F1 Yleiskeskustelu

Toki tällä hetkellä se ólisi juuri ainoastaan se raha joka talleja Perezissä kiinnostaisi.
 
Tavallaan Perez kyllä hiukan säälittäkin, vaikka on sanottava että parhaiten on sopinut siihen Maxin autoon, kai muistetaan miten surkeasti pari edellistä pärjäsi? -Jotka todistaneet olevansa ihan ajomiehiä kuitenkin. Bottakselle RedBull olisi pahempaa kuin mikään, en soisi hänelle kyllä moista. Eikä ole sinne kyllä menossa, eikä pääsemässä. MInä Bottaksena kyllä siirtyisin vaikka purjehtimaan, mutta ajohaluisena toki jotkin LeMansit voisi sopia hänelle paremmin...
 
Eli kun Saksalainen autofirma palkkaa saksalaisen kuskin niin se tarkoittaa että ei Bottas kiinnosta?
Bottas sanoi itse että ilmoitus Hulkin pestistä oli yllätys, koska oli annettu ymmärtää tallilta toista neuvottelujen kulusta. Eipä tuo hirveästi luottamusta kasvata jatkon kannalta.
 
Toki sanoihan Valtsu hetki sitten että neuvotellut koko ajan myös Audin kanssa, meni vaan resetin kautta neuvottelut nyt, kun aiemmat sakut lähti ryyppäämään ja tuli nämä pasta/soosi-miehet tilalle.

Sinänsähän koko tilanne on managerien homma hoitaa asia kuskin parhaaksi, siitä niille maksetaan ihan helvetisti.
 
Ei Bottaksella taida olla enää muuta toivoa kuin Mersun yhden vuoden pesti, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Kick on jo osoittanut ettei ole kiinnostunut jatkamaan papereita, käytännössä Hulkin palkkaaminen yllättäen osoitti tämän. En ihmettelisi jos päätyisivät pitämään Zhoun (rahan takia).
Sinällään mielenkiintoista, että jatko piti olla pari kuukautta sitten "99% varma". Joku talli on kairannut neuvotteluissa kakkoseen ja huolella (todnäk Williams).
Samat ajatukset Valtterin mahdollisuuksien suhteen. Se on Mersu tai "Game over man!" Bottaksen tyyliselle/ikäiselle kuskille ei ole enää paikkaa missään muualla kuin Mersulla. Audi ei kahta eläkeläistä ota uutta projektia käynnistelemään. Alpinea ei ilmeisesti kiinnosta Bottas lainkaan, tai ei ainakaan ole mitään huhuja. Toto voisi vanhojen hyvien aikojen kunniaksi pelastaa Valtterille vielä vuoden. Toki Red Bull voisi ohittaa koko oman kuskiakatemiansa ja pestata Bottaksen jo nyt syksyllä tuomaan tarvittavat tallipisteet.

edit. 99% varmaa vai miten se nyt oli. On kyllä niin "suomi-ilmiö", jos tuo 1% toteutuu.
 
Viimeksi muokattu:
Koko maailmanhistorian on suomen urheilun päällä ollut huonompi onni kaikessa. Jos joku asia voi mennä pieleen, niin suomalaisella se menee. Ei näitä asioita tapahdu esim muiden pohjoismaiden, keskieuroopan tai jenkkien urheilijoille.
 
Koko maailmanhistorian on suomen urheilun päällä ollut huonompi onni kaikessa. Jos joku asia voi mennä pieleen, niin suomalaisella se menee. Ei näitä asioita tapahdu esim muiden pohjoismaiden, keskieuroopan tai jenkkien urheilijoille.
Haha, näinpä, kun katsoo miten monta norskia, ruotsalaista ja kas, yksi tanskalainen on nyt vormuloissa, tosin saa kenkää mut ois saanu jo eilen jos ois suomalainen? ;-D
 
Tavallaan Perez kyllä hiukan säälittäkin, vaikka on sanottava että parhaiten on sopinut siihen Maxin autoon, kai muistetaan miten surkeasti pari edellistä pärjäsi? -Jotka todistaneet olevansa ihan ajomiehiä kuitenkin. Bottakselle RedBull olisi pahempaa kuin mikään, en soisi hänelle kyllä moista. Eikä ole sinne kyllä menossa, eikä pääsemässä. MInä Bottaksena kyllä siirtyisin vaikka purjehtimaan, mutta ajohaluisena toki jotkin LeMansit voisi sopia hänelle paremmin...


Huonommin Perez on mun mielestä hommansa hoitanut kun Albon tai Gasly, olihan se toki podiumilla kun oli ylivoimasesti nopein auto mutta nyt kun ei enään ole niin hädintuskin 10 sakkiin yltää. 21 kausi oli kyllä hyvä Pereziltä, muuten en nää kyllä kehumista.
 
Redditissä oli juuri muuten ihan mielenkiintoinen kuva hieman tähän liittyen eli paljonko mitaleja on kuhunkin maahan tullut:
7d9w434mzwed1.png

Kannattaa huomioida, että on järjestetty hieman hölmösti kultamitalien määrän mukaan eikä kokonaismäärän. Mutta vielä kun otetaan huomioon montako kuskia kustakin maasta on ollut historian saatossa niin suomen tilanne on aika uskomaton:

No. of the drivers representing each nation:
  1. United Kingdom - 178
  2. Germany - 63
  3. Brazil - 33
  4. France - 80
  5. Netherlands - 18
  6. Finland - 9
  7. Australia - 20
  8. Italy - 116
  9. Austria - 17
  10. Argentina - 29
Lähde: Reddit - Dive into anything
 
Vähintään joku muistotilaisuus/konsertti pitäisi suomessa suurhallissa Valtterille järjestää, jos kaikki menetetty ja loppu tulee.
 
Tavallaan Perez kyllä hiukan säälittäkin, vaikka on sanottava että parhaiten on sopinut siihen Maxin autoon, kai muistetaan miten surkeasti pari edellistä pärjäsi? -Jotka todistaneet olevansa ihan ajomiehiä kuitenkin. Bottakselle RedBull olisi pahempaa kuin mikään, en soisi hänelle kyllä moista. Eikä ole sinne kyllä menossa, eikä pääsemässä. MInä Bottaksena kyllä siirtyisin vaikka purjehtimaan, mutta ajohaluisena toki jotkin LeMansit voisi sopia hänelle paremmin...
Miksi Bottaksella menisi bullilla huonommin kun mersulla meni? Jos saisi yhtään auton itselleen sopivaksi, niin en näe mitään syytä etteikö voisi pärjätä. Ja tämän hetken Pereziin verrattuna ei tarvisi todellakaan edes mitään huippusuoritusta. Ja tallillehan Bottas olisi täydellinen kuski Maxin wingmaniksi. Varmasti ei kyseenalaista mitään ja tekee asiat juuri niinkun käsketään. Tuo auton suht varmasti maaliin, eikä nyt varmaan olisi mikään gridin kallein mies ainakaan tällä hetkellä, kun ei nyt hirveesti tuota valinnanvaraa ole.
 
No sekin vielä. Koko maailma naura Red Bullin touhulle. Liekö joku huumekartelli kirstää tallia hornerin salasuhde kuvilla?
 
No sekin vielä. Koko maailma naura Red Bullin touhulle. Liekö joku huumekartelli kirstää tallia hornerin salasuhde kuvilla?
Eiköhän Red Bullilla ole tavoite saada tallimestaruus tästä kaudesta. Perez ei ole loistava, mutta ei se ole surkeinkaan vaihtoehto ottaen huomioon olosuhteet.

Jos siihen nyt mentäisiin uusi kuljettaja ottamaan, niin sillä menisi toinen puolisko kaudesta "opeteltaessa" auto ja tallin toimintatapa. Tällöin riski olisi vielä suurempi kuin Perezin kanssa. Kausi 2025 toki oma lukunsa.
 
Miksi Bottaksella menisi bullilla huonommin kun mersulla meni? Jos saisi yhtään auton itselleen sopivaksi, niin en näe mitään syytä etteikö voisi pärjätä. Ja tämän hetken Pereziin verrattuna ei tarvisi todellakaan edes mitään huippusuoritusta. Ja tallillehan Bottas olisi täydellinen kuski Maxin wingmaniksi. Varmasti ei kyseenalaista mitään ja tekee asiat juuri niinkun käsketään. Tuo auton suht varmasti maaliin, eikä nyt varmaan olisi mikään gridin kallein mies ainakaan tällä hetkellä, kun ei nyt hirveesti tuota valinnanvaraa ole.
Sehän nyt riippuu ihan minkälaisesta auton tasapainosta bottas pitää. Perezhän oli -22 kaudella vielä suht lähellä verstappenia, mutta autoa on kehitetty koko ajan verstappenille etupainotteisemmaksi. Voihan sitä autoa säätää sitten itselle sopivaksi, mutta kärsiikö siinä samalla auton nopeus?
 
Enää siis kolme kuskin paikkaa auki kaudelle 2025.

Eli Mersu, Alpine ja Sauber/Audi.

Se ei enää mikään kovin iso mahdollisuus ole, että Valtteri Bottas ajaisi kaudella 2025 F1 kisakuskina. Toisaalta eiköhän hän jo sen verran rahaa tehnyt F1 kuskina, että pärjää loppuelämänsä vapaaherrana vaikka.

Mielenkiintoinen kysymys on, että milloin seuraavan kerran tämän kauden jälkeen nähdään suomalainen F1 kisakuskina. Kenties 2030-luvulla sitten?
 
Enää siis kolme kuskin paikkaa auki kaudelle 2025.

Eli Mersu, Alpine ja Sauber/Audi.

Se ei enää mikään kovin iso mahdollisuus ole, että Valtteri Bottas ajaisi kaudella 2025 F1 kisakuskina. Toisaalta eiköhän hän jo sen verran rahaa tehnyt F1 kuskina, että pärjää loppuelämänsä vapaaherrana vaikka.

Mielenkiintoinen kysymys on, että milloin seuraavan kerran tämän kauden jälkeen nähdään suomalainen F1 kisakuskina. Kenties 2030-luvulla sitten?
Nii oisko se Räikkönen tai Taponen seuraavana. Toinen on putkessa pidemmällä mutta riittääkö loppuun saakka? Toisaalta Bottaskin tuli vähän puskista aikoinaan joten toivotaan että sieltä on joku matkalla.
 
Ehtiiköhä sitä suomalaisvoittajaa enää näkeen. Onneksi wrc:ssä menee lujaa. Räikkönen? :D Hällä on varmasti ainaki taustatuet ja joukot kunnossa, veikkaan.
 
Mielenkiintoinen kysymys on, että milloin seuraavan kerran tämän kauden jälkeen nähdään suomalainen F1 kisakuskina. Kenties 2030-luvulla sitten?
Taponen ajanee ensi kaudella jo F3:ssa. Tarkoittanee sitä, että jos menestystä tulee sielläkin, niin nosto F1:een on hyvin mahdollinen lähivuosina.
 
Taponen ajanee ensi kaudella jo F3:ssa. Tarkoittanee sitä, että jos menestystä tulee sielläkin, niin nosto F1:een on hyvin mahdollinen lähivuosina.
Ei se pelkkä menestyminen alemmissa luokissa välttämättä riitä, saati ole mikään tae F1- tallipaikasta.
 
Perez jatkaa uraansa Red Bull:lla. Ei kenkää, ainakaan tällä kaudella.

Hieman toivoin että olisivat vaihtaneet kuskia, mutta näin sitten. Olin melko varma että kenkää saa, vaan väärässä olin. Mielenkiintoista olisi tietää tarkalleen syy, miksi päätyivät pitämään Perezin. Vaikea uskoa, että kysymys olisi vain rahasta.
 
Hieman toivoin että olisivat vaihtaneet kuskia, mutta näin sitten. Olin melko varma että kenkää saa, vaan väärässä olin. Mielenkiintoista olisi tietää tarkalleen syy, miksi päätyivät pitämään Perezin. Vaikea uskoa, että kysymys olisi vain rahasta.
Eiköhän se ole vain rahasta kyse, helpompi luopua sopimuksesta kauden jälkeen, kuin kesken kauden, näin maalaisjärjellä.
 
Hieman toivoin että olisivat vaihtaneet kuskia, mutta näin sitten. Olin melko varma että kenkää saa, vaan väärässä olin. Mielenkiintoista olisi tietää tarkalleen syy, miksi päätyivät pitämään Perezin. Vaikea uskoa, että kysymys olisi vain rahasta.
Perezin ja RB:n kohdalla on aina kyse rahasta. Meksiko, Singapore, Vegas jne tulossa niin sponsorit ei varmaan halunneet luopua näistä.
 
Eikä toikaan nyt mitenkään kirkossa kuulutettu että robin räikkönen yleensäkin pääsis edes f1.siin
 
Mistäs luulette lajissa yleensä olevan kyse jollei rahasta? Ajamisenilosta? ;-D

Rahastahan se toki kaikilla on kyse. Harmillista silti, että top4 tallien osalta kaikki muut kuin Red Bull vaikuttaisivat valitsevan molemmat kuskinsa taitojen ja nopeuden perusteella. Rahaa pyritään tekemään sitten tulosten, näkyvyyden yms. kautta. Red Bull sitten poikkeuksena tyytyy valitsemaan kakkosensa vähemmän urheilullisesti suoraan sen kuskin mukana tulevan rahan perusteella. Toki osasyynä varmasti viimekauden ylivoimainen auto, jonka perusteella saattoi kuvitella ettei jatkossakaan tarvita kuin Max molempien mestaruuksien nappaamiseen. Sitä suuremmalla syyllä kyllä toivoisi, että tämä kostautuu Red Bullille ja tallimestaruus menisi McLarenille.
 
Niin toki rahastahan Formuloissa on kysymys loppujen lopuksi. Ilmaisin itseni huonosti, kun kirjoitin että epäilen että Perezin kohdalla kysymys ei olisi ollut vain rahasta. Tarkoitin, että epäilen, että kysymys ei olisi vain hänen sponsoripotistaan. Ja toisaalta siitä ei ainoastaan ollutkaan kysymys. Uutisissahan luki, että he "uskovat yhä" Pereziin. Joten luottamus siihen, että Perezin suorittaminen paranee on yhä olemassa Hornerilla ja Markolla. Jos tuota luottamusta ja uskoa ei olisi ja olisivat vakuuttuneita, että Perez ei nouse ja tulee kyntämään vain pisteiden ulkopuolella, niin tuskin saisi jatkaa.

Mielenkiintoista nähdä miten Perezin loppukausi menee.

Edit: Jatkan vielä sen verran, että Horner ja Marko kuitenkin piti Perezin tilanteesta palaverin. Tuskin siihen olisi ollut tarvetta jos kysymys olisi vain siinä mielessä rahasta, että Perezin kyntämisellä ja suorittamisella ei ole mitään väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Tai siis on sanottu että Markolla sitä luottoa Pereziin ei ole, mutta kun Horner/tukijansa voivat käytännössä päättää mitä tehdään niin siksi P jää.
 
Eikä toikaan nyt mitenkään kirkossa kuulutettu että robin räikkönen yleensäkin pääsis edes f1.siin
No ei tietenkään ole. Ja tohon nyt olisi vielä niin pitkä aikakin, että kiinnostaako Robinia enää koko moottoriurheilu ammatillisessa mielessä enää siinä vaiheessa kun ikä olisi kohdallaan.
 
Kuuluu kyllä myös niihin valintoihin joita ihmettelen jos näin.

Toisaalta Alpine voi melko pienellä riskillä valita kuskin omasta akatemiastaan keräämään kokemusta. Tuolla autolla tuskin pystytään kummoisiin vielä seuraavallakaan kaudella niin lienee aika sama kuka sitä toista autoa ajaa. Gasly sitten napsii ne satunnaiset pisteet mitä on tarjolla. Toisin vaikka Mersulla, jossa kokemattoman kuskin valinta on huomattavasti isompi riski kun auto kykenee ainakin ajoittain jopa voittoihin.
 
Eli siis jos Bottas saakin sen Mersu-pestin, joka ehkä enemmän on tällainen fanien märkä uni kuin lajin medioiden vakavaa spekulaatiota tässä kohtaa, saadaan ehkä vuoden verran katsella suomalaisen napsivan pisteitä ja hyvässä lykyssä palkintopallisijaakin. Vuoden jälkeen vaan voi olla tiukkaa saada mistään jatkoa, vaikka ainahan F1 osaa yllättää.

Jos taas Bottas saa Sauberilta sen jatkon, täytyy mahdollisesti vielä seuraava vuosi katsella, miten pisteet lipsuu suomalaisen ulottumattomiin, mutta kääntöpuolena sopimus jatkuisi Audi-vuosiin, jolloin saattaa käydä niinkin hyvin, että Audi ottaa lupaavan lentävän lähdön sen sijaan, että tarpoisi ensimmäiset vuotensa.

Alpine sitten vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä. Näiden vaihtoehtojen valossa se Bottaksen F1-uran katkokin näyttää vähän todennäköisemmältä kuin keväällä, jolloin syystä tai toisesta Bottas oli hyvinkin varma jatkostaan.
 
Eli siis jos Bottas saakin sen Mersu-pestin, joka ehkä enemmän on tällainen fanien märkä uni kuin lajin medioiden vakavaa spekulaatiota tässä kohtaa, saadaan ehkä vuoden verran katsella suomalaisen napsivan pisteitä ja hyvässä lykyssä palkintopallisijaakin. Vuoden jälkeen vaan voi olla tiukkaa saada mistään jatkoa, vaikka ainahan F1 osaa yllättää.

Jos taas Bottas saa Sauberilta sen jatkon, täytyy mahdollisesti vielä seuraava vuosi katsella, miten pisteet lipsuu suomalaisen ulottumattomiin, mutta kääntöpuolena sopimus jatkuisi Audi-vuosiin, jolloin saattaa käydä niinkin hyvin, että Audi ottaa lupaavan lentävän lähdön sen sijaan, että tarpoisi ensimmäiset vuotensa.

Alpine sitten vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä. Näiden vaihtoehtojen valossa se Bottaksen F1-uran katkokin näyttää vähän todennäköisemmältä kuin keväällä, jolloin syystä tai toisesta Bottas oli hyvinkin varma jatkostaan.

Mahtoikohan Bottaksen varmuus olla peräisin oman tallin antamasta käsityksestä vai ajatuksesta, että Williams on kiinnostunut palkkaamaan ja Sainz tuskin menee sinne. Itselleni tuli ainakin yllätyksenä tuo Sainzin meno Williamsille ja tämä taisi olla Bottaksen kannalta se huonoin ratkaisu.

Mersun 1v pestiä en sinänsä pitäisi pelkkänä villinä kuvitelmana. Elleivät nyt oikeasti repäise ja palkkaa Antonellia jo 2025 kaudelle. Fiksumpaa olisi ehkä ottaa hänet 2026 ja kokeilla vuoden sopparia jonkun kokeneemman kanssa eikä tuohon kovin montaa vaihtoehtoa ole. Bottas lienee kuitenkin mielekkäämpi valinta kuin esimerkiksi Magnussen.
 
Steiner on sillä kannalla, että Vade tulisi olemaan Audin valinta.
 
Viimeksi muokattu:
FIA päivittää F1-sääntöjä Kiinan GP:n hämmennyksen johdosta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Niin toki rahastahan Formuloissa on kysymys loppujen lopuksi. Ilmaisin itseni huonosti, kun kirjoitin että epäilen että Perezin kohdalla kysymys ei olisi ollut vain rahasta. Tarkoitin, että epäilen, että kysymys ei olisi vain hänen sponsoripotistaan. Ja toisaalta siitä ei ainoastaan ollutkaan kysymys. Uutisissahan luki, että he "uskovat yhä" Pereziin. Joten luottamus siihen, että Perezin suorittaminen paranee on yhä olemassa Hornerilla ja Markolla. Jos tuota luottamusta ja uskoa ei olisi ja olisivat vakuuttuneita, että Perez ei nouse ja tulee kyntämään vain pisteiden ulkopuolella, niin tuskin saisi jatkaa.

Mielenkiintoista nähdä miten Perezin loppukausi menee.

Edit: Jatkan vielä sen verran, että Horner ja Marko kuitenkin piti Perezin tilanteesta palaverin. Tuskin siihen olisi ollut tarvetta jos kysymys olisi vain siinä mielessä rahasta, että Perezin kyntämisellä ja suorittamisella ei ole mitään väliä.
Liberty Mediakin ilmeisesti/mahdollisesti häärinyt Perezin puolesta.
 
FIA päivittää F1-sääntöjä Kiinan GP:n hämmennyksen johdosta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tässä ihan suora linkki artikkeliin (autosport.com)
mm.
Tarkkentaan aika-ajo sääntöä, milloin ei saa jatkaa jos pysähtyy aikajojen aikana muuallekuin varokille ja saa apua.

Sprinttikisan rangaistuksiin muutos , voi siirtyä seuraavan lähdön rangaistukseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 316
Viestejä
4 926 523
Jäsenet
79 342
Uusin jäsen
Oskari Karhu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom