• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Avaatko vielä hieman, kuinka tämä liittyy siihen, mitä kysyin?

Kysyit esimerkkejä tilanteeseen, jossa epäitsekkyys vs. itsekkyys ei ole ainoa moraaliarvo. Pena osoitti tässä puhdasta epäitsekkyyttä, mutta ei ollut sitten kiinnostunut mistään muusta.

On se varmaan aika universaali moraaliarvo mutta ei suinkaan ainoa moraaliarvo. Jos kysytään ihmisiltä kuka on parempi ihminen niin tuskin se itsekyys vs. epäitsekkyys nousee ainoana mittarina esiin.
 
Kysyit esimerkkejä tilanteeseen, jossa epäitsekkyys vs. itsekkyys ei ole ainoa moraaliarvo.

Ah, tosiaan, kaljojen pois jakaminen on "epäitsekästä". Tässä tuli ihan oma ajatusmoka, ajattelin koko ajan että puhe on altruismista, eli toisille hyvän tekemisestä (mahdollisesti oman hyvän kustannuksella). Ja kun alkuperäinen juttu käsitteli nimenomaan altruismia, uskoisin, että ATE tarkoitti myös sitä, eli sama kysymys tuolla korjauksella?
 
Ah, tosiaan, kaljojen pois jakaminen on "epäitsekästä". Tässä tuli ihan oma ajatusmoka, ajattelin koko ajan että puhe on altruismista, eli toisille hyvän tekemisestä (mahdollisesti oman hyvän kustannuksella). Ja kun alkuperäinen juttu käsitteli nimenomaan altruismia, uskoisin, että ATE tarkoitti myös sitä, eli sama kysymys tuolla korjauksella?

Miten tämä nyt muuttaa tilannetta. Janoinen teini sai kaljaa, eli Pena teki hyvää?

Se, että vastaanottaja oli alaikäinen teini mikä toki oli laitonta (Pena saa sakot) ja kaljat eivät olleet yksin Penan (vihaat penaa) ovat niitä oman hyvän kustannuksia.

Kysymys nimenomaan oli siitä, että on olemassa vähän muitakin moraalipohdintoja. Alkuperäinen tutkimus koski nimenomaan antamista.

Edit: Sinä -> Pena korjaukset
 
Miten tämä nyt muuttaa tilannetta. Janoinen teini sai kaljaa, eli Pena teki hyvää?

Se, että vastaanottaja oli alaikäinen teini mikä toki oli laitonta (Pena saa sakot) ja kaljat eivät olleet yksin Penan (vihaat penaa) ovat niitä oman hyvän kustannuksia.

Kysymys nimenomaan oli siitä, että on olemassa vähän muitakin moraalipohdintoja. Alkuperäinen tutkimus koski nimenomaan antamista.

Edit: Sinä -> Pena korjaukset
Alkuperäinen tutkimus tuskin koski tuollaista antamista. Tulokset voisivat muuttua kyllä, jos tutkittaisiin vaikka kuinka moni auttaa nistä hankkimaan huumeita taikka antaa pyytäjälle aseensa.
 
Mitähän nämäkin keissit oikein on :D

31.5.
Poliisi kertoo, että rikoksen asianomistajana oleva nainen oli pitänyt muutaman päivän ajan Tinderin välityksellä yhteyttä mieheen, joka oli ilmoittanut nimekseen Niki.
...
Kun nainen oli ollut aikeissa lähteä, oli mies yllättäen estänyt naisen poistumisen käymällä häneen kiinni. Kiinnikäymisen jälkeen mies oli raiskannut naisen. Teon jälkeen mies oli poistunut paikalta. Mies oli poistanut teon jälkeen Tinder-profiilinsa ja kaikki henkilöiden väliset keskustelut.
Nimellä Niki esiintynyt mies on asianomistajan antaman kuvauksen mukaan noin 180 cm pitkä, vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen. Miehen ruumiinrakenne oli urheilullinen.

tänään:
AIEMMIN tänä vuonna Sisä-Suomen poliisilaitos vastaanotti rikosilmoituksen, jonka mukaan Kangasalla Tinder-treffit olisivat päättyneet raiskaukseen 19.4.2019.

Poliisi on aiemmin pyytänyt yleisövihjeitä Niki-nimisestä miehestä, ja onkin saanut joitain vihjeitä esitutkinnan aikana.

Nyt poliisi tiedottaa, ettei tapauksessa ole syytä epäillä rikosta eikä väitettyä seksuaalirikosta ole tapahtunut.

Tutkintaa jatketaan rikosnimikkeellä perätön lausuma viranomaismenettelyssä. Tutkittavasta teosta säädetty rangaistusasteikko vaihtelee sakon ja kahden vuoden vankeusrangaistuksen välillä.

:smovember:
 
Miten tämä nyt muuttaa tilannetta. Janoinen teini sai kaljaa, eli Pena teki hyvää?

Janoinen teini altistui alkoholin haitoille, eli Pena teki pahaa? Nimenomaan tämä muuttaa tilanteen niin, että alkuperäisessä tapauksessa Pena teki yksiselitteisen epäitsekkään teon, mutta se, tekikö Penan epäitsekäs teko oikeasti hyvää teinille, ei ole niin yksiselitteistä.

Kysymys siitä, onko Pena hyvä ihminen antaessaan kaljansa teinille, ei tässä siis riipu muista mittareista, vaan siitä, onko tuo Penan teko todella hyvä teko sille teinille, vaiko karhunpalvelus.

Kysymys nimenomaan oli siitä, että on olemassa vähän muitakin moraalipohdintoja.

Niin, kysymys oli juurikin, että mitä ne muut moraalipohdinnat ovat?
 
No yhyy, vähän raflaava otsikko.
Et oikeasti näe mitään väärää siinä, että verovaroin ylläpidettävän "vastuullisen journalismin" edustaja lähtee otsikoinnissaan samalle tasolle kuin iltapaskalehtien klikkihuoraamiset?

Ja tosiaan artikkeliin älykkyystutkimusten tuloksista voisi vetäistä otsikon Nyt se on tutkittua tietoa - valkoiset ovat älykkäämpiä kuin mustat. Olisiko reaktio edelleen "no yhyy, vähän raflaava otsikko"?
 
Epäilisin, että suurin osa ihmisistä ei ole niin "kutsumusammatissa", että menisivät töihin, koska on kivaa, vaan koska ITSEKKÄÄSTI tarvitsevat rahaa.

Tämä kuitenkin mahdollistaa sosiaalituet ym yhteiskunnan toiminnan, eli itsekkäästä toiminnasta kehitetään muille paljon hyötyä.
 
Janoinen teini altistui alkoholin haitoille, eli Pena teki pahaa? Nimenomaan tämä muuttaa tilanteen niin, että alkuperäisessä tapauksessa Pena teki yksiselitteisen epäitsekkään teon, mutta se, tekikö Penan epäitsekäs teko oikeasti hyvää teinille, ei ole niin yksiselitteistä.

Kysymys siitä, onko Pena hyvä ihminen antaessaan kaljansa teinille, ei tässä siis riipu muista mittareista, vaan siitä, onko tuo Penan teko todella hyvä teko sille teinille, vaiko karhunpalvelus.

Niin, kysymys oli juurikin, että mitä ne muut moraalipohdinnat ovat?

No, jos ne eivät tästä rautatangosta väännetystä esimerkistäkään selvinneet niin sitten ei varmaan voi auttaa.
 
Janoinen teini altistui alkoholin haitoille, eli Pena teki pahaa? Nimenomaan tämä muuttaa tilanteen niin, että alkuperäisessä tapauksessa Pena teki yksiselitteisen epäitsekkään teon, mutta se, tekikö Penan epäitsekäs teko oikeasti hyvää teinille, ei ole niin yksiselitteistä.

Kysymys siitä, onko Pena hyvä ihminen antaessaan kaljansa teinille, ei tässä siis riipu muista mittareista, vaan siitä, onko tuo Penan teko todella hyvä teko sille teinille, vaiko karhunpalvelus.

Niin, kysymys oli juurikin, että mitä ne muut moraalipohdinnat ovat?

Ongelmahan Penan esimerkissä oli, että sosiaalidemokraattisen periaatteen mukaisesti hän teki "hyvää" myös muiden kustannuksella, ei pelkästään omansa. Toisin sanoen, Pena ei tehnyt oikeasti hyvää, vaan oli kilpeään kiillottava mulkku.

Lisäksi altruismikeskustelussa harvemmin tuodaan esiin sitä, että sekin on lopulta useimmiten vain epäsuoraa ja verhottua "itsekkyyttä", koska toimintana se vahvistaa sosiaalisia siteitä, luo itselle hyvää mieltä, pyrkii sosiaalisen aseman parantamiseen muiden silmissä jne. jne. Edelleenkin altruismi vs itsekkyys ei ole toimiva vertailu, koska hyvin pitkälti ne ovat saman asian jatkumoa. Asian päättelyketju vain monesti tyssää siihen, että joku teki toiselle jotain = Hyvä.

Sillä mittarilla ei myöskään voi ihmisen "hyvyyttä" mitata, koska ihminen ei sosiaalisena olentona yksinkertaisesti voisi menestyä, mikäli se lajina olisi vain jompaa kumpaa. Muutenkin "hyvyys" on sellainen slippery slope, ettei ole tosikaan, koska toisen henkilön hyvyys riippuu ihan katsojasta.
 
Alkuperäinen tutkimus tuskin koski tuollaista antamista. Tulokset voisivat muuttua kyllä, jos tutkittaisiin vaikka kuinka moni auttaa nistä hankkimaan huumeita taikka antaa pyytäjälle aseensa.

Alkuperäisessä tutkimuksessa kai tutkittiin antamista, ilman mitään muita pohdintoja.

Alkuperäisellä tutkimuksella ei tietenkään ole mitään tekemistä minkään hyvyyden kanssa.
 
Et oikeasti näe mitään väärää siinä, että verovaroin ylläpidettävän "vastuullisen journalismin" edustaja lähtee otsikoinnissaan samalle tasolle kuin iltapaskalehtien klikkihuoraamiset?

Ja tosiaan artikkeliin älykkyystutkimusten tuloksista voisi vetäistä otsikon Nyt se on tutkittua tietoa - valkoiset ovat älykkäämpiä kuin mustat. Olisiko reaktio edelleen "no yhyy, vähän raflaava otsikko"?

Poliittisesti korrektin siitä saisi niin, että otsikko olisi tarkemmin muotoa: "Aasialaiset ovat älykkäämpiä kuin muut etniset ryhmät". Jakaumassahan järjestys menee --> Itä-Aasia, valkoiset, latinot, mustat. Ja tässäkin puhutaan silloin siitä, että kellokäyrän ääripäiden painotus on kussakin ryhmässä eri.
 
No, jos ne eivät tästä rautatangosta väännetystä esimerkistäkään selvinneet niin sitten ei varmaan voi auttaa.

Kuten yllä osoitin, tuossa "rautatangosta vääntämässäsi esimerkissä" oli kysymys juuri siitä yhdestä mittarista. Miksi et voi sanoa vain ihan suoraan, mitä ne muut mittarit ovat? Ylimielisyytesi on sangen huvittavaa.

(edit: tai jos en osoittanut, niin toin ainakin esille sen, miksi se nähdäkseni oli niin - mikäli sinulla olisi mitään älykästä vastaansanomista siihen ollut, olisit luultavasti sanonut sen tuon lapsellisen reaktiosi sijasta)

Lisäksi altruismikeskustelussa harvemmin tuodaan esiin sitä, että sekin on lopulta useimmiten vain epäsuoraa ja verhottua "itsekkyyttä"

Toin tämän pointin esiin tuossa muutama viesti sitten, mutta

Sillä mittarilla ei myöskään voi ihmisen "hyvyyttä" mitata -- Muutenkin "hyvyys" on sellainen slippery slope, ettei ole tosikaan, koska toisen henkilön hyvyys riippuu ihan katsojasta.

sillä mittarilla "hyvyyttä" kuitenkin mitataan - se on eri kysymys, mitä sen mittauksen tulokset kertovat. Kysymys kuitenkin oli puhtaasti se, että "jos kysytään ihmisiltä kuka on parempi ihminen" - ei, että "kuka on objektiivisesti parempi ihminen".
 
Kuten yllä osoitin, tuossa "rautatangosta vääntämässäsi esimerkissä" oli kysymys juuri siitä yhdestä mittarista. Miksi et voi sanoa vain ihan suoraan, mitä ne muut mittarit ovat? Ylimielisyytesi on sangen huvittavaa.

(edit: tai jos en osoittanut, niin toin ainakin esille sen, miksi se nähdäkseni oli niin - mikäli sinulla olisi mitään älykästä vastaansanomista siihen ollut, olisit luultavasti sanonut sen tuon lapsellisen reaktiosi sijasta)

Esimerkiksi lojaalius, ettet anna pois kaverin kaljoja. Etiikka, ettet anna viinoja alaikäiselle.

Minusta nyt kuitenkin tuntuu, että tälläkin kertaa tarkoitus on nyt yrittää vänkäämällä vääntää asia joksikin mitä se ei ole. Tällöin toki mikään esimerkki tai perustelu ei tule koskaan kelpaamaan, koska se ei edes oikeasti kiinnosta.
 
Esimerkiksi lojaalius, ettet anna pois kaverin kaljoja. Etiikka, ettet anna viinoja alaikäiselle.

No niin, oliko se niin hankalaa? Molemmat näistä toki palautuu "hyvän" ja "pahan" tekemisen suhteeseen. Ja mikäli sen, kuinka hyvä jokin teko muille on, ajattelee olevan sen vaikutusten summa, niin molemmat palautuvat siihen samaan mittariin. Eli antaessasi teinille kaverisi kaljat, teet pahaa kaverillesi. Joka tapauksessa lojaalius sinänsä ei oikein toimi mittarina ihmisen hyvyydelle, harva pitänee esimerkiksi kansanmurhaajalle lojaaleja jeesmiehiä hyvinä ihmisinä lojaaliutensa ansiosta. Ja kuten edellisessä viestissäni jo tuli esille, kysymys viinojen alaikäiselle antamisen etiikasta on kysymys siitä, onko tuo teko todella hyväksi sille teon kohteelle.

Minusta nyt kuitenkin tuntuu, että tälläkin kertaa tarkoitus on nyt yrittää vänkäämällä vääntää asia joksikin mitä se ei ole.

Tälläkin kertaa? En ole ihan varma mihin nyt viittaat, tähän mennessä olen mielestäni vain kysynyt, selittänyt miten asiaa koen ja jo ennen tätä viestiä kertaalleen myöntänyt, että ajattelin pieleen. Taitaa se vänkäysinto olla ihan muualla kuin mistä sitä etsit.

edit: MOT:
joidenkin muiden keskustelijoiden mielestä hyvyyttä mitataan sillä minkälainen aivokemiallinen reaktio henkilölle syntyy antamisesta.

edit2: Näin käy joskus, kun ihmiseltä ei löydy halukkuutta eikä yritystä ymmärtää, mitä toinen sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
No niin, oliko se niin hankalaa? Molemmat näistä toki palautuu "hyvän" ja "pahan" tekemisen suhteeseen. Ja mikäli sen, kuinka hyvä jokin teko muille on, ajattelee olevan sen vaikutusten summa, niin molemmat palautuvat siihen samaan mittariin. Eli antaessasi teinille kaverisi kaljat, teet pahaa kaverillesi. Joka tapauksessa lojaalius sinänsä ei oikein toimi mittarina ihmisen hyvyydelle, harva pitänee esimerkiksi kansanmurhaajalle lojaaleja jeesmiehiä hyvinä ihmisinä lojaaliutensa ansiosta. Ja kuten edellisessä viestissäni jo tuli esille, kysymys viinojen alaikäiselle antamisen etiikasta on kysymys siitä, onko tuo teko todella hyväksi sille teon kohteelle.
Juuri tämän vuoksi mennään jo lähtökohtaisesti pieleen kun yritetään abstrakti käsite "hyvyys" jotenkin redusoida yhdeksi ainoaksi ja suppeaksi ominaisuudeksi oli se sitten vaikka antamishalu, tai lojaalius. Tiukka moraalietikkakaan ei läheskään aina johda mihinkään hyvän käsitteeseen. Moni ei taida esimerkiksi Päivi Räsästä pitää kovin hyvänä ihmisenä vaikka pitävät moraalisuutta hyvänä piirteenä.

Tälläkin kertaa? En ole ihan varma mihin nyt viittaat, tähän mennessä olen mielestäni vain kysynyt, selittänyt miten asiaa koen ja jo ennen tätä viestiä kertaalleen myöntänyt, että ajattelin pieleen. Taitaa se vänkäysinto olla ihan muualla kuin mistä sitä etsit.

Vähän liian yleiseen lopputulokseen näissä foorumin keskusteluissa kun vängätään perusteluja, mutta oikeasti niitä ei edes haluta. Aina ei jaksa. Mukava kuitenkin huomata, jos välillä ollaan oikeastikin kiinnostuneita mitä toinen sanoo. Sori siitä.
 
Moni ei taida esimerkiksi Päivi Räsästä pitää kovin hyvänä ihmisenä vaikka pitävät moraalisuutta hyvänä piirteenä.

Aivan varmasti löytyy niitäkin, joille Räsänen on hyvä ihminen, paljon parempi kuin hänen kovimmat arvostelijansa.

Yleismaailmallista hyvyyttä ei varmastikaan löydy ja on jo sen verran pirstoutunutta touhua, että edes suomalaiset eivät ole enää samaa mieltä siitä, että mikä on hyvän ihmisen mitta.

Jos nyt yrittäisi keksiä esimerkin tämän alueen aiheen sisältä, niin tietyissä piireissä vanhemmat ovat äärimmäisen hyviä ihmisiä, jos antavat lapsen itse päättää sukupuolensa ja opettavat ne kaikki 30+ vaihtoehtoa. Toisaalta heitä pidetään ihmisinä, jotka ihan varta vasten pilaavat lapsensa elämän ja sekoittavat tämän pään. Tuollaiset lapsenkiduttajat ovat äärimmäsien pahoja ihmisiä.
 
Asiasta olen sitä mieltä, että ihmisten ominaisuuksia voi toki arvottaa hyviksi ja pahoiksi, vaikka sitten ihan valtiollisen median toimesta, mutta se, että sanotaan jonkun ihmisryhmän olevan parempia ihmisiä, on mielestäni melkoista menoa kyllä.

Täälläkin on jo otettu esiin tuo valkoiset vs. tummaihoiset. Väitän melkoisella varmuudella, että mikäli kirjoitat valkoisten olevan parempia ihmisiä kuin tummaihoisten, on seurauksena vähintään poliisitutkinta.
 
Juuri tämän vuoksi mennään jo lähtökohtaisesti pieleen kun yritetään abstrakti käsite "hyvyys" jotenkin redusoida yhdeksi ainoaksi ja suppeaksi ominaisuudeksi oli se sitten vaikka antamishalu, tai lojaalius.

Lisäksi nyt kun kävin tuota keskustelua uudelleen tarkemmin läpi alkuun asti, niin tuossa ensimmäisen ajatusmokani kohdalla

ttm sanoi:
Ja kun alkuperäinen juttu käsitteli nimenomaan altruismia,uskoisin, että ATE tarkoitti myös sitä, eli sama kysymys tuolla korjauksella?

näyttää olleen toinen virheellinen oletus/ajatus: alkuperäinen juttu ei nimenomaan käsitellyt altruismia (siinä laajuudessa kuin itse sen käsitän), vaan nimenomaan itsekkyys/epäitsekkyys -aspektia ja sitäkin erityisesti antamishalun näkökulmasta. Kun tuolta tänne linkatusta artikkelista menee vielä pykälän taaksepäin, löytyy tiivistettynä se, mitä tutkimuksessa varsinaisesti todettiin:

Behavioral Experiments show that women are more generous than men.

Anteliaampia.
 
Paitsi seksin suhteen... ;)
Et selvästikkään ole ranskalainen :smoke:
b259e964.jpg
 
Joka ikinen kerta kun mies on naiselle seksiä antanut, on myös nainen antanut miehelle. Tai oikeastaan raiskaukset taitaa kyllä kääntää tämän anteliaisuuden miesten eduksi, joten sikäli Erkki lienee kerrankin oikeassa.
 
Mitähän nämäkin keissit oikein on :D

31.5.


tänään:


:smovember:

UUSIPAKKA kertoo, että nainen ilmoitti seksuaalirikoksesta ”ajattelemattomuuttaan”.

– Suurin syy oli varmasti ajattelemattomuus, kosto ja jonkinlainen hyvityksen hakeminen. Ei siinä ole mietitty tarkkaan, mitä siitä aiheutuu, kun tällainen pallo työnnetään matkaan.

Poliisi epäilee: Nainen valehteli Tinder-raiskauksesta Kangasalla – motiivina ”ajattelemattomuus, kosto ja hyvityksen hakeminen”

Ajattelemattomuuttani tein toisesta raiskausilmoituksen. :btooth:

Toivottavasti saa edes kunnon sakot.
 
UUSIPAKKA kertoo, että nainen ilmoitti seksuaalirikoksesta ”ajattelemattomuuttaan”.

– Suurin syy oli varmasti ajattelemattomuus, kosto ja jonkinlainen hyvityksen hakeminen. Ei siinä ole mietitty tarkkaan, mitä siitä aiheutuu, kun tällainen pallo työnnetään matkaan.

Poliisi epäilee: Nainen valehteli Tinder-raiskauksesta Kangasalla – motiivina ”ajattelemattomuus, kosto ja hyvityksen hakeminen”

Ajattelemattomuuttani tein toisesta raiskausilmoituksen. :btooth:

Toivottavasti saa edes kunnon sakot.

Ja sitten vihervasemmistohallitus haluaa muuttaa raiskauslainsäädäntö muotoon, missä joku epämääräinen "suostumuksen puute" riittää heittämään toisen osapuolen suoraan linnaan, koska " Lähtökohtahan on se, että asianomistajan lausumaa tulee uskoa."
 
Ja sitten vihervasemmistohallitus haluaa muuttaa raiskauslainsäädäntö muotoon, missä joku epämääräinen "suostumuksen puute" riittää heittämään toisen osapuolen suoraan linnaan, koska " Lähtökohtahan on se, että asianomistajan lausumaa tulee uskoa."
Itse olen sitä mieltä, että siinähän muuttavat. Ennen linnaan heittämistä tuo suostumuksen puute pitäisi kuitenkin näyttää toteen. Tämä on lähes mahdotonta, ellei seksin harrastamista varten kehitetä jotain erillistä, virallista seksiinsuostumislomaketta, tai jotakin Tieto Oyj:n tuottamaa appia, jolla suostumus virallistetaan.
 
Itse olen sitä mieltä, että siinähän muuttavat. Ennen linnaan heittämistä tuo suostumuksen puute pitäisi kuitenkin näyttää toteen. Tämä on lähes mahdotonta, ellei seksin harrastamista varten kehitetä jotain erillistä, virallista seksiinsuostumislomaketta, tai jotakin Tieto Oyj:n tuottamaa appia, jolla suostumus virallistetaan.
Nykyään on tapauksia joissa on kiistatonta että suostumusta ei ole annettu mutta tuomiota ei voida antaa. Laki on niitä tapauksia varten. Veikkaan tosin että lain voimaantulon jälkeen hyväksikäyttäjät eivät enää myönnä että suostumusta ei ole saatu.
 
Nykyään on tapauksia joissa on kiistatonta että suostumusta ei ole annettu mutta tuomiota ei voida antaa. Laki on niitä tapauksia varten. Veikkaan tosin että lain voimaantulon jälkeen hyväksikäyttäjät eivät enää myönnä että suostumusta ei ole saatu.
Miten tämä kiistattomuus on näytetty toteen? Vastaaja on myöntänyt teon? Kuten itsekin mainitsit, muuttuu tuo toteennäyttäminen varmasti astetta tai paria hankalammaksi. Eli käytännössä vaikka tuollainen laki tulisi, mikään ei muuttuisi, ellei mainitsemiani keinoja tmv. oteta käyttöön. No toki sen verran, että oikeudenkäynnit varmasti lisääntyy.
 
Itse olen sitä mieltä, että siinähän muuttavat. Ennen linnaan heittämistä tuo suostumuksen puute pitäisi kuitenkin näyttää toteen. Tämä on lähes mahdotonta, ellei seksin harrastamista varten kehitetä jotain erillistä, virallista seksiinsuostumislomaketta, tai jotakin Tieto Oyj:n tuottamaa appia, jolla suostumus virallistetaan.

Pitäisi ja pitäisi, eiköhän se onnistu samalla tavalla kuin tälläkin hetkellä. "Uskottava kertomus, tai satu". Syyttömyysolettama ei näissä rikoksissa päde. Syyllinen kunnes toisin onnistuu todistamaan.
 
Miten tämä kiistattomuus on näytetty toteen? Vastaaja on myöntänyt teon?

No esimerkiksi noin kun teko ei vielä ole ollut laitonta. Ei sitä kiistattomuutta tarvitse erikseen näyttää toteen jos sananmukaisesti asiasta ei ole kiistaa.

Näyttövaatimuksiin tämä ei itsessään taasen vaikuta.

ps. Ruotsissahan joku jotain appia oli jo puuhannut suostumuksen todistamiseen mutta homma kaatuu siihen, että kummallakin osapuolella pitää olla oikeus sanoa seis halutessaan joten appi ei lopulta todista mitään
 
Viimeksi muokattu:
ps. Ruotsissahan joku jotain appia oli jo puuhannut suostumuksen todistamiseen mutta homma kaatuu siihen, että kummallakin osapuolella pitää olla oikeus sanoa seis halutessaan joten appi ei lopulta todista mitään

Tällainen app-pohjainen olisi muutenkin todella typerä; Käytännössä mikään ei estä raiskaajaa painamasta uhrin peukaloa uhrin luurin sormenjälkilukijaan, ja sen jälkeen klikkaamaan uhrin luurista "hyväksyn" tuohon appiin.
 
Tällainen app-pohjainen olisi muutenkin todella typerä; Käytännössä mikään ei estä raiskaajaa painamasta uhrin peukaloa uhrin luurin sormenjälkilukijaan, ja sen jälkeen klikkaamaan uhrin luurista "hyväksyn" tuohon appiin.
Suurennoslasilla jos katsoo tuollaisen vaatiminen vaatisi samalla valtion sponsoroimat älypuhelimet, koska ei ketään ihmistä voi vaatia hankkimaan älypuhelinta vain että voi harrastaa seksiä.
 
Et selvästikkään ole ranskalainen :smoke:
Varmasti seksin saaminen olisikin äärimmäisen helppoa ja todennäköistä, jos olisin joku ranskalainen tutkija 1970-luvun Suomessa... :) Tai vaikka suomalainen mies 1970-luvun Ranskassa, for that matter.

Lähtökohtaisesti kuitenkin maailmanhistoriassa on aika vähissä sellaiset ajat ja paikat, joissa miehet pihtaisivat naisia enemmän.
 
Näin tekniikan alan ammattilaisena olisi ihan kiva jos kauniimpaakin sukupuolta joskus näkisi töissä, mutta jotenkin tuntuu oudolta...

https://www.suomenuutiset.fi/hollantilainen-yliopisto-aloitti-massiivisen-miesten-syrjinnan-uudet-tyopaikat-auki-naisille/[URL="https://www.suomenuutiset.fi/hollantilainen-yliopisto-aloitti-massiivisen-miesten-syrjinnan-uudet-tyopaikat-auki-naisille/"]Hollantilainen yliopisto aloitti massiivisen miesten syrjinnän - uudet työpaikat ovat auki vain naisille - Suomen Uutiset[/URL]

kesäkuu 24, 201915:40
Hollantilainen yliopisto aloitti massiivisen miesten syrjinnän – uudet työpaikat ovat auki vain naisille

Politiikka

Hollantilainen Eindhovenin tekninen yliopisto kertoo tiedotteessaan, että sen uuden Irène Curie Fellowship -ohjelman virkoihin hyväksytään jatkossa hakemuksia vain naisilta. Jos työpaikkaan ei löydetä naista puolessa vuodessa, aletaan miehiltäkin ottaa työhakemuksia vastaan. Yliopiston tiedotteen mukaan tämä kaikki tehdään mahdollisuuksien tasa-arvon parantamiseksi.


“Meille yhdenvertainen kunnioitus ja mahdollisuuksien tasa-arvo on hyvin tärkeää”, Eindhovenin yliopiston rehtori Frank Baaijens selittää.

Baaijens vetoaa perinteiseen tapaan mahdollisuuksien tasa-arvoon, jota pidetään yleisesti oikeudenmukaisena periaatteena vasemmalta oikealle. Tosiasiallisesti miesten rekrytointikielto kuitenkin rikkoo mahdollisuuksien tasa-arvon periaatetta ja toteuttaa vain lopputulosten tasa-arvoa, kun otetaan huomioon se, että kuten monissa muissakin yliopistoissa, myös Eindhovenissa miehet ovat olleet yliedustettuina teknis-luonnontieteellisillä aloilla.

Lopputulosten tasaamista on perinteisesti kannattanut avoimesti vain populistisin äärivasemmisto.

Heijastaako se sitten sitä, että naisilla olisi lähtökohtaisesti huonommat mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan niinsanottuja STEM-aloja (luonnontieteet, teknologia, insinööritieteet, matematiikka)? Feministit ovat halunneet nähdä miesten yliedustuksen taustallka syrjintää tai vähintään kulttuurisia stereotypioita, jotka kannustavat naisia valitsemaan huonommin palkattuja aloja.

Naisten aliedustus teknisillä aloilla perustuu biologiaan, ei syrjintään
Suomen Uutiset on raportoinut tutkimuksista, jotka kerta toisensa jälkeen osoittavat feministien uskomukset vääriksi. Muun muassa psykologi ja tietokirjailija Jordan Peterson on viitannut tutkimusnäyttöön, joka osoittaa, että persoonallisuuserot miesten ja naisten välillä ovat suurimmat yhteiskunnissa, joissa miesten ja naisten välinen tasa-arvo on pisimmälle kehittynyttä.

Suomen Uutiset viittasi yhteen tällaiseen tutkimukseen huhtikuussa 2018.

Kysymystä on käsitelty myös perussuomalaisen ajatuspajan Suomen Perustan julkaisemassa kirjasessa Epäneutraali sukupuolikirja. Kirjassa siteerataan psykologi Steven Pinkeriä, joka Youtubessajulkaistulla videolla perustelee, miksi naiset ovat aliedustettuja STEM-aloilla.

Keskeinen naisten aliedustusta teknisillä aloilla selittävä tekijä on Pinkerin mukaan erilaiset päämäärät elämässä. Miehet arvostavat naisia enemmän sosiaalista statusta, naiset taas miehiä enemmän perhettä.

Toinen selittävä tekijä on, että naiset ovat enemmän ihmissuuntautuneita kuin miehet, kun miehet taas ovat naisia enemmän suuntautuneita asioihin ja järjestelmiin. Kaikkein vähiten ihmissuuntautuneet ovat voimakkaasti yliedustettuna fysiikassa, matematiikassa, kemiassa, biologiassa ja tietokoneohjelmoinnissa.

Viimeisten 40 vuoden aikana naisten osuus huippuyliopistojen tutkijoina on noussut kaikilla aloilla, mutta alojen väliset erot ovat säilyneet samoina. Naisista suurin osa valitsee edelleen sosiaalitieteet tai lääketieteen kuin fysiikan tai matematiikan.

Kolmas selittävä tekijä on miesten suurempi riskinottotaipumus. Huipulle pääseminen urakehityksessä niin akateemisella alalla kuin liike-elämässäkin edellyttää riskinottoa. Ilmiön kääntöpuoli on se, että miehet ovat yliedustettuina myös esimerkiksi tapaturmissa.

Uusi ohjelma on viisivuotinen
Jo nämä erot selittävät hyvin, miksi täydellisen mahdollisuuksien tasa-arvon vallitessakin naiset valitsevat miehiä harvemmin sellaisia kovia aloja, joita Eindhovenin teknisessä yliopistossa opiskellaan ja tutkitaan.

Lisäksi Pinker huomauttaa, että vaikka miesten ja naisten keskimääräinen älykkyys on sama, miesten älykkyys voi painottua voimakkaammin sellaisiin osa-alueisiin, joita tarvitaan enemmän juuri tekniikassa.

Viisivuotinen Irène Curie Fellowship -ohjelma aloittaa Eindhovenin yliopistossa heinäkuun alussa. Sinä aikana yliopistolla avautuu yli 150 pysyvää virkaa. Tehtäviin joihin ei ole puolessa vuodessa löytynyt hyvää naispuolista hakijaa, avataan ohjelman ulkopuolella vapaasti kaikkien haettavaksi.

Nimityskomitean on kuitenkin huolehdittava siitä, että jokaista valittua miestä kohtaan valitaan yksi nainen. Yliopisto haluaa myös, että uusista apulaisprofessorinimityksistä ainakin puolet menee naisille.

EU hyväksyy syrjinnän
Yliopisto mainitsee tiedotteessaan, että sen harjoittamat toimenpiteet ovat EU-lainsäädännön mukaisia. Se mahdollistaa rekrytoinnin kohdistamisen aliedustetuille ryhmille.

MARKO HAMILO
 
Näin tekniikan alan ammattilaisena olisi ihan kiva jos kauniimpaakin sukupuolta joskus näkisi töissä, mutta jotenkin tuntuu oudolta...

Hollantilainen yliopisto aloitti massiivisen miesten syrjinnän - uudet työpaikat ovat auki vain naisille - Suomen UutisetHollantilainen yliopisto aloitti massiivisen miesten syrjinnän - uudet työpaikat ovat auki vain naisille - Suomen Uutiset

kesäkuu 24, 201915:40
Hollantilainen yliopisto aloitti massiivisen miesten syrjinnän – uudet työpaikat ovat auki vain naisille

Politiikka

Hollantilainen Eindhovenin tekninen yliopisto kertoo tiedotteessaan, että sen uuden Irène Curie Fellowship -ohjelman virkoihin hyväksytään jatkossa hakemuksia vain naisilta. Jos työpaikkaan ei löydetä naista puolessa vuodessa, aletaan miehiltäkin ottaa työhakemuksia vastaan. Yliopiston tiedotteen mukaan tämä kaikki tehdään mahdollisuuksien tasa-arvon parantamiseksi.


“Meille yhdenvertainen kunnioitus ja mahdollisuuksien tasa-arvo on hyvin tärkeää”, Eindhovenin yliopiston rehtori Frank Baaijens selittää.

Baaijens vetoaa perinteiseen tapaan mahdollisuuksien tasa-arvoon, jota pidetään yleisesti oikeudenmukaisena periaatteena vasemmalta oikealle. Tosiasiallisesti miesten rekrytointikielto kuitenkin rikkoo mahdollisuuksien tasa-arvon periaatetta ja toteuttaa vain lopputulosten tasa-arvoa, kun otetaan huomioon se, että kuten monissa muissakin yliopistoissa, myös Eindhovenissa miehet ovat olleet yliedustettuina teknis-luonnontieteellisillä aloilla.

Lopputulosten tasaamista on perinteisesti kannattanut avoimesti vain populistisin äärivasemmisto.

Heijastaako se sitten sitä, että naisilla olisi lähtökohtaisesti huonommat mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan niinsanottuja STEM-aloja (luonnontieteet, teknologia, insinööritieteet, matematiikka)? Feministit ovat halunneet nähdä miesten yliedustuksen taustallka syrjintää tai vähintään kulttuurisia stereotypioita, jotka kannustavat naisia valitsemaan huonommin palkattuja aloja.

Naisten aliedustus teknisillä aloilla perustuu biologiaan, ei syrjintään
Suomen Uutiset on raportoinut tutkimuksista, jotka kerta toisensa jälkeen osoittavat feministien uskomukset vääriksi. Muun muassa psykologi ja tietokirjailija Jordan Peterson on viitannut tutkimusnäyttöön, joka osoittaa, että persoonallisuuserot miesten ja naisten välillä ovat suurimmat yhteiskunnissa, joissa miesten ja naisten välinen tasa-arvo on pisimmälle kehittynyttä.

Suomen Uutiset viittasi yhteen tällaiseen tutkimukseen huhtikuussa 2018.

Kysymystä on käsitelty myös perussuomalaisen ajatuspajan Suomen Perustan julkaisemassa kirjasessa Epäneutraali sukupuolikirja. Kirjassa siteerataan psykologi Steven Pinkeriä, joka Youtubessajulkaistulla videolla perustelee, miksi naiset ovat aliedustettuja STEM-aloilla.

Keskeinen naisten aliedustusta teknisillä aloilla selittävä tekijä on Pinkerin mukaan erilaiset päämäärät elämässä. Miehet arvostavat naisia enemmän sosiaalista statusta, naiset taas miehiä enemmän perhettä.

Toinen selittävä tekijä on, että naiset ovat enemmän ihmissuuntautuneita kuin miehet, kun miehet taas ovat naisia enemmän suuntautuneita asioihin ja järjestelmiin. Kaikkein vähiten ihmissuuntautuneet ovat voimakkaasti yliedustettuna fysiikassa, matematiikassa, kemiassa, biologiassa ja tietokoneohjelmoinnissa.

Viimeisten 40 vuoden aikana naisten osuus huippuyliopistojen tutkijoina on noussut kaikilla aloilla, mutta alojen väliset erot ovat säilyneet samoina. Naisista suurin osa valitsee edelleen sosiaalitieteet tai lääketieteen kuin fysiikan tai matematiikan.

Kolmas selittävä tekijä on miesten suurempi riskinottotaipumus. Huipulle pääseminen urakehityksessä niin akateemisella alalla kuin liike-elämässäkin edellyttää riskinottoa. Ilmiön kääntöpuoli on se, että miehet ovat yliedustettuina myös esimerkiksi tapaturmissa.

Uusi ohjelma on viisivuotinen
Jo nämä erot selittävät hyvin, miksi täydellisen mahdollisuuksien tasa-arvon vallitessakin naiset valitsevat miehiä harvemmin sellaisia kovia aloja, joita Eindhovenin teknisessä yliopistossa opiskellaan ja tutkitaan.

Lisäksi Pinker huomauttaa, että vaikka miesten ja naisten keskimääräinen älykkyys on sama, miesten älykkyys voi painottua voimakkaammin sellaisiin osa-alueisiin, joita tarvitaan enemmän juuri tekniikassa.

Viisivuotinen Irène Curie Fellowship -ohjelma aloittaa Eindhovenin yliopistossa heinäkuun alussa. Sinä aikana yliopistolla avautuu yli 150 pysyvää virkaa. Tehtäviin joihin ei ole puolessa vuodessa löytynyt hyvää naispuolista hakijaa, avataan ohjelman ulkopuolella vapaasti kaikkien haettavaksi.

Nimityskomitean on kuitenkin huolehdittava siitä, että jokaista valittua miestä kohtaan valitaan yksi nainen. Yliopisto haluaa myös, että uusista apulaisprofessorinimityksistä ainakin puolet menee naisille.

EU hyväksyy syrjinnän
Yliopisto mainitsee tiedotteessaan, että sen harjoittamat toimenpiteet ovat EU-lainsäädännön mukaisia. Se mahdollistaa rekrytoinnin kohdistamisen aliedustetuille ryhmille.

MARKO HAMILO
ei tässä auta muu kuin julistautua naiseksi ja mennä töihin
 
Annatko esimerkkejä noista mahdollisista muista mittareista?

Katso vaikka googlesta jos tätä täytyy kysyä. "Parempi ihminen" on aika äärimmäisen subjektiivinen käsite.

Itse olen sitä mieltä että ihmisen ennen kaikkea eläimestä erottaa älykkyys ja vaikea minun pitää jotain parempana ihmisenä vaikka olisikin epäitsekäs jos ymmärrys on jossain lapsen tasolla asioista.
 
Katso vaikka googlesta jos tätä täytyy kysyä. "Parempi ihminen" on aika äärimmäisen subjektiivinen käsite.

Itse olen sitä mieltä että ihmisen ennen kaikkea eläimestä erottaa älykkyys ja vaikea minun pitää jotain parempana ihmisenä vaikka olisikin epäitsekäs jos ymmärrys on jossain lapsen tasolla.
Mutta onko ihminen parempi eläin kuin simpanssi? Entä leijona tai merihevonen?
 
Mutta onko ihminen parempi eläin kuin simpanssi? Entä leijona tai merihevonen?
näkökulmakysymys. Luonnon näkökulmasta ihminen ei ole sellaisessa lokerossa, minkä puuttuminen aiheuttaisi ikäviä seurauksia, sitten taas on mehiläinen, minkä hävitessä saattaa mennä kasveja sukupuuttoon ilman korvaavaa pölyttäjää.
 
näkökulmakysymys. Luonnon näkökulmasta ihminen ei ole sellaisessa lokerossa, minkä puuttuminen aiheuttaisi ikäviä seurauksia, sitten taas on mehiläinen, minkä hävitessä saattaa mennä kasveja sukupuuttoon ilman korvaavaa pölyttäjää.
Lähinnä oli tarkoitus osoittaa, että paremmuus ylipäänsä tuntuisi olevan näkökulmakysymys.
 
näkökulmakysymys. Luonnon näkökulmasta ihminen ei ole sellaisessa lokerossa, minkä puuttuminen aiheuttaisi ikäviä seurauksia, sitten taas on mehiläinen, minkä hävitessä saattaa mennä kasveja sukupuuttoon ilman korvaavaa pölyttäjää.
Useampiakin viljelykasveja luultavasti kuolisi sukupuuttoon ilman ihmistä. Voidaanko sanoa toisen kasvilajin olevan toista arvokkaampi?

Huolimatta ihmisen tai mehiläisen sukupuutosta, elämä maapallolla jatkuisi.
 
Ihminen on omasta näkökulmastaan paras eläin, ja muilla eläimillä taas ei ole mielipidettä asiaan.
Moneltako eläimeltä kysyit? Se, ettemme me ymmärrä eläinten aivoituksia ei tarkoita etteikö niitä olisi.
Useampiakin viljelykasveja luultavasti kuolisi sukupuuttoon ilman ihmistä. Voidaanko sanoa toisen kasvilajin olevan toista arvokkaampi?

Huolimatta ihmisen tai mehiläisen sukupuutosta, elämä maapallolla jatkuisi.
Ehkä, mutta kyse taitaisi olla vain ihmisen jalostamista kasveista joiden sukuisia kasveja kyllä piisaisi ilmankin ihmisiä.
 
Useampiakin viljelykasveja luultavasti kuolisi sukupuuttoon ilman ihmistä. Voidaanko sanoa toisen kasvilajin olevan toista arvokkaampi?
nuo ihmisen ansiosta olemassa olevat ovat asia erikseen. Aika moni maatalouseläin ei myöskään pärjäisi kovinkaan pitkään lemmikkieläimistä puhumattakaan
 
Koko (gorilla) - Wikipedia

Mitä tekemistä tällä kaikella on feminismin kanssa on tosin mennyt minulta jo täysin ohi.
Eläimille voidaan opettaa erilaisia taitoja, ei se ole mitään uutta ja ihmeellistä, mutta inhimillisen ajattelun kanssa sillä ei ole hirveästi mitään tekemistä, ja apina tuskin ajattelee, että hän on apina ja parempi kuin muut eläimet.

Ja toisaalta jos apina osaisi älykkäästi ajatella, se varmaan tajuaisi, että ihminen on miljoona kertaa parempi eläinlaji...
 
Eläimille voidaan opettaa erilaisia taitoja, ei se ole mitään uutta ja ihmeellistä, mutta inhimillisen ajattelun kanssa sillä ei ole hirveästi mitään tekemistä, ja apina tuskin ajattelee, että hän on apina ja parempi kuin muut eläimet.

Ja toisaalta jos apina osaisi älykkäästi ajatella, se varmaan tajuaisi, että ihminen on miljoona kertaa parempi eläinlaji...

Minä taas jotenkin kuvittelen, että ihminen osaisi edes lukea Wikipediaa. Ei ole olemassa mitään mystistä inhimillistä ajattelua. Sellaisen kuvitteleminen on ihan puhdasta hihhulointia. Surullinen totuus on, että ihminen on ihan samaa eläinkuntaa kuin muutkin. Sattumalta vain suuripäinen ja ihmeen kaupalla selvinnyt siitä huolimatta.
 
Minä taas jotenkin kuvittelen, että ihminen osaisi edes lukea Wikipediaa. Ei ole olemassa mitään mystistä inhimillistä ajattelua. Sellaisen kuvitteleminen on ihan puhdasta hihhulointia.
Inhimillinen ajattelu on sellaista, jolla pystyy saamaan ÄO-testistä vaikkapa 100 pistettä tai vähemmänkin.

Etsipä gorilla, joka tuohon pystyy, niin palataan sitten asiaan...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 370
Viestejä
4 867 098
Jäsenet
78 647
Uusin jäsen
Nina11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom