F1 kausi 2017

Viime vuonna Hamilton oli talvitesteissä 8 kymmenystä Ferrarin perässä ja ekassa aika-ajossa 8 kymmenystä edellä. Tänä vuonna Hamilton oli 7 kymmenystä Ferrarin perässä joten olisiko niin että Ferrari olisi saanut peräti kymmenyksen kiinni ja vain 7 kymmenystä perässä kun ekat aika-ajot käydään...
 
Veikkaan, että Ferrari on ihan hyvä aika-ajossa, mutta kisassa huonompi. Hiljattain on uutisoitu, että bensankulutus tulee ongelmaksi, koska uusien sääntöjen mukaan tehdyt autot kuluttavat enemmän bensaa kuin mitä säännöissä annettiin tänä vuonna lisää. Ferrari on hehkuttanut, että kauden aikana tulee moottoriin uusi suihkutussysteemi, jolla saadaan kulutusta selvästi alaspäin. Tämä haiskahtaa siltä, että kulutus ei tällä hetkellä ole kohdallaan, joten Ferrari joutuu alkukaudella säästelemään tehoja kisoissa. Aika-ajoissa kulutus ei ole ongelma.
 
E ise Ferrarikaan täysillä ole päästelly mitä Kimin kommenteista voi päätellä. Kehu autoa ja kerto, että kovempaaki pääsee.

- Kaikki oli enemmän tai vähemmän positiivista. Auto on toiminut hyvin, ja tunne siitä on ollut hyvä meillä molemmilla kuljettajilla aina ensimmäisestä testipäivästä alkaen, Räikkönen tiivisti testit puhuen myös tallitoveri Sebastian Vettelin puolesta.

- Varmasti pääsemme nopeamminkin, huippuajan ajanut Räikkönen totesi tyynesti.
Huippuajan takonut Räikkönen: Varmasti pääsemme nopeamminkin
 
Mites jengi on tänä kautena ajatellut kanavapakettien kanssa leikkiä? Pari vuotta ostin katsomo f1:n, oli välillä katkoja ja yhteysongelmia joten viime kausi meni sitten streameja etsien. Joka kerta kyllä kisat näki ja on se Skyn selostus niin paljon parempaa kuin Saaren. Tosin Juuselasta kyllä olen fudiksessa tykännyt, joten vois sopia hyvin F1:n selostukseen.
Mutta, onko nämä ne vaihtoehdot:
- Cmore Sport (Cmore Total) 24,95€/kk
- Sateliittipaketti 150€->
- Ilmaisstreamit 0€
 
Mites jengi on tänä kautena ajatellut kanavapakettien kanssa leikkiä? Pari vuotta ostin katsomo f1:n, oli välillä katkoja ja yhteysongelmia joten viime kausi meni sitten streameja etsien. Joka kerta kyllä kisat näki ja on se Skyn selostus niin paljon parempaa kuin Saaren. Tosin Juuselasta kyllä olen fudiksessa tykännyt, joten vois sopia hyvin F1:n selostukseen.
Mutta, onko nämä ne vaihtoehdot:
- Cmore Sport (Cmore Total) 24,95€/kk
- Sateliittipaketti 150€->
- Ilmaisstreamit 0€

Lähetyksille on omakin ketju, mutta kaipa ne tuossa pitkälti ovat...

RTL:n saa joidenkin operaattorien kaapelipakettiinkin. En jaksa tarkistaa, mutta hinta ym. infoa löytynee jostain ketjusta.

Satelliittilaitteet voi saada vähän halvemmallakin, ainakin jos ostaa käytettyä tavaraa. Uusien laitteiden hinta on tuota suuruusluokkaa.
 
Vahvistus: F1-tallin autot muuttuvat vaaleanpunaisiksi

Vahvistus: F1-tallin autot muuttuvat vaaleanpunaisiksi
SPORT > F1 > UUTISET JULKAISTU 14.03.2017 14:37


Force India on Australian avauskisasta lähtien pinkkiSahara Force India


Force India -tallin autot ovat ensi kaudella vaaleanpunaisia.

Force Indian väritys viime vuosina on ollut oranssi-hopea-musta. Oranssi on ollut pääsponsorina toimineen sijoitusyhtiö Saharan myötä näkyvä väritys kaudesta 2012 lähtien. Tallin virallinen nimi on edelleen Sahara Force India.

Tallin päävärit ovat vaaleanpunainen, aniliininpunainen ja hopea. Myös kuljettajien Sergio Perezin ja Esteban Oconin kypärät muuttuvat pinkeiksi.

Tiistaina talli vahvisti, että se on solminut yhteistyösopimuksen vesiteknologiayhtiö BWT:n kanssa ja tämän seurauksena autot ovat tulevalla kaudella vaaleanpunaisia.

Vielä Barcelonan testeissä viime kauden MM-nelonen esiintyi aiemmilta vuosilta tutuissa väreissä.

Heh, piti kattoo onko tänään aprillipäivä ennen kun avasin uutisen... mutta totta se on :D Ainakin erilainen väri.
 
Saa nähdä miltä näyttää sitten radalla. Toivottavasti hienommalta kuin kuvassa :)

C64Mf6KWwAAQ7G2.jpg


dtm-mercedes-bwt-lucas-auer-t1_2-680x379.png
 
Mun silmään toi näyttää ihan hienolta. Ja ovat saanet hainevän istumaan kyllä huomattavasti paremmin tuohon väritykseen kuin siihen Force Indian "perinteiseen" väritykseen.
 
Näyttää tuo jo minustakin ihan hienolta, kun silmä vain ensin vähän tottui väriin. Aika tasapainoisen värinen kun on mustaa ja pinkkiä. Onneksi noita kuplia on vain tuossa BWT tekstin ympärillä.
 
Erittäin tervetullut F1-radoille moinen väritys, ainakin erottaa radalla.
 
On kyllä pirteä ja erottuu hyvin. Vihreä väri taitaa edelleen puuttua F1-valikoimista.
 
Mutta siis miksi nuo BWT:n sponssaamat autot, esim. tämä FI nyt, ovat tuollaisia pinkkejä? Miten se väri liittyy tuohon yritykseen? Firman verkkosivut ja kaikki muut ovat aika sinisensävyisiä, toki tuota pinkkiä esiintyy jossakin muttei mitenkään päävärinä. Värissä ei mitään vikaa mutten jotenkin nyt vain osaa yhdistää väriteemaa tuohon sponsoriin.
 
Mutta siis miksi nuo BWT:n sponssaamat autot, esim. tämä FI nyt, ovat tuollaisia pinkkejä? Miten se väri liittyy tuohon yritykseen? Firman verkkosivut ja kaikki muut ovat aika sinisensävyisiä, toki tuota pinkkiä esiintyy jossakin muttei mitenkään päävärinä.
No on ne nyt kohtalaisen pinkit, kun vaan menee oikealle sivustolle.
 
No on ne nyt kohtalaisen pinkit, kun vaan menee oikealle sivustolle.

No tuopa sitten selittääkin. Itse seikkailin vain noilla pääsivuilla, joihin löytyi linkkaus mm. Sahara Force Indian omilta sivuilta kyseisen yhteistyön aloituksen uutisesta. Onhan tuolla toki tuo "The partnership represents BWT’s first involvement in Formula One as the brand takes advantage of the sport’s global footprint to promote its unique water treatment products, such as the BWT Magnesium Mineralizer. BWT’s presence is also reinforced with the BWT pink helmets of Sergio Perez and Esteban Ocon to complement the unique BWT pink car." mutta en huomannut niille filttereille tuollaista omaa sivustoa missä pinkki hallitsee. Se alunperin mainitsemani kevyt pinkkeys oli juuri tuota filtteriasiaa tuolla pääsivustolla: Table water filters & filter cartridges - BWT Best Water Technology

Mutta joo, sain vastauksen kummastukseeni väristä ja saadaanpahan lisää värejä ja erottuvuutta ruudukkoon. Mieluummin ehkä tuollainen kuin taas uusi musta/hopeinen/sininen auto.
 
Viimeksi muokattu:
kaveri ollu ideoimassa tota väritystä force indianiin.. kuulemma moni oli vastaan noin räikeästi erottuvaa..
 
Onpahan ainakin erilainen. Onko ketään lupaavaa naiskuskia tiedossa? :smoke:
 
Luulin joskus, että Eric Boullier ei ois ihan täysi patonki, mutta kaikki sen lausunnot ei oikein vakuuta, kuten:
buijoo sanoi:
Meidän täytyy luoda parempi runko ja Hondan tarjota parempi moottori. Sitten voitamme kauden jokaisen kisan.
Mistä näitä itsestäänselvyyksiä oikein tulee? o_O

Maikkarin uutinen

McLaren-pomo: Meiltä parempi runko ja Hondalta parempi moottori, niin voitamme kaikki kisat
Sport > F1 > Uutiset Julkaistu 15.03.2017 11:16


McLaren oli testeissä suurissa ongelmissa. Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.



McLarenin tallipäällikkö Eric Boullier uskoo, että talli palaisi voittojen tielle, jos Hondan sijaan käytössä olisivatkin Mercedeksen moottorit.

MAINOS

Kaikki MotoGP- ja F1-viikonloput C Morella!
Varmista paikkasi – kauden avauskisat jo 26.3.

Tilaa C More

Vuonna 2015 Honda palasi F1-sarjaan palaten yhteen entisen menestyskumppaninsa McLarenin kanssa. Uusi yhteinen aikakausi ei ole käynnistynyt yhtä menestyksekkäästi. Oikeastaan päinvastoin. McLaren on pudonnut kauemmas kärjestä Hondan kanssa.

Mercedes sen sijaan on viime vuosina pystynyt toimittamaan lähes ylivertaista rautaa muihin moottorinvalmistajiin verrattuna. Boullierilta kysyttiin, olisiko McLaren voittava talli, jos hevosvoimat syntyisivätkin Mercedeksen koneesta.

– Mielestäni kyllä, Boullier vastasi.

– Kyllä, palaisimme voittokantaan.

McLarenin testit menivät täysin penkin alle. Boullier ei halua syyttää ongelmista vain Hondaa.

– Voittaaksemme Mercedeksen tarvitsemme paremman rungon, paremman moottorin, paremman kaiken. Meidän täytyy luoda parempi runko ja Hondan tarjota parempi moottori. Sitten voitamme kauden jokaisen kisan. Sen haluamme tehdä ja taistelemme sen eteen.
 
Tuossa hyvä analyysi autojen tilanteesta testien perusteella:

2017 Preseason analysis
Kattava analyysi, jonka suosittelen lukemaan jos vain aikaa riittää.

tl;dr
Red bull selvästi Ferraria ja Mersua jäljessä, mutta Ferrarin ja Mersun tuloksia vaikea verrata keskenään.
 
McLaren sitten pelaa vähän lisää paineita Hondalle, kyselemällä Mercedekseltä mahdollisista moottorikuvioista. Vaikka Honda käsittääkseni maksaakin McLarenille ihan kivasti vuositasolla selvää rahaa, niin taitavat rajat tulla vastaan tämän kauden aikana.
 
Tänään voi hehkuttaa että ensperjantaina se alkaa!
Onhan tätä taas jo odotettu.

edit: tässä vähän viimekauden tapahtumia
 
Viimeksi muokattu:
Lonson radiokommentteja odotellessa. "GP2 engine!" :D

Tällä kertaa olisi varmaan tyytyväinen jos olisi edes "GP2 engine" alla. :think:
Alkaispa jo.. Kauhealla innolla odotellaan ja sitten paljastuu taas, että Hamilton vie ja muut vikisee eikä mikään ole muuttunut mielenkiintoisemmaksi. :D
 
Tällä kertaa olisi varmaan tyytyväinen jos olisi edes "GP2 engine" alla. :think:
Alkaispa jo.. Kauhealla innolla odotellaan ja sitten paljastuu taas, että Hamilton vie ja muut vikisee eikä mikään ole muuttunut mielenkiintoisemmaksi. :D

Bottas vie Hämäläistä, sanokaa mun sanoneen. Perustan tämän siihen miten Frank Williams on puhunut Valtterin kyvyistä, luotan sen näkemykseen ku on hieman kokemusta.
 
Bottas vie Hämäläistä, sanokaa mun sanoneen. Perustan tämän siihen miten Frank Williams on puhunut Valtterin kyvyistä, luotan sen näkemykseen ku on hieman kokemusta.

En minäkään Valtterin kykyjä epäile. Uskon että voi olla nopeampi ja parempi kuin Nico eli haastaa siten myös Hamiltonia. Ekana kautena toki ehkä haastavampaa kun Hamiltonilla on tietynlainen etulyöntiasema mutta toivottavasti pärjää heti Australiasta asti. Ei haittaisi oikeastaan Mersun MM-titteli mikäli kuljettajakohtainen menisi Valtterille. Oiva tilaisuus todistaa omat kykynsä, kun pääsee taistelemaan nopeaksi todetun kolminkertaisen maailmanmestarin kanssa.

Uskon että asetelmat oikeasti muuttuvat tällä kaudella jonkun verran. Toivon mukaan Hamilton saa aiempaa kovemman haasteen ja Mersukin saa kunnon painetta Ferrarilta (tai RB:ltä). Mutta eipä oikeastaan olisi ensimmäinen kerta, kun totuus olisi kuviteltua tylsempi. Pahimmillaanhan kärkitallien kannalta tilanne on ehkä se, että Mersu on edelleen selkeä ykkönen ja Ferrari on onnistunut karkaamaan RB:ltä siten että 1-3 tallisijoista ei alkuun ole edes taistelua. Nooh, onneksi lauantaina/sunnuntaina saadaan jonkunlaista osviittaa tulevasta niin voi jättää spekuloinnit vähemmälle. Vaikka onhan tuo Australia välillä antanut hieman ylihyviä tuloksia talleille esim. McLaren 2014 ja Haas 2016 (Grosjeanin osalta).
 
Bottas vie Hämäläistä, sanokaa mun sanoneen. Perustan tämän siihen miten Frank Williams on puhunut Valtterin kyvyistä, luotan sen näkemykseen ku on hieman kokemusta.
Toisaalta Frank-pappa ei ole nähnyt maailmanmestaria lähietäisyydeltä kohta 20 vuoteen. Hamilton kuuluu siihen ehdottomaan kärkikastiin, jota ei voi noin vain "viedä". Jos teknisiä vikoja ei lasketa, niin kukaan kuljettaja tuskin pystyisi Hamiltoniin tekemään kauden aikana esimerkiksi 20-30 prosentin piste-eroa., mikä mun mielestäni on edellytys sille, jos halutaan sanoa, että on ollut tallikaverinsa hernepussi.
 
Mistä näitä nyt sitten katsotaan? HennokenTV:stä vai porvariseemoorelta?

Ihan liikaa en viitsisi offtopiciksi viedä mutta eikös Henno lopettanut kiinnijäämisen seuraksena tms.? Toivottavasti on kuitenkin muita vaihtoehtoja kuin 25€/kk kanavapaketit. 10-15€/kk jostain verkosta katsottavissa olevasta palvelusta voisin vielä maksaa.
Oikea ketju pidemmälle keskustelulle kuitenkin löytyy täältä: F1-lähetykset


Toisaalta Frank-pappa ei ole nähnyt maailmanmestaria lähietäisyydeltä kohta 20 vuoteen. Hamilton kuuluu siihen ehdottomaan kärkikastiin, jota ei voi noin vain "viedä". Jos teknisiä vikoja ei lasketa, niin kukaan kuljettaja tuskin pystyisi Hamiltoniin tekemään kauden aikana esimerkiksi 20-30 prosentin piste-eroa., mikä mun mielestäni on edellytys sille, jos halutaan sanoa, että on ollut tallikaverinsa hernepussi.

Eiköhän tuosta tasaista vääntöä tule ja mikäli Mersu on iskussa niin Bottas ja Hamilton varmaan vuorottelevat ihan hyvin noita ykkös- ja kakkossijoja Ros-Ham tyyliin.
 
Toisaalta Frank-pappa ei ole nähnyt maailmanmestaria lähietäisyydeltä kohta 20 vuoteen. Hamilton kuuluu siihen ehdottomaan kärkikastiin, jota ei voi noin vain "viedä". Jos teknisiä vikoja ei lasketa, niin kukaan kuljettaja tuskin pystyisi Hamiltoniin tekemään kauden aikana esimerkiksi 20-30 prosentin piste-eroa., mikä mun mielestäni on edellytys sille, jos halutaan sanoa, että on ollut tallikaverinsa hernepussi.

Tarkoitin voittamista viemisellä, en mitään murskausta. Hamilton on kiistatta yksi nopeimmista kuljettajista F1:ssä koskaan. Uskon myös Bottaksen olevan, tai ehkä enemmänkin toivon, sitä kun on niin vaikea sanoa ennenkuin päästään näkemään kaveri kilpailukykysessä autossa. Henkisesti Valtteri ainakin on uskoakseni vahvempi kuin Ham.
 
Bottas on kyllä yksi selvästi vahvimmista kuskeista kun joudutaan ajamaan puolustavasti. Meinaan siis ajon ja hermojen puolesta. Bottimaisen kylmänviileää ja analyyttistä menoa :D

 
Jos Mesen dominointi jatkuu niin omissa kirjoissa 5. voitolla Valtteri on onnistunut hyvin vaikka Kinkku veisikin tittelin lopussa.
 
Vaikka Hamiltonilta monesti tulee radioon jos jonkinlaista itkupotkuraivaria ja tunteet kuumenee silloin kun asiat ei suju kunnolla, niin ei nuo kuitenkaan ihan hirveästi ole enää viime vuosina ajamiseen tuntunut vaikuttavan, toisin kuin ehkä joskus uran alkupuolella. Aika tasaisen kovaa suorittamista vähäisillä virheillä ollut mersuvuodet muutamaa vähän heikompaa hetkeä lukuunottamatta.

Bottaksen hermoista ja henkisestä kantista on vielä paha mennä sanomaan, kun on ajanut tähän mennessä pääasiassa keskikastin sijoista ilman suurempia paineita, eikä tallikaveritkaan ole ihan parasta a-luokkaa ollut. Toki mitään itkuja radioon tai salaliittoteoriakommentteja medialle ei varmaan ole odotettavissa.
 

Formuloissa tai oikeastaan autourheilussa ylipäätään tuo on aivan helvetin iso ero! Alleviivaa sitä faktaa kuinka ne autot ryssittiin 2 kertaa peräkkäin: 2009 aeromuutokset ja siirtyminen turboihin. Nyt vauhti on vihdoin korjattu. Vielä vaparikoneet ulisemaan kuten ennen niin hyvä tulee!
 
Toivoisin niin Kimin voittavan kerran tänä vuonna ja mieluiten Spassa. Jäisi hyvä maku viimeisestä(?) kaudesta!
 
Toivoisin niin Kimin voittavan kerran tänä vuonna ja mieluiten Spassa. Jäisi hyvä maku viimeisestä(?) kaudesta!

Jos Ferrarilla on oikeasti vauhtia haastaa Mersu niin en näe estettä sille miksei Kimi voisi vähintään yhden kilpailuvoiton napsaista. Todennäköisesti tällöin useammankin. Jos auto kulkee ja Kimin otteet jatkuvat kuten viime kautena niin mahdollisuuksiahan on vaikka mihin.
 
Formuloissa tai oikeastaan autourheilussa ylipäätään tuo on aivan helvetin iso ero! Alleviivaa sitä faktaa kuinka ne autot ryssittiin 2 kertaa peräkkäin: 2009 aeromuutokset ja siirtyminen turboihin. Nyt vauhti on vihdoin korjattu. Vielä vaparikoneet ulisemaan kuten ennen niin hyvä tulee!

Autot tosiaan ryssittiin pahasti pari kertaa. Vapareihin siirtymistä en kannata kun ei kiinnosta pärinät vaan kilpailu, olkoot vaikka sähkömoottorisia. 1500hp aika-ajoihin ja reilu tuhat kilpailuun niin ollaan lähellä optimia minun mielestä. Olisi miehille haastetta ohjastaa, se kun tuntuu olevan varsin helppoa nykyään.

Kuinkas paljon noista parhaista voimanlähteistä nykyään irtoaa edes? Varmaan ollaan jo lähellä 1000hp aika-ajoissa?
 
Kuinkas paljon noista parhaista voimanlähteistä nykyään irtoaa edes? Varmaan ollaan jo lähellä 1000hp aika-ajoissa?

Arvioiden mukaan viime vuonna oli jo aika-ajossa hetkellinen huipputeho yli 900hp ja tänä vuonna vielä enemmän, eli ollaan jo aika lailla tasoissa V10-aikakauden kanssa. Ehkä jo parin-kolmen vuoden päästä ylletään tonniin, varsinkin kun polettisysteemistä moottorinkehityksessä luovuttiin täksi kaudeksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom