F1 Yleiskeskustelu

Laittaa herran iän kyllä hyvin perspektiiviin :jd: Piastria nuorempi on vielä "Kersantti" Logan
 
Jännö että pitää väkisin roikkua nimenomaan f1:ssä (testikuskina), vaikka tietää varmasti itsekin, että on jo ura ilta-auringon puolella. On kai niitä muita sarjoja joissa olisi tämän tason rattimiehelle avautunut ihan kisakuskin paikka.
 
No en vielä ihan tuomitsis Ricciardoa, mäkki ei selvästikään hänen ajotyyliinsä sopinut, eikä sitä hänen tyylilleen suunniteltu ja sieltä saattaa jossain vaiheessa aueta vielä sauma ajamaan tallissa missä on ykköskuski/paremmin soveltuva auto.
 
No en vielä ihan tuomitsis Ricciardoa, mäkki ei selvästikään hänen ajotyyliinsä sopinut, eikä sitä hänen tyylilleen suunniteltu ja sieltä saattaa jossain vaiheessa aueta vielä sauma ajamaan tallissa missä on ykköskuski/paremmin soveltuva auto.
Joo, hälle sopii ylivoimainen auto, jolla voi jarruttaa pirusti muita myöhemmin. Vieläkö se yks jaksanu jauhaa lähetyksissä huippu-ohittajasta, vaikka red bullin jälkeen vetänyt "miljoona kertaa" syöksypommin ilman tulosta? Muutenki oksettava persoona, sellainen koulukiusaajan perikuva. Kaikkien kaveri, mut mm. Kimistäkää löytäny mitää hyvää. Päinvastoin. Hymyillä kaikki osaa, mut mitä oikeesti oot..
 
Erikoisen erilaisen kuvan oot saanut kaverista kuin mä. Itse juurikin pidän sympaattisena kuskina ja ihan hyvänä ohittajana(toki tällä kaudella virheitä tuli turhautumisen/yliyrittämisen takia paljon)
 
Erikoisen erilaisen kuvan oot saanut kaverista kuin mä. Itse juurikin pidän sympaattisena kuskina ja ihan hyvänä ohittajana(toki tällä kaudella virheitä tuli turhautumisen/yliyrittämisen takia paljon)
Vissii mulle puhuit, vaikket osannu lainata (tää ei ole chätti). Perustele miksi RIC on hyvä ohittaja. Mun mielestä ko. statuksen sai vain ja ainoastaan aikana, jolloin red bullia ajoi. Sen jälkee on perseilly aika paljon ohitustilanteissa.
 
Vissii mulle puhuit, vaikket osannu lainata (tää ei ole chätti). Perustele hyvä ohittaja. Mun mielestä ko. statuksen sai vain ja ainoastaan aikana, jolloin red bullia ajoi. Sen jälkee on perseilly aika paljon ohitustilanteissa.

En kokenut lainaukselle tarvetta kun ei tässä ole mitään älytöntä määrää ole ollut keskustelua mutta käytetään nyt lainauksia niin ei tule paha mieli.

Ricciardo mun mielestä on tehnyt Red Bull urankin jälkeen hyviä ohituksia paikoissa missä niitä ei välttämättä kovin moni kuski tee. Mutta joo siinä oot kyllä oikeassa että on niitä virheitä tullut myös ja yliyrittämistä mikä on johtanun kolareihin.
 
Kymmenen vuotta katsoin formuloita joka kisan käytännössä. Kuitenkin tällä kaudella loppua kohden ei vaa tullut katsottua kisoja, joten tuskin tulee ensi kaudellakaan katsottua. En tiedä mihin kiinnostus lopahti.
 
Jäi kyllä varsin laimea kuva tästä kaudesta itselle ja ensikertaa vuosiin jäi jopa joitain kisoja katsomatta. Seurannut kuitenkin F1:siä jo -70-luvulta asti. Semmonen yksittäinen havainto Bottaksesta tuli tälle kaudelle että jotenkin hiton araksi mennyt ajaminen: jarruttelee eka kierroksilla järkyttävän aikaisin mutkiin jne. Pahin esimerkki oli Mexsikon kisan eka kierros: Käykääs katsomassa mitä siinä tapahtuu. Eli ohitettiin lähdöissä miltei joka kisassa monen kusin toimesta kun kaikki tietää että antaa heti periksi mutkissa. Tosin Valtsu toi auton miltei aina maaliin ja ns. omia virheitä oli erittäin harvakseltaan kauden aikana joten ehkä kuitenkin parempi niin jos vertaa vaikka Magnusenin törmäilyihin kisoissa. Toivoisin kuitenkin enemmän kyynärpäitä Valtterille vastaisuudessa. Yllätys oli myös se että Hamiltton oli niin paljon ongelmissa auton kanssa vs. mister Lauantai:)
 
Sinällään tämän kauden kisat olivat suurin piirtein parhaita ikinä mutta kun ei vain kiinnosta niin ei kiinnosta. Tavan vuoksi varmaan tulee vielä katsottua kunhan näkee kisan ihmisten aikaan mutta ei haittaisi vaikka ilmoittaisivat ettei ajetakaan enää ikinä.
 
Itselläni myös kausi josta en varmaan yhtään kisaa kattonut kokonaan.. innostus lopahti viimekauden viimeiseen kisaan. Todellakin ihan sama vaikkei ajaisi ikinä
 
Allekirjoittaneelle tämä kausi oli järjestyksessään ehkä ~30. abouttiarallaa. Jostain teini-iästä lähtien seurannut aktiivisesti ja aikuisiän aikana katsomatta jääneet kilpailut tai aika-ajot voidaan laskea yhden käden sormilla. Tällä kaudella katsoin ehkä 90%:sti myös kaikki harjoitukset.

Ensi kautta odotan innolla jälleen kerran, kuten joka ikinen vuosi aikasemminkin enkä aio ainuttakaan kilpailua jättää katsomatta tulevana kautena (no jos on esim. sukulaisen hautajaiset samana päivänä ja kellon aikaan, niin ehkä sitten on korrektimpaa jättää välistä). Suomalaisten menestystys ei ole itelle se-juttu miksi seuraan, se on enemmän laji mitä seuraan. No toki kaudet 1998, 1999, Kimin McLaren vuodet ja 2007 oli aikasta kultaa :love2:

F2, F3, Possu cup, Ralli, Nascar ja Indycar tulee myös seurattua, kahta jälkimmäistä ei niin aktiivisesti, mutta jos sattuu hyvään aikaan tulemaan niin kyllä ne ainakin ruudulla pyörii :)
 
Harkittin muuten vakavissani, että ottais sen F1-TV:n tähän offseasonille ja vkl katselis aina jonku kisan täydentämään tätä "tyhjiötä". Viaplayssä kun ei valitettavasti niitä ole. Mutta katsotaan nyt. Montako ruutua tuolla muuten saa olla yhtäaikaa? Jos kaverin kanssa ottais puoliksi tilauksen pariksi kuukaudeksi :hmm:
 
Allekirjoittaneelle tämä kausi oli järjestyksessään ehkä ~30. abouttiarallaa. Jostain teini-iästä lähtien seurannut aktiivisesti ja aikuisiän aikana katsomatta jääneet kilpailut tai aika-ajot voidaan laskea yhden käden sormilla. Tällä kaudella katsoin ehkä 90%:sti myös kaikki harjoitukset.

Ensi kautta odotan innolla jälleen kerran, kuten joka ikinen vuosi aikasemminkin enkä aio ainuttakaan kilpailua jättää katsomatta tulevana kautena (no jos on esim. sukulaisen hautajaiset samana päivänä ja kellon aikaan, niin ehkä sitten on korrektimpaa jättää välistä). Suomalaisten menestystys ei ole itelle se-juttu miksi seuraan, se on enemmän laji mitä seuraan. No toki kaudet 1998, 1999, Kimin McLaren vuodet ja 2007 oli aikasta kultaa :love2:

F2, F3, Possu cup, Ralli, Nascar ja Indycar tulee myös seurattua, kahta jälkimmäistä ei niin aktiivisesti, mutta jos sattuu hyvään aikaan tulemaan niin kyllä ne ainakin ruudulla pyörii :)
Täällä kipinä syttyi 97, lähinnä Kyllösen vuoksi. Seuraavina vuosina hengittiin Kyllösen tahtiin. Ja nukahdettiikin kesken kisan - Masa piti huolta että herätys tuli jos oli tarve.

Kimin mestaruus ei enää ollut yhtä kokonaisvaltainen elämys kuin Häkkisen molemmat. Enemmänkin balsamia haavoille vuosilta 2003 ja 2005. Siitä huolimatta Schumi Ferrarilla, Kimi mäkillä ja Alonso rellulla - siinä oli F1 kultakausi itselleni.
 
Jenkithän tämän sarjan kiinnostavuuden on pilanneet ainakin omalla kohdalla. Viihde ja jatkuvat kohut on ajaneet oikean urheilun ohi. Tällä kaudella katsoin enää puolet kisoista, en vaan saa enää samaa fiilistä tämän homman seuraamisesta. Autot, radat ja koko ympäristö on vaan tehty niin tylsäksi ja muoviseksi. Kuskitkin alkaa olla niin nuoria, että ei noiden seuraamisessa ole mitään mielenkiintoa. Kisoissa "körötellään" ja säästellään.

Jotain kertoo että vielä kymmenen vuotta sitten katsoin kaiken harjoituksista lähtien, etsin netistä uutisia, katselin kuvia jne. Nyt hyvä jos jaksaa edes aina tuloksia katsoa.
 
Viimeksi muokattu:
Jenkithän tämän sarjan kiinnostavuuden on pilanneet ainakin omalla kohdalla. Viihde ja jatkuvat kohut on ajaneet oikean urheilun ohi. Tällä kaudella katsoin enää puolet kisoista, en vaan saa enää samaa fiilistä tämän homman seuraamisesta. Autot, radat ja koko ympäristö on vaan tehty niin tylsäksi ja muoviseksi. Kuskitkin alkaa olla niin nuoria, että ei noiden seuraamisessa ole mitään mielenkiintoa. Kisoissa "körötellään" ja säästellään.

Jotain kertoo että vielä kymmenen vuotta sitten katsoin kaiken harjoituksista lähtien, etsin netistä uutisia, katselin kuvia jne. Nyt hyvä jos jaksaa edes aina tuloksia katsoa.
Jaan tämän täysin. Oli hemmetin hienoa herätä viideltä ja katsoa aamu kisan warm-up, ihan sen takia että saa viimeisimmät ja kryptisimmät vihjeet voimasuhteista.
 
Saisi tulla pari ovaalirataa myös ykkösiin. Mikähän siinä on, ettei ovaaleilla ole koskaan ole koskaan(?) tässä luokassa kisattu?
 
Indy-ovaali taisi jossain vaiheessa olla osa sarjaa, 50/60-luvuilla, taisi olla niin että vain osa kuskeista kävi ajamassa ja oliko sitten jotenkin semivirallinen gp tms(?)
 
Oli kyllä siinä mielessä yllättävä kausi, etten ikinä olisi uskonut näin nopeasti Mersun dominoinnin jälkeen toivoneeni, että nimenomaan Mersu voittaa kisoja. Tosin se lähinnä johtui siitä, että Ferrari ei ollut luotettava haastaja, joten sitä toivoi myös kolmatta tallia tuomaan jotain säröä Red Bulliin. Näin jälkikäteen kun mietin, niin kieltämättä yllättävän monien kisaviikonloppujen kohdalla kiinnostavimmat lähetykset oli sitten niitä harjoituksia ja aika-ajoja. Alfan nousu best of the restin tittelitaistoon toi vielä ylimääräisen kipinän, joka sitten tukehtui aika pahasti niihin luotettavuusongelmiin ja joihinkin Bottaksen omiin alisuoriutumisiin.

Nyt tekisi mieli sanoa, että ensi kaudessa on paljon odotettavaa, mikäli Mercedeksen nousu jatkuu ja Ferrarikin saa ongelmiaan ratkottua. Ja jospa joku tulokaskuljettajakin toisi mielenkiintoa mukaan. Mutta toisaalta on vähän sellainen olo, että parempi olla vielä varpaillaan.
 
Saisi tulla pari ovaalirataa myös ykkösiin. Mikähän siinä on, ettei ovaaleilla ole koskaan ole koskaan(?) tässä luokassa kisattu?

Tätä vähän itsekin toivoisin. Vois edes käydä kokeilemassa ja jos kuskit ja muut ei tykkää, niin sitten ei tarvitse pakolla käydä pyörimässä ympyrää.
 
Saisi tulla pari ovaalirataa myös ykkösiin. Mikähän siinä on, ettei ovaaleilla ole koskaan ole koskaan(?) tässä luokassa kisattu?

Jostain muistan lukeneeni, että ovaaliradalle pitäisi periaatteessa tehdä täysin uusi auto. Runkoa myöten ja toki siivet. Nykyisellään kulukatto ei vaan anna periksi moiseen. Käsittääkseni Indyssä on sama kori kisasta riippumatta, onko ovaali- vai moottorirata ja ainoastaan siivet muutetaan ovaaliin. Joku tietävämpi korjatkoon. Sitä en tiedä miksi ei ollu silloin aikoinaan kun rahaa sai kuluttaa niin paljon ku lompsa myöten anto, liekkö ei ollut vaan kiinnostusta?
 
Jostain muistan lukeneeni, että ovaaliradalle pitäisi periaatteessa tehdä täysin uusi auto. Runkoa myöten ja toki siivet. Nykyisellään kulukatto ei vaan anna periksi moiseen. Käsittääkseni Indyssä on sama kori kisasta riippumatta, onko ovaali- vai moottorirata ja ainoastaan siivet muutetaan ovaaliin. Joku tietävämpi korjatkoon. Sitä en tiedä miksi ei ollu silloin aikoinaan kun rahaa sai kuluttaa niin paljon ku lompsa myöten anto, liekkö ei ollut vaan kiinnostusta?
Miksei voisi ajaa nykyautoilla ovaalilla? Voihan ovaalilla ajaa vaikka polkupyörällä tai ralliautolla, mitä väliä kun se on sama kaikille?
 
Miksei voisi ajaa nykyautoilla ovaalilla? Voihan ovaalilla ajaa vaikka polkupyörällä tai ralliautolla, mitä väliä kun se on sama kaikille?

Ajaisivat kovempaa kuin kestää kun yrittäisivät olla ensimmäisenä maalissa. Vähän niin kuin Siinä Kisassa vetivät ovaalilla.
 
Miksei voisi ajaa nykyautoilla ovaalilla? Voihan ovaalilla ajaa vaikka polkupyörällä tai ralliautolla, mitä väliä kun se on sama kaikille?

Todennäköisesti turvallisuuden kannalta. Indyt kestää sen ovaalin sille suunnatulla rungolla kun taas F1 ei? Välitankkaukset on kielletty esimerkiksi niin melko tynkiä kisoja olisi ovaalilla kun ajetaan "lappu lattiassa" kokoajan. Sekä myös säännöt moottoreille, 3 mottia per kausi ja tuommonen X kierrosta ovaalilla on aikamoista rääkkiä moottorille. Eikö viime kaudella pahimmillaan jotku tiimit ottaneet jopa 6. moottorin kaudella käyttöön. Ja ehkä se isoin syy mikä on näiden summa, kulukatto.

E: Siis tokihan voisi ajaa, mutta ei kisoja.
 
Joko ensi vuonna nähdään F1-autoissa lokasuojat?
Tuohon tutustumatta, mutta kaveri tuossa kertoi, että jossain oli ollut puhetta, että lokasuojat olisi aina sadekeleillä. Eikä niitä otettaisi pois kisan aikana vaikka loppuisi sade ja rata kuivaisi.

E: Mutta kyllä FIA:n on pakko jotain keksiä, että sadekelilläkin voidaan kisata.
 
Ainakin joillain radoilla voisi hyvin olla ajotie-osa katettu niin ei sade haittaisi.
 
Binotton kenkimisestä edelleen huhua/prediktiota esillä.


Vasseurista ne edelleen maailmalla puhuu, ei vaan mielestäni pärjäisi Ferrarilla. Liian löysä ja tekemätön habitus/persoona yms. Siellä pitää kuitenkin olla komentava upseeri joka ei anna siimaa italilaisille löysäillä.

Toki voi Valtterille avautua tulevaisuudessa paikka fefelle kun Reetu tykkää aina Valen palkata.
 
Viimeksi muokattu:
Tuulinen kyllä tuo Ferrarin tallipäällikön paikka. Ei sillä, että Binotto olisi mitenkään erityisesti vakuuttanut mutta vaikea kehittää tiimiä pitkällä tähtäimellä kun jatkuvasti menee paikkoja uusiksi. Kimin, Sebin ja Maurin aikaan oli hyvää nousuvirettä päällä mutta silloinkin laitettiin pakka uusiksi kun asioita ei tehdä pitkäjänteisesti vaan heti pitäisi saada kaikki. Toivottavasti nyt tulisi tallin ulkopuolelta henkilö, jolla on hieman erilainen ajatusmaailma ja joka ei ole valmiiksi täysin "Ferrarisoitunut".
 
Ehkä tossa Binotossa oli se, että ei myönnetty, jos asioita tehtiin väärin tai huonosti. Tai siltä ne lausunnot muistaakseni näyttivät julkisuudessa. Virheitä voi tehdä ja pitkäjänteisyydellä saada hyviä tuloksia, mikäli osataan myöntää mokat. Toki kisastrategioita hiotaan jo paljon ennen kisaa eikä niitä hetkessä muuteta, mutta kyllä Binotosta silti jäi vähän sellainen "kyllä me asiat tehdään oikein hyvin koko ajan, älkää edes ehdottako muuta" fiilis.
 
Vasseuria tosiaan vähän joka paikassa kaavaillaan Binotton seuraajaksi. Aikasemmin oli myös Antonello Colettan nimi on ollut yhtenä vaihtoehtona, Ferrarin GT-luokan kilpailujohtaja(?).
 
Binotton "kenelläkään ei saa olla paha mieli"-kulttuuri ja tuplarooli tuhosi Ferrarin.

Vasseur voisi soitella Kimille ja sanoa että sulle voisi olla hommia. "Nuo meidän junnut kaipaisi vähän isällistä opastusta"
 
Antonello Colettaa on huhuissa viety Binotton pestiin mutta tällä hetkellä tiukasti kiinni Ferrarin HyperCar projektissa. Antonello Coletta: Ferrari’s HyperCar Programme, All The Questions, All The Answers | dailysportscar.com
Ferrarin tietäen, niin kaikki on mahdollista, jopa Maurizio Arrivabene. Rauta-Maukka olisi nyt vapailla markkinoilla, kun lähti Juvesta menemään, sattuneista syistä Juventus skandaalin keskiössä – Kimi Räikkösen ex-pomo ja seuralegenda erosivat tehtävistään
 
Antonello Colettaa on huhuissa viety Binotton pestiin mutta tällä hetkellä tiukasti kiinni Ferrarin HyperCar projektissa. Antonello Coletta: Ferrari’s HyperCar Programme, All The Questions, All The Answers | dailysportscar.com
Ferrarin tietäen, niin kaikki on mahdollista, jopa Maurizio Arrivabene. Rauta-Maukka olisi nyt vapailla markkinoilla, kun lähti Juvesta menemään, sattuneista syistä Juventus skandaalin keskiössä – Kimi Räikkösen ex-pomo ja seuralegenda erosivat tehtävistään
Dream team, eli Arrivabene, Vettel ja Räikkönen olisi nyt mahdollista. Tekisi gutaa koko lajille. :cool:
 
Joo, hälle sopii ylivoimainen auto, jolla voi jarruttaa pirusti muita myöhemmin. Vieläkö se yks jaksanu jauhaa lähetyksissä huippu-ohittajasta, vaikka red bullin jälkeen vetänyt "miljoona kertaa" syöksypommin ilman tulosta? Muutenki oksettava persoona, sellainen koulukiusaajan perikuva. Kaikkien kaveri, mut mm. Kimistäkää löytäny mitää hyvää. Päinvastoin. Hymyillä kaikki osaa, mut mitä oikeesti oot..
Ei edes jarruta normaalisti niin myöhään vaan aikasemmin, Mäkillä piti juurikin jarruttaa helvetin myöhään, että se kääntyy, Red Bull ei tarvinut yhtä rajua painon siirtymää. Coulthard jarrutti myöhemmin kuin Häkkinen, mutta kumpi olikaan yleensä nopeampi? Se ei ole ihan helppoa optimoida jarrutusta erittäin myöhäiseksi ilman että vauhti hidastuu liikaa.

Sanoisin että Lando on se helvetin hyvä jarruttaja, se ei vain toimi kaikilla. Ohitukset poikkeaa normaalista ajosta, kun se ei ole niin kriittistä kierrosajan kannalta, vaikka enhän minäkään mistään mitään tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kyllä hienoa jos Bottaksesta siirryttäisiin saumattomasti seuraavaan ES- Jonneen. Viimeksi MM-kausi vedetty läpi kokonaan ilman suomalaisedustusta pikaisen tsekkauksen mukaan 1988 :btooth:
 
Ainakin joillain radoilla voisi hyvin olla ajotie-osa katettu niin ei sade haittaisi.
Katettu F1 rata ? mikä mielessä.

Joku katu tunnellikisa, onko jossain niin isoja tunneleita että voisi järjestää kisat niin että myös huolto toimisi, eli kun jo kajauttaa romuksi, niin saada rata auki ilman pitkää jonossa seisoskelua.

Jotkin hallisadionikisat, ovaaleista jotkut kirjoitti, ei taida löytyä sen kokoista katettua stadionia missä voisi oikeasti ajaa.

Putinilta rahat tiukilla, Xi velkainen, hiekkamaissa kisoja jo riittämiin ja vesisade hintaan nähden pieni ongelma, että katettua F1 rataa edes nuo suostuisi rahoittaan.
 
Katettu F1 rata ? mikä mielessä.

Joku katu tunnellikisa, onko jossain niin isoja tunneleita että voisi järjestää kisat niin että myös huolto toimisi, eli kun jo kajauttaa romuksi, niin saada rata auki ilman pitkää jonossa seisoskelua.

Jotkin hallisadionikisat, ovaaleista jotkut kirjoitti, ei taida löytyä sen kokoista katettua stadionia missä voisi oikeasti ajaa.

Putinilta rahat tiukilla, Xi velkainen, hiekkamaissa kisoja jo riittämiin ja vesisade hintaan nähden pieni ongelma, että katettua F1 rataa edes nuo suostuisi rahoittaan.


äkkiähän sitä jotkut pressu katokset värkkäis pitkin rataa..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 029
Viestejä
4 543 594
Jäsenet
74 915
Uusin jäsen
Diapolo10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom