F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Mukava yllätys, ei ole perinteistä koostetta pelkästään ja ohjelmiston mukaan ainakin viaplaylla lähetys kestää 18.35 asti :thumbsup:
 
En tiedä paljonko Magnussen kiinnostaa, mutta saa nyt edes jotain lisää dataa siitä onko Mick Schumacherissa jotain potentiaalia pidemmän päälle.
 
Tainneet hävitä monelta muultakin tallilta.

edit. tai sitten ei :D
 
Viimeksi muokattu:
Millos ne renkaanlämmittimet lähtee pois formula 1:stä ? Ainakin testeissä näyttävät käyttävän.
 
Pomppii autot kyllä aivan tajuttomasti. Ei voi olla kuskista mukavaa. Rasittavaa jo katsojallekin.
 
Mersun Barcelona ja Bahrain-specin vertailua. Aika extreme sidepodit tässä uudessa versiossa.
 
Oli ihan hulluutta tuoda lähes valmis auto Barcelonaan. Kilpailijat ehtii tutkia ja kopioida hyvät ideat.
Täh. Ensviikonloppuna on eka kisa. Sit heti seuraavana viikonloppuna toinen. Eipä sitä autoa uusiksi viikossa laiteta.

edit: eiku jaa nii Barcelonasta puhuit.
 
"B-spec" auton tuominen testien jälkimmäiseen vaiheeseen on ollut Mersun kehitysfilosofia jo monta vuotta. Nyt nähtyä versiota on taas kehitetty vaan mahdollisimman pitkään. Buljettikatto rajoittaa uuden auton tekemistä, mutta näitä autoja on kuitenkin kehitetty jo ennen pandemiaa ja Barcelonan aeropaketti saattoi olla hyvin aikaisen vaiheen versio.
It was, however, a big step. And the lesson is that this approach allowed Mercedes to ensure it had the most highly-developed car for the start of the season by signing off and building its first-test car in November.

Speaking at the end of the 2019 season, technical director James Allison explained the rationale behind this approach.

“We did the same thing in 2017,” said Allison then. “There was a reasonable aero reg change in 2017 and we built two cars then.

“It was exactly the same rationale, knowing that at the beginning of big changes the slope is so steep – a week finds you a tenth, two weeks 0.2s – that could be such a big difference when you come to line up on the grid that you want to make sure that you build your final set of clothes as close to the death as possible.
 
IMO tuo MB auto on kyllä ruma :thumbsdown: Tuo sivubonttoonien käytännössä puuttuminen tekee siitä vaan jotenki pöljän näköisen, vaan eipä sitä olekaan tarkoitus miellyttää silmää, nopeus ratkaisee.

Näistä autoista oma top3:

Ferrari
RB
Alfa Romeo
 
Pomppii autot kyllä aivan tajuttomasti. Ei voi olla kuskista mukavaa. Rasittavaa jo katsojallekin.
Maallikkona ajatellen vaikuttaa jopa vaaralliselta, jos se tota nopeassa mutkassa tekee. En tiedä mitä voisivat asialle muuta nopeasti tehdä, ku nostaa minimi maavaraa tai vähentää takasiiven vaikutusta? Toi pomppiminen aiheutunee siitä, että imasee pohjan liian matalalle, jolloin virtaukset katoaa hetkeksi. Sit taas jousitus palautuu ja rinse&repeat.

edit: mut onko kukaan kuski maininnut tosta? Että olis arvaamatonta käytöstä? Jos ei, nii sit se varmaan vain näyttää hullummalta mitä on..
 
Viimeksi muokattu:
Maallikkona ajatellen vaikuttaa jopa vaaralliselta, jos se tota nopeassa mutkassa tekee. En tiedä mitä voisivat asialle muuta nopeasti tehdä, ku nostaa minimi maavaraa tai vähentää takasiiven vaikutusta? Toi pomppiminen aiheutunee siitä, että imasee pohjan liian matalalle, jolloin virtaukset katoaa hetkeksi. Sit taas jousitus palautuu ja rinse&repeat.

edit: mut onko kukaan kuski maininnut tosta? Että olis arvaamatonta käytöstä? Jos ei, nii sit se varmaan vain näyttää hullummalta mitä on..
Nyt kyllä ihan mutua :) , mutta arvelisin ton johtuvan radan epätasaisuuden lisäksi liian alhaalle säädetystä maavarasta.
Kun auton pohjalevy osuu rataan auto kimpoaa siitä ylös ja/jos iskunvaimennus ei kerkiä ottamaan sitä vastaa ennen seuraavaa ja "heiluriliike" voimistuu. Testannevat tossa kuinka alas sen voi saada ja miten sitten "iskarit" toimii.

En usko, että kisassa noin pahasti pomppivalla ajavat, kuskit kyllä tietävät noi paikat ja osaavat sitten kisassa ne huomioida ja auto säädetään ratakohtaisen "kompromissin" vaatimusten mukaisesti.

Edit: ehkäpä vielä sitä miten paljon mittalaiteiston paino (lue polttoaineen lisäys) vaikuttaa tohon pomppimiseen sekä mitä tolla laitteistolla muuta mittaavat, tuulivoimia ja aerodynamiikkaa?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kyllä ihan mutua :) , mutta arvelisin ton johtuvan radan epätasaisuuden lisäksi liian alhaalle säädetystä maavarasta.
Kun auton pohjalevy osuu rataan auto kimpoaa siitä ylös ja/jos iskunvaimennus ei kerkiä ottamaan sitä vastaa ennen seuraavaa ja "heiluriliike" voimistuu. Testannevat tossa kuinka alas sen voi saada ja miten sitten "iskarit" toimii.
Jeps, tota juuri hainkin ja sanoin. Tallit ton maavaran koittaa minimoida, nii siksi puhuin säännöistä. edit: mut iha hyvä pointti toi, että testeissä voidaa juurikin limiittejä hakea.
 
Jeps, tota juuri hainkin ja sanoin. Tallit ton maavaran koittaa minimoida, nii siksi puhuin säännöistä. edit: mut iha hyvä pointti toi, että testeissä voidaa juurikin limiittejä hakea.
Pääsuoran nopeudet oli siellä 300km/h molemmin puolin, mutta sitten kun Ferrari ilmeisesti testasi, että pohjaako auto tiehen kovemmalla vauhdilla niin nopeus oli tutkaan 316km/h. Kokeiluja juurikin menossa ja niistä koitetaan oppia.
 
Kyllä niin pirun matalalla menee autot että pohja ja sivuvaurioita tullaan varmasti näkemään kun mennään vähän sladissa kanttareiden päältä…
 
Varmaan kiva hakea ohitusta ja jarrupaikkaa kun vedetään 320km/h rengas rengasta vasten.

On vain ajan kysymys milloin ensimmäinen kuski sanoo että selkä on sökö.

 
Viimeksi muokattu:
Varmaan kiva hakea ohitusta ja jarrupaikkaa kun vedetään 320km/h rengas rengasta vasten.

On vain ajan kysymys milloin ensimmäinen kuski sanoo että selkä on sökö.


Miltähä toi höykytys kuskin silmissä näytää (ravista päätäs hetken, etkä silti pääse samaan).. silti lappu on lattiassa :D Sama sit jossain mutkassa... mut joo, kuten todettua, noi lienee ääritilanteita.
 
Mitenköhän olisi jos nämä autot olisi olleet mukana silloin Räikkösen lotus vuosinaan.
Hällähän oli palkkasotkujen lisäksi myös ongelmia selkänsä kanssa, niin miten toi ravistelu olisi tuntunut Kimin selässä.
 
Miltähä toi höykytys kuskin silmissä näytää (ravista päätäs hetken, etkä silti pääse samaan).. silti lappu on lattiassa :D Sama sit jossain mutkassa... mut joo, kuten todettua, noi lienee ääritilanteita.
Aivot ovat mielenkiintoiset eli ne sopeutuvat asioihin (katsoo vain tiettyyn kohtaan) => kuskin silmät eivät tosta kärsi, mutta kyllähän se vatkaaminen muuten sisuksissa tuntuu ja ne G-voimat. Niihinkin lihakset tottuvat mitä kauemmin kausi kestää. Selkä ja niskahan noissa kovimmin kipeää ottaa. Noi selkäongelmat ovat myös hävittäjälentäjien ammattitauti.
-jottei jää väärää käsitystä äkkinäiselle kädet ja jalatkin sökönä/hapoilla, mutta noi treenaa niitä niin paljon.
 
Aivot ovat mielenkiintoiset eli ne sopeutuvat asioihin (katsoo vain tiettyyn kohtaan) => kuskin silmät eivät tosta kärsi, mutta kyllähän se vatkaaminen muuten sisuksissa tuntuu ja ne G-voimat. Niihinkin lihakset tottuvat mitä kauemmin kausi kestää. Selkä ja niskahan noissa kovimmin kipeää ottaa. Noi selkäongelmat ovat myös hävittäjälentäjien ammattitauti.
-jottei jää väärää käsitystä äkkinäiselle kädet ja jalatkin sökönä/hapoilla, mutta noi treenaa niitä niin paljon.
Totta, varmasti jotain perää, mut en iha suorilta allekirjoita. Varmasti tottuvat, mutta silti se näkökyky 300kmh+ suoralla voi olla aika koetuksella ilmanki tota pomputtelua. Toi höykytys ku ei ole mitää ennustettavaa? Onko tuosta jotain muutakin kuin sun sana? Ja joo, no helpottaa, että "istuvat" melkein selällään. Niska kait se pahin paikka on vertikaalliselle höykytykselle. Mut ei kyl tosiaan alusta anna paljoa anteeksi, ku on jäykintä (jäykin?) mitä moottoriurheilussa (jossa on mutkia) löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ei hyvää tee tuollainen hytkyntä. Toivottavasti kukaan ei joudu pyörätuoliin kauden aikana, kun välilevy pullistuu ulos ihan vain kesken viikonlopun ajojen.

Valellakin selkävamma jo vanhastaan.
 
Tänään talvitesteissä McLarenilla ongelmia jarrujen jäähdytyksen kanssa. Tän takia Norris ei ole saanut kovin paljoa kierroksia.
 
Mitä nyt sivusilmällä noita testejä katsellut ni on kyllä rumia nuo tän vuoden autot. Näyttää enemmän joltan avaruussukkuloilta kun kilpaautoilta. No toivottavasti nämä uudet autot sallii paremman kilvanajon, mutta eiköhän isot ole kuitenkin isoja ja kummosia muutoksia tuskin tulee voimasuhteisiin.
 
Ottivat ensimmäisen session loppuun testistartin. Gridiin tuli vain kolme autoa, Vettel, Bottas ja Leclerk. Pari autoa myöhästyi, kun varikon portti meni kiinni (Verstappen, Russel). Vettel ja Bottas joutuivat hetken odottelemaan että Leclerk tuli gridiin. "Kilpailujohto" päätti ottaa ylimääräisen lämmittelykierroksen että pari muuta autoa pääsee myös mukaan gridiin ja Bottaksen auto leipoi sitten kiinni tuolla lämmittelykierroksella. Eivät sitten päässeet harjoittelemaan lähtöä kun sessio lopetettiin siihen.
 
Totta, varmasti jotain perää, mut en iha suorilta allekirjoita. Varmasti tottuvat, mutta silti se näkökyky 300kmh+ suoralla voi olla aika koetuksella ilmanki tota pomputtelua. Toi höykytys ku ei ole mitää ennustettavaa? Onko tuosta jotain muutakin kuin sun sana? Ja joo, no helpottaa, että "istuvat" melkein selällään. Niska kait se pahin paikka on vertikaalliselle höykytykselle. Mut ei kyl tosiaan alusta anna paljoa anteeksi, ku on jäykintä (jäykin?) mitä moottoriurheilussa (jossa on mutkia) löytyy.
Tosta 300km vauhdista tulee meille ns. putkinäkö eli aivomme kaventaa tietostamaamme näkökenttää vauhdin kasvaessa, kuskit katsoo noilla vauhdeilla kauas eteenpäin (hakien sitä jarrupaikkaa tai näyttötaulua suorilla). Sekin heikentää sen tärinän vaikutusta. Voithan sitä kokeilla itsekin... aja kuoppaisella tiellä... huommannet että kiinnität huomiosi siihen tärinään ja aivot/silmät tekevät yhteistyötä normaalisti. Joo työympäristönä aika huono, tärisee ja tilaa on niukalti, näyttävät käyttävän polvisuojia kun on niin ahdasta.

Jos kiinnostaa käy testaamassa henkilöautolla radalla (ellet jo ole niin tehnytkin) se on oikeasti niilläkin hauskaa, kunhan uskaltaa viedä sen auton lähelle sen pidon menttämistä. Formuloissa renkaat toki pitävät aivan erilailla.

Hienoa, että Alfa Romeolla on saatu viat korjattua. Toivotaan, että sitä vautiakin löytyy ainakin keskikastissa pysymiseen asti.
Edit: ymmärsinkö oikein että Bottaksen auto leikkasi kiinni tänään?
 
Mitä nyt sivusilmällä noita testejä katsellut ni on kyllä rumia nuo tän vuoden autot. Näyttää enemmän joltan avaruussukkuloilta kun kilpaautoilta. No toivottavasti nämä uudet autot sallii paremman kilvanajon, mutta eiköhän isot ole kuitenkin isoja ja kummosia muutoksia tuskin tulee voimasuhteisiin.
Samaa mieltä. Pirun rumia. Toivottavasti näillä saadaan tiukkaa kisailua niin se ulkonäkö unohtuu.
 
Jonkun verran testejä seurannu, mutta nyt en löytäny aiheesta mitään. Onko kuskit kertonu haastatteluissa jne. käytännön eroista viime kauteen jos edelle olevaa seurataan lähellä? Onko ero viime kauteen huomattava vai käytännössä ei mitään eroa?

Jonku verran tuossa on klippejä nähny kun on periaatteessa jopa vähän kisaa ajeltu:

 
Jonkun verran testejä seurannu, mutta nyt en löytäny aiheesta mitään. Onko kuskit kertonu haastatteluissa jne. käytännön eroista viime kauteen jos edelle olevaa seurataan lähellä? Onko ero viime kauteen huomattava vai käytännössä ei mitään eroa?

Jonku verran tuossa on klippejä nähny kun on periaatteessa jopa vähän kisaa ajeltu:

Ainakin osa kuskeista kuten verstappen on sanonut että vaikuttaisi olevan helpompaa seurata.
 
On muuten törkeän rumat nuo uudet vanteetkin. Joko näyttää kun olisi hemmetin isot peltivanteet alla (Ferrari,RB,Mersu) tai että olisi pölykapselit (Alfa).
 
Viimeksi muokattu:
On muuten törkeän rumat nuo uudet vanteetkin. Joko näyttää kun olisi hemmetin isot peltivanteet alla (Ferrari,RB,Mersu) tai että olisi pölykapselit (Alfa).
Miten niin?

41624(1).jpg
 
On muuten törkeän rumat nuo uudet vanteetkin. Joko näyttää kun olisi hemmetin isot peltivanteet alla (Ferrari,RB,Mersu) tai että olisi pölykapselit (Alfa).
Yllättävän nopeasti silmä on noihin tottunut, vaikka noi autot kyllä muutuvat parin kuukauden sisällä lähemmäs Mersun ratkaisua. Olettaen, että Mersulla vauhtia riittää. Sekä vanha sanonta "Auto on kaunis jos se kulkee kovaa" pitänee edelleen paikkansa.
 
Yllättävän nopeasti silmä on noihin tottunut, vaikka noi autot kyllä muutuvat parin kuukauden sisällä lähemmäs Mersun ratkaisua. Olettaen, että Mersulla vauhtia riittää. Sekä vanha sanonta "Auto on kaunis jos se kulkee kovaa" pitänee edelleen paikkansa.
Tuskin tulee muuttumaan kun se vaatisi koko auton aerodynamiikan uusintaa.
 
Jää nähtäväksi, sivuponttoonit ehkä vähemmän, mutta ihmettelen kovasti, jos ei peilien kiinnityksiin siipiä tulisi ainakin radoilla, joissa tarvitaan downforcea.
Ei mersu ole tehnyt siipiä peilien kiinnitykseen vaan on kiinnittänyt peilit sivutörmäysrakenteen päällä olevaan katteeseen. Tuo rakenne sijaitsee muilla talleilla sidepodien sisällä, jolloin vastaavia ”siipiä” ei ole sääntöjen mukaan mahdollista rakentaa.

Kyle Engineers kanavalla analyysiä mersun ratkaisusta ja sen sääntöjenmukaisuudesta.
 
Itse toivon että Mersun viritys olisi laillinen. Koska olisi sitten yksi aika paljonkin erinäköinen auto. Ja muilla ehkä kopioimista, jos Mersu sattuu olemaan nopea. Toki säännöllä saisi Mersun virityksen kiellettyä, mutta miksi :)

Viimeksi varmaan Brawn GP auto oli tuollainen "erikoinen". Brawn oli ylivoimainen, mutta Mersusta ei varmaan vielä tiedä.
 
Itse toivon että Mersun viritys olisi laillinen. Koska olisi sitten yksi aika paljonkin erinäköinen auto. Ja muilla ehkä kopioimista, jos Mersu sattuu olemaan nopea. Toki säännöllä saisi Mersun virityksen kiellettyä, mutta miksi :)

Viimeksi varmaan Brawn GP auto oli tuollainen "erikoinen". Brawn oli ylivoimainen, mutta Mersusta ei varmaan vielä tiedä.
Eikö Ross Brawn kertonut että ovat valmiita nopeisiin sääntömuutoksiin jos tarve vaatii.
 
Tuotahan on jonki verran pohdittu onko sääntöjen mukainen kun noita sivutörmäyssuojia ei saisi käyttää auton aerodynamiikassa millään tapaa. Enemmän on vissiin keskustelua nimenomaan noista peileistä mihin sijoitettu ja niiden alla olevista pienistä ohjaimista. Pelithän joutui Ferrarikin muuttamaan jokunen vuosi sitten kun tulkittiin niiden tuovan apua ilmanohjaimina.
 
Itse toivon että Mersun viritys olisi laillinen. Koska olisi sitten yksi aika paljonkin erinäköinen auto. Ja muilla ehkä kopioimista, jos Mersu sattuu olemaan nopea. Toki säännöllä saisi Mersun virityksen kiellettyä, mutta miksi :)

Viimeksi varmaan Brawn GP auto oli tuollainen "erikoinen". Brawn oli ylivoimainen, mutta Mersusta ei varmaan vielä tiedä.
RedBullin tallipäällikkö muutti? kantaansa ja sanoi noiden olevan sääntöjenmukaista => Eiköhän jotain vastaavaa heillekin ilmesty. Tuulitunnelit käyttöön...
 
Magnusen päivän nopein Haasin extra-ajalla, 3 kymppää Sainzia nopeampi samoilla C4 renkailla.
 
Kova suoritus :thumbsup:

Huomenna nähdään ajetaanko jossain kohtaa varsinaisia aika-ajo simulaatioita :hmm:

Viime vuonnahan nopein aika testeissä oli Maxilla 1:28.960 ja aika-ajoissa myös Max ajalla 1:28.997
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 485
Viestejä
4 558 207
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom