F1 kausi 2017

Kieltämättä. Nykyiset FE:t vastaavat tehoiltaan F3-autoja, joten matkaa vielä on.

Ja jos F1 on muka tylsää, niin sähköformulat vasta tylsyyden huippu onkin. Koko pirun kisa jotain akkujen säästämistä ja autoista lähtee jotain ihme ininää. Kaikki autot yhtä tehokkaita, joten ihmekös se jos ei ohi pääse.
No, ehkä akut kehittyvät joskus niin hyviksi, että kisamatkan jälkeenkin on vielä virtaa jäljellä ja voidaan ajaa oikeasti kilpaa. Eikä kannata ottaa jatkuvasti täysiä tehoja, koska sillä tuhoaa vain renkaat.
 
Ja jos F1 on muka tylsää, niin sähköformulat vasta tylsyyden huippu onkin. Koko pirun kisa jotain akkujen säästämistä ja autoista lähtee jotain ihme ininää. Kaikki autot yhtä tehokkaita, joten ihmekös se jos ei ohi pääse.
No, ehkä akut kehittyvät joskus niin hyviksi, että kisamatkan jälkeenkin on vielä virtaa jäljellä ja voidaan ajaa oikeasti kilpaa. Eikä kannata ottaa jatkuvasti täysiä tehoja, koska sillä tuhoaa vain renkaat.

Olenko väärässä kun on sellainen käsitys, että ne vaihtaa autoa kesken kisan?
 
Olenko väärässä kun on sellainen käsitys, että ne vaihtaa autoa kesken kisan?
Et ole väärässä. Kestäisi aika helvatan kauan ladata niitä akkuja kesken kisan, joten ainoa vaihtoehto on vaihtaa toiseen samanlaiseen autoon jossa on akut täynnä.

Eikä ne renkaat mihinkään tuhoudu, toisin kuin Lallijuoppo väittää. Ne kestäisi vaikka koko matkan. Ne on suunniteltu sellaisiksi.
 
Markkinointijuttuhan tuo on, eli Mersut ja muut haluavat hybridejä, koska niiden avulla ne voivat markkinoida osaamistaan paremmin myös henkilöautopuolella. Ymmärtääkseni he lähtisivät sarjasta, jos hybridit hylättäisiin. Ulvoviin V10-moottoreihin ei siis valitettavasti ole paluuta. :(

Ja siitä on ollut heille myös muutakin hyötyä, kuin pelkkä markkinointi. Esim mersu on päässyt nykyisissä koneissa lähelle 50% hyötysuhdetta tuo on huima lukema joka oli ennenkuulumaton V8:sien ja 10 aikaan. Tuosta myös on konkreettista hyötyä henkilöautopuolellakin nykyisinä vihreinä aikoina. Henkilöautojen bensakoneissahan hyötysuhde on parhaimmillaan 30% luokkaa.
 
Markkinointijuttuhan tuo on, eli Mersut ja muut haluavat hybridejä, koska niiden avulla ne voivat markkinoida osaamistaan paremmin myös henkilöautopuolella. Ymmärtääkseni he lähtisivät sarjasta, jos hybridit hylättäisiin. Ulvoviin V10-moottoreihin ei siis valitettavasti ole paluuta. :(
En menis kyllä vannomaan koska jenkit ymmärtää shown päälle ja ääni on yksi tärkeä tekijä siinä. Aivan sama jos mersu haluaa lähteä itkien sitten pois. Tilalle olisi varmasti tulijoita, jo F1 sisällä monet kaipaa takasin V10 koneita.
 
En menis kyllä vannomaan koska jenkit ymmärtää shown päälle ja ääni on yksi tärkeä tekijä siinä. Aivan sama jos mersu haluaa lähteä itkien sitten pois. Tilalle olisi varmasti tulijoita, jo F1 sisällä monet kaipaa takasin V10 koneita.

Samalla lähtis myös Rellu. Sen jälkeen ei jää kovin montaa valmistajaa jolla on tietotaitoa tai kiinnostusta lähteä mukaan. Ehkä Cosworth mutta siinä se sitten olikin.
 
Onhan siellä Audi esimerkiksi joka vihjas aikasemmin että Lamborghini olisi kiinnostunut palaamaan mikäli tilanne voimalähteiden osalta muuttuu lähivuosina.
 
Onhan siellä Audi esimerkiksi joka vihjas aikasemmin että Lamborghini olisi kiinnostunut palaamaan mikäli tilanne voimalähteiden osalta muuttuu lähivuosina.

Audin tulo formuloihin on ollut yksi iso vitsi jo viimeisen about 10 vuotta. Heillä on aina ollut joku syy miksi eivät nyt suostu tulemaan ja ovat myöskin kerta toisensa jälkeen kertoneet ettei f1 kiinnosta heitä. Dieselgaten jälkeen vag konserni varmasti harkitsee tarkkaan mihin rahansa laittaa. Jotenkin kävisi järkeen että lähtisivät formuloihin nyt, parantamaan imagoaan koska formuloissa nyt kuitenkin kehitetään saman tapaista bensiinimoottoriteknologiaa mikä on myös käytössä porschen le mans kilpureissa. Voisi pr liikkeenä olla ihan toimiva.
 
Et ole väärässä. Kestäisi aika helvatan kauan ladata niitä akkuja kesken kisan, joten ainoa vaihtoehto on vaihtaa toiseen samanlaiseen autoon jossa on akut täynnä.

Eikä ne renkaat mihinkään tuhoudu, toisin kuin Lallijuoppo väittää. Ne kestäisi vaikka koko matkan. Ne on suunniteltu sellaisiksi.

Tarkoitin toki, että jos sitä tehoa on tarpeeksi tarjolla. Ellen ihan väärin muista, niin joskus aikoinaan kun Ferrari itsepintaisesti käitti sitä V-12-moottoria, niin siinä oli ongelmana kuinka tehoa tuli niin pirusti yhtäkkkiä ja Ferrarilla oli aina renkaat loppu paljon aikaisemmin kuin muilla.
 
Samalla lähtis myös Rellu. Sen jälkeen ei jää kovin montaa valmistajaa jolla on tietotaitoa tai kiinnostusta lähteä mukaan. Ehkä Cosworth mutta siinä se sitten olikin.

Olihan sitä Keken aikaan muistaakseni kausi, jossa Ferrari oli ainoa tehdastalli ja kaikki muut ajoivat Coswrthin vakiopannuilla. Kertonee aika paljon silloisen Ferrarin alennustilassa, että eivät voittaneet siltikään mestaruuksia.

Siitäkin sitten nousivat. Aika vaikea nykytilanteessa muistaa, että joskus aikoinaan F1 ei ollut kuin yksi autosarja muiden joukossa eikä edes suosituin. Ja kilpatalleina oli jotain autotalliharrastajia.
 
Audin tulo formuloihin on ollut yksi iso vitsi jo viimeisen about 10 vuotta. Heillä on aina ollut joku syy miksi eivät nyt suostu tulemaan ja ovat myöskin kerta toisensa jälkeen kertoneet ettei f1 kiinnosta heitä. Dieselgaten jälkeen vag konserni varmasti harkitsee tarkkaan mihin rahansa laittaa. Jotenkin kävisi järkeen että lähtisivät formuloihin nyt, parantamaan imagoaan koska formuloissa nyt kuitenkin kehitetään saman tapaista bensiinimoottoriteknologiaa mikä on myös käytössä porschen le mans kilpureissa. Voisi pr liikkeenä olla ihan toimiva.
Ehkä ei ole audia tulossa. Koska juuri volkkari lopetti MM rallit sen diesel huijauksen jälkeen. Eli säästävät nyt rahaa, eivätkä osallistu enää mihinkään juttuihin. Latvalan piti ajaa tällä kaudella volkkarilla, mutta volkkari päätti "yllättävästi" lopettaa kokonaan.
 
Ehkä ei ole audia tulossa. Koska juuri volkkari lopetti MM rallit sen diesel huijauksen jälkeen. Eli säästävät nyt rahaa, eivätkä osallistu enää mihinkään juttuihin. Latvalan piti ajaa tällä kaudella volkkarilla, mutta volkkari päätti "yllättävästi" lopettaa kokonaan.

Toki, mutta vielä vähemmän lähtevät millään v10 ajelemaan tässä kohtaa vaikka kuinka olisi lambo omistuksessa. Ajoin siis enemmän takaa sitä että jos formuloihin lähtisivät niin nyt tai lähi tulevaisuudessa voisi olla pr:n kannalta ihan hyvä ajatus.
 
Olihan sitä Keken aikaan muistaakseni kausi, jossa Ferrari oli ainoa tehdastalli ja kaikki muut ajoivat Coswrthin vakiopannuilla. Kertonee aika paljon silloisen Ferrarin alennustilassa, että eivät voittaneet siltikään mestaruuksia.

Siitäkin sitten nousivat. Aika vaikea nykytilanteessa muistaa, että joskus aikoinaan F1 ei ollut kuin yksi autosarja muiden joukossa eikä edes suosituin. Ja kilpatalleina oli jotain autotalliharrastajia.

Mutta se oli ihan eri aikaa. Nykyään ei ole edes varmaa lähtisikö cossu suunnittelemaan v10 konetta varsinkin kun eivät tiedä voisivatko olla kilpailukykyisiä ferraria vastaan, kun budjetissa olisi satojen miljoonien ero.
 
Mutta se oli ihan eri aikaa. Nykyään ei ole edes varmaa lähtisikö cossu suunnittelemaan v10 konetta varsinkin kun eivät tiedä voisivatko olla kilpailukykyisiä ferraria vastaan, kun budjetissa olisi satojen miljoonien ero.

Ferrari ajaisi sitten yksin formuloita? Eiköhän sielläkin olisi sen verran pelisilmää, että sääntöjä muutettaisiin aika äkkiä sellaisiksi, että Cosworth tai jokin muu paja voisi moottorin tehdä kilpailukykyiseen hintaan ja Ferrari laittaisi vapaaehtoisesti sen verran käsijarrua päälle, että se edes näyttäisi kilvanajolta.
 
Ferrari ajaisi sitten yksin formuloita? Eiköhän sielläkin olisi sen verran pelisilmää, että sääntöjä muutettaisiin aika äkkiä sellaisiksi, että Cosworth tai jokin muu paja voisi moottorin tehdä kilpailukykyiseen hintaan ja Ferrari laittaisi vapaaehtoisesti sen verran käsijarrua päälle, että se edes näyttäisi kilvanajolta.

Ferrari sanoisi että vitut tästä ja läksisi vittuun. Ovat uhanneet tehdä niin jo monta kertaa aiemminkin paljon pienemmistä syistä. Siis jos pakotettaisiin tekemään huonompia moottoreita, kuin pystyvät
 
Ei varmasti nyt lähde, vag on pistäny kaikki moottoriurheilut pannaan. Jos eivät rallissakaan pysty olemaan säästöjen takia niin eivät kyllä F1 lähde
 
Ferrari sanoisi että vitut tästä ja läksisi vittuun. Ovat uhanneet tehdä niin jo monta kertaa aiemminkin paljon pienemmistä syistä. Siis jos pakotettaisiin tekemään huonompia moottoreita, kuin pystyvät

Kuka tässä mitään pakottaa? Jos tilanne olisi se, että F1 uhkaa loppua ja ainoa mikä sen estäisi olisi että Ferrari saa tehtyä diilin yksityistallien kanssa jatkosta, niin eiköhän ne sen diilin tee.
 
Kuka tässä mitään pakottaa? Jos tilanne olisi se, että F1 uhkaa loppua ja ainoa mikä sen estäisi olisi että Ferrari saa tehtyä diilin yksityistallien kanssa jatkosta, niin eiköhän ne sen diilin tee.
Se olisi kyllä sitten ihan erilainen sarja kuin mitä nykyään on. Kuninkuusluokasta ei ehkä enää voisi puhua.
 
Se mikä monilta tuntuu unohtuvan on se, että ei ole yhtä ainutta oikeaa f1 moottorikonfiguraatiota. Formuloissa on vuosien varrella nähty suoria 8 motteja, V8 motteja, V6 tuplaturboja, I4 turboja, V10 koneita, H16 koneita ja jopa turbiinimoottoreita. Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa F1 moottoria. Se mikä näitä kaikkia eri moottoriknofirguraatioita yhdistää on se, että ne oli aikansa huippua. Sitä F1 on edustanut vuosikymmenet. Mitä ihmiset saa aikaan anettujen rajoitusten muodossa. Joo toki 80 luvulla nähtiin turbo koneita jotka puskivat aika-ajo trimmissä lähemmäs 1300hp mutta ei ne kisakunnossa puskeneet kuin 600-700hp. Nyt kun miettii, että koneet kuluttavat ehkä 5x vähemmän bensaa ja silti puskevat kokonaisuutena sen 1000hp voi mielestäni olla tyytyväinen paljonko tekniikka on kehittynyt. Ei ne autot helppoja ole ajaa vieläkään, toki helpompia kuin 80 luvun turboviive vehkeet, mutta noh tekniikka kehittyy. Et sinäkään varmaan kommenttiasi kirjoita siellä toisessa päässä 386:sella. Itselle ainakin formulat edustavat teknologian huippua, se tekee niistä kiinnostavia ja innostavia. Ja mietitään vähän nyt sitä kuinka lähellä formulat oli menossa kumoon moneen otteeseen, niin mitä jos otettaisiin ne ruusunpunaiset lasit pois päästä ja nautittaisiin siitä, että uudet tuulet puhaltaa ja autot näyttää hienoilta. + Meillä on 2 suomalaista huipputiimeissä.
 
XLVWKl7.jpg



Force Indian uusi kaara.
 
Force India näyttää mielestäni tähän asti nopeimmalta. Toisena Sauber. Kolmantena Rellu, mutta autokin taisi olla vain esittelyauto vasta.
 
Jumalauta että on kaikin puolin ruma jos vertaa rellun konseptiin. Ei sillä toki väliä ole jos vaan on nopea.
 
Ei varmasti nyt lähde, vag on pistäny kaikki moottoriurheilut pannaan. Jos eivät rallissakaan pysty olemaan säästöjen takia niin eivät kyllä F1 lähde
Totta, mutta samaan aikaa joku dirikka julistaa, että VW no longer ruling out F1
Puhuuko kaveri koko VAG:n, VW:n vai Bentley/Bugatin äänellä, niin vaikea sanoa, mutta tuntuisi oikea ja vasen käsi toimivan hyvinkin eritahtisesti...
 
On kyllä rajuimman näköinen viritelmä tähän astisista tuo FI. Olisivat koittaneet edes jotenkin sulauttaa tuon evän tuohon autoon. Nyt näyttää jälkikäteen liimatulta viritelmältä.
 
Se mikä monilta tuntuu unohtuvan on se, että ei ole yhtä ainutta oikeaa f1 moottorikonfiguraatiota

Jos miettii mikä formuloissa pilaa kilvanajon, niin sehän on aeorodynamiikka. Paras muutos olis, jos kiellettäisiin kaikki tuulitunnelit ja tietokonesimulaatiot. Tuon valvominen nyt ei ole mahdollista, joten pitäisi keksiä miten säännöillä kiellettäisiin kaikki aerodynamiikan kanssa pelleily.
Kaikille samanlainen autonrunko, mihin saa sitten vapaasti suunnitella kaiken muun? Kunhan ei vaikuta ilman virtauksiin.
 
Jos miettii mikä formuloissa pilaa kilvanajon, niin sehän on aeorodynamiikka. Paras muutos olis, jos kiellettäisiin kaikki tuulitunnelit ja tietokonesimulaatiot. Tuon valvominen nyt ei ole mahdollista, joten pitäisi keksiä miten säännöillä kiellettäisiin kaikki aerodynamiikan kanssa pelleily.
Kaikille samanlainen autonrunko, mihin saa sitten vapaasti suunnitella kaiken muun? Kunhan ei vaikuta ilman virtauksiin.

Kyllä sitä aeroa voi olla, mutta pitäisi keskittyä enemmän ground effectillä tuotettavaan koska se on vähemmän herkkä edellä ajavan likaiselle ilmalle. Sitä toki nytkin tehtiin, kun kasvatettiin diffuussorin kokoa reilusti. Kaikki vaikuttaa kaikkeen joten sun ehdotus on sinällään mahdoton jollet nyt sitten halua, että formuloista tulee gp2 tai F3 luokka.
 
Jos miettii mikä formuloissa pilaa kilvanajon, niin sehän on aeorodynamiikka. Paras muutos olis, jos kiellettäisiin kaikki tuulitunnelit ja tietokonesimulaatiot. Tuon valvominen nyt ei ole mahdollista, joten pitäisi keksiä miten säännöillä kiellettäisiin kaikki aerodynamiikan kanssa pelleily.
Kaikille samanlainen autonrunko, mihin saa sitten vapaasti suunnitella kaiken muun? Kunhan ei vaikuta ilman virtauksiin.

Siipiä ja diffuusoria reippaasti pienemmäksi, ja rungon muodoille jämptit rajat? Aerodynaamisen pidon vähentäminen ei varmasti olisi edes vaikeaa jos niin todella haluttaisiin tehdä.
 
Jos miettii mikä formuloissa pilaa kilvanajon, niin sehän on aeorodynamiikka. Paras muutos olis, jos kiellettäisiin kaikki tuulitunnelit ja tietokonesimulaatiot. Tuon valvominen nyt ei ole mahdollista, joten pitäisi keksiä miten säännöillä kiellettäisiin kaikki aerodynamiikan kanssa pelleily.
Kaikille samanlainen autonrunko, mihin saa sitten vapaasti suunnitella kaiken muun? Kunhan ei vaikuta ilman virtauksiin.
Itse asiassa noita tuulitunnelin käyttöä ja tietokonesimulaatiota on jo rajoitettu ja tälle kaudelle muistaakseni rajoitetaan lisää.
 
Nyt 2017 autot tulee olemaan tosi hyviä :) V10 tai V8 moottoreissa olisi hyvää ääni, ei mikään muu. Ei mikään ylitsepääsemätön juttu ollenkaan (V6 turbo) :)
 
Kaikki vaikuttaa kaikkeen joten sun ehdotus on sinällään mahdoton jollet nyt sitten halua, että formuloista tulee gp2 tai F3 luokka.

En nyt noiden luokkien sääntöjä tiedä, mutta eikä siellä ole aika paljon rajoitettua, että mitä saa tehdä ja käytännössä auton säätäminen lienee ainoa mitä voidaan tehdä?

Onhan se nyt ihan eri jos ainoa rajoitus on runko ja kaiken muun saa tehdä just kuten haluaa. Kyllä siinä autosta tulee saman tien ihan erilainen, jos on reilusti enemmän tehoa kuin jossain pikkuformulassa.

Ja koska kuskinhan sitä autoa pitäisi viedä eikä mikään luistonesto, joten kaikki elektroniset avut pitäisi olla kiellettyjä. Ongelma on tietenkin sekin, että valvonta on pirun vaikeata. Ja rangaistuksia ei uskalleta antaa.
 
IMG_0618.JPG
Paljonkohan Wihuri joutuu maksamaan kun Hamiltonin kypärässäkin on mainos.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs tuon hainevän funktio on?
Joku typerä mittasääntö mikä vaan pitänyt koittaa täyttää jotenkin?

Vähentää auton etuosassa olevien ilmaohjaimien ja muiden osien aiheuttamien ilmapyörteiden vaikutusta takasiiven toimintaan jakamalla auton peräpään käytännössä kahteen ns. erilliseen osaan.

Mutkissa tuolla saattaa olla hyvin pieni vaikutus suuntavakauteen.

Ilmeisesti hyödyt ovat kuitenkin sen verran kovat, että tuo kannattaa autossa pitää, vaikka esim. sivutuuli vaikuttaa tuon kanssa autoon voimakkaammin.
 
Vähentää auton etuosassa olevien ilmaohjaimien ja muiden osien aiheuttamien ilmapyörteiden vaikutusta takasiiven toimintaan jakamalla auton peräpään käytännössä kahteen ns. erilliseen osaan.

Mutkissa tuolla saattaa olla hyvin pieni vaikutus suuntavakauteen.

Ilmeisesti hyödyt ovat kuitenkin sen verran kovat, että tuo kannattaa autossa pitää, vaikka esim. sivutuuli vaikuttaa tuon kanssa autoon voimakkaammin.

Jep, ja esim täällä lisää, jos jotakuta kiinnostaa: Shark fin or tail fin
 
En nyt noiden luokkien sääntöjä tiedä, mutta eikä siellä ole aika paljon rajoitettua, että mitä saa tehdä ja käytännössä auton säätäminen lienee ainoa mitä voidaan tehdä?

Onhan se nyt ihan eri jos ainoa rajoitus on runko ja kaiken muun saa tehdä just kuten haluaa. Kyllä siinä autosta tulee saman tien ihan erilainen, jos on reilusti enemmän tehoa kuin jossain pikkuformulassa.

Ja koska kuskinhan sitä autoa pitäisi viedä eikä mikään luistonesto, joten kaikki elektroniset avut pitäisi olla kiellettyjä. Ongelma on tietenkin sekin, että valvonta on pirun vaikeata. Ja rangaistuksia ei uskalleta antaa.

Ei noissa nykyisissä autoissa ole mitään luiston tai sutimisenestoa. Viimeksi sellainen on F1 autoissa nähty tuossa 2000 luvun alkupuolella. Helppoahan sitä on valvoa, kun mclaren valmistaa joka auton ecut ja fia:lla on niihin täysin vapaa pääsy.
 
Ei noissa nykyisissä autoissa ole mitään luiston tai sutimisenestoa. Viimeksi sellainen on F1 autoissa nähty tuossa 2000 luvun alkupuolella. Helppoahan sitä on valvoa, kun mclaren valmistaa joka auton ecut ja fia:lla on niihin täysin vapaa pääsy.

Niin, jos unohdetaan se että kun kuski painaa poljinta tietokone päättää että kuinka paljon mistäkin lähteestä sitä tehoa renkaille lähetetään.
 
Niin, jos unohdetaan se että kun kuski painaa poljinta tietokone päättää että kuinka paljon mistäkin lähteestä sitä tehoa renkaille lähetetään.

Jep, eiköhän niissä ole tehokartat aika lailla säädetty optimaaliseksi eri radoille ja eri pito-olosuhteisiin. Sitten ratissa on miljoona eri namiskuukkelia, missä säädetään ties mitä.

Toki se ratti itsessään lisää vaikeuskerrointa aika paljon, mutta minusta koko pleikkariratin saisi heittää mäkeen ja ratissa ei saisi olla ainuttakaan säädintä. Muutenkaan kuski ei saisi säätää yhtään mitään, sillä ajetaan mikä on ennen kisaa säädetty.
 
Olihan sitä Keken aikaan muistaakseni kausi, jossa Ferrari oli ainoa tehdastalli ja kaikki muut ajoivat Coswrthin vakiopannuilla. Kertonee aika paljon silloisen Ferrarin alennustilassa, että eivät voittaneet siltikään mestaruuksia.

Siitäkin sitten nousivat. Aika vaikea nykytilanteessa muistaa, että joskus aikoinaan F1 ei ollut kuin yksi autosarja muiden joukossa eikä edes suosituin. Ja kilpatalleina oli jotain autotalliharrastajia.

En nyt tiedä mitä kautta tarkoitat mutta "keken aikaan" 80-luvun alkupuolella oli kyllä Ferrarin ja Coswrthin lisäksi mm.Renault, Alfa Romoe, BMW, Porsche mukana.
 
En nyt tiedä mitä kautta tarkoitat mutta "keken aikaan" 80-luvun alkupuolella oli kyllä Ferrarin ja Coswrthin lisäksi mm.Renault, Alfa Romoe, BMW, Porsche mukana.

Olen lähes varma, että oli kausi jolloin kaikki (tai lähes kaikki) moottorit Ferraria lukuunottamatta olivat Coswortheja. Jos tässä kovin väitetään vastaan, niin täytynee hiukan googlailla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom