F1 kausi 2017

Ei välttämättä, poislukien suuren nopeuden radat. Mutkanopeudet kasvaa huomattavasti. Ei uusilla autoilla kierrosennätyksiä tehdä suorilla, vaan mutkissa. Ei pahemmin kymmenyksiä voiteta suorilla suuremmalla suoranopeudella vs mitä voitat mutkissa.

edit: kisatilanne toki eri. Suorilla tehokkaampi moottori tekee ohituksia, jos auto muuten pysyy muuten matkassa.

edit2: ja renkaat ja niiden kestävyys on täysin kysymysmerkki toistaiseksi.

Mitä enemmän tehoa sitä vähemmän joudut riisumaan downforcea pitkääksesi suoranopeudet kilpailukykyisinä. Ei ne läheskään täydellä downforcella aja, kuin muutamassa kisassa ensi kaudella tiesi kertoa muistaakseni Force India ja Pat Symondskin tuosta mainitsi.
 
Sitä aina kauden alussa miettii että "enpä oo odottanu alkavaa kautta näin paljoa koskaan..." ja taas on mukava kutina vatsassa aina kun lukee formulauutisia ja odottelee kauden alkua.

Nyt tulevaa kautta kuitenkin odotta paljon enemmän kuin vaikka viimekautta, koska autot muuttuu pitkästä aikaa suht paljon.

Ehkä vähän naiivisti odotan Räikkösen voittavan vielä yhden mestaruuden ja miks ei vaikka jatkais vielä yhden kauden, jos siltä tuntuu. Bottas voi sitten voittaa kun Räikkönen lopettaa. Jos nää uudet autot on sellasia millasen mielikuvan oon saanu, ni pitäis istua Kimin käteen aika hyvin.

Huuuh, alkais jo kausi! F1Countdown.com 33 päivää ja 9 tuntia!
 
Ricciardo suoriutui viime kaudella keskimäärin paremmin niin aika-ajoissa kuin kisoissakin sekä keräsi myös enemmän pisteitä.. Suht tasaistahan tuo toki oli ja Maxilla riittänee vielä potentiaalia kehittyä paremmaksi, mutta Ricciardo tuon Red Bullin jäsentenvälisen viime kaudella vei.
Näin itsekin ajattelen. Verstappen on huikea kuski ja hänesssä on paljon potentiaalia, mutta kestänee vielä jonkin aikaa, ennen kuin hän kypsyy huippuunsa.
 
Näin itsekin ajattelen. Verstappen on huikea kuski ja hänesssä on paljon potentiaalia, mutta kestänee vielä jonkin aikaa, ennen kuin hän kypsyy huippuunsa.

Tai sitten se mällää kunnolla. Onhan näitä ollut, Kubica nyt tulee heti mieleen. Sen verran limiitillä ajaa, että helposti lipsahtaa yli.
 
Tässähän jaetaan kortit nyt tavallaan uudestaan, joillakin kuskeilla voi olla ongelmia varsinkin alkukaudella, sopeutua uusien autojen vaatimaan ajotyyliin.
En laittais hirveästi painoarvoa 2009-2016 välisiin suorituksiin, ihan eri autot nyt kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Senna @ Donington 1993
Schumacher @ Barcelona 1996
Verstappen @ Brasilia 2016
 
Hyvännäkönen auto. Hainevästä ja nänninokasta pitäis päästä vielä eroon, mutta leveys tekee näistä heti jotenkin aggressiivisemman näköisiä härveleitä. Rothman's-henkisestä värityksestä ehdottomasti plussaa.
 
Hyvännäkönen auto. Hainevästä ja nänninokasta pitäis päästä vielä eroon, mutta leveys tekee näistä heti jotenkin aggressiivisemman näköisiä härveleitä. Rothman's-henkisestä värityksestä ehdottomasti plussaa.
Tuossa nuo "puutteet" taisi sitten ollakin. Itse en osannut kiinnittää huomiota tuohon keulaan, koska on vain niin pieni yksityiskohta vain. Hainevä on niin tosi iso, että sitä ei voi olla huomaamatta :)

Korkea hainevä ja matala takasiipi ei oikein sovi yhteen?

Näyttää hyvältä ja nopealta :)
 
Hyvännäkönen auto. Hainevästä ja nänninokasta pitäis päästä vielä eroon, mutta leveys tekee näistä heti jotenkin aggressiivisemman näköisiä härveleitä. Rothman's-henkisestä värityksestä ehdottomasti plussaa.
Joo, tuo hainevä jopa rumempi kuin nänni/pippelinokka, korostuu vain nyt, ku takasiiveke alempana. Oisivat voineet tässä samalla karsia tuota etusiipeäkin. Se kun on kait suurin yksittäinen tekijä, joka haittaa toisen auton seuraamista. Niin paljon vertex-siivekkeitä, että ku perässä mennään, nii auton ominaisuudet lakkaa siihen.

edit: ja totta tuo alempi ja leveämpi takasiiveke vielä tehostaa likaista ilmavirtaa. Etusiivekkettä yksinkertaistamalla autojen eroja puhtaassa ja likaisessa ilmassa saatais suoraviivaisemmaksi? Nythän se ero on hemmetin jyrkkä. Koko aero rakentuu lopulta siihen, miten etusiipi saa pyörteitä(nopeaa ilmaa/alhaista painetta ja mieluiten auton alle) luotua. Sit ku ne ei meekkään auton alle(pyörteet/vortexit), nii pito katoaa ja junnataan perässä toivoen, että saatais hyvä jarrutuspaikka. Mutkataisteluita ei tuu, ainakaan nopeissa mutkissa.

edit2: mut muistanko väärin, mut myös diffuusorin teho kasvoi? Se joko tasoittaa tai korostaa ongelmaa. En osaa asiaa "laskelmoida" kyl yhtään..
 
Viimeksi muokattu:
Diffuusori joo kasvoi kanssa tälle kaudelle. Helvetin ruma toi hainevä kyllä, etusiivestäkin pitäisi kieltää noi ylimääräset profiilit ja rajoittaa ne vaikka kahteen vaakatasossa olevaan.
 
Jälkiviisautta: Onneksi Mersu nappasi Bottaksen Wehrleinin sijaan. Kyllä ois meinaan Valea potuttanu, jos ois Mersulta menny paikka kuskille, joka loukkaa itsensä. Mutta, nää on taas näitä jossitteluita. :p

Vielä enemmän olis Mersulla potuttanut, kun ei oikein ole ketään tilalle. Jo Wehrleiniki olis ollut kysymysmerkki. Mut kieltämättä olis Bottakselli ketuttanut.. mut ehkäpä nyt olis uusilla panoksilla neuvottelut hoidettu nopeammin? :D
 
Taidan kuulua palstan selkeään vähemmistöön tuon hainevän kanssa, koska mun mielestä se on tosi hieno elementti. Toivottavasti löytyy kaikista autoista, mun mielestä se vielä lisää tota aggressiivista ulkonäköö. Kaudella 2008, kun aerosuunnittelu oli monimutkaisimmillaan, se siipien määrä teki omaan silmään autoista erittäin komeita.
 
Itsekkin kyllä tykkään tuosta hainevästä, vaikka vähän oudolta aluksi näyttikin. Saa nähdä miltä tulee sitten näyttämään "luonnossa"

Sent from my Huawei P9 Lite
 
Itse en taas usko pätkääkään, että nopeampi mutkanopeus vaikuttais mitään "nuorempiin" kuskeihin. Erit ajat nykyään ja kuntopuoli kaikilla kunnossa. Kyllä, jo varmasti 2000-luvun taitteesta menty hemmetisti eteenpäin. Esim. muuan Verstappen, tuskin hätkähtääkään. Toki Valtteri ja Varsinki Kimi, hyötynyt suomen huippu-urheiluvalmennuksesta*. Tilanne on kuitenkin tasoittunut.
Joo kyllähän noilla kaikilla on treenipuoli hanskassa aivan varmasti. Hyvä juttu Sainzin treeneistä: Physical preparations for 2017 ‘toughest ever’ - Sainz

"Instead of sessions of 50 minutes, which is normal, mine are between 1.5 and 2 hours - the length of a GP - and we're working at around 180-190bpm heart rate,” said Sainz of his ‘toughest ever’ training regime. “It also includes boxing and cardio work - it's relentless and we never stop working during the entire session. It's full-on physically."

1486731920006.jpg
 
Maxin uusi kypäräväritys:
f1-max-verstappen-2017-helmet-2017-helmet-of-max-verstappen-red-bull-racing.jpg

Tylsä perus-RB. Olis edes pitänyt vähän Hollannin oranssia tai jotain.
 
Aika odotetun näköinen perusväkkärähän tuo on. Väritys on ainoa yllätys.
 
Noh eihän se periaatteessa ole edes heidän uusi auto. Kertoivat näin striimissäkin. Tuo on vain tuollainen esittelyauto. Oikea auto nähdään vasta testeissä.
Näinhän se aina on. Mutta perusmuodoiltaan tuohan se tulee olemaan. Lähinnä aerodynamiikan uudistukset ja viilailut pidetään salassa viimeiseen asti.
 
Näinhän se aina on. Mutta perusmuodoiltaan tuohan se tulee olemaan. Lähinnä aerodynamiikan uudistukset ja viilailut pidetään salassa viimeiseen asti.

Toki kaikki tiimit jotakin salaa, mutta esim Sauber julkaisi ihan oikean kilpurin. Sen näkee jo yksityiskohdistakin. Rellu teki aika saman ku Williams. 2017 auto 2016 palikoilla.
 
Nyt noi autot näyttää ja todennäköisesti kulkee niin kuin F1 autojen pitääkin, kyllähän tässä ehdittiinkin jo monta vuotta ajaa käytännössä GP2 autoilla :facepalm:
 
Ehkä se sähkömoottorikaan ei haittaisi, mutta turbo kai vaimentaa sitä ääntä.
No kyllä se haittaa, kun se tuottaa turhia kuluja ja suunnitteluongelmia jne. Muka luontoa säästetään. Right.:rolleyes:

Polttomoottorit jyrisemään ja kaakkeja koneeseen. Turbolla tai ilman. Ja siivet pienemmiksi, maaefektiä ja tehokkaampi diffuusori. :tup:
 
Oonko ainoo joka odottaa sähkömoottoreiden tuloa formula ykkösiin? :geek:
Ei kyllä varmaan oo hetkeen tulossa, ehkä sit vasta ku koko kisa saadaan ajettua täysiä yhdellä latauksella.
Eihän ne ole F1-sarjaan tulossa, kun niillä on jo oma sarja. Sitä suuremmalla syyllä sähkövempaimet pois ykkösistä.

BTW: taisin äskettäin lukea jostain, että jo ensi kaudeksi FE:ssä pitäisi vaatimuksena olla akkujen kestävän tuplat siitä mitä nyt. En ole varma tästä, mutta tällaista muistelisin. En jaksa tarkistaa nyt, menen tupakille.
 
No kyllä se haittaa, kun se tuottaa turhia kuluja ja suunnitteluongelmia jne. Muka luontoa säästetään. Right.:rolleyes:

Polttomoottorit jyrisemään ja kaakkeja koneeseen. Turbolla tai ilman. Ja siivet pienemmiksi, maaefektiä ja tehokkaampi diffuusori. :tup:
Markkinointijuttuhan tuo on, eli Mersut ja muut haluavat hybridejä, koska niiden avulla ne voivat markkinoida osaamistaan paremmin myös henkilöautopuolella. Ymmärtääkseni he lähtisivät sarjasta, jos hybridit hylättäisiin. Ulvoviin V10-moottoreihin ei siis valitettavasti ole paluuta. :(
 
Eihän ne ole F1-sarjaan tulossa, kun niillä on jo oma sarja. Sitä suuremmalla syyllä sähkövempaimet pois ykkösistä.
En yhtään ihmettelisi, vaikka F1-sarjaa ajettaisiin joskus vielä sähköautoilla. Tuskin kuitenkaan ennen 2030-lukua, sillä aika paljon tarvittaisiin erityisesti akkutekniikan kehitystä.
 
En yhtään ihmettelisi, vaikka F1-sarjaa ajettaisiin joskus vielä sähköautoilla. Tuskin kuitenkaan ennen 2030-lukua, sillä aika paljon tarvittaisiin erityisesti akkutekniikan kehitystä.
Kieltämättä. Nykyiset FE:t vastaavat tehoiltaan F3-autoja, joten matkaa vielä on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom