- Liittynyt
- 20.07.2019
- Viestejä
- 2 983
Olet oikeassa, että valtion korona-kustannusten laskeminen on monimutkainen operaatio. Esimerkiksi kuinka suuri osa perheistä olisi ilman koronan aiheuttamaa työttömyyttä ostanut uuden auton (=paljonko valtio menetti autoveroa?).Työttömyyden lisäksi toki tulot laskee, eli arvonlisä-, pääomatulo-, auto/bensa- ja yritysten tuloverot alaspäin. Sitten talous oli jo ennestään alijäämäinen ja kolmanneksi juoksevat menot on kasvaneet. Tilanne voi tosiaan parantua, jos korona ei enää palaa haittaamaan taloutta, mutta useimmiten kyllä nämä arviot on olleet optimistisella puolella talouden alamäissä.
Itsekään en tosiaan ole täysin elvytystä vastaan, mutta kilpailukykynsä menettäneessä ja vanhenevassa taloudessa sellaisen ottaminen syömävelaksi tuntuu aivan absurdille. IMO: menot pitäisi ensin korjata kestävälle tasolle ja sitten elvyttää sen päälle tulevaisuudessa tuottaviin kohteisiin. Ihan oma valinta köyhtymisen ja vaurastumisen välillä tuossa vaan tehdään. Jos ottaa lainaa ja käyttää sen hienoihin vaatteisiin, tai käyttää saman lainan sijoitusasuntoon niin siinä on vissi ero, vaikka velkamäärä olisi sama.
Jos jonkin yksittäisen elvytystempun kuitenkin nyt tekisin, niin se olisi työnantajan sivukulujen poistaminen, eli sama mitä Trump on ajanut. Sillä parannettaisiin Suomalaisten firmojen kykyä ja halua palauttaa työpaikkoja Suomeen, kun talous käynnistyy uudelleen. Työllistämistä ei kannattaisi muutenkaan verottaa, vaan kerätä se sama summa jostain muualta (Helppoa toki ei).
EU:n elvytykseen liittyen en ole itse asiassa lainkaan kateellinen noille Portugalilaisille, missä heidän nimissään otetaan velkaa tuohon vetyprojektiin. Ja näin vaikka pidän vetyteknologiaa erittäin kiinnostavana asiana. Pelkään vaan, että siellä on hirveät lobbaukset olleet takana hyötyvien tahojen toimesta ja se raha virtaa lopulta sitä teknologiaa omaaviin maihin kuten Ranskaan ja joku Portugalilainen poliitikko saa hirveät palkkiot. Lisäksi tuollainen projekti uuteen tekniikkaan on iso riski ja voi epäonnistua pahoin. Onnistuakin se tietysti voi, mutta en minä veronmaksajana haluaisi kantaa sitä riskiä - se on sijoittajien homma. Yksityistä rahaa on virrannut viime aikoina ihan valtavasti vetyyn - en usko millään, että pakko Portugalin hallituksen lähteä leikkimään asiantuntijaa sinne, kunhan järkkäisi luvat kuntoon. Toivottavasti Suomessa Fortum saa tehdä vastaavat linjaukset itse, eikä Ohisalo/Mikkonen mene ohjaamaan miten kuule investoidaan 16 miljardia
Saksan taas on jo korkea aikakin laittaa vähän rahaa liikkeelle, kun ovat eläneet suhteessa muihin niin tiukalla talouskurilla - tuo tasaa koko euroalueen tilannetta, jos Saksan velkataso lähentyy keskiarvoa.
Raakalaskelmani tarkoitus oli heittää keskusteluun 50 senttinen ja kyseenalaistaa, mihin Suomen valtio oikeasti aikoo hassata 20 miljardia euroa tämän vuoden aikana. Summa tuntuu olevan pahasti yläkantissa, jos kerran mitään oikeita taloutta elvyttäviä toimenpiteitä ei nähdä. Jos on aikaa, niin pitää ajatuksella lukea läpi @Jan11 linkki hallituksen tekemään lisätalousarvioon.
Olen samaa mieltä siitä, että työllistämisen sivukulujen karsiminen olisi yksi parhaista tavoista elvyttää ja parantaa pitkäjänteisesti Suomen julkista taloutta. Työn hinta Suomessa on liian kallis, minkä seurauksena varsinkin teollisuuden suorittavaa työtä valuu jatkuvasti Viroon, Puolaan ja muihin Itä-Euroopan maihin. Kiinaan on jo suureksi osaksi siirtynyt se teollisuus, joka oli sinne järkevää siirtää.
Lisäksi Suomen pitäisi investoida sellaiseen tuotekehitykseen ja teollisuuteen, joka tuo varmistaa työpaikat Suomessa ja tuo niitä lisää tänne. Tämä on niin laaja ja monimutkainen alue, että sille pitäisi olla oma keskustelunsa. En halua tässä threadissa mennä tähän.
Jotta tuota Portugalin kuviota voisi paremmin kommentoida, pitäisi selvittää kuinka suuri osa vety-projektin rahasta tulee alkuaan EU:lta ja kuinka paljon Portugalin valtio itse rahoittaa tuota. Joka tapauksessa sijoittaminen vetoteknologian kaltaiseen kehittämiseen yhdessä yritysten kanssa on ainakin järkevämpää kuin investointi sekalaiseen julkisen sektorin hörhöilyyn, josta ei jää kuin papereita pöytälaatikkoon ja pysyvästi kasvaneita kuluja. Väärinkäytösten mahdollisuus on toki suuri, kun on suuret summat kyseessä.