F1 kausi 2017

Hyvä tietää :) Sitten noita "puolittain hajonnutta" tai osittain vioittunutta turboa voidaan tosiaan käyttää vaikkapa Monacossa. En tiedä sitten onko jotain muitakin hitaita ratoja, jossa turbon kestävyys ei ole niin merkittävä juttu.
 
Tulikos siihen porsaanreikään, että vetäsee viikonloppuna parit uudet osat alleen ja ottaa kerralla rangaistukset pois, mitään paikkaa? Siis, että voiko tälläkin kaudella tehdä niin, että ku/jos on rankkua tulossa voimalähteen osien vaihtamisesta, nii vaihdetaan niitä pariin otteeseen kisaviikonlopun aikana ja selvitään sillä, että lähdetään vain hänniltä.

Huonosti selitin, mut ymmärrätte varmaan mitä hain takaa. Siirtyykö (käyttämättömät) lähtöruuturankut seuraavaan kisaan? Sillähän tuo paikattais.
 
Tulikos siihen porsaanreikään, että vetäsee viikonloppuna parit uudet osat alleen ja ottaa kerralla rangaistukset pois, mitään paikkaa? Siis, että voiko tälläkin kaudella tehdä niin, että ku/jos on rankkua tulossa voimalähteen osien vaihtamisesta, nii vaihdetaan niitä pariin otteeseen kisaviikonlopun aikana ja selvitään sillä, että lähdetään vain hänniltä.

Huonosti selitin, mut ymmärrätte varmaan mitä hain takaa. Siirtyykö (käyttämättömät) lähtöruuturankut seuraavaan kisaan? Sillähän tuo paikattais.

Mielestäni tuohon tuli muutos viime kauden jälkeen kun Hamilton teki juuri noin.

During any single event, if a driver introduces more than one of a power unit element that is subject to a grid penalty, only the last element fitted may be used at subsequent events without further penalty.

Eli jos vaihdetaan kerralla useampia osia, joista aiheutuisi lähtöruuturangaistus, niin ainoastaan viimeistä niistä voi käyttää vapaasti seuraavissa kisoissa ilman rangaistusta.
 
BAR-tallihan yritti tuota aikoinaan F1ssä, mutta FIA kielsi joten ratkaisuna niiden autojen väritys oli molemmilla puolilla erilainen
näin piti mennä:
bar3.jpg


Näin lopulta mentiin:
2afe55c7-0868-4361-acb5-d2b6c1e6b709.jpg

Harvinaisen tyylikästä
 
Tällä hetkellä tallien autoista toisessa on neonkeltaista "kattokamerassa". Siitä on aika helppo tunnistaa ainakin tv-kuvissa kumpi kyseessä.

Minä en ole numeroita enkä kameravärejäkään jaksanut opetella enkä siksi aina ymmärrä tätä numeroilla pelaamista. Kypärän kuvioistakin tunnistaa jotkut kuskit mielestäni helpommin.


Mutta Westillä oli EU:n tupakkamainoskieltojen tullessa hyvä ratkaisu asiaan :smoke:

Raikkonen_2003.jpg
 
Kyllähän nuo nyt kypärästä tunnistaa, ainakin Vettel ja Kimi niin eri värisillä potilla että menisin näöntarkastukseen jos noita ei erota.. :D
 
Minä en ole numeroita enkä kameravärejäkään jaksanut opetella enkä siksi aina ymmärrä tätä numeroilla pelaamista. Kypärän kuvioistakin tunnistaa jotkut kuskit mielestäni helpommin.
Nuo kameravärit erottuu aina kun auto ei ole "katollaan". Eli käytännössä aina joka suunnasta, toisin kuin kypärä tai kylkinumero.
 
Kyllähän nuo nyt kypärästä tunnistaa, ainakin Vettel ja Kimi niin eri värisillä potilla että menisin näöntarkastukseen jos noita ei erota.. :D
Erottaa, erottaa, ne jotka erottaa. Mutta voisi ne numerot silti noihin "purjeisiin" painaa kissankokoisilla numeroilla.
 
Avattiin kokeeksi tuollainen F1-kisan liveseurantapulinapalsta Discordissa, kun nyt on kerran "meidän pojat" oikeasti huipputalleissa.
Discord on reaaliaikainen keskustelualue, jonka mielivaltaisesti jaottelimme eri osioihin viikonlopun marssijärjestyksessä.


Videosta poiketen, heivattiin ennakot-osio mättäälle ja lisättiin pari muuttujaa.

Saatavilla on työpöytäsovellus, selaimella toimiva verkkopalvelu, sekä myös ios- ja android-sovellukset.
Kanavalle pääsee linkistä (selainversio ei edellytä rekisteröintiä) https://discord.gg/qbvgyCK

Discord-kanavan osioiden pintapuolinen esittely:

#harjoitukset
Kanavalla käydään LIVE-keskustelua harjoitusten aikana.
Ketju pysyy tyhjentämättömänä kilpailun loppuun saakka.

#aika-ajot
Kanavalla käydään live-keskustelua aika-ajojen aikana.
Ketju pysyy tyhjentämättömänä kilpailun loppuun saakka.

#kilpailun-live-seuranta
Kanavalla seurataan Sunnuntain kilpailua LIVE-keskusteluna, mukana myös muutamat F1-aiheiset feedit.
Palkintopalliseremonian jälkeen ketju tyhjennetään ja käyttäjät ohjataan jälkikeskusteluun.

#sosiaalinen-media
Kanava on käytettävissä 24/7, seinälle saa myös kommentoida feedejä ja jakaa halutessaan F1-aiheista sisältöä.
Tämän helpommaksi ei enää F1-uutisten ja huhujen seuraaminen mene (kaikki yhdessä kanavassa).

#yleinen-keskustelu
Kanava on käytettävissä 24/7, kanavalla keskustelua formuloiden maailmasta laidasta laitaan.

TERVETULOA TESTAAMAAN JA ANTAMAAN PALAUTETTA SUORAAN DISCORDISSA.
Palvelun testaamisen jälkeen rakentavaa palautetta puolesta tai vastaan voi jättää Discord-kanavalle.

Lopuksi vielä Discord -linkki
https://discord.gg/qbvgyCK

"Formulakisan katsomisen pitää olla sosiaalinen kokemus, siksi Discord"
 
Lonso suoritti jo rookie-osuuden. Laittavat vielä ajamaan vähän vapaata testiä. Siipeä pois ja lisää nopeutta.
 
Alonson huiput tähän mennessä 222,548mph ja nyt on uudet renkaat loppu. Vielä ilmeisesti testaavat varikkopysähdyksiä ja jotain pientä tms.


EDIT: Fernando Alonson lehdistötilaisuus eilisen rookie testin jälteen.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs nyt tuulee? Eikös Villeneuve oo lähinnä kunnostautunut aiemmin Kimin haukkumisessa
F1-mestari puolustaa Räikköstä: Paljon enemmän kuin kakkoskuski
F1-maailmanmestari Jacques Villeneuve tuhahtaa puheille Kimi Räikkösen alentamisesta Ferrari-tallin kakkoskuljettajan rooliin.

Räikkösen tallitoveri Sebastian Vettel johtaa neljän ajetun osakilpailun jälkeen kuljettajien mestaruustaistelua. Ero neljäntenä olevaan Räikköseen on 37 pistettä, mikä on saanut jotkut julistamaan suomalaisen jo Vettelin kakkoskuljettajaksi.

Villeneuve puolustaa kuitenkin voimakkaasti Räikkösen suorituksia. Kanadalaiskuski muistuttaa Räikkösen olevan erinomainen tallitoveri Vettelille.

- Räikkönen on loistava ja paljon enemmän kuin kakkoskuski. Olen yllättynyt siitä, miten päättäväisesti jotkut haluavat olla tajuamatta sitä, Villeneuve ihmetteli F1-journalisti Leo Turrinin blogissa.

- Useimmiten heidät erottaa vain sekunnin kymmenys. Hän on myös täydellinen tallitoveri, joka ei aiheuta koskaan jännitteitä tallin sisällä, Villeneuve lisäsi.
 
Alonso avasi Indy-harjoitukset luokkansa nopeimpana

Ensimmäiseen Indianapolis 500 -kisaansa valmistautuva kaksinkertainen F1-mestari Fernando Alonso oli tulokasluokan nopein maanantain ensimmäisessä harjoitussessiossa.

Indyssä kierrosaikoja vertaillaan nopeuden mukaan, joka oli Alonson parhaalla kierroksella 356,7 kilometriä tunnissa. Espanjalainen ajoi kaikkiaan 35 kierrosta.

Toinen oli hänen maanmiehensä Oriol Servia nopeudella 355,3 km/h. Kierrosajassa kaksikon välille jäi reilun 16 sadasosan ero Alonson eduksi.

Indianapolisissa ajetaan harjoituksia koko viikko lauantaihin asti ennen kaksipäiväisiä aika-ajoja. Itse kisa ajetaan kuitenkin vasta ensi viikon sunnuntaina 28. toukokuuta.

Alonso jättää Indy-vierailun takia formula ykkösten Monacon GP:n väliin.


Aika sutjakan näköinen peli:


2isi9v9.png


Alonso avasi Indy-harjoitukset luokkansa nopeimpana
 
Tämä saattaa kuulostaa vähän amatöörimäiseltä kysymykseltä mutta kuinka paljon Indyissä on kuskista kiinni? Ympyrää kun ajaa kaasu pohjassa? Ihan siis tosissani kysyn.
 
Onhan siinä ne muut autot ympärillä (sitte kisassa). Alkaa tulla ns. mutkia matkaan kun niitäkin pitää väistellä ja ohitella.
 
Yksittäisen kisan voitto on aikalailla tuuria mutta kyllähän taito tulee esille kisakauden mittaan. Sarja on kuitenkin suunniteltu sellaiseksi, että ennakkosuosikitkin voivat hävitä koska tahansa.
 
Ei ole suora. Tällä hetkellä odottelevat että sade ja ukkonen loppuisi ja pääsisivät ajamaan.
 
Edellinen "perunastriimi" lopetti, tässä toinen viimeiselle 12:lle kuskille. Espanjalaisella selostuksella:
 
Juuh, hieman pelottavan näköinen paukku Bourdaisilla oli. Sai lonkka- ja lantiomurtumia.
 
Protect us from ourselves on spending, F1 teams tell Carey

Carey and F1 sporting chief Ross Brawn see the post-2020 power unit regulations as the key to cutting expense.

In a recent meeting with the FIA and the four manufacturers – with Alfa Romeo and VW/Audi also represented – the basic format was agreed.

Tarkoittaako tuo että sovittiin siirtymisestä yksinkertaisempaan koneeseen vai että sovittiin jo joku perus konstruktio?
 
Tässä voi myös olla kyseessä se, että halutaan avata sääntöjä silleen, että autovalmistajien ei tarvitse tehdä erillisiä F1-moottoreita, vaan voivar käyttää jo olemassa olevia moottoreitaan F1-tarkoituksiin, kunhan ne ovat hyväksyttävissä kriteereissä. Ja tämä jos mikä on äärettömän tärkeä seikka, mikä on formuloista uupunu pitkänaikaa.
Se olis kyllä kova temppu jos sallittaisiin erilaisia vaihtoehtoja.
 
F1-pomon linja moottoriuudistukseen: Haluamme kuljettajista tähtiä

Tossa vielä uutinen suomeksi noista moottoreista.

Sitten Hulkin mietteitä: Hülkenberg ihmettelee kärkitallien musertavaa ylivoimaa: "Se on hieman pelottavaa"

Ja oon kanssa sitä mieltä ja varmaan muutkin, että tänhetkinen ylivoima on tosi huono asia fykkösille ja sen vetovoimalle.

"kisan voittanut Lewis Hamilton ja toiseksi sijoittunut Sebastian Vettel ohittivat Red Bullin Daniel Ricciardoa lukuun ottamatta kaikki muut kierroksella. Australialainenkin jäi kuitenkin kisan voittaneelle Mercedes-kuljettajalle yli minuutin."

Ei toi oo kovin kivaa katottavaa... vaikka siellä olis suomalainen kärjessä kokoajan.

Jos saisin päättää, ni mahollisimman yksinkertaset v8:t takas ja se koko kers mäkeen. DRS vois pysyä, se on mun mielestä paras muutos pitkään aikaan.
 
Jos saisin päättää, ni mahollisimman yksinkertaset v8:t takas ja se koko kers mäkeen. DRS vois pysyä, se on mun mielestä paras muutos pitkään aikaan.

Jotkut sanovat, että isot autonvalmistajat ovat mukana, koska monimutkaisten ja taloudellisten moottoreiden kehittäminen hyödyttää heidän varsinaista liiketoimintaansa. Onhan siinä varmaan perää, ja hienojahan nuo nykyiset koneet ovat. F1:tä on muutenkin totuttu pitämään teknisesti edistyksellisenä sarjana. Nykyinenkään tilanne ei kuitenkaan ihan terve ole.


Mutta jos saisin itse olla päättämässä, niin moottoreista tehtäisiin sopivan yksinkertaisia ja tehotaso nostettaisiin johonkin 2000-4000 hevosvoiman tuntumaan. Vaikka 5-litraiset V12:t ja turbo, jos ei muuten onnistu. Saataisiin kertaheitolla haastetta siihen ajamiseen, kun liian kovaa mutkaan mentäessä kuskilta lähtisi taju, ellei auto olisi sitä ennen karannut käsistä. Rankasti kärjistettynä voisi todeta, että kuljettajan taidot mitataan sitten, kun F1-rataa lähdetään kiertämään dragsterilla. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Vaikee on kyllä tuo moottori uudistus, mikä on sitten se millä perusteella on sopiva F1 sarjaan? Teholukemaan kun ei ainakaan voi rajoittaa (mahdotonta seurata ja VW voittais kiitos hyvän taidon kusettaa testeissä), pelkällä iskutilavuudellako? Sekin olisi aika epätasainen jos turbot ja muut avustimet on sallittu mutta jos taas määräävä tekijä on käytettävissä oleva polttoaine menee kisat taas säästelyks :(

Se olisi kyllä hienoa jos tosiaan kaikki sylinteri muodostelmat/määrät olisi sallittu, voisi tunnistaa tallit pelkillä äänillä :tup:
 
Kuristimilla saa melko tarkkaan rajattua tehot ja tasapainoitettua eri konfiguraatiot oli turboa tai ei. Se on sitten vähän sellainen loputon suo joka kausien välissä vähän säätää kuristin- ja ahtopainetaulukkoa sääntökirjasta jotta tasapaino pysyy kuten on nähty koppiauto, GT- ja muissa sarjoissa, tai muuten kaikki lopulta päätyy samaan konfiguraation eli siihen tarjoaa suurimman edun.

Mutta tällaista tuskin ollaan hakemassa, vain jotain yhtä ja samaa speksiä jonka kaikki tekee. Edellinen kerta kun konfiguraatio saattoi olla oli eri oli 90-luvulla ja silloinkin vain sylinterien määrä vaihteli 8-12 (Toro Rosson erikoislupaa käyttää V10 yhden kauden lisää ei lasketa). Tuo nyt vaan ei näytä kuuluvan F1:een.

Yksi looginen ja mahdollisesti halpa ratkaisu oli pysyä nykyisissä V6:ssa hieman uudelleen suunniteltuna ja ERS:ää. Se pakoputki-H-ERS kun vaimentaa sitä ääntä aika paljon. Verratkaa vaikka Indycariin, joiden V6 on isompi, kiertää vähemmän mutta silti äänekkäämpi.

Moni muistelee lämmöllä edellistä V8-aikaa. Silloin saavutettu pariteetti oli kumminkin sen ansiota, että kehitys ei ollut enää sallittu ja oli kokonaan jäädytetty. Se oli ns. kuningassarjalle noloa.
 
Mutta jos saisin itse olla päättämässä, niin moottoreista tehtäisiin sopivan yksinkertaisia ja tehotaso nostettaisiin johonkin 2000-4000 hevosvoiman tuntumaan. Vaikka 5-litraiset V12:t ja turbo, jos ei muuten onnistu. Saataisiin kertaheitolla haastetta siihen ajamiseen, kun liian kovaa mutkaan mentäessä kuskilta lähtisi taju, ellei auto olisi sitä ennen karannut käsistä. Rankasti kärjistettynä voisi todeta, että kuljettajan taidot mitataan sitten, kun F1-rataa lähdetään kiertämään dragsterilla. :smoke:
Nämä videopeli-ideat on aina hienoja, mutta myös täysin todellisuudesta irtaantuneita. :smoke:
 
Tuo nykyinen V6 1.6 L voisi sekin olla aivan hyvä. Vaikkapa yhden turbon tilalle kaksi turboa ja ehkä sähkön voisi karsia pois, tai sitten rajoittaa sähkön kayttöä kustannusten takia. Toki sähkömoottori tai moottorit saisivat olla isoja ja akut myös isoja. Kaikille vaikka samanlaiset sähkömoottorit ja akut jolloin hinta olisi halvempi?
Vaikka jotain tuohon suuntaan, mutta luultavasti muutoksia ei tule vielä muutamiin vuosiin?

Ilmeisesti tuo MGU-H joku "sähköllä" toimiva turbo. Kätevä keksintö ja luultavasti parantaa moottorin "ajettavuutta" huomattavasti.
MGU-H on paras osa nykyisiä moottoreita. Sääli jos sen poistavat.
Sähköturbo poistaa turboviiveen ja lienee teknologiana lähinpänä siviiliautoihin soveltamista.
Tällaisia supermyllyjä kaavaillaan F-ykkösiin 2021! - SuomiF1
MGU-H-yksikkö ottaa talteen moottorin pakokaasujen lämpöenergiaa. Energialla pyöritetään kompressoria, joka pitää turbon käynnissä myös kaarteissa, kun kuljettajan pitää jarruttaa. Sen avulla maksimitehot ovat käytössä heti kiihdytyksen alkaessa.
Hondan F1-moottori valmis radalle


Tulikin noista moottorin hajoamisista mieleen että viime kaudella Hamiltonilla rikkoontui kisassa yksi moottori ja nyt tällä kaudella Bottakselta hajosi yksi moottori myös. Toivottavasti Bottaksen muut moottorit nyt sitten kestäisi kasassa :)
 
Lisää tehoa :tup: sitten vielä pientä viilausta aeroihin että voidaan ajaa kunnolla persiissä kiinni niin saadaa tapahtumaa radalle, kuskit niin koville että loppua kohden ollaan jo niin väsyneitä että jo sen takia tulee virheitä eikä pelkästää renkaiden loppumisen johdosta.
 
Siiven vain yksielementtisiksi. Moottorityyppi vapaa mutta pitää painnaa vähintään xxx kg ja ilma pitää imasta xx mm rööristä. Sähköä saa kerätä ja käyttää mutta silloin imurööri pienenee sähkötehon suhteen.

Aeron menetyksestä johtuvaa kierrosaikatiputusta kompensoidaan rengaskilvan vapauttamisella ja tähtäämällä 1 MW tehoihin.
 
Samalla pitäis saada F1 suurin syöpä eli talleille maksettavaks rahat järkevämmin oikeisiin osoitteisiin. Se että suurimmat tallit saavat pelkästään osallistumalla sarjaan ison siivun on väärin, peräpään talleille pitäis saada jollain tavalla enemmän osuutta rahoista.
 
Samalla pitäis saada F1 suurin syöpä eli talleille maksettavaks rahat järkevämmin oikeisiin osoitteisiin. Se että suurimmat tallit saavat pelkästään osallistumalla sarjaan ison siivun on väärin, peräpään talleille pitäis saada jollain tavalla enemmän osuutta rahoista.

Eikös se nyt oo muuttumassa fiksumpaan suuntaan, kun Brawn astu puikkoihin?
En kyllä muista miten ja muuttuuko oikeesti kuitenkaan, mutta muistan lukeneeni näin.
 
Se on aina kaksipiippuinen juttu - kumpi tarvitsee toista enemmän, "ykköstallit" F1:stä vai F1 "ykköstalleja"? Väittäisin jopa että F1 tarvitsee niitä talleja enemmän, jolloin ko. talleilla on tietty etulyöntiasema neuvoteltaessa rahapotista
 
Eikös se nyt oo muuttumassa fiksumpaan suuntaan, kun Brawn astu puikkoihin?
En kyllä muista miten ja muuttuuko oikeesti kuitenkaan, mutta muistan lukeneeni näin.
Muuttuu, mutta ei tietenkään Brawnin toimesta vaan uusien sarjan omistajien. Heidän rahojaanhan siinä jaetaan.

Ja toki, edelleenkin tietyt nimitallit saavat erikoisosuuden, eivät kuitenkaan samaa kuin ennen. Tai näin ainakin on suunnitelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom