F1 kausi 2017

no googlaileppa, kiinnostais asia kyllä. Itse olen lähes varma että ainkain vuoden -80 jälkeen on ollut vähintään 2 muutakin moottori valmistajaa
 
no googlaileppa, kiinnostais asia kyllä. Itse olen lähes varma että ainkain vuoden -80 jälkeen on ollut vähintään 2 muutakin moottori valmistajaa

Kaikki lienee liioittelua, mutta lähes on kyllä aika lähellä totuutta. Vuodet 1968-1983 olivat Cosworthin juhlaa .
En mä jaksa kaikkia noita kausia alkaa tsekkaamaan, mutta vaikkapa 1977 on aika hyvä esimerkkikausi.
Cosworthin koneita käytti 32 tallia ja talleja oli yhteensä 38. Itse laskettu ja voi olla virheitä, kun en jaksanut alkaa tarkistelemaan.
1977 Formula One season - Wikipedia

1982 oli viimeinen kausi, jolloin Cosworthilla jotain kisoja vielä voitettiin reilummin ja silloin Kekekin sen mestaruuden sai. Seuraavall kaudella tuli enää kolme voittoa ja 1984 kaikki olivat luopuneet Cosworthin pannuista.
Siitä vaan pitäisi etsiä jokin kausi, milloin oli mahdollisiman vähän kilpailevia moottoreita.
Cosworth story


Ainoa valopilkku entiselle mestarimoottorille tuli 1994, kun Schumacher voitti Benettonilla mestaruuden.
 
Haineväähän käytettiin aiemminkin, pikaisella googletuksella joskus 2008-2010, miksi ei enää sen jälkeen? Kiellettiinkö ne vai eikö ollut hyötyä enää korkeamman takasiiven kanssa? Eikös kuitenkin esim. 2010 ollut jo korkeampi ja kapeampi takasiipi käytössä, ja silloin käytettiin hainevää. Miksi nyt taas se on käytössä, ja jos se on aiemmin mahdollisesti kielletty niin miksi ei enää?

Omaan silmään nuo hainevät on kyllä melko karsean näköisiä, mutta niin kuin aina, kyllähän noihin muotoihin silmä tottuu kun hetken aikaa kisoja seurailee.

E: Force Indian hainevä kyllä näyttää siltä, että ne on huomannut Sauberin ja Rellun julkistusten jälkeen, että ei hitto hainevä on tän vuoden the juttu ja sitten äkkiä joku käynyt leikkaan pellistä tuollaisen palasen tuohon :D
 
Nuo haineväviritelmät ovat karmeita.

Toivottavasti niihin tottuu kauden aikana.
 
Ei ollu kovin isoa evää mesessä. Hieno väritys.

1487852455851.jpg
 
Jotain hyvin jännää noissa sivuponttoonien ilmanohjaimissa ja pohjassa noiden lähettyvillä. Liekkö nämä sitten tarkoitettu ohjaamaan ilmaa takasiivelle.
 
Hienoa, ei hainevää :tup: Nähdäänköhän kauden lopussa vielä sekä evällisiä että evättömiä autoja vai havaitaankohan jompi kumpi kauden mittaan paremmaksi vaihtoehdoksi. Tosin auton muu aero voi kärsiä tuollaisista muutoksista kovasti.
 
Hienoa, ei hainevää :tup: Nähdäänköhän kauden lopussa vielä sekä evällisiä että evättömiä autoja vai havaitaankohan jompi kumpi kauden mittaan paremmaksi vaihtoehdoksi. Tosin auton muu aero voi kärsiä tuollaisista muutoksista kovasti.
Veikkaan että loppukaudesta kaikki matkivat Mersua (jos eivät esittele samanlaista jo ennen kauden alkua). Pakkohan tuollaisesta massiivisesta pystysuuntaisesta hainevästä on olla jotain haittaa varsinkin sivutuulessa ja ehkä mutkissakin.
 
Hienoa, ei hainevää :tup: Nähdäänköhän kauden lopussa vielä sekä evällisiä että evättömiä autoja vai havaitaankohan jompi kumpi kauden mittaan paremmaksi vaihtoehdoksi. Tosin auton muu aero voi kärsiä tuollaisista muutoksista kovasti.

Aikovat mahdollisesti testata evää vielä tänään.
 
Jep, eiköhän niissä ole tehokartat aika lailla säädetty optimaaliseksi eri radoille ja eri pito-olosuhteisiin. Sitten ratissa on miljoona eri namiskuukkelia, missä säädetään ties mitä.

Toki se ratti itsessään lisää vaikeuskerrointa aika paljon, mutta minusta koko pleikkariratin saisi heittää mäkeen ja ratissa ei saisi olla ainuttakaan säädintä. Muutenkaan kuski ei saisi säätää yhtään mitään, sillä ajetaan mikä on ennen kisaa säädetty.
Sama tuli mieleen. Esim Assetto corsa autopelissä vaikeimmalla ja realistisimmalla pro vaikeustasolla on haastava ajaa niillä vanhimmilla formuloilla. Uudessa formulassa sitten on niin paljon pitoa, että ajo on "ihan helppoa".

Eli pleikkaratti missä on paljon nappuloita "helpottaa" sitä ajamista? Pääsee kovempaa? Ratti ilman mitään nappuloita olisi kova juttu :) Ehkä sateelle voisi olla joku oma nappula, eli pystyisi siis ajamaan myös sateella eri asetuksilla? Olisi siis helpompaa sateelle.

Toki autot on kehittyneitä ja nappuloita on paljon, mutta onko tuossa nyt sitten mitään järkeä? Helpotetaan ajamista suurella määrällä nappuloita?

Joku f1-katsoja voisi tietenkin luulla että iso määrä nappuloita toisi ajoon haastetta? Mutta ei se niin mene, vaan isolla määrällä nappuloita pystytään helpottamaan ajoa ja pääsee siis kovempaa / helpompi ajaa?

2014 ratti (ei nyt uudempaa löytynyt)
Sauber-C33-steering-wheel.jpg


1980 ratti
1988 Ayrton Senna McLaren MP4/4

Rattien ikäero "vain" 26 vuotta
MP4-4_1.jpg

McLaren Formula 1 - Through the ages: steering wheels
 
Hienoa, ei hainevää :tup: Nähdäänköhän kauden lopussa vielä sekä evällisiä että evättömiä autoja vai havaitaankohan jompi kumpi kauden mittaan paremmaksi vaihtoehdoksi. Tosin auton muu aero voi kärsiä tuollaisista muutoksista kovasti.
Mä veikkaan "riskillä" että mersullakin on hainevä (nykyistä isompi) ekassa tämän kauden kisassa :) Niin iso elementti että jos siitä olisi oikeasti jotain hyötyä. Nyt esitelty auto oli tosi nätti ja hainevä ei olisi ollut erityisen nätti :D
 
Veikkaan että loppukaudesta kaikki matkivat Mersua (jos eivät esittele samanlaista jo ennen kauden alkua). Pakkohan tuollaisesta massiivisesta pystysuuntaisesta hainevästä on olla jotain haittaa varsinkin sivutuulessa ja ehkä mutkissakin.

Toisaalta jos se vähentää takasiivelle menevän ilman pyörteilyä, siitä voi olla huomattavaa hyötyäkin. Ihan mielenkiintoinen veto mersulta jättää evä pois/pienemmäksi.
 
Sama tuli mieleen. Esim Assetto corsa autopelissä vaikeimmalla ja realistisimmalla pro vaikeustasolla on haastava ajaa niillä vanhimmilla formuloilla. Uudessa formulassa sitten on niin paljon pitoa, että ajo on "ihan helppoa".

Eli pleikkaratti missä on paljon nappuloita "helpottaa" sitä ajamista? Pääsee kovempaa? Ratti ilman mitään nappuloita olisi kova juttu :) Ehkä sateelle voisi olla joku oma nappula, eli pystyisi siis ajamaan myös sateella eri asetuksilla? Olisi siis helpompaa sateelle.

Toki autot on kehittyneitä ja nappuloita on paljon, mutta onko tuossa nyt sitten mitään järkeä? Helpotetaan ajamista suurella määrällä nappuloita?

Joku f1-katsoja voisi tietenkin luulla että iso määrä nappuloita toisi ajoon haastetta? Mutta ei se niin mene, vaan isolla määrällä nappuloita pystytään helpottamaan ajoa ja pääsee siis kovempaa / helpompi ajaa?

Päinvastoin, tuo huima määrä nappuloita tekee ajamisesta vaikeampaa, ei helpompaa. Tämän on todennut jopa entiset kuskit jotka ovat uusia autoja testaneet, kuten Brundle. Nykypäivän autot ovat hyvinkin haastavia ajaa psyykkisesti ja kiitos uusien sääntöjen nyt myös fyysisesti.
 
On varmasti psyykkisestikin hankalia koska nappuloita pitää käännellä.

Mutta jos nappuloita ei olisi, niin autot olisi hitaampia. Ja voisi olla toisaalta taas vaikeampiakin ajaa?

Ja koska olisi hitaampia, niin tehoa saisi sitten lisätä? Eli autot ei muuttuisi liian mopoiksi. Lisäteho taas toisi autoista vaikeampia ajaa.

Brundle ei ole varmaan tottunut ajamaan yhtään näitä nykyaikaisia formuloita. Varmasti hankalaa.
 
Ennen lyötiin lämä tiskiin ja käänneltiin vähän mutkiin rattia. Nyt pitää rukata nappuloita siinä sivussa, ettei muut mene ohi:)
 
Vasta Kymmenen uutisia sihdatessani katsoin tuota uutta Mersua tarkemmin. Hienoja yksityiskohtia ja upea maalaus. :tup:
 
On varmasti psyykkisestikin hankalia koska nappuloita pitää käännellä.

Mutta jos nappuloita ei olisi, niin autot olisi hitaampia. Ja voisi olla toisaalta taas vaikeampiakin ajaa?

Ja koska olisi hitaampia, niin tehoa saisi sitten lisätä? Eli autot ei muuttuisi liian mopoiksi. Lisäteho taas toisi autoista vaikeampia ajaa.

Brundle ei ole varmaan tottunut ajamaan yhtään näitä nykyaikaisia formuloita. Varmasti hankalaa.

Tässä aika hyvin kiteytetty koko aihe

 
Päinvastoin, tuo huima määrä nappuloita tekee ajamisesta vaikeampaa, ei helpompaa. Tämän on todennut jopa entiset kuskit jotka ovat uusia autoja testaneet, kuten Brundle. Nykypäivän autot ovat hyvinkin haastavia ajaa psyykkisesti ja kiitos uusien sääntöjen nyt myös fyysisesti.

Kyse on minusta ennemmin siitä, että millaista lahjakkuutta etsitään. Nykykuskin on osattava ulkoa koko monimutkainen ratti ja osattava säätää sen avulla kaikkea, mikä ei ole erikseen kielletty. Eli jos on sellainen kuski, joka on uskomattoman taitava ajaja, mutta täys tumpelo tuollaisen ratin kanssa, niin sillä ei ole mitään käyttöä.

Tottakai myös joku entinen kuski, joka ekaa kertaa tuollaisen ratin näkee on ihan huuli pyöreänä. Sillehän se on ihan yhtä tuttu laite kuin kenelle tahansa tavikselle. Saattaa se ratti tulla tutuksi kun joka päivä sitä opettelee ja jotain "pleikkaria" sen kanssa pelaa.

No, ehkä formuloista tulee jossain vaiheessa vain yksi alalaji esportiin. Yhdistetään tietokonepaaminen oikeaan autoon.
 
Onhan tuo Mersu aivan eri planeetalta Ferrariin verrattuna. Oma veikkaukseni on, että näiden kahden välinen ero ei tule kaventumaan alkavalla kaudella. Toki tärkeimmät innovaatiot ovat jälleen kerran kuorten sisällä, joten aivan kaikkea ei vielä olla nähty. Toivottavasti Red Bullilla on tarjota jotain uskottavaa Mersua vastaan, muuten kausi on jo nähty. McLarenkin voi vielä yllättää, mutta pomot ovat olleet varovaisia moottoriin liitettyjen odotusten osalta.
 
Tuosta sivuprofiilia:

C5azg5gWYAACm4w.png:large


Edelleen samaa mieltä, hainevä on kyllä :tdown:

Sivuprofiili antaa sellaisen kuvan, että perä olisi ehkä hieman aiempaa korkammalla keulaan nähden, vähän Red Bullin tyylisesti. Toki kaikki levikkeet ja pohjaratkaisut voi hämätä hieman tuossa kuvassa.
 
Mielestäni noi hainevät silloin joskus 2010 ei haitanneet lainkaan. Nyt kieltämättä näyttää vähän hassulta kun takasiipi on huomattavasti alempana. :D
 
Tuosta sivuprofiilia:
Sivuprofiili antaa sellaisen kuvan, että perä olisi ehkä hieman aiempaa korkammalla keulaan nähden, vähän Red Bullin tyylisesti. Toki kaikki levikkeet ja pohjaratkaisut voi hämätä hieman tuossa kuvassa.

Ei se ole pelkästään kuva vaan tämän kauden trendi. Huomattava "rake" tuossa ferkussa.
 
Aika ruma tuo on jos Mersuun vertaa mutta auto on kaunis kun se voittaa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Vähemmän villi pohja ferkussa mersuun verrattuna

Z6TQQX3.jpg


Näytää myös paljon lyhyemmältä
 
Näytää myös paljon lyhyemmältä
Red Bullin huhutaan tuovan 20 cm pidempi auto. Pituus auttaisi putsaamaan peräpäälle (diffuusorille) syötettävää ilmaa. Ilmeisesti Mersunkin auto on pitkä. Tämäkin puhuu sen puolesta, että Ferrari on aerodynaamisesti heitä jäljessä. Auton keskivaiheilla olevat, hätäapuna kylkiin liimatut läpät vain korostavat tätä vaikutelmaa.
 
^ +1

Mielestäni "kaunein" auto oli McLaren Hakkisen aikaan jotain -99 vuonna. Tästä voisi ehkä käydä jotain äänestystä? Ferrarin norsunkärsä pari vuotta sitten oli imho :facepalm:.
 
Red Bullin huhutaan tuovan 20 cm pidempi auto. Pituus auttaisi putsaamaan peräpäälle (diffuusorille) syötettävää ilmaa. Ilmeisesti Mersunkin auto on pitkä. Tämäkin puhuu sen puolesta, että Ferrari on aerodynaamisesti heitä jäljessä. Auton keskivaiheilla olevat, hätäapuna kylkiin liimatut läpät vain korostavat tätä vaikutelmaa.

Vähän kyllä pelottaa Ferrarin puolesta tämä kausi. Rajattoman budjetin ansiosta tietysti ottavat ajanmyötä kiinni mutta yleensä eivät ole tainneet muutosten edessä lyhyellä ajalla loistaa. No, jos Ferrari ei pärjää niin täytyy toivoa edes Red Bullin oikeasti olevan 1:1 voimasuhteissa Mersun kanssa.
 
Red Bullin huhutaan tuovan 20 cm pidempi auto. Pituus auttaisi putsaamaan peräpäälle (diffuusorille) syötettävää ilmaa. Ilmeisesti Mersunkin auto on pitkä. Tämäkin puhuu sen puolesta, että Ferrari on aerodynaamisesti heitä jäljessä. Auton keskivaiheilla olevat, hätäapuna kylkiin liimatut läpät vain korostavat tätä vaikutelmaa.

Toisaalta huhuillaan että mersu on tekemässä myös lyhyen akselivälin version autostaan.
 
En nyt muista syytä, mutta minkä takia ton perän pitää olla noin paljon korkeemmalla kun ton etuosan? Miks ne ei voi olla yhtä matalalla koko matkalta?
 
En nyt muista syytä, mutta minkä takia ton perän pitää olla noin paljon korkeemmalla kun ton etuosan? Miks ne ei voi olla yhtä matalalla koko matkalta?
Painautuu vissiin suorilla paremmin radan pintaan? Red Bullilla oli tosiaan viime kaudella aikas iso rako takapäässä hitailla osuuksilla.
 
En nyt muista syytä, mutta minkä takia ton perän pitää olla noin paljon korkeemmalla kun ton etuosan? Miks ne ei voi olla yhtä matalalla koko matkalta?

Toimii koko pohja ikäänkuin diffuussorina on ainakin yksi syy. Oli siihen muitakin, mutta en jaksa muistaa mitkä ne muut oli.
 
McLaren:issa perä on myös aika korkealla?

Omasta mielestä hyvä väritys, paitsi tuo läpyskä pilaa kokonaisuuden :dead:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 080
Viestejä
4 772 411
Jäsenet
77 555
Uusin jäsen
wilh0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom