F1 kausi 2017

Tos lipassa on nyt unohettu yks melko tärkeä seikka: mitä jos se likaantuu kisan aikana ? Asentavatko tuohon pyyhkijänsulan ja säiliön Lasolille ? :D
Tuo on Autosportin luonnostelma konseptista, jota ei ole olemassa millään muulla tasolla. Täytyy muistaa, että FIA'n virallinen kanta on edelleen se, että halo otetaan käyttöön kaudella 2018 siitä huolimatta, että halo on äänestetty nurin kaikkien muiden tahojen toimesta, eikä sitä myöskään ole sääntöihin kirjattu. Yleisö vihaa sitä rumaa kikkaretta eikä autoja voida rumentaa nyt, kun ne on kerrankin saatu suurimmaksi osaksi korjattua. Tämä uusi tuulilasi on yritys FIA'lta taas kerran pelastaa maineensa mutta ei tule onnistumaan. Projekti on tyypillinen esimerkki siitä, että joskus on tärkeämpää pitää ääntä kuin saada aikaan konkreettisia tuloksia.
 
Monaco varmaan ainut rata millä McLaren voisi maaliin asti kestäessään pärjätä keskimääräistä paremmin ja Alonso jättää väliin. Kai talli kohta kiirehtii ilmoittamaan, että etukäteen oli juu jo tiedossa tämä eikä liity mitenkään tallin huonoo menestykseen tai erimielisyyksiin.
 
Millaisella varauksella tämän Aittoniemen "tietoihin" pitää suhtautua ?

Jymy-yllätys: Fernando Alonso ei osallistu Monacon F1-kisaan



Julkaistu: 12.4. 13:29

FORMULA 1
Fernando Alonso ei osallistu toukokuun lopussa ajettavaan Monacon F1-kilpailuun.

F1-luokan kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso jää pois Monacon GP:stä, jotta hän pääsee osallistumaan samana viikonloppuna Yhdysvalloissa ajettavaan toiseen legendaariseen kisaan, Indy 500 -kilpailuun.

Alonso, 35, ajaa Indy 500 -kisan Andretti Autosport -tallin autolla. Siinä on Hondan moottori ja auto nimetään McLareniksi.

McLaren-Honda ei ole vielä ilmoittanut, kuka ajaa Alonson paikalla Monacossa. Yksi vaihtoehdoista on tallin varakuljettaja Jenson Button.
Kyllä tuo löytyy muualtakin:
Alonso to skip Monaco GP to contest Indy 500
Alonso: Indy 500 assault motivated by Triple Crown bid

Eli Lonso haluaa kokeilla onneaan voittaa Indy 500, Monaco ja Le Mans. Ja Mäkin nykytilanteen huomioiden Lonso saanee aika lailla sanella millä ehdoilla suostuu tallissa pysymään.

Muoks:
 
Joo sikälihän tää on ihan looginen veto Alonsolta ja ei tosiaan mäkillä oo paljon valtaa tässä tilanteessa sanoa että ei käy.

Mut koskahan viimeks aktiivikuski on jättänyt kisan välistä toisen sarjan kisan takia. Aikoja sitten oli yleistäkin mut ei enää vuosikausiin..
 
Tuo on Autosportin luonnostelma konseptista, jota ei ole olemassa millään muulla tasolla. Täytyy muistaa, että FIA'n virallinen kanta on edelleen se, että halo otetaan käyttöön kaudella 2018 siitä huolimatta, että halo on äänestetty nurin kaikkien muiden tahojen toimesta, eikä sitä myöskään ole sääntöihin kirjattu. Yleisö vihaa sitä rumaa kikkaretta eikä autoja voida rumentaa nyt, kun ne on kerrankin saatu suurimmaksi osaksi korjattua. Tämä uusi tuulilasi on yritys FIA'lta taas kerran pelastaa maineensa mutta ei tule onnistumaan. Projekti on tyypillinen esimerkki siitä, että joskus on tärkeämpää pitää ääntä kuin saada aikaan konkreettisia tuloksia.

Ihme räpellyksiä nuo tähänastiset ehdotukset. Jospa määrättäisiin autoihin umpiohjaamo, jos kerran kuljettajan turvallisuus sitä niin kovasti edellyttää. Tai sitten jatkettaisiin avo-ohjaamoilla ja todettaisiin, että tässä sarjassa ei ole pakko ajaa, jos ei uskalla.
 
Mut koskahan viimeks aktiivikuski on jättänyt kisan välistä toisen sarjan kisan takia. Aikoja sitten oli yleistäkin mut ei enää vuosikausiin..
Aikoja sitten F1-kisoja oli niin paljon vähemmän, että ei tarvinnut skipata kun nämä ei usein menneet päällekkäin. Siksi tätä liikettä pitääkin arvostaa samoin Hulkenbergin Le Mans osallistumista aiemmin vaikka nyt McLarenin tilanne vähän myötävaikutti... silti veikkaan että kovin muu kuski ei lähtisi Indyyn.
 
Samaan aikaan on outoa se, että Hondan mylly on ongelma F1:ssä, mutta ei ilmeisesti Indyssä?
 
Samaan aikaan on outoa se, että Hondan mylly on ongelma F1:ssä, mutta ei ilmeisesti Indyssä?
Hieman on eroa kehityksen vapaudessa ja IndyCarissa on pelkkä turbopolttomoori ja tuskin ihan niin cutting edgeä sekään. Lisäksi täysin eri tytäryhtiöt tekee eri mantereilla.
 
Indycareista puheen ollen, kyllähän formuloihinkin pitäisi yksi kunnon amerikkalainen ovaaliratakilpailu saada. :smoke: Inidianapoliksen GP oli osittain, mutta siinä ajettiin varsinaista ovaalia vain joku neljännes.
 
Hieman on eroa kehityksen vapaudessa ja IndyCarissa on pelkkä turbopolttomoori ja tuskin ihan niin cutting edgeä sekään. Lisäksi täysin eri tytäryhtiöt tekee eri mantereilla.
Joo, mutta enemmänkin viittasin Alonson tapaan "kunnioittaa" Hondaa ja siitä huolimatta mahdollisuuksia satelee...
 
Taitaa Nappi tuurata Lonsoa Monacossa..

Katso käyttäjän @JensonButton twiitti:
 
Indycareista puheen ollen, kyllähän formuloihinkin pitäisi yksi kunnon amerikkalainen ovaaliratakilpailu saada. :smoke: Inidianapoliksen GP oli osittain, mutta siinä ajettiin varsinaista ovaalia vain joku neljännes.

Vähän offtopiccina, niin vaikka suomessa ovaaliratoja vierastetaan, niin mun mielestä suomeen pitäis saada ovaalirata. Suht pieneen tilaan saa ympättyä paljon kaikkee ja kisoja voi ovaaliradoilla järjestää vaikka millasia.
 
Toivottavasti Bottas pääsee vastaavanlaiseen kilvanajoon tulevassa kisassa:
 
Indycareista puheen ollen, kyllähän formuloihinkin pitäisi yksi kunnon amerikkalainen ovaaliratakilpailu saada. :smoke: Inidianapoliksen GP oli osittain, mutta siinä ajettiin varsinaista ovaalia vain joku neljännes.

No, ei pidä. Formulat ovat juuri sitä mitä ovat siksi, että eivät ajela ovaaleilla.
 
Muistaakseni viime kaudella oli puhetta että Button olisi joku "varakuski" 2017 kaudella ja 2018 mahdollisesti tulisi uudelleen ajamaan. Voi toki olla että asiat on menneet kokonaan eri tavalla. Tai sitten Button olisi nyt 2017 vielä töissä McLarenilla?

Ei se näköjään testikuski ole, mutta ilmeisesti olisi kumminkin Mäkin palkkalistoilla?
 
Testit Bahrainissa ja Kimi ei osallistu. Säädöt saadaan itsestään kohdalleen? Tai Giovinazzi tekee autosta paremman Räikköselle? Ei oikein ymmärrä.
 
Kato sillä ei ole väliä miten Kimillä kulkee, Vettel testaa jotta voi maksimaalisesti taistella Hamiltonia vastaan.
 
Bottas on jo saanut lempinimen Rubens :D jossain mediassa luki mutten nyt tähän hätään löydä
 
Bottas on jo saanut lempinimen Rubens :D jossain mediassa luki mutten nyt tähän hätään löydä
No itse en vielä "pelkää". Eli epäilys että mersussa oli vain säädöt pielessä ja siksi Bottaksen vauhti oli "surkeaa". Voitti sentään Kimin :D
 
Kaudesta vasta 3 kisaa takana. On se kumma kun ei tallin ensikertalainen ole vielä voittanut tallissa neljää vuotta ollutta kolminkertaista maailmanmestaria.
 
Kaudesta vasta 3 kisaa takana. On se kumma kun ei tallin ensikertalainen ole vielä voittanut tallissa neljää vuotta ollutta kolminkertaista maailmanmestaria.

tähän on ihan tyypillistä formula ykkösissä. Oot niin hyvä kuin edellinen kisa
 
tähän on ihan tyypillistä formula ykkösissä. Oot niin hyvä kuin edellinen kisa

Jossa Valtteri otti paalun ja tiimi mm. sanoi kisan epäonnistuneen omien mokien takia (rengaspaineet, varikko). Ihme kun Hamiltonista ei taida olla samanlaisia, kun on jo kaksi kertaa tullut pataan Vetteliltä (ja ei se Ferrari ainakaan yhdellä kierroksella vieläkään ole nopeampi auto).
 
Totta. Bottakselle vain oli laitettu kisan alkun väärät rengaspaineet. Eli kisa oli jo pielessä ennen kuin oli edes alkanutkaan.
Kyllä mutta ensimmäisille stopeille tultaessa Bottas oli kuitenkin vielä hyvissä asemissa ja siitä eteenpäin kai rengaspaineet lienee jo ollut oikeat eli ei se kisa nyt tuohon vielä kaatunut. Jostain syystä vaan ei vauhtia löytynyt myöhemmissäkään vaiheissa. Toivottavasti joku hyvä selitys siihen löytyy nyt testeissä.
 
Kyllä mutta ensimmäisille stopeille tultaessa Bottas oli kuitenkin vielä hyvissä asemissa ja siitä eteenpäin kai rengaspaineet lienee jo ollut oikeat eli ei se kisa nyt tuohon vielä kaatunut. Jostain syystä vaan ei vauhtia löytynyt myöhemmissäkään vaiheissa. Toivottavasti joku hyvä selitys siihen löytyy nyt testeissä.
Näyttihän tilanne hyvältä, mutta Bottas oli vain auttamattomasti aivan liian hidas juuri siinä alussa? Eli Vettel sai tehtyä undercut:in ja sijoitus parani 2. -> 1. Eli kisa meni pilalle, koska Bottas oli varsinkin alussa aivan liian hidas. Myös Wolf oli sitä mieltä että jos alun kämmäystä ei olisi ollut, niin tilanne olisi voinut olla eri? Mersuhan myös hyötyi turva-autosta, mutta hyötyi liian vähän, koska mersut oli liian hitaita. Paitsi toki Hamiltonin mersu kulki, mutta Hami oli vasta sijalla 3.

Wolff uskoo, että ilman alun takaiskua Bottas olisi pystynyt taistelemaan ensimmäisestä osakilpailuvoitostaan. – Silloin meillä ei olisi ollut vaaraa undercutista (=Ferrari tekee varikkopysähdyksensä ensin). Emme olleet hyviä ensimmäisellä rengassarjalla. Pehmeillä renkailla meni paljon paremmin. Siitä huolimatta emme olleet tiiminä tarpeeksi hyviä. Auto ei ollut tarpeeksi nopea eikä se ole kuskien vika, Wolff perusteli.
Bottaksen kisan pilannut vika paljastui: "Teimme monia virheitä"
 
Joko herkimmät kaivoivat foliohatut kaapista? :kahvi:
Ei kai :) Kämmi mikä kämmi :D

Niin ja lisäksi Vettel oli sitten liian nopea, kun mersu kämmäili :) On kyllä erittäin harvinaista että Mersulla tapahatuu yhtään mitää tuollaista noloa juttua. Tustin enää uudelleen osaavat epäonnistua :)

Ferrari on erittäin nopea ainakin kisavauhdissa. Ilmeisesti aika-ajoissa vaihti on jostain syystä vähän kadoksissa?
 
Viimeksi muokattu:
Ferrari on erittäin nopea ainakin kisavauhdissa. Ilmeisesti aika-ajoissa vaihti on jostain syystä vähän kadoksissa?
Jos siellä on todettu, että mersujen vauhtiin aika-ajossa on hankala päästä mutta taakse on hyvin eroa, niin säädetään auto vähän paremmaksi kisaa varten?
 
Jos siellä on todettu, että mersujen vauhtiin aika-ajossa on hankala päästä mutta taakse on hyvin eroa, niin säädetään auto vähän paremmaksi kisaa varten?
Ihan sama oli itselläkin mielessä, ainakin tämän kisan kohdalla. Mersu oli aivan ylivoimainen aika-ajoissa, mutta kisassa eroa ei sitten enää ollut ollenkaan. Jännityksellä jo odottaa venäjän kisaa, että kuinka autot kulkee sitten siellä.

Hamiltonin auto toimi kyllä hyvin kisasäädöissä, mutta Bottaksella oli selviä vaikeuksia nopeuden kanssa. Eli epäilen että auto olisi säädetty vain "pieleen". Ehkä takapää oli liian yliohjaava tai jotain peräpäähän viittaavaa vikaa auton säädöissä Bottaksella? Ilmeisesti Bottas puhui jotain että lauantaina auto oli kyllä hyvä, mutta sunnuntaina sitten tuli jostain ihme syystä ne ongelmat vauhdin kanssa? Sekä se että Hamin säädöt oli sitten kumminkin suht täydelliset, eli ongelma oli onneksi vain toisessa autossa. Lupaa hyvää seuraavia kisoja ajatellen.
 
Joo. Voihan tuo toki olla ihan joku tekosyy :) Mutta taisi Bottaksen radiosta kuulua että takarenkaat "keittää" tai siis olisi olleet liian kuumat. Jos nyt oikein muistan.

Joo kyllä se niitä alusta asti valitti. Vikaa ei mersu saanut korjattua, koska heidän generaattori oli sökö ja eivät siten saaneet vähennettyä paineita.
 
Kyllä mutta ensimmäisille stopeille tultaessa Bottas oli kuitenkin vielä hyvissä asemissa ja siitä eteenpäin kai rengaspaineet lienee jo ollut oikeat eli ei se kisa nyt tuohon vielä kaatunut. Jostain syystä vaan ei vauhtia löytynyt myöhemmissäkään vaiheissa. Toivottavasti joku hyvä selitys siihen löytyy nyt testeissä.
Varikkostopit oli Mersulla myö erittäin hitaat, koska jotain ongelmia pyssyjen paineiden kanssa.

Supersoftit ei myöskään toimineet kovin hyvin tokalla stintillä, mutta Hamiltonin softit taas tuntuivat toimivan.

Vika stintti ei jostain syystä kulkenut softeillakaan, ehkä
säädöissäkin jotai vikaa?

Aika monen asian summa. Lehdistö kattoo vaan lopputulokset ja tekee jotain ihme johtopäätöksiä.
 
Joo. Voihan tuo toki olla ihan joku tekosyy :) Mutta taisi Bottaksen radiosta kuulua että takarenkaat "keittää" tai siis olisi olleet liian kuumat. Jos nyt oikein muistan.
Tiimi sanoi aika alussa radioon, että "ongelmia paineiden kanssa". Kisan jälkeen Toto Wolf mainitsi myös asiasta. Ja Sky:n asiantuntijat sanoivat että se on todella iso haitta jos paineet väärät.

Joten ei tässä mitään selityksiä ollut vaan ihan puhdas kämmi tallilta.
 
Tiimi sanoi aika alussa radioon, että "ongelmia paineiden kanssa". Kisan jälkeen Toto Wolf mainitsi myös asiasta. Ja Sky:n asiantuntijat sanoivat että se on todella iso haitta jos paineet väärät.

Joten ei tässä mitään selityksiä ollut vaan ihan puhdas kämmi tallilta.

Juurikin näin. Tästä on selittelyt kaukana sillä Valtterin osalta aito ongelma oli ihan fakta. Jos jossain on selittelyn makua niin välillä ehkä noissa "Kimi & säädöt" tarinoissa mutta Kiminkin osalta ihan oikeasti talli sekoilee turhankin usein ja sitä kuuluisaa epäonneakin tuppaa olemaan välillä hieman liikaa.
 
Tiimi sanoi aika alussa radioon, että "ongelmia paineiden kanssa". Kisan jälkeen Toto Wolf mainitsi myös asiasta. Ja Sky:n asiantuntijat sanoivat että se on todella iso haitta jos paineet väärät.

Joten ei tässä mitään selityksiä ollut vaan ihan puhdas kämmi tallilta.
Valtterin vika, kuulikko! Varmaan ite käynyt nostamassa paineita!

--
Hamiltonilla ongelmia F1-testeissä – McLaren taas naurunaiheena
McLarenilla ei vaan suju, 2 installaatiokierrosta ennen kuin ERS levisi :lol:
Ongelmatonta ei ollut testeissä Mersullakaan, siellä hajosi sähköjärjestelmät Hamiltonilta, Red Bullilta paukkui moottori
Hamilton F1-testipäivän kärkinimi – Ricciardon moottori meni unille

F1-tallipomo pidätettiin Lontoossa – taustalla miljardiluokan kiista
Force India omistajapomo pidätettiin, kuulemma velkaa Intialaispankeille ~1,2 miljardia euroa, ei ihan pikkurahoja enää
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom