F1 Yleiskeskustelu

Liikkeelle lähtö näytti noviisille kutakuinkin hyvältä, reaktiota ajattelematta. Ihan selvästi ei nähnyt, oliko F1 renkaissa sutimista alussa GT:n blokkauksen ja savuverhon takaa.
Sitten vaihteen vaihdossa kaasu liikaa päällä ja spinni valmis. Tai mahdollisesti joku mekaaninen vika, vetari petti? Showauto kasattu jämäosista, niin laatu oli sekundaa.

Bottaksella ongelma näytti olevan liikkeelle lähtö. Oliko sitten kytkimen säätö vai henkinen juttu, ei noista ulkopuolinen tiedä. Mutta säätöjen haku tuskin isoissa talleissa jää resursseista kiinni. Yksi ainoa täydellinen startti muistuu mieleen 2017 Itävallassa.
2019 Japanin GP. Sanoisin, melko onnistunut startti.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

 
2019 Japanin GP. Sanoisin, melko onnistunut startti.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hauska, ku tossa puhutaan kuinka tärkeetä nopeet reaktiot on, vaikka tollainen reaktioaika kertoo vain "hyvästä" aavistuksesta :D Tossa ajassa (40ms) ihminen ei varmaan edes kykene rekisteröimään näkemäänsä ja vieläpä reagoimaan lihaksilla.
 
Yleisurheilussahan alle 0.1s reaktioaika ammutaan varaslähdöksi ja lentää kisasta pihalle.
 
Ainakin autoilun puolella Valtteri helposti Usainin voittaisi, Bolt kun ei ole tunnetusti mikään rattimies.
 
Sen takia Bottas ajoikin formuloita, eikä yleisurheillut :cool:
Heh, joo. Mut vissii alle 100ms alkaa olla teoriassaki jo "mahdottomuus".

One hundred milliseconds is also about the fastest we can react to an event that we know will come soon, as in starting a car at a traffic light (simple reaction time). One-tenth of a second is also about the rate of individual alpha and theta waves in the brain. (Alpha waves range between 8–12 Hz, and theta between 5–7 Hz.) It is also the order of magnitude required to become conscious of a sensory stimulus.

 
Onneksi formuloissa ei sakoteta aavistuslähdöstä.
Joo, jos haluaa ottaa riskiä, nii ottaa riskiä. Yleisurheilulssa varmaa vaa tahdotaan, että lähtö perustuu oikeasti reaktioon + hidastaa kisoja, jos siellä tulee useita varaslähtöjä.
 
Varaslähtöihin liittyen kuka muistaa tämän tapauksen:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Jos oikein muistan niin osa talleista, vai oliko pelkästään McLaren(?), oli löytänyt signaalin millä lähtövaloja ohjataan. Lähettivät tämän tiedon sitten kuskille ja tuossa kisassa FIA oli tietoinen asiasta. Muuttivat ilmeisesti ihan "manuaaliseksi" nuo valojen antamisen tuosta kisasta alkaen, mutta jättivät tarkoituksella sen signaalin nähdäkseen mitkä tallit tuota hyödynsivät. Tallit jotka tuota käyttivät hyväkseen taisivat selvitä pelkällä puhuttelulla.

Joku joka muistaa paremmin korjatkoon, tämmönen muistikuva mulla jääny tuosta tapauksesta.
 
Varaslähtöihin liittyen kuka muistaa tämän tapauksen:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Jos oikein muistan niin osa talleista, vai oliko pelkästään McLaren(?), oli löytänyt signaalin millä lähtövaloja ohjataan. Lähettivät tämän tiedon sitten kuskille ja tuossa kisassa FIA oli tietoinen asiasta. Muuttivat ilmeisesti ihan "manuaaliseksi" nuo valojen antamisen tuosta kisasta alkaen, mutta jättivät tarkoituksella sen signaalin nähdäkseen mitkä tallit tuota hyödynsivät. Tallit jotka tuota käyttivät hyväkseen taisivat selvitä pelkällä puhuttelulla.

Joku joka muistaa paremmin korjatkoon, tämmönen muistikuva mulla jääny tuosta tapauksesta.

Sanoisin että kokeilu antaa luotettavan tuloksen ehkä paalupaikan autolle, ehkä myös kakkosruudun. Takana oleva saattaa reagoida edessä olevan/olevien liikahtamiseen, kun on virittänyt itsensä reagoimaan valoihin ja sitten etummaiset lähtee liikkeelle niin saattaa epähuomiossa itsekin lähteä.
 
Varaslähtöihin liittyen kuka muistaa tämän tapauksen:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Jos oikein muistan niin osa talleista, vai oliko pelkästään McLaren(?), oli löytänyt signaalin millä lähtövaloja ohjataan. Lähettivät tämän tiedon sitten kuskille ja tuossa kisassa FIA oli tietoinen asiasta. Muuttivat ilmeisesti ihan "manuaaliseksi" nuo valojen antamisen tuosta kisasta alkaen, mutta jättivät tarkoituksella sen signaalin nähdäkseen mitkä tallit tuota hyödynsivät. Tallit jotka tuota käyttivät hyväkseen taisivat selvitä pelkällä puhuttelulla.

Joku joka muistaa paremmin korjatkoon, tämmönen muistikuva mulla jääny tuosta tapauksesta.

Tätä tarinaa on heitelty aina välillä ympäriinsä, mutta onko tästä mitään oikeita todisteita että kyseessä oli huijaajien kiinnisaamistesti eikä pelkästään valojen väärä toiminta?
 
Tätä tarinaa on heitelty aina välillä ympäriinsä, mutta onko tästä mitään oikeita todisteita että kyseessä oli huijaajien kiinnisaamistesti eikä pelkästään valojen väärä toiminta?

Nyt kun vähän googlettelin niin ei ole kyllä mitään faktaa tästä koskaan annettu. Nyt kun hieman paremmalla kuvanlaadulla löyty toinen pätkä samasta kohdasta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

niin aika selkeästi näkyy noiden varsinaisten valojen päällä toiset valot mitkä ilmaisee virheestä/valoissa häiriö. Siis tämä ihan omaa mutuilua. Olettaisin noiden kuskien siis reagoineen noiden valojen syttymiseen. No, mene ja tiedä 🤷‍♂️

E: Niin ja tuon videon otsakekin sanoo samaa, nyt vasta huomasin :whistling:
 
Taitaa Aussit tykätä Bottaksesta enemmän kuin tämä palsta. Veikkaan että Valtteri ei uran jälkeen maksa veroja latin latia suomeen.

Kiva pikku juttu Kym Illmanilta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Väitetään että Aston Martin suunnittelisi tekevänsä Maxille tarjouksen jonka kokonaissumma olisi ~1 miljardin paikkeilla.
 
Toki eivät kertoisi, vaikka suunnittelisivat. Onhan tässä vielä aikaa kun Alonsokin pitäisi sitten ensi saada pois tallista jotta olisi tilaa.
 
Väitetään että Aston Martin suunnittelisi tekevänsä Maxille tarjouksen jonka kokonaissumma olisi ~1 miljardin paikkeilla.
Täytyy olla melkoinen mielikuvitus jos kuvittelee että joku maksaisi kuskille miljardin. Siihen ei riittäisi edes Perezin isäpapan kartellin rahat.
 
Eihän noi veropakolaiset mitään maksa. Mieluusti kyllä nautiskellaan sitten kyllä suomen palveluista
Kannattaa kuunnella se podcastisarja missä Bottasta on haastateltu jos haluaa tietää mitä noita veroja joutuu oikeesti maksamaan suomalaisesta näkökulmasta ja minkä takia kaikki urheilijat asuu siellä monacossa. Suomella on niin huonot verosopimukset että käytännössä useimmista kisamaista joutuisi maksamaan verot kyseenomaiseen maan lisäksi suomeen, eli tuplaverot, jolloin veroprosentti huitelisi pitkälti 50% yli. Eihän tuossa olisi mitään järkeä kenenkään pitää kirjoja suomessa. Eiköhän nuilla ole varaa maksaa omista palveluistaan niin ei tarvi Suomen veronmaksajien pennejä juuri kuluttaa. Voit miettiä omalla kohallas pitäisitkö kirjat suomessa jos veroa menis esim. 60%. sen jälkeen vielä maksella manageripalkkiot yms. niin käteen jäävä osuus olisi jossain 20% tienoilla. Uskaltaisin väittää että melkeinpä jokainen toimisi samassa tilanteessa samoin. Niitä veroja joutuu tuollakin järjestelyllä kuitenkin jossain määrin maksamaan niin ei niiltä täysin välty ikinä.
 
Eihän noi veropakolaiset mitään maksa. Mieluusti kyllä nautiskellaan sitten kyllä suomen palveluista
Käsi ylös kuka tykkää maksaa paljon veroja. Reissaaminen suomesta kisoihin on myös paljon raskaampaa ja kalliimpaa (etäisyys eikä ole kimppakyytejä) kuin jostain etelä-euroopasta.
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän palveluista esim. Räikköset nauttivat suomalaisten piikkiin?
Koulutus, no Räikkösellä taitaa Suomessa olla mm kiinteistöjä ym. ja välilläkä Suomessa kuluttamassa (ALV) joista jotain euroja kilahtaa verottajallekkin. Tavalliseen duunariin verrattessa, duunari joka töissä ulkomailla, duunari joka asuu ulkomailla, duunari joka lomailee Suomessa, ehkä joku sukumökki tai muu vapaa-ajan asunto.

Mutta perinteiset Suomi urheilijaan verrattuna (tai korkeasti koulutettu duunari) F1 urheilijoiden ura sponssattu yksityisellä rahalla ja menestyneet tuoneet kansallista hyvää roppakaupalla.
 
Koulutus, no Räikkösellä taitaa Suomessa olla mm kiinteistöjä ym. ja välilläkä Suomessa kuluttamassa (ALV) joista jotain euroja kilahtaa verottajallekkin. Tavalliseen duunariin verrattessa, duunari joka töissä ulkomailla, duunari joka asuu ulkomailla, duunari joka lomailee Suomessa, ehkä joku sukumökki tai muu vapaa-ajan asunto.

Mutta perinteiset Suomi urheilijaan verrattuna (tai korkeasti koulutettu duunari) F1 urheilijoiden ura sponssattu yksityisellä rahalla ja menestyneet tuoneet kansallista hyvää roppakaupalla.
Ai käykö Räikkösten lapset suomessa koulua? Ja vaikka vaikka kävisivätkin, niin mitä palveluista nauttimista veronmaksajien piikkiin se edes olisi? Sillä nyt taas ei ole mitään tekemistä minkään suomalaisten palveluiden ”hyväksikäytöstä”, kun Kimi on koulunsa suorittanut suomessa ENNEN menestystään. En todellakaan ymmärrä miksi Räikkösten pitäisi suomessa asua ja tänne veroja maksaa. Pojallekin ”pikkusen” paremmat puitteet kartingia ajella ja kenties noustakin johonkin, kun kiertämällä näitä täkäläisiä paskaratoja.
 
Ai käykö Räikkösten lapset suomessa koulua?
Ymmärtääkseni ei, ja sellaista ei kai ole väitetty.
Kimi on itse käynyt kouluja Suomessa tiettävästi ym lapsuus ajan jutut.

En todellakaan ymmärrä miksi Räikkösten pitäisi suomessa asua ja tänne veroja maksaa. Pojallekin ”pikkusen” paremmat puitteet kartingia ajella ja kenties noustakin johonkin, kun kiertämällä näitä täkäläisiä paskaratoja.

Harva varmaan sitä ymmärtäisi että miksi pitäisi Suomessa asua, jos ja kun elämä on ja ollut suurimmaksi osaksi muualla kuin Suomessa. Räikköinen kuitekin välillä käy Suomessa ja tiettävästi omistuksia Suomessa, eli jotain vero eurojakin tänne kilahtaa. Mutta varmaan paljon suurempi hyöty kansakunnalle on se mitä siellä ulkomailla saavuttannut ja touhunnut.

Urheilijat, mailmalla ulkolaisissa sarjoissa menestyneet, noin yleisesti ottaen on kansan keskuskuudessa aika hyvin hyväksytty että maksavat mailmalla tienaamistaan rahoista verotkin muualle. Kuten tavallisista duunareista, niin osa urhailijoistakin vanhempana paluu muuttaa. Osalla rahatukku mukana, osalla ei.

No itketään heistäkin jotka sitten tekee uran Suomessa ja siirtyvät eläkeiässä ulkomaille.

Monet talousellisesti Menestyneet moottiriurheilijat ovat (verotus)kotipaikkakunnan valinneet enemmän tai vähemmän verotus edellä. Suomalaisten veronmaksajien kannalta ehkä valoo joku ero tänne enemmän jos siinä onnistuvat paremmin. (jos ei kuitenkaan se Suomi ole vaihtoehto)
 
Räikkönen ja muut suomi-kuskit on jo pelkällä pr-arvollaan tuottaneet Suomen edukso välittömästi tai välillisesti vähintään satoja kertoja sen summan mitä hänen koulutuksensa ym Suomalaisten verorahoilla on tullut maksamaan. On kyllä niin perisuomalaista kateutta ja katkeruutta tuommoinen verojen maksamisesta nillittäminen. Ei nähdä metsää puilta.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hämiltonin lookki vaihtunut, kejut, heebenit ja räppärihabitus kummisetä kuosiin. Kuvan asettelussa symboliikkaa. Saakohan enää pitää kohta noita korvakorujakaan. Ihankuin ilmeestä henkisi sellainen "save me please".
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hämiltonin lookki vaihtunut, kejut, heebenit ja räppärihabitus kummisetä kuosiin. Kuvan asettelussa symboliikkaa. Saakohan enää pitää kohta noita korvakorujakaan. Ihankuin ilmeestä henkisi sellainen "save me please".

Paree voittaa mestaruus. Kimi teki niin heti ekalla mahdollisuudella ja sen jälkeen sai kasvattaa pitkät hiukset.

Noh, autohan siltä sitten kuitenkin vietiin alta ennen aikojaan. Hamilton pelaa tässä uhkaröyhkeää ja rutikuivaa yhtä aikaa.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hämiltonin lookki vaihtunut, kejut, heebenit ja räppärihabitus kummisetä kuosiin. Kuvan asettelussa symboliikkaa. Saakohan enää pitää kohta noita korvakorujakaan. Ihankuin ilmeestä henkisi sellainen "save me please".

Voi olla pieni loikkaus ajattelussa, mutta ehkäpä Hämikselle alkaa aukeamaan se kulttuuriero, mikä Mäkillä ja Mekkerillä on vs. italiaanojen mañana meininki...
 
Voi olla pieni loikkaus ajattelussa, mutta ehkäpä Hämikselle alkaa aukeamaan se kulttuuriero, mikä Mäkillä ja Mekkerillä on vs. italiaanojen mañana meininki...
Italialaisilla ei ole lainkaan mañanameininki, vaan päinvastoin tekemisen kulttuuri on siellä hyvin hierarkinen ja täsmällinen. Jokainen pyrkii tekemään tehtävänsä hyvin, mutta äärimmäisen täsmällisesti oman boksinsa sisällä. Minkäänlainen tasojen ja tehtävien välinen kommunikaatio ei kuulu kulttuuriin joka osittain selittää toistuvat varikkosekoilut.
 
Viimeksi muokattu:
Italialaisilla ei ole lainkaan mañanameininki, vaan päinvastoin tekemisen kulttuuri on siellä hyvin hieararkinen ja täsmällinen. Jokainen pyrkii tekemään tehtävänsä hyvin, mutta äärimmäisen täsmällisesti oman boksinsa sisällä. Minkäänlainen tasojen ja tehtävien välinen kommunikaatio ei kuulu kulttuuriin joka osittain selittää toistuvat varikkosekoilut.
Ai, se on niinpäin, toki ei helpota ymmärtämään sekoiluja :D
 
Italialaisilla ei ole lainkaan mañanameininki, vaan päinvastoin tekemisen kulttuuri on siellä hyvin hierarkinen ja täsmällinen. Jokainen pyrkii tekemään tehtävänsä hyvin, mutta äärimmäisen täsmällisesti oman boksinsa sisällä. Minkäänlainen tasojen ja tehtävien välinen kommunikaatio ei kuulu kulttuuriin joka osittain selittää toistuvat varikkosekoilut.
Ennen oli asiat jopa niin hienosti, jos moottorista otettiin kunnon huipputehot niin se oli loistava ja eivät moottoripuolella kuunnelleet ollenkaan palautetta miten se on liian ylävireinen ajokelvoton paska. Hienot oli tehot, mutta käyttöalue liian kapea.
 
IMG_9023.jpeg


Päheen värinen kypärä Hamiltonilla :cool:
 
Mikähän juttu tuo on, että nykyään kuskeilla on noita kypäriä varmaan sadalla eri kuosilla per kausi. Autojen värit vaihtelee kisasta toiseen jne. Ennen olikin helppo seurata, kun kypärästä ja autosta tunnisti kuskin heti. Puna-valkoinen auto ja kypärän keltainen pääväri kun alkoi näkymään, niin heti tiesi että Sennahan se sieltä on tulossa. Nykyään pitää selostajan kertoa tai nimen lukea ruudussa, että tietää kuka on kyseessä.
 
Mikähän juttu tuo on, että nykyään kuskeilla on noita kypäriä varmaan sadalla eri kuosilla per kausi. Autojen värit vaihtelee kisasta toiseen jne. Ennen olikin helppo seurata, kun kypärästä ja autosta tunnisti kuskin heti. Puna-valkoinen auto ja kypärän keltainen pääväri kun alkoi näkymään, niin heti tiesi että Sennahan se sieltä on tulossa. Nykyään pitää selostajan kertoa tai nimen lukea ruudussa, että tietää kuka on kyseessä.
Nykyään pitää olla jatkuvasti jotain uudistusta ja pöhinää, menee muuten hommat liian tylsiksi joidenkin mielestä.

Itsehän sallisin vain Monacoon erityisväritykset, muuten mentäisiin samoilla koko kausi.
 
Mikähän juttu tuo on, että nykyään kuskeilla on noita kypäriä varmaan sadalla eri kuosilla per kausi. Autojen värit vaihtelee kisasta toiseen jne. Ennen olikin helppo seurata, kun kypärästä ja autosta tunnisti kuskin heti. Puna-valkoinen auto ja kypärän keltainen pääväri kun alkoi näkymään, niin heti tiesi että Sennahan se sieltä on tulossa. Nykyään pitää selostajan kertoa tai nimen lukea ruudussa, että tietää kuka on kyseessä.
2000-luvulla olllut kuskeilla teemakypärät. Paitsi oli joku aikakausi jolloin se oli rajattu.

Kyllähän nuo nimet on satunnais ja ei-fani katsojia varten. Avaa Moto GP lähetys niin alat arvostamaan nimiä ja seuranta helpottuu pirusti.
 
Itse en ymmärrä miten ykkösissä ei ole saatu pakoksi sitä kuskin nimeä halon sisäreunassa. Esim indyssä kaikilla nimi siinä, ei tarvitse incar kuvasta arpoa että kukas tämä nyt sitten, ennen kuin siis muuten selviää.
 
Mikähän juttu tuo on, että nykyään kuskeilla on noita kypäriä varmaan sadalla eri kuosilla per kausi. Autojen värit vaihtelee kisasta toiseen jne. Ennen olikin helppo seurata, kun kypärästä ja autosta tunnisti kuskin heti. Puna-valkoinen auto ja kypärän keltainen pääväri kun alkoi näkymään, niin heti tiesi että Sennahan se sieltä on tulossa. Nykyään pitää selostajan kertoa tai nimen lukea ruudussa, että tietää kuka on kyseessä.


Eikös jokaisella tiimillä oo eri väriset tarrat ainakin scoopeissa eri kuljettalla? Esim hamiltonin tunnisti aina siitä että ne oli neonväriset, aivan sama mikä livery muuten oli autossa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin että miksi FIA ei määrää sitä pakolliseksi.
Vaikka syy olisi laiskuus, niin turvallisuus tai inklusiivisuus on perusteena. Ehkä ainoa järjellinen syy on se, että F1 on perinteisesti kuitenkin ollut tiimeille merkittävää nimenomaan oman brändinsä esilletuomisessa, ja kuskilla on siinä kokonaisuudessa vähäisempi rooli. FIA ei välttämättä halua kontrolloida tätä aspektia, sillä jokainen tiimi on mukana omien taloudellisten intressiensä vuoksi. Urheilullisesta näkökulmasta voidaan helposti ajatella, että kuljettajan nimen näkyminen kamerassa auttaa oman suosikin tunnistamisessa, mutta missä määrin se voidaan monetisoida - vrt. sponsorin näkyminen nimen sijaan. Se on kai se kynnyskysymys. Verstappenin ja Hamiltonin nimen näkyminen voi luoda hyvää virtaa markkinoinnillisesti, mutta hekin ovat sopimuksissaan alistettu tiimin pääsponsoreiden käytettäväksi.

Halon kaari on markkinateknisesti erittäin näkyvä osa, ja se, että Liberty Media sai virtuaaliset grafiikkansa siihen päälle on yhtä lailla markkinaehtoinen muutos. He luulevat saavansa siitä hyötyä, mutta eivät ymmärrä, että amerikkalainen pelleily ei kiinnosta eurooppalaisia.

Long story short, tuosta palstasta taistelee moni taho, ja satunnainen tiettyä kuljettajaa fanittava katsoja on tässä bottom-tier.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 319
Viestejä
4 925 134
Jäsenet
79 359
Uusin jäsen
PlasteredHene

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom