F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos korjauksesta! Olin jostain Youtube-videosta kuullut toisenlaisen näkemyksen tähän, mutta tuo oli tuossa aika hyvin selitetty.
Auton alle on toki aina ohjattu ilmaa, mut hallitusti. Käytännössä muodostaen pyörteitä/vortexeja, jotta ilma kulkee auton alla nopeempaa, (->alipaine) + hallitummin (ei karkaa), kuin auton ympärillä.
 
Ilmeisesti usealla tallilla tämä sama ongelma. Syy miksi auto pomppii noin on varsin yksinkertainen.

 
Tulee mielenkiintoinen kausi! Autot on mun mielestä ainakin nätimpiä ku ne edelliset versiot.

Nyt onkin taas aika heittää omat ennustukset kaudelle ja kauden jälkeen sitten katsoa miten metsään mentiin.

- Valitettavasti mersun komennossa mennään ja toinen voittaa kuskimestaruuden. Sanon Hamilton. Russell sortuu yliyrittämiseen.
- Red Bull sitten kakkosena.
- McLarenista toivon yllättäjää, muttei ihan mestaruuteen asti päästä. Paras olis kyllä, jos McLaren sais paketin kasaan ja voittais. Tätä eniten toivon ja vielä että Ricciardo voittaa kuskimestaruuden.
- Alpine, Ferrari, AlphaTauri, Aston Martin taistelee keskikastissa.
- Alfa Romeo, Haas ja Willimas sitten siellä loppupäässä.
- Koska uudet autot ja toivottavasti tasanen kausi ja voittoja napsii (mersun ja red bullin lisäks) molemmat mclarenit, toinen ferrarikuski ja aston martin ottaa ainakin yhden yllätysvoiton.
- Bottaksen paras on 6. sija.
- Alonson paras on 3.
- Gaslyn paras on 2.
- Schumacherin paras on 9.
- Williamsilla Albon on parempi ku Latifi.
- Alfa Romeolla Bottas pyyhkii täysin lattiaa Zhoulla.
- Mazepin ja Zhou "taistelee" huonoimman kuljettajan tittelistä.
- Venäjän GP:tä ei ajeta. (tämä osui jo oikeaan)

No, siinä niitä. Laitellaan lisää kun tulee mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jotakuta kiinnostaa päästä kärryille siitä, mitä konkreettista eroa vuoden 2021 ja 2022 autoilla on, niin täällä on aika hyvä infopaketti:


Muutama tiivistelmätärppi:
  • Etu- ja takasiivet ovat tuollaisia kuin ne nyt ovat, jotta takana ajavalla olisi mahdollisimman puhdas ilma jossa ajaa (mahdollistaen lähempänä seuraamisen)
  • Lattian avulla muodostetaan maaefekti, mikä oli aiemmin kielletty
  • Vannekoko kasvatettu 13” —> 18”, vannesuojat sallittu ekaa kertaa sitten vuoden 2009, ja eturenkaiden luona olevat ”lokasuojamaiset siivekkeet” mahdollistavat puhtaamman ajoilman takana ajavalle
  • Viime kausien kaltaiset ilmanohjaimet (kyljessä, moottorin jäähdytysaukkojen edessä) on kielletty
  • Polttoaineessa oltava 10% etanolia, eli E10 seos. Vissiinkin aiheuttaa moottorinvalmistajille päänvaivaa, jottei moottorin tehot putoa liikaa
  • Tuvallisuusparannukset, mitkä itseä yllätti eniten. Rungon pitää kestää enemmän staattista puristusta, takatörmäyksessä rungon pitää sitoa 15% ja keulatörmäyksessä peräti 48% enemmän energiaa viime vuoden autoihin verrattuna. Lisäksi Grosjean kolariin liittyen on tehty parannus, että voimayksikkö voi irrota korista ilman että polttoainetankki olisi vastaavalla tavalla syttymisaltis kolarin sattuessa
 
Mikä johtaa siihen että ajellaan koko kisa säästellen pehmeillä ja sitten käydään lopussa laittamassa toinen seos jos ei tule turva-auton tarjoamaa ilmaista pysähdystä.
Voi hyvin olla. Mutta pitää muistaa että DRS ja nämä uudet autot antavat aika paljon suuremman mahdollisuuden ohittaa koska näillä voi ajaa perseessä kiinni. Sainzhan sanoi jo että paljon helpompi ajaa toisen peesissä ja nyt on kyseessä rata missä ei juurikaan ennen ollut mitään mahkuja roikkua ennen pääsuoraa. Luulen että kilvanajosta tulee taas mielenkiintoista mutta tämähän on vain minun villi veikkaus:)
 
Onko tietoa mikä tällä kertaa on Alfalla rikki? Eilen oli ne jarruongelmat, jatkuuko ne tänäänkin?

Williamsilla muista poikkeava ratkaisu jäähdytykselle


Alfalla on ongelmia pohjalevyn kiinnityksissä: ne pettävät ja siksi joutuvat ajamaan niin vähän kierroksia. Olivat laskeneet rasitukset vituralleen:) Näin se menee: isot on isoja edelleen ja Alfa vain pieni kääpiö koska tommonen kämmi ei kyllä tapahdu jossain Mersulla. Ferrarilla tai RB:llä.
 
Asiaton käytös - Toistuva useiden peräkkäisten viestien spämmäys, foorumi ei ole chat. Käytä foorumialustan lainaa-toimintoa tai muokkaa lisäykset aiempaan viestiin.
Taitaa Alfa olla tätä menoa gridin hitain vekotin, eikös Haas ole jo pari vuotta panostanut 100% tähän heidän autoonsa
Ei taida olla hitain vaan ongelmat pohjalevyn kiinnityksessä estävät ns. "kovat" kierrokset. Näitä preseason testiaikoja nyt on aivan turha tuijjottaa liikaa kun näillä autoilla mennään sen 4 sekunttia nopeampaa mitä nyt on nähty!
 
Vaikka kierrosajoista nyt ei kannatakkaan juurikaan johtopäätöksiä vetää, niin jokatapauksessa ei tuo alfan touhu hyvältä näytä. Kuitenkin nykyään testaaminen niin rajoitettua että kierroksia pitäisi saada tahkottua reilusti jokaisena testipäivänä. Kyllä se on viimevuosina nähty, että tallit joilla eniten ollut testeissä ongelmia on sitten myös varsinaisissa kisoissa ollut siellä häntäpäässä.
 


Toki ymmärrettävää jos Uralkali sponsorina lähtee/jätetään pois niin samalla lähtee myös Mazespin.
 


Toki ymmärrettävää jos Uralkali sponsorina lähtee/jätetään pois niin samalla lähtee myös Mazespin.

Mahtaakohan Haasin rahkeet riittää kauden loppuun asti ilman merkittävää sponsoria?
Viime kaudellakin mienasi varaosat loppua kesken.
 
Tuskin riittää. Tiedä sitten jos kulisseissa Mazespin isukki neuvottelee pojalle paikan ja talli saa rahaa Uralkalilta vaikkei autossa logoja olekaan.

Tiedä sitten miten tuo Ukrainan konflikti vaikuttaa päätökseen kuskista. Onko tässä lähihistoriassa esimerkiksi tietyn maan urheilijoiden osallistuminen kisoihin evätty kun on ollut tälläinen tilanne päällä?
 
Eikös Andrettin porukka yrittänyt Sauberia jo ostaa, nyt olis saumat Haas ostaa pois kuleksimasta. Ei tarvii omaa tallia pykätä. Taitaa muutenkin Uralkalin suunnalta pakotteiden vuoksi olla rahahanat kiinni.
 
Scarbsin analyysi RB:stä. Itse olen tosi yllättynyt että RB toi käytännössä valmiin auton ekaan testiin.

 
Haas heittänyt Uralkalin kadulle ja todennäköisesti Mazepin lähtee myös. Suunnitelmissa on palkata Gio, Fittipaldi tai vtu Hulk. Hommatkaa DeVries sinne tai Kimi.
 
Ei tulis ikävä Mazepinia, Kimi saisi tehä ylläripylläri paluun
Edit: Nopeasti muuttui muuten Haasdin väritys mustavalkoiseksi ja Urakalin teipit hävisi
 
Viimeksi muokattu:
Ei tulis ikävä Mazepinia, Kimi saisi tehä ylläripylläri paluun
Edit: Nopeasti muuttui muuten Haasdin väritys mustavalkoiseksi ja Urakalin teipit hävisi

Kimi soitti just ja sano notta ei ehdi...

Haasilta taas vastattiin notta maalit loppu uuteen keulaa ja jesaria eivät viittineet laittaa...

eli ei mitään nähtävää...
 
Kenenköhän idea oli kastella tuo rata ekoihin testeihin? Suorastaa nerokasta koska nyt kaikki tallit näki miten muiden autojen aerot on rakennettu :tup:

Esimerkki Ferrarista.
Ferrari-Barcellona-2.jpg
 
Kenenköhän idea oli kastella tuo rata ekoihin testeihin? Suorastaa nerokasta koska nyt kaikki tallit näki miten muiden autojen aerot on rakennettu :tup:

Esimerkki Ferrarista.
Ferrari-Barcellona-2.jpg

Jos oikein ymmärsin niin Pirelli nimenomaan halusi, että rata kastellaan jotta tallit pääsee testaamaan vesi- ja välikelin renkaita :hmm:

Redditissä tuli vastaan kuva tuosta maaefektin vaikutuksesta kuinka auto "nuolee" rataa.

Screenshot_20220225-220252.jpg


Saas nähdä miten paljon ensi kaudella mahdolliset pohjalevyn vauriot vaikuttaa autoihin. Edellisillä kausilla taidettiin puhua kymmenyksistä mitä hävitään kierroksella jos pohjalevy vaurioituu, häviääkö tällä kaudella kokonaan maaefekti jos tulee vaurioita?

Eikös tuo maaefekti silloin 80-luvulla(?) juuri kielletty tuon vuoksi? Oli iso turvallisuusriski kun pito käytännössä hävisi kokonaan.
 
Entäpä Red Bull jonka perinteinen tyyli on ollut hioa kisan alussa täydellä tankilla pohjaa, niin että takaa tulevat ovat olleet melkoisessa kipinäsuihkussa.
Lieneekö sama touhu nykyautoillakin vai onko kipinät maaefektin mukana menneen talven lumia.
 
Vähän kuvaa miten eri autot tuottaa ilmavirtauksia, nämähän ei kyllä minun silmään kerro mitään, mutta ihan mielenkiintoinen twiitti:

DANIELE (@DANIELEALOFAN) Tweeted:
Flow comparison #F1Testing
Ferrari Mercedes Redbull McLaren https://t.co/y0l5e1Y0cO
 
FIA:n päätös: Venäjän ja Valko-Venäjän kansalaiset voivat jatkaa kilpailua normaalisti neutraalin lipun alla.



Kumpi lie parempi ketju, tähän vai yleiskestuluun. No koskee ainakin tätä kautta niin menkööt tänne sitten. :hmm:

E: Vähemmälle jääny seuraaminen tän asian tiimoilta(tietoisesti), mutta eikö Venäjän osallistuminen laitettu sivuun ainakin jääkiekossa ja jalkapallossa isoissa kisoissa mm.?
 
Viimeksi muokattu:
FIA:n päätös: Venäjän ja Valko-Venäjän kansalaiset voivat jatkaa kilpailua normaalisti neutraalin lipun alla.

Kumpi lie parempi ketju, tähän vai yleiskestuluun. No koskee ainakin tätä kautta niin menkööt tänne sitten. :hmm:

E: Vähemmälle jääny seuraaminen tän asian tiimoilta(tietoisesti), mutta eikö Venäjän osallistuminen laitettu sivuun ainakin jääkiekossa ja jalkapallossa isoissa kisoissa mm.?

Vastaavat jutut muissa lajeissa ja kisoissa joo, hieman vivahde-eroja ja jotkut korruptoituneimmat (kuten FIFA) tehneet sen vastahakoisesti.
Eipä siinä, ihan asiallinen statement, toki itseä häiritsee tuo venäläinen tapa käyttää sanaa "situation" vaikka se ei ole "situation" vaan se on sota.
Mazespin toki ollut tähänkin asti täysi pelle joten ei tämä mitenkään erityisemmin vaikuta, pääasia että pitäisi päänsä kiinni.
 
Twitterissä vahvoja huhuja, että Magnussen olisi korvaamassa Mazespinin Haasilla. Sieltähän tulis samalla hyvät rahat matkassa, eikös Magnussenilla ollu Jack&Jones sponsorina mikäli oikein muistan?




Mersusta huhuja, että ovat löytäneet jäähdytysratkaisun ja Bahrainin testeissä olisi auto missä ei olisi käytännössä sivubonttooneita lainkaan :confused:

Viime testeistä:

 
Viimeksi muokattu:
"Kevin Magnussen has signed a multi-year deal to make a sensational return to Formula 1 with the Haas"

Tiedä sitten mitä "multi-year" käytännössä tarkoittaa :hmm:
 
Nyk de Vriesin olisi pitänyt saada paikka. Harmi kun ei ole kenenkään ex-kuskin poika eikä merikontillista rahaa.

Tämä on totta. Hän olisi kyllä ansainnut sen paikan ja näyttää mihin pystyy. Vaikka Haas ei ole hyvä auto niin pystyy sillä jotain sentään näyttämään jos tulee joku sadekisa tai vastaava jossa tuurilla on merkitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 485
Viestejä
4 558 207
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom