F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Tosin jos Alfa Romeo eli Ferrari kasvattaa rooliaan Sauberilla, niin pidän epätodennäköisenä, että se sallisi tallin palkata tuoreeltaan itse erottamansa henkilön johtoportaaseen.
 
Tosin jos Alfa Romeo eli Ferrari kasvattaa rooliaan Sauberilla, niin pidän epätodennäköisenä, että se sallisi tallin palkata tuoreeltaan itse erottamansa henkilön johtoportaaseen.
Fefeltä o ny suoraa hyppiny porukkaa tuonne sauberille niin en usko että se olisi ongelma, eihän arrivabene kumminkaa tallipäällikkö olisi.
 
Mutta Bottas taisi viihtyä paremmin Williamsilla, kun ei ollut sellaisia paineita ja tallikaverikin oli oikeastaan koko ajan joku paska maksukuski.

Voitti kolme kautta putkeen Massan, joka on kuitenkin melkein maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja ja jolle Kimi hävisi. "Koko ajan joku paska maksukuski" :D

Ensimmäisen kauden ajoi Maldonadon kanssa.
 
Voitti kolme kautta putkeen Massan, joka on kuitenkin melkein maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja ja jolle Kimi hävisi. "Koko ajan joku paska maksukuski" :D

Ensimmäisen kauden ajoi Maldonadon kanssa.

no tää oli sitä aikaa kun massa ei ollut enään entisellään jousen iskettyä päähän
 
no tää oli sitä aikaa kun massa ei ollut enään entisellään jousen iskettyä päähän
Nää on aika turhia heittoja, jos sulla ei ole näyttää mitään oikeata lähdettä. Ja edelleen, siellä on Hamilton Bottaksen tallikaverina. Hamilton, joka melkein voitti heti ekana kaudellaan maailmanmestaruuden. Tällöin tallikaverina oli Alonso.
 
Nämä suomalaisten vertailut tallikavereihin kusee aina jo ihan heti alussa siihen että se tallikaveri on normiradalla sen puoli sekkaa nopeampi aika-ajossa. Se on niin valtava asia sille miten se viikonloppu menee, että tavallaan ison kokonaisuuden kannalta ihan se ja sama että miten kova rattimies siellä on vääntämässä sen kisan läpi. Välillä voi päihittää tallikaverin, mutta MM-taistelu on Bottaksen osalta hävitty jo ennen kuin kausi alkaa. Näin jälkikäteen sitä kai sitten oppii arvostamaan tuota Rosbergin mestaruuttakin enemmän kuin silloin.
 
Toivottavasti Bottakselle ei käy niinkuin Kovalaiselle (McLarenilta ruputalliin rämpimään)
 
Toivottavasti Bottakselle ei käy niinkuin Kovalaiselle (McLarenilta ruputalliin rämpimään)
Koviksen piti kylläkin mennä Toyotalle, mutta globaali talouskurjimus sattui huonoon paikkaan. Sen jälkeenkin hänelle oli tarjottu diiliä kaiketi Force Indialle, mutta mies uskoi sokeasti Caterhamin tason nousevan eikä lähtenyt ajoissa.
 
Koviksen piti kylläkin mennä Toyotalle, mutta globaali talouskurjimus sattui huonoon paikkaan. Sen jälkeenkin hänelle oli tarjottu diiliä kaiketi Force Indialle, mutta mies uskoi sokeasti Caterhamin tason nousevan eikä lähtenyt ajoissa.

Niin se taiski mennä?

Toivottavasti Bottas pääsee esim.RedBullille jos jatkoa Mersulla ei tule.Tai vaikka Renaultille..
 
Renaultilla Bottas / Ricciardo kaksikko olisi kyllä todella mielenkiintoinen pari (ja talli yleensäkin) :eek:
Hulkenburger on niin hyvä ja halpa, ettei Potalla ole sinne mitään asiaa, ellei ensin mainittu itse ota hänen paikkaansa tai loikkaa esimerkiksi McLarenille.
 
Sopivasti kauden alla huhuillaan että F1 olisi taas myynnissä. Amerikkalaisille ei vissiin pitkäjänteinen työ riitä, en kyllä ihmettele kun formulat ei kauheasti varmaan rapakon takana viehätä vaikka kuinka yritetään somessa viihdyttää millon milläkin hollywood staralla.

Ite olen sitä mieltä että lajin viihdearvoa yksinkertaisesti syö vaan nykyiset liian monimutkaiset säännöt ja autot. Meteli takaisin ja liiallinen show roskakoriin.
Back to basics.

Formula ykköset ovat ehkä jälleen myynnissä – Ostaako Bernie Ecclestone F1-sirkuksen takaisin?
 
Toivotaan että RedBull pääsee maalin asti noissa ensimäisissä kisoissa kun ongelmia on edelleen moottorin kanssa vaikka tehoja siitä pitäisi löytyä.
Ja jenkit eivät ikinä ole F1 väkeä kun silloin kaikki kisat pitäisi järjestää siellä että innostuvat.
 
Sopivasti kauden alla huhuillaan että F1 olisi taas myynnissä. Amerikkalaisille ei vissiin pitkäjänteinen työ riitä, en kyllä ihmettele kun formulat ei kauheasti varmaan rapakon takana viehätä vaikka kuinka yritetään somessa viihdyttää millon milläkin hollywood staralla.

Ite olen sitä mieltä että lajin viihdearvoa yksinkertaisesti syö vaan nykyiset liian monimutkaiset säännöt ja autot. Meteli takaisin ja liiallinen show roskakoriin.
Taisi olla Pöönin rakentama paskakasa liian suuri jenkkien purettavaksi. Olihan siitä rakennettu sellainen pommi, että oli aivan idioottimainen ajatus edes ostaa F1-sarja alun perinkin.

1. Bernie oli neuvotellut ylihintaiset kansalliset tv-lähetysoikeudet, jotka edelleen estävät globaalin striimauspalvelun perustamisen (striimauksen ja netti-tv:n kulta-aikana).
1b) FOM:n viime kaudella lanseeraama striimauspalvelu oli kuulemma kaiken lisäksi aivan paska.
1c) FOM kokeili myös live timing -sovelluksen päivittämistä ja siitäkin tuli aivan paska.

2) Kisajärjestäjien kanssa on neuvoteltu niin kalliit sopimukset, ettei kaikilla ole edes vara maksaa niitä.
2b) Uusien soppareiden neuvottelu niin lähetys- kuin kisaoikeuksista johtaa siihen, että tuottoisat rakenteet on ensin purettava (lyhyen aikavälin isot tappiot) ennen kuin ne voidaan rakentaa uudestaan erilaisiksi. (Pitkän aikavälin mahdolliset, epävarmat tuotot.)

3) Suurille talleille on annettu erivapaudet sanella F1-sarjan säännöt lyhyellä aikavälillä.

4) Pitkällä aikavälillä puhuttiin suuresta ja merkittävästä uudistuksesta, mutta edes Ross Brawn ei ole saanut ajettua sitä läpi, vaan tulevat 2021-säännöt on vesitetty ja jäljelle jäänee märkä pieru.
4b) Kaksi vuotta sitten lanseerattiin "aggressiiviset" ja "näyttävät" autot, joista halutaan jo nyt eroon, koska ohittaminen on liian vaikeaa.
4c) Ohittamisen vaikeus oli jo kymmenen vuotta sitten se syy, miksi silloisista autoista riisuttiin aero pois. Kanan muisti.

5) Autot ovat aivan helvetin rumia ja vessanrengas teki niistä entistä rumempia.

Tässä tapauksessa painavin kohta lienee tuo 4). Jenkit näkevät, ettei sääntöjä saada muutettua sellaisiksi, että lajin luonne tulisi muuttumaan paremmaksi. Lisäksi isojen tallien kanssa muhii niin helvetin iso riita, ettei siitä voida olla varmoja, että suuttuuko joku ja oikeasti lähtee kävelemään. (En itse usko.)

Se ei tekisi sarjan markkina-arvolle ollenkaan hyvää, jos Mersu tai Red Bull tai vaikka Renault poistuu takavasemmalle. Näistä kaksi myös toimii moottorivalmistajina ja sarjan heikko moottoritilanne tulee olemaan varmasti yksi kortti mafiosotallien kädessä, kun rahasta keskustellaan.

MUTTA: Aiemmin on väläytelty sitäkin vaihtoehtoa, että talleille tarjottaisiin mahdollisuutta alkaa osakkaiksi F1-sarjaan. Tämä luonnollisesti vaatisi sitä, että FOM vähentää omaa omistajuuttaan ja myisi siivun F1-talleille. Kuulemma tämä vaihtoehto vaan ei ole herättänyt kiinnostusta.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tuota punaista on enemmän kuin viime vuoden autossa.
20190122-sauber-c38.jpg
 
Oijoi, kyllähän tässä jo alkaa odottamaan uutta kautta :cool: bottaksella mahtaa olla paineet kovat tulevaan kauteen, räkä saa päästellä ilman huolia. Toivottavasti sauber alfa pystyy kiusaamaan isompiakin talleja.
 
Se ei tekisi sarjan markkina-arvolle ollenkaan hyvää, jos Mersu tai Red Bull tai vaikka Renault poistuu takavasemmalle. Näistä kaksi myös toimii moottorivalmistajina ja sarjan heikko moottoritilanne tulee olemaan varmasti yksi kortti mafiosotallien kädessä, kun rahasta keskustellaan.
Mersuhan otti jo askeleen Formula-e:n suuntaan kun siirsivät panokset DTM:stä sinne. Renault on ollut siellä alusta asti (Nissan). Myös VW-group on ollut alusta asti mukana. Autotehtaista/merkeistä sinne on tullut viimeksi PSA, Jaguar ja BMW. F1 ei kiinnosta enää autonvalmistajia.

Toivottavasti tuota punaista on enemmän kuin viime vuoden autossa.
Veikkaan väritykseen korkeintaan pieniä muutoksia, koska uuden auton hehkutukseen kelpaa viimevuotinen.
 
Mersuhan otti jo askeleen Formula-e:n suuntaan kun siirsivät panokset DTM:stä sinne. Renault on ollut siellä alusta asti (Nissan). Myös VW-group on ollut alusta asti mukana. Autotehtaista/merkeistä sinne on tullut viimeksi PSA, Jaguar ja BMW. F1 ei kiinnosta enää autonvalmistajia.
Formula E on sellainen kiva pieni kokeilu valmistajille käydä katsomassa, että voisiko sarjasta joskus tulla jotain. Sehän kerää mukavasti katsojiakin, sillä kisat ovat ilmaisessa jakelussa suuressa osassa maailmaa. Ei se kuitenkaan ole valmis syrjäyttämään F1-sarjaa viihteen kuninkuusluokkana. Jotain tilastoja kaivelin netistä, niin Formula E:n katsojamäärät jäävät jopa alle WTTC-sarjan (FIA World Touring Car Championship). Kyse on omanlaisestaan vakioautosarjasta, sillä tekniikka on standardoitu ja valmistajat voivat pelata lähinnä softaa näpertämällä.
 
Ellei sit Hulkenberg ite halua jo muualle??
Ainahan se olisi halunnut pois mm. Sauberilta ja Force Indialta, mutta kovin vähän on ollut ottajia. Ainakin jonkin teorian mukaan hän olisi päässyt Mersulle Rosbergin lopetettua, mutta oli juuri hieman aiemin tehnyt sopimuksen Renault'n kanssa eikä tietenkään voinut irtaantua siitä. Tuon sopimuksen viimeinen vuosi on parhaillaan käynnissä, joten nyt on taas tilaisuus mittauttaa markkina-arvo. Pidän itse varmana sitä, että Renault'lla hänelle on takuupaikka eli sen alemmas ei tarvitse katsella.
 
Menin wikipedian tallilistaukseen ihailemaan Alfa Romeota ja huomasin että Ferrari on nykyään "Scuderia Ferrari Mission Winnow" :srofl:

Olen näköjään muutenkin missannut off-seasonin kun tuolla kuskilistassa on ihan uusia tyyppejä :eek: Ja Kubican paluu :kippis:

Nythän kun katselee (enimmäkseen) hienoja tiimien nimiä ja kuskilistaa niin kaikki näyttää kovin jännältä. Harmi vaan että jännyys loppuu heti ekan kisan tokalla kierroksella kun Hamilton painelee karkuun, Bottas kyykyttää itseään jne. Noita perinteisiä automerkkejäkin kannattaisi hyödyntää sarjan markkinoinnissa paremmin, jotenkin tässä kokonaisuudessa nuo Jonne-kuskit korostuu paljon enemmän kuin pitkät perinteet.
 
Viimeksi muokattu:
Mitääh, Hulkki ei ole edes koskaan ollut podiumilla :o Eikös se pari kertaa ole vetänyt erikoisissa oloissa jotain eeppisiä aika-ajoja... en nyt tiedä voiko näitä huonon tuurin piikkiinkään laittaa kokonaan, tietty autot rajoittaa mutta jossain kohtaa olisi podiumin pitänyt tulla.
 
Kylläpä ne podiumit on lähes tulkoon pelkän tuurin varassa jos ei noilla top 3 tallin autoilla pääse ajamaan.

Puhtaasti ”ajamalla” tuolta kakkosaallon talleista on harvemmin nähty podium-sijoituksia, tai edes lähimaastoon yltäviä.
 
Hulkenbergilla on ollut hieman huono tuuri noitten tallien suhteen eli eivät ole olleet niissä vuosina kovin kilpailukykyisiä mutta kaudella 2019 voidaan nähdä hieman parempaa jos auto sekä moottori saatu paremmaksi.
Ricciardo on tietysti kova vastus.
Myöskin racing point(ent force india) voi parantaa tänä vuonna roimasti jos talous on saatu kuntoon eli räikkösellä ei ole sauberin ratissa kovin helppoa taistella keskikastin autojen kanssa.
 
Hulkenbergilla on ollut hieman huono tuuri noitten tallien suhteen eli eivät ole olleet niissä vuosina kovin kilpailukykyisiä mutta kaudella 2019 voidaan nähdä hieman parempaa jos auto sekä moottori saatu paremmaksi.
Ricciardo on tietysti kova vastus.

Onhan tuo Ricciardo kova vastus mutta samalla tilaisuus Hulkenbergille näyttää taitonsa. Luulisi Hulkenbergin aseman nousevan jonkun verran, jos pärjää tasaväkisesti Ricciardolle. Toki jos taas häviää Ricille niin vahvistaa entisestään sitä "tasalaatuisen keskikastin kuskin" asemaa.

Myöskin racing point(ent force india) voi parantaa tänä vuonna roimasti jos talous on saatu kuntoon eli räikkösellä ei ole sauberin ratissa kovin helppoa taistella keskikastin autojen kanssa.

Ihan yhtä hyvinhän se Sauber voi parantaa roimasti? Ihan hyvin voisi olla jopa best of the rest, jos budjettia riittää, Ferrarin motti kulkee ja muutenkin saisi Ferrarilta jotain pienimuotoisia apuja.
 
Talvitestit ilmeiseti televisioidaan kunnolla tänä vuonna. Onko kukaan nähnyt mitään infoa näkyykö MAXilta?
 
Talvitestit ilmeiseti televisioidaan kunnolla tänä vuonna. Onko kukaan nähnyt mitään infoa näkyykö MAXilta?

Google: "f1 televisio" -> C More :)

C More näyttää ainoana Suomessa formulakauden kaikki ajotapahtumat livenä. Kauden aikana maaliskuusta joulukuuhun nähdään Niki Juuselan selostamana 21 kisaa ja seurataan Räikkösen ja Bottaksen otteita joka kisaviikonloppuna vapaista harjoituksista itse GP:hen asti. Eturivin asiantuntijamme Ossi Oikarisen ja Toni Vilanderin johdolla varmistavat, ettei yksikään olennainen yksityiskohta jää huomioimatta. C More -palvelu tarjoaa monipuolisia näkökulmia jokaiseen kisaan monikameralähetysten avulla, jossa katsoja pääsee seuraamaan mm. parhaiden kuskien onboard-näkymää.

Kevään formulalähetysten kisakalenteri:

  • 18.-21.2. & 26.2.-1.3. Talvitestit
  • 17.3. Australian GP
  • 31.3. Bahrainin GP
  • 14.4. Kiinan GP
  • 28.4. Azerbaidžanin GP
  • 12.5. Espanjan GP
  • 26.5. Monacon GP
F1-lähetysten lisäksi C More näyttää suorana kaikki F2- ja GP3-kisat.

Ei toki vastaa kysymykseesi näkyykö MAXilla jotain. Mut tuskin. Sport tai Total.

Edit: Jatkakaa täällä: F1-lähetykset
 
Viimeksi muokattu:
Kyse on omanlaisestaan vakioautosarjasta, sillä tekniikka on standardoitu ja valmistajat voivat pelata lähinnä softaa näpertämällä.
Vahvasti ot, mutta en kutsuisi oman voimalinjan tekemistä (moottori, vaihdelaatikko jne.) softan näpertämiseksi.
 
Vaikka kyseessä vain nimenvaihto niin viestiihän tuokin nyt siitä, että homman kanssa ollaan tosissaan. Positiivinen juttu ja en sinänsä näe syytä miksei tallista voisi tulla ainakin (pidemmällä tähtäimellä) vähintään "best of the rest", jos Ferrarin motti on jatkossa sarjan paras.

E: Ja toki Kiminkin kannalta hyvä homma, jos tallilla o resursseja ja kohtuu varma tulevaisuus. Saa tuolla ansaitsemansa aseman ja arvostuksen sekä on mahdollisuus varmaan sen ajourankin jälkeen tosissaan jatkaa Alfa Romeon parissa jossain muodossa.
 
Olis kyllä ihan positiivinen uutinen Kimille, kun Mauri tuntuu miehestä pitävän. Toivottavasti nimenvaihdosti on hyötyä kasvavien resurssien myötä.
 
MTV:n klikkiotsikko sai sydämen jättämään muutaman lyönnin väliin. :mad:
Katselin Ampparien otsikoita. Mikään ei maininnut Alfa Romeota, vaan kaikki ovat klikkiotsikoita:

-Suuri uudistus! Kimi Räikkösen Sauberin F1-tallille täysin uusi nimi – "Fantastista edistystä"
-Kimi Räikkösen alle taas uudenniminen auto: "Voitte olla varmoja, että haemme menestystä"
-Kimi Räikkösen F1-tallille täysin uusi nimi
-Räikkönen saa kylkeensä legendaarisen nimen – Sauber kertoi nimenvaihdosta
:facepalm::facepalm:

Kunnollinen otsikkohan kuuluisi näin "F1-talli Sauberin uudeksi nimeksi Alfa Romeo Racing".
 

Tottakai Alfa Romeon kaltanen merkki haluaa menestyä!!
 
Alfa Romeo oli mukana joskus 80-luvulla viimeks..ei saavuttanu suurempaa menestystä!
 
Alfa Romeo oli mukana joskus 80-luvulla viimeks..ei saavuttanu suurempaa menestystä!

Alfa Romeo on ollut kuitenkin mukana 1911 vuodesta autourheilulajeissa ja vaikka 80 ja 90-luku oli hiljasempaa F1:ssä niin historiallisesti tuolla nimellä on merkitystä paljonkin lajin parissa.
 
Tavallaan harmi, että Sauber nimenä vaipuu historiaan, mutta tuskin vuoden 2019 Alfalfalla on juuri mitään tekemistä esim. vuoden 2001 Sauberin kanssa.
 
Eiköhän Sauber nimenä palaa viimeistään kun FCA kyllästyy rahanmenoon, vrt. BMW.
 
Olikos se että ferrari oli alfalla töissä sarjan alkuaikoina ja sukset ristiin ja oma talli pystyyn? Vai toisinpäin? Ei voi muistaa.
 
Kyl on hyvä pöhinä päällä Alfalla - eikä muuten tunnu uus nimikään yhtään vieraalta. Tosi kiva nähdä miten palaset loksahtelee paikoilleen. Williamsille soisi samaa.
 
Ilmeisesti tuo Alfa juttu oli syynä Kimin vaihdolle. Hyvin pitivät kyllä tiedot ominaan. Vaikuttaa siltä että Alfa on Ferrarin globaali osasto ja Ferrari itse Italialaisversio. Mielenkiintoinen vääntö odotettavissa ensikaudesta...

Kaotika voinee vaihtaa tallin nimen etusivulle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 138
Viestejä
4 927 290
Jäsenet
79 308
Uusin jäsen
elmerijuho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom