F1 2019 - Espanjan GP

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Mistähän se edes tulee että Hamilton ois joku huikea aika-ajaja, Kovalainenkin pisteli sitä turpaan välillä.
Ainahan voi tuijottaa pelkkiä tilastoja, mutta kyllä niiden tilastojenkin takana on jotakin.

Jotenkin tuntuu että tämä nykyinen suomenkielen selostaja on todella ammattitaidoton.

Ei ole faktat ja suhteet hallussa, myös monesti huutelee varmoina asioita mitkä on kaukana siitä.
Ei selostajan pitäis huudella omia olettamuksia faktoina kaikille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 909
On se aika kova jos yli 1/3 aika-ajo suorituksista on paalu, ei siellä montaa ole edellä edes suhteellisessa mittaustavassa.
Senna on 40% luvuilla ja sitten muutama vanhempi (Clark, Fangio) vielä isommalla prosentilla.

Kyllähän se radan profiilista selviää ihan ulkopiiriläisillekin miten tuo seuraaminen on helpompaa/vaikeampaa eri radoilla. Barcelonassa pitkiä kaarteita, enemmän mutkaa vrt. suoria kuin Bakussa.
Tottakai ohittaminen on vaikeampaa tietyillä radoilla, mutta kyse oli siitä lähellä ajamisesta ja painostamisesta virheeseen.
8 sekunnin taka matkata se ei onnistu, mutta jos pitää eron esim. 3 sekunnin tasolla ja aika-ajoin hyökkää ja painostaa niin se altistaa virheeseen ja toisen ajorytmi häiriintyy.
Varsinkin nyt kun uusien aerodynaamisten sääntöjen takia takana ajaminen ei ole niin vaikeaa kuin ennen--> Kimi Räikkönen sanoo F1-sarjan sääntöuudistuksen toimivan: ”Mielestäni se on selvää”
Tämähän on usein onnistunut kinkulta ja vetteliltä, skumi oli erinomainen juuri tässä.
Vale vaan oli liian hidas epsanjassa tähän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 782
Juu ehkä kisanopeus ei sitten ollutkaan ihan niin hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
896
Tottakai ohittaminen on vaikeampaa tietyillä radoilla, mutta kyse oli siitä lähellä ajamisesta ja painostamisesta virheeseen.
8 sekunnin taka matkata se ei onnistu, mutta jos pitää eron esim. 3 sekunnin tasolla ja aika-ajoin hyökkää ja painostaa niin se altistaa virheeseen ja toisen ajorytmi häiriintyy.
Varsinkin nyt kun uusien aerodynaamisten sääntöjen takia takana ajaminen ei ole niin vaikeaa kuin ennen--> Kimi Räikkönen sanoo F1-sarjan sääntöuudistuksen toimivan: ”Mielestäni se on selvää”
Tämähän on usein onnistunut kinkulta ja vetteliltä, skumi oli erinomainen juuri tässä.
Vale vaan oli liian hidas epsanjassa tähän.
Edelleen kyse oli siitä, että Barcelonassa seuraaminen ja lähellä pysyminen on vaikeampaa kuin Bakussa. Kärjessä ajaminen on niin paljon helpompaa Barcelonan kaltaisella radalla, Valtteri sanoi että auto liukui kun ajoi noin 4s päässä Hamiltonista, uskon että Hamiltonilla olisi ollu ihan samoja ongelmia jos olisi ajanut kakkosena.

Lähtö tämän kisan ratkaisi. Monacossa paalu ja nappi lähtö, niin se on taas voitto suomalaiselle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 909
Monacossa paalu tuo suurella todennäköisyydellä voiton jos varikkokäynnit onnistuvat ja tehdään strategisesti johtoauton etua ajatellen ja ei käy huonoa turva-auto tsägää.
Kyllähän esim. Ferrari tyri Kimin voiton varikko kikkailulla.

Edelleen kyse oli siitä, että Barcelonassa seuraaminen ja lähellä pysyminen on vaikeampaa kuin Bakussa. Kärjessä ajaminen on niin paljon helpompaa Barcelonan kaltaisella radalla, Valtteri sanoi että auto liukui kun ajoi noin 4s päässä Hamiltonista
Silti jotkut vaan jollain keinoilla onnistuivat ohittamaan, myös samanlaisella autolla ajavan tallikaverinsa. En kyllä millään usko että sitä että 4 sekan (yli sata metriä 100km/h vauhdissa, kisan keskinopeus reippaasti yli 200km/h) ero mitään kovin suuria seuraamisvaikeuksia nykyautoilla voi aiheuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
896
No kyllä itse uskon sitä kaveria, joka sitä perässä olevaa autoa ajaa, samanlaiset autot niin ei se lähellä ajaminen helppoa ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 909
Mutta et usko esim. Kimiä joka totesi että lähellä ajaminen on selkeästi helpompaa (mainitsi toki myös sen, että ohittaminen on yhä vaikeaa).
Et usko että kuskilla on mitään motivaatiota yrittää selittää oman tallikaverin selkeäsi nopeampi kisavauhti.
Koskaan toinen kuski ei ole todellisuudessa ollut hitaampi kuin oma tallikaveri, koska kukaan koskaan ei ole suoraan näin sanonut, aina on syy ollut jossain muualla.
Itse olen skeptisempi.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
896
Uskon Kimiä, mutta eikö se ollut eri rata missä Kimi tuosta sanoi?

Hamilton taas sanoi joku aika sitten, että uusilla säännöillä ei ole hänen mukaansa eroa entiseen toisen auton seuraamisessa.

Ei se Hamiltonin vauhti nyt mitään selkeästi nopeampaa ollut, ekalla stintillä toki oli paremmassa vauhdissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 909
No mitä tässä vänkäämään, olemme eri mieltä ja toivomme että bottas onnistuu paremmin jatkossa.
On tämä kausi nyt kuitenkin ollut selkeästi parempaa ajoa bottakselta ja pitkän kauden aikana varmasti tulee huonoja kisojakin, myös hamiltonille.
Toivottavasti niiden määrä on minimaalinen ja kausi säilyy tiukkana pidempään kuin viime kausi.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Seuraaminen varmasti helpompaa onkin, mutta siinä tuhoaa äkkiä renkaansa. Valtteri ei kuitenkaan Hamiltonista ohi pääse jos autot ovat samassa kunnossa, joten turha jäädä roikkumaan siihen ihan taakse. Mutta olihan Hamiltonilla kovempi kisavauhti, Valtterilla olisi ollu voitossa tekemistä hyvälläkin lähdöllä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 909
Ainut kehen kunnolla voidaan verrata on tallikaveri ja siihen nähden kimi on ajanut loistavasti.
Toki sitä ei tiedetä kuinka paljon auto on tehty kimin "ehdoilla" jne.
Silloin kun lonso oli ferrarilla niin ei kimikään lonson tyyliin pohjautuvalla autolla kovin hyvin ajanut.
Lotuksella taas sitten ajoi melkein yhtä hyvin kuin mc larenilla aikanaa.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Ainut kehen kunnolla voidaan verrata on tallikaveri ja siihen nähden kimi on ajanut loistavasti.
Toki sitä ei tiedetä kuinka paljon auto on tehty kimin "ehdoilla" jne.
Silloin kun lonso oli ferrarilla niin ei kimikään lonson tyyliin pohjautuvalla autolla kovin hyvin ajanut.
Lotuksella taas sitten ajoi melkein yhtä hyvin kuin mc larenilla aikanaa.
Niin ajo..kumpi on mielestänne parempi niinku kautta aikojen:Räikkönen vai Häkkinen??
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 909
Vaikee sanoa, kimillä olisi varmasti 1 tai jopa 2 mestaruutta enemmän jos tsägä olisi ollut parempi.
Larenilla tuli tukkaan vain ja ainoastaan auton takia, se oli nopea, mutta siinä oli ongelmia aivan liikaa.
Häkä taas pärjäsi skumia vastaan joka tarjosi koko ajan tiukkaa puristusta. Häkä ei valittanut koskaan ,siitä pidin.
Ja piti skumikin, skumi katsoo häkän olleen kovin vastustaja hänelle.
Erilaisia kuskeja, kumpikin kuitenkin maailmanmestareita, vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Häkä/Räkä-vertailussa pitää muistaa, että kun Häkkinen ajo kilpaa oli siellä kaks tallia ja kaks kuskia, jotka teki asioita ammattimaisesti. Loput oli amatöörejä.
Räikkösen uran edessä siellä kaikki kuskit on ammattilaisia ja tallit tekee asioita ammattimaisesti.

Molemmat kuskit kovia ja molemmilla kisavauhti oli vahvuus. Räkä kuitenkin parempi.

Räikkönen voitti monta kilpailua eturivin takaa ja monesti tosi kaukaa ja muistaakseni (en jaksa kaivaa tilastoja) kun katoin kaikki Häkkisen voittokilpailut, ni suurin osa tuli kärjestä lähdettäessä (ja tää varmaan johtu just siitä, että siellä oli vaan kaks kuskia ja tallia jotka kamppaili mestaruudesta).
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Häkä/Räkä-vertailussa pitää muistaa, että kun Häkkinen ajo kilpaa oli siellä kaks tallia ja kaks kuskia, jotka teki asioita ammattimaisesti. Loput oli amatöörejä.
Räikkösen uran edessä siellä kaikki kuskit on ammattilaisia ja tallit tekee asioita ammattimaisesti.

Molemmat kuskit kovia ja molemmilla kisavauhti oli vahvuus. Räkä kuitenkin parempi.

Räikkönen voitti monta kilpailua eturivin takaa ja monesti tosi kaukaa ja muistaakseni (en jaksa kaivaa tilastoja) kun katoin kaikki Häkkisen voittokilpailut, ni suurin osa tuli kärjestä lähdettäessä (ja tää varmaan johtu just siitä, että siellä oli vaan kaks kuskia ja tallia jotka kamppaili mestaruudesta).
Mitkä tallit ja kuskit lasket tuohon? Oliko täysin ylivoimainen Williams tuossa mukana, entäs Senna ja Prost? Amatöörille ei tarvi maksaa palkkaa. Loput tallitko laittoi suuria summia harrastetoimintaan, kun se ei ammattimaista ollut?
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Mitkä tallit ja kuskit lasket tuohon? Oliko täysin ylivoimainen Williams tuossa mukana, entäs Senna ja Prost? Amatöörille ei tarvi maksaa palkkaa. Loput tallitko laittoi suuria summia harrastetoimintaan, kun se ei ammattimaista ollut?
Olihan Sennan ja Prostin lisäks mm.Nigel Mansell ja Nelson Piquet! Patresekin oli..Jean Alesi..Gerhard Berger..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Mitkä tallit ja kuskit lasket tuohon? Oliko täysin ylivoimainen Williams tuossa mukana, entäs Senna ja Prost? Amatöörille ei tarvi maksaa palkkaa. Loput tallitko laittoi suuria summia harrastetoimintaan, kun se ei ammattimaista ollut?
Ferrari ja McLaren. Williams voitti suurimman osan mestaruuksista "amatööriaikaan" ja ne 90-luvun mestaruudet oli imo tuurimestaruuksia.

Ja itseasiassa toi amatöörijuttu ei ollu pelkästään mun ajatusta, vaan jostain Häkkis-dokumentista/haastattelusta otetettu.

Formula ykköset rupes olee enemmän ammattimaista vasta 2000-luvun jälkeen.

edit: eikä Senna ja Prost ajanu Häkkisen mestaruusvuosina. Senna lopetti 1994 ja Prost 1993.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ferrari ja McLaren. Williams voitti suurimman osan mestaruuksista "amatööriaikaan" ja ne 90-luvun mestaruudet oli imo tuurimestaruuksia.

Ja itseasiassa toi amatöörijuttu ei ollu mun ajatusta, vaan jostain Häkkis-dokumentista/haastattelusta otetettu.

Formula ykköset rupes olee enemmän ammattimaista vasta 2000-luvun jälkeen.
Mites vuosi 1993? Amatöörit kehitti aktiivijousituksen, automaattivaihteisto, abs + muut aikansa hienoudet käytössä, täysin ylivoimainen auto.

Olihan Sennan ja Prostin lisäks mm.Nigel Mansell ja Nelson Piquet! Patresekin oli..Jean Alesi..Gerhard Berger..
Oli tietysti muitakin, Berger oli paikotellen Sennaa nopeampi saman tallin autolla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Mites vuosi 1993? Amatöörit kehitti aktiivijousituksen, automaattivaihteisto, abs + muut aikansa hienoudet käytössä, täysin ylivoimainen auto.


Oli tietysti muitakin, Berger oli paikotellen Sennaa nopeampi saman tallin autolla.
Joskus se tuuri käy amatööreilläkin. :tup:
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Joskus se tuuri käy amatööreilläkin. :tup:
Minä taas olen pitänyt Adrian Newey:ä aika pätevänä ammattilaisena, suunnitteli mestaruusautot Williams:lle, Patrick Head hoiti teknisen puolen. Auto oli suoralla ja mutkissa eri asennossa, jotta saataisiin vastusta pienemmäksi, saakelin amatöörit.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Minä taas olen pitänyt Adrian Newey:ä aika pätevänä ammattilaisena, suunnitteli mestaruusautot Williams:lle, Patrick Head hoiti teknisen puolen. Auto oli suoralla ja mutkissa eri asennossa, jotta saataisiin vastusta pienemmäksi, saakelin amatöörit.
Joo'o. On siellä noita hyviä joka vuosi ollut, mutta minä katon kokonaiskuvassa koko touhua ja se ammattimaisuus alko vasta 2000-luvulla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Lisätietoa Williamsin tuurimestaruuksista?
1996 Formula One World Championship - Wikipedia
1997 Formula One World Championship - Wikipedia

Kun kattoo tota williamssin perässä olevaa ret tilastoa, ni ei ihme, että voitti mestaruudet.

edit: ja kun kattoo kuinka monella tallilla oli mahdollisuus mestaruuteen noina vuosina, ni ei siellä montaa ollu. Just ehkä williams.

Sit taas kun vertaa Räikkösen aikaan, niin siellä oli McLaren, Ferrari, Red Bull, Renault (ja nykyään mersu) ainakin.

Ja kuskeina about kaikki on äärimmäisen hyviä kuskeja.

Ennen 2000-lukua siellä oli muutama hassu huippukuski per kausi. Häkkinen ja Schumi.

edit: ja sitä meinaan tolla amatöörimäisyydellä. Nykyään kaikki tehdään tiptop muttereista lähtien ja kaikki on huippuja. Ennen ei ollu.

edit: ja vielä voidaan miettiä varikkotouhuakin. Kun kattoo ennen 2000-luvun kilpailuja, ni se varikkotouhu oli ihan jäätävää surkeutta about kaikilla. Tosi moni varikkopysähdys pitkitty ihan typerien virheiden takia. Esimerkkinä tikkarimies unohdi vaan nostaa sen tikkarin. Muitakin esimerkkejä löytyy, kun kattoo niitä kisoja.
Nykyään varikkotouhu on täysin ammattimaista ja ihan erinäköstä mitä sillon.
 
Viimeksi muokattu:

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
1996 Formula One World Championship - Wikipedia
1997 Formula One World Championship - Wikipedia

Kun kattoo tota williamssin perässä olevaa ret tilastoa, ni ei ihme, että voitti mestaruudet.

edit: ja kun kattoo kuinka monella tallilla oli mahdollisuus mestaruuteen, ni ei siellä montaa ollu. Just ehkä williams.

Sit taas kun vertaa Räikkösen aikaan, niin siellä oli McLaren. Ferrari. Red Bull. Renault ainakin.

Ja kuskeina about kaikki on äärimmäisen hyviä kuskeja.

Ennen 2000-lukua siellä oli muutama hassu huippukuski. Häkkinen ja Schumi.
Katopas samat vuosilta 1992 ja 1993.

1992 Formula One World Championship - Wikipedia
1993 Formula One World Championship - Wikipedia
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
RET RET RET RET RET.

Ennen ne voitti kenen moottori hajos vähiten kilpailuissa.

edit: ootko paljonkin kattonu noita ennen 2000-luvun kilpailuja? Voitko ihan rehellisesti sanoa, että se touhu oli kovin ammattimaista?
1992 autossa oli täysin aktiivinen alusta ja 1993 se oli säädettävissä ajon aikana. Ei keskeytys aina edes johdu moottorista.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
896
1996 Formula One World Championship - Wikipedia
1997 Formula One World Championship - Wikipedia

Kun kattoo tota williamssin perässä olevaa ret tilastoa, ni ei ihme, että voitti mestaruudet.

edit: ja kun kattoo kuinka monella tallilla oli mahdollisuus mestaruuteen noina vuosina, ni ei siellä montaa ollu. Just ehkä williams.

Sit taas kun vertaa Räikkösen aikaan, niin siellä oli McLaren, Ferrari, Red Bull, Renault (ja nykyään mersu) ainakin.

Ja kuskeina about kaikki on äärimmäisen hyviä kuskeja.

Ennen 2000-lukua siellä oli muutama hassu huippukuski per kausi. Häkkinen ja Schumi.

edit: ja sitä meinaan tolla amatöörimäisyydellä. Nykyään kaikki tehdään tiptop muttereista lähtien ja kaikki on huippuja. Ennen ei ollu.

edit: ja vielä voidaan miettiä varikkotouhuakin. Kun kattoo ennen 2000-luvun kilpailuja, ni se varikkotouhu oli ihan jäätävää surkeutta about kaikilla. Tosi moni varikkopysähdys pitkitty ihan typerien virheiden takia. Esimerkkinä tikkarimies unohdi vaan nostaa sen tikkarin. Muitakin esimerkkejä löytyy, kun kattoo niitä kisoja.
Nykyään varikkotouhu on täysin ammattimaista ja ihan erinäköstä mitä sillon.
Tottahan toki nykyaikana kaikki tehdään viimeisen päälle tarkasti ja kaikkea hiotaan loputtomasti.

Mutta tuosta että siellä ei ollut muita huippukuskeja kuin Häkkinen ja Schumi, olen kyllä täysin eri mieltä. Kyllä useat kuskit oli huippulahjakkaita jo silloin, treenaaminen ja ravinto vaan ei ollut samaa kuin nykyään. Mutta kovia kuskeja siellä ysärillä oli, kuten vaikka Salo, Järvilehto, Frentzen, Alesi yms.

Peräpään talleissa nähtiin muutamia "suhareita", joilla ei ollut tasoa ajaa ykkösissä, mutta pärjäsivät kuitenkin muissa sarjoissa.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Nigel Manselille ylivoimanen mestaruus 1992 Williams-Renaultilla..voitti mm.5 ekaa kisaa..Sennan McLaren oli selvästi hitaampi..

Lähes sama kuvio 1993,kun Prost voitti Williams-Renaultilla..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
1992 autossa oli täysin aktiivinen alusta ja 1993 se oli säädettävissä ajon aikana. Ei keskeytys aina edes johdu moottorista.
No... kenen auton osat kesti parhaiten kauden aikana.

Mutta mun pointti kuitenkin on, että kun katsoo kokonaiskuvaa, niin vasta 2000-luvulla ollaan ykkösissä oltu ammattilaisia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Tottahan toki nykyaikana kaikki tehdään viimeisen päälle tarkasti ja kaikkea hiotaan loputtomasti.

Mutta tuosta että siellä ei ollut muita huippukuskeja kuin Häkkinen ja Schumi, olen kyllä täysin eri mieltä. Kyllä useat kuskit oli huippulahjakkaita jo silloin, treenaaminen ja ravinto vaan ei ollut samaa kuin nykyään. Mutta kovia kuskeja siellä ysärillä oli, kuten vaikka kaikki suomalaiset, Salo, JJ ja Häkkinen.
Peräpään talleissa nähtiin muutamia "suhareita", joilla ei ollut tasoa ajaa ykkösissä, mutta pärjäsivät kuitenkin muissa sarjoissa.
1998 Formula One World Championship - Wikipedia

Kun esim tosta kattoo, niin ei siellä kaudella 1998 ollu huippuja ku Häkkinen ja Schumi.

Salo ja JJ oli ihan hyviä, mutta ei huippuja.

Kenet tuolta listalta lasket yhtä hyväks ku Häkkisen ja Schumin?

Verrataan vaikka taas vuoteen 2007
2007 Formula One World Championship - Wikipedia

Räikkönen
Hamilton
Alonso
Vettel
Button
Rosberg
Kubica (ei kyllä onnettomuuden jälkeen)

edit:
ja kun vielä vertaa tähän vuoteen
2019 Formula One World Championship - Wikipedia

Niin siellä about kaikki on ihan huippuja. Poislukien ehkä Stroll, Kubica, Giovinazzista en niin tiiä.
 
Viimeksi muokattu:

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
No... kenen auton osat kesti parhaiten kauden aikana.

Mutta mun pointti kuitenkin on, että kun katsoo kokonaiskuvaa, niin vasta 2000-luvulla ollaan ykkösissä oltu ammattilaisia.
Meillä on eri käsitys ammattilaisista niin turhaa siitä on enempää vääntää. Ne autot on ammattilaisten tekemiä ja ammattilaisten ajamia. Hyvän ja loistavan kuskin ero tietysti näkyy kellossa, mutta nykyinen ylitekninen suunnittelu on pilannut lajin. Indy:ssä ajavat täysillä ilman hienouksia ja siihen suuntaan F1:stä pitäisi viedä niin saataisiin oikeaa kilpailua ja korostettaisin kuskin asemaa. Ei valttämättä tarvi tehdä yhtä hidasta kuin F2, mutta alkeellisemmaksi muuttaisivat nykyisiä autoja.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Hehe no ainakin Jacques Villeneuve on MESTARI antamaan KATKERIA lausuntoja!! Vuoden 1997 maailmanmestari..
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
896
Vaikehan noita kuskeja on oikeasti vertailla kun autot tekee isoimman eron.

Salohan olisi pieksenyt Irvinen menne tullen Ferrarilla, jos ei olisi tarvinnut auttaa sitä mestaruustaistossa.

Järvilehto taas oli ihan huippulahjakkuus, mutta pahan testionnettomuuden jälkeen F1-autolla ajaminen meni vaikeaksi, kun niska ei ollut entisellään. Hyppäsi myös liian aikaisin takaisin kisaamaan, ja Briatore oli hätähousu, eikä antanut jatkoa Benettonilla. Briatore kertoi tuosta myös itse, että teki siinä virheen.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Vaikehan noita kuskeja on oikeasti vertailla kun autot tekee isoimman eron.

Salohan olisi pieksenyt Irvinen menne tullen Ferrarilla, jos ei olisi tarvinnut auttaa sitä mestaruustaistossa.

Järvilehto taas oli ihan huippulahjakkuus, mutta pahan testionnettomuuden jälkeen F1-autolla ajaminen meni vaikeaksi, kun niska ei ollut entisellään. Hyppäsi myös liian aikaisin takaisin kisaamaan, ja Briatore oli hätähousu, eikä antanut jatkoa Benettonilla. Briatore kertoi tuosta myös itse, että teki siinä virheen.
Sauberin tallipäällikkö puhui et sekä Salo että JJ oli turhan hitaita..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
1998 Formula One World Championship - Wikipedia

Kun esim tosta kattoo, niin ei siellä kaudella 1998 ollu huippuja ku Häkkinen ja Schumi.

Salo ja JJ oli ihan hyviä, mutta ei huippuja.

Kenet tuolta listalta lasket yhtä hyväks ku Häkkisen ja Schumin?

Verrataan vaikka taas vuoteen 2007
2007 Formula One World Championship - Wikipedia

Räikkönen
Hamilton
Alonso
Vettel
Button
Rosberg
Kubica (ei kyllä onnettomuuden jälkeen)

edit:
ja kun vielä vertaa tähän vuoteen
2019 Formula One World Championship - Wikipedia

Niin siellä about kaikki on ihan huippuja. Poislukien ehkä Stroll, Kubica, Giovinazzista en niin tiiä.
Katsokaapa muuten Damon Hillin nousu mm-taulukon viimeiseltä sijalta kuudenneksi kauden viimeisen kuuden kilpailun aikana. Aika hurja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Löytyykö jostain statistiikkaa miten eri vuosina eri kisoissa kärkiauto on ohittanut kierroksella muita autoja?

Kun kattoo noita vanhempia kisoja, ni siellä todella harva auto oli samalla kierroksella kärkiautojen kanssa ja moni jäi yli kolme kierrosta. Kaudesta 1994 otin jotain kisoja ni oli jääny 5 kierrosta.

Sitäkin voi vertaa nykyiseen. Nykyään on harvinaista, että jäädään kahta kierrosta jälkeen kisassa.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
896
Noh... Saksassa olis se voitto tullut ja italiassa Salo oli kolmas (Irvine 6.), muuten oli hitaampi ku Irvine.
Nuo on aika kovia suorituksia kun hyppäät kesken kauden autoon joka ei ole tuttu.

Unkarissahan Salon autolle tehtiin jotain ennen aika-ajoja, kun ei kulkenut mihinkään, vaikka oli ennen sitä ollut koko viikonlopun kärjessä. Ei ole koskaan saanut kertoa tuosta tarkemmin sopimuksen takia, mutta jokainenhan tajusi, että jotain siellä tehtiin Ferrarin toimesta Salon autolle, kun vauhti oli yhtäkkiä kadonnut harjoitusten jälkeen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Nuo on aika kovia suorituksia kun hyppäät kesken kauden autoon joka ei ole tuttu.

Unkarissahan Salon autolle tehtiin jotain ennen aika-ajoja, kun ei kulkenut mihinkään, vaikka oli ennen sitä ollut koko viikonlopun kärjessä. Ei ole koskaan saanut kertoa tuosta tarkemmin sopimuksen takia, mutta jokainenhan tajusi, että jotain siellä tehtiin Ferrarin toimesta Salon autolle, kun vauhti oli yhtäkkiä kadonnut harjoitusten jälkeen.
Tehtiinkö? Mitä järkeä "tehdä jotain" niin paljon, että ei pysty edes tekemään sitä mihin se on palkattu, eli auttamaan tallikaveria mestaruuteen?

Sanoko Salo vaan niin, koska halus näyttää paremmalta mitä oli? Salo on muutenkin kova puhumaan.
 

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
Monihan on sanonut että Salo oli nopeampi ferrarilla kuin schumi, tämän takia autolle tehtiin jotain ku sehän ei schumille käynyt
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
896
Tehtiinkö? Mitä järkeä "tehdä jotain" niin paljon, että ei pysty edes tekemään sitä mihin se on palkattu, eli auttamaan tallikaveria mestaruuteen?

Sanoko Salo vaan niin, koska halus näyttää paremmalta mitä oli? Salo on muutenkin kova puhumaan.
No se onkin mysteeri, harjoituksissa kärjessä ja aika-ajoissa yhtäkkiä 18 ilman virheitä.

On sanottu että Salo olisi ollut liiankin nopea ja haluttiin saada näyttämään hitaammalta, vaikka aika kehno suoritus tallilta kun kaikkihan sen näki että jotain oli autolle tehty.

Salohan olisi palkattu Ferrarille, jos eivät olisi ehtineet jo tehdä sopimusta Barrichellon kanssa.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
1998 Formula One World Championship - Wikipedia

--

ja kun vielä vertaa tähän vuoteen
2019 Formula One World Championship - Wikipedia

Niin siellä about kaikki on ihan huippuja. Poislukien ehkä Stroll, Kubica, Giovinazzista en niin tiiä.
No nyt kyllä taitaa olla niin, ettet vain ole seurannut formuloita 20 vuotta sitten ja kuvittelet nykyrosterin olevan jotenkin ihmeellisen kova vain koska isot pojat niin sanovat.

Kauden 1998 kokoonpano on itse asiassa äärimmäisen kova: kyseisellä kaudella F1-sarjaan osallistuneista 23 kuljettajasta 17 on kyennyt urallaan voittamaan osakilpailun jossain kohtaa (osa siis kauden 1998 jälkeen).

Tilastot osoittavat selvästi, millainen on F1:sten romahdus ollut. Vielä kauden 2006 rosterista 15 kuljettajaa kykeni jossain kohti uraansa voittamaan osakilpailun; tosin kyseisellä kaudella kilpaili peräti 27 eri kuljettajaa, joten suhteellisesti tuo 17 on huono saavutus. Kauden 2013 kokelaista enää 13 on saavuttanut osakilpailuvoiton.

Tällä kaudella mukana olevista kuljettajista vain seitsemän on kyennyt osakilpailuvoittoon ja vähän hävettää mainita Robert Kubican olevan mukana tuossa joukossa. Eikä matala luku selity vain sillä, että sarjan keski-ikä on historiallisen alhaalla ja siksi moni kuljettaja voisi nousta voittajien joukkoon vaikka 10 vuoden aikajanalla. Monella näistä nuorista kuljettajista tulee olemaan aivan yhtä lyhyt ja surkea kilpaura kuin niillä 90-luvun rahakuskeilla. Esimerkiksi Gasly, Kvyat, Grosjean ja Giovinazzi voivat kaikki olla ulkona formuloista jo kolmen – miksei kahdenkin – vuoden kuluessa. (Vetomiehet, herätyyys!) Haluaisin todella mainita myös Lance Strollin, mutta hänellä on liikaa suhteita.

Itse en näe mitään eroa vanhan keskikastin ja nykyisen keskikastin välillä. Mainittakoon esimerkeiksi vaikka Gasly, Pérez, Sainz, Grosjean ja Magnussen. Eivät he ole huippukuljettajia. Toki jokainen voisi sen yhden osakilpailun voittaa, jos saisivat ajaa Mersua Hamiltonin tallikaverina, mutta ei se heistä huippuja eikä kovin hyviäkään tee.

Oikeastaan en näe nykyisessä poppoossa tulevia kisavoittajia kuin kolme: itsestään selvän Leclercin lisäksi Nico Hülkenbergin ja jokerikorttina George Russellin. Vai onko Hulkki se jokeri, mene ja tiedä...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 694
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom