F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän se veikkauksen palveluunkin tule, mutta paljon huonommalla kertoimella. Jos alfa riskiä aikoo kokeilla, melkein kannattaisi veikata Giovinazzia, koska kerroin olisi paljon parempi. :)

Eiköhn tämä vuosi ole Giovinazzilla ihan harjoittelua, tulee varmaan hyvi ja huonoja suorituksia. Ei ainakaan aikaisemmin ole vakuuttanut mitä sen pari ekrtaa sai sauberilla ajaa, toisen kerran niistä kivasti seinään.
 
Tää oli mtv sivullakin jo. Suht hieno Go Kimi lakana bongattu Barcelonasta.

Dz29eS0WoAAx9BJ.jpg
 
Albon on näköjään päättänyt imitoida Kimiä oikein huolella.
1. päivä: Kimi ulos ekalla kierroksella
2. päivä: Albon ulos ekalla kierroksella
3. päivä: Kimi kärkeen ennen lounastaukoa
4. päivä: Albon kärkeen ennen lounastaukoa
 
Tänään on jotenkin tuntunut siltä että Ferrari ja Alfa ajelee yhteistä ohjelmaa. Jos näin on, niin Kimi Räikkösen vaimon lapsen isän tallin auto vaikuttaa n. puolta sekuntia Ferraria hitaammalta.

Very speculation, mutta tämmöinen mielipide on tässä päässyt muodostumaan.
 
Bottas meinaa kasvattaa roikottimia:
”Kivan kaverin” asenne historiaa? Valtteri Bottakselta tiukka uhkaus F1-kauden kynnyksellä – ”Olin liian mukava”
Mitenköhän mahtaa olla? Pari tilannetta radalla, joissa talli menettää pisteitä ja palaveri varikolla.
Sitten taas loppukauden kannatellaan aisaa...

”Kivan kaverin” asenne historiaa? Valtteri Bottakselta tiukka uhkaus F1-kauden kynnyksellä – ”Olin liian mukava”
Tuukka Hyttinen
21.02.2019 20:06
getty_bottasvaltteribarcelona20190220-696x464.jpg

© Kuva: Getty Images
Mercedeksen F1-tallin suomalaistähti Valtteri Bottas lupaa lähestyvänsä ensi kautta määrätietoisemmalla ja ärhäkämmällä asenteella.

Nastolasta autourheilun kovimmalle huipulle ponnistanut kilpa-ajaja on tottunut taistelemaan urakehityksensä eteen.

Vaikka Bottas joutuikin tyytymään viime vuonna ”tukikuskin” rooliin Lewis Hamiltonin mestaruuden varmistamiseksi, ei suomalainen aio alistua samaan asemaan enää toistamiseen.

– Uusi Valtteri. Tarvitsen uuden asenteen tänä vuonna saavuttaakseni tavoitteeni. Olin niin pettynyt ja turhautunut viime vuoden lopussa, että vannoin, ettei se voi toistua enää koskaan, F1-tähti latasi Auto Bildin haastattelussa.

Hyvänä joukkuepelaajana kunnostautunut Bottas aikoo panostaa jatkossa enemmän omaan ruutuunsa.

– Ehkä olin liian mukava ajoittain, kun mietin sitä jälkeenpäin. Olen aina ollut joukkuepelaaja, mutta olen tajunnut tässä lajissa kaikella olevan rajansa. On ajateltava myös itseään, Bottas pohti.

– Samalla voi silti olla joukkupelaaja, sillä saavuttaakseen parhaat tulokset tallin kanssa on oltava pitkällä tähtäimellä hyvissä väleissä. Minulla on kuitenkin vain yksi ura elämässäni, jos olen aina vain tukemassa hyökkäämättä itse, en saavuta koskaan tavoitteitani, Mercedes-pilotti linjasi.
 
No ei varmasti aja yhteistä ohjelmaa.

Jep, mutta jos olis yhteistoimintaa/tiedonjakoa, niin olisiko parempi ajaa samoja settejä per päivä vai poikkeavia :bored: Molemmissa varmaan puolensa. Ensimmäisessä voisi jotain vertailudataa saada eli laadukkampaa dataa, jälkimmäisessä voisi säästää aikaa testaamalla useampia asioita samaan aikaan.

Toki eri autoista kyse, mut seku ääneen mietin.
 
Siis.. Totta munassa autojen välillä voidaan verrata miljoonaa eri parametria jos niin halutaan. Ja jos joidenkin tallien välillä siinä on järkeä niin juuri noiden.

Pistin vain merkille että ajoivat varsinkin puolen päivän jälkeen about saman pituisia settejä samoilla renkailla.
 
Voidaan tietysti verrata, mutta onko siitä hyötyä + tietenkin se, että jos itsellä on hihassa jotain joka datasta näkyy niin kannattaako sitä muille paljastaa.
Mitä esim. alfa tekee ferrarin rengas datalla ? Muuta kun saa hyötyä itselleen kun voi arvioida ferrarin rengas taktiikoita.

Tottakai ne ajaa samankaltaisia testejä kun kisoissa on käytettävä tiettyjä renkaita ja takavuosilta on tiedossa mitkä ovat parhaat ja yleisimmät renkaat käytössä.
Enempää on mahdotonta spekuloida datan käyttötarkoituksista.

Sanonpa vain ettei vastaavaa korrelaatiota osunut muina päivinä silmiin saati muiden tallien välillä. Se ei ole mikään tottakai, ja jos olisi niin enpä olisi tästä huomiosta mitään maininnut.
 
Enempää on mahdotonta spekuloida datan käyttötarkoituksista.

Sanonpa vain ettei vastaavaa korrelaatiota osunut muina päivinä silmiin saati muiden tallien välillä. Se ei ole mikään tottakai, ja jos olisi niin enpä olisi tästä huomiosta mitään maininnut.

Voi olla toki myös se, että halusit nähdä tuon korrelaation :) tai sit oli vain sattumaa. Kyseessä oli kuitenkin vain yksi päivä ja kaikki varmaan tekee samantyyppisiä päiviä ennemmin tai myöhemmin. Päiviä taas ei kovin montaa ole.

Ei varmaan montaa eri koulukuntaa ole testien läpiajamiseen. Sen verran on porukka mennyt ristiin rastiin ja oppinut toisilta jne..evoluutio ja parhaaksi todetut toimintamallit. Aikataulutus voi tietenkin olla omansa talleilla.

edit: tietty raha ja resurssit vaikuttaa myös siihen, että mihin pitää keskittyä, mitä tarvii testata ja kuinka paljon. Täydellisyyteen pyritään, mut helpot voitot eka :)
 
Viimeksi muokattu:
Testipäiviä on yhteensä kahdeksan ja talleja kymmenen, niin ei se ole ihme, jos joskus testiohjelmat vaikuttavat pinnallisesti tarkasteltuna samanlaisilta. Eri tallit vaan ottavat tehoja ulos eri tavoin. Ferrarilla ei ole mitään tarvetta näyttää vauhtiaan, mutta Sauber on ennenkin ajanut testikaudella kovia aikoja ja kauden avauskisassa ollut aivan hukassa, joskaan nyt Alfan aikana sille ei välttämättä ole niin paljoa tarvetta sponsoreita metsästäessä. McLaren ajoi kärkivauhtia ekoina päivinä aivan varmasti myös hakeakseen huomiota.

Tässä vaiheessa kaikki ovat ajelleet vielä säästöliekillä ja ensi viikolla kierrosajat tulevat alkamaan 1:16.xxx.
 
Näkyykö nuo sektoriajat jossain vai pelkästään kierrosajat? Tuon kierrosajan saa helposti pilattua vaikka viimeisessä mutkassa.
Kun kierrosaikoja ruvetaan oikeasti ajamaan, niin kyllä se Mersu ja Ferrari vaan ottaa niskalenkin kaikista muista. Onhan se ollut tähänkin asti kylmää kyytiä kisaviikonloppuina.
 
Sky Sportsilla ihan ok tilastosivu testien kierrosajoista, ja se päivittyy testien ajan:
F1 2019 Testing: The fastest laps
Tänäänhän on talvitestien 6. päivä, tai toisen testisession toinen päivä. Miten sen nyt sitten tykkääkään ilmaista.

Saman tahon liveblogi:
F1 Live Blog
Tänään taas Räikköspäivä. :tup:
 
McLaren tiistain harjoitusten nopein :eek:
Näyttää siltä että McLarenkin alkaa kulkea kun pääsivät eroon "autonkehittäjä" Alonsosta
En jaksa uskoa etteikö mclaren olisi ollut muun auton puolesta nopea, mutta moottori on ollut vajaatehoinen viimeiset vuodet. Eihän näistä varmaan mitään kisavauhteja voi päätellä, mutta ehkäpä ovat päässeet tehojen osalta lähemmäs kärkeä kun käyttävät nyt rellun konetta?
 
McLaren on tämänkin päivän kärjessä. Lisäksi "auton kehittäjä" on tulossa ihmettelemään mitä vattua tallissa on tapahtunut :rofl:
 
En jaksa uskoa etteikö mclaren olisi ollut muun auton puolesta nopea, mutta moottori on ollut vajaatehoinen viimeiset vuodet.
No kerros meille sitten, minkä vuoksi Red Bull voitti alitehoisella moottorilla kisoja ja miksi McLaren keräsi vain noin 15 % Red Bullin pistesaaliista ja puolet jopa Renault'a vähemmän? Kyllä McLarenin auto on ollut täydellinen floppi jo monta vuotta.

McLaren ajoi kaudella 2014 vielä Mersun superhybdrideillä mutta lähes hävisi Force Indialle. Tallin alamäki alkoi jo vuonna 2013 sen jäätyä kokonaan ilman podiumeja. Viimeinen voitto onkin kaudelta 2012 ja siltä vuodelta olisi myös viimeinen palkintosija, ellei talli olisi ottanut kauden 2014 avauksesta tuplapodiumia.
 
Alonso vaatii kohta kisakuskin paikkaa takaisin. :D Vettel viettänyt tänään rengasvallissa aikaa, silti 40 kiekkaa alla jo. Kimillä ei taida kovin pitkiä stinttejä olla vielä alla tältä päivältä. Ainakin maalien kanssa ovat jotain aero-testejä tehneet.
 
No kerros meille sitten, minkä vuoksi Red Bull voitti alitehoisella moottorilla kisoja ja miksi McLaren keräsi vain noin 15 % Red Bullin pistesaaliista ja puolet jopa Renault'a vähemmän? Kyllä McLarenin auto on ollut täydellinen floppi jo monta vuotta.

McLaren ajoi kaudella 2014 vielä Mersun superhybdrideillä mutta lähes hävisi Force Indialle. Tallin alamäki alkoi jo vuonna 2013 sen jäätyä kokonaan ilman podiumeja. Viimeinen voitto onkin kaudelta 2012 ja siltä vuodelta olisi myös viimeinen palkintosija, ellei talli olisi ottanut kauden 2014 avauksesta tuplapodiumia.
Meinaatko että nämä muutama viime vuotta on red bullin rellussa ja mclarenin hondassa vertailukelpoinen määrä voimaa ja erot syntyy pelkästään muusta autosta?
 
Meinaatko että nämä muutama viime vuotta on red bullin rellussa ja mclarenin hondassa vertailukelpoinen määrä voimaa ja erot syntyy pelkästään muusta autosta?
Olihan McLaren jo viime vuonna rellun koneilla ja ei silti pärjännyt, vaikka eivät ajaneet "GP2 ENGINE!" voimalla.

Saa nähdä meneekö redbull ja toro rosso menojaan gp2 moottoreillaan.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Meinaatko että nämä muutama viime vuotta on red bullin rellussa ja mclarenin hondassa vertailukelpoinen määrä voimaa ja erot syntyy pelkästään muusta autosta?
Teho on ollut sama, mutta Alonso McLarenin ratissa on haitannut auton kehitystä. 2018 oli sama Renaultin moottori siis. Ja Honda oli vain Toro Rosso autossa. Nyt myös Red Bullissa.

"GP2" Honda moottori oli 2017, eli on siinä varmasti jo suurta parannusta tullut.
 
Olihan McLaren jo viime vuonna rellun koneilla ja ei silti pärjännyt, vaikka eivät ajaneet "GP2 ENGINE!" voimalla.

Saa nähdä meneekö redbull ja toro rosso menojaan gp2 moottoreillaan.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
Seison korjattuna. Jotenkin oli päähän jäänyt muistikuva että vasta nyt vaihtoivat pois hondasta.
 
McLaren tiistain harjoitusten nopein :eek:
Näyttää siltä että McLarenkin alkaa kulkea kun pääsivät eroon "autonkehittäjä" Alonsosta
Olihan ne kärkipäätä viime vuonnakin talvitesteissä yksittäisellä kierroksella. Kisoissa se todellinen "nopeus" sitten nähtiin. Samalta näyttää tämän vuoden pidemmät vedot. Ilman jotain merkittävää kehitysspurttia ajavat korkeintaan jämäpisteistä alkukaudesta.
 
Eiköhän noi ole noussut vuosi vuodelta maksut, tuskimpa ovat ainakaan halventuneet..
 
Olihan ne kärkipäätä viime vuonnakin talvitesteissä yksittäisellä kierroksella. Kisoissa se todellinen "nopeus" sitten nähtiin. Samalta näyttää tämän vuoden pidemmät vedot. Ilman jotain merkittävää kehitysspurttia ajavat korkeintaan jämäpisteistä alkukaudesta.
Maccan auto oli melko hyvä heti kauden alussa muutenkin. Sen jälkeen kehitys tyssäsi kuin seinään eikä autoon löydetty lisää vauhtia.
 
Aika-ajoilla on kaikista vähiten merkitystä, kun niistä ei jaeta pisteitä. McLarenin suorituskyky aika-ajoissa vain enteili tulevaa romahdusta kauden loppua kohti.
 
Jotenkin huolestuttaa, että kahdella legendaarisella tallilla on ollut näin pitkään suorituskyky ihan hukassa.
 
Jotenkin huolestuttaa, että kahdella legendaarisella tallilla on ollut näin pitkään suorituskyky ihan hukassa.

Williams on täysin persaukinen mutta eikös McLarenilla luulisi olevan rahaa? En tajua miten voi vuodesta toiseen olla umpipaska jos resursseja ja tallistruktuuria on olemassa.
 
Joo, Williamsin talous on paljon huonommassa jamassa kuin McLarenin. Saa nähdä, miten kauan tallia voi pyörittää tällä tasolla. Vaikeita kisoja tiedossa ja saa nähdä, miten kauan Claire on tallipäällikkö. McLaren on kokenut aikamoisen muutoksen sen jälkeen, kun lähti kokeilemaan yhteistyötä Hondan kanssa ja varmasti vaikutti merkittävästi taloudellisesti esim. pitkäaikaiset sponsorit ovat lähteneet pois ja viime vuosina tullut useita miljoonia tappiota.
 
Toimittelijoita viedään Mersun toimesta kuin pässiäö narussa:
Uskomaton F1-huhu: Kimi Räikkösen uusi Alfa Romeo nopeampi kuin Mercedes?
Eiköhän Australiassa nähdä Mersu lähtösuoran kärjessä kuitenkin.

Ja vaikka jotain ongelmaa olisikin, niin Mersun resursseilla asiaan löytyy korjaus muutaman kisan jälkeen.
Samalla kopioidaan autoon mahdolliset innovaatiot kilpailijoilta, joten viimeistään Euroopan kiertueella Mersu ohittaa best of the restin kierroksella kisassa kuin kisassa.

EDIT: sledass ehti ensin

Uskomaton F1-huhu: Kimi Räikkösen uusi Alfa Romeo nopeampi kuin Mercedes?

Arvuuttelu F1-autojen todellisesta vauhdista jatkuu Barcelonan testeissä.
Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin uusi F1-auto, Mercedes W10, ei ole talvitesteissä vielä missään vaiheessa vaikuttanut kovin nopealta. Mercedeksellä on autossaan ongelmia, mutta tallin ulkopuolella vain harvat tietävät, miten vakavia ne ovat.

Arvostetun autolehden Auto Motor und Sportin F1-toimittajat eivät enää ylläty, mikäli Mercedesten vauhti on varsin vaisua kauden avauskilpailussa Melbournessa.

Saksalaislehden mukaan varikolla kuiskitaan, että jopa Kimi Räikkösen käsiinsä saama uusi Alfa Romeo C38 saattaa olla hopeanuolta nopeampi.

– Yhä useammin ja useammin kuulemme varikolla, että Mercedes on hitaampi kuin aluksi oletettiin. Ensimmäisellä testiviikolla jopa Alfa Romeo, Haas ja Renault ovat kuulemma olleet Mercedestä nopeampia, kun otetaan polttoainemäärät huomioon, Auto Motor und Sport kirjoitti verkkosivuillaan keskiviikkoiltana.

– Mercedeksen kohdalla puhutaan jo yli sekunnin erosta (kärkeen). Miten paljon uusi aerodynamiikkapaketti parantaa nopeutta, sitä ei pysty vielä arvioimaan, lehti jatkoi.

Tiistaina Bottas ajoi Mercedeksellä öljynpaineongelman takia vain seitsemän kierrosta, mutta keskiviikkona suomalaiskuljettaja pystyi kiertämään Barcelonan radan 74 kertaa. Hamilton sai ajettua 102 kierrosta.

Kuudennen talvitestipäivän kierrosajoissa Bottas jäi kahdeksanneksi ja Hamilton yhdeksänneksi. Räikkönen päätyi keskiviikon testituloksissa neljännelle sijalle.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 128
Viestejä
4 861 781
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Herttua

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom