F1 2019 - Espanjan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
No nyt kyllä taitaa olla niin, ettet vain ole seurannut formuloita 20 vuotta sitten ja kuvittelet nykyrosterin olevan jotenkin ihmeellisen kova vain koska isot pojat niin sanovat.

Aika kultaa muistot.

Katoin joskus aika paljon noita 90-luvun kisoja ja aika surullista räpellystä se oli suurimmalta osalta talleista, kuskeilta ja varikkomiehistöltä järjestään.
 
Aika kultaa muistot.

Katoin joskus aika paljon noita 90-luvun kisoja ja aika surullista räpellystä se oli suurimmalta osalta talleista, kuskeilta ja varikkomiehistöltä järjestään.
Voit valita haluamasi vuoden ja katsoa siitä 20v taaksepäin, silti tuo toteamus pitää paikkaansa. Mutta en tajua mitä muuta se todistaa, kuin lajin menevän eteenpäin?
 
Aika kultaa muistot.

Katoin joskus aika paljon noita 90-luvun kisoja ja aika surullista räpellystä se oli suurimmalta osalta talleista, kuskeilta ja varikkomiehistöltä järjestään.
Niin no, Haasin auto keskeytti sekä viime että tänä vuonna Australiassa siihen, ettei varikkomiehistö osannut kiinnittää rengasta oikein. Viimeksi Espanjassa Toro Rosson autot seisoivat varikolla ja varikkomiehet vain istuivat boksissa. Ei tullut tieto perille siitä, että autot olivat tulossa varikolle. Pari vuotta sitten Ricciardo menetti Monacossa voiton, koska talli oli pakannut hänen renkaansta jonnekin pilttuun perälle ja unohtanut ne sinne. Oliko se kausi 2016, kun Bottas lähetettiin radalle sekarengastuksella?

Kyllä sitä säheltämistä edelleen on. Se ei ehkä jää niin herkästi mieleen, kun livenä miettii enemmän kärkitaistoa ja kisan voittajaa ja podium-miehiä eikä niin välitä siitä, mitä jossain perällä tapahtuu.
 
Tottakai nykyään näyttää ammattimaisemmalta kun kaikki kehittyy, paitsi rakennusala
 
Tottakai nykyään näyttää ammattimaisemmalta kun kaikki kehittyy, paitsi rakennusala
Osa varikkotoimintaan liittyvistä proseduureista on kehittynyt myös välitankkauksen kieltämisen seurauksena. Kun varikkopysähdys kestää 2-3 sekuntia, niin se jättää ihmisen tarkkailukyvylle liian vähän aikaa. Tästä syystä tikkarimies on korvattu automaattisella järjestelmällä, joka taitaa peräti tarkkailla sensoreilla renkaiden kiinnitystä eli jokainen rengas lähettää tiedon siitä, että se on saatu vaihdettua. Samoin autoa käsittelevät tunkkimiehet on vaihdettu hydraulisiin tunkkeihin, jotka on kytketty samaiseen järjestelmään. Eli varikolla sähelletään osin vähemmän sen vuoksi, että virheherkät ihmiset on korvattu tietokoneilla. Ja totta kai tankkimies ja hänen aisaparinsa "bensakilpimies" loistavat myös poissaolollaan.

Varikkopysähdyksiä myös nähdään jonkin verran vähemmän, kun useimmissa kisoissa on vain se yksi pakollinen stoppi. Muistaakseni 90-luvulla kaksi pysähdystä oli lähes aina paras taktiikka ja 2000-luvun alussa alettiin nähdä kolmeakin stoppia. Jokainen pois jäänyt stoppi tarkoittaa vähemmän mahdollisuuksia varikkosekoilulle.
 
Niin no, Haasin auto keskeytti sekä viime että tänä vuonna Australiassa siihen, ettei varikkomiehistö osannut kiinnittää rengasta oikein. Viimeksi Espanjassa Toro Rosson autot seisoivat varikolla ja varikkomiehet vain istuivat boksissa. Ei tullut tieto perille siitä, että autot olivat tulossa varikolle. Pari vuotta sitten Ricciardo menetti Monacossa voiton, koska talli oli pakannut hänen renkaansta jonnekin pilttuun perälle ja unohtanut ne sinne. Oliko se kausi 2016, kun Bottas lähetettiin radalle sekarengastuksella?

Kyllä sitä säheltämistä edelleen on. Se ei ehkä jää niin herkästi mieleen, kun livenä miettii enemmän kärkitaistoa ja kisan voittajaa ja podium-miehiä eikä niin välitä siitä, mitä jossain perällä tapahtuu.

Totta. Ja Räikkönen ajoi varikkomiehen jalan mutkalle. Onhan noita yksittäistapauksia, mutta kun katsoo kokonaiskuvassa sitä touhua, niin touhu oli toisenlaista ennen 2000-lukua.
 
Mutta et usko esim. Kimiä joka totesi että lähellä ajaminen on selkeästi helpompaa (mainitsi toki myös sen, että ohittaminen on yhä vaikeaa).
Et usko että kuskilla on mitään motivaatiota yrittää selittää oman tallikaverin selkeäsi nopeampi kisavauhti.
Koskaan toinen kuski ei ole todellisuudessa ollut hitaampi kuin oma tallikaveri, koska kukaan koskaan ei ole suoraan näin sanonut, aina on syy ollut jossain muualla.
Itse olen skeptisempi.
Voi se perässä ajaminen olla helpompaa mutta jos mahis ohittaa joku Hamilton Barcelonan radalla on 1 miljoonasta niin kannattaako tuhota renkaat siinä perässä roikkumalla ja samalla riskeeraa takana tulevien kanssa toisen sijoituksen.

Löytyykö jostain statistiikkaa miten eri vuosina eri kisoissa kärkiauto on ohittanut kierroksella muita autoja?

Kun kattoo noita vanhempia kisoja, ni siellä todella harva auto oli samalla kierroksella kärkiautojen kanssa ja moni jäi yli kolme kierrosta. Kaudesta 1994 otin jotain kisoja ni oli jääny 5 kierrosta.

Sitäkin voi vertaa nykyiseen. Nykyään on harvinaista, että jäädään kahta kierrosta jälkeen kisassa.
Tämä johtuu varmaan osittain siitä että ei voida ajaa täysiä koko kisaa.
Toisaalta myös moottorit ovat samoja kärkitallien kanssa, tai hyvin lähellä.
 
Vähän väärä ketju, mutta muistan jonkun kisan Schumilta jossa mies taisi tehdä peräti neljä stoppia kisan aikana ja voitti koko paskan. Otti aina pehmeimmät renkaat alle ja takoi aika-ajokierroksia jatkuvasti.

EDIT: Jep, Magny-Cours 2004:

2004 French GP: Michael Schumacher's 4 pit stop strategy
Button teki kuusi ja voitti Kanadassa 2011, vaikka ei se normi kisa ollu.

Niin no, Haasin auto keskeytti sekä viime että tänä vuonna Australiassa siihen, ettei varikkomiehistö osannut kiinnittää rengasta oikein. Viimeksi Espanjassa Toro Rosson autot seisoivat varikolla ja varikkomiehet vain istuivat boksissa. Ei tullut tieto perille siitä, että autot olivat tulossa varikolle. Pari vuotta sitten Ricciardo menetti Monacossa voiton, koska talli oli pakannut hänen renkaansta jonnekin pilttuun perälle ja unohtanut ne sinne. Oliko se kausi 2016, kun Bottas lähetettiin radalle sekarengastuksella?

Kyllä sitä säheltämistä edelleen on. Se ei ehkä jää niin herkästi mieleen, kun livenä miettii enemmän kärkitaistoa ja kisan voittajaa ja podium-miehiä eikä niin välitä siitä, mitä jossain perällä tapahtuu.
Keke taas voitti sekarengastuksella sen kauden ainoan kisan 1982, ei käynyt varikolla kertaakaan, toisella puolella oli pehmeämpi seos.
 
Voi se perässä ajaminen olla helpompaa mutta jos mahis ohittaa joku Hamilton Barcelonan radalla on 1 miljoonasta niin kannattaako tuhota renkaat siinä perässä roikkumalla ja samalla riskeeraa takana tulevien kanssa toisen sijoituksen.

Jos ajattelisi järkevästi niin noinhan se on. Eikä pelkästään renkaita vaan kannattaako niitä vähiä mootoreita, vaihdelaatikoita ym. stressata kovin pahasti jonkin hyvin epätodennäköisen skenaarion takia. Parempi säästellä vehkeitä eikä ottaa mitään lähtöruuturangaistuksia tai keskeytyksiä mitkä saattaa näin tiukan taiston ratkaista kauden päätteeksi.

Paha tietty sanoa mitä siellä todellisuudessa on suunniteltu, ei se ihan miltään maksimum attack tyyppiseltä ajamiselta vaikuttanut.
 
Tästä syystä tikkarimies on korvattu automaattisella järjestelmällä, joka taitaa peräti tarkkailla sensoreilla renkaiden kiinnitystä eli jokainen rengas lähettää tiedon siitä, että se on saatu vaihdettua. Samoin autoa käsittelevät tunkkimiehet on vaihdettu hydraulisiin tunkkeihin, jotka on kytketty samaiseen järjestelmään.
Tunkit meni oikein, mutta sensorit eivät tarkkaile renkaiden kiinnitystä vaan jokaisessa pulttipyssyssä on "OK"-nappi, josta kuitataan onnistunut vaihto. Eli kun joka kulmasta pyssymies on kuitannut vaihdon ja tunkit ovat maassa, niin valo vaihtuu vihreäksi.
 
Tunkit meni oikein, mutta sensorit eivät tarkkaile renkaiden kiinnitystä vaan jokaisessa pulttipyssyssä on "OK"-nappi, josta kuitataan onnistunut vaihto. Eli kun joka kulmasta pyssymies on kuitannut vaihdon ja tunkit ovat maassa, niin valo vaihtuu vihreäksi.
Näköjään sen vuoksi, että säännöissä on kielletty kyseiseen sensoriin luottaminen eli varikkomiehistöltä vaaditaan erikseen kuittaus renkaan kiinnityksestä.

Teams can now fit a torque sensor to the wheelgun, this will record what the tightening torque is, which can be reviewed later. As the rules currently stand, this sensor cannot be used in real time to confirm to the pitcrew that the correct torque was achieved. Instead mechanics have a button on the wheelgun that signals to the pit light system that the mechanic is finished.
 
Näköjään sen vuoksi, että säännöissä on kielletty kyseiseen sensoriin luottaminen eli varikkomiehistöltä vaaditaan erikseen kuittaus renkaan kiinnityksestä.

Sääntöjen+Turvallisuuden lisäksi tuollainen data ei ole luotettavaa, koska mutteri voi mennä väärin tai jostain muusta syystä sensori antaisi vihreää, vaikka mutterimies olisi eri mieltä. Tuloksena se, että rengas pomppii ekassa mutkassa katsomoon (jos ei määrätä kuskia pysähtymään, tietty).
 
Viimeksi muokattu:
Samoin autoa käsittelevät tunkkimiehet on vaihdettu hydraulisiin tunkkeihin, jotka on kytketty samaiseen järjestelmään.
Auton nostaminen "voimalaitteilla" kisan aikana on säännöissä kielletty. Ihmisen on tehtävä sillä tunkilla se nostoliike. Eli siellä edelleen on samat vanhat tunkkimiehet.
 
Auton nostaminen "voimalaitteilla" kisan aikana on säännöissä kielletty. Ihmisen on tehtävä sillä tunkilla se nostoliike. Eli siellä edelleen on samat vanhat tunkkimiehet.

Joo, ei ole mitään apuja nostoon, mut vivulla auto tipahtaa. Itseasiassa varmasti paljon turvallisempaa niin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom