F1 2019 - Espanjan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Monacossa voi olla taas Valtterin vuoro. Siellä on paalu elintärkeä ja sehän Nikin ristimälle Paaluttajalle sopii.
 
Toro Rossolla viimeset hyökkäykset, Albon on kyllä edelleen yksi tän kauden valopilkuista. :)
 
Paska kisa ja kun kaikki alkoi hehkuttamaan Valtteria, niin Hamilton löi taas jauhot suuhun. Ferrari Euroopassa entistä huonompana.
 
Ododetusti barcelonamainen unikisa.
Mercedes näyttää niin ylivoimaiselta, että Bottas varmasti vielä juhlii ylimmällä korokkeella. Monaco on ollut perinteisesti vaikea Valelle, mutta Kanadasta ja Itävallasta voitot tulee kotiin, uskotaan näin.
 
Tuntuu, että Bottas ei pysty vastaamaan hämyn vauhtiin jos jää taakse. Hamilton taas pystyy haastamaan takaa niinkuin viimekisassa meni tosi tiukalle.
 
Jotenkin surullista että nämä kilpailut ei nykyään ratkea oikeasti kilpaa ajamalla. Tässäkin kisassa lähtö käytännössä ratkaisi kisan koska ohittaminen on niin pirun hankalaa. Ei ole kyllä ihme jos manataan kokoajan katsojalukujen hiipumista kun käytännössä joudut seuraamaan 1,5 tuntia letkassa ajamista.
 
Verstappenkin on tainnu maksella oppirahansa, tänä vuonna on nähty kyllä todella rauhallinen ja tasainen suorittaja aiempiin kausiin verrattuna.
 
Ei ilmeisesti jäänyt mistään paitsi kun ei katsonut kisaa starttia enempää.
 
Jotenkin surullista että nämä kilpailut ei nykyään ratkea oikeasti kilpaa ajamalla. Tässäkin kisassa lähtö käytännössä ratkaisi kisan koska ohittaminen on niin pirun hankalaa. Ei ole kyllä ihme jos manataan kokoajan katsojalukujen hiipumista kun käytännössä joudut seuraamaan 1,5 tuntia letkassa ajamista.
Ehdottomasti samaa mieltä. Muka piti tulla ohittaminen helpommaksi.

Onneksi klo 19:19 pärähtää Indy 500 kisa käyntiin
 
Niin ketkäs täällä huuteli että hamiltonin pää alkaa leviämään ;)
 
Alfa alkaa jo osoittaa hyytymisen merkkejä valitettavasti. Odotettavissa tosin kyllä oli että eivät pysy kehityksessä mukana.
 
Bottaksen kisa meni huonoon starttiin ja epätasaisiin kierrosaikoihin. Välillä mentiin tasatahtia Hamiltonin kanssa ja sitten tuli ihan liikaa surkeita kierroksia. Mistä lie johtui.
 
Eiköhän se ole nyt selvää, ettei Bottas voi mitään hämylle tänäkään vuonna. Ärsyttää :mad:

Niin ketkäs täällä huuteli että hamiltonin pää alkaa leviämään ;)

Alfa alkaa jo osoittaa hyytymisen merkkejä valitettavasti. Odotettavissa tosin kyllä oli että eivät pysy kehityksessä mukana.
Upeaa, että tämän keskustelupalstan asiantuntijoiden kapeakatseisuus ei koskaan petä.
 
Ei kai Bottaksella oikein ollut mitään järkeviä vaihtoehtojakaan sen epäonnistuneen startin jälkeen.

- Kukaan ei pysty tuolla radalla ohittamaan oman tallinsa kuskia, koska ohittaminen on vaikeaa ja ilman selvää toisen ajovirhettä ei voi siis ohittaa yhtä nopeaa autoa.
- Alla samat renkaat kuin edellä ajavalla tallikaverilla, eli renkainen elinikä on kiinni ajamisesta ja ne täytyy pitää kunnossa.
- Takaa ei saa päästää ketään ohi

Ja niinhän se teki, eli ajoi rauhaksiin mutta kuitenkin turvallisen välin takana tuleviin.

Eli ainoa mitä voi tehdä edellisten lisäksi se yksi lisäpiste kilpailun nopeimmasta kierroksesta, ja se taas pitää tapahtua viimeisen renkaanvaihdon ja viimeisen kieroksen välissä. Auto kevenee joka kierroksella, ja renkaat kuluu samaa vauhtia. Nopeaa kierrosta edeltää hidas kierros ja onnistuakseen pitää olla tarpeeksi väliä edellä ajavaan tallikaveriin ja tyhjä rata, eli pitää jättää muutama sekunti väliä, koittaa nopeaa kierrosta, jättää taas muutama sekunti väliä ja taas yrittää nopeaa kierrosta jne. jne.

Ja sitähän Bottas tuossa lopussa teki ja Hamilton teki samaa. No Hamilton lopulta vei siinäkin voiton, mutta Bottas kuitenkin yritti niinkuin pitääkin.

Epäonnistuneen startin jälkeen Bottas ajoi juuri niinkuin pitikin ajaa. En ainakaan itse keksi miten sen olisi muuten pitänyt ajaa.
 
Juuri näin, Valtteri tulee 3s Hamiltonin perässä maaliin ja mestaruustaistelu on joidenkin mielestä ohi :D

Itse uskon että tämä tulee olemaan tälläistä kissa ja hiiri -leikkiä koko kausi, välillä Valtterilla parempi viikonloppu ja välillä Hamiltonilla.

Saisihan tuohon toki Ferrarit tulla mukaan, ois Valtterillekkin vähän "helpompaa" taistella Hamiltonin kanssa
 
Starttiinhan tuo tänään ratkesi, ja nuo tulee olemaan tällä kaudella ratkaisevassa osassa.

Aika-ajoista ei tarvi kyllä olla huolissaan, jäätävän kova temppu Valelta lyödä Hamilton kolme kertaa putkeen.
 
...

Aika-ajoista ei tarvi kyllä olla huolissaan, jäätävän kova temppu Valelta lyödä Hamilton kolme kertaa putkeen.
Okei. Mutta kerropa kuinka kuinka monta pistettä (joiden perusteella maailmanmestaruus määräytyy) saa paalupaikasta tai tallikaverinsa päihittämisestä aika-ajoissa?
 
Okei. Mutta kerropa kuinka kuinka monta pistettä (joiden perusteella maailmanmestaruus määräytyy) saa paalupaikasta tai tallikaverinsa päihittämisestä aika-ajoissa?
Viimeksi kun tarkistin niin ei yhtään.

Mutta tekeehän se hyvää itseluottamukselle päihittää kaikkien aikojen parasta paalumiestä, ja vielä reilusti.
 
Hamilton ainakin sanoi painavansa nyt 7 kiloa enemmän. Massaa kerätty, mutta eiköhän se ole sama homma Valtterinkin kanssa. Eiköhän Hamiltonia paina taas jotkuu ulkopuoliset seikat. Kaiken maailman gaaloissa pitää käydä uittamassa melaa Kardashanien mekon alla yms.
Tuskin hän sitä tarkoitti negatiivisessa valossa, sillä uusien painorajasääntöjen myötä kuljettajien ei tarvitse enää dieetata terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella.

Munkin saa see, joka käy juuri ennen SC varikolla ja muut joutuvat letkasta poistumaan varikolle. Alonso juonittiin Singaporessa johtoon juuri tällä taktiikalla.
Ei vaan nimenomaan turva-auton aikana on mahdollista saada ilmainen varikkostoppi sen kuljettajan kustannuksella, joka kävi varikolla muutaman kierroksen sisällä ennen turva-autoa. Seurasin kisaa silmät kiinni, joten en tiedä Bottasin erosta taakse päin, mutta ilmeisesti hänen takanaan oli myös tehty stopit ja siksi Vale ei menettänyt sijoja tällä kertaa. Hamilton sen sijaan ei hyötynyt eikä kärsinyt kisan kärjessä.

Kaudella 2008 säännöt olivat aivan erilaiset, sillä turva-auton aikana varikkosuora laitettiin kiinni eli sieltä ei saanut poistua. Jos menit varikolle turva-auton aikana, niin jouduit odottelemaan muutaman kierroksen, mikä on tietenkin helvetin huono homma. Tällöin tuurilla ennen sc:tä stopin tehnyt kuljettaja sai edun, sillä hän sai edellä menevät kuljettajat kiinni sc:n aikana ja kun nämä kuljettajat lopulta tulivat varikolle, niin aiemmin pysähtynyt kuljettaja sai sen pysähdyksen verran eroa omaksi edukseen. Tähän se crashgate perustui.
 
Bottas on silti kakkoskuski ja sen tehtävä on toimia tulppana takana tulijoille.
Jos Bottas on ylivoimainen toki sen annetaan voittaa, koska se on tallin etu.

Mercedes ei halua kuskien tekevän samanlaisia riskejä / virheitä kuin mitä Ferrari tekee. Siksi siellä jäädytetään tilanne jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Jos ei tottele tallia, tulee Bottakselle äkkiä lähtö, yhdessä kisassa Bottas ajoi hiukan omin päin ja Toto oli tapauksesta hyvin hapan.

Voi hyvin olla että Bottaksen auto viritetään aika-ajoihin ylitehokkaaksi jotta hän saisi paalupaikan ja varmistaisi että pääsee blokkaamaan Ferraria.

Kyllä tallissa hienosäädetään taktiikkaa, ei se ole mitään salaliittoteoriaa.
Tämmöiset pienet ratkaisut helposti auttaa merkkimestaruuteen joka tallille tärkeä.

Mietityttää että Bottas oli aika vihainen autonsa kytkimen toimintaan. Vähän kuin olisi tiennyt tallin säätäneen jotain ja halusi asiaan selityksen.
Toki tuo on vain lehdistön korostamaa asiaa, enkä kuullut itse miten asiaan suhtautui.
 
Viimeksi muokattu:
Bottas on silti kakkoskuski ja sen tehtävä on toimia tulppana takana tulijoille.
Jos Bottas on ylivoimainen toki sen annetaan voittaa, koska se on tallin etu.

Mercedes ei halua kuskien tekevän samanlaisia riskejä / virheitä kuin mitä Ferrari tekee. Siksi siellä jäädytetään tilanne jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Jos ei tottele tallia, tulee Bottakselle äkkiä lähtö, yhdessä kisassa Bottas ajoi hiukan omin päin ja Toto oli tapauksesta hyvin hapan.

Voi hyvin olla että Bottaksen auto viritetään aika-ajoihin ylitehokkaaksi jotta hän saisi paalupaikan ja varmistaisi että pääsee blokkaamaan Ferraria.

Kyllä tallissa hienosäädetään taktiikkaa, ei se ole mitään salaliittoteoriaa.
Tämmöiset pienet ratkaisut helposti auttaa merkkimestaruuteen joka tallille tärkeä.

Mietityttää että Bottas oli aika vihainen autonsa kytkimen toimintaan. Vähän kuin olisi tiennyt tallin säätäneen jotain ja halusi asiaan selityksen.
Toki tuo on vain lehdistön korostamaa asiaa, enkä kuullut itse miten asiaan suhtautui.

Juurikin näin. Bottaksem auto on viritetty koneen kestäminen kannalta vaarallisen yli aika-ajoja varten
 
Verstappenkin on tainnu maksella oppirahansa, tänä vuonna on nähty kyllä todella rauhallinen ja tasainen suorittaja aiempiin kausiin verrattuna.
Jep ja asennekin muuttunut. Tykkään toistaiseksi.
Eikä ajanut. Hamilton ajoi Bakussa niinkuin pitää ajaa, eli koko ajan painostaen, jolloin virheen mahdollisuus tietysti kasvaa.
No toisaalta Baku on aivan erilainen kisa missä on helvetin pitkä suora mistä saa vetoa jopa ilman DRS.
Siellä on mahdollista seurata lähempänä ilman että tuhoaa renkat täysin. Barcelonassa kun seuraat tarpeeksi kauan nii tuhoat renkaat ja olet entistä huonommassa asemassa.
 
Bottas on silti kakkoskuski ja sen tehtävä on toimia tulppana takana tulijoille.
Jos Bottas on ylivoimainen toki sen annetaan voittaa, koska se on tallin etu.

Mercedes ei halua kuskien tekevän samanlaisia riskejä / virheitä kuin mitä Ferrari tekee. Siksi siellä jäädytetään tilanne jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Jos ei tottele tallia, tulee Bottakselle äkkiä lähtö, yhdessä kisassa Bottas ajoi hiukan omin päin ja Toto oli tapauksesta hyvin hapan.

Voi hyvin olla että Bottaksen auto viritetään aika-ajoihin ylitehokkaaksi jotta hän saisi paalupaikan ja varmistaisi että pääsee blokkaamaan Ferraria.

Kyllä tallissa hienosäädetään taktiikkaa, ei se ole mitään salaliittoteoriaa.
Tämmöiset pienet ratkaisut helposti auttaa merkkimestaruuteen joka tallille tärkeä.

Mietityttää että Bottas oli aika vihainen autonsa kytkimen toimintaan. Vähän kuin olisi tiennyt tallin säätäneen jotain ja halusi asiaan selityksen.
Toki tuo on vain lehdistön korostamaa asiaa, enkä kuullut itse miten asiaan suhtautui.

Juurikin näin. Bottaksem auto on viritetty koneen kestäminen kannalta vaarallisen yli aika-ajoja varten

Juu heittäkääs näihin samalla lähteitä. Hyvät naurut ainakin sai, jos ei muuta. :rofl:
 
Bottaksen pahin vihollinen on valkoiset viivat lähtösuoralla. :facepalm:
Taas ilmeisesti meni lähtö vituiksi viivojen takia. Kannattaa kysyä Hamiltonilta, miten niiden yli pääsee sutimatta.
 
Kyllähän tuo Mersun "tulosten jäädyttäminen" on oikeastaan ihan itsestäänselvää kun asiaa vähänkään miettii. Ei taida oikein edes olla kovin julkisessa spekulaatiossa tuo, vaikka ihmiset kyllä jaksaa jauhaa loputtomiin tallimääräyksistä. Se nyt vielä on ihan uskottavaa että Bottas jää Hamiltonista jälkeen, mutta sitten kun sattuu Boltterille hyvä startti ja Hamilton "ei vaan saa kiinni kun oli vähän haasteita saada autoa toimimaan" niin eihän näitä nyt toivottavasti porukka enää kovin kauaa usko. Eli kisat kestää nykyään sen 10 sekuntia ellei Ferrari ala yhtäkkiä osaavaksi talliksi (lol) :tup:
 
Onhan tuo ihan uskomattoman hieno kierros Valtterilta, tuolta se näyttää parhaimmillaan kun auto on täydellisessä balanssissa ja kuljettaja luottaa siihen sataprosenttisesti.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Mutta joo, ylitehokas auto ja mitä näitä oli :D
 
No Mercedes on kai kovin auto nykyään..ollu jo useamman vuoden..

Häkkinenkin voitti McLaren-Mersulla ne 2 mestaruutta, voi olla että Bottas tekee samoin? Taino voittaa ainaki yhen..
 
Luulen, että Mersulla on ovien takana käyty tarkkaan läpi ennen kisaa mitä kaverit saa lähdössä tehdä, siellä ei varmaankaan haluta mitään vuoden 2016 toisintoa. Hami ja Bottas ovat ehkä tehneet eräänlaisen herrasmies-sopimuksen jossa katsotaan kuka johtaakaan kisaa ensimmäisten mutkien jälkeen, saa ajella loppukisan sitten suhteellisen rauhassa edellä (eikös jotain tällaista Häkkinen ja Coulthard tehnyt aikoinaan?) ellei sitten jotain ongelmia satu tai loppuvaiheessa kisaa pääse yrittämään ohitusta jos paikka tulee. Bakussa pystyi pitkien suorien ansiosta roikkumaan hyvinkin lähellä kun Barcelonassa ei niinkään.

Kun tallin auto on näin ylivoimainen muihin verrattuna ja alkukausi vasta menossa, niin tällaisiin kikkailuihin on vielä varaa. Lähdöissähän nämä kisat on tähän mennessä ratkaistu. Saa nähdä miten käy kun kisat alkavat vähenemään ja jos Bottas vaan pysyy pisteissä hyvin Hamiltonin kannassa tai päinvastoin...
 
Aah, sinä oletkin joku f1 sisäpiiriläinen jolla on tarkat tiedot siitä miten lähellä milläkin radalla voi ajaa ja niin edelleen.
No hyvä että tuli selväksi niin ei tarvitse vaivautua esittämään omia maallikon näkemyksiä kun paikalla on kuitenkin asiantuntija.

Kyllähän se radan profiilista selviää ihan ulkopiiriläisillekin miten tuo seuraaminen on helpompaa/vaikeampaa eri radoilla. Barcelonassa pitkiä kaarteita, enemmän mutkaa vrt. suoria kuin Bakussa.
 
Mistähän se edes tulee että Hamilton ois joku huikea aika-ajaja, Kovalainenkin pisteli sitä turpaan välillä.
Ainahan voi tuijottaa pelkkiä tilastoja, mutta kyllä niiden tilastojenkin takana on jotakin.

Jotenkin tuntuu että tämä nykyinen suomenkielen selostaja on todella ammattitaidoton.

Ei ole faktat ja suhteet hallussa, myös monesti huutelee varmoina asioita mitkä on kaukana siitä.
Ei selostajan pitäis huudella omia olettamuksia faktoina kaikille.
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai ohittaminen on vaikeampaa tietyillä radoilla, mutta kyse oli siitä lähellä ajamisesta ja painostamisesta virheeseen.
8 sekunnin taka matkata se ei onnistu, mutta jos pitää eron esim. 3 sekunnin tasolla ja aika-ajoin hyökkää ja painostaa niin se altistaa virheeseen ja toisen ajorytmi häiriintyy.
Varsinkin nyt kun uusien aerodynaamisten sääntöjen takia takana ajaminen ei ole niin vaikeaa kuin ennen--> Kimi Räikkönen sanoo F1-sarjan sääntöuudistuksen toimivan: ”Mielestäni se on selvää”
Tämähän on usein onnistunut kinkulta ja vetteliltä, skumi oli erinomainen juuri tässä.
Vale vaan oli liian hidas epsanjassa tähän.

Edelleen kyse oli siitä, että Barcelonassa seuraaminen ja lähellä pysyminen on vaikeampaa kuin Bakussa. Kärjessä ajaminen on niin paljon helpompaa Barcelonan kaltaisella radalla, Valtteri sanoi että auto liukui kun ajoi noin 4s päässä Hamiltonista, uskon että Hamiltonilla olisi ollu ihan samoja ongelmia jos olisi ajanut kakkosena.

Lähtö tämän kisan ratkaisi. Monacossa paalu ja nappi lähtö, niin se on taas voitto suomalaiselle.
 
No kyllä itse uskon sitä kaveria, joka sitä perässä olevaa autoa ajaa, samanlaiset autot niin ei se lähellä ajaminen helppoa ole.
 
Uskon Kimiä, mutta eikö se ollut eri rata missä Kimi tuosta sanoi?

Hamilton taas sanoi joku aika sitten, että uusilla säännöillä ei ole hänen mukaansa eroa entiseen toisen auton seuraamisessa.

Ei se Hamiltonin vauhti nyt mitään selkeästi nopeampaa ollut, ekalla stintillä toki oli paremmassa vauhdissa.
 
Seuraaminen varmasti helpompaa onkin, mutta siinä tuhoaa äkkiä renkaansa. Valtteri ei kuitenkaan Hamiltonista ohi pääse jos autot ovat samassa kunnossa, joten turha jäädä roikkumaan siihen ihan taakse. Mutta olihan Hamiltonilla kovempi kisavauhti, Valtterilla olisi ollu voitossa tekemistä hyvälläkin lähdöllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 535
Viestejä
5 040 869
Jäsenet
80 697
Uusin jäsen
ojjjjj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom