F1 2019 - Itävallan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Tappi- ja Bottaslasit silmillä; hienosti meni. Onnittelut Bottakselle ensikauden paikasta Mersulla, teki hommansi niinkuin pitikin. Päästi tapin kohtuu helposti Leclersinin kimpuun.

Varmisti ettei Tappi ole kyttäämässä ensikaudella paikkaa ja tallikin on tyytyväinen, kun Ferrarilta vietiin 7-pistettä.

Kimi teki kanssa mitä oli tehtävissä. Tappi teki kisasta hyvän, ansaitsi voittonsa.
 
Oikea tuomio. Leclerc ei sulkenut ovea ja pussitti itsensä.
Juurikin näin, edellisellä kierroksella Leclerc ajoi eritavalla kuin ratkaisevalla kierroksella. Leclerc olisi todellakin voinut ajaa kilpaa eikä väistää ulos. Siis tässä tapauksessa tosiaankin ulos asti, mutta se on sitä nuoren kuljettajan kokemattomuutta se - eikä siitä pidä palkintoa antaa että ajaa kokemattomasti. F1 ajolinjat on takuulla erilaiset kuin hänen aiemman ajokin :geek:
 
No mitähän sääntösovelluksia herran mielestä tässä on kierrelty? :vihellys:
Toista kuskia ei saa ajaa ulos radalta, kuten Verstappen teki.

Ihan yhtä tyhmää on olla sulkematta sitä ovea, ja ihmetellä kun tila loppuu.
Edeltävällä kierroksella Verstappen oli ajanut sääntöjen mukaisesti ja jättänyt tarvittavan tilan Leclercille, mistä kristallipallosta hänen olisi pitänyt tietää että seuraavalla kierroksella Verstappen ei välitäkään enää säännöistä?
 
Toista kuskia ei saa ajaa ulos radalta, kuten Verstappen teki.

Ihan yhtä tyhmää on olla sulkematta sitä ovea, ja ihmetellä kun tila loppuu.

Tässähän tämä jo tulikin.

Meni Leclercillä vaan nyt palapeli sekaisin eikä ymmärtänyt jarruttaa ja suoralla painaa ohi hyvän ulostulon ansiosta. Tuossa tilanteessa ollut mitään tekemistä sääntöjen kanssa.
 
Toi tilanjättämis sääntö koskee lähinnä mutkaan tuloa. Mutkasta ulostulemiseen ei mainintaa ole. Tahallaan ei tietenkään saa ketää ajaa ulos radalta, siitä on jokin maininta. On kyllä vähä siinä ja siinä, kun Verstappen ei ihan suoraan käännä apexiin vaa valuttaa pidemmälle -> ajattaa toista ulos.. toki jarrutuskin saattoi mennä pitkäksi. Ihan sama. Parempi näinpäin kuitenkin. Varsinki, kun eivät taaskaan saaneet päätöksiä heti.

edit: ja siis oma mielipiteeni, että pieni "racing-icindentti". Vaikka tosiaan olen näkevinäni ton pienen ulos-ajattamisen ennen apexia.. olivat kuiten täysin rinnakkain eikä Leclercillä ollu tilanteesta pois pääsyä.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan helvetin mahtavaa FIA, nyt saa odottaa innolla Brittien GP:tä jossa joku muu kuin max damage tekee "maxi ohituksen" hämiksestä, "he pushed me off the road wää wää". "copy Lewis copy".

Eihän tässä monta kisaa enää mene kun koko F1 sirkus kaatuu, fiallisiin tuomareihin.
 
Suurin "ongelma" näissä on nämä run-off alueet. Hiekka/nurmi/betonivalli ratarajaksi ja tällä hetkellä kukaan ei ihmettelisi oliko Maxin liike väärin vai ei. Valtteri olisi kiittänyt, kumartanut ja ajanut ensimmäisenä ruutulipulle Maxin ja Leclercin ihmetellessä autot päällekkäin ratavallissa että miten tässä näin kävi kun ajettiin autot yhteen?

Sääntökirjan* puitteissa (ja pari kisaa sitten vedetyn linjan mukaan) tuomio oli väärä kun Verstappen selvisi rangaistuksetta.

Lajin mielenkiintoisuuden kannalta taas oli ihan hyvä, että jättivät rankaisematta. Saisivat kehittää jonkun systeemin jolla rangaistukset saataisiin nopeammin täytäntöön, niin että ne kärsittäisiin jo kilpailun aikana. Tuo sekuntien lisääminen loppu-aikaan yms on aivan käsittämätöntä pelleilyä kilpa-autoilussa.

*20.3 Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner.

*20.5 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.

+Tietenkin se yksinkertainen sääntö, että radalla pitäisi ajaa. Ei sen ulkopuolella.
 
*20.3 Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner.

*20.5 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.

ensimmäinen ei liity, toisessa boldaamani on ne tärkeät seikat. Ensimmäinen boldattu varmaan se mitä tossa on mietitty. Verstappenilla saattoi mennä vähä pitkäksi tai sit tahallaan venytti mutkaa. En osaa sanoa :)
 
De la Rosan huomio on oikea: Nykyradoilla on liian helppoa jatkaa epätoivoista puolustamista vielä turva-alueella. Leclerc olisi joutunut hidastamaan mutkaan tullessa ja Verstappen päässyt helposti ohi, jos radan ulkopuolella olisi hiekkaa ja nurmea. Tai sitten olisi tullut kolari, mutta se kuuluukin moottoriurheiluun.


Juuri tämän päiväiseen kilvanajoon ja riskien ottoon pitäisi kannusta. Muuten kaikki ohitukset tehdään "turvallisesti" keskellä suoraa DRS-nappia painamalla, mikä onkin lähellä totuutta nykyformuloissa.
 
Itävallassa on kyllä sitä nurmikkoa/hiekkaa toisin kuin esim. Ranskassa, tuossa kyseisessä kohdassa se ei vaan ala heti kanttarin jälkeen.

Tuolla ajetaan myös MotoGP:tä, joka tarvitsee nuo asfalttialueet.

Alfa Romeo driver Kimi Raikkonen said: "It hasn't changed an awful lot from the first times I was here.

"The first corner has changed a bit and the run-off areas, but I mean a lot of things have been done because of MotoGP and I understand why.

"It's already dangerous and when they hit the grass patch it's game over."

F1 in "nightmare" scenario over circuit run-off areas
 
Viimeksi muokattu:
Ei tietenkään tullut, koska Verstappen oli asialla. Kun kuka tahansa muu (pl. Hamilton) kikkailee vastaavaa niin rankkua tulee kuten tuo Rosbergin tapaus tai Vettelin (ongelmahan ei siinä Vettelillä ollut sinänsä se radalta tulo vaan tuomariston mukaan sillä oli auto hallinnassa ja pakotti Hamiltonin ulos radalta (seinään))
Veikkaan, että Verstappenius ei ollut se ratkaiseva vaikutin vaan se, että voittajasta oli kyse.
Ehkä tuomareilta puuttui munaa vaihtaa voittajaa tai sitten pelisilmä ratkaisi: voittaja ratkaistaan ajamalla.
Oli kummin päin vain, niin toivotaan, että sääntöjä muutetaan, eikä ajamista. Koska kilpaahan nuo ovat tuolla ajamassa.
 
Veikkaan, että Verstappenius ei ollut se ratkaiseva vaikutin vaan se, että voittajasta oli kyse.
Ehkä tuomareilta puuttui munaa vaihtaa voittajaa tai sitten pelisilmä ratkaisi: voittaja ratkaistaan ajamalla.
Oli kummin päin vain, niin toivotaan, että sääntöjä muutetaan, eikä ajamista. Koska kilpaahan nuo ovat tuolla ajamassa.
Ilman muuta sääntöjä pitäisi muuttaa, mutta niin kauan kuin ne ovat nykyisessä muodossaan tuo oli itsestään selvä rangaistus ja jos siellä olisi ollut joku muu kuin Verstappen/Hamilton rikkovana osapuolena rankkua olisi myös tullut.
 
Ilman muuta sääntöjä pitäisi muuttaa, mutta niin kauan kuin ne ovat nykyisessä muodossaan tuo oli itsestään selvä rangaistus ja jos siellä olisi ollut joku muu kuin Verstappen/Hamilton rikkovana osapuolena rankkua olisi myös tullut.
Perseily on se ongelma, jos kaikki jättäisi väistämättä niin muutaman kolaroinnin jälkeen ehkä oppisi tavoille, vittu ei se väistänytkään, vaikka koitin ajaa sen pihalle. Valentino Rossi sanoi sen hienosti, että jokainen voi ohittaa kylkikosketuksella, mutta muut ei tee sitä kuin Marquez.
 
Rangaistus: jotkut valittaa.
Ei rangaistusta: jotkut valittaa.

Koskaan ei oo hyvä.

Tällä kertaa imo meni oikein, mutta toivottavasti jatkossa samanlaiset tapaukset menee kisatilanteina.
 
Mikäs juttu tämä on? :D

Screenshot_20190630-222426.jpg
 
"In My Opinion."
Ai minä jo kerkesin kääntää sen tyyliin, että ime munaa oranki. Kaikenlaista lyhennettä sitä nykyisin löytyy. "Imo meni oikein", olisiko vaikea kirjoittaa suomeksi, että mielestäni meni oikein? Kohta alkaa olla jo mallia ty lol wtf...
 
Viimeksi muokattu:
Tällä kertaa imo meni oikein, mutta toivottavasti jatkossa samanlaiset tapaukset menee kisatilanteina.
Sääntöjen mukaan se ei mennyt oikein.

Mun mielestäni nuo rankut pitäisi kokonaan poistaa ja antaa kuskien ajaa romurallia, mutta niin kauan kuin säännöt ovat olemassa, niitä pitää noudattaa ja noudattamatta jättämisestä pitää tulla rangaistus. Nykytilanne tuntuu olevan se, että rankkua joko tulee tai sitten ei, riippuen kuskeista, sijoituksista, kisakierroksista, tiimeistä ja tähtien asennosta.
 
Sääntöjen mukaan se ei mennyt oikein.
Onko sulla se kaikki data ja kuvamateriaali tiedossa, kun kerran voit tehdä noin helposti ratkaisun kisatilanteista? Ehkä täältä voisi muutama sankari laittaa FIA:lle työhakemuksen :)
Onhan se muissakin urheilulajeissa kuten lätkässä sama tilanne, toisinaan tulee helposti penaltya ja räikeimmistä tilanteista ei millään. Tässä on mielipiteitä taas niin montaa, että turha tätä enää jauhaa. Hieno kilpailu ja yleisö nautti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sulla se kaikki data ja kuvamateriaali tiedossa, kun kerran voit tehdä noin helposti ratkaisun kisatilanteista? Ehkä täältä voisi muutama sankari laittaa FIA:lle työhakemuksen :)
Onhan se muissakin urheilulajeissa kuten lätkässä sama tilanne, toisinaan tulee helposti penaltya ja räikeimmistä tilanteista ei millään. Tässä on mielipiteitä taas niin montaa, että turha tätä enää jauhaa. Hieno kilpailu ja yleisö nautti.
Verstappenin auto ei ollut hallitsemattomassa luisussa, se on ainut data mitä tarvitaan osoittamaan että sääntöjen mukaan rangaistus olisi pitänyt tulla. Säännöt yksiselitteisesti kieltävät toisen pakottamisen pois radalta, ei siinä ole mitään jossittelua. Vettelin tilanteessa viime kisassa oli jossittelua sen verran että oliko auto hanskassa vai ei, FIAn mielestä oli joten tuli rankkua.
 
Ai minä jo kerkesin kääntää sen tyyliin, että ime munaa oranki. Kaikenlaista lyhennettä sitä nykyisin löytyy. "Imo meni oikein", olisiko vaikea kirjoittaa suomeksi, että mielestäni meni oikein? Kohta alkaa olla jo mallia ty lol wtf...
Nykyisin?
Tuota käytetty kylläkin jo ainakin 10+ vuotta.


Eniveis aika hyvä kisa.
Äärirajoilla Maxin liike, olis voinu rankunkin antaa, mutta se ois pitäny tulla sitte heti.
Hyvä etteivät jälkikätee sählänneet.
 
Eniveis aika hyvä kisa.
Äärirajoilla Maxin liike, olis voinu rankunkin antaa, mutta se ois pitäny tulla sitte heti.
Hyvä etteivät jälkikätee sählänneet.
Totta. Jos alkavat arpomaan rankun kanssa, niin paras jättää tekemättä se kökkö teko. Ja olisi hyvä kisa latistunut, jos taas olisi lisätty 5 sekuntia loppuaikaan. Eihän sellainen mitään kilvanajoa olisi ollut.

5 sekuntia sitten vaikka varikkokäynnin yhteyteen, mutta toisaalta enää ei käyty varikolla. Ja oli muutenkin kisatilanne. F3 kisassa oli myös tapahtumia ja nyt Max sai mukavasti tapahtumia aikaan hyvällä ja nopealla ajolla.
 
Mihinkä on jääneet nämä radioitse annettavat ohjeet päästää ohitettu takaisin edelle. Nämä olivat yhteen aikaan hyvinkin yleisiä tapauksia. Usein ne tulivat vieläpä hyvin nopeasti tapahtuneen jälkeen.

Omasta mielestä (rata-ajoa harrastavana) Maxin liike ei kuulu moottoriurheiluun(siitä voidaan vielä kiistellä onko tämä moottoriurheilua vai sirkusta, mutta joo), vaikka viime vuosina tuon tapaiset liikkeet ovatkin yleistyneet. Sinänsä koko vatulointi menee FIAn piikkiin, kun ratkaisu viedään kabinetteihin ja mietitään kenet uskalletaan tällä kertaa suututtaa. Ferrarilla lienee nyt pari "vapaudut vankilasta" -korttia taskussa, ja voidaan odottaa taas epäjohdonmukaisia ratkaisuja tulevaisuudessa.

Eli tämän kisan kannalta ratkaisu oli oikea, tulevaisuuden kannalta täysin väärä, sillä nyt kyseinen liike on tuomittu lailliseksi, ja sitä hyödynnetään jatkossakin. 100% tahallinen liike Maxilta, kuten kaikki näkivät. Tila pitää jättää.
 
Mihinkä on jääneet nämä radioitse annettavat ohjeet päästää ohitettu takaisin edelle. Nämä olivat yhteen aikaan hyvinkin yleisiä tapauksia. Usein ne tulivat vieläpä hyvin nopeasti tapahtuneen jälkeen.

Omasta mielestä (rata-ajoa harrastavana) Maxin liike ei kuulu moottoriurheiluun(siitä voidaan vielä kiistellä onko tämä moottoriurheilua vai sirkusta, mutta joo), vaikka viime vuosina tuon tapaiset liikkeet ovatkin yleistyneet. Sinänsä koko vatulointi menee FIAn piikkiin, kun ratkaisu viedään kabinetteihin ja mietitään kenet uskalletaan tällä kertaa suututtaa. Ferrarilla lienee nyt pari "vapaudut vankilasta" -korttia taskussa, ja voidaan odottaa taas epäjohdonmukaisia ratkaisuja tulevaisuudessa.

Eli tämän kisan kannalta ratkaisu oli oikea, tulevaisuuden kannalta täysin väärä, sillä nyt kyseinen liike on tuomittu lailliseksi, ja sitä hyödynnetään jatkossakin. 100% tahallinen liike Maxilta, kuten kaikki näkivät. Tila pitää jättää.
Kyllä sieltä tulikin ohje aika heti radioon. Mutta se kuului niin, että et tehnyt mitään väärää. Ja niinhän siinä sitten myös tuomariston mielestäkin tapahtuikin.
 
Jep. Parasta on jonossa ajaminen ja max. (pun intended) 3 ohitusta per kisa.
Ei kai kukaan noin ajattele?
Ongelma tässä on säännöt, ei ajaminen. Tämän hetken käytäntö on että sääntöjä tulkitaan miten sattuu ja muutamalla kuskilla vaikuttaa olevan ihan omat säännöt.
Kaikki haluavat varmasti kovaa kilvanajoa, mutta jos ihan vastaavista tilanteista joku saa rankkua ja toinen ei, on ihan luonnollista että nousee meteli kuten nyt.
 
Kyllä sieltä tulikin ohje aika heti radioon. Mutta se kuului niin, että et tehnyt mitään väärää. Ja niinhän siinä sitten myös tuomariston mielestäkin tapahtuikin.
Ei tillut, sieltä tuli tallipomon tai kisainssin kommentti. Käskyt päästää toinen edelle tulee tuomaristolta
 
Myös asiasta höyryäminen kuuluu vain tietylle käyttäjälle kun tietty kuski kyseessä. Kuka tahansa muu kuski niin tietty käyttäjä ei höyryäisi asiasta noin helvetisti. :smoke:

Suck it up and move on.
 
Ei tillut, sieltä tuli tallipomon tai kisainssin kommentti. Käskyt päästää toinen edelle tulee tuomaristolta
Niin, puhe olikin juuri ohjeista/kommenteista radioon. Voit vaikka itse tarkistaa. Ja sellainenhan sieltä tulikin. Jotain että et tehnyt mitään väärää, muistaakseni.
Mihinkä on jääneet nämä radioitse annettavat ohjeet...

Minusta ohje voi olla ihan mitä vaan. :D Ei voi etukäteen tietää, että mikä ohje sieltä tulee.
 
Tuohan tuo tuomaroinnin pitkä miettiminen toisaalta lisää jännitystä. Ja jos olisi jouduttu oikeasti rankaisemaan, niin sitten minusta kisa olisi mennyt pilalle. Oli kumminkin niin hyvä kisa Maxilta ja Hondalle eka voitto 13 vuoteen oli onneksi kova juttu sekin. Sekä se että Leclerc voittaa kyllä vielä varmasti Ferrarilla ja tuo eillinen voitto olisi kumminkin ollut vähän "nolo".

Leclercillä on vielä vähän kirittävää, että pääsisi Vettelin edelle. Bottas taas kaipaisi hyvää tuuria (ei ole tulossa?).

1
uk.gif
Lewis Hamilton 197.0
2
fi.gif
Valtteri Bottas 166.0
3
nl.gif
Max Verstappen 126.0
4
de.gif
Sebastian Vettel 123.0
5
mc.gif
Charles Leclerc 105.0
6
fr.gif
Pierre Gasly 43.0
7
es.gif
Carlos Sainz Jr. 30.0
8
en.gif
Lando Norris 22.0
9
fi.gif
Kimi Räikkönen 21.0

Itävallan F1-kisan tulokset ja MM-pisteet
 
Viimeksi muokattu:
8 sivua keskustelua tästä kisasta ja Ranskasta 3, se jos jokin kertoo että draamaa f1 kaipaakin. Toki joku pettyy ja asiasta tulee paljon keskustelua, mutta se on nimenomaan mitä f1 kaipaa. Mutta juu, seuraavaa kisaa odotellessa, nyt ainakin itselläni on paljon enemmän mielenkiintoa kun Bottas on nipinnapin mestaruudesta kilpailemassa ja kerrankin on Hamiltonille jotain haastajia, muitakin kuin Bottas siis.
 
Eli tämän kisan kannalta ratkaisu oli oikea, tulevaisuuden kannalta täysin väärä, sillä nyt kyseinen liike on tuomittu lailliseksi, ja sitä hyödynnetään jatkossakin. 100% tahallinen liike Maxilta, kuten kaikki näkivät. Tila pitää jättää.
Joten - tervetuloa romurallit, Mad-Max määrätköön tahdin!!! (Ainakin siihen saakka kunnes ensimmäinen kuolonuhri tulee)
 
Joten - tervetuloa romurallit, Mad-Max määrätköön tahdin!!! (Ainakin siihen saakka kunnes ensimmäinen kuolonuhri tulee)
Noin äkkiseltään olisi ihan mielenkiintoinen. :D Tosi siististihän siellä on ajettu ja lähes kaikki autot on päässeet maaliin asti kaikissa kisoissa.

Itse uskon että tämä kisa oli vain poikkeus ja Mad-Maxin Red Bull Honda ei kulje muualla yhtä kovaa? Nytkin taisi olla Ferrarissa hieman enemmän tehoa moottorissa.
 
Itse uskon että tämä kisa oli vain poikkeus ja Mad-Maxin Red Bull Honda ei kulje muualla yhtä kovaa? Nytkin taisi olla Ferrarissa hieman enemmän tehoa moottorissa.
Onhan Verstappen ollut Ferrareita nopeampi kahdessa muussakin kisassa, kuten jo kauden avauskisassa. Nyt erona oli vain se, että Mersut joutuivat lämpöongelmien takia köröttelemään ja olivat siksi hitaampia kuin Ferrari ja Red Bull.
 
8 sivua keskustelua tästä kisasta ja Ranskasta 3, se jos jokin kertoo että draamaa f1 kaipaakin. Toki joku pettyy ja asiasta tulee paljon keskustelua, mutta se on nimenomaan mitä f1 kaipaa. Mutta juu, seuraavaa kisaa odotellessa, nyt ainakin itselläni on paljon enemmän mielenkiintoa kun Bottas on nipinnapin mestaruudesta kilpailemassa ja kerrankin on Hamiltonille jotain haastajia, muitakin kuin Bottas siis.

Itse en taas tykkää siitä että tämä keskustelu on järjestään säännöissä, tuomareissa yms kisaan kuulumattomissa asioissa.
 
Joten - tervetuloa romurallit, Mad-Max määrätköön tahdin!!! (Ainakin siihen saakka kunnes ensimmäinen kuolonuhri tulee)

Puolustava autohan sen tahdin määrää - valitsemalla ajolinjansa mutkaan tultaessa. Jos vapaaehtoisesti jätät oven auki sisämutkaan ja jättäydyt itse ulos niin hyväksyt sen että näin voi käydä. Aina moottoriurheilussa, oli sarja mikä hyvänsä, jos rinta rinnan mennään mutkaan niin ulkokaarteen puolella oleva auto on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa. Etenkin kun mennään sääntöjen harmaille alueille. Tässä on ensisijaisesti kyse siitä että Leclerc antoi Verstappenille mahdollisuuden ja se oli virhe. Ehkä ensi kerralla tajuaa laittaa oven kiinni.

Itse en taas tykkää siitä että tämä keskustelu on järjestään säännöissä, tuomareissa yms kisaan kuulumattomissa asioissa.

Aika mielenkiintoinen kisa tulisi jos mitään sääntöjä tai tuomaristoa ei olisi...
 
Itse en taas tykkää siitä että tämä keskustelu on järjestään säännöissä, tuomareissa yms kisaan kuulumattomissa asioissa.
Joo kyllä se näyttää siltä, että jos keskustelu kisaketjussa jatkuu vielä pari päivää kisan jälkeen, niin se on vain loputonta sääntöjänkkää kisan jostain yksittäisestä tapahtumasta.
 
Aika mielenkiintoinen kisa tulisi jos mitään sääntöjä tai tuomaristoa ei olisi...

Tiedät kyllä mitä tarkoitan.

Edit: FIA:n iso moka on että tästä Charlien aloittamasta "kutsutaan kaverit ja ex-kuskit kisoihin juomaan kupponen teetä" -traditiosta (kutsutaan tuomaristoksi) on muodostunut taho joka ratkaisee kisoja. Nyt siellä on joka kisassa eri amatöörit ihmettelemässä telemetrioita ja haastattelemassa kuskeja. Kuraa sieltä tulee ulos.
 
Viimeksi muokattu:
FIA:n iso moka on että tästä Charlien aloittamasta "kutsutaan kaverit ja ex-kuskit kisoihin juomaan kupponen teetä" -traditiosta (kutsutaan tuomaristoksi) on muodostunut taho joka ratkaisee kisoja. Nyt siellä on joka kisassa eri amatöörit ihmettelemässä telemetrioita ja haastattelemassa kuskeja. Kuraa sieltä tulee ulos.
Minä kyllä muistelen tradition olleen tuo joskus 15 vuotta sitten. Tuomarit vaihtuivat kisasta toiseen ja päätökset siinä ohessa. Nykyään ymmärtääkseni ainakin pari tuomaria on pysyviä jäseniä ja ns. kuljettajataustainen tuomari vaihtuu, mutta heitäkin on rajattu määrä ja yksi ex-kuski tuomaroi muutaman kisan kauden aikana.
 
Päätökset tietysti vaihtelevat jo sen takia että jokainen kisatapahtuma on yksilöllinen. Nytkin hieman epäuskoisena joutunut seuraamaan kun jotkut vertaa eilistä Kanadaan ja ulisevat miten epäjohdonmukaista tuomarien toiminta on.
 
Minä kyllä muistelen tradition olleen tuo joskus 15 vuotta sitten. Tuomarit vaihtuivat kisasta toiseen ja päätökset siinä ohessa. Nykyään ymmärtääkseni ainakin pari tuomaria on pysyviä jäseniä ja ns. kuljettajataustainen tuomari vaihtuu, mutta heitäkin on rajattu määrä ja yksi ex-kuski tuomaroi muutaman kisan kauden aikana.

Kyllä, traditio tuli joskus muinoin kun näillä tuomioilla oli lähinnä symboolinen merkitys. Nyt kun laji on viety lopullisesti sääntö onanointiin niin tuomareina pitäisi olla samat ammattireiskat jotka on ollut laatimassa sääntöjä.

Joka kisassa on käytännössä eri tuomarit mutta kuten sanoit samoja naamoja näkyy siellä täällä. Tosin en tiedä ketä neuvonantajina virallisten taustalla häärii.

Tässä neljän edellisen kisan tuomarit joissa näyttäisi olevan vakiona joku executive tason kaveri ja kuski. Kolmas tuomari vaihtelee randomisti pikku luokkien tuomarista FIA:n urheilu puolen varapresidenttiin.

Austria, Nish Shetty, Silvia Bellot, Tom Christensen
French, Tim Meyer, Mahieu Remmarie, Yannick Dalmas
Canada, Dr Gerd Ennser, Mahieu Remmerie, Emanuelle Pirro
Monaco, Tim Meyer, Jose Abed, Mika Salo
 
Ai vittu mitä ulinaa :sdarra:
Muutamalla tyypillä täällä aika voimakkaat mielipiteet asioista. Voin kuvitella vaan kuinka mukavia keskustelijoita olette irl.

Olipa pitkästä aikaa upea kisa ja verstappenilta hieno suoritus :cigar:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom