Itse toivon, että Bottas voittaa.Mersu tietty voittaa ja ferrari tulee perässä, mutta naiivisti toivon taas, että Kimi voittais.![]()
Itse toivon, että Bottas voittaa.Mersu tietty voittaa ja ferrari tulee perässä, mutta naiivisti toivon taas, että Kimi voittais.![]()
Sama toive minullakin, mutta Vettelin tarttis keskeyttää kärkipaikalta ensin. Ei kovinkaan todennäköinen skenaario.Mersu tietty voittaa ja ferrari tulee perässä, mutta naiivisti toivon taas, että Kimi voittais.![]()
Ferrarin taktiikkaan luottaen Räikkönen tarvittaessa työntää Vettelin hyytyneen auton maaliin saakka..Sama toive minullakin, mutta Vettelin tarttis keskeyttää kärkipaikalta ensin. Ei kovinkaan todennäköinen skenaario.
– Formula ykkösistä ei puutu alisuorittajia, mutta yksi surullisimmista tapauksista on mies, jolla olisi ollut lahjakkuutta tulla maailmanmestariksi useamminkin kuin vain kerran, brittitoimittaja Stuart Codling kirjoittaa laajassa Kimi Räikköstä käsittelevässä jutussaan Autosportin verkkosivuilla.
– Kimi Räikkösen olisi jo aika tajuta, ettei hän enää pysty saavuttamaan formula ykkösissä enempää.
- Hänen pitäisi tehdä tilaa jollekin – rohkenemmeko sanoa, mielenkiintoisemmalle kuljettajalle.
Autosport sanoi:We are changing our way of development. We're not too much insisting on mono-cylinder [dyno] development.
We can check factors or elements or many concepts with the mono-cylinder [block] but we now understand we need to check with the V6 to finalise our specification.
So we are no longer relying too much on the mono-cylinder results.
Siis väität että Räikkönen ei itse saisi lopettaa, jos sitä haluaisi, vaan Ferrari pakottaisi jatkamaan? Mitä vittua nyt taas. Tietenkin Kimi voi Ferrarillakin vielä saavuttaa mitä tahansa, jos vain alku kaudella olisi hereillä eikä jatkuvasti häviäisi Vettelille. Muutenkin kyllä isolla osalla suomalaisista lopahtaa kiinnostus forumuloihin kun Kimi lopettaa. Toivottavasti nyt edes ensi kauden jatkaa kun ei HMV-Bottas kiinnosta juuri pätkääkään.Minäkin toivoisin Räikkösen eläköityvän, koska mies ei tosiaan varsinkaan Ferrarilla voi saavuttaa mitään Vettelin apupoikana. Se ei kuitenkaan ole pelkästään Räkän käsissä, vaan Ferrari halunnee pitää hänet tiimissä, kunnes se mielenkiintoisempi kuljettaja on saatavilla. F1-sarja tuskin voittaisi mitään sillä, jos joku Grosjean tai Pérez nostettaisiin Vettelin aisuriksi.
Voihan se olla että kiire parantaa menoa on ollut niin suuri ettei ole ehditty rakentamaan täysikokoisia V6 protoja vaan menty suoraan 1-pyttysestä "proof of concept" -tyyppisestä kokeilusta suoraan kisakoneisiin.--
Voikohan asia oikeasti olla niin, että Honda on koko tämän kolme vuotta testannut "moottoriaan" yksisylinterisenä protona testipenkissä? Selittäisi kyllä todella hyvin sen, miksi kone on niin saatanan paska. Googlettelin kuvia F1-testipenkeistä, niin ainakin Renault on jo kauan sitten käyttänyt kokonaisia moottoreita penkissäkin.
Sehän se on jännä puoli ikääntymisessä, että ei ole mitään selkeää rajaa, että milloin on turhan vanha johonkin. Nuorena miehenä tuntuu, että jotkut ovat kehäraakkeja, mutta sitten kun on itse yhtä vanha, ei välttämättä tunnukaan siltä.Kimi on 37 vuotias. Muistan ku sen jossain haastattelussa kauan sitten viitaten Schumiin sano ettei aio pyöriä täällä niin vanhana enää ja niin vaan se pyörii.![]()
Varmasti olisi kysyntää LMP / WEC sarjoissa.Sehän se on jännä puoli ikääntymisessä, että ei ole mitään selkeää rajaa, että milloin on turhan vanha johonkin. Nuorena miehenä tuntuu, että jotkut ovat kehäraakkeja, mutta sitten kun on itse yhtä vanha, ei välttämättä tunnukaan siltä.
Mielenkiintoista sinänsä nähdä, että mitä Räikkönen alkaa tehdä kun F1-ura on ohi.
Viettää tietysti aikaa perheensä kanssaSehän se on jännä puoli ikääntymisessä, että ei ole mitään selkeää rajaa, että milloin on turhan vanha johonkin. Nuorena miehenä tuntuu, että jotkut ovat kehäraakkeja, mutta sitten kun on itse yhtä vanha, ei välttämättä tunnukaan siltä.
Mielenkiintoista sinänsä nähdä, että mitä Räikkönen alkaa tehdä kun F1-ura on ohi.
Milloin Kimi on Mersulla ollut?No jos siellä Mersulla meininki oli niin perseestä, että tuntui vaan työnteolta.
Lotuksella ja Ferrarilla käynnin jälkeen huomasi, että voi olla mukavaakin touhu.
Kyllähän ne moottorit tuohonaikaan savusi myös tallikaverilla, ei ehkä niin paljon mutta savusi kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi. Kyllä suurempi syy niille savuaville mersun moottoreille löytyy vuoden 2001 berilium bannistä joka heitti mersun moottorien kehitykselle huomattavasti takapakkia.Samaahan sanottiin Räikkösestä kun McLareni hajos jatkuvasti, mutta sitten taas Lotuksella tais ajella ennätysputken ilman keskeytyksiä. Kyllä se minusta kuskin pitäisi vaan antaa painaa niin paljon kun vehkeestä lähtee irti eikä huolehtia kalustosta. Valitettavasti ei vaan ihan noin nykyään mene.
Rallycrossi voi olla kova räkälleSehän se on jännä puoli ikääntymisessä, että ei ole mitään selkeää rajaa, että milloin on turhan vanha johonkin. Nuorena miehenä tuntuu, että jotkut ovat kehäraakkeja, mutta sitten kun on itse yhtä vanha, ei välttämättä tunnukaan siltä.
Mielenkiintoista sinänsä nähdä, että mitä Räikkönen alkaa tehdä kun F1-ura on ohi.
Kuulostaa kyllä erikoiselta, jos testit on pääosin tehty muulla kuin kisakonetta vastaavalla moottorilla. Kiire kuulostaa huonolta selitykseltä, Hondalla kun pitäisi ensinnäkin olla resursseja aivan tarpeeksi, ja tällä tasolla luulisi kyllä muutenkin, että hommat tehdään viimeisen päälle.Voihan se olla että kiire parantaa menoa on ollut niin suuri ettei ole ehditty rakentamaan täysikokoisia V6 protoja vaan menty suoraan 1-pyttysestä "proof of concept" -tyyppisestä kokeilusta suoraan kisakoneisiin.Voikohan asia oikeasti olla niin, että Honda on koko tämän kolme vuotta testannut "moottoriaan" yksisylinterisenä protona testipenkissä? Selittäisi kyllä todella hyvin sen, miksi kone on niin saatanan paska. Googlettelin kuvia F1-testipenkeistä, niin ainakin Renault on jo kauan sitten käyttänyt kokonaisia moottoreita penkissäkin.We are changing our way of development. We're not too much insisting on mono-cylinder [dyno] development.
We can check factors or elements or many concepts with the mono-cylinder [block] but we now understand we need to check with the V6 to finalise our specification.
So we are no longer relying too much on the mono-cylinder results.
Jokerivaihtoehto, Ahosen tiimiin dragsterin puikkoihin.Rallycrossi voi olla kova räkälle![]()
Eikös tuo ole sama sarja, jossa Kovalainen itse asiassa voitti tällä, tai 2016 kaudella mestaruuden?Button palaamassa kilparadoille ensi vuonna, ei kuitenkaan F1-sarjaan: Button considering full-time racing return for 2018
Joo, Kovolainen voitti parinsa kanssa 2016 GT500 mestaruuden. Tuossa sarjassa ajetaan kahdessa luokassa, GT300 ja GT500Eikös tuo ole sama sarja, jossa Kovalainen itse asiassa voitti tällä, tai 2016 kaudella mestaruuden?
