F1 2019 - Itävallan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä, traditio tuli joskus muinoin kun näillä tuomioilla oli lähinnä symboolinen merkitys. Nyt kun laji on viety lopullisesti sääntö onanointiin niin tuomareina pitäisi olla samat ammattireiskat jotka on ollut laatimassa sääntöjä.

Joka kisassa on käytännössä eri tuomarit mutta kuten sanoit samoja naamoja näkyy siellä täällä. Tosin en tiedä ketä neuvonantajina virallisten taustalla häärii.

Tässä neljän edellisen kisan tuomarit joissa näyttäisi olevan vakiona joku executive tason kaveri ja kuski. Kolmas tuomari vaihtelee randomisti pikku luokkien tuomarista FIA:n urheilu puolen varapresidenttiin.

Austria, Nish Shetty, Silvia Bellot, Tom Christensen
French, Tim Meyer, Mahieu Remmarie, Yannick Dalmas
Canada, Dr Gerd Ennser, Mahieu Remmerie, Emanuelle Pirro
Monaco, Tim Meyer, Jose Abed, Mika Salo
Salo, Pirro, Dalmas, mutta kuka tuo Christensen on? Tom Kristensen on sitten jo ihan eri asia.
 
Muuten hieno kisa vaihteeksi ja mikä tärkeintä ei tuplamersua kärjessä, mutta tuo Tapin ohitus jäi kyllä häiritsemään. Mielipiteitä on tietysti moneksi. Mutta jos tuossa kohtaa olisi ollut sen valtavan asvalttikentän sijasta vaikka seinä, Monacon tyyliin, niin vieläkö porukka olisi sitä mieltä ettei ollut rangaistuksen paikka vaan pelkkä viaton racing incident? Mitä muuta Leclerc olisi tuossa voinut tehdä kuin nyt teki, ajoi niin lähellä radan reunaa kuin mahdollista menemättä radalta ulos? Tappi olisi voinut olla kiilaamatta ja ohittaa vaikka suoralla ohitusnapin avulla.
 
Ilmeisesti Leclerc olisi voinut jarruttaa ja ottaa toinen ajolinja ja yrittää ohittaa Max uudelleen. Se vaan ei olisi oikein onnistunut, kun Maxilla oli paremmat renkaat ja parempi vauhti.
 
Max oli sisällä niin silloin se on Maxsin mutka, Leclerin ois pitänyt jättäytyä suosiolla taakse, jos siinä ois ollut seinä niin veikkaanpa että niin ois tapahtunut.
 
Max oli sisällä niin silloin se on Maxsin mutka, Leclerin ois pitänyt jättäytyä suosiolla taakse, jos siinä ois ollut seinä niin veikkaanpa että niin ois tapahtunut.

En ole mikään sääntöasiantuntija, mutta onko asia todellakin niin että edellä olevan auton pitää jarruttaa ja jättäytyä tahallaan takana tulevan ohitusta yrittävän taakse, jos ohittaja valitsee sisälinjan mutkaa varten? Jos tuo on oikeasti sääntö, niin onpa aika nerokas.
 
No ei ole sääntö tietenkään eikä tietenkään pidä jättäytyä suosiolla. Tilaa pitää jättää. Jos ottaa sisälinjan kurvaan ja kaveri tulee ulkolinjaa niin silloin ei ajeta kurvan sisältä ulkokurvaan vaan jatketaan sisälinjaa jolloin ulkolinja jää kaverille. Ihan perus kilpa-autoillua.
Katsokaa nyt vaikka joka kisan lähtöjä ja ekaa kurvia, siellä ajetaan sitä omaa linjaa kun on aina useita autoja rinnakkain, ei se kurvi "ole sen" joka on sisällä.
 
Avainasia taitaa olla se että missä asemissa autot on kun se kontakti tulee, nythän ne oli aika lailla rinta rinnan, jos Max ois ollut perässä niin silloin ois tullut rangaistus. Nuita on nähty monta kertaa että pusketaan toinen ulos ja ehkä 1x20 tapauksesta tulee rangaistus.
 
Untitled.png


Ei taida. Kun tulee omalta linjalta toisen linjalle ja pakottaa toisen ulos tällä liikkeellä (ollaan rinta rinnan) niin kyse on vähintäänkin erittäin sikamaisesta ajamisesta. Eihän perssä ajava nyt edes voi pakottaa toista ulos radalta kiilaamalla häntä niin että on joko nostettava tai ajettava ulos radalta.

Yllä ferrari punanen ja rb sininen.

Ensimmäinen kuva on reilua kisaa, toinen on sikailua.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäkää mulle autot jotka pystyy ajamaan ton "reiluakisaa" mallisen piirroksen ajolinjoilla :lol:
Samat renkaat, sama nopeus, sisempään linjaan ei riitä pito, ei millään.
 


Tosta Kimin kisan lopusta, ni jäikö se vika hyökkäys McLarenia vastaan siihen, että sen piti päästää mersu ohi, mut sit se ei tullu täysii sieltä, mut silti piti päästää ohi?
 
Näyttäkää mulle autot jotka pystyy ajamaan ton "reiluakisaa" mallisen piirroksen ajolinjoilla :lol:
Samat renkaat, sama nopeus, sisempään linjaan ei riitä pito, ei millään.
Eivät aja samaa vauhtia, ulkokautta voi saada jopa paremman vauhdin, jos jätetään tilaa. Ei riittänyt Hondan moottori sillä ulostulolla aikasemmin edes siipi auki Ferrarille, joten piti ajattaa ulos. Oishan se Lerssi voinut enemmän peitellä, mutta ajatteli varmaan, että keskeltä sisäkautta keskelle käännettäessä, tiedä häntä. Voitto siitä tuli Tapille ja sitä ei muuta enää mikään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei helvetti, aamulla vilkaisin että jokohan täällä olisi jo hiljentynyt, ei ollut.

Vilkaisin nyt uudelleen, eikä vieläkään.

Tiesittekö, tuomaristo teki EILEN jo päätöksensä ;)
 
Ei helvetti, aamulla vilkaisin että jokohan täällä olisi jo hiljentynyt, ei ollut.

Vilkaisin nyt uudelleen, eikä vieläkään.

Tiesittekö, tuomaristo teki EILEN jo päätöksensä ;)
Itsekin tarkastan nykyisin kommentit heti kisan jälkeen, kun aina löytyy jotain, vaikka kisa olisi millainen tahansa. Kyllä tuosta vielä pari viikkoa saadaan jotain aikaiseksi, jos oikein hakemalla haetaan.
 
Ei kai kukaan noin ajattele?
Ongelma tässä on säännöt, ei ajaminen. Tämän hetken käytäntö on että sääntöjä tulkitaan miten sattuu ja muutamalla kuskilla vaikuttaa olevan ihan omat säännöt.
Kaikki haluavat varmasti kovaa kilvanajoa, mutta jos ihan vastaavista tilanteista joku saa rankkua ja toinen ei, on ihan luonnollista että nousee meteli kuten nyt.
Samaa mieltä. Ihan sama tämä yksittäinen päätös, mutta päätöksen jälkeen pitäisi tuo sääntö kumittaa pois sääntökirjasta, kun sitä ei tarvitse noudattaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom