• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Näinhän se menee miten Bladekill tuossa tiivisti. Sääli, että Dave ei tiedä suomesta tuon enempää. Kirjoittaa, että "häntä odottaa kotona vihainen yleisö". Se on viikon ajan pari kriittistä lööppiä, Hallis ja Hjallis räksyttää kyselytunnilla, lampaat juoksee määkien laitumelle viettämään kesälomia ja asia haudataan. Ja Marin palkitaan palkkioviralla.
 
Näinhän se menee miten Bladekill tuossa tiivisti. Sääli, että Dave ei tiedä suomesta tuon enempää. Kirjoittaa, että "häntä odottaa kotona vihainen yleisö". Se on viikon ajan pari kriittistä lööppiä, Hallis ja Hjallis räksyttää kyselytunnilla, lampaat juoksee määkien laitumelle viettämään kesälomia ja asia haudataan. Ja Marin palkitaan palkkioviralla.
Meillä on historiallisesti - ja tälläkin kertaa - ollut neuvotteluissa tekstisisältötavoitteita.
Niiden tärkeyttä budjettineuvotteluIssa meille suomalaisille (tai meidän poliittiselle järjestelmälle) ei tunnuta oikeastaan ymmärtävän missään muualla, ei muissa EU-maissa, eikä kv-mediassa.
Mun mielestä niille juuri siksi myös muodostuu sitten yleensä aika korkea euromääräinen hinta.

Se ei sinällään liity tähän neuvottelukierrokseen erityisesti, vaan on ollut selkeä johdonmukainen jatkumo liittymisestä saakka ihan riippumatta siitä mitkä puolueet milloinkin on hallituksessa, ja ketkä toimivat neuvottelijoina.
Se vaan näyttää olevan sellainen suomalainen kansallinen erikoisuus...
 
Meillä on historiallisesti - ja tälläkin kertaa - ollut neuvotteluissa tekstisisältötavoitteita.
Ja mitä sitten? Kyse on rahasta, ei tekstistä.

Niiden tärkeyttä budjettineuvotteluIssa meille suomalaisille (tai meidän poliittiselle järjestelmälle) ei tunnuta oikeastaan ymmärtävän missään muualla, ei muissa EU-maissa, eikä kv-mediassa.
Mun mielestä niille juuri siksi myös muodostuu sitten yleensä aika korkea euromääräinen hinta.
Joten niiden arvo on pelkästään negatiivinen. Sellaiset tavoitteet kertovat juuri siitä typeryydestä, jolla hallitus tätä asiaa hoiti.
 
Ja mitä sitten? Kyse on rahasta, ei tekstistä.
Joten niiden arvo on pelkästään negatiivinen. Sellaiset tavoitteet kertovat juuri siitä typeryydestä, jolla hallitus tätä asiaa hoiti.
On tuo sinun keskustelutapa sitten kaunis. Leikataan pari kohtaa irti, takerrutaan niihin, mutta sivuutetaan asian ydin.
Joka oli, että EU-liittymisen alusta saakka Suomi on neuvotellut johdonmukaisesti juuri tällä samalla tavalla. Ja sen tietää jo muutkin etukäteen.

”Se ei sinällään liity tähän neuvottelukierrokseen erityisesti, vaan on ollut selkeä johdonmukainen jatkumo liittymisestä saakka ihan riippumatta siitä mitkä puolueet milloinkin on hallituksessa, ja ketkä toimivat neuvottelijoina.
Se vaan näyttää olevan sellainen suomalainen kansallinen erikoisuus...”
 
@Jan11
Mitähän tekstejä suomi sai läpi ja mitä hyötyä niistä on?
Lupa maksaa omat maataloustuet? Ei kuulosta kovin hyvältä saavutukselta.
Ainakin nämä kaksi tällä kertaa:
Oikeusvaltioperiaate.
Tarkka tekstirajaus maakohtaisista maksimivastuista, mikäli väline laukeaisi. Eli 1,7 * vuosijäsenmaksu (tätä edellytti meidän perustuslakivaliokunnan kanta, mutta mikään muu maa ei halunnut sitä, ja osa ei olisi halunnut edes neuvotella siitä).

Ja en tiedä oliko saavutuksia, mutta nämä oli Suomelle erittäin tärkeitä. Ja kaikilla tärkeillä asioilla tuppaa olemaan hintansa.
That said, varsinaisessa budjetissa me kyllä onnistuttiin. Nettomaksajan osuus pysyi samana (tai VM:n mukaan parani 0.01%).

Kallis väline meille on tämä koronaelvytyspaketti.
 
Kun en ole näihin elvytyspakettien sisältöihin tai muihin euroopan talousasioihin niin perehtynyt, niin edellytetäänkö niissä edes mitään sen suuntaista, että etelän vapaamatkustajat laittaisivat oman taloutensa kuntoon jollain aikavälillä? Taannoisten Kreikkalainojen kohdalla kaiketi oli jotain tällaisia vaateita, mutta ne oli varmaan ihan vain samanlaista sanahelinää kuin muutkin kirjatut asiat, ilman sen kummempia vaikutuksia. Selvähän on että tämä ensimmäinen paketti ei riitä kuin hetkeksi ja kohta ollaan lisää rahaa sinne kaatamassa.
 
”Angela sen sit keksi” me tarjotaan Sannalle korkea EU-virka. Sanna sit soitti vielä Jutalle ja DEAL!

oikeusvaltioperiaate on huvittava. Mitä EU tekee jos roistovaltiot ei noudata? Kaataa omat pankit?
 
On tuo sinun keskustelutapa sitten kaunis. Leikataan pari kohtaa irti, takerrutaan niihin, mutta sivuutetaan asian ydin.
Joka oli, että EU-liittymisen alusta saakka Suomi on neuvotellut johdonmukaisesti juuri tällä samalla tavalla. Ja sen tietää jo muutkin etukäteen.
Mitään pakkoa sellaiselle ei ole, joten epäonnistumisen syy on nykyhallituksessa.
 
Mitään pakkoa sellaiselle ei ole, joten epäonnistumisen syy on nykyhallituksessa.
Toisaalta joku saattaisi katsoa asiaa niinkin, että sellainen hallitus joka menisi rikkomaan 25 vuotta toteutetun Suomen linjan ilman laajaa keskustelua ja parlamentaarista etukäteissopimista, olisi epäonnistuja.
 
Onko jollain FInancial Times -tunnuksia, jos saisi FT:n alkuperäisjutun ydinkohdat tänne?
Pääsisin työkoneelta katsomaan itsekin, mutta ei ole näin lomilla mukana.

Suomalainen media uutisoi hieman ristiriitaisesti. Jonkun mukaan vaaransi sopimuksen, toisen mukaan oli avain kompromissin syntymiseen. Olisi mielenkiintoista nähdä se FT:n alkuperäinen kulma.



 
Kuten arvelinkin, tuota ilmastotoimiin korvamerkittyä rahaa ei tietenkään käytetä ydinvoiman rakentamiseen, vaan ainoastaan vanhojen itäblokin ydinvoimaloiden alasajoon.
Kiitti linkistä. Vielä ei toki tiedetä, miten Ranskan saamat tuet jaetaan. Nuo artikkelissa mainitut alasajettavat ydinvoimalat näyttäisi olevan suljettu jo ajat sitten, eli tässä puhutaan alueen palauttamisesta ennalleen?

Ylipäätään tuo suoraan ilmastolle korvamerkattu osuus laski lopulta ymmärtääkseni 10 Miljardiin tuosta 750 miljardista, minkä päälle toki ehto, että jäsenmaiden saamista tuista 30% täytyy liittyä ilmastoon. Mutta sinne 30%:n voidaan sitten verhota kaikenlaista maataloustuista lähtien oikein tarinoimalla. Käyneekö tuossa lopulta, niin, että Italia ja Espanja osoittaa tuon 30% osuuden sellaisille ilmastoon liittyville hankkeille, jotka se olisi muutenkin ollut toteuttamassa, ja siitä vapautuva pääoma käytetään sitten helpottamaan normaalia valtion rahoitusta?

Alunperinhän tässä paketissa oli melko suuri osuus sellaisia tukia, jotka EU kohdistaa tulevaisuuden kohteisiin. Väännön jälkeen tuota EU:n kohdistamien tukien osuutta laskettiin ja valtioiden kautta kanavoitavien tukien osuudet pysyivät samoina. Tuo saattaa olla siinä mielessä huono juttu, että EU olisi saattanut kohdistaa ne investoinnit oikeasti eteenpäin vievään teknologiaan (Esim. vetytalous), mutta maiden kautta kanavoituina ne hukkuu vain valtioihin vanhoihin budjeteihin, mistä toki voidaan aina sanoa, että tää oli ilmastoa ja tää tutkimusta jne, mutta käytännössä mikään ei muutu.
 
Olisi kiva tietää tarkemmin että miten tämä oikeusvaltioperiaate on diilissä huomioitu, miten sitä valvotaan ja mitä sanktioita sen noudattamatta jättämisestä seuraa kun se kerran niin tärkeä on?
 
Olisi kiva tietää tarkemmin että miten tämä oikeusvaltioperiaate on diilissä huomioitu, miten sitä valvotaan ja mitä sanktioita sen noudattamatta jättämisestä seuraa kun se kerran niin tärkeä on?
Olisi myös kiva ymmärtää mitä tuo oikeusvaltioperiaate oikeasti tarkoittaa. Tottakaihan se kuulostaa jokaisen korvaan hyvälle, mutta mamukriitikkojen, ja Itä-Euroopan lausuntojen perusteella sillä oikeasti haetaan sitä, että jokaisen EU-maan on pakko ottaa pakolaisia vastaan. Pitäneekö tuo paikkansa, vai onko sillä oikeasti joku tärkeämpi merkitys?
 
Oikeusvaltioperiaate
Se tuli maksamaan Suomen veronmaksajille melkein 4 miljardia

Siis Suomi vaati, että EU:n perussopimuksia on noudatettava ja EU ei ota velkaa? Tai että Suomen perustuslakia on kunnioitettava ja emme voi suostua ottamaan vastattavaksemme muiden maiden velkoja, koska tämä vaarantaa suomalaisten edut?

Toisin sanoen: tällä sopimuksella rikotaan räikeästi EU:n omia sääntöjä ja Suomen perustuslakia ja näistä huolimatta kehdataan puhua oikeusvaltioperiaatteen vahvistamisesta. Naurettavaa.
 
Toisaalta joku saattaisi katsoa asiaa niinkin, että sellainen hallitus joka menisi rikkomaan 25 vuotta toteutetun Suomen linjan ilman laajaa keskustelua ja parlamentaarista etukäteissopimista, olisi epäonnistuja.
Että "kun noi muutkin teki noin, ni mekin"? Vähät välittivät perustuslakivalokunnan lausunnosta ja itse päättivät toimia päin helvettiä, kyllä, he ovat epäonnistujia. Jopa Viro sai paremman sopimuksen kuin Suomi, Ruotsista puhumattakaan.
 
No olishan se melkoinen epäonnistuminen kun ihan ite päättäis kerrankin pitää kansan puolia eikä pissiä silmiin. Sulla on aika erikoinen logiikka kyllä näissä sun mustasta valkoista jutuissa.
Mä en erityisesti ole puoluepoliittisesti sidonnainen tähän hallitukseen. Ajattelen joistain asioista enemmän vasemmalta (kuten sosiaalipolitiikka ja koulutuspolitiikka), joissain kepulaisittain (aluepolitiikka), joissain Kokoomuksen linjoilla (liberaali talousajattelu). Ympäristö- ja ilmastonmuutosasioissa yhdyn vihreisiin (kuten myös Kokoomus ja SDP ja vasemmistokin).
Koko eduskunnassa on oikeastaan kaksi porukkaa, joiden kanssa en yleensä löydä juuri mitään yhteistä, en tässäkään asiassa, ja ne kaksi on persut ja KD. Tällä palstalla PS näyttää olevan eniten edustettu, joten omat maltillisetkin mielipiteet näyttävät edustavan siihen verrattuna jonkinlaista vastakkaisuutta täällä.

Ja siis mä katson EU-asioissa sitä pitkää kehitystä siitä liittymisestä tähän päivään. Onnistutaan tai epäonnistutaan, niin ei isompia linjamuutoksia pidä tehdä ilman laajaa parlamentaarista keskustelua, yhteistyötä ja sopimista. Varsinkin kun tämän maan rakentaneet isot puolueet on ollut koko neljännesvuosisadan suurin piirtein samoilla askelmerkeillä, jo silloin kun persuja ei nykymielessä ole edes ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mistähän Persut tällä hetkellä keskustelee hätäkokouksessa? Olisiko Keskustasta tullut jotain signaalia hallitusyhteistyöhön tyytymättömyydestä? Eikai sitä ihan turhanpäiten lomia keskeytetä.
 
Mistähän Persut tällä hetkellä keskustelee hätäkokouksessa? Olisiko Keskustasta tullut jotain signaalia hallitusyhteistyöhön tyytymättömyydestä? Eikai sitä ihan turhanpäiten lomia keskeytetä.
Olisikin aika veto keskustalta ilmoittaa, että eroaa hallituksesta tälläisessä tilanteessa. En kyllä usko tähän, mutta tuolla saisi kyllä aikamoisen sotkun aikaiseksi.
 
Mistähän Persut tällä hetkellä keskustelee hätäkokouksessa? Olisiko Keskustasta tullut jotain signaalia hallitusyhteistyöhön tyytymättömyydestä? Eikai sitä ihan turhanpäiten lomia keskeytetä.
Tuskin tällä hetkellä mitään. Se on uutisten mukaan vasta huomenna.

Ja Kepu-spekulaatio on turhaa. Näkihän sen nyt Ylen aamutelevisiossa Vanhasesta, että maatalous- ja aluekirjekuori ja sopimus muutenkin täytti Kepun toiveet. Ei tietysti kaikkien, mutta enemmistön ja niiden, joilla valta on.
7.40 eteenpäin tuosta.
Ylen aamu | Ylen aamun parhaat
 
Huomautus - pidetään ne maahanmuuttoasiat omassa ketjussaan, eikä pakoteta tänne puolelle offtopicia
Ja Kepu-spekulaatio on turhaa. Näkihän sen nyt Ylen aamutelevisiossa Vanhasesta, että maatalous- ja aluekirjekuori ja sopimus muutenkin täytti Kepun toiveet. Ei tietysti kaikkien, mutta enemmistön ja niiden, joilla valta on.
7.40 eteenpäin tuosta.
Ylen aamu | Ylen aamun parhaat
Vanhasen ja muiden hölmöjen kannoilla ei ole väliä jos kenttä on liekeissä.
Toki ottaen huomioon koko aikaisemman vuoden ja sen miten Keskusta on ottanut joka asiassa kakkoseen minimissään yhtä pahasti kuin Suomi nyt ottaa koko Euroopalta niin en usko että enää tässä konkurssissa keskustaa voisi pysäyttää.
Vaikka Ohisalo sanoisi että huomisesta alkaen Suomeen tulee Sharia laki ja ei-muslimit teloitetaan niin korkeintaan joku Kärnä vähän ärähtäisi Twitterissä parin tunnin ajan ja kuitenkin kiltisti low-key hyväksyttäisiin kaikki.

Cuck on cuck vaikka voissa paistaisi.
 

Poliittinen pääoma
Tämä on kaunis harhautus, koska sisältää sijoitusmaailmasta tutun termin ”pääoma”. Rikkailla on pääomaa!
Käytännössä poliittinen pääoma tarkoittaa mainetta. Sitä että EU-parlamentin käytävillä puhutaan: ”Tuossa menee hyvä ja yhteistyökykyinen tyyppi!”
Huomatkaa, että yhteistyökykyä saa helposti, kun suostuu kaikkeen, mitä muut haluavat.

Mikäli neuvotteluista jäi käteen enimmäkseen poliittista pääomaa, kyse on siitä, että ostimme miljardeilla itsestämme hyviä juttuja.
Erittäin hyvin sanottu
 
Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:

JäsenvaltioUusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl)Muutos (%-yks.)
Bulgaria5,241,23
Kroatia4,441,38
Liettua3,67-0,26
Latvia3,630,13
Kreikka3,401
Romania3,220,66
Unkari2,86-0,45
Viro2,64-0,53
Puola2,42-0,28
Slovakia2,21-0,28
Portugali1,910,28
Kypros1,330,60
Tsekki1,25-0,34
Slovenia1,01-0,10
Malta0,70-0,35
Espanja0,620,45
Italia0,100,29
SUOMI-0,42-0,15
Ranska-0,49-0,18
Irlanti-0,51-0,47
Luxemburg-0,56-0,30
Belgia-0,56-0,12
Ruotsi-0,58-0,19
Itävalta-0,59-0,24
Hollanti-0,60-0,18
Tanska-0,65-0,29
Saksa-0,75-0,29
 

Marinin mukaan elpymisväline ei lisää integraatiota, sillä väline ei sisällä lainojen yleistä yhteisvastuuta. Suomen neuvottelutavoitteisiin kuului kirjaus kunkin jäsenmaan enimmäisvastuista.
Marin puhuu ihan mitä sylki sattuu suuhun tuomaan. Yksikään luotottaja ei ole niin tyhmä, että lainaisi yksillä ehdoilla lainaa yhteisölle mutta hyväksyisi samalla sen, että kukin yhteisön osallisista vastaa vain x osasta maksuja ja kokonaisvastuuta tai vastuuta mahdollisen yksittäisen osallistujan maksujen takaamisesta ei ottaisi kukaan. Jos yhteisvastuuta ei olisi, se tarkoittaisi että tähän sopimukseen olisi kirjattu eriäviä lainaehtoja eri maille. Etelän vetelillä esim. lainan korko olisi ollut jotain ihan muuta kuin luotettavammiksi tiedetyillä pohjoisen Euroopan mailla. Nyt kyse on siitä, että Suomi ja muut asiansa hyvin hoitavat maat takaavat ongelmamaiden lainat. Lainat joita nämä maat eivät tule koskaan maksamaan takaisin.
 
Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:

JäsenvaltioUusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl)Muutos (%-yks.)
Bulgaria5,241,23
Kroatia4,441,38
Liettua3,67-0,26
Latvia3,630,13
Kreikka3,401
Romania3,220,66
Unkari2,86-0,45
Viro2,64-0,53
Puola2,42-0,28
Slovakia2,21-0,28
Portugali1,910,28
Kypros1,330,60
Tsekki1,25-0,34
Slovenia1,01-0,10
Malta0,70-0,35
Espanja0,620,45
Italia0,100,29
SUOMI-0,42-0,15
Ranska-0,49-0,18
Irlanti-0,51-0,47
Luxemburg-0,56-0,30
Belgia-0,56-0,12
Ruotsi-0,58-0,19
Itävalta-0,59-0,24
Hollanti-0,60-0,18
Tanska-0,65-0,29
Saksa-0,75-0,29
No eipä tuon taulukon mukaan Suomen nettomaksuasema juuri poikkea nuukasta nelikosta. Tulee kyllä mieleen miksi kaikilla ei voisi olla sama %/bkt niin ei tarttis mussutella.
 
