Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Tuo luo painetta päättäjiin kuten Sebastian tuossa videolla hyvin kertoo ja jos ei mitään muuta niin sentään luo vitutusta nykyiselle paskahallitukselle kun joutuvat julkisesti käsittelemään kansalaisten tyytymättömyyden heidän petoksiinsa.Voihan tuon allekirjoittaa, mutta mitäpä tuo auttaa kun hylkäävät tuon suoriltaan eivätkä ota käsittelyyn.
Kiitoksia tästä, en ollutkaan moisen aloitteen olemassaolosta tietoinen. Kävin allekirjoittamassa.Nyt on kansalaisaloite Sanna Marinin hallituksen vahinkojen estämiseksi. Nyt jo yli 8000 kannatusilmoitusta Käykäähän allekirjoittamassa:
Nyt on kansalaisaloite Sanna Marinin hallituksen vahinkojen estämiseksi. Nyt jo yli 8000 kannatusilmoitusta Käykäähän allekirjoittamassa:
Kansalaisaloitepalvelu - Kansanäänestyksen järjestäminen EU:n elpymispaketista
Vuoden 2020 heinäkuussa Eurooppa-neuvosto saavutti yhteisymmärryksen EU:n elpymispaketista, joka käsittää 750 miljardin euron suuruisen kokonaisuuden. Suomen hallituksen linjaa kokouksessa edusti pääministeri Sanna Marin. Suomen osallistumisen lainvoimaisuus edellyttää vielä eduskunnan...www.kansalaisaloite.fi
Joo kyllähän tuo periaatteellisena keskisormen näyttämisenä menee, mutta mistäpä kansa mitään tietää ja oikeestiko joku kuvittelee että pikkuinen suomi pistää kampoihin EUlle tässä asiassa?Nyt jo 34000 rikki. Jos allekirjoituksia tulee tähän tahtiin niin kyllä tuolla tulee jonkinlaista painoarvoa olemaan. Vähintäänkin keskisormen näyttö nykyiselle hallitukselle, kuten @Bladekill sanoi
Eipä sitä tavallisella kansalaisella ole vaalien ulkopuolella juuri muuta keinoa vaikuttaa kuin oman mielipiteensä ilmaiseminen
Elämme demokratiassa joten kansa tietää mitä tietää ja sillä mennään. Se on muutenkin ihan sama loppupeleissä mitä kansa tietää koska Suomi on tunkemassa miljardeja perseeseen. Pahimmassa tapauksessa tilanne pysyy samanlaisena kuin mikä se on jo nyt.mutta mistäpä kansa mitään tietää
Paitsi että suomessa kansa valitsee edustajansa. Joka ei kyllä sekään oikein toimi kunnolla kun muistaa kuka voitti ja kuka hävisi viime vaaleissakkin.Elämme demokratiassa joten kansa tietää mitä tietää ja sillä mennään. Se on muutenkin ihan sama loppupeleissä mitä kansa tietää koska Suomi on tunkemassa miljardeja perseeseen. Pahimmassa tapauksessa tilanne pysyy samanlaisena kuin mikä se on jo nyt.
Ihan kokonaan unohtaen rahapuolenkin sekä EU:n omien sääntöjen että Suomen perustuslain törkeä rikkominen jo itsessään ylittää 100 kertaisesti sen rajan missä hallituksen päätöksiin tulee puuttua.
Näyttää kyllä yhä selvemmin siltä, että ei tässä ole mistään koronakriisin hoidosta kyse vaan sitä vain käytetään verukkeena liittovaltiokehityksen eteenpäin viemiseen. Ja tämän takia entistäkin suuremmalla syyllä asiasta tulisi järjestää kansanäänestys.
Nyt on kansalaisaloite Sanna Marinin hallituksen vahinkojen estämiseksi. Nyt jo yli 8000 kannatusilmoitusta Käykäähän allekirjoittamassa:
Kansalaisaloitepalvelu - Kansanäänestyksen järjestäminen EU:n elpymispaketista
Vuoden 2020 heinäkuussa Eurooppa-neuvosto saavutti yhteisymmärryksen EU:n elpymispaketista, joka käsittää 750 miljardin euron suuruisen kokonaisuuden. Suomen hallituksen linjaa kokouksessa edusti pääministeri Sanna Marin. Suomen osallistumisen lainvoimaisuus edellyttää vielä eduskunnan...www.kansalaisaloite.fi
Mielestäni Euroeron perustelu tässä yhteydessä, kun korona on iskenyt Etelä-Euroopan talouteen ei ole aivan perusteltua. Omassa valuutassaan olisivat todennäköisesti vielä suuremmassa pulassa, koska ei heikentyvä valuutta korvaisi millään sitä turismin häviämistä.Korona on taas kiihtymässä. Olisiko hyviä arvauksia, koska pääsemme neuvottelemaan elvytyspaketti II:sta?
EKP julkisti maanantaina, että se on ostanut taas 26,8 miljardilla eurolla Italian ja 18,7 miljardilla eurolla Espanjan valtiovelkakirjoja. Viimeisen kahden kuukauden aikana EKP on ostanut EU-maiden velkakirjoja kaikkiaan 165 miljardilla eurolla (PEPP-ohjelma 126.8 mrd, PSPP-ohjelma 38.3 mrd euroa).
Italiassa muhii 340 miljardin euron suuruinen roskalainakanta, joka on Euroopan suurin. Italialaisten pankkien taseet eivät ole kunnolla ehtineet toipua edes edellisestä lamasta (vuosi 2008), kun ovelle kolkuttaa COVID-19 aiheuttama maksukyvyttömyyden aalto.
Espanja julisti käyttävänsä 162 mrd euroa Euroopan elvytystukea talouden uudistamisen, tarkoituksena luona 800.000 työpaikkaa seuraavan kolmen vuoden aikana. Laskimeni mukaan yhden työpaikan hinnaksi tulee 202500 euroa. Olisiko ehkä järkevämpää erota eurosta ja luoda omalla valuutalla oikeasti kilpailukykyinen talous tällaisen hölmöilyn sijaan?
ECB cuts Italian, Spanish public debts via bonds
The European Central Bank confirmed on Monday it had bought the bonds worth €26.8 billion and €18.7 billion from the governments of Italy and Spain, respectively, to alleviate their public d...breakingthenews.net
Italy's Illimity evaluating bids on 2 bln euros of soured loans -exec
Illimity is evaluating potential bids on 2 billion euros ($2.4 billion) of impaired bank loans, a senior executive at the Italian bank said, as disposals resume after the hiatus caused by the coronavirus crisis.www.reuters.com
Spain unveils economic recovery plan amid pandemic
Spain's prime minister has unveiled a major plan to boost his country out of recession by spending 140 billion euros ($162 billion) of European Union funds to reshape the economyabcnews.go.com
Italia ja Espanja eivät tule saamaan talouttaan kuntoon niin pitkään kun ne roikkuvat Eurossa.Mielestäni Euroeron perustelu tässä yhteydessä, kun korona on iskenyt Etelä-Euroopan talouteen ei ole aivan perusteltua. Omassa valuutassaan olisivat todennäköisesti vielä suuremmassa pulassa, koska ei heikentyvä valuutta korvaisi millään sitä turismin häviämistä.
Yhtenäisvaluutan ongelmissa tulisi viitata pitkäaikaisiin kilpailukykyyn vaikuttaviin tekijöihin. Esim. Suomi vs. Ruotsi edelliset 12 vuotta on hyvä perustelu, mutta ylläolevat pohdintasi ei.
Heikentynyt valuutta tekee maan halvemmaksi turisteille tukien turismia ja vientiyrityksiä ja tämä tukee valtion taloutta. Jos valtio ajautuu maksukyvyttömyyteen, niin sijoittajat maksakoon riskinsä, joka ei kannattanut, niin alkaa riskin hinnoittelu taas toimia markkinoilla. Saksa ja Ranska voivat itse pääomittaa omat pankkinsa, ei siihen muita jäsenmaita tarvita.Omassa valuutassaan olisivat todennäköisesti vielä suuremmassa pulassa, koska ei heikentyvä valuutta korvaisi millään sitä turismin häviämistä.
Pitkällä juoksulla toki näin, mutta matkailun tyssääminen ei juuri nyt ole hinnasta kiinni. Olen itsekin eurolle kriittinen, mutta asioita on hyvä pohtia molemmin puolin, eikä aina ajatella yksisuuntaisesti puolesta tai vastaan. Turkki on hyvä esimerkki omasta halvasta valuutasta tässä kriisissä - meneepäs heillä hyvin.Heikentynyt valuutta tekee maan halvemmaksi turisteille tukien turismia ja vientiyrityksiä ja tämä tukee valtion taloutta.
Toinen aivan loistava podcasti, jonka suosittelen kuuntelemaan rauhassa vaikka näin viikonloppuna:
End Game - Felix Zulauf
Sveitsiläinen kaveri haastateltavana ja sivuaa paljon EU:n taloutta haastattelussa, mutta avaa myös ajattelua tämän ketjun aiheeseen.
Taloustilannehan on siitä mielenkiintoinen, ettei todellisuudessa yli 99% ihmisistä ymmärrä lainkaan mitä tapahtuu. Suurimmalla osalla on toki mielipide, mutta molemmat osapuolet, eli ne jotka huutaa, että "lapsille jätetään velat maksettaviksi" ja ne Arhinmäet, jotka sanoo, ettei valtionvelkaa tarvitse maksaa takaisin ovat molemmat väärässä. Ja silloin, kun ihmiset ei ymmärrä mitä tapahtuu onnistuu demokratia-pohjaiset päätökset kovin kehnosti.
Itse olen karkeasti molempien osapuolien kannalla, eli mielestäni velkaa pitäisi uskaltaa ottaa rohkeasti, mutta se pitäisi investoida konkreettisiin tulevaisuudessa tuottaviin investointeihin, jolloin investoinnit itsessään maksaisivat velkansa pois. Kulutusmielessä taas pitäisi elää suu säkkiä myöten ja maksaa esim. julkisella sektorilla palkkaa sen verran kuin palveluista on varaa maksaa, eikä ottaa siihen tarkoitukseen senttiäkään velkaa. Eli raaka talouskuri kulutukseen, mutta rohkeutta investoimiseen. Yksittäisen henkilön kohdalla tuo tarkoittaisi, että esim omistusasunnon ostaminen reilustikin velaksi on ok, mutta vaatteet ja lomamatkat sun muut ostetaan tulojen mukaan - Suomen valtion tulisi elää samalla periaatteella.
Kuuntelin haastattelun ja googlasin Keltonin taustoja. Kelton mainitaan monessa lähteessä MMT:n saarnaajaksi ja sitä hän todella on, kun kuuntelee haastattelua.Aiheeseen liittyen suosittelen tutustumaan MMT-ajatteluun ("modern monetary theory"), johon liittyen tuore ko. teorian advokaatin haastattelu Macro Voices podcastissa:
MacroVoices #242 Stephanie Kelton on Modern Monetary Theor
Haastattelu alkaa n. 14 minuutin kohdalla.
Nämä euroalueen tukipaketit on jo nyt nähdäkseni juurikin MMT:tä, kun keskuspankit käytännössä rahoittaa valtioiden vajeita. MMT:n mukaan valtionvelka ja vaje ei ole mikään ongelma, vaan raja jossa julkista kulutusta tarvitsee rajoittaa on vasta se piste, kun inflaatio alkaa nousta. Kyseinen Stephanie Kelton on aika vakuuttava esiintyjä ja perustelee asiaa tässäkin varsin taitavasti. Itse olen samoilla linjoilla kuin podcastin host, eli en ole MMT-politiikkaan siirtymisen kannalla, mutta pidän todennäköisenä, että siirrymme siihen suuntaan ainakin joksikin aikaa.
Kun palataan tuosta tämän ketjun euroalueen pakettiin, niin tällä yhdistymisellä haetaan juuri tätä takaa, eli yhteisbudjetin kautta voitaisiin fiskaalielvytystä laittaa korkeapaineella liikkeelle, jolloin taloutta saadaan käyntiin vastaprintatulla rahalla. Printtausta tapahtuu, kun keskuspankki ostaa valtioiden velkakirjoja ja todennäköisesti tulevaisuudessa eurobondeja. Nykyisenlainen valtioiden kautta tapahtuva printtaus ei riitä korttitalon pitämiseen pystyssä.
MMT:hen liittyy myös sellainen mielenkiintoinen puoli, mitä ei usein tajuta, että sen ei välttämättä tarvitse johtaa julkisen kulutuksen kasvuun, vaan vajetta voitaisiin kohdistaa myös verojen laskuun. Kysymys, että miksi kerätä veroja, jos valtion vaje ei ole ongelma on sikäli hyvä. MMT-ajattelussa veroja kerätäänkin vain inflaation hillitsemiseksi.
Ongelmana MMT:ssä näen sen, että se kasvattaisi poliitikkojen valtaa taloudesta, mikä ei todennäköisesti olisi hyvä juttu. Toisena asiana se pienentäisi kustannuspaineita julkisella puolella, joka voisi johtaa tehottomuuteen pidemmällä aikavälillä. Noin teoriassa uskon, että teoria kyllä toimii, mutta en usko, että se toimii ihmisissä, koska tapaamme ajatella ensisijaisesti omaa etuamme ja olemme kaikki oikeasti aika ahneita. Samoin tavoin pidän esim. tätä euroalueen investointipakettia hyvänä asiana teoriassa, mutta käytännössä en, koska en usko, että poliitikot investoivat resurssit tehokkaasti tulevaisuudessa tuottaviin investointeihin, vaan yhteiskunnan resurssit ohjataan idealistisiin hankkeisiin ja toverien taskuihin.
Liekö se 3 miljardin nettomaksu niihin EU-tukiinkaan muuta kuin yhdenlainen savuverho. Kauhistellaan kun pitää maksaa noin paljon, mutta ei se nyt kuulkaa tälle rikkaalle (heh) maalle ole mitään. Totuus on sitten tuhannet miljardit mitkä pistetään yhteiseen piikkiin tuolta EKP:n kautta ..
Jos on ymmärrystä talousasioista, mutta taipumusta masennukseen, niin en suosittele lukemaan alle linkattua Päivän byrokraatin analyysia Suomen velkaantumisesta.Näinhän tuo näyttää pakosta menevän. Ja tämä on meidän sosialistipäättäjille märkä päiväuni. Saadaan verottaa ja rahoittaa kehitysmaiden lisäksi muut EU-maat, joita ei ole itseään oikein huvittanut verottaa ja elää varojensa mukaisesti. Ajattelu joka toimisi, jos olisivat omassa valuutassaan. Vaan kuten SDP sanoo, oman kansan etujen ajattelu on pahasta, ja Macron ei ymmärrä mikä iski kun Suomi veti kotiinpäin.
Viimeinen steppi lienee sitten kun Suomi on saatu defaulttiin ja muut ovat jo kehittäneet seuraavan vaiheen suunnitelmat itselleen. Sitten vain käykäähän pojjaat vähän enemmän töissä ja maksakaa veroja, on tästä kuule sotakorvauksetkin maksettu, ei vikistä siellä. Autoakaan ei kansalainen tarvitse, ei ministerilläkään ole sellaista kun voi taksilla ajaa määrättömästi ja miehen työsuhdeautolla. Lentäminenkin sopii lopettaa, mihin sitä kansa tarvitsee, ministerit nyt voivat vaikka lennellä yksityiskoneella maailmalle Voguen kuvauksiin, EU-palavereihin ja silleen .
Elämme niitä sananlaskun "mielenkiintoisia aikoja". Kenelle jää Eurosta Musta Pekka käteen?
Ihan hyvä artikkeli tuo, mutta aiempaan Stephanie Keltonin haastatteluun ja MMT teoriaan viitaten en pidä defaulttia väistämättömänä. Siitä huolimatta ainakin yhden huonon asian, jonka suuri ulkomaanvaluutassa tapahtuva velkaantuminen aiheuttaa on se, ettei tulevaisuuden taloutemme ole enää ollenkaan omissa käsissämme.Tätä maata ajetaan täyttä vauhtia kohti defaulttia.
Kun katsoo millaisessa tilassa suurehko osa EU-maiden talouksista on, EKP:n ohjauskoron nosto ei tunnu oikein todennäköiseltä. Koronnosto ainoastaan kasvattaisi ylivelkaantuneiden maiden lainanhoitokustannuksia, lisäten tarvetta saada yhä enemmän setelirahoitusta EKP:lta. EKP:n Christine Lagarden julkitulo Euro-alueen yhteisestä budjetista ja veroista juoruaisi sen puolesta, että inflaation hillintä on laskettu vähintäänkin osittain liittovaltiotason verotuksen varaan (edellyttäen siis, että noudattavat MMT:n oppeja). Verotuksen voisi myös optimoida siten, että sitä kerättäisiin ensisijaisesti niiltä mailta, jotka vielä saavat vapailta markkinoilta lainaa järjellisellä korolla.Ihan hyvä artikkeli tuo, mutta aiempaan Stephanie Keltonin haastatteluun ja MMT teoriaan viitaten en pidä defaulttia väistämättömänä. Siitä huolimatta ainakin yhden huonon asian, jonka suuri ulkomaanvaluutassa tapahtuva velkaantuminen aiheuttaa on se, ettei tulevaisuuden taloutemme ole enää ollenkaan omissa käsissämme.
Esim. jos EU:ssa saadaan lopulta vaikkapa MMT opein inflaatio liikkeelle, kun Etelä-Euroopan taloutta on tuettu ensin setelipainolla rajusti voidaan taas alkaa nostamaan ohjauskorkoa inflaation hillitsemiseksi (yksi keinoista mainitun verotuksen lisäksi). Tuo iskisi rajusti Suomeen, jossa suuren valtionvelan uudelleenrahoitustarpeen lisäksi suurin osa kotitalouksien asuntolainoista on sidottuna muuttuvaan korkoon toisin kuin valtaosassa muuta EU:ta. Toisekseen ohjauskoron nosto laskisi Suomen verrattain suuriin eläkesäästöihin valtavan negatiivisesti, kun 60/40 salkun (eli n. 40% bondeja) bondien arvot romahtaisi nykyarvostaan. Tokihan tuo ei olisi niin huono juttu, jos täälläkin oltaisiin päästy kasvusta kunnolla kiinni, mutta niin ei välttämättä käy, jos ko. EU-varat ohjataan meille epäsuotuisasti.
Toisaalta, jos nykymeno jatkuu, eikä inflaatio lähde laukkaamaan, niin juhla voi jatkua vielä pitkään. Oikeastaan, kun katsoo miten syvälle velkaantunut Suomi kokonaisuudessaan jo on (Valtio, yritykset ja kotitaloudet yhteenlaskettuna - oliko Suomi näin laskien peräti velkaantuneempi kuin Italia ja USA?), niin en tiedä kannattaako tätä suuntaa enää yrittääkään muuttaa. Muu EU aikalailla samassa liemessä ja ehkä sieltä ohjataan tarpeeksi rahaa tännekin. Juhlitaan sinne asti, kun liekkiä riittää. Helppo toki itse näin sanoa, kun pidän kohtalaisen helppona asuinpaikan muutosta vaikka Norjaan, jos p*ska lentää tuulettimeen.
Velka on siitä hieno asia, että se kiihdyttää tapahtuvia asioita molempiin suuntiin - ylös tai alas. Suomessa(kin) on valittu riskinoton tie, eikä välitetä, vaikkei homma ole enää omissa käsissä vaan herran hallussa.
Pidän itsekin todennäköisimpänä tuota näkemystä, mutta en varmana. Näin, koska MMT:ssä keskuspankki voi tukea valtioita mielinmäärin korkojenkin kanssa, jolloin esim. Italian korkokulujen nousu voitaisiin puhtaasti kompensoida sekin painamalla lisää rahaa.Kun katsoo millaisessa tilassa suurehko osa EU-maiden talouksista on, EKP:n ohjauskoron nosto ei tunnu oikein todennäköiseltä. Koronnosto ainoastaan kasvattaisi ylivelkaantuneiden maiden lainanhoitokustannuksia, lisäten tarvetta saada yhä enemmän setelirahoitusta EKP:lta.
Suomen 2,8 miljardin euron vuotuisesta takausvastuusta tihkui epävirallista tietoa jo pari kuukautta sitten, jolloin kirjoitin siitä tänne.Hyvää pohdintaa tukipaketista:
Näkökulma: EU:n 750 miljardin elpymisvälineestä pitää käydä kunnon keskustelu: onko riskejä aliarvioitu?
"Elpymisväline lisää Suomen valtion jo ennestään suuria, noin 60 miljardin euron vastuita merkittävästi. Suomen kokonaisvastuu elpymisvälineen 750 miljardin euron velasta on 13 miljardia euroa."
"Siitä 6,6 miljardia on maksuvastuuta. Elpymisvälineestä 360 miljardia on lainaa ja 390 miljardia avustusmuotoista tukea. Avustuksina jaettava raha tulee jäsenvaltioiden yhteisesti maksettavaksi siinä vaiheessa, kun EU:n ottamat velat erääntyvät."
"Suomen osuus EU:n bruttokansantuotteesta on 1,7 prosenttia. Sen perusteella lasketaan Suomen maksuosuus EU:n budjetista ja myös elpymisvälineestä. Näin saadaan Suomen noin 13 miljardin kokonaisvastuu."
"Kansanedustaja Hjallis Harkimo (Liike Nyt) kysyi Marinilta suoraan, voidaanko 2,8 miljardin vakuus vuodessa lunastaa joka vuosi.
– Jos se meidän vakuus lunastetaan 10 vuoden aikana, se on 28 miljardia. Millä tavalla tämä systeemi toimii? Harkimo kysyi.
Siihen pääministeri Marin eivätkä myöskään eurooppaministeri Tytti Tuppurainen (sd) ja valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk) eivät vastanneet."
EU:n perussopimuksen mukaan budjetin pitää olla tasapainossa! Perustuslakivaliokunta linjasi kesällä, että elpymispakettia ei voi hyväksyä siinä muodossa kuin se syntyi, no avustusmuotoista tukea saatiin pienemmäksi, mutta ei tuon uuden diilin kantaa kysytty koskaan perustuslakivaliokunnalta. Nyt tämä asia etenee eduskunnan ruodittavaksi viikolla 50 ja perustuslakivaliokunnalta on ratkaisun välineet siihen, onko vastuut rajattu riittävällä tarkkuudella. Sitten herää kysymys myös siitä, että voiko joku EU:hun sidoksissa oleva juristiporukka kävellä Suomen eduskunnan yli. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
edit: olisi laittanut tekstin loppukaneetiksi tämän: "Usein talouskriisien taustalla on se, että tapahtuu juuri se, jonka ei pitänyt tapahtua. Neuvostoliiton ei pitänyt sortua. Ei pitänyt tulla koko maailmantaloutta kurittavaa koronapandemiaa. Korot ovat ennätysalhaalla nyt, mutta missä on kirjoitettu, että ne eivät voi nousta, yllättäen ja nopeastikin. "
Italian 30 vuoden yield on 1,73% koska suuret rahoituslaitokset uskaltavat edelleen lainata sille, vaikka markkinatalouden säännöillä maan pitäisi olla maksukyvytön. Luultavasti nämä ovat suurelta osin saksalaisia, ranskalaisia, belgialaisia ja luxembourgilaisia rahoituslaitoksia, joilla jonkinlainen valtioiden antama pyhä lupaus, että Italian default ja maksamatta jättäminen ei toteudu missään kuviteltavissa olosuhteissa.Pidän itsekin todennäköisimpänä tuota näkemystä, mutta en varmana. Näin, koska MMT:ssä keskuspankki voi tukea valtioita mielinmäärin korkojenkin kanssa, jolloin esim. Italian korkokulujen nousu voitaisiin puhtaasti kompensoida sekin painamalla lisää rahaa.
Toiseksi esim. Italian 30 vuoden bondin yieldi on tällä hetkellä 1,73%. Jos korkotaso nostettaisiin esim. kolmeen ja samalla tasattaisiin korkotaso koko EU-alueella ei se olisi heille kovin suuri muutos suhteellisesti. Italia 1,73%=>3% vs Suomi 0=>3%. Italian lisäkorko, jota he eivät itse pystyisi maksamaan painettaisiin lisäeuroina yhteisvastuulla. Tuo olisi hyvin helppo keino lypsää taloutensa hyvin hoitaneista maista rahaa keskusjohdon hyviksi näkemiin tarkoituksiin. Suomen kannalta hyvä juttu, että Saksa ja Hollanti tuskin tuota haluaa. Skenaario onkin tällä hetkellä aika epätodennäköinen.
Juurikin tuo menojen exponentiaalinen kasvu on mielestäni MMT:n suurin ongelma, eli poliitikot varmasti tykkäävät menojen lisäyksistä ja kansakin äänestäisi todennäköisesti aina sitä, joka lupaa heille eniten. Sitten kun tuo menisi liian pitkälle, niin jossain vaiheessa rahan arvo väistämättä laskisi ja MMT:n kuuluu, että sitä inflaatiota tulisi hillitä veroja ja korkoja nostamalla. Todennäköisesti poliitikoilta ei löytyisi sitten selkärankaa tuon toteuttamiseen.En ole tuohon MMT:hen vielä enempää tutustunut, mutta mikä on näissä skenaarioissa se pidemmän ajan ajatus / ennuste? Jos tällä velalla ei ole väliä, ja rahoitus tarkoittaa että keskuspankki vain lainoittaa avoimella shekillä loputtomiin, niin eikö se velan määrä ala kasvamaan jossain vaiheessa exponentiaalisesti kun korkoakin tulee jatkuvasti, rahan arvo laskee, ja tarvitaan aina isompaa rahoitusta?
Eikö olisi sama jossain vaiheessa vain kuitata ne virtuaalirahat (<-heh) pois olemasta? Keskuspankki loisi sen verran velkaa ja pyyhkisi saatavat sarakkeen nollille?
Onneksi meillä on vastuullinen media joka jaksaa päivästä toiseen paistatella historiamme suurinta mullistusta, eiku siis... 3Mrd€ tuntuu hyvältä kuin housuihin kuseminen, ai että kun lämmittää.Suomen 2,8 miljardin euron vuotuisesta takausvastuusta tihkui epävirallista tietoa jo pari kuukautta sitten, jolloin kirjoitin siitä tänne.
Marin, Vanhanen ja Tuppurainen ovat menneet panemaan nimensä paperiin, jossa Suomi sitoutuu maksamaan vuodessa maksimissaan 2,8 miljardia euroa muiden maiden elvytyspaketin lainalyhennyksiä, mikäli EU ei saa kerättyä vaadittavaa rahamäärää.
Elvytyspaketin takaisinmaksu alkaa vuonna 2028 ja päättyy 2058, eli worst case skenaariossa Suomi maksaa 30 * 2,8 = 84 miljardia euroja muiden maiden velkoja. Pidän aivan itsestään selvyytenä, että vuoteen 2028 mennessä useampi EU-maa on laistanut maksuvelvoitteestaan eli Suomi joutuu maksamaan ylimääräistä. Tähän päälle EU-liittovaltioverot.
Kun aloitin tämän threadin 10.4.2020, niin en osannut kuvitellakkaan että asiat menisivät tällaiseen malliin seuraavan puolen vuoden aikana.
Onneksi meillä on vastuullinen media joka jaksaa päivästä toiseen paistatella historiamme suurinta mullistusta, eiku siis... 3Mrd€ tuntuu hyvältä kuin housuihin kuseminen, ai että kun lämmittää.
Unkari ja Puola kaatoivat tämän paskapaketin ainakin tältä erää:
EU-rahoitus | EU on matkaamassa kohti vakavaa kriisiä: Unkari ja Puola toteuttivat uhkauksensa ja vetivät tukensa EU-budjetilta
Unkari ja Puola torjuivat maanantaina hartaasti neuvotellun sovun EU:n budjetista. Kiista uhkaa koko elpymisrahoituspakettia.www.hs.fi
Entä jos se oma etu on ristiriidassa niiden sääntöjen kanssa, mitä on aikoinaan sovittu noudatettavan (oikeusvaltioperiaate).Ottamatta sen kummemmin kantaa onko Puolan ja Unkarin päätös hyvä vai huono, (tuosta voi meinaan aika soppa syntyä) mutta näin tehdään politiikkaa. Jos katsotaan, että asia ei ole oman edun mukaista niin se voidaan sanoa.
Joo, paitsi Suomi. Koska me noudatetaan sopimuksia ja maksetaan.Eikös EU:ssa ala olla jo lähes perinne että sopimuksilla voidaan pyyhkiä hanuri tilanteen niin vaatiessa?
Tämä oli odotettua, nyt voidaan katsoa mitä tuleman pitää.Unkari ja Puola kaatoivat tämän paskapaketin ainakin tältä erää:
EU-rahoitus | EU on matkaamassa kohti vakavaa kriisiä: Unkari ja Puola toteuttivat uhkauksensa ja vetivät tukensa EU-budjetilta
Unkari ja Puola torjuivat maanantaina hartaasti neuvotellun sovun EU:n budjetista. Kiista uhkaa koko elpymisrahoituspakettia.www.hs.fi
Marinin hallitus tulee hyväksymään kaiken mitä sieltä EU:sta tulee. Yrittävät ehkä neuvotella kauniimman näköiseksi, mutta vetoa he eivät tule käyttämään, vaikka vaadittaisiin EKP:n pääomittamista.Meinaatko, että yhtälailla, eli ei kummallakaan niin väliksi, kunhan saa sosialisti olla kekkereissä mukana?
Eikös oikeusvaltioperiaate ollut Suomelle kynnyskysymys elvytyspaketin hyväksymiselle. Seuraavaksi on siis Marinin vuoro vetää veto-narusta jos aikoo säilyttää kasvonsa?Miten oikeusvaltioperiaatteen vaatimuksesta luopumiseen suhtautuu Suomi, jolle tämä oli yksi päävaatimuksista rajattujen vastuiden ohella?
En pidättäisi hengitystä.Eikös oikeusvaltioperiaate ollut Suomelle kynnyskysymys elvytyspaketin hyväksymiselle. Seuraavaksi on siis Marinin vuoro vetää veto-narusta jos aikoo säilyttää kasvonsa?
Kumpaa sinä haluat: EU ja Suomi pitävät kiinni oikeusvaltioperiaatteesta, vaiko eivät pidä?Tämä oli odotettua, nyt voidaan katsoa mitä tuleman pitää.
Jokaiselle elvytyspakettisirkusta seuranneelle on selvää, että varsikaan Unkarin Orban ei varmasti hyväksy oikeusvaltioperiaatteen klausaalia osaksi elpymispakettia. EU-budjetti vuosille 2021-2027 ja siihen liittyvä elpymispaketti täytyy hyväksyä jäsenmaissa yksimielisesti. Orban pystyy yksinään kaatamaan EU-budjetin, käyttämällä henkilökohtaista veto-oikeuttaan Unkarin parlamentissa. Kun Unkarin parlamentti ei hyväksy, niin jäsenvaltioiden hyväksyntä ei ole yksimielinen ja EU-budjetti ei mene läpi.
Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, millä tavalla EU luopuu oikeuvaltioperiaatteen vaatimuksesta. Hesarin uutisesta on mahdollista ymmärtää, että oikeusvaltioperiaatteesta äänestetään EU-parlamentissa erikseen määräenemmistöpäätöksellä. Todennäköisesti käy siis niin, että enemmistö maista äänestää oikeusvaltioperiaatetta vastaan ja siitä luovutaan. Rahat siis saa, vaikka pyörittäisi täysvaltaista diktatuuria EU-alueella (sopii kyllä hyvin EU:n nykyiseen näennäisdemokraattiseen kuvaan).
Miten oikeusvaltioperiaatteen vaatimuksesta luopumiseen suhtautuu Suomi, jolle tämä oli yksi päävaatimuksista rajattujen vastuiden ohella?
Minusta koko oikeusvaltioperiaatekeskustelu on kornia, kun EU itse tulkitsee omia perussopimuksiaan miten tahtoo.Kumpaa sinä haluat: EU ja Suomi pitävät kiinni oikeusvaltioperiaatteesta, vaiko eivät pidä?
Niin. EU ei ole itse noudattanut omia sopimuksiaan, joten on varsin tekopyhää jeesustella mistään "oikeusvaltiosta".Minusta koko oikeusvaltioperiaatekeskustelu on kornia, kun EU itse tulkitsee omia perussopimuksiaan miten tahtoo.
Kun "oikeusvaltioperiaatteen" tulkitsijana on EU, niin ainakaan itse en voi hyväksyä, että mitään EU:n tukia tai muita velvoitteita sidottaisiin tähän nk. oikeusvaltioperiaatteeseen. Se on pelkkää ylevältä vaikuttavaa retoriikkaa, jonka tosiasiallisena tarkoituksena on jäsenmaiden kiristäminen.
[EDIT]EU:n oikeusvaltioperiaate tulee siis haudata. Sanna Marinin hallitus ei tätä tietenkään voi hyväksyä vaan saa kouraansa mustan pekan ja joutuu käyttämään vetoa tai menettää kasvonsa ja joutuu maailman silmissä naurunalaiseksi.
Näinpä.Niin. EU ei ole itse noudattanut omia sopimuksiaan, joten on varsin tekopyhää jeesustella mistään "oikeusvaltiosta".