• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 021
Asian pihvi nyt ei ole se että tuo valkoiset takariviin ja mustat eturiviin olisi yksittäisenä tekona valtavan suuri rasistinen manööveri vaikka se nyt selkeä rasistinen teko on, vaan se että sitä käytetään esimerkkinä ja siitä väännetään logiikkaa perustelemaan väitteitä: "käänteistä rasismia ja käänteistä syrjintää ei ole olemassa".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Tuollaisella harmittomalla symboliikalla oikeutetaan muualla tapahtuvat järeämmät vastaavat toimet. Se että jotain ryhmää on syrjitty ja sorrettu joskus menneisyydessä ei tarkoita sitä, että nyt vastaavasti niiden aiempien sortajien jälkeläisiä pitäisi vastaavasti sortaa ja syrjiä. Meidän pitäisi vain tiedostaa, että esi-isät ovat tehneet pahuuksia joskus, ja sen jälkeen ruveta värisokeiksi ja unohtaa kaikki ulkonäköön liittyvät eroavaisuudet ja kohdella toisiamme tasapuolisesti. Se että nyt käännetään roolit ympäri ja sorretaan "kostoksi" vähän eri suuntaan aiheuttaa vain lisää katkeruutta ja ongelmia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 453
Ei mulla muuta.
Kyllä tuo bussi esimerkkikin voisi olla erittäin hyvä ja toimiva symbolinen tapa muistuttaa ihmisiä siitä kuinka helvetin absurdia rotusyrjintä on ollut vuosien saatossa. Tosin en nyt tiedä että onko tuo ihan oikea aika ja paikka tuollaiselle toiminnalle lähteä siirtelemään tyyppejä vaikkapa siinä aamun työmatkaliikenteen seassa.
Konsertit nyt taaskin ovat perinteisesti olleet paikka missä tuollaisia symbolisia tempauksia, puheita, yms. pidetään tämän tästä joten siihenhän se sopii hyvinkin.

Kuten aina tällaisissa asioissa, se konteksti merkkaa erittäin paljon.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 184
Kyllä tuo bussi esimerkkikin voisi olla erittäin hyvä ja toimiva symbolinen tapa muistuttaa ihmisiä siitä kuinka helvetin absurdia rotusyrjintä on ollut vuosien saatossa. Tosin en nyt tiedä että onko tuo ihan oikea aika ja paikka tuollaiselle toiminnalle lähteä siirtelemään tyyppejä vaikkapa siinä aamun työmatkaliikenteen seassa.
Konsertit nyt taaskin ovat perinteisesti olleet paikka missä tuollaisia symbolisia tempauksia, puheita, yms. pidetään tämän tästä joten siihenhän se sopii hyvinkin.
Olisko se ollut oikein, jos mustat olisi tuossa konsertissa käsketty taakse vastaavalla tavalla kuin nyt valkoiset?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 184
Olisihan se noinkin päin toiminut.
Ok. Kiitos. Lähinnä halusin tarkistaa mahdolliset kaksoisstandardit.

Eli jos oikein ymmärsin, niin sinusta rotuun perustuvan syrjinnän saa tehdä, jos se on tarpeeksi vähäpätöinen asia, jolla ei juurikaan ole vaikutusta mihinkään muuhun ja tämä tehdään jonkun symboolisen syyn takia.

Edit. Tällä logiikalla jossain konsertissa jossa yhtyeen jäsenet ovat natseja, saavat vapaasti käskeä mustat takariviin symboolisesti esim muistaen ihannaa 3. Valtakunnan aikaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 453
Eli jos oikein ymmärsin, niin sinusta rotuun perustuvan syrjinnän saa tehdä, jos se on tarpeeksi vähäpätöinen asia, jolla ei juurikaan ole vaikutusta mihinkään muuhun ja tämä tehdään jonkun symboolisen syyn takia.
Kontekstista riippuen tuollaiset teot voivat olla täysin hyväksyttäviä. Ja muuten sama teko eri kontekstissa voi siirtyä hyväksytystä ei-niin-hyväksytyksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Tuo että symbolisesti nostetaan yleisöstä jotain tiettyjä ihmisryhmiä esille on kyllä mielestäni jossain määrin ongelmallista. Kaikesta voi aina loukkaantua. Jos nyt vaikka joku juhlapuhe otetaan esimerkiksi ja puhuja aloittaa perinteisesti "Hyvät naiset ja herrat" niin siinä voi tulla tietyille yleisön osille tunne, että "jaa tämäkö ei nyt koske minua koska olen lapsi/queer". Pitäisi aina tietää etukäteen ja tarkalleen ketä kaikkia yleisössä on ettei vahingossa loukkaa ketään. Samoiten jos rock-tähti alkaa huudattamaan yleisöä tyyliin "nyt kaikki mustat huuutaaa! jee! nyt kaikki keltaiset huutaa! jee! nyt kaikki homot huutaa! jee! me ollaan hyviä tyyppejä! jeee!" niin mihin tuon voi lopettaa niin ettei jollekin tule paha mieli?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 514
Koko ala-asteen sain sietää sellaista sukupuolisyrjintää, että tytöt pääsivät ensin luokan eteen noutamaan ruokaa ja vielä pituusjärjestyksessä. Me valkoiset lihaa syövät heteropojat vaan katseltiin kieli pitkällä luokan takaosasta. Kuusi vuotta elämästäni, 'tanan femakot. En ole ihan varma oliko se vähemmän vai enemmän paha juttu kuin tämä konserttikeissi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 171
Jotta voidaan luoda haluttu symbolinen vaikutus lyhyeksi hetkeksi jonkun pienen välispeakin ajaksi. Tuosta ei ollut mitään käytännön haittaa kenellekään, ainakaan mitään sellaista mikä tekisi tuosta mitenkään ei-hyväksyttyä.
Tulihan siitä haittaa kaikille niille vääräihoisille ja -sukupuolisille keikkalipun maksaneille, jotka olivat saapuneet hyvissä ajoin keikalle saadakseen paikan eturivistä. En juttuun tarkemmin tutustunut, mutta epäilen, että se omilla saavutuksilla ansaittu (tuli ajoissa paikalle) eturivin paikka meni lopullisesti tuossa säädössä. Eräänlaista jonossa etuilua siis, mutta ilmeisesti hyväksyttävää koska symbolinen vaikutus.

Itseäni ainakin korpeaisi aika pirusti tuollainen touhu, jos omalle kohdalle osuisi. (Ei osu, metallipiireissä ei wokeilla onneksi. \,,/ )
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Piti kaivella vielä tuota juttua ja totuus olikin erilainen kuin JCSH antoi ymmärtää. Noita ihmisiä ei siirretty vain välispiikin ajaksi symbolisena eleenä, vaan nimenomaan tuon välispiikin aikana nuo ihmiset siirrettiin, joilla paikoilla sitten olivat loppukonsertin ajan.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Lisäksi tuo koko ajatus siitä, että jollakin tietyllä ihmisryhmällä olisi valta, on täysin rasistinen. Jos nyt ajatellaan Suomea, että täällä valta olisi valkoisilla, niin sehän on täyttä paskapuhetta. Täällä on valta tietyllä ihmisporukalla, ja vaikka he olisivat valkoisia, niin se ei tarkoita sitä, että kaikilla valkoisilla Suomessa olisi valta. Höpö höpö. Esimerkiksi minulla, vaikka olen valkoinen, ei ole Suomessa minkään vertaa valtaa. Olen täysin samassa asemassa kuin joku tummaihoinenkin. Itseasiassa Suomessa on tummaihoisiakin ihmisiä, joilla on enemmän valtaa kuin minulla. Itse asiassa enemmän valtaa kuin suurimmalla osalla valkoihoisista suomalaisista.

Joten jos joku tulee väittämään, että jollakin ihmisellä on valtaa pelkästään ihonvärinsä perusteella, niin tämän väitteen esittäjä on pesunkestävä rasisti.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 021
Lisäksi tuo koko ajatus siitä, että jollakin tietyllä ihmisryhmällä olisi valta, on täysin rasistinen. Jos nyt ajatellaan Suomea, että täällä valta olisi valkoisilla, niin sehän on täyttä paskapuhetta. Täällä on valta tietyllä ihmisporukalla, ja vaikka he olisivat valkoisia, niin se ei tarkoita sitä, että kaikilla valkoisilla Suomessa olisi valta. Höpö höpö. Esimerkiksi minulla, vaikka olen valkoinen, ei ole Suomessa minkään vertaa valtaa. Olen täysin samassa asemassa kuin joku tummaihoinenkin. Itseasiassa Suomessa on tummaihoisiakin ihmisiä, joilla on enemmän valtaa kuin minulla. Itse asiassa enemmän valtaa kuin suurimmalla osalla valkoihoisista suomalaisista.

Joten jos joku tulee väittämään, että jollakin ihmisellä on valtaa pelkästään ihonvärinsä perusteella, niin tämän väitteen esittäjä on pesunkestävä rasisti.
Vielä naurettavampaa on feministien salaliittoteoriat patriarkaatista joka on aivan hyvissä voimissa ja mitenkään tätä ei tunnu häiritsevän se että puoluejohtajista on tällä hetkellä murskaenemmistö naisia tai että ministereistä on enemmistö naisia tai että edellinen presidentti oli nainen.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 382
Vielä naurettavampaa on feministien salaliittoteoriat patriarkaatista joka on aivan hyvissä voimissa ja mitenkään tätä ei tunnu häiritsevän se että puoluejohtajista on tällä hetkellä murskaenemmistö naisia tai että ministereistä on enemmistö naisia tai että edellinen presidentti oli nainen.
Aika tasapainossa tällä hetkellä. Enää ei voi feministitkään syyttää, että olisi miesten enemmistö.

Tuota väri erottelua en ole ikinä ymmärtänyt, enkä varmaan vieläkään ymmärrä. Ei mua haittaa jos joku tumman värinen onnistuu pääsemään Suomessa eduskuntaan, mutta mikä on se juttu? Miksi tummaihoisilla pitäisi olla jotain erityisoikeuksia, sitä meinaan. Tuo vain ruokkii rasismia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ok. Kiitos. Lähinnä halusin tarkistaa mahdolliset kaksoisstandardit.
Tän takia keskustelut täällä menee niin usein persiilleen. Ollaan jostain syystä kiinnostuneempia keskustelukumppanista ja vikojen löytämisestä hänestä kuin itse asiasta ja se realisoituu erilaisina olkiukko- ja kyselytunteina.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Tän takia keskustelut täällä menee niin usein persiilleen. Ollaan jostain syystä kiinnostuneempia keskustelukumppanista ja vikojen löytämisestä hänestä kuin itse asiasta ja se realisoituu erilaisina olkiukko- ja kyselytunteina.
Kyllä tuollaiset on hyvä tarkistaa. Jos keskustelukumppani on sitä mieltä, että ihmisten passittaminen takariviin ihonvärin perusteella ei ole rasismia, niin silloin tietää, ettei kannata käyttää aikaansa keskustellakseen tällaisen ihmisen kanssa rasismista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
Piti kaivella vielä tuota juttua ja totuus olikin erilainen kuin JCSH antoi ymmärtää. Noita ihmisiä ei siirretty vain välispiikin ajaksi symbolisena eleenä, vaan nimenomaan tuon välispiikin aikana nuo ihmiset siirrettiin, joilla paikoilla sitten olivat loppukonsertin ajan.
Miksi keskustelu tyssäsi tähän? Olisin halunnut kuulla @JCSH kommentit tähän.
 
Liittynyt
23.08.2021
Viestejä
146
Ihan nyt huomiona että sä tässä olet se joka sitä rasistikorttia heiluttelee :kahvi:
Toiset heiluttaa sitä selvästi ja rehellisesti, ymmärtäen itsekin tilanteensa ja hyväksyen sen. Toiset piiloutuu keksittyjen selitysten taakse ja kieltää viimeiseen asti, vaikka ovat selkeästi täysin rasisteja. Tämä teidän ns suvakkiosasto tässä erityisesti kunnostautuu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 453
Olet ihan oikeassa, mutta se, että et tunnista omaa käytöstäsi rasismiksi, ei muuta sitä faktaa, että se sitä on :smoke:
Siis puhutaanko tässä vielä tuosta konserttitapauksesta?

Toki voit virittää sen ”hyväksyttävyyden” rajan niin korkealle että edes tuollainen symbolinen ele ei ole hyväksyttävää mutta siinä vaiheessa sanoisin että tuo raja on naurettavan korkealla. Oikeastaan se on niin naurettavan korkealla että edes nämä hardcoreimmat ”suvakit” laita sitä noin korkealle. Puhutaan tyyliin ”Tuntematon Sotilas on rasistinen koska siihen ei palkattu tummaihoisia näyttelijöitä”-tason rajoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
Siis puhutaanko tässä vielä tuosta konserttitapauksesta?

Toki voit virittää sen ”hyväksyttävyyden” rajan niin korkealle että edes tuollainen symbolinen ele ei ole hyväksyttävää mutta siinä vaiheessa sanoisin että tuo raja on naurettavan korkealla. Oikeastaan se on niin naurettavan korkealla että edes nämä hardcoreimmat ”suvakit” laita sitä noin korkealle. Puhutaan tyyliin ”Tuntematon Sotilas on rasistinen koska siihen ei palkattu tummaihoisia näyttelijöitä”-tason rajoista.
Etkö alleviivannut monta kertaa sitä että kyse oli ainoastaan tauon ajaksi tehty "symbolinen ele"? Nyt kun asiasta paljastui lisätietoja, et ottanut asiaan enää kantaa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 184
Siis mitä lisätietoja?
Tätä:

Piti kaivella vielä tuota juttua ja totuus olikin erilainen kuin JCSH antoi ymmärtää. Noita ihmisiä ei siirretty vain välispiikin ajaksi symbolisena eleenä, vaan nimenomaan tuon välispiikin aikana nuo ihmiset siirrettiin, joilla paikoilla sitten olivat loppukonsertin ajan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 453
No kuten tuolla aiemmin totesin, jos kyse on koko keikan kestävästä asiasta niin sitten ymmärrän paremmin valituksen syrjinnästä. Joten tuo siirtää sitä kyllä enemmän siihen suuntaan. Tosin en kyllä vieläkään alkaisi puhumaan rasismista jo ihan pelkästään senkin takia että itse pyrin varaamaan sen käytön tilanteisiin missä se on selkeästi ansaittua. En tuollaisiin vahvasti harmaalla alueella oleviin. Etenkään tuossa tilanteessa missä tavoite on hyvä mutta keinot vähän ongelmalliset.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 184
No kuten tuolla aiemmin totesin, jos kyse on koko keikan kestävästä asiasta niin sitten ymmärrän paremmin valituksen syrjinnästä. Joten tuo siirtää sitä kyllä enemmän siihen suuntaan. Tosin en kyllä vieläkään alkaisi puhumaan rasismista jo ihan pelkästään senkin takia että itse pyrin varaamaan sen käytön tilanteisiin missä se on selkeästi ansaittua. En tuollaisiin vahvasti harmaalla alueella oleviin
Artisti päättä että puolessa välissä keikkaa mustat siirtyy taakse. Silkkaa rasismia, jota en voi hyväksyä. Lisäksi tästä nousisi valtava älämölö ja peppukipeät liberaalit ovat ensimmäisenä tuon tuomitsemassa ja canceloimassa. Nyt kun valkoiset laitettiin taakse niin kyse ei olekkaan rasismista, vaan vain oikeutetusta symbolisesta eleestä.

Tätä kutsutaan kaksinaismoralismiksi.

Etenkään tuossa tilanteessa missä tavoite on hyvä mutta keinot vähän ongelmalliset.
Positiivinen syrjintä on silkkaa rasismia, vaikka tavoite(laveasti määritellen eli antaa vähemmistöille aidot mahdollisuudet päästä samalle viivalle) on hyvä mutta keinot ovat ongelmalliset.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 184




Tämäkään ei varmaan ole tietyn porukan mielestä syrjivää rotuerottelua? Jota rasismiksikin kutsutaan.

Käytännön toteutus varmaan myös aika erikoinen. Joku värikartan kanssa ovella valvomassa pääseekö sisään?
Jos joku mainostaisi lukupiiritapahtumaa vain valkoisille, niin tästä nousisi valtava kohu ja järjestäjä olisi jo canseloitu.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 021
Aika kauan ovat saaneet rauhassa suljettua lukupiiriänsä pitää, enen kuin joku nosti äläkän: https://www.yhteisetlapsemme.fi/blo...atioista-ja-rasismista-poc-lukupiirin-kanssa/

Käy jo vähän sääliksi perustajia, kun todennäköisesti on jo s-postit täynnä uhkailua ja muuta paskaa.
Taitaa olla vähän eri asia jos tällaisia avoimen rotusyrjiviä tapahtumia järjestetään kaupunginkirjastossa. Eiköhän niitä valkoihoisten lukupiirejä Saksan 30-luvun kirjallisuudestakin voisi järjestää ihan rauhassa mutta ei sellaisillakaan kaupunginkirjastoon ole asiaa.


Tapahtumat

"Oodissa voit osallistua monipuolisiin tapahtumiin ja työpajoihin, seurata luentoja sekä inspiroitua mediataiteesta. Oodin tapahtumat ovat maksuttomia ja kaikille avoimia."


Oodin mukaan sen tapahtumat pitäisi olla kaikille avoimia. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
689
Vasemmanpuoleinen on kyllä niin kalkkilaivan kapteeni kuin voi olla, että en sitten tiedä onko tämä ihonvärikin nykyään jokin oma valinta :think: Vai rikkooko itse lukupiirinsä tiukkoja sääntöjä koska [jotain jotain].
Nykyään tämä toimii niin, että ne jotka eivät ole etnisiä eurooppalaisia voivat omasta mielestään olla mustia tai ruskeita poikia ja tyttöjä ja kettukinejä, vaikka olisivat ihonvärinsä puolesta valkoisempia kuin Vladimir Putin. Pari päivää sitten oli hulvaton kokemus tästä kun ilmeisesti iranilaista alkuperää oleva naisoletettu intoutui jostain syystä sönköttämään allekirjoittaneelle siitä kuinka vaikeaa hänellä on ruskeana ihmisenä Suomessa. Hän oli pari sävyä minua valkoisempi iholtaan ja olisi ainakin minulle mennyt koska vaan läpi vaikka syntyperäisenä karjalalaisena. Oi aikoja, oi tapoja. :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 778
Vasemmanpuoleinen on kyllä niin kalkkilaivan kapteeni kuin voi olla, että en sitten tiedä onko tämä ihonvärikin nykyään jokin oma valinta :think: Vai rikkooko itse lukupiirinsä tiukkoja sääntöjä koska [jotain jotain].
Eihän näiden sekopäiden keksimät säännöt heitä itseään kosketa.
Mitä sääntöä? Mä ainakin olen siinä käsityksessä, että POC-lukupiirin pointti on lukea kirjoja, joiden kirjoittajat täyttävät jonkun POC-määritelmän. Mutta lukupiirin toimintaan saa osallistua ihan kuka tahansa. Vai oliko noilla joku sääntö, että vain "POCit" tervetulleita?
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 631
Mitä sääntöä? Mä ainakin olen siinä käsityksessä, että POC-lukupiirin pointti on lukea kirjoja, joiden kirjoittajat täyttävät jonkun POC-määritelmän. Mutta lukupiirin toimintaan saa osallistua ihan kuka tahansa. Vai oliko noilla joku sääntö, että vain "POCit" tervetulleita?
Oli. Sääntö/pyyntö/toive. LinkedEvents - Oodi

Huomioithan, että tapahtuma on suunnattu vain mustille ja ruskeille lukijoille.
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 631
Nykyään tämä toimii niin, että ne jotka eivät ole etnisiä eurooppalaisia voivat omasta mielestään olla mustia tai ruskeita poikia ja tyttöjä ja kettukinejä, vaikka olisivat ihonvärinsä puolesta valkoisempia kuin Vladimir Putin. Pari päivää sitten oli hulvaton kokemus tästä kun ilmeisesti iranilaista alkuperää oleva naisoletettu intoutui jostain syystä sönköttämään allekirjoittaneelle siitä kuinka vaikeaa hänellä on ruskeana ihmisenä Suomessa. Hän oli pari sävyä minua valkoisempi iholtaan ja olisi ainakin minulle mennyt koska vaan läpi vaikka syntyperäisenä karjalalaisena. Oi aikoja, oi tapoja. :kahvi:
Jos ruskea olisi termi sille että ulkomaalaistaustaisena kohtaa ennakkoluuloja tai haasteita niin voin uskoa että näin on, mutta puhtaalla mutulla venäläistaustaiset kohtaavat niitä jopa enemmän kuin iranilaistaustaiset
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 778
Oli. Sääntö/pyyntö/toive. LinkedEvents - Oodi
Ok, no toi on ehkä vähän todella häröä. Musta on sinänsä tosi hyvä, että tuodaan esille kirjailijoita eri taustoista. Sellaisia, joiden on vaikeampi saada näkyvyyttä muutoin. Mutta tota en kyllä kannata, että rajataan sitä lukijajoukkoa etnisen taustan mukaan tollaisessa muutoin kaikille avoimessa tapahtumassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Ok, no toi on ehkä vähän häröä. Musta on sinänsä tosi hyvä, että tuodaan esille kirjailijoita eri taustoista. Sellaisia, joiden on vaikeampi saada näkyvyyttä muutoin. Mutta tota en kyllä lähtlkohtaisesti kannata, että rajataan sitä lukijajoukkoa etnisen taustan mukaan tollaisessa muutoin kaikille avoimessa tapahtumassa.
Niin. Eihän kirjaimellisesti kukaan lähtisikään ihmettelemään vain sitä, että eri kulttuuripiirien kirjallisuutta tuodaan esiin. Itsekin katson tarkoituksella elokuvia ympäri maailmaa. Se on nimenomaan tuo jälkimmäinen apartheid-politiikka, jota ihan jokainen järkevä ihminen vastustaa.

Se, mikä näissä on kummallisinta, on se, että avoimen rasistinen kohtelu ei muka olekaan huono juttu, jos ns. ei-valkoinen sitä harrastaa. Huvittavaa on se, että lopputulemana on sama segregaatio kuin USA:ssa oli vuosikymmeniä samanlaisine kyltteineen, mutta yhtäkkiä kyseessä onkin jotenkin positiviinen suuntaus.

Nämä progressiivisina itseään pitävät ovat menneet niin suuren kierroksen, että ovat jo matkanneet ajassa taaksepäin voimakkaaseen regressioon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 358
Ok, no toi on ehkä vähän häröä. Musta on sinänsä tosi hyvä, että tuodaan esille kirjailijoita eri taustoista. Sellaisia, joiden on vaikeampi saada näkyvyyttä muutoin. Mutta tota en kyllä lähtlkohtaisesti kannata, että rajataan sitä lukijajoukkoa etnisen taustan mukaan tollaisessa muutoin kaikille avoimessa tapahtumassa.
Se ei ole "vähän häröä". Se on ihan avointa rasismia, eikä vähättelylläsi muuksi muutu.
 
Viimeksi muokattu:

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 021
Jos ruskea olisi termi sille että ulkomaalaistaustaisena kohtaa ennakkoluuloja tai haasteita niin voin uskoa että näin on, mutta puhtaalla mutulla venäläistaustaiset kohtaavat niitä jopa enemmän kuin iranilaistaustaiset
Myös aasialaistaustaiset kohtaavat ennakkoluuloja ja asenteita mutta nämä ei kelpaa rasismiasioihin ja ulinoihin koska näitä ei kiinnosta ulista ja pärjäävät ihan loistavasti kaikesta huolimatta kun kulttuurissa satutaan arvostamaan kovaa työntekoa ja tietynlaista nöyrää asennetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 631
Myös aasialaistaustaiset kohtaavat ennakkoluuloja ja asenteita mutta nämä ei kelpaa rasismiasioihin ja ulinoihin koska näitä ei kiinnosta ulista ja pärjäävät ihan loistavasti kaikesta huolimatta kun kulttuurissa satutaan arvostamaan kovaa työntekoa ja tietynlaista nöyrää asennetta.
Mitä tarkoitat? Suomessa vai Yhdysvalloissa? Olen lähes 100% varma että aasialaistaustaiset kohtaavat sekä ennakkoluuloja että suoraa rasismia molemmissa maissa. Ja eikö Iran ole Aasiaa?
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 021
Mitä tarkoitat? Suomessa vai Yhdysvalloissa? Olen lähes 100% varma että aasialaistaiset kohtaavat sekä ennakkoluuloja että suoraa rasismia molemmissa maissa. Ja eikö Iran ole Aasiaa?
Irania yleensä pidetään Lähi-itänä ja tätä väestöä yleensä arabitaustaisina vaikka se maantieteellisesti kuuluisi aasiaan. Aasialla ja aasialaistaustaisilla yleensä viitataan idempään Aasiaan.

En oikein pysty tuota enempää avaamaan.
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 631
Irania yleensä pidetään Lähi-itänä ja tätä väestöä yleensä arabitaustaisina vaikka se maantieteellisesti kuuluisi aasiaan. Aasialaistaustaisilla yleensä viitataan idempään Aasiaan.

En oikein pysty tuota enempää avaamaan.
Voit vielä avata ne ulinat koska nyt viestistäsi jäi sellainen kuva ettei kukaan itäaasialaistaustainen ole Suomessa valittanut rasismista
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 631
Eihän ne juuri olekaan vaikka juuri kohtaavat myös niitä ennakkoluuloja ja asenteita. Turha valittaminen ja uhriutuminen ei juuri kuulu aasialaiseen kulttuuriin.
Eli siis koska viime aikoina ei ole julkisuudessa esitetty kokemuksia itäaasialaistaustaisten kokemista vääryyksistä näitä ei siis esiinny tai kohteet purevat hammasta koska ovat kulttuurillisesti parempia kuin esim iranilaistaustaiset? Nopeasti googlaamalla löysin anekdootteja jossa vietnamilaisia verrattiin somaleihin ja että ranskalainen (itsekin mamutaustainen) ammattifutaaja puhui loukkaavasti. Sekä tietty koronaan liittyvät suorat päällekarkaukset

Luin taas huolimattomasti. Onko ongelma(si) valittaminen vai rasismi?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 935
Viestejä
4 206 924
Jäsenet
70 997
Uusin jäsen
Raadottaja

Hinta.fi

Ylös Bottom