Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Luulen että edelleen suuret on suuria jne. Olis kyllä hienoa jos vaikka joku Alfa tekis Lootukset Kausi missä Räikkönen palasi tauon jälkeen Lotukselle alkoi niin hienosti...Mutta valitettavasti: Mersu, RB, Ferrari vie ja muut sitten yrittää selviytyä jotenkin on vaan niin sitä samaa.Kovasti jo odotan pääseväni näkemään ensimmäistä lähtöruudukkoa Bahrainissa. Toivottavasti tulisi niitä voimasuhteiden muutoksia tai ainakin ettei kukaan saisi selvää etulyöntiasemaa.
On tuo Halo vaan edelleen ruma ja ylimääräisen näköinen kapistus.Mersu, Aston Martin ja Ferrari radalta kuvattuna.
Se siitä hienosta viime kauden värityksestä.Jahas, "Racing Pointin" paluu
Alpine A522:
Redditissä tuli vastaan
Eli kahteen ekaan kisaan tulee tuolla pinkillä värityksellä. Muuten sitten kaksivärisenä.
Jos Vertaa esim. alfan ja ferrarin ilmanotto-aukkoja ja sivuponttooneja ylipäätään; Alfa näyttää suorastaan läskiltä, vaikka sama voimayksikkö sisuksissa.Alfa Romeon "maastopuku":
Alfa Romeo puki autonsa ”maastopukuun” – Valtteri Bottas päästetään vihdoin radalle
F1-kausi 2022 käynnistyi keskiviikkona talvitestien ensimmäisenä päivänä.www.iltalehti.fi
Millainen keli oli jne.. vaikee sanoa yhtää mitää noistaVaikka testeissä ei niinkään aikoja tarkastella kun kukaan ei varmasti parasta aikaa yritä, mutta saas nähdä miten tän kauden ajat vertautuu vuoden 2020 Barcelonan aikoihin. Silloin testien nopein aika oli Bottaksen 1.15.risat.
Onko joku täällä tutustunut tähän kolme vuotta Mersun aero-osastolla toimineen tyypin YouTube-analyyseihin uusien autojen julkaisuista? Eivät nyt ainakaan ihan keksityiltä kuulosta maallikon korvaan, mutta onko parempaa käsitystä:
On melkoisen tiukan näköinen paketti verrattuna Red Bulliin
Ihan legitti aerokaverihan tuo on, ei se muuten 3-vuotta mersulla olis ollut. Toki tuskin mikään "guru" koska ei ole enää siellä, mutta varmasti on perillä enemmän kun tämmönen yli 45-vuotta F1:siä silmä kovana seurannut
Rumahan se on ku perkele mutta on se jo muutaman kuskin pelastanut taivaallisesta matkasta joten olkoon. Suurin osa kuskeista ei juurikaan enää laita hanttiin joten en minäkään. Rikkoo jotenkin autojen ulkonäön mutta on tuo parempi kun indyjen vielä rumempi viritys.
Pakko sanoa että kyllä näistä uusista autoista suurimman vaikutuksen on tehnyt Ferrari ja Mersu. RB:l näyttää jotenkin hiton tylsältä tylsine väreineen jne. Jotenkin tuo RB ei koskaan sykäytä juurikin tuon surkean värityksen takia...joku toki tykkää tuostakin ja aina ihmettelen sitä...miksi?
Kun vaikutat selailevan viestejä aina välillä kerralla enemmän ja vastaat useammalle useilla viesteillä; käytä tätä toimintoa, niin saat kaikki lainaukset kerralla samaan viestiin painamalla lopuksi "lisää lainaukset":Jotenkin tuntuu että Adrian N:llä on mennyt homma vähän jo ohi...Toki radallahan se vasta nähdään mutta hiton tylsän ja pullean näköinen vs. Mersu, Ferrari, Alpine jne.
Aika lailla sama livery RB autossa kuin viime vuonna. Sama se kai minkä näköinen auto on, kunhan kannu nousee kauden päätteeksi. Ja sehän nousee!Jotenkin tuntuu että Adrian N:llä on mennyt homma vähän jo ohi...Toki radallahan se vasta nähdään mutta hiton tylsän ja pullean näköinen vs. Mersu, Ferrari, Alpine jne.
On melkoisen tiukan näköinen paketti verrattuna Red Bulliin
Luulen että edelleen suuret on suuria jne. Olis kyllä hienoa jos vaikka joku Alfa tekis Lootukset Kausi missä Räikkönen palasi tauon jälkeen Lotukselle alkoi niin hienosti...Mutta valitettavasti: Mersu, RB, Ferrari vie ja muut sitten yrittää selviytyä jotenkin on vaan niin sitä samaa.
Mielenkiintoinen. Tohon on varmaan muutama tunti työtä uponnut, mitenköhän mahtaa kestää Maxin ohitustilanteet mutkissa, niissä tunnetusti ei oo hirveästi tilaa annettu.Ylhäältä katsottuna kyllä, mutta RB:llä taitaa olla erikoisin kylki-/ilmanohjain viritys. Maikkarin uutinen: Red Bullin uusi F1-auto herättää ällistystä – todellisuus paljastui Barcelonassa
Kuva
Turvallisuusden vuoksi nostettu minimikorkeutta? Ku suurempi osuus downforcea pohjasta mitä aiemmin ja jos etusiipi haukkaa liian syvälle nopeessa mutkassa, nii lähetään tangetin suuntaan?Onkohan etusiipiin tullut jokin uusi sääntö kun näyttää kaikkien autojen siivet oleva poikkeuksellisen korkealla radan pinnasta? Eipähän kanttikivet tuhoa niin herkästi siipiä.
On kyllä erikoinen...melkein yhtä erikoinen kun tuo Ferrarin setti.Ylhäältä katsottuna kyllä, mutta RB:llä taitaa olla erikoisin kylki-/ilmanohjain viritys. Maikkarin uutinen: Red Bullin uusi F1-auto herättää ällistystä – todellisuus paljastui Barcelonassa
Kuva
Huikeat 20min oli.Viaplayltä tulee tänää joku 45min setti barcan testeistä
Tänää ajoi 1m22.572s (tosi vähän kierroksia), mut sit taas esim. parempana vertailuna Leclerc tänään 1m20.165s ja viime vuonna kisassa 1:20.459 .. tiedä sit, mut ehkä uskaltais jo sanoa, että tän vuoden autot on nopeampia. Ainaki tulee oleen kauden edetessä. En sen tarkemmin renkaita* ja kelejä tutkinut, +-2 sec?Vaikka testeissä ei niinkään aikoja tarkastella kun kukaan ei varmasti parasta aikaa yritä, mutta saas nähdä miten tän kauden ajat vertautuu vuoden 2020 Barcelonan aikoihin. Silloin testien nopein aika oli Bottaksen 1.15.risat.
Alfaltahan on jo ilmoitettu että uusi auto on noin sekunnin nopeampi kun viimevuoden peli. Varmaan radasta riippuen miten menee mutta luulen että näillä mennään kovempaa. Mitä renkaisiin tulee niin yleinen toive tuntuu olevan että kestävät enemmän kurittamista eli eivät niin nopeasti menetä parasta pitoaan mitä vanhat ja ihan uusi konseptihan näissä 18" on joten ei voi juurikaan verrata vanhoihin. Seoksista ei varmaan tiedä kukaan muu kun Pirelli ja tallit jotka eivät kyllä mitään infoa anna ulos.Tänää ajoi 1m22.572s (tosi vähän kierroksia), mut sit taas esim. parempana vertailuna Leclerc tänään 1m20.165s ja viime vuonna kisassa 1:20.459 .. tiedä sit, mut ehkä uskaltais jo sanoa, että tän vuoden autot on nopeampia. Ainaki tulee oleen kauden edetessä. En sen tarkemmin renkaita* ja kelejä tutkinut, +-2 sec?
* Ei mitä hajua miten uudet renkaat ja seokset on vertailukelpoisia viime kauteen..
niin yleinen toive tuntuu olevan että kestävät enemmän kurittamista
Kävikö hiekalla?Alfa näköjään kyntää ja syvällä. Räikköstä tuskin harmittaa että lopetti.
Mielestäni tämä ei mikään turvallisuusjuttu ole vaan syy on juurikin tuo, eli kun aiempaa suurempi osa downforcesta tuotetaan auton pohjalla, tarvitsee sinne virrata myös enemmän ilmaa. Etusiipiä on siis nostettua tuon pohjalevyn tieltä korkeammalle että auton alle virtaisi aiempaa enemmän ilmaa.Turvallisuusden vuoksi nostettu minimikorkeutta? Ku suurempi osuus downforcea pohjasta mitä aiemmin ja jos etusiipi haukkaa liian syvälle nopeessa mutkassa, nii lähetään tangetin suuntaan?
Mielestäni tämä ei mikään turvallisuusjuttu ole vaan syy on juurikin tuo, eli kun aiempaa suurempi osa downforcesta tuotetaan auton pohjalla, tarvitsee sinne virrata myös enemmän ilmaa. Etusiipiä on siis nostettua tuon pohjalevyn tieltä korkeammalle että auton alle virtaisi aiempaa enemmän ilmaa.
Teams want the front wing to be as close to the ground as possible as often as possible. However, this becomes a safety issue because the downforce drops off exceptionally quickly when it gets too close. It can unsettle the car’s aerodynamic balance and cause a dramatic loss of downforce. The regulations specify teams must keep them high, just for safety purposes.
Tech Explained: 2022 F1 Technical Regulations
Michael Masdea, MSc graduate of Race Car Aerodynamics, investigates and explains the technical detail and scope for development in the 2022 FIA Formula 1 technical regulations.www.racecar-engineering.com