F1 2019 - Espanjan GP

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Yak, 08.05.2019.

  1. Dzekoo

    Dzekoo

    Viestejä:
    312
    Rekisteröitynyt:
    07.10.2018
    En jaksa oikeen uskoa et Salo ois ollu nopeampi..
     
  2. hatih

    hatih

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Voihan sen noinkin sanoa.
     
    ubck ja Taker tykkäävät tästä.
  3. ubck

    ubck

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hörähdin. Olihan tuo aika brutaalisti ilmaistu.
     
    Taker ja emagdnim tykkäävät tästä.
  4. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 717
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Aika kultaa muistot.

    Katoin joskus aika paljon noita 90-luvun kisoja ja aika surullista räpellystä se oli suurimmalta osalta talleista, kuskeilta ja varikkomiehistöltä järjestään.
     
  5. lunkwill

    lunkwill

    Viestejä:
    964
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Voit valita haluamasi vuoden ja katsoa siitä 20v taaksepäin, silti tuo toteamus pitää paikkaansa. Mutta en tajua mitä muuta se todistaa, kuin lajin menevän eteenpäin?
     
  6. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    1 504
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin no, Haasin auto keskeytti sekä viime että tänä vuonna Australiassa siihen, ettei varikkomiehistö osannut kiinnittää rengasta oikein. Viimeksi Espanjassa Toro Rosson autot seisoivat varikolla ja varikkomiehet vain istuivat boksissa. Ei tullut tieto perille siitä, että autot olivat tulossa varikolle. Pari vuotta sitten Ricciardo menetti Monacossa voiton, koska talli oli pakannut hänen renkaansta jonnekin pilttuun perälle ja unohtanut ne sinne. Oliko se kausi 2016, kun Bottas lähetettiin radalle sekarengastuksella?

    Kyllä sitä säheltämistä edelleen on. Se ei ehkä jää niin herkästi mieleen, kun livenä miettii enemmän kärkitaistoa ja kisan voittajaa ja podium-miehiä eikä niin välitä siitä, mitä jossain perällä tapahtuu.
     
    Taker tykkää tästä.
  7. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    700
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Tottakai nykyään näyttää ammattimaisemmalta kun kaikki kehittyy, paitsi rakennusala
     
  8. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    1 504
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Osa varikkotoimintaan liittyvistä proseduureista on kehittynyt myös välitankkauksen kieltämisen seurauksena. Kun varikkopysähdys kestää 2-3 sekuntia, niin se jättää ihmisen tarkkailukyvylle liian vähän aikaa. Tästä syystä tikkarimies on korvattu automaattisella järjestelmällä, joka taitaa peräti tarkkailla sensoreilla renkaiden kiinnitystä eli jokainen rengas lähettää tiedon siitä, että se on saatu vaihdettua. Samoin autoa käsittelevät tunkkimiehet on vaihdettu hydraulisiin tunkkeihin, jotka on kytketty samaiseen järjestelmään. Eli varikolla sähelletään osin vähemmän sen vuoksi, että virheherkät ihmiset on korvattu tietokoneilla. Ja totta kai tankkimies ja hänen aisaparinsa "bensakilpimies" loistavat myös poissaolollaan.

    Varikkopysähdyksiä myös nähdään jonkin verran vähemmän, kun useimmissa kisoissa on vain se yksi pakollinen stoppi. Muistaakseni 90-luvulla kaksi pysähdystä oli lähes aina paras taktiikka ja 2000-luvun alussa alettiin nähdä kolmeakin stoppia. Jokainen pois jäänyt stoppi tarkoittaa vähemmän mahdollisuuksia varikkosekoilulle.
     
  9. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 671
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vähän väärä ketju, mutta muistan jonkun kisan Schumilta jossa mies taisi tehdä peräti neljä stoppia kisan aikana ja voitti koko paskan. Otti aina pehmeimmät renkaat alle ja takoi aika-ajokierroksia jatkuvasti.

    EDIT: Jep, Magny-Cours 2004:

    2004 French GP: Michael Schumacher's 4 pit stop strategy
     
  10. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 717
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Totta. Ja Räikkönen ajoi varikkomiehen jalan mutkalle. Onhan noita yksittäistapauksia, mutta kun katsoo kokonaiskuvassa sitä touhua, niin touhu oli toisenlaista ennen 2000-lukua.
     
  11. akse

    akse

    Viestejä:
    1 373
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Voi se perässä ajaminen olla helpompaa mutta jos mahis ohittaa joku Hamilton Barcelonan radalla on 1 miljoonasta niin kannattaako tuhota renkaat siinä perässä roikkumalla ja samalla riskeeraa takana tulevien kanssa toisen sijoituksen.

    Tämä johtuu varmaan osittain siitä että ei voida ajaa täysiä koko kisaa.
    Toisaalta myös moottorit ovat samoja kärkitallien kanssa, tai hyvin lähellä.
     
  12. dude86

    dude86

    Viestejä:
    699
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Button teki kuusi ja voitti Kanadassa 2011, vaikka ei se normi kisa ollu.

    Keke taas voitti sekarengastuksella sen kauden ainoan kisan 1982, ei käynyt varikolla kertaakaan, toisella puolella oli pehmeämpi seos.
     
  13. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 098
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos ajattelisi järkevästi niin noinhan se on. Eikä pelkästään renkaita vaan kannattaako niitä vähiä mootoreita, vaihdelaatikoita ym. stressata kovin pahasti jonkin hyvin epätodennäköisen skenaarion takia. Parempi säästellä vehkeitä eikä ottaa mitään lähtöruuturangaistuksia tai keskeytyksiä mitkä saattaa näin tiukan taiston ratkaista kauden päätteeksi.

    Paha tietty sanoa mitä siellä todellisuudessa on suunniteltu, ei se ihan miltään maksimum attack tyyppiseltä ajamiselta vaikuttanut.
     
  14. Emeron

    Emeron

    Viestejä:
    579
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Nykyään tuokin on kiellettyä, sekarengastus siis
     
  15. rewind

    rewind

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tunkit meni oikein, mutta sensorit eivät tarkkaile renkaiden kiinnitystä vaan jokaisessa pulttipyssyssä on "OK"-nappi, josta kuitataan onnistunut vaihto. Eli kun joka kulmasta pyssymies on kuitannut vaihdon ja tunkit ovat maassa, niin valo vaihtuu vihreäksi.
     
    emagdnim tykkää tästä.
  16. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    1 504
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näköjään sen vuoksi, että säännöissä on kielletty kyseiseen sensoriin luottaminen eli varikkomiehistöltä vaaditaan erikseen kuittaus renkaan kiinnityksestä.

     
  17. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 671
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sattuipa moinen silmään:

     
    Taker, FAKTA ja Savulohi tykkäävät tästä.
  18. emagdnim

    emagdnim

    Viestejä:
    839
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Sääntöjen+Turvallisuuden lisäksi tuollainen data ei ole luotettavaa, koska mutteri voi mennä väärin tai jostain muusta syystä sensori antaisi vihreää, vaikka mutterimies olisi eri mieltä. Tuloksena se, että rengas pomppii ekassa mutkassa katsomoon (jos ei määrätä kuskia pysähtymään, tietty).
     
    Viimeksi muokattu: 17.05.2019 klo 00:21
    Taker tykkää tästä.
  19. lnvs

    lnvs

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2016
    Auton nostaminen "voimalaitteilla" kisan aikana on säännöissä kielletty. Ihmisen on tehtävä sillä tunkilla se nostoliike. Eli siellä edelleen on samat vanhat tunkkimiehet.
     
  20. emagdnim

    emagdnim

    Viestejä:
    839
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo, ei ole mitään apuja nostoon, mut vivulla auto tipahtaa. Itseasiassa varmasti paljon turvallisempaa niin.