F1 2019 - Espanjan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän se ole nyt selvää, ettei Bottas voi mitään hämylle tänäkään vuonna. Ärsyttää :mad:
 
Grosjean tykkää näköjään vetää leveäksi. Kolmannes kerta putkeen.
 
Monacossa voi olla taas Valtterin vuoro. Siellä on paalu elintärkeä ja sehän Nikin ristimälle Paaluttajalle sopii.
 
Toro Rossolla viimeset hyökkäykset, Albon on kyllä edelleen yksi tän kauden valopilkuista. :)
 
Paska kisa ja kun kaikki alkoi hehkuttamaan Valtteria, niin Hamilton löi taas jauhot suuhun. Ferrari Euroopassa entistä huonompana.
 
Ododetusti barcelonamainen unikisa.
Mercedes näyttää niin ylivoimaiselta, että Bottas varmasti vielä juhlii ylimmällä korokkeella. Monaco on ollut perinteisesti vaikea Valelle, mutta Kanadasta ja Itävallasta voitot tulee kotiin, uskotaan näin.
 
Tuntuu, että Bottas ei pysty vastaamaan hämyn vauhtiin jos jää taakse. Hamilton taas pystyy haastamaan takaa niinkuin viimekisassa meni tosi tiukalle.
 
Jotenkin surullista että nämä kilpailut ei nykyään ratkea oikeasti kilpaa ajamalla. Tässäkin kisassa lähtö käytännössä ratkaisi kisan koska ohittaminen on niin pirun hankalaa. Ei ole kyllä ihme jos manataan kokoajan katsojalukujen hiipumista kun käytännössä joudut seuraamaan 1,5 tuntia letkassa ajamista.
 
Verstappenkin on tainnu maksella oppirahansa, tänä vuonna on nähty kyllä todella rauhallinen ja tasainen suorittaja aiempiin kausiin verrattuna.
 
Ei ilmeisesti jäänyt mistään paitsi kun ei katsonut kisaa starttia enempää.
 
Jotenkin surullista että nämä kilpailut ei nykyään ratkea oikeasti kilpaa ajamalla. Tässäkin kisassa lähtö käytännössä ratkaisi kisan koska ohittaminen on niin pirun hankalaa. Ei ole kyllä ihme jos manataan kokoajan katsojalukujen hiipumista kun käytännössä joudut seuraamaan 1,5 tuntia letkassa ajamista.
Ehdottomasti samaa mieltä. Muka piti tulla ohittaminen helpommaksi.

Onneksi klo 19:19 pärähtää Indy 500 kisa käyntiin
 
Niin ketkäs täällä huuteli että hamiltonin pää alkaa leviämään ;)
 
Alfa alkaa jo osoittaa hyytymisen merkkejä valitettavasti. Odotettavissa tosin kyllä oli että eivät pysy kehityksessä mukana.
 
Bottaksen kisa meni huonoon starttiin ja epätasaisiin kierrosaikoihin. Välillä mentiin tasatahtia Hamiltonin kanssa ja sitten tuli ihan liikaa surkeita kierroksia. Mistä lie johtui.
 
Eiköhän se ole nyt selvää, ettei Bottas voi mitään hämylle tänäkään vuonna. Ärsyttää :mad:

Niin ketkäs täällä huuteli että hamiltonin pää alkaa leviämään ;)

Alfa alkaa jo osoittaa hyytymisen merkkejä valitettavasti. Odotettavissa tosin kyllä oli että eivät pysy kehityksessä mukana.
Upeaa, että tämän keskustelupalstan asiantuntijoiden kapeakatseisuus ei koskaan petä.
 
Ei kai Bottaksella oikein ollut mitään järkeviä vaihtoehtojakaan sen epäonnistuneen startin jälkeen.

- Kukaan ei pysty tuolla radalla ohittamaan oman tallinsa kuskia, koska ohittaminen on vaikeaa ja ilman selvää toisen ajovirhettä ei voi siis ohittaa yhtä nopeaa autoa.
- Alla samat renkaat kuin edellä ajavalla tallikaverilla, eli renkainen elinikä on kiinni ajamisesta ja ne täytyy pitää kunnossa.
- Takaa ei saa päästää ketään ohi

Ja niinhän se teki, eli ajoi rauhaksiin mutta kuitenkin turvallisen välin takana tuleviin.

Eli ainoa mitä voi tehdä edellisten lisäksi se yksi lisäpiste kilpailun nopeimmasta kierroksesta, ja se taas pitää tapahtua viimeisen renkaanvaihdon ja viimeisen kieroksen välissä. Auto kevenee joka kierroksella, ja renkaat kuluu samaa vauhtia. Nopeaa kierrosta edeltää hidas kierros ja onnistuakseen pitää olla tarpeeksi väliä edellä ajavaan tallikaveriin ja tyhjä rata, eli pitää jättää muutama sekunti väliä, koittaa nopeaa kierrosta, jättää taas muutama sekunti väliä ja taas yrittää nopeaa kierrosta jne. jne.

Ja sitähän Bottas tuossa lopussa teki ja Hamilton teki samaa. No Hamilton lopulta vei siinäkin voiton, mutta Bottas kuitenkin yritti niinkuin pitääkin.

Epäonnistuneen startin jälkeen Bottas ajoi juuri niinkuin pitikin ajaa. En ainakaan itse keksi miten sen olisi muuten pitänyt ajaa.
 
Juuri näin, Valtteri tulee 3s Hamiltonin perässä maaliin ja mestaruustaistelu on joidenkin mielestä ohi :D

Itse uskon että tämä tulee olemaan tälläistä kissa ja hiiri -leikkiä koko kausi, välillä Valtterilla parempi viikonloppu ja välillä Hamiltonilla.

Saisihan tuohon toki Ferrarit tulla mukaan, ois Valtterillekkin vähän "helpompaa" taistella Hamiltonin kanssa
 
Epäonnistuneen startin jälkeen Bottas ajoi juuri niinkuin pitikin ajaa. En ainakaan itse keksi miten sen olisi muuten pitänyt ajaa.

Eikä ajanut. Hamilton ajoi Bakussa niinkuin pitää ajaa, eli koko ajan painostaen, jolloin virheen mahdollisuus tietysti kasvaa.
Nythän esim. kun tuli liikennettä niin bottas jäi 5 sekkaa lisää, jos olisi ollut siinä perässä niin olisi aina mennyt samalla oven avauksella ohi ja ero ei olisi venähtänyt yhtäkkiä 8 sekuntiin.

Kukaan ei pysty tuolla radalla ohittamaan oman tallinsa kuskia, koska ohittaminen on vaikeaa ja ilman selvää toisen ajovirhettä ei voi siis ohittaa yhtä nopeaa autoa.

Juuri näin, siksi katso viestin alku.

Alla samat renkaat kuin edellä ajavalla tallikaverilla, eli renkainen elinikä on kiinni ajamisesta ja ne täytyy pitää kunnossa.

Rengassetit ovat erilaisia ja painostamalla voi saada toisen vaikka vetämään sussu jarrutukset ja renkaaseen tulee flatspot. Kuten Sebille kävi heti alussa kun oli taistelua.
 
Starttiinhan tuo tänään ratkesi, ja nuo tulee olemaan tällä kaudella ratkaisevassa osassa.

Aika-ajoista ei tarvi kyllä olla huolissaan, jäätävän kova temppu Valelta lyödä Hamilton kolme kertaa putkeen.
 
...

Aika-ajoista ei tarvi kyllä olla huolissaan, jäätävän kova temppu Valelta lyödä Hamilton kolme kertaa putkeen.
Okei. Mutta kerropa kuinka kuinka monta pistettä (joiden perusteella maailmanmestaruus määräytyy) saa paalupaikasta tai tallikaverinsa päihittämisestä aika-ajoissa?
 
Okei. Mutta kerropa kuinka kuinka monta pistettä (joiden perusteella maailmanmestaruus määräytyy) saa paalupaikasta tai tallikaverinsa päihittämisestä aika-ajoissa?
Viimeksi kun tarkistin niin ei yhtään.

Mutta tekeehän se hyvää itseluottamukselle päihittää kaikkien aikojen parasta paalumiestä, ja vielä reilusti.
 
Hamilton ainakin sanoi painavansa nyt 7 kiloa enemmän. Massaa kerätty, mutta eiköhän se ole sama homma Valtterinkin kanssa. Eiköhän Hamiltonia paina taas jotkuu ulkopuoliset seikat. Kaiken maailman gaaloissa pitää käydä uittamassa melaa Kardashanien mekon alla yms.
Tuskin hän sitä tarkoitti negatiivisessa valossa, sillä uusien painorajasääntöjen myötä kuljettajien ei tarvitse enää dieetata terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella.

Munkin saa see, joka käy juuri ennen SC varikolla ja muut joutuvat letkasta poistumaan varikolle. Alonso juonittiin Singaporessa johtoon juuri tällä taktiikalla.
Ei vaan nimenomaan turva-auton aikana on mahdollista saada ilmainen varikkostoppi sen kuljettajan kustannuksella, joka kävi varikolla muutaman kierroksen sisällä ennen turva-autoa. Seurasin kisaa silmät kiinni, joten en tiedä Bottasin erosta taakse päin, mutta ilmeisesti hänen takanaan oli myös tehty stopit ja siksi Vale ei menettänyt sijoja tällä kertaa. Hamilton sen sijaan ei hyötynyt eikä kärsinyt kisan kärjessä.

Kaudella 2008 säännöt olivat aivan erilaiset, sillä turva-auton aikana varikkosuora laitettiin kiinni eli sieltä ei saanut poistua. Jos menit varikolle turva-auton aikana, niin jouduit odottelemaan muutaman kierroksen, mikä on tietenkin helvetin huono homma. Tällöin tuurilla ennen sc:tä stopin tehnyt kuljettaja sai edun, sillä hän sai edellä menevät kuljettajat kiinni sc:n aikana ja kun nämä kuljettajat lopulta tulivat varikolle, niin aiemmin pysähtynyt kuljettaja sai sen pysähdyksen verran eroa omaksi edukseen. Tähän se crashgate perustui.
 
Bottas on silti kakkoskuski ja sen tehtävä on toimia tulppana takana tulijoille.
Jos Bottas on ylivoimainen toki sen annetaan voittaa, koska se on tallin etu.

Mercedes ei halua kuskien tekevän samanlaisia riskejä / virheitä kuin mitä Ferrari tekee. Siksi siellä jäädytetään tilanne jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Jos ei tottele tallia, tulee Bottakselle äkkiä lähtö, yhdessä kisassa Bottas ajoi hiukan omin päin ja Toto oli tapauksesta hyvin hapan.

Voi hyvin olla että Bottaksen auto viritetään aika-ajoihin ylitehokkaaksi jotta hän saisi paalupaikan ja varmistaisi että pääsee blokkaamaan Ferraria.

Kyllä tallissa hienosäädetään taktiikkaa, ei se ole mitään salaliittoteoriaa.
Tämmöiset pienet ratkaisut helposti auttaa merkkimestaruuteen joka tallille tärkeä.

Mietityttää että Bottas oli aika vihainen autonsa kytkimen toimintaan. Vähän kuin olisi tiennyt tallin säätäneen jotain ja halusi asiaan selityksen.
Toki tuo on vain lehdistön korostamaa asiaa, enkä kuullut itse miten asiaan suhtautui.
 
Viimeksi muokattu:
Bottas on silti kakkoskuski ja sen tehtävä on toimia tulppana takana tulijoille.
Jos Bottas on ylivoimainen toki sen annetaan voittaa, koska se on tallin etu.

Mercedes ei halua kuskien tekevän samanlaisia riskejä / virheitä kuin mitä Ferrari tekee. Siksi siellä jäädytetään tilanne jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Jos ei tottele tallia, tulee Bottakselle äkkiä lähtö, yhdessä kisassa Bottas ajoi hiukan omin päin ja Toto oli tapauksesta hyvin hapan.

Voi hyvin olla että Bottaksen auto viritetään aika-ajoihin ylitehokkaaksi jotta hän saisi paalupaikan ja varmistaisi että pääsee blokkaamaan Ferraria.

Kyllä tallissa hienosäädetään taktiikkaa, ei se ole mitään salaliittoteoriaa.
Tämmöiset pienet ratkaisut helposti auttaa merkkimestaruuteen joka tallille tärkeä.

Mietityttää että Bottas oli aika vihainen autonsa kytkimen toimintaan. Vähän kuin olisi tiennyt tallin säätäneen jotain ja halusi asiaan selityksen.
Toki tuo on vain lehdistön korostamaa asiaa, enkä kuullut itse miten asiaan suhtautui.

Juurikin näin. Bottaksem auto on viritetty koneen kestäminen kannalta vaarallisen yli aika-ajoja varten
 
Verstappenkin on tainnu maksella oppirahansa, tänä vuonna on nähty kyllä todella rauhallinen ja tasainen suorittaja aiempiin kausiin verrattuna.
Jep ja asennekin muuttunut. Tykkään toistaiseksi.
Eikä ajanut. Hamilton ajoi Bakussa niinkuin pitää ajaa, eli koko ajan painostaen, jolloin virheen mahdollisuus tietysti kasvaa.
No toisaalta Baku on aivan erilainen kisa missä on helvetin pitkä suora mistä saa vetoa jopa ilman DRS.
Siellä on mahdollista seurata lähempänä ilman että tuhoaa renkat täysin. Barcelonassa kun seuraat tarpeeksi kauan nii tuhoat renkaat ja olet entistä huonommassa asemassa.
 
Bottas on silti kakkoskuski ja sen tehtävä on toimia tulppana takana tulijoille.
Jos Bottas on ylivoimainen toki sen annetaan voittaa, koska se on tallin etu.

Mercedes ei halua kuskien tekevän samanlaisia riskejä / virheitä kuin mitä Ferrari tekee. Siksi siellä jäädytetään tilanne jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Jos ei tottele tallia, tulee Bottakselle äkkiä lähtö, yhdessä kisassa Bottas ajoi hiukan omin päin ja Toto oli tapauksesta hyvin hapan.

Voi hyvin olla että Bottaksen auto viritetään aika-ajoihin ylitehokkaaksi jotta hän saisi paalupaikan ja varmistaisi että pääsee blokkaamaan Ferraria.

Kyllä tallissa hienosäädetään taktiikkaa, ei se ole mitään salaliittoteoriaa.
Tämmöiset pienet ratkaisut helposti auttaa merkkimestaruuteen joka tallille tärkeä.

Mietityttää että Bottas oli aika vihainen autonsa kytkimen toimintaan. Vähän kuin olisi tiennyt tallin säätäneen jotain ja halusi asiaan selityksen.
Toki tuo on vain lehdistön korostamaa asiaa, enkä kuullut itse miten asiaan suhtautui.

Juurikin näin. Bottaksem auto on viritetty koneen kestäminen kannalta vaarallisen yli aika-ajoja varten

Juu heittäkääs näihin samalla lähteitä. Hyvät naurut ainakin sai, jos ei muuta. :rofl:
 
Bottaksen pahin vihollinen on valkoiset viivat lähtösuoralla. :facepalm:
Taas ilmeisesti meni lähtö vituiksi viivojen takia. Kannattaa kysyä Hamiltonilta, miten niiden yli pääsee sutimatta.
 
Kyllähän tuo Mersun "tulosten jäädyttäminen" on oikeastaan ihan itsestäänselvää kun asiaa vähänkään miettii. Ei taida oikein edes olla kovin julkisessa spekulaatiossa tuo, vaikka ihmiset kyllä jaksaa jauhaa loputtomiin tallimääräyksistä. Se nyt vielä on ihan uskottavaa että Bottas jää Hamiltonista jälkeen, mutta sitten kun sattuu Boltterille hyvä startti ja Hamilton "ei vaan saa kiinni kun oli vähän haasteita saada autoa toimimaan" niin eihän näitä nyt toivottavasti porukka enää kovin kauaa usko. Eli kisat kestää nykyään sen 10 sekuntia ellei Ferrari ala yhtäkkiä osaavaksi talliksi (lol) :tup:
 
Siellä on mahdollista seurata lähempänä ilman että tuhoaa renkat täysin. Barcelonassa kun seuraat tarpeeksi kauan nii tuhoat renkaat ja olet entistä huonommassa asemassa.

Aah, sinä oletkin joku f1 sisäpiiriläinen jolla on tarkat tiedot siitä miten lähellä milläkin radalla voi ajaa ja niin edelleen.
No hyvä että tuli selväksi niin ei tarvitse vaivautua esittämään omia maallikon näkemyksiä kun paikalla on kuitenkin asiantuntija.
 
Onhan tuo ihan uskomattoman hieno kierros Valtterilta, tuolta se näyttää parhaimmillaan kun auto on täydellisessä balanssissa ja kuljettaja luottaa siihen sataprosenttisesti.



Mutta joo, ylitehokas auto ja mitä näitä oli :D
 
No Mercedes on kai kovin auto nykyään..ollu jo useamman vuoden..

Häkkinenkin voitti McLaren-Mersulla ne 2 mestaruutta, voi olla että Bottas tekee samoin? Taino voittaa ainaki yhen..
 
Luulen, että Mersulla on ovien takana käyty tarkkaan läpi ennen kisaa mitä kaverit saa lähdössä tehdä, siellä ei varmaankaan haluta mitään vuoden 2016 toisintoa. Hami ja Bottas ovat ehkä tehneet eräänlaisen herrasmies-sopimuksen jossa katsotaan kuka johtaakaan kisaa ensimmäisten mutkien jälkeen, saa ajella loppukisan sitten suhteellisen rauhassa edellä (eikös jotain tällaista Häkkinen ja Coulthard tehnyt aikoinaan?) ellei sitten jotain ongelmia satu tai loppuvaiheessa kisaa pääse yrittämään ohitusta jos paikka tulee. Bakussa pystyi pitkien suorien ansiosta roikkumaan hyvinkin lähellä kun Barcelonassa ei niinkään.

Kun tallin auto on näin ylivoimainen muihin verrattuna ja alkukausi vasta menossa, niin tällaisiin kikkailuihin on vielä varaa. Lähdöissähän nämä kisat on tähän mennessä ratkaistu. Saa nähdä miten käy kun kisat alkavat vähenemään ja jos Bottas vaan pysyy pisteissä hyvin Hamiltonin kannassa tai päinvastoin...
 
Aah, sinä oletkin joku f1 sisäpiiriläinen jolla on tarkat tiedot siitä miten lähellä milläkin radalla voi ajaa ja niin edelleen.
No hyvä että tuli selväksi niin ei tarvitse vaivautua esittämään omia maallikon näkemyksiä kun paikalla on kuitenkin asiantuntija.

Kyllähän se radan profiilista selviää ihan ulkopiiriläisillekin miten tuo seuraaminen on helpompaa/vaikeampaa eri radoilla. Barcelonassa pitkiä kaarteita, enemmän mutkaa vrt. suoria kuin Bakussa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom