F1 Yleiskeskustelu

On sillä kartingilla joku yhteys formuloihin, koska kyllä yleensä kovat kuskit ovat pärjänneet jo kartingissa. Verstappen, Russel, Norris, Leclerc jne ovat kartingin EM tai MM- voittajia (osa useamman kertaisia). Itse lasken nykyisen kartingin EM-mestaruuden voittamisen kovemmaksi kuin MM:n, koska MM on kerrasta poikki, jolloin tuurilla alkaa olemaan vaikutusta. Samat kuskit EM:ssä, mutta pitää pärjää 4-5 kisassa. Toki on paljon niitäkin, joilla ura ei ottanut tuulta alle kartingin jälkeen. Mutta ei tule nykykuskeista ketään mieleen, joka olisi huipulla F1:ssä, mutta kartingissa ei pärjännyt ihmeellisesti?
Kartingin jälkeen ja varsinkin F1:ssä tulee kaikkea muuta kivaa puuhaa siihen ajamiseen. Tällöin luonnostaan tuleva nopeus on tärkeä palanen menestystä.

Toisaalta FIA on rakentanut F3 -> F2 -> F1 putken sellaiseksi sisäsiittoiseksi että tuon ulkopuolelta ei tulla ykköseen edes rahalla. Tämä taas vittuunnutti kansalliset F3:t esim. Englannin sarjan. Sehän oli kovin F3 sarja mutta FIA sanoi että bye bye. Sama kohtalo Japanin F3:lla.
 
Kartingin jälkeen ja varsinkin F1:ssä tulee kaikkea muuta kivaa puuhaa siihen ajamiseen. Tällöin luonnostaan tuleva nopeus on tärkeä palanen menestystä.

Toisaalta FIA on rakentanut F3 -> F2 -> F1 putken sellaiseksi sisäsiittoiseksi että tuon ulkopuolelta ei tulla ykköseen edes rahalla. Tämä taas vittuunnutti kansalliset F3:t esim. Englannin sarjan. Sehän oli kovin F3 sarja mutta FIA sanoi että bye bye. Sama kohtalo Japanin F3:lla.

Aivan totta. Mutta toisaalta hämmästelen mistä kaikennäköisiä kuskeja ilmestyy F3 tai F2-luokkiin. Ei oikein minkään näköistä racing-historiaa taustalla (ainakaan kartingissa tai pienemmissä formuloissa). No rahalla pääsee jne.

Kuljettaja joka on kartingissa kansainvälisiä mestaruuksia voittanut osoittaa minulle sen, että ei ala puntti tutisemaan ihan helposti. Moni kuljettaja on niissä kisoissa nopea, mutta jostain syystä toiset voittaa mestaruuksia. Henkinen vahvuus näkyy koko uran ajan. Esimerkkinä aika-ajo, jostain syystä toiset venyvät parhaimpaansa kun tiukka paikka tulee. Toisilla se sitten näkyy virheinä.
 
Tuli tuossa eilen fiilisteltyä ja katseltua F1TV:stä kaikkien aikojen ensimmäinen Turkin GP vuodelta 2005. Kilpailu päättyi Kimi Räikkösen näytöstyyliin ottamaan voittoon (yli 20 sekuntia eroa toisena maaliin tulleeseen Alonsoon). En katsonut alusta loppuun, vaan silmäillen 30 minuutissa.

Ajattelin listata havaintoja verrattuna nykyformuloihin.
  • V10-moottorit :sheart:
  • autot pienempiä
  • vaikka nykyautot ovat mielestäni hienoimmat viimeiseen 10 vuoteen, niin kyllä nämä 2005 autot sykähdyttää vielä enemmän - etenkin McLaren
  • Ohittaminen haastavaa ja tapahtuu harvemmin, mutta silmämääräisesti näytti kuitenkin helpommalta kuin viime vuoden autoilla (jos drs-ohituksia ei oteta laskuihin)
  • Ajaminen haastavampaa, sillä kuskit sortuivat useammin virheisiin. Toisaalta, radalla ei ollut niin isoja turva-alueita kuin nykyään, luulen ma
  • Ferrarin varikkopilttuusta otti silmään se, että italialainen henkilöstö oli melkein vähemmistöä tiimin tiloissa
  • Montoyan varman kakkossijan sulaminen viimeisellä kierroksella aivan typerään ajovirheeseen aiheutti tismalleen saman reaktion vuonna 2022 kuin 2005 (kädet otsalle ja ”ei voi olla totta :rofl:)
  • Välitankkaukset toivat olennaisen osan kilpailun kulkuun ja jännittävyyteen, kun kilpailijoilla oli eri aikaan raskaat tai kevyet autot.
Nykysäännöt ovat parantaneet kisaamista mielestäni, mutta toivoisin että autojen kokoon ja haastavuuteen lajipäättäjät kiinnittäisivät jatkossa huomiota. Miksei moottoreihinkin eli nykyhybridien sijaan niistä voisi tehdä yksinkertaisempia - ympäristöäsioita voitaisiin kompleksisen tekniikan sijasta edistää polttoaineilla, eli viinalla tai synteettisellä löpöllä. Tätä yksinkertaistamista tuskin tullaan kuitenkaan näkemään.

Ja välitankkaukset takaisin, kiitos! Kestävyys- ja ekoajot erikseen.
 
No joo äkkiseltään on vähän harmillinen uutinen, kun miettii Alpinea ja Astonia tällä hetkellä.
 
Tuli kyllä puskista tämä ja kovaa. Toki tiedossahan on ollu, että Piastri ajaa kaudella 2023 F1:ssä(ainakin tallipäällikön mukaan) niin vaihtoehdot tais olla pelkästään Alpine.
 
Huono liike Alonsolta omasta mielestäni. Niin pitkään kun Stroll omistaa tuon tallin niin en näe valoisaa tulevaisuutta tuolle räpellykselle.

edit.Toisaalta hyvää meemi-materiaalia tulossa ensi vuonna sitten.
 
Onkohan niin, että Alonsolla ei oikeastaan ollut vaihtoehtoja?

Jos hakusessa oli vähintään kahden vuoden pahvi ja Alpine ei siihen suostunut. Noh, nämä kyseenalaiset uraliikkeet ovat kyllä Alonsolle tuttuja :kahvi:
 
Alonsolla oli Astonille tai eläkkeelle vaihtoehdot.

Odotan miten Alpine lähtee nousemaan kun tunnetusti taakse jää iso sotku. Mutta hei Piastri saa jakkaran :thumbsup:
 
Huono liike Alonsolta omasta mielestäni. Niin pitkään kun Stroll omistaa tuon tallin niin en näe valoisaa tulevaisuutta tuolle räpellykselle.

edit.Toisaalta hyvää meemi-materiaalia tulossa ensi vuonna sitten.
Voi olla samanlainen "huti" vaihto kuin erään Hamiltonin mclaren->mersu. :love2:

Tai sitten ihan vaan sitä samaa kuin Alonson muut tallivalinnat.
 
Alonsolla oli Astonille tai eläkkeelle vaihtoehdot.

Odotan miten Alpine lähtee nousemaan kun tunnetusti taakse jää iso sotku. Mutta hei Piastri saa jakkaran :thumbsup:
Käsittääkseni Alpine oli tarjonnut vuoden jatkoa mutta Alonso halusi pitemmän sopimuksen. Näin F1Pro lähetyksessä ainakin sanoivat
 
Alonso on ollut Renaultin jälkeen oikeassa autossa väärään aikaan joka tallinvaihdon jälkeen, tuskin Astonilla mestaruutta tulee, mutta saapahan ajella.
 
Vettel-Stroll kombo on sellainen että siitä on kyllä aika vaikea saada kunnollista käsitystä Aston Martinin suorituskyvystä. Kun saavat Alonson tasoisen kuskin, niin eiköhän sillä pysty oikein hyvin taistelemaan siitä "best of the rest" sijasta mitä nyt Alpinella.
 
Viimeksi muokattu:
Alonso on ollut Renaultin jälkeen oikeassa autossa väärään aikaan joka tallinvaihdon jälkeen, tuskin Astonilla mestaruutta tulee, mutta saapahan ajella.
Siirto McLarenille 2007 oli kyllä erittäin onnistunut, ottaen huomioon, että 2006 Mäkki ei saanut yhtään voittoa ja luotettavuus oli huono (yhteensä 13 keskeytystä). Mutta seuraavana vuonna tiimi oli kuin uudesti syntynyt, ja teknisistä vioista johtuvia keskeytyksiä ei tullut ainuttakaan. Puolestaan 2007 Renault oli susi, minkä Kovalainen sai huomata. Eikä vuosina 2010 ja 2012 mestaruudet jääneet Alonsolta kauaksi.

Mutta vähän vaikuttaa, että Aston Martinista tulee jäähdyttelytiimi, jonka kautta vanhat mestarit siirtyvät eläkkeelle. Hamilton seuraa Alonsoa sitten 2025?
 
Taustalla kuulemma vaara menettää mäkille. Kulissien takana ilmeisesti ollut kaikenlaista kieroilua, Alonsokin teki peliliikkeen tahallaan silloin kuin teki, jotta Alpine joutuisi vaikeuksiin. Plus Webberkin vetämässä miljoonia välistä itselleen.
 
Internetin syövereistä näyttää näköjään löytyvän vaikka minkälaista spekulointia että kuka tehnyt mitäkin ja/tai onko kukaan tehnyt mitään jne. Liittyen Piastrin jo aiemmin tehtyyn esisopimukseen(kun reserviin tuli>) ja siitä mihin asti se olisi ollut voimassa ja (ehkä) jos Webber olisi vuotanut Alonsolle tietoja, niin siksi Alonso kettuna ajoitti oman ilmonsa siihen mihin teki ja että Alpinella ollaan oltu oikeasti ihan kusessa ja paniikissa.

Kun Mäkin isku väliin kuulemma olisi ollut ihan reaalivaihtoehto tapahtuvaksi, tai sitten olisi rapakon taan tyyliin väännetty penistä käräjillä että kenen kaveri P lopuksi on tai ei ole.
 
@Raikku Viitsitkö ihan puhtaasta mielenkiinnosta referoida hieman tuota? Kuka teki ja mitä teki, jos teki. Luin tuosta otsikon redditistä, mutten sitten kerenny lukemaan loppuun asti. Lähinnä tuo Webberin kuvio aiheesta ja Alonso "kettuilu" kiinnostaa. Toki tuo Piastrin "flirttailu" McLarenin suuntaan myös(taisi olla siinä otsikossa mikä tuli vastaan Redditissä).
 
Näyttää olevan "Mäkki/indycar"-keissi uudestaan, nyt vain ykkösissä ja euroopassa.
 
Internetin syövereistä näyttää näköjään löytyvän vaikka minkälaista spekulointia että kuka tehnyt mitäkin ja/tai onko kukaan tehnyt mitään jne. Liittyen Piastrin jo aiemmin tehtyyn esisopimukseen(kun reserviin tuli>) ja siitä mihin asti se olisi ollut voimassa ja (ehkä) jos Webber olisi vuotanut Alonsolle tietoja, niin siksi Alonso kettuna ajoitti oman ilmonsa siihen mihin teki ja että Alpinella ollaan oltu oikeasti ihan kusessa ja paniikissa.

Kun Mäkin isku väliin kuulemma olisi ollut ihan reaalivaihtoehto tapahtuvaksi, tai sitten olisi rapakon taan tyyliin väännetty penistä käräjillä että kenen kaveri P lopuksi on tai ei ole.
joo, internetistä löytää vaikka mitä spekulaatiota jos vain haluaa etsiä, suurin osa pelkkää p*skaa. Ilman lähteitä tommoisilla jutuilla ei oo oikein mitään arvoa
 
Niin no, päivän käänteet osoittaa että isolla osalla näyttäisi olevan totuuspohjaa, vähintään jonkin verran.
 
Alpinen optio Piastriin ilmeisesti päättyny 31.7 ja Alonso ilmoitti sopivasti lähdöstään vain muutama tunti liian myöhään ja Piastri kerenny tekee sopparin jo McLarenin kanssa. Alonso petasi Piastrille todennäköisesti paremman tulevaisuuden.
Eli, Piastri Mäkille ja Ric mitä todennäköisimmin uransa viimeiseen talliin Alpinelle. :smoke:
 
Olisi tosiaan aika käänne, kun aika siltoja poltellen taisi Ric sieltä lähteä. Oliko vielä sama pomokin jo silloin tallissa. No on vastaavia siirtoja kyllä ennenkin nähty.
Ricciardon aikaan tallissa hääri Abiteboul, nykyään Aston Martinilta tullut Szafnauer. Toki tallipäällikön yläpuolellakin joku lienee, että tuskin Ricciardon kuviot nyt ihan unohdettuja on.
 
Ihan mutulla mietin, että tuskin se Alpinen auto ainakaan huonommin Ricciardon hanskaan istuu kuin McLaren. Tosin Alpinelle olisi varmaan ollut miellyttävämpää joko pitää Alonso tai ottaa uutta verta.

Drive to Survivessa Daniel vakuutti, että McLarenille mennessä tähtäimessä on mestaruus ja sen eteen tehdään pitkäjänteisesti töitä. Vähän sääli, että asiat ei näytä ihan siihen suuntaan menevän.
 
Nyt Ricciardo on siinä tilanteessa, että ajaa vain säilyttääkseen paikkansa lähtöruudukossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 465
Viestejä
4 497 153
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom