F1 Yleiskeskustelu

no pirustako sitä tietää onko joku sairastanut?! Näille korona keskusteluille on ihan oma paikka, ei tarvi joka ketjussa pakottaa
oletko moderaattori vai mikä sanomaan mistä täällä keskustellaan? Muutama viesti aiheesta ei pitäisi aiheuttaa sinulle mielipahaa kuitenkin F1.siin liittyi. Näköjään sua kiinnosti lätsän poltto aikeet kun sen esille otit.

Foorumipoliisi jermu vauhdissa. :smoke:
 
Uusi sääntö: kolmen mestaruuden jälkeen ulos sarjasta (johan Formula kakkosista laitetaan ekan mestaruuden jälkeen pihalle). Eli Alonso ja Bottas mersulle. :btooth:

Tällä saisi kovia nimiä siirrettyä (pakotettua) sähköformuloiden puolelle.

Tietokoneet, puolet aerosta ja reaaliaikainen telemetria pois niin johan alkaa tapahtumaan eikä tällaisia tarvita.
 
Luulis että noilla sen verta rahaa ois poikimassa, että pärjäis pienemmälläkin palkalla
 
Niin no, kai se on F1 joka aikanaan siirtyy sähköön. Mietin vain että vaikuttaisi sellaiselta hassun hauskalta säännöltä jota joku saattaisi oikeastikin ehdottaa.

En oikein usko tuohon sähköön F1:ssä, sarjaa kun käytännössä pyörittää ja sponsoroi maailman suurin öljyntuottajayhtiö Aramco. On ollut jopa puheita että Saudi-Arabialainen Aramco ostaisi koko sarjan nykyiseltä omistajalta.
 
En oikein usko tuohon sähköön F1:ssä, sarjaa kun käytännössä pyörittää ja sponsoroi maailman suurin öljyntuottajayhtiö Aramco. On ollut jopa puheita että Saudi-Arabialainen Aramco ostaisi koko sarjan nykyiseltä omistajalta.
Kyllä F1 muuttuu nopeasti sitten kun aika on. Voi vain muistella, että miten kävi tupakkafirmojen sponssauksen aikanaan. Aiemmin suunnilleen joka tallilla oli tupakkasponsori. Sähköinen F1 ei tule kovin nopeasti, mutta en ihan hirveästi ihmettelisi, jos vuonna 2030 ajettaisiin sähköformuloilla.
 
Kyllä F1 muuttuu nopeasti sitten kun aika on. Voi vain muistella, että miten kävi tupakkafirmojen sponssauksen aikanaan. Aiemmin suunnilleen joka tallilla oli tupakkasponsori. Sähköinen F1 ei tule kovin nopeasti, mutta en ihan hirveästi ihmettelisi, jos vuonna 2030 ajettaisiin sähköformuloilla.
Täysin samaa mieltä. F1:ssä mennään hyvin pitkälti vallitsevien trendien mukaan mitä tulee teknologisiin ratkaisuihin. Näin ollen suurimmat autojätit yms. ekosysteemit haluaa olla pioneerina siellä. Tällöin jo ihan PR-pohjaisista syistä johtuen sähkö tulee olemaan mainstream 20-30 luvulla formuloissa.
 
Sähköformulathan on jo keksitty, sarjaa ajetaan Formula E-nimellä. On ajettu jo pidemmän aikaa. Ketään ei vain juuri kiinnosta, sen verran hitaita laitteita ovat.
 
Sähköformulathan on jo keksitty, sarjaa ajetaan Formula E-nimellä. On ajettu jo pidemmän aikaa. Ketään ei vain juuri kiinnosta, sen verran hitaita laitteita ovat.
Nopeusko on ainut asia mikä ihmisiä kiinnostaa? :facepalm:

Ei se siirtymä tule tapahtumaan yhdessä yössä, eikä sen kuulukaan niin tapahtua, mutta sanotaanko että tulevan vuosikymmenen aikana muutos on aivan varmasti jo suurta ja näkyvää.

Jo tällä hetkellä F1 käy ns. moraalitaistelua muun maailman kanssa kuinka planeettaa kulutetaan jne. Ei ne järjestäjät ja autojätit ajattele että kulkeeko laitteet tarpeeksi lujaa. Siellä katsotaan isoa kuvaa; tulevaisuutta, jatkuvuutta, brändäystä sekä markkinointia ja rahaa.
 
Jostain syystä Formula E ei kiinnosta katsojia. Jos olet yhtään kisaa katsonut, niin ymmärrät miksi.
 
Jostain syystä Formula E ei kiinnosta katsojia. Jos olet yhtään kisaa katsonut, niin ymmärrät miksi.
Ei tällä hetkellä, mutta suhteellisen nopeasti se formaatti muutetaan ja aletaan rakentamaan sitä oheistoimintaa siihen ympärille.

Toki vaikeaahan se aluksi on kun taistellaan ikonisen ja monta vuosikymmentä toimineen F1:n kanssa, mutta aika helpolla ihmisten käyttäytymistä voidaan muokata ja ikään kuin opastaa sähköformuloiden pariin, kunhan siellä on perusasiat kunnossa ja sitäkin voidaan alkaa kutsua sirkukseksi.
 
Ei tällä hetkellä, mutta suhteellisen nopeasti se formaatti muutetaan ja aletaan rakentamaan sitä oheistoimintaa siihen ympärille.

Toki vaikeaahan se aluksi on kun taistellaan ikonisen ja monta vuosikymmentä toimineen F1:n kanssa, mutta aika helpolla ihmisten käyttäytymistä voidaan muokata ja ikään kuin opastaa sähköformuloiden pariin, kunhan siellä on perusasiat kunnossa ja sitäkin voidaan alkaa kutsua sirkukseksi.

Kyllä se niin on, että fossiilisten polttoaineiden myötä kuolee myös näiden lajien suosio, ei tule olemaan yhtä suosittua sähkövatkaimilla kisaaminen. Ei se muuta sitä, että tiedostava viherihminen vihaa sitä silti.
 
Jostain syystä Formula E ei kiinnosta katsojia. Jos olet yhtään kisaa katsonut, niin ymmärrät miksi.
Tasaisesti katsoja- ja seuraajamäärät ovat kasvaneet. TV:n kokonaiskatsojamäärä on jo nyt 1/4 siitä mitä F1:llä, vaikka kisoja on lähes puolet vähemmän.

Näin yleisesti kaiken moottoriurheilun ystävälle sähkösarjan kisat on usein viihdyttävämpiä kuin F1.
 
Kyllä se niin on, että fossiilisten polttoaineiden myötä kuolee myös näiden lajien suosio, ei tule olemaan yhtä suosittua sähkövatkaimilla kisaaminen. Ei se muuta sitä, että tiedostava viherihminen vihaa sitä silti.
Mikä merkitys sillä käyttövoimalla on jos kaikki muu on ~samanlaista? Samoja ratoja veivataan, kilpaillaan, itketään radiossa ja ruiskutellaan shamppanjat podiumeilla.

Varsinkaan kun fossiilisilla polttoaineilla ei ole kisateknisesti mitään tekemistä kisan ja katsojan kannalta. Ainetta tankkiin että riittää loppuun asti.
 
Mikä merkitys sillä käyttövoimalla on jos kaikki muu on ~samanlaista? Samoja ratoja veivataan, kilpaillaan, itketään radiossa ja ruiskutellaan shamppanjat podiumeilla.

Varsinkaan kun fossiilisilla polttoaineilla ei ole kisateknisesti mitään tekemistä kisan ja katsojan kannalta. Ainetta tankkiin että riittää loppuun asti.
Moottorin pärinä puuttuu, jos ajetaan sähköllä. Tosin paras/pahin pärinä katosi jo sen myötä, kun siirryttiin turbohybrideihin vuonna 2014. Luulen kyllä, että suuri osa katsojistakin ajelee (tai haaveilee ajavansa) sähköautoilla siinä vaiheessa kun F1 siirtyy sähkömoottoreihin.
 
Moottorin pärinä puuttuu, jos ajetaan sähköllä. Tosin paras/pahin pärinä katosi jo sen myötä, kun siirryttiin turbohybrideihin vuonna 2014. Luulen kyllä, että suuri osa katsojistakin ajelee (tai haaveilee ajavansa) sähköautoilla siinä vaiheessa kun F1 siirtyy sähkömoottoreihin.
Tätä en tajua, itse ainakin katson kisaamista. Jos haluaisin kuunnella meteliä muuttaisin lentokentän läheisyyteen (tosin nyt sielläkään ei olisi niin paljoa meteliä). :btooth:
 
Mikä merkitys sillä käyttövoimalla on jos kaikki muu on ~samanlaista? Samoja ratoja veivataan, kilpaillaan, itketään radiossa ja ruiskutellaan shamppanjat podiumeilla.

Varsinkaan kun fossiilisilla polttoaineilla ei ole kisateknisesti mitään tekemistä kisan ja katsojan kannalta. Ainetta tankkiin että riittää loppuun asti.

Juu, tai sit voi katsoa rallin suosiosta miten käy kun autot muuttuu tuhnuiksi. Ketään ei enää kiinnosta.
 
Mikä merkitys sillä käyttövoimalla on jos kaikki muu on ~samanlaista? Samoja ratoja veivataan, kilpaillaan, itketään radiossa ja ruiskutellaan shamppanjat podiumeilla.

Ei todellakaan ajeta samoja ratoja, kaikki Formula E-luokan radat on lyhyitä ja ahtaita katuratoja. Se taas johtuu siitä että patterileluissa ei vauhti/kantama riitä oikeille moottoriradoille. Sähköformuloilla ei ikinä tulla ajamaan esim. Monzassa tai Spassa. Ei vain yksinkertaisesti potku riitä.
 
Samaa tuossa katselin että E-Formulat menee vähän niinko jääkiekossa Pohjois-Ameriikan kaukaloissa.
 
Ei todellakaan ajeta samoja ratoja, kaikki Formula E-luokan radat on lyhyitä ja ahtaita katuratoja. Se taas johtuu siitä että patterileluissa ei vauhti/kantama riitä oikeille moottoriradoille. Sähköformuloilla ei ikinä tulla ajamaan esim. Monzassa tai Spassa. Ei vain yksinkertaisesti potku riitä.
shuvi ei varmaan puhunut Formula E:stä, vaan hypoteettista sähköisestä Formula 1:stä. Tekninen kehitys menee eteenpäin koko ajan ja ainoa todellinen ongelma on akkukapasiteetti. "Ikinä" on aika pitkä aika. Itse uskon, että 10 vuodessa kehitystä tapahtuu kyllä riittävästi.
 
Formula E:lla on jo MM-status, ei sillä ole mitään tekemistä Formula 1:n kanssa. Kaksi eri sarjaa. Itse veikkaan että Aramco ostaa oikeudet jälkimmäiseen ja jatkaa sirkusta. Yhtiöllä on käytännössä pohjaton kassa (maailman arvokkain yhtiö).

Siviililiikenteen puolella sähköautot on vain välivaihe vetyyn siirryttäessä. Miten se vaikuttaa esim. Formula E-sarjaan, hankala arvioida.
 
F1 ei tule siirtymään sähköön niin kauan kuin vastaavaa nopeutta (ei nyt välttämättä sekunnilleen) ei pysty ylläpitämään pudottamatta kisan pituutta.

Mutu ennustukset on tyhmiä, mutta helppo väittää että ei ainakaan 10 vuoden sisään, koska nykyisellä moottorikonseptillä tarkoitus mennä johonkin 2025 asti, sen jälkeen mahdollisesti ainakin yksi sykli biopolttoaineilla.

Siinä vaiheessa kun sama suorituskyky on mahdollista myös merkittävä määrä katuautoista on sähköllä ja ylipäänsä ääntä ei enää yhdistetä suorityskykyyn samalla tavalla kuin vielä nyt. Ääntä kaipaava nyt keski-ikäinen voi sitten tyytyä katsomaan vanhoja kisoja nostalginen kyynel silmässä kun mitään muutakaan vaihtoehtoa ei tule olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Formula E:lla on jo MM-status, ei sillä ole mitään tekemistä Formula 1:n kanssa. Kaksi eri sarjaa. Itse veikkaan että Aramco ostaa oikeudet jälkimmäiseen ja jatkaa sirkusta. Yhtiöllä on käytännössä pohjaton kassa (maailman arvokkain yhtiö).

Siviililiikenteen puolella sähköautot on vain välivaihe vetyyn siirryttäessä. Miten se vaikuttaa esim. Formula E-sarjaan, hankala arvioida.
Formula E:llä ei ole FIA:n MM-statusta (miten tuo muutenkaan liittyi tähän). Ja tuo on nyt toinen kerta kun tuot tuon Aramcon esiin, ja kerran jo väitit jo käytännössä hallitsee F1:sta. Se on virallinen pääsponsori tms., sama status on myös Pirellillä, DHL:llä, Heinekenilla ja parilla muulla. Hallitseeko nekin käytännössä F1:stä?

Se että tuo valtionyhtiö ostaisi sarjan niin juuri parempaa valtion hyvesignaalipropagandaa ei olisi kuin sähköistäminen, koska sarjalla itsessään ei mitään tai vähän vaikutusta maailman öljyn tarpeeseen. Tästä syystähän Formula E käy jo toista kautta Saudi-Arabiassa.
 
Itseä Formula E sarjassa ärsyttää lähinnä se että ajetaan yksinomaan kapeilla katuradoilla, jos nuo vatkaimet tuotaisiin esimerkiksi span tai edes tän ja ensiviikon F1 näyttämönä toimivan red Bull ringin näyttämöille. Tuolloin jaksaisi kiinnostaa nuo sähkövormulat huomattavasti enemmän kuin tänä päivänä.

Toki tuo vaatisi akkujen kehittymistä sen verran eteenpäin, että perus älypuhelimen akku kestäisi vähintään yli puolenpäivän.
 
Itseä Formula E sarjassa ärsyttää lähinnä se että ajetaan yksinomaan kapeilla katuradoilla, jos nuo vatkaimet tuotaisiin esimerkiksi span tai edes tän ja ensiviikon F1 näyttämönä toimivan red Bull ringin näyttämöille. Tuolloin jaksaisi kiinnostaa nuo sähkövormulat huomattavasti enemmän kuin tänä päivänä.

Toki tuo vaatisi akkujen kehittymistä sen verran eteenpäin, että perus älypuhelimen akku kestäisi vähintään yli puolenpäivän.
Juu, ne Formula E:n radat ovat syvältä jostain. Keintotekoisia aitavirityksiä. Tämä on itelläkin suurin ongelma ko. sarjan kanssa. Autojen nopeus (tai hitaus) ei olisi ongelma jos kisaaminen on hyvällä tasolla.
 
Itseä Formula E sarjassa ärsyttää lähinnä se että ajetaan yksinomaan kapeilla katuradoilla, jos nuo vatkaimet tuotaisiin esimerkiksi span tai edes tän ja ensiviikon F1 näyttämönä toimivan red Bull ringin näyttämöille. Tuolloin jaksaisi kiinnostaa nuo sähkövormulat huomattavasti enemmän kuin tänä päivänä.

Toki tuo vaatisi akkujen kehittymistä sen verran eteenpäin, että perus älypuhelimen akku kestäisi vähintään yli puolenpäivän.

Ei tuosta ole pitkä aika kun joutuivat kesken kisan vaihtamaan varikolla toiseen autoon, kun ei akku riittänyt. Aikamoista pelleilyähän se oli, hyvät naurut sai. Nyt sinne on tosin saatu Mercedes ja Porsche mukaan, niin joku markkinointiarvo sentään on.

Jostain syystä kaikki ei ymmärrä että Formula E eli sähköformulat on jo olemassa ja se on ihan eri sarja kuin Formula 1. Eri sarjat, eri omistajat, eri tulonmuodostus.

Kyllä Formula 1:ssä mennään "vihreämpään" suuntaan, mutta se tapahtuu esim. synteettisillä polttoaineilla, ei sähköakkujen voimalla. Polttomoottori on ja pysyy. Saudi-Arabian kilpailuahan on suunniteltu jo ensi kaudeksi.

Aramcolla on 10 vuoden sopimus ja huhuja koko sarjan ostosta on ollut.
 
Jostain syystä kaikki ei ymmärrä että Formula E eli sähköformulat on jo olemassa ja se on ihan eri sarja kuin Formula 1. Eri sarjat, eri omistajat, eri tulonmuodostus.

Kyllä Formula 1:ssä mennään "vihreämpään" suuntaan, mutta se tapahtuu esim. synteettisillä polttoaineilla, ei sähköakkujen voimalla. Polttomoottori on ja pysyy. Saudi-Arabian kilpailuahan on suunniteltu jo ensi kaudeksi.
Tuo eka rivi kuulostaa vähän samalta kuin sanoisi että koska on Formula 1, ei tarvita muita polttomoottorisarjoja. Itse näkisin että Formula E on kehitysalusta sähköautokilpailemiselle, eli sillä tutkitaan että mitä kilpaileminen maksaa, miten paljon kilpailut kiinnostavat katsojia ja mikä on teknisesti kannattavaa.

Formula 1:n tekniikka on kiinni autonvalmistajien intresseistä. Sen takiahan onkin ajeltu hybridimoottoreilla vuodesta 2014. Vaikka öljy-yhtiö omistaisi koko puljun, niin ei se paljon auta, jos autovalmistajat eivät enää halua profiloitua bensankäryisiksi. Toinen vaihtoehto on että tallit alkavat toimia huomattavasti aiempaa pienemmällä budjetilla, ja jokin toinen sarja vie isot rahat.
 
Ei tuosta ole pitkä aika kun joutuivat kesken kisan vaihtamaan varikolla toiseen autoon, kun ei akku riittänyt. Aikamoista pelleilyähän se oli, hyvät naurut sai.

Ei tuo nyt varsinaisesti mikään turn off ole, vrt. ykköset käy renkaita vaihtamassa ja ennen tankattiin.

Jos sähköformulat ajaisi samoilla radoilla kuin ykköset, nopeus olisi niillä edes 3/4 ykkösten tasoa, niin kiinnostaisi itseä.
Kisakin voisi olla 3/4 ykkösten kierrosmäärästä. Ja vaikka sillä yhdellä auton vaihdolla.
 
Tuo eka rivi kuulostaa vähän samalta kuin sanoisi että koska on Formula 1, ei tarvita muita polttomoottorisarjoja. Itse näkisin että Formula E on kehitysalusta sähköautokilpailemiselle, eli sillä tutkitaan että mitä kilpaileminen maksaa, miten paljon kilpailut kiinnostavat katsojia ja mikä on teknisesti kannattavaa.

Kyllä, mutta FIA tuskin myöntää MM-statusta kahdelle eri sähköformulasarjalle. Periaatteessa on mahdollista että Formula E ja Formula 1 yhdistyisi joskus, vaatisi toki sitten omistussuhteiden muutoksia.
 
Eiköhän tuo ole aivan selvä asia, että jossain kohti F1:siä ajetaan sähkömoottoreilla, mikäli siis haluavat että autonvalmistajat pysyvät mukana. Eikös melkein kaikki isot autonvalmistajat ole jo ilmoittanut, että he lopettavat bensamoottorien valmistamisen joka tapauksessa tulevaisuudessa. Formula E on ihan mielenkiintoinen sarja ja hyvää kisailua siellä. Myös ihan hyvä idea tuoda ne kisat kaupunkiin. Menisin kyllä katsomaan jos sellainen kisa saataisiin vaikka Helsinkiin tai esim Tallinnaan. Siinä kohtaa kun F1 ajetaan sähkömoottoreilla, niin varmasti Formula E lopettaa tai pysyy jotain kakkossarjana missä ajetaan talvella ja pelkästään katuradoilla tjms.
 
Eiköhän tuo ole aivan selvä asia, että jossain kohti F1:siä ajetaan sähkömoottoreilla, mikäli siis haluavat että autonvalmistajat pysyvät mukana. Eikös melkein kaikki isot autonvalmistajat ole jo ilmoittanut, että he lopettavat bensamoottorien valmistamisen joka tapauksessa tulevaisuudessa. Formula E on ihan mielenkiintoinen sarja ja hyvää kisailua siellä. Myös ihan hyvä idea tuoda ne kisat kaupunkiin. Menisin kyllä katsomaan jos sellainen kisa saataisiin vaikka Helsinkiin tai esim Tallinnaan. Siinä kohtaa kun F1 ajetaan sähkömoottoreilla, niin varmasti Formula E lopettaa tai pysyy jotain kakkossarjana missä ajetaan talvella ja pelkästään katuradoilla tjms.
Laittaisivat viinaa tankkiin, siitä saisi myös hyvät mainokset. Ryyppääkö sinunkin autosi? Ei hätää se on täysin turvallista ja samalla nostimme suorituskykyä.
 
Juuselan Nikillä tuntuu olevan asiaa hommat selvillä:
Part 1: Niki Juusela tyrmää Lewis Hamiltonin saaman rangaistuksen täysin – "En seiso alkuunkaan tämän tuomion takana"
Part 2: F1-ruletti pyörii, Niki Juuselalta kova lausunto ensi kauden kuskitilanteesta – "Hän ei tule jatkamaan"

Hamiltonin rangaistusta on taidettu puida jo iotechin foorumeilla muutenkin, mutta sanonpahan vaan että vaikka kyseessä olikin kilpailutilanne, niin Hamiltonin eturengas ja Albonin takarengas osuivat toisiinsa -> Albon oli siis edellä (vähintään puoli auton mittaa) -> oikeutettu rangaistus. Tosin jos joku Grosjean ois pyöräyttänyt Hamiltonin, niin voidaan kysyä olisiko 5 sekuntia riittänyt rankkuun..

Mutta tuo part 2:sen linkki. Kuski "joka ei tule jatkamaan" ei ole suinkaan Vettel tai Räikkönen kuten olisi voinut luulla, vaan... Ocon. Huutonaurua! Siis mitä ihmettä tuon ammattiselostajan päässä oikein liikkuu? :D
F1-sarjaan täksi kaudeksi palanneen Esteban Oconin sopimus Renaultin kanssa kattaa vielä tulevankin kauden. C Moren F1-selostaja Niki Juusela ei kuitenkaan vakuuttunut kahdeksanneksi ajaneen ranskalaiskuljettajan avauskilpailusta.
Juusela onkin miettinyt ranskalaistallin ensi kauden tallikaksikon valmiiksi.

– Villi ennustus. Seuraavalla kaudella Renaultilla ajaa Guanyu Zhou ja Fernando Alonso. Esteban Ocon ei tule jatkamaan. Meillä on aikaa pohtia tätä vielä paljon tämän kauden aikana, Juusela lataa.

Kaveri kuitenkin ajoi perusvarmasti pisteille noin 1,5 vuoden jälkeen edellisestä F1-kilpailusta, ei ollenkaan huonommin mun mielestä. Toki en teekään työkseni F1:siin liittyviä juttuja, joten mistäs minä mitään tietäisin? :rofl:

Varmaan samalla logiikalla Russellin pitäis oikeastaan korvata Hamilton jo seuraavassa kilpailussa, kun saatanan tunari hankki ensin rankkua aika-ajoon ja vielä kilpailun loppupuolella hankki aikarangaistuksen jolloin talli menetti kalliita pisteitä.
 
Juuselan Nikillä tuntuu olevan asiaa hommat selvillä:
Part 1: Niki Juusela tyrmää Lewis Hamiltonin saaman rangaistuksen täysin – "En seiso alkuunkaan tämän tuomion takana"
Part 2: F1-ruletti pyörii, Niki Juuselalta kova lausunto ensi kauden kuskitilanteesta – "Hän ei tule jatkamaan"

Hamiltonin rangaistusta on taidettu puida jo iotechin foorumeilla muutenkin, mutta sanonpahan vaan että vaikka kyseessä olikin kilpailutilanne, niin Hamiltonin eturengas ja Albonin takarengas osuivat toisiinsa -> Albon oli siis edellä (vähintään puoli auton mittaa) -> oikeutettu rangaistus. Tosin jos joku Grosjean ois pyöräyttänyt Hamiltonin, niin voidaan kysyä olisiko 5 sekuntia riittänyt rankkuun..

Mutta tuo part 2:sen linkki. Kuski "joka ei tule jatkamaan" ei ole suinkaan Vettel tai Räikkönen kuten olisi voinut luulla, vaan... Ocon. Huutonaurua! Siis mitä ihmettä tuon ammattiselostajan päässä oikein liikkuu? :D


Kaveri kuitenkin ajoi perusvarmasti pisteille noin 1,5 vuoden jälkeen edellisestä F1-kilpailusta, ei ollenkaan huonommin mun mielestä. Toki en teekään työkseni F1:siin liittyviä juttuja, joten mistäs minä mitään tietäisin? :rofl:

Varmaan samalla logiikalla Russellin pitäis oikeastaan korvata Hamilton jo seuraavassa kilpailussa, kun saatanan tunari hankki ensin rankkua aika-ajoon ja vielä kilpailun loppupuolella hankki aikarangaistuksen jolloin talli menetti kalliita pisteitä.
Kyllähän Ocon aika paljon oli aussia perässä, mutta yhden kisan perusteella tuskin tapahtuu mitään, ilman muiden keskeytyksiä varmaan olisi pisteet jääneet saamatta. Ei tule muutenkaan mieleen herrasta kuin Perez:n kanssa kolarointi milloin kummankin aloitteesta, että talli joutui kieltämään keskinäisen kisailun.
 
Kyllähän Ocon aika paljon oli aussia perässä, mutta yhden kisan perusteella tuskin tapahtuu mitään, ilman muiden keskeytyksiä varmaan olisi pisteet jääneet saamatta. Ei tule muutenkaan mieleen herrasta kuin Perez:n kanssa kolarointi milloin kummankin aloitteesta, että talli joutui kieltämään keskinäisen kisailun.
Eikä kannata unohtaa että tämä kyseinen herra myös tuhosi erään Verstappenin varman voiton Interlagosin radalla vuonna 2018.
 
Ferrarilla huomattiin, että pärjääminen jo seuraavassa kisassa olisi kivempaa kuin pärjääminen vasta sitä seuraavassa. Aikovat aikaistaa Unkariin suunniteltua päivityspakettia jo ensi viikonlopun kisaan. Ainakin joitain osia kyseisestä päivityksistä.

 
Eikä kannata unohtaa että tämä kyseinen herra myös tuhosi erään Verstappenin varman voiton Interlagosin radalla vuonna 2018.
Tässä ei ollut muusta kyse "kuin" lapsellisuudesta ja erittäin dirty-peliliikkeestä kun kosiskeli Bottaksen paikkaa Mersulta.

Sitä tuskin kukaan voi nähdä huonona asiana, Verstappen saanut kuitenkin ajaa ihan omilla säännöillään niin monesti.

Omilla säännöillään? Aggressiivinen (ja taitava) ajotyyli ei liene sama asia kuin omat säännöt. Rangaistuksiahan sekin on saanut aina kun ne ovat olleet aiheellisia?
 
Omilla säännöillään? Aggressiivinen (ja taitava) ajotyyli ei liene sama asia kuin omat säännöt. Rangaistuksiahan sekin on saanut aina kun ne ovat olleet aiheellisia?
Tappi ei kyllä näe ikinä mitään vikaa omassa ajossa, oisi voinut enemmän tilaa jättää ja miksi pitää lähteä kierroksella ohitettavan haasteeseen mukaan, kun tarvettakaan ei ollut? Oli Ocon riittävän nopea sääntöjen mukaan tai ei, mutta riskeerasi turhaan itse. Parina vuonna peräkkäin ajoi Kimiä päin Spassa, kun pitää survoa olemattomiin paikkoihin, mutta ei tietenkään omassa ajossa mitään vikaa nähnyt.
 
Tappi ei kyllä näe ikinä mitään vikaa omassa ajossa, oisi voinut enemmän tilaa jättää ja miksi pitää lähteä kierroksella ohitettavan haasteeseen mukaan, kun tarvettakaan ei ollut? Oli Ocon riittävän nopea sääntöjen mukaan tai ei, mutta riskeerasi turhaan itse. Parina vuonna peräkkäin ajoi Kimiä päin Spassa, kun pitää survoa olemattomiin paikkoihin, mutta ei tietenkään omassa ajossa mitään vikaa nähnyt.
Haasteeseen? Jos otat kierroksella kiinni kaverin niin mitä ihmettä se ohitettava alkaa haastamaan seuraaviin mutkiin? :facepalm:

Johan se lukee F1 säännöissä, että jos sinistä ruutua vilkutetaan niin päästetään ohi koska kisan ja mm-taiston kannalta se priorisointi on siellä kärkipään autoissa eikä kierroksella ohitettavien kisassa.
 
Haasteeseen? Jos otat kierroksella kiinni kaverin niin mitä ihmettä se ohitettava alkaa haastamaan seuraaviin mutkiin? :facepalm:

Johan se lukee F1 säännöissä, että jos sinistä ruutua vilkutetaan niin päästetään ohi koska kisan ja mm-taiston kannalta se priorisointi on siellä kärkipään autoissa eikä kierroksella ohitettavien kisassa.
Siellä myös sanotaan, että saa jopa ohittaa tai ei tarvi päästää ohi, jos on riittävän nopea. Olennaista oli kuitenkin herran oman voiton riskeeraminen turhan takia, teki muut sitten mitä tahansa.

Tarkkaa tulkintaa en muista, mutta jos päästät ohi niin saa ohittaa takasin, jos jää eteen hidastelemaan. Ocon koitti ohittaa Tappia, jos oikein muistan.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä myös sanotaan, että saa jopa ohittaa tai ei tarvi päästää ohi, jos on riittävän nopea. Olennaista oli kuitenkin herran oman voiton riskeeraminen turhan takia, teki muut sitten mitä tahansa.
Ja sitä sinistä lippuako näytetään huvikseen jos se kierroksella ohitettava on riittävän nopea? Sille on syynsä miksi sitä sinistä lippua käytetään; se aktivoidaan vain ja ainoastaan silloin kuin nopeampi auto on tulossa ohi. Siinä tilanteessa ei ruveta haastamaan potentiaalista kisavoittajaa tuleviin mutkiin.

Jos se ohitettava auto olisi tarpeeksi nopea niin sitä sinistä lippua ei käytettäisi, joka toki luulisi olevan aika loogista ymmärtää?

En tiedä väännätkö jo huvikseen asiasta..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 304
Viestejä
4 867 817
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom