F1 Yleiskeskustelu

Samaa mieltä, Russel osoitti oikean luonteensa tuossa tapauksessa viimeistään.
Russellista kyllä jotenkin huokuu se, ettei oo lyöty tarpeeksi. Joka vitsaa säästää jne.. Valtterillahan olis tuolloin Imolassa ollut tuhannen taalan paikka opettaa vähän käytöstapoja mutta kun on sellainen lauhkea vätys kuin on niin eihän siitäkään mitään tullut. Pullakahvit varmaan tarjoili pikku-Yrjölle valmiiks lämmitetylle mersunpenkille 👎
 
Täytyy nauttia tästä Russellin ja Verstappenin välisestä sanasodasta, mutta viihdettä tarjoaa onneksi tallipäällikötkin. Ilmeisesti Toto kutsui Christiania räkättäväksi terrieriksi ja tässä oli vastaus.

1000015910.jpg
 
Abu Dhabin ketjussa tälläinen heitto
Viime aikojen uutisoinnit Audin tahtotilasta ja yleensä edellytyksistä eivät pahemmin lupaa.
Mitä ajat takaa ?
Koko VAG konsernille F1 lähtö on ollut pitkä prosessi, mikä lykkäänty erinäistä sählinkien takia, mihin miljardi panostus oli vaikea sovittaa. Tuoreempaan uutisointia on talloin rahoituksen kannalta omistuksen jakaminen.

Audi tämän kauden aikana järjestellyt tallin johtoa, siinä ei kai ihan viimeviikkoina mitään uutta ? ja jos nyky suorittamisesta jotain voi ennakoida, niin parempaan suuntaa, pistetilikin aukaistu.
 
Abu Dhabin ketjussa tälläinen heitto

Mitä ajat takaa ?
Koko VAG konsernille F1 lähtö on ollut pitkä prosessi, mikä lykkäänty erinäistä sählinkien takia, mihin miljardi panostus oli vaikea sovittaa. Tuoreempaan uutisointia on talloin rahoituksen kannalta omistuksen jakaminen.

Audi tämän kauden aikana järjestellyt tallin johtoa, siinä ei kai ihan viimeviikkoina mitään uutta ? ja jos nyky suorittamisesta jotain voi ennakoida, niin parempaan suuntaa, pistetilikin aukaistu.

Uusimmat uutiset lienee se että VAG:lla on tunnetusti ongelmia autobisneksensä kanssa joka heijastuu F1:iin sekä myös Moto GP:n Ducatin toimintaan. F1 talli on lyönyt kättä päälle Qatarin kanssa eli hiekkalaatikko rahaa virtaa sisään.

 
Tulee Audista yksi Kamel F1 tiimi lisää F1 sarjaan Aston Martinin ja McLarenin seuraksi. Muutama vuosi eteenpäin ja kai kisatkin ajetaan jossain all...siis jumalan hylkäämillä aavikkoradoilla.
 
Tulee Audista yksi Kamel F1 tiimi lisää F1 sarjaan Aston Martinin ja McLarenin seuraksi. Muutama vuosi eteenpäin ja kai kisatkin ajetaan jossain all...siis jumalan hylkäämillä aavikkoradoilla.

Joo ja sarjakin muuttuu Saudi-arabian niemimaan mestaruudeksi jossa money talks and kameli walks. (vähän kuten jalkapallossa)
 
Miten Yukin testit pitäisi mennä, että eivät nostaisi häntä RB:lle? Vaikuttaa hieman teatterilta, mutta kyllähän Perez lähtee kävelemään ja Yuki ottaa hänen paikkansa. Lawson ja joku sitten nostetaan putkesta ajamaan mikälie Cash/Bitcoin sisartallissa.
 
Tässä ilmeisesti listattu kuskit, jotka ajelevat tällä viikolla testejä. Lähde: Autosport


TeamTyre test allocationYoung driver allocation
AlpinePierre GaslyJack Doohan
Aston MartinLance StrollFelipe Drugovich/Jak Crawford
FerrariCharles LeclercAntonio Fuoco/Arthur Leclerc
HaasEsteban OconRyo Hirakawa
McLarenOscar PiastriPatricio O’Ward
MercedesGeorge RussellAndrea Kimi Antonelli
RBLiam LawsonAyumu Iwasa
Red BullYuki TsunodaIsack Hadjar
SauberNico HulkenbergGabriel Bortoleto
WilliamsCarlos SainzLuke Browning
 
Tässä ilmeisesti listattu kuskit, jotka ajelevat tällä viikolla testejä. Lähde: Autosport


TeamTyre test allocationYoung driver allocation
AlpinePierre GaslyJack Doohan
Aston MartinLance StrollFelipe Drugovich/Jak Crawford
FerrariCharles LeclercAntonio Fuoco/Arthur Leclerc
HaasEsteban OconRyo Hirakawa
McLarenOscar PiastriPatricio O’Ward
MercedesGeorge RussellAndrea Kimi Antonelli
RBLiam LawsonAyumu Iwasa
Red BullYuki TsunodaIsack Hadjar
SauberNico HulkenbergGabriel Bortoleto
WilliamsCarlos SainzLuke Browning

Miksi Ferrari ajattaa tuota Arthur Leclerciä? Eihän se kuulu enää Ferrarin akatemiaan? Nyt päättyneellä F2-kaudellahan kaveri ei edes ajanut.
 
Miksi Ferrari ajattaa tuota Arthur Leclerciä? Eihän se kuulu enää Ferrarin akatemiaan? Nyt päättyneellä F2-kaudellahan kaveri ei edes ajanut.
Sekä Fuoco että A. Leclerc ovat Ferrarin simulaattorikuskeja (development driver), joten haettaisiinko tuossa jotain korrelaatiota datalle tms.

Tai messias Charles on puhunut veljelleen pari sessiota F1-auton ratissa.
 
Olisihan se jos täälläkin joku Nordea tms tukisi suomalaisia autourheilijoita. Eli rahaa tulisi sieltä missä sitä melkein rajattomasti on.
 
Olisihan se jos täälläkin joku Nordea tms tukisi suomalaisia autourheilijoita. Eli rahaa tulisi sieltä missä sitä melkein rajattomasti on.
Ei lähde Nordea,DB tmv. tukemaan (ajatusleikin tasollakaan), koska ei suomalainen/suomalaisia pankkikonserni. Landemetsäpankki OP voisi lähteä, jos kyse olisi hevosista, mutta kun kyse hevosvoimista, niin ei sekään ropoja upota. Kyllä vaikeaa on suomesta kaivaa moottoriurheiluun rahaa, kun se ei ole kultturellia ja salonkikelpoista.
 
No silti olisi hyvä muistaa että Sainz on kuskina olennaisesti parempi kuin Bottas, tai ainakin jos kyse on siitä että kumpi saisi 2025 enemmän aikaiseksi samalla autolla.
"Maksukuskeja" tuolla nyt on ollut jollain tulkinnalla suurin osa, mukaanlukien Wihuri-Bottas tai esim. Santander-Alonso. Kimi oli jonkin aikaa maksukuskien kuningas kun sai parikymmentä miljoonaa siitä että ei ajanut formuloita.
 
Olisihan se mielenkiintoista jollain yhtälöllä nähdä minkä verran pisteitä Bottas olisi tämän vuoden Williamsilla saanut.
(Varmaan joku skenaario-softa tuohonkin olemassa).
 
Viimeksi muokattu:
No silti olisi hyvä muistaa että Sainz on kuskina olennaisesti parempi kuin Bottas, tai ainakin jos kyse on siitä että kumpi saisi 2025 enemmän aikaiseksi samalla autolla.
"Maksukuskeja" tuolla nyt on ollut jollain tulkinnalla suurin osa, mukaanlukien Wihuri-Bottas tai esim. Santander-Alonso. Kimi oli jonkin aikaa maksukuskien kuningas kun sai parikymmentä miljoonaa siitä että ei ajanut formuloita.
Olennaisesti parempi millä mittarilla? Ei ainakaan tilastojen perusteella ole.
 
tuon mukaan Michael Schumacher ja Lewis Hamilton ovat kaikkien aikoijen parhaat
Ja all-time sijalla #8 hyvin valtterimaisen uran tehnyt Rubens Barrichello. 😎 Vale sijalla #11. Keräähän niitä pisteitä hitaampikin kuski jos vuosien ajan saa körötellä pitkiä kausia ylivoimaisella kalustolla kun tyytyy koiran rooliin.

Näiden kahden kestomenestyjän väliin sijoittuu Jenson Buttonin (#10) lisäksi muuan Ayrton Senna (#9). Brasilialaisista Barrichello siis menestyneempi.

Vasta kaukaa Valtterin takaa löytyvät myös esim. Mika Häkkinen (#20) ja Niki Lauda (#22). Sitten vielä reilummin Valea paskempia kuskeja olivat aikoinaan Emerson Fittipaldi (#33) sekä Juan-Manuel Fangio (#43).

On se Valtteri vaan kova. 💪Harmi kun köyhän talon poikaa sorsitaan eikä anneta Williamsin penkkiä vaikka on kaikkia tuollaisia maksukuskeja paljon parempi!!!
 
No, onhan tuolla vertailukelpoista dadaa vuosilta 2015-2016, kun kumpikin (Sainz ja Bottas) ajeli jollain muulla kuin "voittaja-autolla".
 
Ja all-time sijalla #8 hyvin valtterimaisen uran tehnyt Rubens Barrichello. 😎 Vale sijalla #11. Keräähän niitä pisteitä hitaampikin kuski jos vuosien ajan saa körötellä pitkiä kausia ylivoimaisella kalustolla kun tyytyy koiran rooliin.

Näiden kahden kestomenestyjän väliin sijoittuu Jenson Buttonin (#10) lisäksi muuan Ayrton Senna (#9). Brasilialaisista Barrichello siis menestyneempi.

Vasta kaukaa Valtterin takaa löytyvät myös esim. Mika Häkkinen (#20) ja Niki Lauda (#22). Sitten vielä reilummin Valea paskempia kuskeja olivat aikoinaan Emerson Fittipaldi (#33) sekä Juan-Manuel Fangio (#43).

On se Valtteri vaan kova. 💪Harmi kun köyhän talon poikaa sorsitaan eikä anneta Williamsin penkkiä vaikka on kaikkia tuollaisia maksukuskeja paljon parempi!!!
Tässä oli nyt kyse siitä, että onko Sainz OLENNAISESTI parempi kuski kun Bottas ja tilastojen valossa näitä kahta vertaillessa näin ei ole. Ei edes parempi kuski. Ja kyllä, vaikka kuinka olisi pelin henki, niin se on silti perseestä että joku sponsori vaikuttaa siihen saatko tallipaikan vai et.
 
Tässä oli nyt kyse siitä, että onko Sainz OLENNAISESTI parempi kuski kun Bottas ja tilastojen valossa näitä kahta vertaillessa näin ei ole. Ei edes parempi kuski. Ja kyllä, vaikka kuinka olisi pelin henki, niin se on silti perseestä että joku sponsori vaikuttaa siihen saatko tallipaikan vai et.
Tilastojen valossa kyllä, Valtteri on kerännyt urallaan enemmän pisteitä kuin Sainz. Se on kiistämätön fakta. Melkoiset Suomi-lasit saa kuitenkin olla harhaisessa päässä jos tuollaisen käppyrän avulla saa itsensä vakuuttuneeksi siitä, että ilman jotain sponsorirahoja mikään talli mieluummin palkkaisi kaudelle 2025 Suomen nopeimman Valtterin kuin Sainzin.

Tilastoja tuijottaessaan kannattaa kuitenkin muistaa, että sillä Mersulla, jolla Vale pisteensä keräsi, olisi nykygridistä varmaan kuka tahansa paitsi Lance huristellut muutaman kerran putkeen MM-kakkoseksi ja paikka sinetöity "All time top-15 kuskina" tai jotain. :D
 
Tilastojen valossa kyllä, Valtteri on kerännyt urallaan enemmän pisteitä kuin Sainz. Se on kiistämätön fakta. Melkoiset Suomi-lasit saa kuitenkin olla harhaisessa päässä jos tuollaisen käppyrän avulla saa itsensä vakuuttuneeksi siitä, että ilman jotain sponsorirahoja mikään talli mieluummin palkkaisi kaudelle 2025 Suomen nopeimman Valtterin kuin Sainzin.

Tilastoja tuijottaessaan kannattaa kuitenkin muistaa, että sillä Mersulla, jolla Vale pisteensä keräsi, olisi nykygridistä varmaan kuka tahansa paitsi Lance huristellut muutaman kerran putkeen MM-kakkoseksi ja paikka sinetöity "All time top-15 kuskina" tai jotain. :D
Bottas keräsi pisteitä ihan mukavasti jo ennen mersuaikoja Williamsilla. Ja totta helvetissä mä nyt olisin ton penkin mielummin Bottakselle suonut. Ei mulla Sainzin kanssa ole sitäkään vähää yhteistä mitä Bottaksen.
 
Bottas keräsi pisteitä ihan mukavasti jo ennen mersuaikoja Williamsilla. Ja totta helvetissä mä nyt olisin ton penkin mielummin Bottakselle suonut. Ei mulla Sainzin kanssa ole sitäkään vähää yhteistä mitä Bottaksen.
Mäkin mielellään näkisin formuloita ajelemassa itseni ja omat kaverini. Heidän kanssa mulla on yhteistä ja olishan se kiva jätkien kanssa kiertää maailmaa vähän ajelemassa. Jostain syystä me ei kuitenkaan siellä olla. Enpä oo aiemmin tajunnut, että ainoat syylliset on Santanderin miljoonat ja mätä laji. :(
 
Olipa taas yllätys nähdä sekin kanta, että joo kuka tahansa olisi sillä Mersulla Lewiksen rinnalla pärjännyt vähintään yhtä hyvin tai varmasti oikeastaan paremmin kuin Bottas. Mutta niin vaan ei esimerkiksi Perezkään maailmanmestarin rinnalla kaiken paineen alla tunnu pärjäävän Maxille. Totta kai tuolla moni kuljettaja varmaankin pärjäisi paremmalla autolla paremmin kuin huonolla kalustolla, mutta ei niitä saavutuksia kukaan voi pois ottaa. Bottaksesta odotettiin Suomessa monien silmissä maailmanmestaria, mikä on pahimmillaan täysin vääristänyt sen koko uran merkittävyyden ja saavutukset.

Ensi kaudessa on sentään se hyvä puoli, ettei ole enää niitä itkijöitä kisaviikonloppuna täällä valittamassa, miten Bottaksen pitäisi tulla pois. Ehkä keksivät sitten uuden maalin.
 
Mäkin mielellään näkisin formuloita ajelemassa itseni ja omat kaverini. Heidän kanssa mulla on yhteistä ja olishan se kiva jätkien kanssa kiertää maailmaa vähän ajelemassa. Jostain syystä me ei kuitenkaan siellä olla. Enpä oo aiemmin tajunnut, että ainoat syylliset on Santanderin miljoonat ja mätä laji. :(
Yritä muodostaa viestejä joissa on jotakin järkeä.
 
Olipa taas yllätys nähdä sekin kanta, että joo kuka tahansa olisi sillä Mersulla Lewiksen rinnalla pärjännyt vähintään yhtä hyvin tai varmasti oikeastaan paremmin kuin Bottas. Mutta niin vaan ei esimerkiksi Perezkään maailmanmestarin rinnalla kaiken paineen alla tunnu pärjäävän Maxille. Totta kai tuolla moni kuljettaja varmaankin pärjäisi paremmalla autolla paremmin kuin huonolla kalustolla, mutta ei niitä saavutuksia kukaan voi pois ottaa. Bottaksesta odotettiin Suomessa monien silmissä maailmanmestaria, mikä on pahimmillaan täysin vääristänyt sen koko uran merkittävyyden ja saavutukset.

Ensi kaudessa on sentään se hyvä puoli, ettei ole enää niitä itkijöitä kisaviikonloppuna täällä valittamassa, miten Bottaksen pitäisi tulla pois. Ehkä keksivät sitten uuden maalin.
Älä nyt aliarvioi, kyllä sieltä tulee kommenttia miten Bottas olisi voinut vielä huonommin suorittaa, vaikka ei ole ajamassa.
 
Tilastojen valossa kyllä, Valtteri on kerännyt urallaan enemmän pisteitä kuin Sainz. Se on kiistämätön fakta. Melkoiset Suomi-lasit saa kuitenkin olla harhaisessa päässä jos tuollaisen käppyrän avulla saa itsensä vakuuttuneeksi siitä, että ilman jotain sponsorirahoja mikään talli mieluummin palkkaisi kaudelle 2025 Suomen nopeimman Valtterin kuin Sainzin.

Tilastoja tuijottaessaan kannattaa kuitenkin muistaa, että sillä Mersulla, jolla Vale pisteensä keräsi, olisi nykygridistä varmaan kuka tahansa paitsi Lance huristellut muutaman kerran putkeen MM-kakkoseksi ja paikka sinetöity "All time top-15 kuskina" tai jotain. :D
Lance on ottanut podiumit ja paalukin löytyy keskitason kalustolla. Miksei olisi voinut olla mm-kakkonen Mersulla. Luultavasti Valtterin tasaisuus olisi puuttunut, mutta pisteet olisivat riittäneet. Kyllä se varman kakkoskuskin ura vaatii tiettyä luonnetta ja henkistä kovuutta.

Perez on hyvä esimerkki. Koko uran parhaat suoritukset silloin kun ei kukaan odota mitään. Nuorempana jo pääsi McLarenille ja hommasta ei tahtonut tullut mitään. Sitten taas hyviä väläytyksiä ilman paineita ennen nykyistä pestiä.
 
Bottas jatkaa Sauberin haukkumista (tai oikeammin HS.fi postaa 5 päivän vanhan haastattelun uutena).

Joka tapauksessa Bottaksen urasta tulee mieleen Barrichello.

Vertailu Barrichellon ja Bottaksen urasta:
F3-mestaruus <> GP3-mestaruus
Vaikea debyyttikausi, vain kerran pisteillä toiseksi viimeisessä kisassa <> Vaikea debyyttikausi, vain kerran pisteillä toiseksi viimeisessä kisassa
Yllättää aika-ajoissa sateella (Spa 1994) <> Yllättää aika-ajoissa sateella (Montreal 2013)
Peittoaa rämäpäisen tallitoverinsa (Irvine) <> Peittoaa rämäpäisen tallitoverinsa (Maldonado)
Peittoaa kokeneen tallitoverin (Brundle) <> Peittoaa kokeneen tallitoverin (Massa)
Tekee vaikutuksen ajamalla podiumeja pienemmässä tallissa (Stewart) <> Tekee vaikutuksen ajamalla podiumeja pienemmässä tallissa (Williams)
Pääsee huipputalliin, mutta joutuu tyytymään kakkoskuskin rooliin <> Pääsee huipputalliin, mutta joutuu tyytymään kakkoskuskin rooliin.
Viimeinen kausi surkea ja korvataan nuorella brasilialaisella (Bruno Senna) <> Viimeinen kausi surkea ja korvataan nuorella brasilialaisella (Bortoleto)
11 voittoa ja 68 podiumia <> 10 voittoa ja 67 podiumia

Toki erojakin löytyy, kuten Barrichellon menestys Brawn GP:llä ja huomattavasti pidempi ura (19 vuotta vs. 12 vuotta).
 
Aivan mielettömän turha tommonen kuljettajien "vertailusivusto". Niin kauan, kun vertailtavat kuljettajat eivät ole kisanneet täysin samanlaisella kalustolla, samana aikakautena, toisiaan vastaan, ilman tallien ykkös-/kakkoskuskimäärittelyä, ei ole mitään mittaria, joka antaisi oikeasti vertailukelpoista tilastodataa kuljettajien "paremmuudesta".

Oikeastaan ainoa mittari joka voisi oikeasti kertoa jotain järkevää olisi subjektiivisempi "kuinka kuljettaja on kyennyt vastaamaan odotuksiin nähden suhteessa auton suorityskykyyn", ja tätä pitäisi tarkastella joka kisassa hieman päivitetyltä kantilta ottaen huomioon kulloisenkin tilanteen tallien tasoerot huomioiden. Perez ei olisi tässä tilastossa vahvoilla...
 
Omat tajunnanvirta-ajatukset Bottaksesta.

Formula 1 -kausi 2013 – Wikipedia - Bottas pisteissä 17., Maldonado 18.
Formula 1 -kausi 2014 – Wikipedia - Bottas pisteissä 4., Massa 7.
Formula 1 -kausi 2015 – Wikipedia - Bottas pisteissä 5., Massa 6.
Formula 1 -kausi 2016 – Wikipedia - Bottas pisteissä 8., Massa 11.

Massa on omasta mielestä sellainen keskikasti+ kuljettaja. Voittoja 11, paalupaikkoja 16.
Onneks Massa ei koskaan voittanut maailmanmestaruutta. Miettikää Räikkönen ja Massa, samalla yksinkertaisten maailmanmestareiden listalla. Mutta ei, vain Räikkönen on heistä se yksinkertainen.

Mersulla Bottas oli pisteissä kaks kertaa 2., ja kaks kertaa 3., kerran 5. ja tallikaverina oli ehkä kaikkien aikojen paras kuljettaja.

Nyt Alfa Romeolla on ollut tallikaverina Zhou Guanyu mikä on ollut kyllä ihan surkea ja välillä Bottas on ollut sekunnin nopeampi aika-ajoissa ja kisassa lähes aina parempi.

Eli Williamsilla oli tallikaverina loppu-uraansa ajava keskikasti+ kuljettaja ja surkea Maldonado (vaikka sen yhden kilpailun voitti), Alfalla surkea Zhou ja sitten Mersulla ehkä kaikkien aikojen paras kuljettaja.

Bottas pisti välillä Hamiltonia päihin aika-ajossa (20 paalupaikkaa) ja voitti 10 kilpailua.

On selvää, ettei Bottas ole Hamiltonin tasoinen kuljettaja, koska... no kukaan ei ollut Hamiltonin tasoinen kuljettaja kun ne ajoi tallikavereina, mutta oli monesti varsin nopea.
Zhouta vastaan lähes jatkuvasti parempi.

Eli Bottaksella on ollut tallikaverina historian joko paras kuski, tai sitten sellainen surkea kuski. Sen takia Bottaksen tasoa on mun mielestä tosi vaikea arvioida tarkasti.

Jos Hamilton ja Verstappen on mun mielestä asteikolla 1-10 jotain 9+, Massa on 7+, Sainz on 8(+), Leclerc on 9, Räikkönen 9(+), Kovalainen on 7+, niin kyllä mun mielestä Bottas on 8(+). Noi sulut tarkoittaa, että kun on "osuu kohdilleen"-päivä.

Kun miettii kuinka hyviä kuljettajia siellä on Bottaksen aikana ajanut ja on kuitenkin ottanut 67 palkintopallia, 20 paalupaikkaa ja 10 voittoa, niin ei kauhean paska kuljettaja voi olla. Sen takia 8(+).

Mun mielestä Bottasta haukutaan turhaan ja harmi että Bottas ei saanut tallipaikkaa. Toivottavasti saa vielä mahdollisuuden!
 
Williamsilla Valtteri oli autoon nähden hyvä ja ilmeinen flirtti Clairen kanssa piti tallin ilmapiirin virkeänä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 381
Viestejä
4 536 359
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom