Ja et edelleenkään ole pystynyt argumentoimaan hänen sanomisiaan, vain häntä. Miksi siis kommentoida lainkaan, jos et osaa sanoa mitään itse lainauksen sisällöstä?
Haluaisit siis jonkinlaista vastakkainasettelua? Sitä et saa. Olen ollut kerran kuuntelemassa paneelikeskustelun, missä mm. Sixten Korkmanilla oli ihan hiki Nybergin kanssa debatoidessa. Sen verran on siis kunnioitusta, etten lähde itse haastamaan.
Olen silti edelleen sitä mieltä, että ihmisten on hyvä tietää myös taustoista, esim. juuri siitä, että Nyberg on muutama vuosi sitten kirjoittanut paperin How to leave eurozone: case Finland ja siitä, että hän on käynyt niin eurosta kuin liittovaltiokehityksestä eläkkeelle jäätyään jo n. vuosikymmenen verran akateemista debattia taloustieteilijöiden valtavirran kanssa erilaisten paperien ja paneelikeskustelujen lisäksi mm. kansantaloudellisen aikakauskirjan sivuilla. Voisi kai sanoa, että suhde on ainakin jossain määrin poleeminen.
Mutta hänellä on erittäin syvää tietämystä, kovaa käytännön kokemusta ja ajoittain varsin eleganttia argumentaatiota, joten jokainen voi käydä vaikka itse lukemassa hänen blogiaan. Olen sitä useita vuosia itse seurannut ja jotain kenties oppinutkin.
Samaan aikaan on hyvä huomata, että EU ja euro on molemmat lähtökohtaisesti poliittisia projekteja, varsinkin Suomessa. Molempiin on meillä edelleen varsin syvä puoluepoliittinen konsensus, samoin tutkitusti voimakas kansan tuki (oliko viime mittauksissa jopa suurin ikinä).
Nyt siis ydin, Nyberg voi olla oikeassakin. Mutta vaikka olisi, poliittinen todellisuus ei sitä ottaisi huomioon.
Ei ottanut edes silloin, kun hänellä vielä oli hyvät nyörit liberan, Kokoomuksen, kauppakamarin, EK:n yms. suuntiin.
Poliittinen todellisuus pyrkisi tietenkin ennemmin korjaamaan vikoja, kuin luopumaan eurooppalaisesta projektista.
Siinä Nyberg,
@inexcess ja eräs nimetön virkamiestuttavani, josta aiemmin mainitsin, on toki täysin oikeassa, että aina pitää olla varasuunnitelma takataskussa. Jopa silloin, vaikka sitä ei aikoisi käyttää.
Ja nyt jos jankutat, että en kirjoittanut mitään itse aiheesta, niin se on totta. Toistan vielä kerran: mun mielestä Nyberg voi olla oikeassakin.