F1 Yleiskeskustelu

Olisi kyllä mielenkiintoista, nähdä Bottas ainakin vielä 2022 kaudella kun nuo sääntömuunnokset tulee. Miellään jotain nuorta lupausta vastaan jolla olisi kuitenkin f1 kokemusta takana.
 
Aika-ajot aiotaan korvata sprinttikisalla, jossa on mestaruustilanteeseen nähden käänteinen lähtöjärjestys. Voisi piristää viikonloppua kyllä kummasti. :) Mitähän Monacossa tapahtuisi?
Ross Brawnilla alkaa ilmeisesti käydä kehitysideat vähiin, kun tuota käänteistä lähtöjärjestystä ehdotetaan kausi toisensa jälkeen. Idea jo tyrmättiin kärkikuskien toimesta viime vuonna, mutta kuten yleensä näiden uudistusten kohdalla niin kuskeja tuskin juuri kuunnellaan.
 
Minusta ykkösten isoin ongelma on edelleen se että kisassa autot on valovuoden (6-7s/kierros) potentiaaliaan hitaampia. Kuskeilla ei tule virheitä ja moottoritkin kestää kun kaikki ajaa säästömoodi päällä.

Tämä "aika-ajo kiss" on taas sellainen idioottien pyllistys kustannussääntölle.
 
Ross Brawnilla alkaa ilmeisesti käydä kehitysideat vähiin, kun tuota käänteistä lähtöjärjestystä ehdotetaan kausi toisensa jälkeen. Idea jo tyrmättiin kärkikuskien toimesta viime vuonna, mutta kuten yleensä näiden uudistusten kohdalla niin kuskeja tuskin juuri kuunnellaan.

En ole kauhean yllättynyt siitä, että kärkikuskit eivät halua lähteä perältä. ;)
 
En ole kauhean yllättynyt siitä, että kärkikuskit eivät halua lähteä perältä. ;)
Sama tilannehan se on kaikille kärkikuskeille.

Ymmärrän kyllä, että moni keskikastin talli tuota kannattaa. Voin vaan kuvitella ne kikkailut, kun jotain Espanjan kisaa varten insinöörit laskee optimaalista kisasijoitusta pistetilanteen kannalta, jotta päästään lähtemään Monacon sprinttikisaan oikealta paikalta, kun ohittaa ei pysty.
 
Minusta ykkösten isoin ongelma on edelleen se että kisassa autot on valovuoden (6-7s/kierros) potentiaaliaan hitaampia. Kuskeilla ei tule virheitä ja moottoritkin kestää kun kaikki ajaa säästömoodi päällä.

Tämä "aika-ajo kiss" on taas sellainen idioottien pyllistys kustannussääntölle.
Ei se ero ole noin iso. Polttoainetta on paljon enemmän kisassa ja lopussa jos pääsisi koittamaan kevyellä autolla niin renkaat on liian kuluneet, ei myöskään saa ajaa optimikierrosta siipi auki.
 
Sama tilannehan se on kaikille kärkikuskeille.

Ymmärrän kyllä, että moni keskikastin talli tuota kannattaa. Voin vaan kuvitella ne kikkailut, kun jotain Espanjan kisaa varten insinöörit laskee optimaalista kisasijoitusta pistetilanteen kannalta, jotta päästään lähtemään Monacon sprinttikisaan oikealta paikalta, kun ohittaa ei pysty.
Monacon kohdalla vika on radassa, ei siellä nykyautoilla muutenkaan saa järkevää kisaa aikaan. Toisaalta Monaco olisi tällä kaudella ollut seitsemäs kilpailu. Kyllä siinä vaiheessa pistetilanne alkaa jo olla melko selvä.
 
Aika-ajot aiotaan korvata sprinttikisalla, jossa on mestaruustilanteeseen nähden käänteinen lähtöjärjestys. Voisi piristää viikonloppua kyllä kummasti. :) Mitähän Monacossa tapahtuisi?

Sekä Itävallassa että Isossa-Britanniassa on määrä ajaa yhteensä neljä osakilpailua, molemmissa kahdet kisat peräkkäisinä viikonloppuina. The Racen mukaan sprinttijärjestelmää voitaisiin kokeilla molemmissa maissa toisena viikonloppuna. Toisena viikonloppuna ajettaisiin normaalit aika-ajot.
Viimeistään tällä varmistettaisiin se että tämän kauden mestarin kohdalla on aina tähtimerkki perässä lisähuomiona.

FIA kannatti uudistusta, mutta koska mullistus on iso, sen tekemiseen vaaditaan kaikkien 10 tallin hyväksyntä.

The Racen mukaan alustavassa käsiäänestyksessä vain yksi talli vastusti ehdotusta. Virallinen äänestys järjestetään ensi viikolla. Tallit kertoivat tarvitsevansa harkinta-aikaa.
Mikähän talli se yksi vastustaja oli? Mersua olisi varmaan loogisinta arvata.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ero ole noin iso. Polttoainetta on paljon enemmän kisassa ja lopussa jos pääsisi koittamaan kevyellä autolla niin renkaat on liian kuluneet, ei myöskään saa ajaa optimikierrosta siipi auki.

Kyllä se suurin osa kisasta sitä on. Aika-ajo vs kisan nopein on yleensä 3-4sec mutta myös 5-6 sec näkyy esim. 2019 Australiassa ja Bahrainissa. Itävallan kisan nopeimmalla ajalla ei olisi päässyt 107% sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se suurin osa kisasta sitä on. Aika-ajo vs kisan nopein on yleensä 3-4sec mutta myös 5-6 sec näkyy esim. 2019 Australiassa ja Bahrainissa. Itävallan kisan nopeimmalla ajalla ei olisi päässyt 107% sisään.
Miksi pitää verrata asioita, jotka ei ole edes vertailukelpoisia? Ilman välitankkauksia ei ole mahdollista, kun auto ei ole tarpeeksi kevyt polttoainekuorman takia ja renkaat ei ole tarpeeksi tuoreet lopussa kevyellä autolla! Edelleenkään ei voi ajaa takasiipi auki samoissa kohdissa kuten aika-ajoissa. Ei voi edes saavuttaa samaa, kun kierrokset ajetaan eri säännöillä!
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän talli se yksi vastustaja oli? Mersua olisi varmaan loogisinta arvata.
Juurikin näin.

Usain Bolt -vertaus on huono. Usain Bolt ei myöskään lähde kisaan muiden edeltä. ;)
 
Miksi pitää verrata asioita, jotka ei ole edes vertailukelpoisia? Ilman välitankkauksia ei ole mahdollista, kun auto ei ole tarpeeksi kevyt polttoainekuorman takia ja renkaat ei ole tarpeeksi tuoreet lopussa kevyellä autolla! Edelleenkään ei voi ajaa takasiipi auki samoissa kohdissa kuten aika-ajoissa. Ei voi edes saavuttaa samaa, kun kierrokset ajetaan eri säännöillä!

On kisoja missä kuski hakee 4-5 kierrosta ennen loppua uudet pehmeät alle. On tyhjä tankki, uudet renkaat, rata puhdas ja kumia paljon. Silti jäädään 3sec aika-ajoissa. Kilpailun kannalta oleellista on se että 98% kisasta ajetaan kaukana potentiaalista, kiitos polttoaine ja muiden rajoitusten.

Kannattaa verrata vanhojen kisojen kierrosaikoja.
 
On kisoja missä kuski hakee 4-5 kierrosta ennen loppua uudet pehmeät alle. On tyhjä tankki, uudet renkaat, rata puhdas ja kumia paljon. Silti jäädään 3sec aika-ajoissa. Kilpailun kannalta oleellista on se että 98% kisasta ajetaan kaukana potentiaalista, kiitos polttoaine ja muiden rajoitusten.

Kannattaa verrata vanhojen kisojen kierrosaikoja.
Paikotellen on jopa kolme kohtaa, jossa saa siiven avata, mutta kisassa ei sama onnistu. Harvemmin se nopeimman kierroksen tuoreilla renkailla ajanut kuski ajaa nopeinta autoa ja samalla yrityksellä kuin aika-ajoissa, vaikka kaikkea ei moottorista käytetä, joten turhaa vertailua. Olihan siellä kisailun lomassa "I need more power" ja antoivat Tapin käyttää ihan kaiken moottorista, mutta siellä oli taistelu menossa.
 
On kisoja missä kuski hakee 4-5 kierrosta ennen loppua uudet pehmeät alle. On tyhjä tankki, uudet renkaat, rata puhdas ja kumia paljon. Silti jäädään 3sec aika-ajoissa. Kilpailun kannalta oleellista on se että 98% kisasta ajetaan kaukana potentiaalista, kiitos polttoaine ja muiden rajoitusten.

Kannattaa verrata vanhojen kisojen kierrosaikoja.

Taisi olla sama tilanne jo 80-luvulla, kun aika-ajojen ahtopaineet olivat paljon kovemmat kuin itse kisassa.
 
Spekuloidaan, että kun Räikkönen joskus lopettaa, niin Mick Schumacher siirtyy ajamaan Alfalle ja siitä ehkä Ferrarille, niin Mick on yks niistä kuskeista joidenka toivon oikeesti onnistuvan ykkösissä.
Sillä on varmaan aivan valtavat paineet niskassa jo nimen takia ja muutenkin liittyen kaikkeen mitä isä Schumacherille kävi, niin olis hienoa että voittais kisoja ja mestaruuden. :tup:

Ja saataispa se kausi nyt edes käyntiin!
 
Spekuloidaan, että kun Räikkönen joskus lopettaa, niin Mick Schumacher siirtyy ajamaan Alfalle ja siitä ehkä Ferrarille, niin Mick on yks niistä kuskeista joidenka toivon oikeesti onnistuvan ykkösissä.
Sillä on varmaan aivan valtavat paineet niskassa jo nimen takia ja muutenkin liittyen kaikkeen mitä isä Schumacherille kävi, niin olis hienoa että voittais kisoja ja mestaruuden. :tup:

Ja saataispa se kausi nyt edes käyntiin!

Itse en koska nämä miljonäärien ja "iskä" suhteilla menevät Nyck de Vriesin tasoisten kavereiden ohi.

Pari kautta ja Strollin tunari ajelee Mersulla :rofl:

@Frank Provo Aikoinaan oli omat aika-ajo moottorit.
 
Sama.
Eihän Mickin tulokset juurikaan herätä kiinnostusta.
Veikkaan, että jollei isipappa olis Michael, niin eipä noilla näytöillä olis mitään asiaa formuloihin.
Varmasti Mick tullaan formuloissa näkemään, mutta jos olisin ferrarin päättäjä, niin tuo ajaisi vielä monta vuotta pikkusarjoja ennen ku on valmis nousemaan.
 
Sama.
Eihän Mickin tulokset juurikaan herätä kiinnostusta.
Veikkaan, että jollei isipappa olis Michael, niin eipä noilla näytöillä olis mitään asiaa formuloihin.
Varmasti Mick tullaan formuloissa näkemään, mutta jos olisin ferrarin päättäjä, niin tuo ajaisi vielä monta vuotta pikkusarjoja ennen ku on valmis nousemaan.
ei kait se F1:siin ole vielä tulossakaan?
 
Sama.
Eihän Mickin tulokset juurikaan herätä kiinnostusta.
Veikkaan, että jollei isipappa olis Michael, niin eipä noilla näytöillä olis mitään asiaa formuloihin.
Varmasti Mick tullaan formuloissa näkemään, mutta jos olisin ferrarin päättäjä, niin tuo ajaisi vielä monta vuotta pikkusarjoja ennen ku on valmis nousemaan.
Ainoa näyttö mikä puuttuu on se että 1. ja tulokaskaudella F2:ssa ei tehnyt heti vaikutusta, kuten moni muu viimeaikaisista on tehnyt ja loppusijoitus oli 12. Vuonna 2018 voitti European F3:n (eri kuin nykyinen Formula 3) loppukauden nousulla takamatkalta, joka sen varsinaisesti nosti vakavaksi nimeksi. Joten tämä kausi jos saadaan ajettua on kriittinen.

ps. F2:ssa ei saa edes ajaa kuin 4 vuotta ja niin kauaksi sinne jäävät harvemmin enää nousee F1:een.
 
^ vähän tohon liittyen, katoin 1999 Suzuka kisan eilen, niin voi vittu toi Kyllönen on kaistapää! Kattokaas ja kuunnelkaa Mikan viimeinen kierros ja ruutulipun ylitys, sellasta paskaa toi äijä suoltaa ettei mitään rajaa
 
Jermu vetää nyt happea ja rauhottuu. Kyllönen on aikansa legenda vaikka välillä jutut olikin mitä sattuu, mutta ei se ny mikään kaistapää ole..
 
Kyllönen oli aikansa tekele, meille karjala-lippiksille se vastaava kun etelä-ameriikan futiksessa joka huutaa 5 minuuttia putkeen Gol Gol Gol GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL !

Itsekin pidän neutraalimmasta lähestysmistavasta selostamiseen, optimaali on Juusela ja vaikkapa Vilander.
 
Vilanderin ja Oikarisen juttuja kuuntelee kyllä mielellään. Paljon tulee sisäpiiristä tarinoita, joita ei muuten kuulisi. :)
 
Kyllönen oli aikansa tekele, meille karjala-lippiksille se vastaava kun etelä-ameriikan futiksessa joka huutaa 5 minuuttia putkeen Gol Gol Gol GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL !

Itsekin pidän neutraalimmasta lähestysmistavasta selostamiseen, optimaali on Juusela ja vaikkapa Vilander.

Juu oli se ennen, muistan kun pikkupoikana ihan innoissaan kuuntelin Kyllösen selostuksia ja samaten Mertarannan. Ei vaan enään jaksa.. No ehkei se nyt sentään kaistapää oo ;)
 
Saahan sitten sen edestä, mitä maalista saadaan painoa pois, jotain muuta tekniikkaa autoon.. :hmm::asif:
 
Taidan ottaa esille asian joka on tehnyt mieli sanoa jo aiemmin, mutta ei ole jaksanut.

Tallit suunnittelee molemmat autonsa ykköskuskin ajotyylin ja mieltymysten mukaan, ja kakkoskuski joutuu säädöillä yrittämään saada autoa itselleen paremmin sopivaksi. Esimerkiksi luin jutun jossa sanottiin että alkuperäinen Kimille suunniteltu Alfa oli mahdoton ajettava Kiovinatsille, joten ne joutuivat muokkaamaan sitä sellaiseen suuntaan että se oli hitaampi Kimille, mutta siitä saatiin sellainen että Kiovinatsi kykeni edes jotenkin saamaan kelvollisia kierrosaikoja sillä. Tästä onkin hyvä siirtyä Lewis-Valtteri-keskusteluun, autot tietysti on suunniteltu Lewisille. En tiedä niiden ajotyyleistä niin että osaisin arvioida kuinka paljon Valtteri kärsii siitä. Mutta koska erot kierrosajoissa on sekunnin murto-osia, välillä Valtterin eduksi, voisi spekuloida miten kävisi jos molemmille olisi tehty juuri heille suunnitellut autot? Tai jos molempien autot olisi Valtterille suunnitellut? Vituttaa lukea ääliöiden uhoa kun Valtteri häviää kymmenyksen aika-ajoissa, että Valtteri on ihan paska jämäkuski, tuskin edes ansaitsee olla formuloissa, sen sijaan Lewis on kaikkien aikojen paras jne.

Jos Kimi tai Valtteri polvistuu BLM:n edessä niin en seuraa niiden kisoja enää ikinä.
 
Sitähän formulat on, äärimmilleen vietyä hifistelyä.

Jep, prototyyppejä jokainen auto, joka radalla kulkee. Mikään niistä ei ole valmis, vaan aina löytyy jotain josta löytyy nopeutta. Puroista kasvaa joki jne..
 
Jos Kimi tai Valtteri polvistuu BLM:n edessä niin en seuraa niiden kisoja enää ikinä.

No Valtteri nyt varmasti polvistuu johan sillä on kypärässäkin tähän liittyviä maalauksia. Mutta sortuuko Kimi paineen alla? Jos sortuu niin poltan kyllä kimi lippiksen

Pidetään politiikka ja yhteiskuntasetit poissa tästäkin ketjusta. Kellään ei varsinkaan kiinnosta, poltatko Kimin lätsän vai et.

edit: Sinänsä liittyy tähän, mut lähtee helposti käsistä. Joten kiitos ei.
 
Veikkaan että Kimi lopettaa sarjassa tähän kauteen. Rahan takia ei tarvitse enää ajaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 619
Viestejä
4 493 819
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom