen tarpeeseen vai leikkityötä vain jotta minulla olisi jotain tekemistä, ja toki myös työn luonne ja intensiivisyys vaikuttaa.Aina olen miettinyt, että jos maksettaisiin edes vähän saman verran, kaivaisin kyllä lapiolla ojia päivät pitkät.
Lähinnä silleen: Karsi tästä, kaada tuo, tämä oja syvemmäksi, kaiva tuo kanto pois, jne. Veikkaan, että olisin onnellisempi (ainakin hetken)
Tuttu yrittäjä kaljapäissään (ja vakavissaan) esitti, kuinka hän ottaisi työttömiä töihin ilman palkkaa työttömyyskorvauksella. Hän sitten raportoisi onko "työtön" painanut riittävästi töitä, että korvaus maksetaan. Laiskottelusta ei saisi korvausta.Tökärit on työttömän palkka ja niille voidaan asettaa vastikkeellisuutta. Orjatyötä tuo ei ole.