On se kuitenkin parempi kuin kilpailla Saubereiden kanssa.Mäkkihän voi alkaa sitten kilpailemaan Red Bullin kanssa.
Rellun osaltahan tuo ei muuta mitään, sama määrä asiakastalleja kuin ennenkin ja oma suoritus ratkaisee emotiimin tulokset.Tosin epäilen hieman tätä Renaultin kuvin järkevyyttä Renaultin itsensä kannalta. Siellä on pakko olla jotain voimakasta testituloksien jakopykälää tai vastaavaa ehtoa sopimuspapereissa, ellei asiakasmoottoreita sitten hieman kuristeta. Muuten Renaultin johtoportaassa voidaan jossain kohtaa joutua pohtimaan, että olikos tämä sittenkään järkevä ratkaisu. Käy nimittäin helposti semmoinen lapsus, että energiajuomajätin ja mäkin autot paahtavat edellä ja Renault-nimiset tulee sitten perästä..![]()
Joo, on todellakin. Käytännössä mäkki voi yltää palkintopallille jos RB:n tän kauden esitykset ovat sopiva vertailukohta.On se kuitenkin parempi kuin kilpailla Saubereiden kanssa.
Rellun osaltahan tuo ei muuta mitään, sama määrä asiakastalleja kuin ennenkin ja oma suoritus ratkaisee emotiimin tulokset.
Jotain hyötyjä siellä tietenkin on pakostakin Rellulle ollut. Eihän heillä mitään tarvetta ollut asiakassopimuksia muuttaa. Käytännössä he tekivät ison palveluksen Mäkille ja Hondalle, joten jotain isoa siellä on luvattu. Mäkillä ja Hondalla tuskin ainakaan rahasta on pulaa.Joo, on todellakin. Käytännössä mäkki voi yltää palkintopallille jos RB:n tän kauden esitykset ovat sopiva vertailukohta.
Ei muuta, mutta Renaultilla on kyllä ollut noissa neuvotteluissa selvästi vahvempi asema, koska Mäkki on aivan varmasti korvia myöten täynnä Hondaa. Renaultin puolesta en siis ihmettelisi yhtään jos tuollaisia ehtoja laitetaan soppariin, koska nehän voivat hyödyttää myös omaa kehitystä.![]()
Ikään kuin Renault olisi tässä kaiken ytimessä... Nope. Kyse on palapelistä, jossa kaikki ovat yhtä tärkeitä. En väheksyisi ollenkaan Red Bullin roolia tässä asiassa. Emotalli haluaa eroon Rellusta ja Honda voi olla se mahdollisuus. Toro Rosson tuloksilla yhtiölle ei ole mitään väliä, joten se voi protoilla Hondalla pikkutallinsa kanssa niin paljon kuin haluaa. Heti, kun Honda alkaa pärjätä, ne koneet tulevat löytymään Red Bull Racingin autoista. Ja jos Honda jatkaa varjojen mailla, niin kyse on mitättömästä uhrauksesta.Jotain hyötyjä siellä tietenkin on pakostakin Rellulle ollut. -- Käytännössä he tekivät ison palveluksen Mäkille ja Hondalle, joten jotain isoa siellä on luvattu. Mäkillä ja Hondalla tuskin ainakaan rahasta on pulaa.
Tosin RB:llä on ollut vuodesta toiseen vahva aeropaketti Neweyn vetätymisestä huolimatta.Joo, on todellakin. Käytännössä mäkki voi yltää palkintopallille jos RB:n tän kauden esitykset ovat sopiva vertailukohta.
Olet väärässä. Rellulla ei ollut mitään intressejä itsellään, joten se on ollut heidän kannaltaan täysin ostajan markkinat. Heillähän ei ole mitään hävittävää jatkaa nykyiselläkään systeemillä.Ikään kuin Renault olisi tässä kaiken ytimessä... Nope. Kyse on palapelistä, jossa kaikki ovat yhtä tärkeitä.
Paitsi että emotalli jatkaa edelleen Rellun moottoreilla.En väheksyisi ollenkaan Red Bullin roolia tässä asiassa. Emotalli haluaa eroon Rellusta ja Honda voi olla se mahdollisuus.
Varsin epätodennäköinen skenaario, varsinkin kun moottoriuudistus on vain parin vuoden päässä ja kukaan ei tiedä mikä moottoritoimittaja pystyy toimittamaan parhaimmat koneet silloin. Lisäksi Hondalla ei ole ollut kiinnostusta sen vuoksi kehittää nykymoottoreitaan nykyistä versiotaan pidemmälle. Toki, kehittäen sitä.Toro Rosson tuloksilla yhtiölle ei ole mitään väliä, joten se voi protoilla Hondalla pikkutallinsa kanssa niin paljon kuin haluaa. Heti, kun Honda alkaa pärjätä, ne koneet tulevat löytymään Red Bull Racingin autoista. Ja jos Honda jatkaa varjojen mailla, niin kyse on mitättömästä uhrauksesta.
Ja mihin ajattelit että STR olisi vaihtanut? Takaisin vanhoihin Ferrareihin?Jutun perusteella STR olisi ollut vapaa vaihtamaan moottoritoimittajaa ensi kauden jälkeen, joten purkuun sopimalla Renault varmisti itselleen Sainzin sopimuksen, mitä se olikin tavoitellut jo aiemmin. Kuuden auton pitäminen radalla on toki myös tärkeä seikka jo moottoridatan puolesta.
Mäkkihän on pärjännyt parhaiten juuri radoilla, joilla moottorin merkitys on vähäisempi. Tosin lähinnä aika-ajoissa on saatu kohtuullisia tuloksia, koska sitten kisassa on taas jouduttu laittamaan koneeseen kevyemmät asetukset että päästään maaliin asti. Vastaavasti RB on pärjäillyt radoilla, joilla on merkityksellisessä asemassa hyvä aerodynamiikka, vaikka moottoritehoissa jäädäänkin.Tosin RB:llä on ollut vuodesta toiseen vahva aeropaketti Neweyn vetätymisestä huolimatta.
Mäkin aerosta taas ei oikein ole kunnon kuvaa tuhnun motin takia, mutta ei välttämättä heti ole Mäkilläkään asiaa podiumille.
Jep, en vähätelytkään Mäkin aeroa, totesin vain, että sen todellista suorituskykyä ei olla päästy moneen vuoteen mittaamaan.Mäkkihän on pärjännyt parhaiten juuri radoilla, joilla moottorin merkitys on vähäisempi. Tosin lähinnä aika-ajoissa on saatu kohtuullisia tuloksia, koska sitten kisassa on taas jouduttu laittamaan koneeseen kevyemmät asetukset että päästään maaliin asti. Vastaavasti RB on pärjäillyt radoilla, joilla on merkityksellisessä asemassa hyvä aerodynamiikka, vaikka moottoritehoissa jäädäänkin.
Renault halusi Sainzin talliinsa mutta RB oli aiemmin blokannut siirron.Olet väärässä. Rellulla ei ollut mitään intressejä itsellään, joten se on ollut heidän kannaltaan täysin ostajan markkinat. Heillähän ei ole mitään hävittävää jatkaa nykyiselläkään systeemillä.
Niin? Se on tässä hetkessä ainoa järkevä veto.Paitsi että emotalli jatkaa edelleen Rellun moottoreilla.
Miten tämä nyt pitäisi ymmärtää? Honda laittoi moottorikonseptinsa uusiksi tälle kaudelle, kuinka se ei ole merkittävää kehitystyötä? Totta kai se tavoittelee menestystä myös seuraavilta kausilta eikä vain istu ja odota vuotta 2021.Varsin epätodennäköinen skenaario, varsinkin kun moottoriuudistus on vain parin vuoden päässä ja kukaan ei tiedä mikä moottoritoimittaja pystyy toimittamaan parhaimmat koneet silloin. Lisäksi Hondalla ei ole ollut kiinnostusta sen vuoksi kehittää nykymoottoreitaan nykyistä versiotaan pidemmälle.
Tarkoittanee varmasti myös Toro Rosson ja Hondan yhteistyön alkamista. Hyvä näin.McLaren and Honda agree to end partnership
"
McLaren has reached agreement with Honda to be released from their partnership and switch to Renault power from the 2018 Formula 1 season, Motorsport.com has learned."
Se on loppu ny.
F1 2018 Drivers - Formula One - GP HubTaisi olla samalla Kubicalle viimeinen naula arkkuun, tuskimpa nähdään enää kisoissa. Toivottavasti olen väärässä.