• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Se on totta, että jopa Italia on pystynyt pitämään Suomea paljon parempaa budjettikuria vuodesta 1995 tähän päivään. Mutta väite Italian 24:sta ylijäämäsestä vuodesta ei voi pitää paikkaansa. Katsoo esimerkiksi Italian valtiovelan kehittymistä vuosina 2010-2015, jolloin valtiovelka kasvoi 115% -> 135%/BKT.

Mielestäni ei ole Suomen tehtävä ruveta makselemaan Italian velkoja. Emme me ole vastuussa heidän 80-luvun synneistä. Siksi toiseksi olemme itseasiassa hyvin pian samassa jamassa kuin Italia, meidän ei pitäisi maksaa yhtään mitään yhtään kenellekään.

Korot, vanhoja lainoja korvaavien uusien lainojen korkotaso (on paljon kalliimpi kuin esim. meillä) ja bkt:n heilahteluista huolimatta paikallaan junnaaminen on tuossa ne muuttujat, mitkä on johtanut siihen, että Italian valtion velka / bkt on kasvanut.
Italiassa tilanne oli oikeastaan bruttokansantuotteen kehityksenkin osalta hyvin lähellä meitä. Vasta 2018 ylitettiin 2008 taso uudelleen.
 
Macron uhittelee kävelevänsä ulos kokouksesta. Aikamoinen showmies. Kuitenkin hän ja Merkel ajaa tuota asiaa suorastaan vimmaisesti, ettei heidän - Ranskan ja Saksan - pankit ottaisi osumaa Italian joutuessa velkasaneeraukseen.

Tuohan on vähän kuin itse uhkaisi palkkaneuvotteluissa tai asuntolainaneuvotteluissa kävellä ulos jos ei työnantajan/pankin tarjous miellytä. Ei siinä kovin vahvoissa neuvotteluasemissa olla pyytäjäpuolella. Ovesta pääsee aina ulos jos haluaa kysellä muita (luulee saavansa parempia) tarjouksia.
 
Ja ihan oikein kuvaa: Italian 25 viimeisestä budjetista 24 on ollut ylijäämäisiä.
Italian velkarakenne on ylisukupolvista ja on periytynyt liira-ajan virheistä 80-luvulta. Talouskuria on ollut. Ainakin sieltä 90-luvun puolivälistä saakka.
Olen tässä ketjussa tuonutkin esille, että Italian taloudessa on hyvääkin, kuten tuo viittaamasi kauppatase. Etenkin Pohjois-Italia on kehittynyttä ja vaurasta seutua. Valtio siellä on velkaantunut ja esim. kotitaloukisen varat - velat ylittää Italiassa yli puolella Suomalaisen vastaavan, ja hintatason ollessa matalampi sillä varallisuudella saa ostettua käytännössä paljon enemmän kuin täällä. Sikäläisittäin toimittu fiksusti, että verotus&tulonsiirtopoliitikalla siirretty varallisuutta kansalle, ja valtion annetaan ajautua maksukyvyttömäksi - ei Italialaiset tule tuota valtionvelkaa koskaan takaisin maksamaan ja pitävät tietenkin hankkimansa varallisuuden.

Italiassa asiaan on herätty jo ajat sitten ja euroero & velkasaneeraus houkuttaa. Tämä hirvittää etenkin Saksalaisia ja Ranskalaisia, koska heidän pankkinsa on lainanneet valtavasti rahaa Italiaan ja joutuisivat tässä vaihtoehdossa kärsimään. Nyt he sitten ovat keksineet ratkaisun, että lahjotaan Italia pysymään eurossa antamalla heille tukea (Joilla he voivat maksaa velkojaan Saksalaisille ja Ranskalaisille pankeille). Huono puoli tässä on se, että tämä ei korjaa ongelmaa, eli Italian julkinen sektori velkaantuu edelleenkin ja tarvitsee jatkossakin tukia, ja toisena asiana julkinen elvytys aina heikentää yksityisen sektorin kilpailukykyä vientimarkkinoilla. Italian kauppataseen positiivisuus voi olla näiden tempausten jälkeen historiaa varsinkin, kun sen teollisuus on erittäin haavoittuvaista hintakilpailukyvyn suhteen, sen tuotteet kilpailee suurissa määrin esim. Kiinan kanssa. Oma arvioni tässä on, että tämä Saksan ja Ranskan ajama ratkaisu on pidemmässä juoksussa huono juttu Italialle ja verrannollisesti tässä annetaan juopolle lisää viinaa selvitäkseen.

Ottaen tilanteen vakavuuden huomioon olisin itse ehkä kuitenkin valmis hyväksymään sen, että Saksan ja Ranskan pankkeja autetaan. Tehtävät toimenpiteet tulisi kuitenkin avata kansalle paremmin ja esittää myös vaihtoehdot. Samoin tulisi varmistaa, etteivät Saksan ja Ranskan pankit omistajineen hyödy tästä operaatiosta, eli niiden saama ylituotto koroissa Italian ja Espanjan lainoille tulisi jättää heidän omaksi murheekseen, eikä maksattaa veronmaksajilla. Samoin Italiassa valtion tilanne tulisi tasapainottaa ja todennäköisesti se edellyttää vanhojen velkojen leikkausta.
 
Suomalaisten Italia-kuvaa ihmettelee tällä kertaa suomalais-italialainen toimittaja.

Tuolla artikkelissa on ihan puhdas vale:
"Suomessa nousee toistuvasti esiin myös italialaisten ”valtavan suuri” säästämisaste. Se johtuu siitä, että Italiassa sosiaaliturvaa ei rahoiteta julkisin varoin. Jokainen maksaa omasta kukkarostaan työttömyytensä, raskautensa, lastensa päivähoidon ja muun. Suomalaistyyppisiä veronmaksajien kustantamia tukia ei ole. "

Tottakai siellä esim. työttömyysturva on:
Italy: Reforms to system of unemployment benefits
Toki ei yhtä vahva kuin Suomessa. Totta myös, että lastenkasvatuksessa on taustalla sitä oletusta, että nainen hoitaa kotona ja mies käy töissä. Samoin Italiasta löytyy tukia ja verotusetuja, joita ei taas Suomessa ole, tai ovat täällä heikompia. Goverment spending suhteessa BKT:n on Italiassa vain himpun verran Suomea alempi, eli johonkin se raha käytetään.
 
Kreeta Karvalalla vahvuuslähtöinen näkökulma neuvotteluihin (on muuten harvinaista).

”Me tunnemme tämän pohjaesityksen paremmin kuin muut jäsenmaat, koska annoimme siitä ensimmäisen version, jossa oli numerot mukana. Tämä voi antaa meille ehkä jopa etulyöntiaseman, EU-asiantuntija uskoo.”

 
Onko Suomen pikkukompensaatio tai ”allekirjoitusbonus” 150 miljoonaa maaseudun kehittämisrahaa kompensoimaan kehysleikkauksia niin, että saatava säilyy ennallaan meidän osalta?
 
Elvytyspakettineuvottelut ovat päättymässä täydelliseen katastrofiin Suomen osalta.

Vastineeksi vähintään 8,5 miljardin euron arvoisen tulonsiirron hyväksymisestä Suomi saisi Jan11:n mainitseman 150 miljoonan euron kertaluontoisen maaseudun kehittämisrahan.

Vastaavasti "frugal four" on onnistunut neuvottelemaan itselleen seuraavat vuotuiset maksualennukset ja ovat ilmeisesti kiristämässä vielä lisää alennuksia:
-Hollanti: 1,921 miljardia euroa
-Ruotsi: 1,069 miljardia euroa
-Itävalta: 565 miljonaa euroa
-Tanska: 322 miljoonaa euroa

Ennustan että Suomen nettomaksut EU:lle nousevat tuon nyt saavutetun 150 miljoonan euron verran vuodessa, kun EU-komissio kerää "frugal four" maiden ja Saksan saamat maksualennuksia muilta mailta.

Ne rahastot, josta Suomi olisi saattanut saada murusia, ovat uudessa ehdotuksessa leikkautumassa merkittävästi. Esimerkiksi siirtymärahasto, jonka tarkoituksena on tukea saastuttavia aloja siirtyessään ympäristöystävällisempään tuotantoon, leikkautuu 30 miljardista 10 miljardiin. Tämä tarkoittaa Suomessa sitä, että EU ei tue juuri mitenkään turpeeseen perustuvan energiatuotannon alasajoa. Tutkimusta ja kehitystä tukeva Horizon Europe -ohjelma leikataan 10 miljardista 5 miljardiin euroon.



 
Viimeksi muokattu:
Lainaan tänne toiselta foorumilta nimimerkki "Jukka Virtasen" analyysia tulonsiirroista. Ajatuksia herättävää, kannattaa lukea.

Tulonsiirtoihin perustuva elvytysrahasto olisi kallis suomalaisille. Esityksen mukaisesti noin 70 % varoista kohdentuisi muun kuin koronan perusteella. Täten elpymisrahasto nro 1:teen kuuluisivat merkittävät rakennerahastojen kaltaiset tulonsiirrot Itä-Eurooppaan. EU:n budjetti lähes kaksinkertaistuisi.

Rakennerahastojen yms. vuolasta tukea yrityksille mainostetaan mm. Puolan investointiaineistossa. Niinpä lukuisat yritykset ovat siirtäneet toimintojaan Suomesta Puolaan. Tällaisia yrityksiä ovat mm: Cargotec, Finn-Marin, Fiskars, Nokia Solutions and Networks, Nordea, Oras, Patria, Pilkington, Ruukki Construction, Unilever, UPM jne.

Jos hallitus hyväksyy elpymisrahaston (lue: komission elpymisrahaston ja vuosikymmenten velkaunionin), niin se kannustaa samalla tulonsiirroin Itä-Eurooppaan suomalaisten irtisanomista ja tehtävien siirtämistä sinne. Tämä voi kohdistua lähivuosina useisiin tuhansiin tehtäviin. Jo nyt ehkä noin 10 – 20 000 tehtävää on siirretty täältä Itä-Eurooppaan yritysten sisällä. – Tätäkö hallitus haluaa? Tämä olisi isku suoraan kansaa vastaan.
 
Elvytyspakettineuvottelut ovat päättymässä täydelliseen katastrofiin Suomen osalta.

Vastineeksi vähintään 8,5 miljardin euron arvoisen tulonsiirron hyväksymisestä Suomi saisi Jan11:n mainitseman 150 miljoonan euron kertaluontoisen maaseudun kehittämisrahan.

Vastaavasti "frugal four" on onnistunut neuvottelemaan itselleen seuraavat vuotuiset maksualennukset ja ovat ilmeisesti kiristämässä vielä lisää alennuksia:
-Hollanti: 1,921 miljardia euroa
-Ruotsi: 1,069 miljardia euroa
-Itävalta: 565 miljonaa euroa
-Tanska: 322 miljoonaa euroa

Ennustan että Suomen nettomaksut EU:lle nousevat tuon nyt saavutetun 150 miljoonan euron verran vuodessa, kun EU-komissio kerää "frugal four" maiden ja Saksan saamat maksualennuksia muilta mailta.

Ne rahastot, josta Suomi olisi saattanut saada murusia, ovat uudessa ehdotuksessa leikkautumassa merkittävästi. Esimerkiksi siirtymärahasto, jonka tarkoituksena on tukea saastuttavia aloja siirtyessään ympäristöystävällisempään tuotantoon, leikkautuu 30 miljardista 10 miljardiin. Tämä tarkoittaa Suomessa sitä, että EU ei tue juuri mitenkään turpeeseen perustuvan energiatuotannon alasajoa. Tutkimusta ja kehitystä tukeva Horizon Europe -ohjelma leikataan 10 miljardista 5 miljardiin euroon.



Femakkohallitus "suorittaa" taas kerran. Kun ollaan niin globalisteja ja EU-uskovaisia, niin mitä voi odottaa?
 
Hölmöläisiä viedään taas kuin pässiä narussa.

EU:sta on muodostumassa vääjäämättä tulonsiirtounioni

"Meidän suomalaisten verotus ja valtionvelka tulee luonnollisesti tämän myötä kasvamaan ja kilpailukykymme heikkenee entisestään. Lisäksi EU:lle tarjotaan vielä verotusoikeus. EU:sta on koronakriisin varjolla muodostumassa tulonsiirtounioni siitäkin huolimatta, että useat asiantuntijat pitävät tätä EU:n perussopimuksen vastaisena."

"Harvassa on kuitenkin ne johtavat poliitikot, jotka uskaltavat sanoa ei ja kävellä pois elpymisrahaston neuvotteluista. Harvassa on myös ne, jotka uskaltavat sanoa ääneen sen, mitä tämä tulonsiirtounioni todellisuudessa on: sosialismia. Ehkä juuri tämän vuoksi vasemmistohallitus on valmis kävelemään jopa eduskunnan perustuslakivaliokunnan yli eurooppalaisen solidaarisuuden nimissä."


Aamen.
 

Sopu on syntynyt ja Sanna sai kaikki läpi mitä halus.
Marinin mukaan Suomelle on tärkeää, että oikeusvaltioperiaate kytkettiin osaksi EU-varojen käyttöä
”Ensimmäistä kertaa Suomi sai myös erillisen 100 miljoonan euron lisärahoituksen pohjoisen ja itäisen Suomen harvaan asutuille alueille”


Käsittääkseni Suomi maksaa tuon 100 miljoonaa omasta pussista kun kansallisia tukia.
Uutisissa ei ole mitään paljon tää maksaa Suomelle.

Tuo rupee näyttää huonolta diililtä Suomen osalta
 

Sopu on syntynyt ja Sanna sai kaikki läpi mitä halus.
Marinin mukaan Suomelle on tärkeää, että oikeusvaltioperiaate kytkettiin osaksi EU-varojen käyttöä
”Ensimmäistä kertaa Suomi sai myös erillisen 100 miljoonan euron lisärahoituksen pohjoisen ja itäisen Suomen harvaan asutuille alueille”


Käsittääkseni Suomi maksaa tuon 100 miljoonaa omasta pussista kun kansallisia tukia.
Uutisissa ei ole mitään paljon tää maksaa Suomelle.

Suomi arvioi saavansa EU:n koronaelpymispaketista 3,2 miljardia euroa. Arvion mukaan Suomen maksut elpymispakettiin ovat 6,6 miljardia euroa vuosina 2021–2058.

Eli sellaset 3.4 miljardia maksaa tämä sekoilu, + 100 miljoonaa lisää jäsenmaksuja per vuosi.
 
Suomi arvioi saavansa EU:n koronaelpymispaketista 3,2 miljardia euroa. Arvion mukaan Suomen maksut elpymispakettiin ovat 6,6 miljardia euroa vuosina 2021–2058.

Eli sellaset 3.4 miljardia maksaa tämä sekoilu, + 100 miljoonaa lisää jäsenmaksuja per vuosi.
Valitettavasti tuo on aika optimistinen kanta katsoa asiaa, koska maksaja ja saaja tuskin kohtaa. Eli veronmaksajat maksaa 6,6 miljardia ja EU:n valitsemat kohteet ja tahot Suomessa saa 3,2 miljardia. Se on siis vero, joita toiset maksaa enemmän ja saa sitten hyötyjä takaisin.

Huonoimmillaan tässä voi käydä niin, että nuo Suomen saamat miljardit investoidaan poliittisiin (=ei tehokkaisiin) ilmastotoimiin, haittamaahanmuuttoon ja johonkin sukupuolitutkimukseen.

Muita tulkintoja:
- Tämä oli vasta päänavaus suurempien EU-tulonsiirtojen suuntaan
- Rahoituspaketti käytetään suurimmaksi osaksi vanhojen rakenteiden ylläpitämiseen, eikä ongelmia esim. Italian ja Espanjan valtiontaloudessa korjata. Ainoana vaihtoehtona tulee olemaan seuraavalla kertaa entistä suurempi elpymispaketti.
- Tulee olemaan mielenkiintoista seurata miten rahat tullaan tarkemmin jakamaan. Perinteisesti poliitikkojen tekemät investoinnit on olleet huonosti tuottavia ja jakoperusteet on vähän niin kuin kummelin sketsistä: EU-rahojen jako
- Henkilökohtaisella tasolla ei kannata jäädä narisemaan, vaan sopeutua tilanteeseen. Fiksu voi hyötyä tällaisista tilanteista paljon enemmän kuin vapaa markkinatalous koskaan mahdollistaisi, vaikka kokonaisuus kärsiikin.
 
Sanna kehuu lopputulosta ja "oikeusvaltioperiaatetta", mitä ikinä nyt tuossa rahapaketissa tarkoittaa. Joo, varsinainen jackpot, miljardeja tyhjästä rahaa Saksan ja Ranskan pankeille sekä jäsenmaksut nousee. Ilmeisesti Sannan mielestä tiukan nelikon saamat alennukset jäsenmaksuihin olisi ollut jackpot, harmi että taas tollot asialla, kun ei osata pitää puoliaan.

Eda9IaJWAAE5Yfy


EZCSqbYX0AYONHc.jpg:large
 
Viimeksi muokattu:
Uutisoinnin perusteella Suomi onnistui kuitenkin varsin kohtuullisesti saamaan tavoitteisiin nähden.

Nyt kritiikissäkin olisi hyvä pystyä erottamaan se, missä määrin neuvottelut onnistuivat / epäonnistuivat suhteessa tavoitteisiin.
Ja se, missä määrin on vaan eri mieltä niistä tavoitteistakin.
 
Uutisoinnin perusteella Suomi onnistui kuitenkin varsin kohtuullisesti saamaan tavoitteisiin nähden.

Nyt kritiikissäkin olisi hyvä pystyä erottamaan se, missä määrin neuvottelut onnistuivat / epäonnistuivat suhteessa tavoitteisiin.
Ja se, missä määrin on vaan eri mieltä niistä tavoitteistakin.
Millähän mittarilla Suomi onnistui, sen voisi mediakin kertoa, jos naapurimaat saavat jäsenalennuksia ja Suomi jotain "oikeusvaltioperiaatetta", lisää jäsenmaksua sekä lainaosuudessakin tuli takkiin tavoitteesta? Maataloustuet taas laskevat ensi vuonna, mutta hei satiin 400m€ maaseudun kehittämiseen, hurraa. Suomi maksaa 6,6mrd€ saadakseen 3,2mrd€, no ei tälle hallitukselle numerot meinaa mitään.
 
Millähän mittarilla Suomi onnistui, sen voisi mediakin kertoa, jos naapurimaat saavat jäsenalennuksia ja Suomi jotain "oikeusvaltioperiaatetta", lisää jäsenmaksua sekä lainaosuudessakin tuli takkiin tavoitteesta? Maataloustuet taas laskevat ensi vuonna, mutta hei satiin 400m€ maaseudun kehittämiseen, hurraa.
Kirjoitin uutisoinnista, eli mittari oli siis aamukahvipöydässä luetut eri medioiden uutisoinnit joista varmaan 80-90 % on kirjoittanut (varovaisen) positiiviseen sävyyn.
 
Kirjoitin uutisoinnista, eli mittari oli siis aamukahvipöydässä luetut eri medioiden uutisoinnit joista varmaan 80-90 % on kirjoittanut (varovaisen) positiiviseen sävyyn.
Niin, no ei ole ensimmäinen kerta, kun pitää ihmetellä maamme mediaa. Koko asian uutisointi ihan alusta asti on ollut naurettavaa, käytännössä negatiivisille ajatuksille ei anneta palstatilaa, eikä noteerata juurikaan mitä muualla puhutaan. Vastuullista journalismia.

Selittää paljon se, että pitää oikeasti lukea muiden maiden lehtiä, että pysyisi kärryillä mitä EU:ssa tapahtuu ja mistä on kyse.
 
Tuo on just mun mielestä vähän sellaista asian ohi menevää jupinaa.
Olennaista olisi, että eduskunta (Suuri valiokunta) julkaisisi annetut tavoitteet, jotta neuvottelutulosta voisi verrata niihin.
Tai sitten tekisi itse analyysin, jonka yhteenvedon julkaisisi.

On esimerkiksi täysin ilmeistä, että esim. jäsenmaksupalautus tai -alennus ei nyt (kuten ei aiemminkaan) ole ollut meidän tavoitteissa. Siksi on ihan pelkkää sanahelinää verrata, että kun nuo sai neuvoteltua lisää palautuksia mutta me ei.
 
Joo, vappusataset tai puhutaanko jo vapputonneista meni nyt Saksaan ja Ranskaan. Vaikeassa asemassahan tuolla ollaan neuvottelupöydissä, mutta olisi tuo uutisointi edes rehellistä tosiaan. Ei paskaa diiliä voi ikinä kutsua hyväksi diiliksi, vaikka jotain pullanmuruja mukaan saisi.
 
Maksajiahan tässä koko ajan on oltu. Vai oliko jollekin yllätys?
 
Eli reilu kolme miljardia siitä, että Macron suostuu kättelemään ja morottamaan suomalaisia seuraavassakin kokouksessa?
Suomihan ei muutenkaan ole ikinä missään päätöksissä mitenkään mukana muutakuin idiootin maksajan roolissa vuodesta toiseen. Niinkuin nytkin ja siinä roolissa ilmeisesti tykkäämme olla ja maksamme jopa siitä, että saamme maksaa. No karsitaan taas vaan menoja ja supistetaan palveluita, jotta saadaan miljardeja lähetettyä lisää rikollisten ja sijoittajien taskuihin.
Pahimmillaanhan hallitus ilmoittaa pian, että hävittäjät jäihin, jotta EU saa rahansa.
 
Tuo on just mun mielestä vähän sellaista asian ohi menevää jupinaa.
Olennaista olisi, että eduskunta (Suuri valiokunta) julkaisisi annetut tavoitteet, jotta neuvottelutulosta voisi verrata niihin.
Tai sitten tekisi itse analyysin, jonka yhteenvedon julkaisisi.

On esimerkiksi täysin ilmeistä, että esim. jäsenmaksupalautus tai -alennus ei nyt (kuten ei aiemminkaan) ole ollut meidän tavoitteissa. Siksi on ihan pelkkää sanahelinää verrata, että kun nuo sai neuvoteltua lisää palautuksia mutta me ei.

Ei paska diili hyväksi muutu sillä, että paskaa väitetään tavoitelluksi. Kalliiksi tämä Suomelle ja suomalaisille tuli ja tulee, selitti tavoitteista mitä tahansa.
 
Ei paska diili hyväksi muutu sillä, että paskaa väitetään tavoitelluksi. Kalliiksi tämä Suomelle ja suomalaisille tuli ja tulee, selitti tavoitteista mitä tahansa.

Ei tietenkään. Mutta kun on kaksi erillistä asiaa arvioitavaksi.
1) Suomen politiikka ja tavoitteet (päättäjänä eduskunta Suuren valiokunnan suulla).
2) Neuvottelutulos (hallituksen neuvottelijoiden onnistuminen suhteessa annettuihin tavoitteisiin).

Nyt jos analyysi on vaan paska ja kallis tulos, niin ei ollenkaan päästä kiinni siihen, onko vika EU-politiikassa vai tekikö neuvottelijat virheitä jne.
On mahdollista, että tavoitteet olivat metsässä, mutta neuvottelijat onnistuivat. On mahdollista, että tavoitteet olivat hyvät, mutta neuvottelijat epäonnistuivat. On mahdollista, että molemmat epäonnistuivat, tai molemmat onnistuivat jne.

Tämä on se, mitä pitäisi analysoida. Miksi? Jos on niin, että tavoitteet olivat metsässä, mutta neuvottelijat onnistuivat, olisi syytä käydä erittäin tarkka analyysi läpi siitä, millaista eurooppa- ja eurooppa-talouspolitiikkaa tavoittelemme tulevaisuudessa.
Tämä keskustelu on viime vuosina jäänyt kovin vähäiseksi, kun olemme pyörineet maan sisäisissä asioissa ja EU-tasolla lähinnä brexitin ympärillä.
 
Tuo on just mun mielestä vähän sellaista asian ohi menevää jupinaa.
Olennaista olisi, että eduskunta (Suuri valiokunta) julkaisisi annetut tavoitteet, jotta neuvottelutulosta voisi verrata niihin.
Tai sitten tekisi itse analyysin, jonka yhteenvedon julkaisisi.

On esimerkiksi täysin ilmeistä, että esim. jäsenmaksupalautus tai -alennus ei nyt (kuten ei aiemminkaan) ole ollut meidän tavoitteissa. Siksi on ihan pelkkää sanahelinää verrata, että kun nuo sai neuvoteltua lisää palautuksia mutta me ei.

Näin yksityisen sektorin nettoveronmaksajana jolta nämäkin rahat yritetään repiä mielestäni nämä sinun omat selittelysi ovat lähinnä epätoivoinen ja todella säälittävä yritys selitellä tätä katastrofia. Ilmeisesti on totuttu siihen, että raha tulee ihan automatik valtiolta.
 
millaista eurooppa- ja eurooppa-talouspolitiikkaa tavoittelemme tulevaisuudessa.
Paluu juurille takaisin kauppaliitoksi tai korkeintaan vahvennettu/syvennetty kauppaliitto.

Ei liittovaltiolle!
Ei velkojen yhteisvastuulle!
Ei vallan keskittämiselle Brysseliin!

Euro menettelee kun kerran ollaan eurossa eikä pidä tehdä euroeroa ilman että on tehty tarkka analyysi euroeron vaikutuksista ja riskeistä sekä sama euroon jäämisen vaikutuksista ja riskeistä. Ja tämän analyysin tekeminen pitää aloittaa välittömästi ja kun valmis tehdä muutaman sivun tiivistelmä laittaa molemmat julkisesti kaikkien saataville ja lähettää molemmat lehdistölle uutisoitavaksi.

Kyllä itsenäiselle talouspolitiikalle!
Kyllä kansallisvaltioille!
Kyllä jäsenmaksujen leikkaamiselle!
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän tässä kävi, kuten pelättiinkin. Kyllä tämän hallituksen kokoonpano on ollut Suomelle myrkkyä.


"Seitsenvuotisesta budjetista Suomi on saamassa oman arvionsa mukaan tulevalla kaudella 11,1 miljardia euroa ja on maksamassa 16,7 miljardia euroa.
Siinä on miinusta 600 miljoonaa euroa edelliseen budjettikauteen verrattuna. Suomen maksuosuus vajaa 100 miljoonaa euroa vuodessa.
Lisäksi päälle tulevat takausvastuut kriisirahaston jäsenmaille antamista lainoista. Suomen ennestään massiiviset EU- ja eurovastuut kasvavat kriisirahaston myötä 13 miljardia euroa.

Mainittakoon sekin, että tiukkaa linjaa Brysselissä vetänyt ns. nuuka nelikko eli Ruotsi, Tanska, Itävalta ja Hollanti saivat neuvoteltua itselleen lähes neljän miljardin euron jäsenmaksuhyvitykset.

Suomi ei edes vaatinut jäsenmaksuhyvityksiä. Ehkä Suomi sai sitten vastineeksi ns. poliittista pääomaa.
– Suomi ei halunnut blokkiutua – yhteistyö tärkeämpää, Marin sanoi.
Suomi – iloinen nettomaksaja!"

Oikeasti kylmää tämä meininki. Toivottavasti tämä ei nyt ollut tässä, vaan ko. sopimus alistetaan vielä eduskunnan ja sopivien lainsäädäntörakenteiden tarkastelulle, vaikka pahasti pelkään ettei tuokaan mitään auta.

Loppuun vielä Rydmanin kommentti.



Lisäys: Se on noin reilu tonni per. suomalainen miinusta. Vielä enemmänkin jos takausvaustuut realisoituvat. Ja tuo on sitten miinusta per jokainen suomalainen. Hirvittää edes yrittää laskea mitä tuo on per. nettomaksaja. :(
 
Viimeksi muokattu:
Ei tietenkään. Mutta kun on kaksi erillistä asiaa arvioitavaksi.
1) Suomen politiikka ja tavoitteet (päättäjänä eduskunta Suuren valiokunnan suulla).
2) Neuvottelutulos (hallituksen neuvottelijoiden onnistuminen suhteessa annettuihin tavoitteisiin).

Nyt jos analyysi on vaan paska ja kallis tulos, niin ei ollenkaan päästä kiinni siihen, onko vika EU-politiikassa vai tekikö neuvottelijat virheitä jne.
On mahdollista, että tavoitteet olivat metsässä, mutta neuvottelijat onnistuivat. On mahdollista, että tavoitteet olivat hyvät, mutta neuvottelijat epäonnistuivat. On mahdollista, että molemmat epäonnistuivat, tai molemmat onnistuivat jne.

Tämä on se, mitä pitäisi analysoida. Miksi? Jos on niin, että tavoitteet olivat metsässä, mutta neuvottelijat onnistuivat, olisi syytä käydä erittäin tarkka analyysi läpi siitä, millaista eurooppa- ja eurooppa-talouspolitiikkaa tavoittelemme tulevaisuudessa.
Tämä keskustelu on viime vuosina jäänyt kovin vähäiseksi, kun olemme pyörineet maan sisäisissä asioissa ja EU-tasolla lähinnä brexitin ympärillä.
Tavoitteista ja neuvotteluista vastasi yksi ja sama taho. Suomen vihervasemmistolainen hallitus.

Tässä on ihan turha alkaa saivartelemaan ja johtamaan keskustelua harhaan selittämällä mistään tavoitteista ja neuvottelijoista. Raha tulee taikaseinästä porukka kävi vähän "neuvottelemassa" ja tässä on lopputulos.
 
Tavoitteista ja neuvotteluista vastasi yksi ja sama taho. Suomen vihervasemmistolainen hallitus.

Tässä on ihan turha alkaa saivartelemaan ja johtamaan keskustelua harhaan selittämällä mistään tavoitteista ja neuvottelijoista. Raha tulee taikaseinästä porukka kävi vähän "neuvottelemassa" ja tässä on lopputulos.
Näin se ei ole. Näissä on aivan selvä marssijärjestys.
Hallitus saa neuvotteluihin mandaatin ja liikkumavaran suuren valiokunnan lähetteestä, joka taas ottaa perustuslakivaliokunnan kannan huomioon. Eduskunta vielä hyväksyy neuvottelutuloksen.

Tämä koskee kaikkia hallituksia (on sitten patamusta tai kirkuvan punainen hallitus) ja jokaista EU-budjettikehystä.
On älyllisesti täysin epärehellistä väittää muuta.

(Edit: juuri siksi Suomen EU-politiikka on ollut näissä johdonmukaista, eikä vaihdellut kulloisenkin hallituskokoonpanon tuulien mukana.)
 
Näin se ei ole. Näissä on aivan selvä marssijärjestys.
Hallitus saa neuvotteluihin mandaatin ja liikkumavaran suuren valiokunnan lähetteestä, joka taas ottaa perustuslakivaliokunnan kannan huomioon. Eduskunta vielä hyväksyy neuvottelutuloksen.

Tämä koskee kaikkia hallituksia (on sitten patamusta tai kirkuvan punainen hallitus) ja jokaista EU-budjettikehystä.
On älyllisesti täysin epärehellistä väittää muuta.

(Edit: juuri siksi Suomen EU-politiikka on ollut näissä johdonmukaista, eikä vaihdellut kulloisenkin hallituskokoonpanon tuulien mukana.)
Älä nyt aikuinen ihminen viitsi selittää tälläistä lapsellista moskaa.

Näin se nimenomaan on. Suuri valiokunta sanoo tasan sen mitä eduskunnan enemmistönä olevat puolueet haluavat ja tämän päättävät viimekädessä näiden puolueiden puheenjohtajat jotka ylläripylläri vastaavat myös niistä neuvotteluista.

Älyllistä epärehellisyyttä on yrittää höpöttää jotain muuta jostakin valiokunnista, kun se todellinen valta ei siellä istu. Puoluekuri kyllä varmistaa, että valiokunnissa ei sooloilla mitään omia. Perustuslakivaliokuntakin yritti vähän esittää puolueetonta ja sillä pyyhittiin pelkästään persettä.
 
"Marinin hehkutus on turhaa. Todellisuudessa Suomea vietiin Brysselin yössä kuin sitä kuuluisaa kuoriämpäriä tai litran mittaa. Turpiin tuli ja huolella. "

Näkökulma: Suomea vietiin Brysselin yössä kuin kuoriämpäriä

Seitsenvuotisesta budjetista Suomi on saamassa oman arvionsa mukaan tulevalla kaudella 11,1 miljardia euroa ja on maksamassa 16,7 miljardia euroa

Siinä on miinusta 600 miljoonaa euroa edelliseen budjettikauteen verrattuna. Suomen maksuosuus vajaa 100 miljoonaa euroa vuodessa.

Lisäksi päälle tulevat takausvastuut kriisirahaston jäsenmaille antamista lainoista. Suomen ennestään massiiviset EU- ja eurovastuut kasvavat kriisirahaston myötä 13 miljardia euroa.

Mainittakoon sekin, että tiukkaa linjaa Brysselissä vetänyt ns. nuuka nelikko eli Ruotsi, Tanska, Itävalta ja Hollanti saivat neuvoteltua itselleen lähes neljän miljardin euron jäsenmaksuhyvitykset.

Suomen koronalasku oli jo ennen EU-huippukokousta melkoinen. Valtio joutuu ottamaan tänä vuonna uutta nettovelkaa vajaat 20 miljardia euroa kattaakseen koronan rajoitustoimista aiheutuneet menot.

Kaikki Brysselin huippukokouksessa sovittu tuleen siihen päälle, ja nämä rahat päätyvät etupäässä niille EU-maille, jotka olivat ongelmissa jo ennen koronakriisiä, koska ne eivät ole hoitaneet talouttaan kunnolla.

Italian pääministeri ehti jos laskeskella, että tukipaketista 28 prosenttia kohdistuu Italialle. Uutistoimisto AP kertoi maanantaina, että ison osan Italian avustuksista pelätään päätyvän mafian käsiin.

Juuri niitä asioita, mitä on tässäkin ketjussa käsitelty. Ei paskasta saa hyvää edes tekemällä.
 
"Marinin hehkutus on turhaa. Todellisuudessa Suomea vietiin Brysselin yössä kuin sitä kuuluisaa kuoriämpäriä tai litran mittaa. Turpiin tuli ja huolella. "

Näkökulma: Suomea vietiin Brysselin yössä kuin kuoriämpäriä







Juuri niitä asioita, mitä on tässäkin ketjussa käsitelty. Ei paskasta saa hyvää edes tekemällä.

Ei tuota saa hyväksi hommaksi vaikka kuinka kääntelee. Ja nyt kun on saatu pää auki voidaan talvella väsätä seuraavaa pakettia kun ei tuo riitä Italian pelastamiseksi kuin kuukaudeksi.
 
Älä nyt aikuinen ihminen viitsi selittää tälläistä lapsellista moskaa.

Näin se nimenomaan on. Suuri valiokunta sanoo tasan sen mitä eduskunnan enemmistönä olevat puolueet haluavat ja tämän päättävät viimekädessä näiden puolueiden puheenjohtajat jotka ylläripylläri vastaavat myös niistä neuvotteluista.

Älyllistä epärehellisyyttä on yrittää höpöttää jotain muuta jostakin valiokunnista, kun se todellinen valta ei siellä istu. Puoluekuri kyllä varmistaa, että valiokunnissa ei sooloilla mitään omia. Perustuslakivaliokuntakin yritti vähän esittää puolueetonta ja sillä pyyhittiin pelkästään persettä.
Totta kai se on noin, kun meillä on enemmistöhallitus. Noin niin kuin perinteenä.
Esim. läntisessä naapurimaassamme perinne on vähemmistöhallitus.
Jos oikein ajattelet, niin vähemmistöhallituksella olisi vähemmistö myös valiokunnissa, jolloin päätösvalta onkin kaikilla muilla kuin hallituksella.

Tai sitten on kysymys siitä, että tietyissä valiokunnissa pyritään muodostamaan sitä kantaa yhdessä ilman järjetöntä politisointia.
Kannattaa kuunnella viime perjantain Ylen Ykkösaamun Suuren valiokunnan Satu Hassin (Vihr) ja Arto Satosen (kok) haastattelu, niin huomaat, että kyllä suuri valiokunta teki linjauksensa aivan itsenäisesti ilman sen suurempia poliittisia erimielisyyksiä (Satonen kun ei sellaisia yleensä tapaa juuri peitellä).
 
Lisäys: Se on noin reilu tonni per. suomalainen miinusta. Vielä enemmänkin jos takausvaustuut realisoituvat. Ja tuo on sitten miinusta per jokainen suomalainen. Hirvittää edes yrittää laskea mitä tuo on per. nettomaksaja. :(
Itse asiassa tonni per suomalainen noin monen vuoden aikana tuntuu hyvin pienelle, ja olisi hyvin tyytyväinen, jos se siihen jää! Nuo takausvastuut toki aikaisempine vastuineen toki voi muuttaa tilannetta mukaanlukien tulevat uudet elpymispaketit, koska tämä paketti ei yksinkertaisesti riitä vielä mihinkään. Veikkaan, että jo ensi vuoden alussa sovitaan uudesta merkittävästä paketista.

Kuitenkin olisin enemmän huolissani EU:n tulevaisuudesta Suomen nettomaksuosuuden sijaan. Vaikuttaa sille, että tässä lahjottiin Italia ja Espanja pysymään eurossa, pelastettiin siinä Saksan ja Ranskan pankit vuosi-kaksi eteenpäin, mutta mistään todellisista korjaavista toimenpiteistä ei sovittu. Tämä paketti ei ole todellisuudessa EU:n uusiutumispaketti, vaan juurikin päinvastoin vanhojen rakenteiden pelastuspaketti! Mitätön summa tullaan investoimaan todellisuudessa tuottaviin uusiin teknologioihin, ja esim. uusiutuviksi tullaan luokittelemaan ihan kaikkea mahdollista, jotta 30% ehto täyttyy. EU:sta näyttää tulevan yksi suuri vanhainkoti ja teollisuusmuseo.
 
Mitähän tämä Marinin "oikeusvaltioperiaate" tarkoittaa? Sitäkö, että suuri valiokunta hallituspuolueiden äänillä jyrää perustuslakivaliokunnan kannan, joka oli sitä mieltä, että Suomi ei voi olla mukana kriisirahastossa, koska se on laiton. Miten tämä enemmistöhallitus mahtoi ottaa tuon kannan huomioon?
 
Totta kai se on noin, kun meillä on enemmistöhallitus. Noin niin kuin perinteenä.
Esim. läntisessä naapurimaassamme perinne on vähemmistöhallitus.
Jos oikein ajattelet, niin vähemmistöhallituksella olisi vähemmistö myös valiokunnissa, jolloin päätösvalta onkin kaikilla muilla kuin hallituksella.

Tai sitten on kysymys siitä, että tietyissä valiokunnissa pyritään muodostamaan sitä kantaa yhdessä ilman järjetöntä politisointia.
Kannattaa kuunnella viime perjantain Ylen Ykkösaamun Suuren valiokunnan Satu Hassin (Vihr) ja Arto Satosen (kok) haastattelu, niin huomaat, että kyllä suuri valiokunta teki linjauksensa aivan itsenäisesti ilman sen suurempia poliittisia erimielisyyksiä (Satonen kun ei sellaisia yleensä tapaa juuri peitellä).
Niin vähemmistöhallituksia ei juuri ole ja Suomessa on maan tavan mukaan aina toimittu niin, että "kolmikko", "nelikko" tai "viisikko" päättää. Toki puheenjohtajat joutuvat myös vähän omien puolueiden voimahahmojen kanssa keskustelemaan.

Politiikassa politikoidaan aina ja joka paikassa.
 
Niin vähemmistöhallituksia ei juuri ole ja Suomessa on maan tavan mukaan aina toimittu niin, että "kolmikko", "nelikko" tai "viisikko" päättää. Toki puheenjohtajat joutuvat myös vähän omien puolueiden voimahahmojen kanssa keskustelemaan.

Politiikassa politikoidaan aina ja joka paikassa.
Mutta näissä EU-asioissa meillä on perinteisesti ollut häkellyttävän suuri yksimielisyys isoissa asioissa.
Jos oikein kärjistän, niin aiemmin oli yksimielisyys kulkea Saksan rinnalla, koska ajateltiin, että päästään pöytiin, mihin muuten ei päästäisi ja sieltä sitten tippuu pullanmuruja meillekin.
Pientä turbulenssia oli ehkä kun kokoomus vei meidät niukkojen maiden kirjelmään, ja demarit taas vastasivat siihen, että myös Ranska on meille tärkeä ja alkoivat keskustella heidän kanssaan erikseen. Kepu on toki ollut siinä myös tasapainottelemassa, kunhan maatalous vaan saa tukensa. Ja Vihreät rakentamassa... no vihreämpää Eurooppaa, mutta hyvin merkityksettömässä roolissa.

Oikeastaan SDP ja Kokoomus on varsin yksituumaisesti kuljettaneet Suomea kukin omalla vuorollaan, ja lisäksi Kepun vuoroilla. Ehkä se onkin sen suhteellisen vakaana pysyneen linjan salaisuus.

Sen jonkun mielestä hyvän, jonkun mielestä huonon ja jonkun mielestä jossain sillä välillä olleen.

Tämän kierroksen tiedoilla en huomaa muuta, kuin sen, että olemme kenties vielä hieman etääntyneet lisää Saksasta, ja toisaalta ehkä hieman lähentyneet niukkaa nelikkoa. Nyt demarivetoisesti, kun viimeksi tosiaan Kokoomus-vetoisesti.
Siinä on siis jonkinlaista jatkumoa nähtävissä. Aika näyttää onko myös johdonmukaisuutta.
 
Ehkä oudointa asiassa on että perustuslakivaliokunnan näkemys kuinka EU:n rahoittaminen rikkoo perustuslakia ignoroitiin täysin, eikä sitä nyt mediassakaan juuri valiteta.
Perustuslakivaliokunnan kantaan vastuiden tarkkarajaisuudesta vastaus oli juuri tuo maksimivastuiden tarkka rajaus 1.7 * jäsenmaksu, jos shit hits the fan. Se myös uutisoinnin perusteella ilmeisesti maksoi meille neuvottelutuloksessa jonkin verrankin, kun mikään muu maa ei ollut sitä vaatimassa ja osa ei olisi halunnut neuvotella asiasta ollenkaan - sille siis jotkut on arvioineet muodostuneen jonkinlaisen hinnan.

Perustuslakivaliokunnan toinen huoli oli, rikkooko se EU:n perussopimusta. Ei perustuslakia.
Tähän suuren valiokunnan vastaus oli, että se asia ei ole perustuslakivaliokunnan vastuulla, vaan vastuu on suurella valiokunnalla, ja viime kädessä ylin tulkitsija on EU-tuomioistuin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta näissä EU-asioissa meillä on perinteisesti ollut häkellyttävän suuri yksimielisyys isoissa asioissa.
Jos oikein kärjistän, niin aiemmin oli yksimielisyys kulkea Saksan rinnalla, koska ajateltiin, että päästään pöytiin, mihin muuten ei päästäisi ja sieltä sitten tippuu pullanmuruja meillekin.
Pientä turbulenssia oli ehkä kun kokoomus vei meidät niukkojen maiden kirjelmään, ja demarit taas vastasivat siihen, että myös Ranska on meille tärkeä ja alkoivat keskustella heidän kanssaan erikseen. Kepu on toki ollut siinä myös tasapainottelemassa, kunhan maatalous vaan saa tukensa. Ja Vihreät rakentamassa... no vihreämpää Eurooppaa, mutta hyvin merkityksettömässä roolissa.

Oikeastaan SDP ja Kokoomus on varsin yksituumaisesti kuljettaneet Suomea kukin omalla vuorollaan, ja lisäksi Kepun vuoroilla. Ehkä se onkin sen suhteellisen vakaana pysyneen linjan salaisuus.

Sen jonkun mielestä hyvän, jonkun mielestä huonon ja jonkun mielestä jossain sillä välillä olleen.

Tämän kierroksen tiedoilla en huomaa muuta, kuin sen, että olemme kenties vielä hieman etääntyneet lisää Saksasta, ja toisaalta ehkä hieman lähentyneet niukkaa nelikkoa. Nyt demarivetoisesti, kun viimeksi tosiaan Kokoomus-vetoisesti.
Siinä on siis jonkinlaista jatkumoa nähtävissä. Aika näyttää onko myös johdonmukaisuutta.
Saksa oli aiemmin tiukan kurin kannalla, mutta kun tuli pelko pankkien menetyksistä se unohtuikin. Suomi sen sijaan kaivoi auliisti shekkivihon esiin koska "rahaa on" vaikka ei hommasta hyödy pätkän vertaa.

Toivottavasti ymmärrät (ei kyllä siltä tunnu), että Suomi on menossa niin lujaa päin seinää, että sitä ei enää millään solidaarisuusveroilla pelasteta vaan ainoa mahdollisuus on ajaa hyvinvointivaltio (tai mitä on jäljellä) alas. Köyhät kärsivät eniten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 420
Viestejä
4 477 940
Jäsenet
73 922
Uusin jäsen
Superlurppa_H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom