F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Mielestäni ei.. media haluaa kohuja ja juttuja että jengi klikkais jne. Eli pääasiassa pelkkää paskaa kaikki.

Eikös uudet tule olemaan vain: Soft Medium Hard , joka kisassa. Ei sillä ole mulle ainakaan väliä ajetaanko hyper, ultra, super vai megasofteilla jne.

Nykyään softit voi olla kovat riippuen radasta :) joten aika sekavaa sekin.

Joo näin taitaa olla, että katsojille näytetään vain nuo, mutta itse seokset taidetaan nimetä numeroilla 1-5? Näin ymmärsin tästä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Olisko isukin talli? Force India :) edit: totta tuo myöhemmin on joku Stroll GP
Niin siis meinasin että ei sattunut tallin nimeä kuulumaan samalla, nythän se on Racing Point Force India mutta käsittääkseni tuo oli vain kauden loppuun asti tarkoitus pitää selvyyden vuoksi
 
Niin siis meinasin että ei sattunut tallin nimeä kuulumaan samalla, nythän se on Racing Point Force India mutta käsittääkseni tuo oli vain kauden loppuun asti tarkoitus pitää selvyyden vuoksi

Se on nyt Racing Point F1.

11 vuoden aikakauden päätös: Force Indian nimi vaihtui

Talli oli virallisesti nimetty Force Indiaksi 24.10.2007 – sen jälkeen kun intialainen liikemies Vijay Mallya oli ostanut Spyker-tallin kauden 2007 jälkeen.

Force India ajautui kuitenkin talousvaikeuksiin ja kuluneena kesänä puolestaan Lawrence Strollin johtama sijoittajaryhmä osti sen. Tämän jälkeen talli toimi loppukauden nimellä Racing Point Force India.

Kun talli ei ole enää intialaisomistuksessa, on intialaisnimi päätetty jättää pois. Ensi kaudella talli kilpailee Racing Point F1:nä.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Toivottavasti noilla aero muutoksilla olisi oikeasti vaikutusta.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Toivottavasti noilla aero muutoksilla olisi oikeasti vaikutusta.

Muistaakseni joku talli ehti jo tyrmätä noi kalliina ja hyödyttöminä muutoksina
 
Muistaakseni joku talli ehti jo tyrmätä noi kalliina ja hyödyttöminä muutoksina
Muistaakseni Red Bull.. Niillä tosin saattaa olla joku oma lehmä ojassa. Esim heidän joku muita edellä oleva aero menee uusiksi tms.
 
Red bull menettää aeroetua niin tottakai harmittaa. Moottorit kun on mitä on verrattuna ferrariin ja meseen. Mutta oli sillä se pointti sentään että pienemmät tallit on taas huonommassa asemassa kun joudutaan tekemään melkoinen aeropaketin päivitys ensi kaudelle. Isommille talleille tuo raha nyt ei ole mitään.
 
Joo voipi olla.

Toisaalta eiköhän kaikki raha kulu mitä vaan löytyy. Koska niitä parin % parannuksia kun aletaan kehittämää niin rahan tarve on loputon tms. :)
 
Toisaalta eikös tossa oo tarkotus yksinkertaistaa siipiä = pitäisi olla halvempaa?
Mietippä nyt järellä. Jos oltaisiin menty edellisen kauden aeropaketilla olisi pakolliset kehityskustannukset olleet 0, vaikka siellä toki jotain uutta olisi pyritty kehittelemään.

Nyt tulee kokonaan uusi etusiipi, jonka myötä joudutaan kehittämään myös muuta aeropakettia kun ilmavirtaukset muuttuu aika radikaalisti keulasta. Kehityskustannukset lasketaan kymmenissä miljoonissa. Ne itse tuotantokustannukset on aika pieru saharassa vaikka se etusiipi useita satoja tuhansia maksaakin tuottaa.

Toki voi tehdä minimimäärän kehitystä ja ajella ensi kauden letkan hännillä. Sen verran paljon tuo uusi etusiipi vaikuttaa downforcen tuottamiseen.
 
Toisaalta eikös tossa oo tarkotus yksinkertaistaa siipiä = pitäisi olla halvempaa?

Niin mutta yhtä paljon se tuulitunnelin käyttö maksaa ja CFD laskut tehokkailla tietokoneilla ja insinöörien aika kehittää ja hienosäätää sitä yksinkertaista siipeä että siitä saadaan rutistettua kaikki irti. Varsinkin kun tämä muutos tapahtui, kuten j03 sanoikin jo, niin kehityskustannukset on todella suuret kun "pitää aloittaa alusta".
Valmistuskustannukset taas hyttysen kusi valtameressä.
 
Niin mutta yhtä paljon se tuulitunnelin käyttö maksaa ja CFD laskut tehokkailla tietokoneilla ja insinöörien aika kehittää ja hienosäätää sitä yksinkertaista siipeä että siitä saadaan rutistettua kaikki irti. Varsinkin kun tämä muutos tapahtui, kuten j03 sanoikin jo, niin kehityskustannukset on todella suuret kun "pitää aloittaa alusta".
Valmistuskustannukset taas hyttysen kusi valtameressä.
Onneks sauberilla on omat tuulitunnelit :cigar2:
 
Toisaalta eikös tossa oo tarkotus yksinkertaistaa siipiä = pitäisi olla halvempaa?
Talleilla on tapana käyttää koko budjetti ja velaksi loput. Ihan sama vaikka olisi kakkosnelonen etusiipenä niin sen kehitykseen laitetaan kaikki rahat. Aina löytyy kehityskohteita. Vaikka valmistuskulut on pientä kehityskuluihin verrattuna, oli muutama vuosi aikaa joku talli käyttänyt kaudessa miljoonan renkaiden kiinnityspultteihin. Ei oltu tyydytty yksinkertaisimpaan rakenteeseen ja kiinantinaan...
 
Ennusteeni kaudelle 2019:

1) Hämiltön
2) Vettel
3) Leclerc
4) Buttass

Bottasin tilalle saattaa kyllä tulla Perstappikin, mutta näillä mennään, väittäisin että oikeassa ollaan. Kimin sijoitusta en kehtaa alkaa veikkailla.
 
Mietippä nyt järellä. Jos oltaisiin menty edellisen kauden aeropaketilla olisi pakolliset kehityskustannukset olleet 0, vaikka siellä toki jotain uutta olisi pyritty kehittelemään.

Nyt tulee kokonaan uusi etusiipi, jonka myötä joudutaan kehittämään myös muuta aeropakettia kun ilmavirtaukset muuttuu aika radikaalisti keulasta. Kehityskustannukset lasketaan kymmenissä miljoonissa. Ne itse tuotantokustannukset on aika pieru saharassa vaikka se etusiipi useita satoja tuhansia maksaakin tuottaa.

Toki voi tehdä minimimäärän kehitystä ja ajella ensi kauden letkan hännillä. Sen verran paljon tuo uusi etusiipi vaikuttaa downforcen tuottamiseen.

Mitä? Kehitys toki maksaa, mut eihän nyt satoja tonneja tarvita pienen kappaleen valmistamiseen (jos kerta eritellään kehitystyö)? Eikä takuulla kymmeniä miljoonia yhden aero-osan kehitykseen .. jos koko aeropaketista puhutaan, niin alkaa kuulostaan tarkemmalta. Yksikään osa ei yksinään toimi.

edit: luin väärin. et puhunut pelkästä etusiivestä, vaan sen vaikutuksesta kehityskuluihin.
 
Viimeksi muokattu:
No voi kilin vehkeet jos tuo tarkoittaa sitä että se rampa 10 auton näkymällä varustettu paska on ainoa tuettu ajanottosovellus ensikaudella.

Tuo tuli sähköpostiin tänään tuollainen ilmoitus. Juu toki ne lupaavat parantaa tuota sovellusta, mutta nuo liberty median graafikot tietäen luvassa on pelkän 3 kärjen ajanotto vaikka laitteena olisi mikä tahansa 4k 15 tuuman tabletti tai 4 tuuman pikkupuhelin.
575f1c29035d4ac1bb2c7311673278ff.jpg


Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
huhujen mukaan Seth MacFarlanen (family guyn luoja) on palkattu sauberille keksimään kimillle hassun hauskoja radio kommentteja.
 
Kubica kisaa numerolla 2?

No ei, vaan 88.

Maikkarin otsikot.. :facepalm:

Robert Kubica taustoitti kilpailunumeroaan: "Italiassa on sanonta, että kaksi on parempi kuin yksi"

F1-radoille kilpakuljettajana kahdeksan vuoden tauon jälkeen Williams-tallissa palaava Robert Kubica kertoo, miksi hän valitsi kilpailunumerokseen 88.

Vuonna 2011 vakavasti rallionnettomuudessa loukkaantuneen Kubican ja samalla myös monen formulafanin haave toteutuu ensi vuonna, kun puolalainen nähdään jälleen F1-auton ohjaimissa.

Kubica kertoo halunneensa kilpailla numerolla 8, mutta koska Haas-tallin Romain Grosjeanoli jo päätynyt aiemmin samaan numeroon, oli puolalaisen keksittävä jotain muuta.

- Suosikkinumeroni on kahdeksan. Italiassa on sanonta, että kaksi on parempi kuin yksi, joten siksi valitsin numeron 88. Odotan jo innolla pääseväni kilpailemaan sillä ensi vuonna, Kubica kertoi.

Kubica kertoo valmistautumisen ensi kauteen olevan jo täydessä vauhdissa.


- Kunhan joulu on ohi, niin haluan lähteä harjoittelemaan, kenties pyöräilemään jollekin saarelle. Vietämme kuitenkin jo paljon aikaa tehtaalla simulaattorissa. Vaikka olemmekin tauolla, niin elän silti täysillä formula ykkösiä, Kubica sanoi.
 
No nyt on laitettu kovat piippuun: Lehdet: Vallankumous Ferrarin F1-tallissa – tallipäällikkö Arrivabene sai potkut


Ferrarin F1-tallin nokkamies Maurizio Arrivabene on saanut potkut.
Asiasta uutisoivat Autosport ja Italian suurin urheilusanomalehti Gazzetta dello Sport. Niiden mukaan Maurizio Arrivabenen tilalle Ferrarin tallipäälliköksi nousee tekninen johtaja Mattia Binotto.

Arrivabenen, 61, lähdöstä on päättänyt Ferrarin pääjohtaja John Elkann, jonka mielestä Arrivabene on tehnyt työssään lukuisia virheitä. Ne saattoivat maksaa Ferrarille päättyneen kauden MM-tittelin.

Autosportin mukaan Arrivabene mokaili kisa- ja aika-ajotaktiikoissa ja tallimääräyksissään.

Molemmat maailmanmestaruudet vienyt Mercedes käytti tallimääräyksiä häikäilemättömästi ykköskuskinsa Lewis Hamiltonin eduksi ja kakkoskuski Valtteri Bottaksen haitaksi. Ferrarilla Kimi Räikköstä ei kyykytetty samalla tavalla Sebastian Vettelin pistepotin kasvattamisen vuoksi.

Ferrarin odotetaan tiedottavan Arrivabenen lähdöstä virallisesti lähiaikoina, ehkä jopa maanantaina. Hän ehti työskennellä italialaistallin päällikkönä marraskuusta 2014 lähtien. Ennen F1-uraansa Bresciasta kotoisin oleva Arrivabene työskenteli tupakkayhtiö Philip Morrisin johtotehtävissä.

Sveitsiläisen Binotton, 49, ja Arrivabenen välirikosta on huhuttu varikoilla jo pitkään, sillä miehet olivat eri linjoilla auton kehityksestä. Gazzettan mukaan valtataistelun voittajaksi päätyi nyt Binotto.

Ferrarin uuden teknisen johtajan nimi ei ole vielä tiedossa. Ensi kaudella tallissa ajavat saksalainen Vettel ja monacolainen lahjakkuus Charles Leclerc. Räikkönen siirtyi Sauber-talliin.
 
Saa nähdä tuleeko Ferrarille nyt parannusta uuden päällikön ansiosta. Ja mitkä on voimasuhteet. Ferrari oli kyllä viime vuonna hyvä auto.
 
Imo kyllä Ferrarin MM-tittelien tappioon johti hyvin moni muu asia kuin tallipäällikkö. Toki pari kertaa taktiikka meni pieleen mutta ei esim. tuo "Kimin kyykyttäminen" olisi auttanut Vetteliä tai etenkään Ferraria tallina. Vettel hävisi itse mokillaan kuljettajien taiston erinomaisen kauden ajanutta Hamiltonia vastaan. Tallimestaruuden osalta olisi varmaan pitänyt lyödä vielä enemmän paukkuja Kimiin, jotta tallin kokonaispistepotti olisi ollut suurempi. Mutta toivottavasti tämä nyt vaikuttaa edes jossain määrin positiivisesti tallin toimintaan. Olisi hyvä, jos oikeasti ensivuonna saataisiin kuljettajien mestariksi joku muu kuin Hamilton ja tallimestariksi muu kuin Mercedes.
 
Lisäksi Kimi lähti tallista, niin olisihan se ollut noloa kyykyttää Kimiä "taas".
 
Imo kyllä Ferrarin MM-tittelien tappioon johti hyvin moni muu asia kuin tallipäällikkö. Toki pari kertaa taktiikka meni pieleen mutta ei esim. tuo "Kimin kyykyttäminen" olisi auttanut Vetteliä tai etenkään Ferraria tallina. Vettel hävisi itse mokillaan kuljettajien taiston erinomaisen kauden ajanutta Hamiltonia vastaan. Tallimestaruuden osalta olisi varmaan pitänyt lyödä vielä enemmän paukkuja Kimiin, jotta tallin kokonaispistepotti olisi ollut suurempi. Mutta toivottavasti tämä nyt vaikuttaa edes jossain määrin positiivisesti tallin toimintaan. Olisi hyvä, jos oikeasti ensivuonna saataisiin kuljettajien mestariksi joku muu kuin Hamilton ja tallimestariksi muu kuin Mercedes.

Arrivabene yksin tuskin on päättänyt miten kuskeja ajatetaan. Eiköhän siellä oo Ferrarin johto ollut helisemässä tilanteissa. Tuskin paljon meininki tulevalla kaudella muuttuu tällä uudella tallipäälliköllä.
Vettel pilasi itse mahdollisuutensa maailmanmestaruudesta. Ei siihen Kimin ajot paljon vaikuttaneet.

Toivottavasti tuleva kausi toisi haasteita mersullekin.
 
Leclerc mestariksi ja Ferrari tallimestariksi olisi kyllä paras. Toivottavasti myös Honda+RB toimii heti alkukaudesta. Loppukausi oli yksittäisten kisojen osalta mielenkiintoinen kolmen voittoon kykenevän tallin ansiosta mutta tuo RB:n nousu tapahtui turhan myöhään mestaruustaiston osalta. Gaslyn en kuitenkaan usko pärjäävän Verstappenille. Mutta saas nähdä miten RB pärjää kahden "junnun" kanssa. Etenkin kun molemmat ovat vielä melko äkkipikaisen oloisia. Voi tulla jonkun verran kärhämää, etenkin jos auto on suorituskykyinen.
 
Leclerc mestariksi ja Ferrari tallimestariksi olisi kyllä paras. Toivottavasti myös Honda+RB toimii heti alkukaudesta. Loppukausi oli yksittäisten kisojen osalta mielenkiintoinen kolmen voittoon kykenevän tallin ansiosta mutta tuo RB:n nousu tapahtui turhan myöhään mestaruustaiston osalta. Gaslyn en kuitenkaan usko pärjäävän Verstappenille. Mutta saas nähdä miten RB pärjää kahden "junnun" kanssa. Etenkin kun molemmat ovat vielä melko äkkipikaisen oloisia. Voi tulla jonkun verran kärhämää, etenkin jos auto on suorituskykyinen.
Yllättävintä olisi Max mestariksi ja vaikka Ferrari tallimestariksi. Voi olla että Honda koneet ei vielä siihen kykene.
 
En usko, että RB+Honda olisi tänä vuonna vielä mukana kärkikahinoissa. Veikkaan, että ennemmin taistelee Renaultin kanssa tallipisteistä.

EDIT: RB
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä jos/kun Ferrari sukeltaa tällä kaudella mikä ulina sitten on päällä, Vettel sanoo et moro kaiken lisäksi.
 
Saa nähdä jos/kun Ferrari sukeltaa tällä kaudella mikä ulina sitten on päällä, Vettel sanoo et moro kaiken lisäksi.

Vettelin kanssa vähän siinä ja siinä kumpi osapuoli sanoo kummalle "moro", jos kauden 2019 päätteeksi ei tule kuljettajamestaruutta tai tallimestaruutta Ferrarille. Tuskin tuolla ihan täysin tyytyväisiä Vetteliinkään ollaan tämän kauden jälkeen. Pätee toki siis myös toiseen suuntaan. Mersulle Vettel voisi ehkä mennä ja Mersulle voisi toki kelvatakin menestyvä saksalainen kuljettaja mutta muualle ei oikein pääse tai kannata mennä. Se taas sitten on eri asia, haluaisiko Vettel Hamiltonin tallikaveriksi Mersulle. Ellei nyt sitten tilanne tietty mene niin villiksi, että Hamilton lopettaisi jo 2019 jälkeen tai vaihtaisivat talleja päikseen. Eiköhän sitä Hamiltonia hieman kuitenkin houkuta Ferrarilla ajaminen vaikka asiaa peittelee.
 
Se taas sitten on eri asia, haluaisiko Vettel Hamiltonin tallikaveriksi Mersulle. Ellei nyt sitten tilanne tietty mene niin villiksi, että Hamilton lopettaisi jo 2019 jälkeen tai vaihtaisivat talleja päikseen. Eiköhän sitä Hamiltonia hieman kuitenkin houkuta Ferrarilla ajaminen vaikka asiaa peittelee.
Minusta tuntuu, että Hamilton on päättyneen kauden aikana tajunnut voivansa saavuttaa ja/tai rikkoa kaikki Schumin jäljellä olevat ennätykset. Sen vuoksi arvelen, että hän yrittää pedata asiansa jatkossa niin, että on siellä, missä noiden ennätysten saavuttaminen olisi mahdollista. Jos Ferrari alkaa pudota kyydistä, niin en usko Hamiltonin vilkaisevankaan siihen suuntaan.(*)

Mutta sopimustilannehan on se, että niin Vettel kuin Hamilton ovat sopimuksen alla vielä kauden 2020 loppuun. Näin on myös Verstappenin kanssa. Eli realistisesti ajatellen tallinvaihdoksia nähtäisiin vasta kaudelle 2021. Jos joku näistä kolmesta riitaantuu tallinsa kanssa ja lähtee jo ensi kauden jälkeen, niin sen täytyy olla silloin Vettel ja silloin ennustan hänen palaavan "kotiin" Red Bullille. Annetaan tälle skenaariolle todennäköisyydeksi vaikka 10 %. Ferrarilla ei olisi nostaa hänen tilalleen toista saman kaliiperin kuljettajaa (paitsi Räikkönen), joten talli olisi varmasti valmis mukautumaan jonkin verran Vettelin esittämiin vaatimuksiin. (Sama ansa kuin Alonson kanssa aiemmin.)

(*) Palatakseni vielä Hamiltonin tulevaisuuteen, niin siihen vaikuttanee paljon myös se, millaisen budjetin Mersu varaa kauden 2021 suureen sääntömullistukseen. Talli varautui jo hyvissä ajoin edelliseen, kaudella 2014 nähtyyn moottoriuudistukseen ja juuri sen vuoksi Hamilton päätti jättää voittavan McLarenin ja meni Mersulle. Jos talli alkaa nyt kitsastella ja vastaavasti Ferrari vaikuttaa sijoittavan paljon rahaa uuteen aikakauteen, niin silloin Hamilton haistanee voimasuhteiden muutoksen olevan lähellä.

Mikäli Vettel ei löydä itsestään samaa energiaa kuin Hamilton, niin silloin seuraavat tallipaikat jaetaan niin, että Hamilton saa valita omansa vapaasti ja muut saavat taistella siitä, mikä hänelle ei kelvannut.
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis ei Hamilton varmasti lähde Ferrariin vain sen takia, että se on Ferrari. Mutta kunhan Ferrari on tasaväkinen Mersun kanssa niin tuo voi olla houkutteleva. Varmasti myös Ferrarilla voitettu mestaruus houkuttelee hieman eri tavalla, onhan se aina hieman eri asia voittaa mestaruus tuolla kuin muualla. Uskaltaisin veikata, että Hamilton olisi voittanut mestaruuden kaudella 2018 vaikka Vettel ja Hamilton olisivat vaihtaneet paikkoja. Koko kauden mittakaavassa autot olivat kuitenkin aika tasaväkiset (joskin mielestäni Mersu hieman kokonaisuutena parempi) mutta Hamilton oli kuskina ylivoimaisesti parempi ja tasaisempi. Vettelin osalta muistelin, että soppari olisi päättynyt kauteen 2019 ja veikkailin tämän tulevan kauden jälkeen mahdollisesti tapahtuvan noita siirtoja mutta eipä niitä sitten olekaan todennäköisesti tulossa kuin vasta kaudelle 2021. Noiden Schumin ennätysten osalta aletaan elämään mielenkiintoisia aikoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 148
Viestejä
4 924 039
Jäsenet
79 322
Uusin jäsen
GigaHyrrä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom