• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Kovasti jo odotan pääseväni näkemään ensimmäistä lähtöruudukkoa Bahrainissa. Toivottavasti tulisi niitä voimasuhteiden muutoksia tai ainakin ettei kukaan saisi selvää etulyöntiasemaa. :)
 
Kovasti jo odotan pääseväni näkemään ensimmäistä lähtöruudukkoa Bahrainissa. Toivottavasti tulisi niitä voimasuhteiden muutoksia tai ainakin ettei kukaan saisi selvää etulyöntiasemaa. :)
Luulen että edelleen suuret on suuria jne. Olis kyllä hienoa jos vaikka joku Alfa tekis Lootukset:) Kausi missä Räikkönen palasi tauon jälkeen Lotukselle alkoi niin hienosti...Mutta valitettavasti: Mersu, RB, Ferrari vie ja muut sitten yrittää selviytyä jotenkin on vaan niin sitä samaa.
 
Jahas, "Racing Pointin" paluu :lol:

Alpine A522:

Screenshot_20220221-193620.jpg


Redditissä tuli vastaan
 
Ohhoh, mikähän hemmetin auto tuo oli mikä oli kuvassa. Paljon paremman näköinen tuo striimissä näkyvä :thumbsup:
 
Eli kahteen ekaan kisaan tulee tuolla pinkillä värityksellä. Muuten sitten kaksivärisenä. :hmm:
 
Tykkään kyllä näistä uusista autoista visuaalisesti, kaikki ovat mielestäni oikein hyvännäköisiä autoja. Ferrari on mielestäni hienoin, toivottavasti fraasi ”beautiful car == fast car” osoittautuu todeksi - kyllä kärkikahinat kaipaa kilpailukykyistä Ferraria. Alkas jo!
 
Ai Kubica roikkuu vieläkin mukana Alfalla. Yllättäen tallilla pieniä ongelmia. Ja varmasti Kubica antaa ihan hemmetin tärkeää dataa kisakuskeille. Luulisi että tärkeintä olisi molempien kisakuskien saada mahdollisimman paljon kilometrejä uudella autolla. Mut sponssithan sen varmaan sanelee, että Kubican on siellä kierrettävä tietty määrä kierroksia, muuten ei rahaa tule.
 
Kai nuo ensimmäiset ajelut nyt on kuitenkin lähinnä sitä että katsotaan että vehkeet suunnilleen toimii jne. Varmaan se Kubican sponsseilta tuleva rahasäkki on laskettu tuovan enemmän hyötyä kuin se kokemus mitä kisakuskit tuosta voisi saada irti. Tosin jännä kyllä sikäli tuo Kubican rooli, liekö tuosta nyt niille sponsseillekaan juuri näkyvyyttä tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka testeissä ei niinkään aikoja tarkastella kun kukaan ei varmasti parasta aikaa yritä, mutta saas nähdä miten tän kauden ajat vertautuu vuoden 2020 Barcelonan aikoihin. Silloin testien nopein aika oli Bottaksen 1.15.risat.
 
Vaikka testeissä ei niinkään aikoja tarkastella kun kukaan ei varmasti parasta aikaa yritä, mutta saas nähdä miten tän kauden ajat vertautuu vuoden 2020 Barcelonan aikoihin. Silloin testien nopein aika oli Bottaksen 1.15.risat.
Millainen keli oli jne.. vaikee sanoa yhtää mitää noista :)
 
Onko joku täällä tutustunut tähän kolme vuotta Mersun aero-osastolla toimineen tyypin YouTube-analyyseihin uusien autojen julkaisuista? Eivät nyt ainakaan ihan keksityiltä kuulosta maallikon korvaan, mutta onko parempaa käsitystä:


Ihan legitti aerokaverihan tuo on, ei se muuten 3-vuotta mersulla olis ollut. Toki tuskin mikään "guru" koska ei ole enää siellä, mutta varmasti on perillä enemmän kun tämmönen yli 45-vuotta F1:siä silmä kovana seurannut:)
 
Rumahan se on ku perkele mutta on se jo muutaman kuskin pelastanut taivaallisesta matkasta joten olkoon. Suurin osa kuskeista ei juurikaan enää laita hanttiin joten en minäkään. Rikkoo jotenkin autojen ulkonäön mutta on tuo parempi kun indyjen vielä rumempi viritys.
 
Pakko sanoa että kyllä näistä uusista autoista suurimman vaikutuksen on tehnyt Ferrari ja Mersu. RB:l näyttää jotenkin hiton tylsältä tylsine väreineen jne. Jotenkin tuo RB ei koskaan sykäytä juurikin tuon surkean värityksen takia...joku toki tykkää tuostakin ja aina ihmettelen sitä...miksi?
 
Huomautus - älä kirjoita useita peräkkäisiä viestejä, vaan käytä lainaa-toimintoa tai muokkaa lisäykset aiempaan viestiin
On melkoisen tiukan näköinen paketti verrattuna Red Bulliin


Jotenkin tuntuu että Adrian N:llä on mennyt homma vähän jo ohi...Toki radallahan se vasta nähdään mutta hiton tylsän ja pullean näköinen vs. Mersu, Ferrari, Alpine jne.
 
Ihan legitti aerokaverihan tuo on, ei se muuten 3-vuotta mersulla olis ollut. Toki tuskin mikään "guru" koska ei ole enää siellä, mutta varmasti on perillä enemmän kun tämmönen yli 45-vuotta F1:siä silmä kovana seurannut:)
Rumahan se on ku perkele mutta on se jo muutaman kuskin pelastanut taivaallisesta matkasta joten olkoon. Suurin osa kuskeista ei juurikaan enää laita hanttiin joten en minäkään. Rikkoo jotenkin autojen ulkonäön mutta on tuo parempi kun indyjen vielä rumempi viritys.
Pakko sanoa että kyllä näistä uusista autoista suurimman vaikutuksen on tehnyt Ferrari ja Mersu. RB:l näyttää jotenkin hiton tylsältä tylsine väreineen jne. Jotenkin tuo RB ei koskaan sykäytä juurikin tuon surkean värityksen takia...joku toki tykkää tuostakin ja aina ihmettelen sitä...miksi?
Jotenkin tuntuu että Adrian N:llä on mennyt homma vähän jo ohi...Toki radallahan se vasta nähdään mutta hiton tylsän ja pullean näköinen vs. Mersu, Ferrari, Alpine jne.
Kun vaikutat selailevan viestejä aina välillä kerralla enemmän ja vastaat useammalle useilla viesteillä; käytä tätä toimintoa, niin saat kaikki lainaukset kerralla samaan viestiin painamalla lopuksi "lisää lainaukset":
Näyttökuva 2022-2-23 kello 15.49.13.pngNäyttökuva 2022-2-23 kello 15.53.06.png

Lisäksi, käytä edit-toimintoa. yli kaks viestiä putkeen yksinään alkaa mennä spämmin puolelle :)
 
Jotenkin tuntuu että Adrian N:llä on mennyt homma vähän jo ohi...Toki radallahan se vasta nähdään mutta hiton tylsän ja pullean näköinen vs. Mersu, Ferrari, Alpine jne.
Aika lailla sama livery RB autossa kuin viime vuonna.:hmm: Sama se kai minkä näköinen auto on, kunhan kannu nousee kauden päätteeksi. Ja sehän nousee!;)

Mut joo Aston martin ja Ferrari tähän menessä positiiviset yllättäjät. Toivotaa että auto myös kulkee tarpeen vaatiessa.:thumbsup:
 
Luulen että edelleen suuret on suuria jne. Olis kyllä hienoa jos vaikka joku Alfa tekis Lootukset:) Kausi missä Räikkönen palasi tauon jälkeen Lotukselle alkoi niin hienosti...Mutta valitettavasti: Mersu, RB, Ferrari vie ja muut sitten yrittää selviytyä jotenkin on vaan niin sitä samaa.

Uskon samaa. Ei mikään tule muuttumaan noissa voimasuhteissa.
Mua kiinnostaa kaikista eniten Hamilton vs. Russell kombo, että miten Mersulla nää kaksi taistelee herruudesta.
 
Onkohan etusiipiin tullut jokin uusi sääntö kun näyttää kaikkien autojen siivet oleva poikkeuksellisen korkealla radan pinnasta? Eipähän kanttikivet tuhoa niin herkästi siipiä.
Turvallisuusden vuoksi nostettu minimikorkeutta? Ku suurempi osuus downforcea pohjasta mitä aiemmin ja jos etusiipi haukkaa liian syvälle nopeessa mutkassa, nii lähetään tangetin suuntaan?
 
Vaikka testeissä ei niinkään aikoja tarkastella kun kukaan ei varmasti parasta aikaa yritä, mutta saas nähdä miten tän kauden ajat vertautuu vuoden 2020 Barcelonan aikoihin. Silloin testien nopein aika oli Bottaksen 1.15.risat.
Tänää ajoi 1m22.572s (tosi vähän kierroksia), mut sit taas esim. parempana vertailuna Leclerc tänään 1m20.165s ja viime vuonna kisassa 1:20.459 .. tiedä sit, mut ehkä uskaltais jo sanoa, että tän vuoden autot on nopeampia. Ainaki tulee oleen kauden edetessä. En sen tarkemmin renkaita* ja kelejä tutkinut, +-2 sec?

* Ei mitä hajua miten uudet renkaat ja seokset on vertailukelpoisia viime kauteen..
 
Viimeksi muokattu:
Tänää ajoi 1m22.572s (tosi vähän kierroksia), mut sit taas esim. parempana vertailuna Leclerc tänään 1m20.165s ja viime vuonna kisassa 1:20.459 .. tiedä sit, mut ehkä uskaltais jo sanoa, että tän vuoden autot on nopeampia. Ainaki tulee oleen kauden edetessä. En sen tarkemmin renkaita* ja kelejä tutkinut, +-2 sec?

* Ei mitä hajua miten uudet renkaat ja seokset on vertailukelpoisia viime kauteen..
Alfaltahan on jo ilmoitettu että uusi auto on noin sekunnin nopeampi kun viimevuoden peli. Varmaan radasta riippuen miten menee mutta luulen että näillä mennään kovempaa. Mitä renkaisiin tulee niin yleinen toive tuntuu olevan että kestävät enemmän kurittamista eli eivät niin nopeasti menetä parasta pitoaan mitä vanhat ja ihan uusi konseptihan näissä 18" on joten ei voi juurikaan verrata vanhoihin. Seoksista ei varmaan tiedä kukaan muu kun Pirelli ja tallit jotka eivät kyllä mitään infoa anna ulos.
 
niin yleinen toive tuntuu olevan että kestävät enemmän kurittamista

Mikä johtaa siihen että ajellaan koko kisa säästellen pehmeillä ja sitten käydään lopussa laittamassa toinen seos jos ei tule turva-auton tarjoamaa ilmaista pysähdystä.
 
Alfan taaperrus testeissä jatkuu. Ei lupaa kyllä hyvää, jos auto ei kestä paria kierrosta pidempään putkeen kasassa. Siellä on monta kuskia vetänyt jo yli 50 kierrosta, Bottas 12. :facepalm:
 
Taitaa Alfa olla tätä menoa gridin hitain vekotin, eikös Haas ole jo pari vuotta panostanut 100% tähän heidän autoonsa
 
Onko tietoa mikä tällä kertaa on Alfalla rikki? Eilen oli ne jarruongelmat, jatkuuko ne tänäänkin?

Williamsilla muista poikkeava ratkaisu jäähdytykselle

 
Turvallisuusden vuoksi nostettu minimikorkeutta? Ku suurempi osuus downforcea pohjasta mitä aiemmin ja jos etusiipi haukkaa liian syvälle nopeessa mutkassa, nii lähetään tangetin suuntaan?
Mielestäni tämä ei mikään turvallisuusjuttu ole vaan syy on juurikin tuo, eli kun aiempaa suurempi osa downforcesta tuotetaan auton pohjalla, tarvitsee sinne virrata myös enemmän ilmaa. Etusiipiä on siis nostettua tuon pohjalevyn tieltä korkeammalle että auton alle virtaisi aiempaa enemmän ilmaa.
 
Mielestäni tämä ei mikään turvallisuusjuttu ole vaan syy on juurikin tuo, eli kun aiempaa suurempi osa downforcesta tuotetaan auton pohjalla, tarvitsee sinne virrata myös enemmän ilmaa. Etusiipiä on siis nostettua tuon pohjalevyn tieltä korkeammalle että auton alle virtaisi aiempaa enemmän ilmaa.

Teams want the front wing to be as close to the ground as possible as often as possible. However, this becomes a safety issue because the downforce drops off exceptionally quickly when it gets too close. It can unsettle the car’s aerodynamic balance and cause a dramatic loss of downforce. The regulations specify teams must keep them high, just for safety purposes.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 474
Viestejä
4 558 071
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom