• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Itse suhtaudun skeptisesti Maliseen erityisesti sen vuoksi, että hän on puhunut pitkään EU:n tulevasta pankkikriisistä, mutta omaan korvaan selitykset siitä miksi siihen mennään ei ole riittävän vakuuttavia. Olen valmis muuttamaan mielipiteeni, jos hän avaa syyt selkokielellä ja yksityiskohtaisesti. Siitä huolimatta tervetullut taho tähän kotimaiseen skeneen. Aina on tervettä, että talouselämässä pyörii äänessä myös "karhuja".
Talouskriisien etenemisen ennustaminen on varsin haastavaa. Oikeaan osuakseen pitäisi pystyä näkemään, millaisen keinovalikoiman poliitikot ja heihin vaikuttavat taustavoimat valitsevat kriisin hoitamiseen.

Kun Kreikan vakavista talousongelmista alettiin puhua 2009, moni veikkasi Espanjan ja Italian seuraavan muutaman vuoden päästä perässä. Harva osasi aavistaa, että EKP määrittää ohjauskoron 1 prosenttiin ja ramppaa siitä muutamassa vuodessa jopa alle nollan. Tällä vajaat 11 vuotta kestäneellä elvytyksellä saatiin ostettua lisäaikaa, mutta lopulta Italia ajautui kuitenkin luottokelvottomaksi.
Nykyinen taloustilanne tosin niin EU:n kuin USA:n ja Kiinankin osalta on niin eriskummallinen, ettei tarvitse edes mennä Malisen/Peter Schiffin kaltaisten henkilöiden juttuihin, vaan ihan yleensä maltillisetkin tahot on esittäneet huolestuneita kommentteja kuten aiemmin mainitsemani Vihriälä. Vihriälän seuraava toteamus on ihan aiheellinen tällekin foorumille:
"Vihriälää selvästi vaivaa se, että Suomessa on vaikea käydä järkevää kriittistä EU-keskustelua. Kaikkea kritiikkiä pidetään helposti EU-vastaisena. Toisaalta EU-ratkaisujen ongelmia käytetään kevyesti tukemaan täysin epärealistista ajatusta siitä, että Suomi pärjäisi omillaan.
”Suomessa kuten muuallakin Euroopassa tarvitaan avointa keskustelua siitä, miten unionia haluamme kehittää.”"

IMO: tälläkin foorumilla keskustelu EU:sta on jakautunut kannattajiin tai vastustajiin(Populistit). Eikö voisi keskustella myös jostain siltä väliltä ja siitä miten EU voisi kehittyä siihen suuntaan, että se houkuttelisi yhä useampaa ihmistä ja valtiota sen suuntaan?
Vihriälä on täysin oikeassa todetessaan, ettei EU:sta kyetä käymään kriittistä keskustelua. Suomen politiikassa ja mediassa vallitsee nykyään yhden totuuden konsensus monissa asioissa, ei pelkästään EU:ssa: jos olet eri mieltä, olet Persu tai muuten ei-toivottava henkilö. Allekirjoittaneelle tämä edustaa vakavaa henkistä alennustilaa, koska mielestäni kaikista poliittisista ja yhteiskunnallisista asioista pitäisi pystyä avoimesti keskustelemaan.

Kuten tuolla toisessa threadissa totesin, Suomi on siirtynyt demokratiasta jonkinasteiseen totalitarismiin, jossa julkisia puheenvuoroja jaetaan vain niille jotka ovat asiasta oikeaa mieltä.

Keskustelijoiden jakaminen EU:n kannattajiin ja vastustajiin on hieman tulkinnanvaraista. Olenko itse puhdas vastustaja, jos kritisoin nykymuotoista EU:ta ja kannatan Suomen välitöntä euro-eroa, mutta kuitenkin pidän Suomen kuulumista EU:hin välttämättömänä pahana?

Keskustelu EU:n linjan kehittämisestä houkuttelevaan suuntaan tuntuu aika teoreettiselta, koska moniin vuosiin EU:n toiminnassa ei ole pystynyt näkemään mitään sellaista liikettä, joka palvelisi Suomen etua. Jotakuinkin kaikki muutokset ovat olleet meille negatiivia muutoksia.
 
Viimeksi muokattu:
Suuri määrä EU:n korona-avustuksista saattaa valua rikollisten taskuihin. Europolissa johtotehtävissä työskentelevä Jari Liukku arvioi MTV Uutisille, että seuraavat vuodet tulevat olemaan niin Euroopan Unionin kuin järjestäytyneen rikollisuudenkin kannalta poikkeuksellisia.
Eurooppa-neuvosto päätti viime kuussa, että EU:n jäsenmaille jaetaan tulevina vuosina kaikkiaan 750 miljardin euron korona-avustukset kriisistä toipumiseen. Päätöksen myötä EU:n pitkän aikavälin, eli seuraavien seitsemän vuoden budjetti paisui lähes kaksinkertaiseksi edelliseen verrattuna.
"Mafia ei katso sivusta"
Italian mafian vastainen tutkimusvirasto DIA kommentoi päätöstä tuoreeltaan ja ilmaisi huolensa varojen päätymisestä rikollisten taskuihin.



– Miljardeja euroja virtaa Eurooppaan ja Italiaan, eikä mafia vain katso sivusta. Se tulee sukeltamaan rahamereen, DIA:n johtaja Giuseppe Governale arvioi.
Huoli ei ole tuulesta temmattu, sillä esimerkiksi viimeksi tammikuussa Italian poliisi kertoi paljastaneensa massiivisen huijauksen, jossa rikollisten epäillään vieneen melkein kymmenen miljoonaa euroa sisilialaisille maanviljelijöille tarkoitettuja tukirahoja vuoden 2013 jälkeen. Tapauksen tiimoilta otettiin kiinni lähes sata ihmistä.
Joukossa olivat muun muassa kahden mafiaperheen johtajat.
Lue myös: Mafian epäillään huijanneen miljoonien arvosta EU-tukia Sisiliassa
"Poikkeuksellisia mahdollisuuksia" rikollisille
EU-rahoihin kohdistuva uhka on pantu merkille myös Euroopan poliisivirastossa. Europolin järjestäytyneen ja vakavan rikollisuuden torjuntaosaston päällikön, Jari Liukun mukaan riski ei rajaudu ainoastaan Italiaan.
– Italian mafia on syyllistynyt muissakin EU-maissa tämän tyyppisiin rikoksiin, joissa kohteena ovat olleet EU:n erityyppiset avustukset, hän sanoo.
Liukku uskoo italialaistutkijoiden tavoin, että tuleville vuosille luvattu suuri koronatukipaketti tarjoilee järjestäytyneelle rikollisuudelle "poikkeuksellisia mahdollisuuksia".
– Tietysti riski on merkittävä, kun käytössä olevien varojen määrä kasvaa merkittävästi. Silloin rikoksentekoriskikin kasvaa.
– Kyllä seuraavat seitsemän vuotta antavat rikollisille poikkeukselliset mahdollisuudet hyödyntää näitä sinänsä tarpeellisiin tarkoituksiin suunniteltuja budjettivaroja.
Paljon piiloon jäävää rikollisuutta



Vuosille 2021–2027 sovittu EU-budjetti on koronatukiaisineen poikkeuksellisen massiivinen: kaikkiaan 1824 miljardia euroa. Summa on lähes kaksi kertaa suurempi kuin vuonna 2013 sovittu edellinen pitkän aikavälin budjetti.
Vaikka rikollisille päätyvien rahojen osuus on pieni koko EU:n budjettiin suhteutettuna, konkreettiset rahasummat paisuvat silti valtaisiksi.
– EU-parlamentin teettämän tutkimuksen perusteella vuonna 2017 EU:n käyttämä budjetti oli 137 miljardia euroa, ja siitä noin 470 miljoonaa meni petoksiin. Eli noin 0,33 prosenttia, Liukku sanoo ja täsmentää, että kyse on vain tietoon tulleesta rikollisuudesta.
– Tämän tyyppisissä rikoksissa on hyvin suuri osa piiloon jäävää rikollisuutta, jota ei pystytä selvittämään, hän jatkaa.
Lue myös: Vakava varoitus: Mafia kärkkyy jo EU:n koronamiljardeja – tällaisia suunnitelmia rikolliset hierovat rahojen nappaamiseksi
"Vain mielikuvitus on rajana"
Miten EU-avustukset sitten päätyvät vääriin käsiin?
Liukun mukaan "vain mielikuvitus on rajana", kun järjestäytynyt rikollisuus punoo juonia yksityishenkilöiden, yritysten ja viranomaisten kustannuksella. Tyypillisesti turvaudutaan petoksiin, kirjanpitorikoksiin ja korruptioon, mutta keinovalikoima elää tarpeen mukaan.
– Se riippuu pitkälti siitä, millaisia rahoitusvälineitä kehitetään EU:n tasolla ja kansallisella tasolla, että minkä tyyppisiin toimenpiteitä niitä varoja kohdennetaan. Sitä mukaa rikollisryhmät mukauttavat toimintaansa.



Esimerkkinä ryhmittymien mukautumiskyvystä Liukku mainitsee koronakriisin. Kun pandemia iski, järjestäytynyt rikollisuus löysi keinoja hyötyä tilanteesta lähes välittömästi.
– Hyvin nopeasti syntyi palveluita, jotka liittyivät erilaisten suojavälineiden, testaustarvikkeiden, lääkkeiden ja rokotteiden kauppaan. Siellä asianomistajina olivat yksityiset henkilöt, yritykset ja myös viranomaiset.
– Vain muutamassa päivässä tai viikossa rikollisryhmät mukauttivat toimintaansa uuteen tilanteeseen.
Ratkaisut haettava valtiotasolla
Liukulla ei ole kaikenkattavaa ratkaisua siihen, miten EU-rahojen valuminen vääriin taskuihin voitaisiin estää. Hänen mukaansa vastuu on jäsenmailla itsellään, sillä myös tukirahat kanavoidaan lähtökohtaisesti niiden kautta.
– Pääpaino on luonnollisesti kansallisilla viranomaisilla, niiden uhka- ja riskiarvioilla ja toimenpiteillä.
– Menetelmät, jotka jäsenvaltioilla on käytössä, kun arvioidaan rikollisen toiminnan riskejä ja siihen liittyviä torjuntatoimia, muodostuvat keskeisiksi.
Suomi on arvioinut saavansa tulevasta seitsenvuotisesta EU-budjetista 11,1 miljardia euroa ja maksavansa 16,7 miljardia euroa. EU:n koronaelpymispaketista Suomi on arvioinut saavansa 3,2 miljardia euroa vuosina 2021–2023 ja maksavansa paketista 6,6 miljardia vuosina 2021–2058.

Suomen tilanne historiallisen avustuspaketin suhteen on siis se, että Suomi maksaa siitä enemmän kuin se tulee saamaan.

 
Suuri määrä EU:n korona-avustuksista saattaa valua rikollisten taskuihin. Europolissa johtotehtävissä työskentelevä Jari Liukku arvioi MTV Uutisille, että seuraavat vuodet tulevat olemaan niin Euroopan Unionin kuin järjestäytyneen rikollisuudenkin kannalta poikkeuksellisia.
Eurooppa-neuvosto päätti viime kuussa, että EU:n jäsenmaille jaetaan tulevina vuosina kaikkiaan 750 miljardin euron korona-avustukset kriisistä toipumiseen. Päätöksen myötä EU:n pitkän aikavälin, eli seuraavien seitsemän vuoden budjetti paisui lähes kaksinkertaiseksi edelliseen verrattuna.
"Mafia ei katso sivusta"
Italian mafian vastainen tutkimusvirasto DIA kommentoi päätöstä tuoreeltaan ja ilmaisi huolensa varojen päätymisestä rikollisten taskuihin.



– Miljardeja euroja virtaa Eurooppaan ja Italiaan, eikä mafia vain katso sivusta. Se tulee sukeltamaan rahamereen, DIA:n johtaja Giuseppe Governale arvioi.
Huoli ei ole tuulesta temmattu, sillä esimerkiksi viimeksi tammikuussa Italian poliisi kertoi paljastaneensa massiivisen huijauksen, jossa rikollisten epäillään vieneen melkein kymmenen miljoonaa euroa sisilialaisille maanviljelijöille tarkoitettuja tukirahoja vuoden 2013 jälkeen. Tapauksen tiimoilta otettiin kiinni lähes sata ihmistä.
Joukossa olivat muun muassa kahden mafiaperheen johtajat.
Lue myös: Mafian epäillään huijanneen miljoonien arvosta EU-tukia Sisiliassa
"Poikkeuksellisia mahdollisuuksia" rikollisille
EU-rahoihin kohdistuva uhka on pantu merkille myös Euroopan poliisivirastossa. Europolin järjestäytyneen ja vakavan rikollisuuden torjuntaosaston päällikön, Jari Liukun mukaan riski ei rajaudu ainoastaan Italiaan.
– Italian mafia on syyllistynyt muissakin EU-maissa tämän tyyppisiin rikoksiin, joissa kohteena ovat olleet EU:n erityyppiset avustukset, hän sanoo.
Liukku uskoo italialaistutkijoiden tavoin, että tuleville vuosille luvattu suuri koronatukipaketti tarjoilee järjestäytyneelle rikollisuudelle "poikkeuksellisia mahdollisuuksia".
– Tietysti riski on merkittävä, kun käytössä olevien varojen määrä kasvaa merkittävästi. Silloin rikoksentekoriskikin kasvaa.
– Kyllä seuraavat seitsemän vuotta antavat rikollisille poikkeukselliset mahdollisuudet hyödyntää näitä sinänsä tarpeellisiin tarkoituksiin suunniteltuja budjettivaroja.
Paljon piiloon jäävää rikollisuutta



Vuosille 2021–2027 sovittu EU-budjetti on koronatukiaisineen poikkeuksellisen massiivinen: kaikkiaan 1824 miljardia euroa. Summa on lähes kaksi kertaa suurempi kuin vuonna 2013 sovittu edellinen pitkän aikavälin budjetti.
Vaikka rikollisille päätyvien rahojen osuus on pieni koko EU:n budjettiin suhteutettuna, konkreettiset rahasummat paisuvat silti valtaisiksi.
– EU-parlamentin teettämän tutkimuksen perusteella vuonna 2017 EU:n käyttämä budjetti oli 137 miljardia euroa, ja siitä noin 470 miljoonaa meni petoksiin. Eli noin 0,33 prosenttia, Liukku sanoo ja täsmentää, että kyse on vain tietoon tulleesta rikollisuudesta.
– Tämän tyyppisissä rikoksissa on hyvin suuri osa piiloon jäävää rikollisuutta, jota ei pystytä selvittämään, hän jatkaa.
Lue myös: Vakava varoitus: Mafia kärkkyy jo EU:n koronamiljardeja – tällaisia suunnitelmia rikolliset hierovat rahojen nappaamiseksi
"Vain mielikuvitus on rajana"
Miten EU-avustukset sitten päätyvät vääriin käsiin?
Liukun mukaan "vain mielikuvitus on rajana", kun järjestäytynyt rikollisuus punoo juonia yksityishenkilöiden, yritysten ja viranomaisten kustannuksella. Tyypillisesti turvaudutaan petoksiin, kirjanpitorikoksiin ja korruptioon, mutta keinovalikoima elää tarpeen mukaan.
– Se riippuu pitkälti siitä, millaisia rahoitusvälineitä kehitetään EU:n tasolla ja kansallisella tasolla, että minkä tyyppisiin toimenpiteitä niitä varoja kohdennetaan. Sitä mukaa rikollisryhmät mukauttavat toimintaansa.



Esimerkkinä ryhmittymien mukautumiskyvystä Liukku mainitsee koronakriisin. Kun pandemia iski, järjestäytynyt rikollisuus löysi keinoja hyötyä tilanteesta lähes välittömästi.
– Hyvin nopeasti syntyi palveluita, jotka liittyivät erilaisten suojavälineiden, testaustarvikkeiden, lääkkeiden ja rokotteiden kauppaan. Siellä asianomistajina olivat yksityiset henkilöt, yritykset ja myös viranomaiset.
– Vain muutamassa päivässä tai viikossa rikollisryhmät mukauttivat toimintaansa uuteen tilanteeseen.
Ratkaisut haettava valtiotasolla
Liukulla ei ole kaikenkattavaa ratkaisua siihen, miten EU-rahojen valuminen vääriin taskuihin voitaisiin estää. Hänen mukaansa vastuu on jäsenmailla itsellään, sillä myös tukirahat kanavoidaan lähtökohtaisesti niiden kautta.
– Pääpaino on luonnollisesti kansallisilla viranomaisilla, niiden uhka- ja riskiarvioilla ja toimenpiteillä.
– Menetelmät, jotka jäsenvaltioilla on käytössä, kun arvioidaan rikollisen toiminnan riskejä ja siihen liittyviä torjuntatoimia, muodostuvat keskeisiksi.
Suomi on arvioinut saavansa tulevasta seitsenvuotisesta EU-budjetista 11,1 miljardia euroa ja maksavansa 16,7 miljardia euroa. EU:n koronaelpymispaketista Suomi on arvioinut saavansa 3,2 miljardia euroa vuosina 2021–2023 ja maksavansa paketista 6,6 miljardia vuosina 2021–2058.

Suomen tilanne historiallisen avustuspaketin suhteen on siis se, että Suomi maksaa siitä enemmän kuin se tulee saamaan.

Elvytysrahojen valumisesta Italian mafian taskuun varoiteltiin ennen elvytyspaketin syntymistä, mutta varoitukset kaikuivat kuuroille korville. Skenaarion toteutuminen on enemmän kuin todennäköistä, sillä mafian omistuksessa on lailliselta näyttäviä yrityksiä. Muistaakseni esimerkiksi melkoinen osa Italian jätehuoltobisneksestä on mafian omistamien firmojen hallussa.

Italia julkisti uuden 25 miljardin euron tukiohjelman. Etelä-Italiassa aiotaan toteuttaa verokevennyksiä, jotka tarkentunee myöhemmin. Taloudellista hätäapua tarvitseville perheille annetaan rahaa 400-800 euroa kuukaudessa. Yritykset saavat helpotuksia eläkemaksuista. Pienemmille yrityksille luvataan luotonannon höllentymistä.

Kun Etelä-Italiaan suunnitellaan verokevennyksiä, niin Suomessa suunnitellaan (tietysti) verojen korotuksia. Veronmaksajien keskusliiton mukaan palkansaajien verotus saattaa kiristyä vuonna 2021 0,4-0,6 prosenttiyksikköä, jolla on tarkoitus kerätä valtiolle noin puolen miljardin euron verotulot. Työttömyysvakuutusmaksu voi kasvaa 0,75 prosenttiyksikköä.


 
Keskisarja kirjoittaa hyvin historian tapahtumista. Itse näen suuriakin yhtymäkohtia nykyajan menoon, niin kuin varmasti näkee Keskisarjakin.


"Esim. nuijasodan ja Laurin hallavuoden jälkeiseen elvytykseen ei tippunut Tukholmasta penninkiäkään. Raha, elävä voima ja tarvikkeet valuivat aina Saksan, Baltian ja Skoonen arvokkaammille tantereille. Palautuksina tihkui Suomeen aatelin sotasaalista ja verovapauksia. Rahvas nöyrtyi brutto- ja nettomaksajan kohtaloonsa. "
 
Keskisarja kirjoittaa hyvin historian tapahtumista. Itse näen suuriakin yhtymäkohtia nykyajan menoon, niin kuin varmasti näkee Keskisarjakin.


"Esim. nuijasodan ja Laurin hallavuoden jälkeiseen elvytykseen ei tippunut Tukholmasta penninkiäkään. Raha, elävä voima ja tarvikkeet valuivat aina Saksan, Baltian ja Skoonen arvokkaammille tantereille. Palautuksina tihkui Suomeen aatelin sotasaalista ja verovapauksia. Rahvas nöyrtyi brutto- ja nettomaksajan kohtaloonsa. "
Me todistamme parhaillaan historian toisintoa noista 400 vuotta vanhoista tapahtumista. 1500-ja 1600-luvuilla Suomessa elettiin aivan täysin kädestä suuhun. Ruotsi ei kehittänyt tätä maata oikeastaan mitenkään muuten kuin rakentamalla asumuksia ja linnoja maata valvomaan tuleville aatelisille. Myös kirkkoja rakenneltiin, olihan uskonto oli yksi hallintavälineistä. Suomi kelpasi Ruotsille raaka-ainelähteeksi, sotilaiden ja hevosten kasvattamoksi. Muuta roolia meillä ei ollut.

EU:ssa olemme samassa jamassa ja sen huomaa monistakin merkeistä. Me kelpaamme maksumiehiksi kaikenlaisiin epämääräisiin järjestelyihin, mutta me emme itse saa koskaan mitään apua EU:lta. Emme yhtään mitään. Suomen talous on mennyt alamäkeen vuodesta 2008 lähtien, mutta EU:ta ei kiinnosta. Me olemme raaka-ainevarasto, ongelmajätteen loppusijoitusmaa ja eksoottinen Lapin matkailukohde.

Suomen poliittiset puolueet, Demarit, Kokoomus, Keskusta, Vihreät, Vasemmistoliitto ja RKP, edustavat samanlaista aatelistoa kuin Ruotsin aateliset 400 vuotta sitten. Kuten olen kirjoittanut, suurehko osa EU:lta Suomeen takaisin valuvista rahoista menee puuhastelurahaksi mm. erilaisille järjestöille, joiden työntekijät on valittu puoluekirjoilla. Eli aatelisille maksetaan siitä, että Suomi pidetään hallinnassa ja valvonnassa.
 
Italia vaatii EU:n SURE työllisyysrahastolta 28,5 miljardin euron apua koronasta seuranneen työttömyyden hoitamiseen.

SURE on siis rahasto, josta voidaan maksaa työttömyys-ja lomautusavustuksia. Kuten viestissä #41 kirjoitin, Suomi sitoutui maksamaan tähän kassaan 430 + 1300 miljoonaa euroa, eli yhteensä 1,730 miljardia euroa. Tämä valtava rahasumma ei ole osa elvytysrahastoa vaan aivan oma juttunsa.

Suomi maksaa, mutta ei itse saa euroakaan tuosta työttömyysrahastosta, koska me maksamme itse omat työttömyysmenomme. Italia ja muutamat muut maat maksattaa työttömyyskustannuksensa muilla.

 
Sami Miettinen keskustelee taas Tuomas Malisen kanssa elvytyspaketista ja liittovaltiokehityksestä. Jos aihe kiinnostaa niin suosittelen katsomaan, koska mielestäni yksi parhaista keskusteluista.

Malinen ruotii kovin sanoin suomalaisia poliitikkoja, jotka ovat viemässä suomalaisia salaa takaoven kautta fiskaaliunioniin, jossa maksaisimme pysyvästi tulonsiirtoja Italian kaltaisille maille. Suomen media on alentunut puolustelemaan tätä kehitystä. Esimerkiksi Hesarin toimittaja todetessaan elvytyspaketista: "eihän kyse ole kuin 5% meidän bruttokansantuotteesta". Puolustelut ovat nyt tällä tasolla, koska pakettia ei voi millään järkiargumenteilla edes puolustella.

Julkinen keskustelu on mennyt aivan puhtaaksi valehteluksi ja kansalaisten aliarvioimiseksi. Mitään todellista oikeaa keskustelua tästä kehityksestä ei haluta käydä, koska tulossa olevat askeleet ovat suomalaisille kestämättömiä. Vesa Vihreälähän esitti huolenaiheensa, että EU:sta ei Suomessa käydä mitään kriittistä keskustelua (kommentti #768).

Malinen sanoo, että kaikki ne "huippuasiantuntijat", joiden mukaan elvytyspaketti ei riko EU:n perussopimuksia, pitäisi käydä ainakin taloustieteen perusoppimäärä läpi ennen kuin alkaa kommentoimaan mitään. On hyvin vaikea ymmärtää asiantuntijoita, joiden mielestä perussopimuksia ei olisi rikottu. EU:n perussopimuksen artikla 310 sanoo selvästi, että EU:n budjetin on oltava tasapainossa. Nyt sitten luodaan rakenteellinen alijäämä siten, että EU ottaa rahoitusmarkkinoilta velkaa, jonka jäsenmaat takaavat (ja myös maksavat myöhemmin takaisin). Rahoitusmarkkinoilta lainattu raha siirretään valtioiden budjetteihin, eli esimerkiksi Italia saa budjettiinsa rahaa, jonka takaisinmaksamisesta mm. Suomi ottaa vastuun. Tämä taas on täysin vastoin EU:n perussopimusten artiklaa 125.

 
Sari Essayah ja toimittaja Matti Virtanen on #puheenaiheen haastattelussa.

Essayah on Suomen talouspolitiikassa edustanut järjen ääntä korona-kriitin aikana. Hänen mielestään elvytysrahastolla ei vastata koronan aiheuttamiin talousongelmiin vaan sillä lääkitään tiettyjen maiden pidemmän ajan huonoa taloudenpitoa. EU:sta on paketin seurauksena muodostumassa tulonsiirtounioni ja myös todennäköisesti pian myös verotusunioni.

Essayahin mielestä EU:n perussopimukset on nyt venytetty äärimmilleen. Suomi ei ole liittynyt sellaiseen EU:hin, mikä EU tänä päivänä on. Tapahtuneista suurista muutoksista ei ole järjestetty Suomessa oikeastaan minkäänlaista kansalaiskeskustelua. Essayahin mielestä perussopimukset tulisi nyt kirjoittaa uudestaan ja sen jälkeen järjestää kansanäänestys, jossa suomalaiset saisivat itse päättää haluammeko me olla mukana tällaisessa unionissa.

Italia on laskemassa eläkeikää 67 vuodesta 62 vuoteen niillä, joilla on riittävän pitkä työura takana. Muutos maksaa Italialle 22 miljardia euroa (varmaankin vuositasolla). Essayahin mukaan nyt on kiva tehdä tämä muutos, koska pohjoisten veronmaksajien rahat tulevat tätä muutosta avittamaan. Samaan aikaan EKP häärii taustalla sekundäärimarkkinoilla ja löysällä rahapolitiikalla avittaa valtioita, joiden taloustilanne on kehno.

On hyvin todennäköistä, että elvytyspaketista saatu rahoitus ei päädy sinne minne pitäisi. EU:lla on ollut jatkuvasti ongelmia seurata antamansa rahoituksen päätymistä kohteeseensa. Essayah kertoo esimerkin, jossa EU antoi rahoitusta Unkarin ja Romanian romanien asuinolosuhteiden ja koulutuksen parantamiseen. Rahoituksesta valtaosa valui ihan muualle, eikä esimerkiksi viemäriverkostojen rakentamiseen romanikyliin. Virtanen puhuu suoraan EU-korruptiosta, jossa rahojen valumista vääriin käsiin on katsottu läpi sormien vuosikymmeniä.

Essayah ei tahdo mitenkään ymmärtää Marinin hallituksen neuvottelutaktiikkaa elvytyspakettikeskusteluissa. Kun muut nettomaksajamaat, esimerkiksi Hollanti, paaluttivat lähes jokaisesta kansanedustajasta lähtien vaativansa ehdottomasti jäsenmaksualennuksia, määritti Suomen hallitus tärkeäksi tavoitteekseen "neuvottelusovun aikaansaamisen"(????). Allekirjoittaneen mielestä voisi kysyä Halla-ahon sanoin: edustaako Marinin hallitus Suomea Brysselissä vai edustaako se Brysseliä Suomessa?

 
Nordnet Suomen #rahapod keskustelee elvytysvälineestä.

Kuten täällä on jo keskusteltu, niin EU:n elvytyspakettiin yksityisiltä markkinoilta ottama 750 miljardin euron velka on yhteisvastuullista. Jos esimerkiksi Italia, Espanja ja/tai Ranska eivät maksa maksuavaimen suuruista osuuttaan, niin muut maksavat niiden edestä.

Koska Suomen perustuslaki määrää, ettei hallitus voi sitoutua mihinkään sopimukseen joka vaarantaa suomalaisten taloudelliset ja sosiaaliset oikeudet, joutui Marinin hallitus neuvottelemaan elvytyspakettiin klausaalin, joka rajoittaa Suomen vastuita paketissa. Mediassa on toisteltu, että Marinin ansiosta sopimukseen tuli selkeä tarkkarajaisuus. Silmiin ei ole kuitenkaan sattunut, että mitä se tarkkarajaisuus on.

Rahapodin keskustelussa paljastui, mitä tarkkarajaisuus tarkoittaa. Marin on neuvotellut sopimuksen siten, että Suomi voi maksaa enintään 2,8 miljardia euroa vuodessa elvytyspaketin rahoittajille. Tämä on valtava vuosittainen summa ja se voi realisoitua vuoteen 2058 mennessä esimerkiksi Italia ja Ranska jättäytyy ulos eurosta. Worst case skenaariossa tämä tapahtuisi ennen vuotta 2028, jolloin Suomi maksaa kaikkiaan 84 miljardia vuoteen 2058 mennessä.

Miksi tällaisista valtavista sitoumuksista ei julkisesti keskustella.

 
Tamperelaisen pääkirjoituksessa Aarne Raevaara tarjoilee kovaa kieltä Sanna Marinista.

Tampereen velkaantuneisuus nousi Sanna Marinin (sd.) valtuuston puheenjohtajakaudella ennätysnopeudella. Nyt Marin on siirtämässä tämän taktiikan valtakunnan tasolle.

Pääkirjoitus kirjoittaa asioista, joista on aiemmin keskusteltu tässä threadissa. Merkille pantavaa on, että myös tässä kirjoituksessa mainitaan Suomen vuosittainen 2,8 miljardin euron vastuu muiden maiden takaisinmaksun laiminlyönneistä.

Suora lainaus pääkirjoituksen lopusta: "Marinin neuvottelema elvytysrahasto tarkoittaa niin huomattavaa muutosta EU:n rakenteissa sekä Suomen vastuissa, että myös maksajille pitää antaa mahdollisuus esittää oma käsitys asiaan. Perusteellisen kansalaiskeskustelun jälkeen on asiasta järjestettävä kansanäänestys.". Tähän ei ole juuri lisättävää.

 
Malinen on ennustanut talousromahdusta "pian" ties kuinka kauan - joskushan sitä on väkisin oikeassa noin.
Tiedän että tämä on aika myöhäinen vastaus, mutta malinen on ennustanut jo pitempään talousromahdusta, kyllä, mutta jos keskuspankki pumppaa lisää ja lisää rahaa markkinoille ja tukee heikkoja yrityksiä ja valtioita ostamalla niiden velkakirjat pois markkinoilta, niin se lykkää sen kuplan puhkeamista pitäen luottoa markkinoilla, ilman näitä keskuspankkiostoja olisi kupla jo puhjennut. Nyt vain katsotaan kuinka kauan markkinat luottavat keskuspankkiin.
 
Presidentti Niinistö on antanut yllättävän kovaa kritiikkiä EU:n toimintatapoja kohtaan. On rikottu "No bail out" periaatetta, EKP on ryhtynyt jäsenmaiden (pääasialliseksi) haltijaksi ja EU:n budjettia on ryhdytty rahoittamaan velkarahalla. Perussopimusten mukaan minkään edellämainituista ei pitänyt olla mahdollista. Taloudenpidon keskeiset periaatteet ovat vuosi vuodelta liudentuneet, osin kokonaan kadonneet.

Niinistö on huolissaan tällaisten suurten linjausten ja laveiden tulkintojen laajentamisesta EU:n ulko-ja turvallisuuspolitiikkaan. Hän ei kuitenkaan halua täsmentää, millaisia uhkia hän näkee tässä. Mitä tämä voisi tarkoittaa Suomelle?

Samaan aikaan Marin jatkaa elvytyspaketin puolestapuhujana: "Elvytyspaketin suuri saavutus oli turvata EU:n yhtenäisyys, ehkäistä jakojen syveneminen pohjoisten ja eteläisten tai itäisten ja muiden jäsenvaltioiden välillä.”. Ehkäpä me suomalaiset nyt tunnemme enemmän yhtenäisyyttä italialaisten kanssa, kun he rahoillamme laskevat eläkeikäänsä. Samaan aikaan Marin on ottamassa suomalaisten eläkeputken pois, jotta Suomi voisi säästää julkisissa menoissa ja rahoittaa Etelä-Euroopan velkaelvistelyä.

Marin myös jälleen kerran toistaa Suomen saavutusta elvytyspaketin kustannusten tarkkarajaisuudesta. Jättää toki mainitsematta, eikä Hesarikaan sitä tietenkään mainitse, että tarkkarajaisuus on yhtä kuin 2,8 miljardia euroa vuodessa suomalaisten veronmaksajien rahaa.


 
Kaikkiaan 15 EU-maata saamassa EU:n SURE-työllisyysrahastolta rahallista tukea koronan aiheuttaman työttömyyden hoitamiseen. EU-komissio on nyt hyväksynyt hakemukset ja suosittaa EU-parlamenttia hyväksymään rahojen maksamisen. SURE:n 100 mrd euron maksukapasiteetista käytettäisiin tässä vaiheessa peräti 81,4 mrd euroa.

Rahallisen tuen saajien joukossa on maita kuten:
  • Belgia 7,8 mrd euroa
  • Espanja 21,3 mrd euroa
  • Italia 27,4 mrd euroa
  • Puola 11,2 mrd euroa (Puolan talous kärsinyt EU-jäsenmaista luultavasti vähiten koronasta)
Suomea ei ole joukossa, me maksamme itse työttömyyskulumme. Sen lisäksi me maksamme "lainaamme" tähän SURE:een yhteensä 1,730 mrd euroa (viesti #41). Jostakin syystä Suomen medialta on unohtunut kertoa tämmönenkin pikku juttu.

 
Viimeksi muokattu:
Taitaa kuitenkin olla kyse lainoista, eikä suorasta rahallisesta tuesta.
Hyvä huomio, kyse on todellakin tällä hetkellä lainasta. Tosin pelkään, että vähintäänkin osa tuosta rahasta käytännössä menetetään.

Näin kävi jo Kreikan lainojen kanssa: takaisinmaksuajat pidennettiin vuosikymmenten mittaisiksi ja korkomarginaali alennettiin muistaakseni 0,5%:iin. Kreikka ei myöskään pysty lyhentämään lainojaan, ellei sille anneta/lainata lyhentämiseen tarvittavaa rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Macron tuuttaa Ranskan yrityksiin 15 miljardin euron piristysruiskeen. Raha jaetaan "innovaatioiden ja teollisuuden uudelleensijoittamisen edistämiseksi". Nähtävästi "uudelleensijoittamisella" tarkoitetaan teollisuuden uudelleensijoittumista Ranskaan. Macronin hallitus alleviivaa haluavansa yritysten siirtävän toimintaansa Ranskaan.

Tukipotista jopa korvamerkitään miljardi euroa suoraan yritysten tukemiseen, jotka siirtävät toimintaa Ranskaan. Onko tämä edes sallittua EU:ssa?

Tukipotin lisäksi Macronin hallitus on luvannut leikata yritysverotusta 10 miljardilla eurolla. Eli laittavat kaikkiaan 25 miljardia euroa yritysten haalimiseen ja tukemiseen.

Tämä menee mielenkiintoiseksi. Miten Suomen teollisuus voi tässä pelissä pärjätä, kun täällä samaan aikaan nostetaan veroja ja maksuja, sekä heristellään sormea toimintaansa alas ajaville yrityksille?

 
Lukemat pitää muistaa suhteuttaa. Ranskan BKT on 10x Suomen vastaavaan. Suomikin tukee omiaan, ei ehkä ihan noin suoraan, mutta juurikin keväällä kylvettiin rahaa ties minne millä lie perusteilla.
Piilotellut yritystuet ovat muutenkin Suomessa maan tapa. Ranskalaiset tekevät selkeästi homman avoimemmin.

Mutta siitä olen toki samaa mieltä, että ei tällainen saisi olla EUssa sallittua, etenkin jos koitetaan leikkiä tiivistä talousunionia. Tässä ei ole valtioita voittajina, jos kaikki lähtevät kisaan mukaan.
 
Täälläkin on monilla ollut vihan kohteena Italiaa ja Kreikkaa, mutta sanoisin, että Ranska on se dirtiest player of all. Ensinnäkin pelastuspaketin Italian osuuksista suurin osa palaa Ranskan pankeille (Kts. ketjun eka sivu). Sitten tällaiset politiikat ja ovat tehneet samaa aiemminkin ja ajavat aina hurjasti kotiinpäin. Oman arvioni mukaan Ranska on kaiken lisäksi jo käytännössä maksukyvytön esim. puutteellisten eläkevarantojen vuoksi vs. se mitä on kansalle luvattu - saavat lainaa vaan siksi, koska jokainen ymmärtää, ettei voisi olla euroa/EU:ta ilman Ranskaa eli se tullaan pelastamaan joka tapauksessa. Tuon päälle kotitalouksien keskimääräinen varallisuus Ranskassa on ostovoimakorjattuna noin tuplat Suomalaiseen kotitalouteen nähden :)

Mutta turha tässä nyt on syyttää mitään yksittäistä maata, kun melkein kaikki on kuralla. Kaikkien aikojen jäsentenvälinen Moral Hazard kisa odotettavissa. Tämä Ranskan paketti on ihan alkua samoin kuin tuo 750mrd paketti oli.

Vertailukuvallisesti miettikää kerrostalo, jossa jokainen asukas voisi päättää itse menoistaan ja veloistaan, mutta lopulta maksut katettaisiin yhteisvastuulla. Vuoden alussa jokainen toki laatisi budjetin, mutta siinä pysymättömyydestä ei seuraisi mitään. Takuulla johtaisi hienoon lopputulokseen :D "Kato Pena - Ostit sitten Ferrarin" "Pena: Joo oli halpa nollakorkonen bulletti-laina - ei tarvinnu tulojakaan olla!". EDIT: Ja emmeköhän näe Italiassakin poliisi-Ferrareita vielä lähivuosina: Huracan force: Italian police get new Lamborghini to catch speeding drivers

Se liittovaltio tarvittaisiin nopeasti, tai sitten selkeä viesti, ettei törsääjiä tulla pelastamaan yhteisvastuulla.
 
Viimeksi muokattu:
Unkari uhkaa kaataa 750 miljardin euron koronaelvytyspaketin. Maa haluaa täyden selvyyden tukirahojen yhdistämisestä oikeusvaltioperiaatteeseen, Politico uutisoi.
Unkari tähdännee ukaasillaan vesittämään kytköksen tukirahojen ja oikeusvaltioperiaatteen noudattamisen ehtoja. Paketti kaatuisi ilman Unkarin parlamentin suostumusta.

Unkari vois kaataa ton paketin
 
Unkari uhkaa kaataa 750 miljardin euron koronaelvytyspaketin. Maa haluaa täyden selvyyden tukirahojen yhdistämisestä oikeusvaltioperiaatteeseen, Politico uutisoi.
Unkari tähdännee ukaasillaan vesittämään kytköksen tukirahojen ja oikeusvaltioperiaatteen noudattamisen ehtoja. Paketti kaatuisi ilman Unkarin parlamentin suostumusta.

Unkari vois kaataa ton paketin
Unkari lypsää ukaasillaan unionilta etuja ja kohta ilmoitetaan, että neuvotteluissa on saavutettu kompromissi. :rofl:
 
Unkari on semmoinen piikki lihassa tuolla Brysselissä nykyään, että Hunxit olisi vähintäänkin toivottava asia. Siis tietyissä piireissä, mun mielestä hyvä että joku kyseenalaistaa näitä mielivaltaisia tukipaketteja.
 
Unkari lypsää ukaasillaan unionilta etuja ja kohta ilmoitetaan, että neuvotteluissa on saavutettu kompromissi. :rofl:
...ja miksi Suomi ei tekisi samaa? Kun eduskunta äänestäisi elvytyspaketin kumoon, olisi Brysselin rahahanat apposen avoimina ja Suomi saisi Brysseliltä mitä ikinä kehtaisi pyytää.:cool:
 
...ja miksi Suomi ei tekisi samaa? Kun eduskunta äänestäisi elvytyspaketin kumoon, olisi Brysselin rahahanat apposen avoimina ja Suomi saisi Brysseliltä mitä ikinä kehtaisi pyytää.:cool:
Siinä tapauksessa ei päästäisi isojen poikien pöytään päättämään oikeasti Suomelle tärkeistä asioista!
 
Hallitus päättää syksyn mittaan, kuinka se haluaa käyttää EU:n elpymisrahastosta saatavan miljardipotin kansallisiin hankkeisiin.

Nyt jo tapellaan kuka nuo rahat saa. Miks ei kerrota et nuo investoinnit maksaa tuplana veronmaksajille. Maksetaan 6 ja saadaan takas 3 miljardia.
 
...ja miksi Suomi ei tekisi samaa? Kun eduskunta äänestäisi elvytyspaketin kumoon, olisi Brysselin rahahanat apposen avoimina ja Suomi saisi Brysseliltä mitä ikinä kehtaisi pyytää.:cool:
Vaatisi varmaan sitä että Suomea johtaisi hallitus jolla olisi pienintäkään selkärankaa tai halua ajaa Suomen asioita eikä toimia muiden maiden aisankannattajana nuolemassa alistajien varpaita. Jos Marinilla tai muilla hallitusbimboilla olisi munaa lähtä vaatimaan EU:lta ”etuja” niin todennäköisesti Brysselistä tultaisiin takaisin ilouutisten kanssa siitä kuinka EU antaa Suomelle jatkossa kaksinkertaisen määrän välimereltä tulevia ”huippuosaajia”.

Täälläkin on monilla ollut vihan kohteena Italiaa ja Kreikkaa, mutta sanoisin, että Ranska on se dirtiest player of all.
Nämä etelän käsienheilutus-maat voivat olla röyhkeitä ja valehtelijoita, mutta huijaus vaatii aina vähintään 2 osapuolta. Senttiäkään rahaa ei liiku etelään ellei Suomen nykyinen paskahallitus niin päätä, mutta näin on kuitenkin Marin & co päättäneet. Vertauskuvallisesti jos linnassa istunut monta kertaa tuomittu pedofiili tulee ovellesi muna pystyssä pyytämään lastasi kanssaan leikkimään ja annat hänen lähtä niin kyllä vastuu on aivan yhtälailla itselläkin.

Marinille tuskin mikään hinta on liian suuri EU suhteiden ylläpitämiseksi kun hänkin varmasti on oman tulevaisuutensa sen varaan laskenut. Kun Suomi on tuhottu niin voi siirtyä Brysseliin ”kokoustelemaan”.
 
Ihan selvinpäinkö ihmiset psyykkaa itsensä näihin pedofiliavertauksiin vai mitä helvettiä?

Mitä jos vaan istuttais Euroopan nurkassa ja mökötettäis eikä tehtäis kenenkään kanssa mitään yhteistyötä eikä suostuttais mihinkään sopimisiin ja sopimuksiin, parantais varmasti meidän tilannetta ihan uskomattomasti. On se diplomaatin duuni näemmä helppoa kun tekkilästä lukee, parit pedofiliavertaukset pöytään niin kyllä Berlusconikin hiljenee ja päästään nettosaajien puolelle.
 
Saksan valtionvarainministeri Olaf Scholz:n kommentit ovat herättäneet keskustelua, siellä missä asioista halutaan keskustella. Jälleen kerran ihmettelen, miksi tästä merkittävästä linjauksesta ei ole Suomessa uutisoinut ainutkaan media Persujen Suomen uutisten lisäksi.

Scholz sanoo nyt suoraan, että EU:n yhteiset velat ja tulonsiirrot ovat edellytys paremmalle ja toimivammalle Euroopan unionille. Tämä on tulkittu siten, että elpymisrahaston mahdollistamista tulonsiirroista muodostuu pysyvä käytäntö. Scholzin mielipide on muuttunut kesän jälkeen, jolloin hän puhui elpymisrahastosta kertaluontoisena ratkaisuna.

Scholz:n mielestä elpymisrahaston kaltaisten rahoituselementtien takaisinmaksua ei pitäisi tapahtua EU:n normaalin talousarvion puitteissa vaan EU:lle pitäisi saada verotusoikeus. Hänen mukaansa vero-ja verotuspolitiikasta ei pitäisi päättää yksimielisesti vaan päätökset pitäisi tehdä määräenemmistöllä.

Mennään Suomen kannalta aika mielenkiintoisille vesille, jos enemmistöpäätöksillä voidaan määrätä mitä erilaisimpia veroja maksettavaksemme, saamamme hyödyn jäädessä täysin minimaaliseksi. Ei me tällaiseen EU:hin olla liitytty.

 
Ihan selvinpäinkö ihmiset psyykkaa itsensä näihin pedofiliavertauksiin vai mitä helvettiä?

Mitä jos vaan istuttais Euroopan nurkassa ja mökötettäis eikä tehtäis kenenkään kanssa mitään yhteistyötä eikä suostuttais mihinkään sopimisiin ja sopimuksiin, parantais varmasti meidän tilannetta ihan uskomattomasti. On se diplomaatin duuni näemmä helppoa kun tekkilästä lukee, parit pedofiliavertaukset pöytään niin kyllä Berlusconikin hiljenee ja päästään nettosaajien puolelle.
Nimimerkki @Bladekill vertaukset ovat kärjistäviä, mutta voidaan kysyä, että mitä tällä Brysselin aisan kannattamisella on oikein saavutettu? Siis muuta kuin hienoja korruptiovirkoja virkoja ja ties mitä muita etuja tietyille suomalaisille puolueille ja niiden jäsenille?

Olen sanonut täällä monta kertaa, että Suomella on mennyt lähes kaikilla konkreettisilla talousmittareilla tarkasteltuna ihan päin persettä vuodesta 2008 lähtien. Tämä on nähtävissä jopa EU:n omissa mittareissa. EU-komission oma korona-analyysi arvioi, että Länsi-Suomen alue olisi koko EU:ssa top5:ssä taloudellisesti pahiten koronasta kärsiviä alueita.

Kaikista näistä asioista huolimatta me emme ole saaneet, emmekä saa, EU:lta mitään. Emme yhtään mitään. Me saamme vain maksaa EU:lle yhä kasvavia summia ja takaamme yhä valtavampia summia muiden velkoja. Tällaisessa "yhteistyössä" ei ole järjen häntää.
 
Eduskunnassa on tällä viikolla keskusteltu elvytyspaketista. Hallituspuolueiden kansanedustajista ainoastaan Keskustan Hannu Hoskonen on osoittanut omaavansa suoran selän ja on pakettia vastaan vedoten siihen, että vielä hänen lapsen lapsensakin joutuvat maksamaan vuoteen 2058 asti ulottuvaa rahoituspakettiviritelmää. Demarit, Vihreät ja Vasemmistoliitto ovat melkoisen kritiikittömästi paketin puolesta. Keskustasta tulee hieman soraääniä, kuten Markus Lohen kommentti: "Paketti on perussopimuksia vastaan, mutta me emme voi tuhota suomalaista vientiteollisuutta.".

Pidänkin itsestään selvänä, että paketti menee eduskunnassa läpi. Jännättävää on ainoastaan siinä, millä tavalla Kokoomus äänestää paketista ja löytyykö hallituspuolueista Hoiskosen lisäksi muita rikkureita. Perinteisesti kaksilla vankkureilla ajeleva Kokoomus on julkisuudessa esittänyt kritiikkiä pakettia vastaan (ts jokainen vastaa omista veloistaan), mutta oletan puolueen selvän enemmistön äänestävän paketin puolesta.

Samaan aikaan uutisoidaan turismin ottavan osumaa Italiassa 100 miljardia euroa ja Espanjassa 98,7 miljardia euroa tämän vuoden aikana. Tähän päälle menetykset muilla elinkeinoelämän sektoreilla. Ehtiiköhän savu ensimmäisen tukipaketin jälkeen kunnolla hälvenemään, kun pääsemme keskustelemaan uudesta pelastusoperaatiosta?


 
EKP jatkaa velkakirjojen ostamista PPEP-ohjelmien puitteissa. PEPP I ja PEPP II -ohjelmilla on valtuudet ostaa velkakirjoja kaikkiaan 1350 miljardilla eurolla. Ennustin aiemmin keväällä päättyneen PEPP I -ohjelman perusteella, että PEPP II valtuudet olisi käytetty loppuun syyskuussa. En huomioinut seuraavia ostovälineitä, jotka on otettu PPEP-ohjelmien rinnalle.

Artikkelin mukaan käytössä on APP (Assett Purchase Programme), jonka nimissä EKP ostaa kuukausittain 20 miljardilla eurolla valtioiden, säätiöiden ja yritysten velkakirjoja.

Lisäksi käyttöön on otettu ylimääräinen väliaikainen 120 miljardin euron kirjekuori, jonka nimissä ostellaan lisää valtiovelkakirjoja.

On tämä melkoista rahan painamista, jotta tietyt valtiot eivät kaatuisi ja pysyisivät eurossa ja EU:ssa. Yli 1500 miljardia euroa tyhjästä luotua rahaa alle vuodessa. Siihen päälle 750 miljardin euron elvytyspaketti ja muut pienemmät tukihimmelit.

 
Sikäli nämä pelastuspaketit harmittaa näin suomalaisena liikaa, niin voisi harkita siirtyvänsä itsekin saamapuolelle, koska esim. Italian bondit on saatavilla vapailta markkinoilta ja pitkät tarjoaa n. 2% preemion suhteessa vaikka Suomen bondiin. Noita ostamalla pääsisi siis samaan kerhoon Ranskan pankkien kanssa :)

Tuo 2% preemio voi kuulostaa pienelle, mutta se on todella paljon suhteessa vahvempien maiden nollakorkoihin ja, jos markkinoilla syntyisi vastaava luotto noihin kuin vaikkapa Suomen bondeihin voisi niiden arvo nousta hetkessä 50% (riippuen toki maturiteetista), kun tulevaisuuden tuotot diskontattaisiin 0 korolla tähän päivään. Toki on samaan aikaan olemassa riski, että jos Italiaa ei pelasteta / Italia lähtisi eurosta, niin voisi hävitä rahaa. Miten todennäköisiä nuo vaihtoehdot mahtaa kuitenkaan olla? Täysi yhteisvastuu ja eurobondit ajaisi väistämättä näiden arvon kattoon.

Italy 30 Year BTP Yield | 2006-2020 Data | 2021-2022 Forecast | Quote | Chart
Ehkä parempi kuitenkin odottaa seuraavaa paniikkia. Vähän harmittaa tuo kevään paniikin missaaminen, kun en tullut koko asiaa tältä kantilta ajatelleeksi.
 
Sikäli nämä pelastuspaketit harmittaa näin suomalaisena liikaa, niin voisi harkita siirtyvänsä itsekin saamapuolelle, koska esim. Italian bondit on saatavilla vapailta markkinoilta ja pitkät tarjoaa n. 2% preemion suhteessa vaikka Suomen bondiin. Noita ostamalla pääsisi siis samaan kerhoon Ranskan pankkien kanssa :)

Tuo 2% preemio voi kuulostaa pienelle, mutta se on todella paljon suhteessa vahvempien maiden nollakorkoihin ja, jos markkinoilla syntyisi vastaava luotto noihin kuin vaikkapa Suomen bondeihin voisi niiden arvo nousta hetkessä 50% (riippuen toki maturiteetista), kun tulevaisuuden tuotot diskontattaisiin 0 korolla tähän päivään. Toki on samaan aikaan olemassa riski, että jos Italiaa ei pelasteta / Italia lähtisi eurosta, niin voisi hävitä rahaa. Miten todennäköisiä nuo vaihtoehdot mahtaa kuitenkaan olla? Täysi yhteisvastuu ja eurobondit ajaisi väistämättä näiden arvon kattoon.

Italy 30 Year BTP Yield | 2006-2020 Data | 2021-2022 Forecast | Quote | Chart
Ehkä parempi kuitenkin odottaa seuraavaa paniikkia. Vähän harmittaa tuo kevään paniikin missaaminen, kun en tullut koko asiaa tältä kantilta ajatelleeksi.
Jos unohtaa moraalikysymykset ja miettii puhtaasti sijoittamisen kannalta, niin onkohan tuossa liian suuri riski?

Tarkoitan siis, että siinä vaiheessa kun EU ja EKP eivät enää kykene vastaamaan Italian rahoitustarpeisiin, niin korttitalo kaatuu. He lähtevät eurosta ja jättävät suuren osan veloistaan maksamatta.

Muistaakseni Kreikan velkoja leikattiin vuonna 2012 yli 100 miljardilla eurolla, siis sen jälkeen kun Saksan ja Ranskan suuret rahoituslaitokset oli saatu nosteltua kuiville.
 
Jos unohtaa moraalikysymykset ja miettii puhtaasti sijoittamisen kannalta, niin onkohan tuossa liian suuri riski?
Moraalisesti en kokisi niin ongelmallisena, jos Ranskan pankitkin sitä tekee. Riskejä tämäntyyppisissä sijoituksissa on aina, joista toki epämiellyttävin tuo, että tietyt isot tahot saatetaan pelastaa ja piensijoittajat saa nuolla haavansa. Ehkä tuo tuotto/riski suhde on nyt turhan matala, mutta seuraavassa paniikissa harkitsen kyllä kovasti.

Tämähän tässä juuri eniten huolettaa, että kun tälle tielle on kerran lähdetty niin helppoa paluuta tuskin enää on. Kyllähän tuota EU veroa on jo väläytelty, ja se onkin aika lailla looginen jatkumo tällaisille tukipaketeille.
Aika päivänselväähän tuo on, ettei paluuta enää ole. Ehkä kuitenkin on vielä pieni mahdollisuus, että nyt vain pelattiin Koronan vuoksi aikaa ja "lopullinen" ratkaisu tulee olemaan Italian asettaminen velkasaneeraukseen ja sen velkoja leikataan n määrä. Ranska olisi varmasti kovasti tuota vastaan, ja Italiakin ottaisi mieluummin ne eurobondit, eli ihan voimasuhteiden puolesta todennäköisempää, että pelastamispolitiikka jatkuu.

Vähän tuomiopäivän tohtoroinnin puolelle menee, mutta turismin lisäksi kovaan pulaan joutuu myös EU:n suuri autoteollisuus. Automyyntihän toipui kesäkuussa ihan hyvin, mutta moni asia tahtoo sanoa, että hiljentymistä on vielä näkyvissä. Suomessa taas tämä taantuma on näkynyt vasta saaduissa tilauksissa, jotka vähemmällä huomiolla kuin toteutuneet luvut - alkanut näkymään kasvaneena YT-neuvotteluiden määränä. Harvassa maassa näkymät on kauhean positiiviset.

Näin ollen vähän pelkään, että ellei toimiva rokote (Ja jonka ihmiset ottaa) tule pian, niin tulemme näkemään kovaa deflatorista kehitystä EU:ssa ja siihen tullaan todennäköisesti vastaamaan pelastuspaketeilla, jotka on moninkertaiset nyt hyväksyttyihin nähden. Jos mitään ei tehdä voi tulla se Malisen puhuma pankkikriisi (Koska nykyinen talousjärjestelmä ei kestä velanoton hidastumista) ja pelko sellaisen syntymisestä voi EU-maiden välisen kinastelun aikana kasvaa hyvin suureksi. Sen siis tuskin annetaan tapahtua ja yhteisvastuulla korjataan ongelmat - kriisin varjossa on hyvä sauma lyödä eurobondit kunnolla läpi ja viedä maakohtaiset velat historiaan.

Lisäksi villi veikkaus tuohon autoteollisuuteen, deflaatioon ja pelastuspaketteihin liittyen: Tulemme näkemään vielä ensi vuoden puolella aivan ennennäkemättömän pitkiä uuden auton ostolainoja nollakorolla. Esim. luokkaa 10 vuotta ja 0 korko :)
 
Viimeksi muokattu:
Taloussanomissa on viime päivinä ollut pari hyvää Jan Hurrin kirjoitusta elvytyspaketista. Ihan Junckerin käsikirjoituksen mukaan mennään:
Kuin sattumalta syntyvä muutos voi päältä päin vaikuttaa evoluution kaltaiselta luonnolliselta kehitykseltä, mutta se on määrätietoisen ohjauksen tulosta eikä suinkaan sattumaa.
Siitä on pohjimmiltaan kyse myös nyt käsillä olevassa EU:n koronaelvytyspaketissa.
Toteutuessaan elvytyspaketti synnyttäisi osiaan suuremman vaikutuksen – mutta varmemmin EU:n muodon pitkäaikaiseksi ja todennäköisesti peruuttamattomaksi muuttamiseksi kuin unionin tai varsinaan Suomen talouden elvyttämiseksi.
...
Kriisitoimet ovat tarjonneet – ja näyttävät taas tarjoavan – tilaisuuden muuttaa EU:ta sellaisillakin tavoilla, jotka olisivat poliittisesti vaivalloisia, hitaita tai jopa mahdottomia ilman kriisin synnyttämää uhkaa ja välttämättömän pakon painostavaa tunnelmaa.
...
Vaikeaselkoisuus ei kuitenkaan ole tälläkään kerralla kiireessä sattunut vahinko saati sattuma, vaan se on kriisitoimien – ja EU:n muokkaamisen – keskeisiä työkaluja ja peruspiirteitä.
Elvytysrahasto toistaa tältä osin prikulleen niin sanottua "Junckerin mallia", jossa vaikeaselkoisuus ja viekkaus ovat toimien tarkoituksenmukaisia ominaispiirteitä eivätkä vikoja.

Ainakin omasta mielestäni tällainen kriisien varjolla tehtävä, normaalin poliittisen päätöksenteon ohittava ja opportunistisiin tulkintoihin nojaava toimintatapa EU:n olemuksen muuttamisessa vie legitimiteetin EU:lta. EU ei ole enää ystävä vaan vihollinen, joka pyrkii tuhoamaan jäsenmaiden suvereniteetin pala palalta. Ei missään nimessä voi enää väittää, että tämä olisi EU, johon liittymiselle kansa antoi mandaatin kansanäänestyksessä.

Muutama päivä aiemmin Jan Hurri kirjoitti maksuosuuksista ja niiden epämääräisyydestä:
Suomenkin eduskunta joutuu vaikean kysymyksen eteen, tulkitako elvytysrahasto kielletyksi velkajärjestelyksi – vai katsoako kieltoa läpi sormien ja hyväksyäkö elvytysrahaston malli, jossa velkarahoitus kiertää budjetin ulkopuolelta ja yksinkertaisesti kirjataan budjettiin tuloksi.
...
Suomenkin saamisia, maksuja ja näiden yhdistelmänä syntyvää nettomaksajan tai -saajan asemaa ei voi ennalta kuin arvioida.
Päätökset on tehtävä hyvän uskon ja arvailun varassa siksi, että elvytysrahastosta jaettavien avustusten tarkka kohdentuminen maittain lyödään lukkoon vasta parin vuoden kuluttua.
Kaikki on siis hyvin epämääräistä, kuten EU-asoilla on tapana. Ollaanko tässä nyt ihan oikeasti Brysselille valta päättää Suomen vastuista ja saamisista?

Olisikin tiukka paikka ruotia, että onko "hyvälle uskolle" tosiasiallisia perusteita.
 
Kaikista hienointa tässä on se, että samaan aikaan sekä pyritään asettamaan oikeusvaltioperiaatteen toteutumista EU-valtioiden EU-rahoituksen ehdoksi että rikotaan räikeästi oikeusvaltioperiaatetta EU:n osalta (no bail out, EU:lla ei saa olla velkaa, jne.). Näitä sääntöjä voisi tulkita vaikka niin, että EU ei saa enää rahoittaa itseään eli käytännössä se pitäisi lakkauttaa.

Parempi ratkaisu olisi kyllä korjata EU kuin lakkauttaa sitä.
 
Professoreilta uusi ehdotus Suomen toimille elvytysrahastossa – Sauli Niinistö: ”Tätä kannattaa pohtia”
Hyvä kannanotto jälleen Vihriälältä ja itsekin olen lähes täysin samaa mieltä ainakin ideologisessa mielessä. Kannanotto kurinalaisuuden lisäämiseksi läpi unionin lienee kuitenkin valitettavasti puhdasta toiveajattelua. Kurinalaisuussääntöjähän on ollut euron alusta lähtien, eikä niitä ole noudatettu. Nyt jos Saksa ja muut alkaisi vaatimaan Italialta kurinalaisuutta, niin se johtaisi varmaan heti EU-erolla uhkailuun - jo ennen koronakriisiä nähtiin, että Italia tekee budjettinsa kanssa mitä haluaa.

Itsekin, vaikka kriittinen asian suhteen olenkin ollut, olen samaa mieltä kuin kannanotto, eli ettei Suomen kannata lähteä yksin nyt pakettia vastaan. Enemmän olen huolissani aidosti vauraista ja perinteikkäistä maista, joilla olisi oikeasti edellytykset pärjätä EU:n ulkopuolella. Näiksi lasken Hollannin, Tanskan ja Ruotsin. Hollannissa tulee vaalit eteen ensi vuoden alussa ja siellä on olleet jo nyt EU-vastaiset voimat nousussa. Jos ennen noita vaaleja tulee tarve ajaa uusi paketti läpi voi Hollanti huonolla tuurilla liittyä Brittien kelkkaan ja yhdistää voimansa heidän kanssaan EU:ta vastaan. Tuo voisi sitten aiheuttaa ketjureaktion muuallekin. En pidä toki Hollannin lähtöä tällä aikavälillä todennäköisenä, mutta hankalassa paikassa EU nyt on.
 
Politico uutisoi Puolan liittyneen Unkarin vastustukseen EU:n rahanjakoperiaatteista. EU-maiden johtajat sopivat heinäkuun lopulla yhdessä sekä EU:n monivuotisen rahoituskehityksen että 750 miljardin euron elvytysrahaston. Puola uhkaa kaataa nyt koko paketin ja EU:n verotusoikeuden.

Tulisko Suomen veronmaksajille hyviä uutisia
 
Politico uutisoi Puolan liittyneen Unkarin vastustukseen EU:n rahanjakoperiaatteista. EU-maiden johtajat sopivat heinäkuun lopulla yhdessä sekä EU:n monivuotisen rahoituskehityksen että 750 miljardin euron elvytysrahaston. Puola uhkaa kaataa nyt koko paketin ja EU:n verotusoikeuden.

Tulisko Suomen veronmaksajille hyviä uutisia
Pidetään peukut pystyssä että tuo hirvitys kaatuu, Onhan se jotenkin huvittavaa että itä-eurooppalaisten uhmavaltioiden pitää pelastaa Sannan sirkus omalta töhöilyltään ja Etelä-Euroopan parasiiteilta. Veikkaan tosin että "oikeusvaltioperiaatteeseen" sitomiset mielummin heivataan nuotioon kuin annetaan paketin kaatua.

Optimistisesti ajatellen voisi parhaimmillaan käydä niin että paketti kaatuu ja idän miehet saavat syyt niskaansa. Suomen hallitus olisi ollut yhteistyökykyinen solidaarinen Brysseliä nuoleskeleva aasi, mutta ikävät Puola ja Unkari valitettavasti estivät veronmaksajien rahojen tunkemisen perseeseen. Voi voi.
 
Ei tästä voi kyllä enää kommentoida mitään muuta kuin että Apinaa koijataan.

Soo soo, meidän pääministerihän kävi neuvottelemassa Suomelle hyvän sopimuksen :asif:

Mutta tosissaan, Suomen saama huono sopimus näyttää sen kuin huononevan. Milläköhän mittarilla tuo lasketaan jos syynä on ennakoitua parempi taloustilanne :confused:. Ei valitettavasti Suomen taloudella kovin kovaa mene tällä hetkellä.
 
Naurattaa, voimakkaasti... :rofl:

Odotan jo innolla mihin muotoon nykyhallitus saa ajatuksen: "Me tienataan tällä..." muovattua, koska mitään loppuahan ei ole näköpiirissä.

Eiköhän hallitus tienaa tällä yhtä hyvin kuin Kreikan tukipaketeilla aikanaan.
 
Eli Suomi menettäisi jo sovitusta elvytyspaketista 200 miljoonaa euroa sillä perusteella, että taloustilanteemme on ennakoitua parempi?

Tämä on mielenkiintoista. Uutinen on julkaistu HS:n sivulla 6 tuntia sitten (Googlekin löytää sen), mutta nyt web-server sanoo "Sivua ei löydy". Katsoin läpi Hesarin politiikan, kotimaan ja ulkomaan osiot, eikä siellä ole enää tällaista uutista. Tätä tietoa ei löydy muistakaan lähteistä.

Onko tässä nyt käynyt niin, että Hesarin äitiyslomittajan kynäilemä uutinen on päässyt seulasta läpi eetteriin asti ja sitten on saatu jostakin puhelu?

Väitin aiemmin Kotimaan politiikka-osiossa, että Tilastokeskus on tietoisesti kaunistellut Suomen BKT-kehitystä korona-aikana. Niihin lukuihin ei voi kyllä uskoa, kts alla linkattu kirjoitus. Jos väitteeni pitää paikkansa ja BKT-kehitys vaikuttaa EU-komission tekemiin tukipäätöksiin, niin tämä tilastokaunistelu maksoi suomalaisille 200 miljoonaa euroa. Marinin hallitus: Kiitos kaunis!

 
Väitin aiemmin Kotimaan politiikka-osiossa, että Tilastokeskus on tietoisesti kaunistellut Suomen BKT-kehitystä korona-aikana. Niihin lukuihin ei voi kyllä uskoa, kts alla linkattu kirjoitus. Jos väitteeni pitää paikkansa ja BKT-kehitys vaikuttaa EU-komission tekemiin tukipäätöksiin, niin tämä tilastokaunistelu maksoi suomalaisille 200 miljoonaa euroa. Marinin hallitus: Kiitos kaunis!

Niin väitit, joo.

Et vastannut aiemmin väitteesi aikaansaamiin kysymyksiin:

- Koska tilastoja on alettu peukaloida? Vai onko niitä peukaloitu jo vuosikymmeniä?
- Kenen käskystä tilastoja on alettu peukaloida?
- Kuka tilastoja on peukaloinut?

Edelleen, Tilastokeskuksen henkilökunta koostuu alan ammattilaisista ja siellä ei ole poliittisia virkanimityksiä.
 
Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista. Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan ovat ankarasti kielletty
Niin väitit, joo.

Et vastannut aiemmin väitteesi aikaansaamiin kysymyksiin:

- Koska tilastoja on alettu peukaloida? Vai onko niitä peukaloitu jo vuosikymmeniä?
- Kenen käskystä tilastoja on alettu peukaloida?
- Kuka tilastoja on peukaloinut?

Edelleen, Tilastokeskuksen henkilökunta koostuu alan ammattilaisista ja siellä ei ole poliittisia virkanimityksiä.
Minä en vastaa sinulle. Sinä olet täällä ainoastaan rikkomassa epämiellyttäviä keskusteluita yhdessä nimimerkkien @Paapaa @Jurppii @ttjm @JCSH @Heimolainen kanssa.

Te ette keskustele, te ainoastaan tarkoituksellisesti rikotte tiettyjä aihealueita käsitteleviä keskusteluita yhden rivin heitoilla, turhalla jankkamisella tai toisen osapuolen vähättelyllä. Ainoa tarkoitus on tehdä keskusteluketju lukukelvottomaksi ja "väärän" mielipiteen kertonut näyttämään hölmöltä.

Tämä on jatkunut niin pitkään ja niin usein, että tämä on tarkoituksellista.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en vastaa sinulle. Sinä olet täällä ainoastaan rikkomassa epämiellyttäviä keskusteluita yhdessä nimimerkkien @Jurppii @ttjm @JCSH @Heimolainen kanssa.
No mitä sitten teet täällä keskustelupalstalla, jos et halua keskustella? Jos muut haastavat ajatteluasi tai osoittavat tuotoksissasi virheitä, niin ignoroit heidät. Ehkäpä blogin pitäminen olisi parempi ilmaisumuoto sinulle, jos kritiikin sietokyky on nolla?

Yksipuolinen poliittinen saarnaaminen ja propaganda on säännöissä kielletty, mutta silti niitä harjoitat.

Alueen säännöt sanoi:
Poliittinen, aatteellinen ja uskonnollinen propaganda ja yksipuolinen saarnaaminen on kielletty.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en vastaa sinulle. Sinä olet täällä ainoastaan rikkomassa epämiellyttäviä keskusteluita yhdessä nimimerkkien @Paapaa @Jurppii @ttjm @JCSH @Heimolainen kanssa.

Te ette keskustele, te ainoastaan tarkoituksellisesti rikotte tiettyjä aihealueita käsitteleviä keskusteluita yhden rivin heitoilla, turhalla jankkamisella tai toisen osapuolen vähättelyllä. Ainoa tarkoitus on tehdä keskusteluketju lukukelvottomaksi ja "väärän" mielipiteen kertonut näyttämään hölmöltä.

Tämä on jatkunut niin pitkään ja niin usein, että tämä on tarkoituksellista.
Älä puhu paskaa. Ei oo pakko vastata kellekään, mutta vastasi sun viestiin, jossa aloitti taas saarnaamaan euro-erosta. Linkitit uutisen, josta vedit omia päätelmiä, joita uutisen lukemalla ei pysty tekemään (ellei se päätelmä/saarnaus ollut jo valmiina).
 


Nyt on kansalaisaloite Sanna Marinin hallituksen vahinkojen estämiseksi. Nyt jo yli 8000 kannatusilmoitusta Käykäähän allekirjoittamassa:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 517
Viestejä
4 475 360
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom