Vastaa nyt minun esittämään yksinkertaiseen kysymykseen, voitko sinä olla reagoimatta kutsuntakirjeeseen seuraamuksitta? Kyllä/Ei.
En näe relevanssia. Alkaa nähtävästi olemaan taas kerran uunopakka käyty läpi kun aletaan antamaan binäärisiä vastausvaihtoehtoja kysymyksiin mitkä eivät liity keskusteltuun aiheeseen.
Sinähän voit toki esittää väitteesi todeksi laittamalla lähteitä tai otteita asevelvollisuuslaista.
Ylläri, että todistustaakka kääntyikin negatiivisen väitteen esittäjälle. Mulla on omakohtaista kokemusta, sekä lähipiirissä on. Sinne inttiin ei ole pakotettu ketään, eikä edes siellä intissä ketään pakoteta olemaan. Lisäksi PV:ssä töissä olevien kanssa olen höpissyt asiasta. Se riittää mulle, muut voi mun puolestani elää ihan millaista suomi-harhaa haluaa ja verrata C-paperin saaneita vaikka niihin varkaisiin.
Tottakai sillä on merkitystä, kerta jos toiselle sukupuolelle ei tule tällaisia kutsuja joihin ei voi olla reagoimatta seuraamuksitta. Mutta sun pulushakilla sitä voi olla reagoimatta "kun ei vaan jää kiinni" tai jos ryöstötilanteessa on tarpeeksi nopeat jalat ja kestävyyskunto.
Minä puhun asevelvollisuudesta enkä kutsuntakirjeistä tai kutsuntatilaisuudesta.
Sinähän voit aina avata niitä omia diagnooseja millä vältit armeijan, tosin se on edelleen epäolennaista sun paskan puhumisen kanssa.
Varmaan tajuat itsekkin etten ala diagnoosejani laittamaan johonkin nettiin.
Toisaalta se pikkuhiljaa vähän nakertaa tämän yleisen asevelvollisuuden oikeutusta, jos osa saa siitä vapautuksen ilman mitään kunnollista syytä.
Päinvastoin, niille ketkä sinne inttiin haluaa tai ajautuu jää intistä parempi kokemus kun siellä ei ole kaikenlaisia häiriköitä, sekottajia ja vätystelijöitä joita ei kiinnosta mikään. Parempi etteivät mene sinne ollenkaan tai keskeyttävät alkuvaiheessa.
Vaikka täällä nyt yksi yrittää väittää mustaa valkoiseksi, niin edelleen kirje kutsuntoihin kilahtaa jokaiselle 18 vuotta täyttäneelle miehellä postilaatikosta. Siihen ei voi olla reagoimatta. C:n paperit vaativat diagnoosin vaikeasta vammasta tai sairaudesta. Pulushakkia pelaavalle kaiken tämän välttäminen on "vapaaehtoista", siinäpä erikoinen määritelmä vapaaehtoisuudelle.
Edelleen ei puhuta mistään kutsuntakirjeistä tai kutsuntatilaisuuksista, vaan asevelvollisuudesta. C-paperit saa helposti jos hoitaa asiansa ja avaa suunsa ts. on proaktiivinen asian kanssa. PV ei halua ottaa riskiä mistään korvausvaatimuksista, negatiivisesta julkisuudesta, ylikierroksilla käyvästä nettikeskustelusta tai vastaavista kun joku paskoi paikkansa tai sekosi intissä. On PV:lle hitosti helpompaa puoltaa vapautusta, "turhaakin" mutta perusteltua sellaista, kuin selitellä telkkarissa jotain tietoisilla toimilla aiheutettua tapaturmaa. Kriteerit on niin löysät, että jokaselle löytyy jotain kunhan ei ole niin vätys ettei asiaa nosta esiin tai tee mitään. Enää ei eletä millään 80- luvulla jollon tollaset tapaturmat vaan hyssyteltiin pois ja oli voivoi jos sieltä nyt sai jonkun elinikäisen krempan.
Edelleen, itse asevelvollisuus on de facto vapaaehtoinen. Oletuksena kuitenkin miehille on intti ja naisille ei ole...ja naisilta vaaditaan aktiivista toimintaa inttiin menemiseksi, miehiltä taas siitä vapautumiseksi. Kuitenkaan sinne ei enää tänäpäivänä ketään sellaista miestä pakoteta, kuka on tajunnut reagoida asiaan. Tässä nyt se epätasa-arvo on jos sen haluaa tässä nähdä, kuitenkaan kun miestenkin on mahdollista siitä vapautua verrataen helposti niin suurta ongelmaa ei tässä taida olla.
Eli kutsunnat pakollisiksi kaikille sukupuolille, siellä voi sitten kieltäytyä. Lakiin suoraan niin ei tule tulkintoja, totaalissa oleville välitön armahdus jo nyt korvausten kera. Korvaus sama, mikä syyttömänä muutenkin. Takautuvasti koko 2000-luvulta, kun kerta ollut voimassa silloin.
Totaalikieltäytyjät on ihan itse halunneet sinne vankilaan aattellisista tms. syistä. Sinne ei kukaan kyllä "joudu" tänäpäivänä.