No eipä tuon taulukon mukaan Suomen nettomaksuasema juuri poikkea nuukasta nelikosta. Tulee kyllä mieleen miksi kaikilla ei voisi olla sama %/bkt niin ei tarttis mussutella.
No ei. Nuukalla nelikolla nettomaksuasema tosiaan kasvoi Suomea enemmän.
 
Muistelen vaan kuinka tämänkin paketin ryssinyt Suomen hallitus tuli valtaan. Rinne lupasi ilmaista rahaa ja idiootit suomalaiset äänestivät kun kuvittelivat että taikaseinä antaa vaan rahaa kun poliitikko niin lupaa. Eipä sitä rahaa tullutkaan. Sitten Rinne erosi ja kaupan kassa tuli pääministeriksi nolla kokemuksella. Ja nyt jokainen on samaa mieltä että Marin teki yhden tyhmimmistä poliittisista virheistä ikinä siten japanin hyökättyä Pearl Harboriin
 
Muistelen vaan kuinka tämänkin paketin ryssinyt Suomen hallitus tuli valtaan. Rinne lupasi ilmaista rahaa ja idiootit suomalaiset äänestivät kun kuvittelivat että taikaseinä antaa vaan rahaa kun poliitikko niin lupaa. Eipä sitä rahaa tullutkaan. Sitten Rinne erosi ja kaupan kassa tuli pääministeriksi nolla kokemuksella. Ja nyt jokainen on samaa mieltä että Marin teki yhden tyhmimmistä poliittisista virheistä ikinä siten japanin hyökättyä Pearl Harboriin
...tai sitten edellinen hallitus oli vaan erityisen epäsuosittu, jolloin Suomessa normaalisti oppositio nousee. Kepu pääsi sitä ennen pääministerin paikalle ihan samasta syystä.
 
...tai sitten edellinen hallitus oli vaan erityisen epäsuosittu, jolloin Suomessa normaalisti oppositio nousee. Kepu pääsi sitä ennen pääministerin paikalle ihan samasta syystä.
Ja lisäksi onhan tuolla Marinilla laaja poliittinen kokemus ikäänsä nähden. Varmasti aika nuorena hypännyt mukaan, kun jo 2009-2010 on noussut avainpaikoille niin Tampereen kunnallispolitiikassa kuin omassa puolueessaan valtakunnalliseksi toimijaksi. Demarit on kumminkin iso, vanhanajan puolue, jossa eteneminen on melko lailla hidasta siellä puolueen sisälläkin. Ja koulutus (hallintotieteiden maisteri) on hyvinkin oikeanlainen.
 
No eipä tuon taulukon mukaan Suomen nettomaksuasema juuri poikkea nuukasta nelikosta. Tulee kyllä mieleen miksi kaikilla ei voisi olla sama %/bkt niin ei tarttis mussutella.
Saisi olla joku tuollainen selvä jako, mutta ei tuo BKT:kään ihan ongelmaton ole. Esimerkkinä tuolta pongahtaa juurikin Viro, jolla ei juuri lainkaan valtionvelkaa ja yksityinenkin velka alle esim. Suomen. Jos putsattaisiin BKT luvusta velalla luotu osuus pois ja tehtäisiin ostovoimakorjaus, niin ero Suomen ja Viron BKT:n välillä ei olisi lainkaan noin iso. Siltikin toinen on nettomaksaja ja toinen selkeä nettosaaja. Muuten, kun asiaa katsoo, niin hankalaa nähdä miksi Viron taloutta, joka on kasvanut hyvin nopeasti viime vuosina pitää tukea esim. Suomen kustannuksella, jonka kasvu taas on ollut hitaimpien joukossa.

Muutenkin, kun eri valtioita vertaa, niin aikamoisen korrelaation tuosta saanee aikaan sille, ettei valtion velka tuo autuutta. BKT:n sillä kyllä on positiivinen vaikutus, mutta onko velasta syntyvä kasvu aitoa hyvinvointia kehittävää kasvua?
 
Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:

JäsenvaltioUusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl)Muutos (%-yks.)
Bulgaria5,241,23
Kroatia4,441,38
Liettua3,67-0,26
Latvia3,630,13
Kreikka3,401
Romania3,220,66
Unkari2,86-0,45
Viro2,64-0,53
Puola2,42-0,28
Slovakia2,21-0,28
Portugali1,910,28
Kypros1,330,60
Tsekki1,25-0,34
Slovenia1,01-0,10
Malta0,70-0,35
Espanja0,620,45
Italia0,100,29
SUOMI-0,42-0,15
Ranska-0,49-0,18
Irlanti-0,51-0,47
Luxemburg-0,56-0,30
Belgia-0,56-0,12
Ruotsi-0,58-0,19
Itävalta-0,59-0,24
Hollanti-0,60-0,18
Tanska-0,65-0,29
Saksa-0,75-0,29

Mitä tavalliselle pulliaiselle kertoo -0,42% bkt:stä? Ihmiset ei oikeasti edes tiedä mikä on bkt. Nämä pitäisi aina esittää rahana tai jollain muuna ymmärrettävänä määreenä.
 
Viimeksi muokattu:
Saisi olla joku tuollainen selvä jako, mutta ei tuo BKT:kään ihan ongelmaton ole. Esimerkkinä tuolta pongahtaa juurikin Viro, jolla ei juuri lainkaan valtionvelkaa ja yksityinenkin velka alle esim. Suomen. Jos putsattaisiin BKT luvusta velalla luotu osuus pois ja tehtäisiin ostovoimakorjaus, niin ero Suomen ja Viron BKT:n välillä ei olisi lainkaan noin iso. Siltikin toinen on nettomaksaja ja toinen selkeä nettosaaja. Muuten, kun asiaa katsoo, niin hankalaa nähdä miksi Viron taloutta, joka on kasvanut hyvin nopeasti viime vuosina pitää tukea esim. Suomen kustannuksella, jonka kasvu taas on ollut hitaimpien joukossa.
Eiköhän tässä ole ajatuksena tasoittaa eroavaisuuksia elintasossa, taloudessa per Capital jne. jäsenmaiden kesken ajan kanssa. Tuetaan niitä jäljessä olijoita sen aikaa kunnes saavuttaa tietyn tason.
 
Saisi olla joku tuollainen selvä jako, mutta ei tuo BKT:kään ihan ongelmaton ole. Esimerkkinä tuolta pongahtaa juurikin Viro, jolla ei juuri lainkaan valtionvelkaa ja yksityinenkin velka alle esim. Suomen. Jos putsattaisiin BKT luvusta velalla luotu osuus pois ja tehtäisiin ostovoimakorjaus, niin ero Suomen ja Viron BKT:n välillä ei olisi lainkaan noin iso. Siltikin toinen on nettomaksaja ja toinen selkeä nettosaaja. Muuten, kun asiaa katsoo, niin hankalaa nähdä miksi Viron taloutta, joka on kasvanut hyvin nopeasti viime vuosina pitää tukea esim. Suomen kustannuksella, jonka kasvu taas on ollut hitaimpien joukossa.

Muutenkin, kun eri valtioita vertaa, niin aikamoisen korrelaation tuosta saanee aikaan sille, ettei valtion velka tuo autuutta. BKT:n sillä kyllä on positiivinen vaikutus, mutta onko velasta syntyvä kasvu aitoa hyvinvointia kehittävää kasvua?

BKT-luvusta voisi putsata vielä julkisen sektorin.
 
Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:

JäsenvaltioUusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl)Muutos (%-yks.)
Bulgaria5,241,23
Kroatia4,441,38
Liettua3,67-0,26
Latvia3,630,13
Kreikka3,401
Romania3,220,66
Unkari2,86-0,45
Viro2,64-0,53
Puola2,42-0,28
Slovakia2,21-0,28
Portugali1,910,28
Kypros1,330,60
Tsekki1,25-0,34
Slovenia1,01-0,10
Malta0,70-0,35
Espanja0,620,45
Italia0,100,29
SUOMI-0,42-0,15
Ranska-0,49-0,18
Irlanti-0,51-0,47
Luxemburg-0,56-0,30
Belgia-0,56-0,12
Ruotsi-0,58-0,19
Itävalta-0,59-0,24
Hollanti-0,60-0,18
Tanska-0,65-0,29
Saksa-0,75-0,29
Siinä on taas oikein kunnolla pyöritetty numeroita että saadaan tilanne näyttämään siltä että hyvä diili oli Suomelle. Todellisuus on kuitenkin se että takkiin tuli aivan helvetisti.
 
Viimeksi muokattu:
Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:

JäsenvaltioUusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl)Muutos (%-yks.)
Bulgaria5,241,23
Kroatia4,441,38
Liettua3,67-0,26
Latvia3,630,13
Kreikka3,401
Romania3,220,66
Unkari2,86-0,45
Viro2,64-0,53
Puola2,42-0,28
Slovakia2,21-0,28
Portugali1,910,28
Kypros1,330,60
Tsekki1,25-0,34
Slovenia1,01-0,10
Malta0,70-0,35
Espanja0,620,45
Italia0,100,29
SUOMI-0,42-0,15
Ranska-0,49-0,18
Irlanti-0,51-0,47
Luxemburg-0,56-0,30
Belgia-0,56-0,12
Ruotsi-0,58-0,19
Itävalta-0,59-0,24
Hollanti-0,60-0,18
Tanska-0,65-0,29
Saksa-0,75-0,29

Mikähän on lähteesi, kun luvut vaikuttavat kummallisilta? Tämän mukaan Suomen nettomaksuasema on negatiivinen eli Suomi olisi nettosaaja.
 
Mikähän on lähteesi, kun luvut vaikuttavat kummallisilta? Tämän mukaan Suomen nettomaksuasema on negatiivinen eli Suomi olisi nettosaaja.
Siinä on merkinnät otsikkoon nähden vähän hassusti. Miinuksella olevat maksaa, plussalla olevat saa.

Lähde:

 
Ja lisäksi onhan tuolla Marinilla laaja poliittinen kokemus ikäänsä nähden. Varmasti aika nuorena hypännyt mukaan, kun jo 2009-2010 on noussut avainpaikoille niin Tampereen kunnallispolitiikassa kuin omassa puolueessaan valtakunnalliseksi toimijaksi. Demarit on kumminkin iso, vanhanajan puolue, jossa eteneminen on melko lailla hidasta siellä puolueen sisälläkin. Ja koulutus (hallintotieteiden maisteri) on hyvinkin oikeanlainen.
Toivoisin, että meitä johtaisivat ihmiset, jotka ovat olleet yksityisellä puolella töissä pidemmän aikaa. Siellä väkisinkin näkee mistä se raha oikeasti tulee.
Se ei tule veropohjaa laajentamalla, vaan tekemällä enemmän tuottavaa työtä. Tämä asia näyttää olevan demareille vaikeaa.

Hallintotieteiden maisteri on hieno koulutus. Ei se kyllä näytä auttavan tässä tapauksessa, josta keskustelemme.
 
Toivoisin, että meitä johtaisivat ihmiset, jotka ovat olleet yksityisellä puolella töissä pidemmän aikaa. Siellä väkisinkin näkee mistä se raha oikeasti tulee.
Se ei tule veropohjaa laajentamalla, vaan tekemällä enemmän tuottavaa työtä. Tämä asia näyttää olevan demareille vaikeaa.

Hallintotieteiden maisteri on hieno koulutus. Ei se kyllä näytä auttavan tässä tapauksessa, josta keskustelemme.
Heh. Nyt hypättiin kyllä ns. maatakiertävälle radalle. Juha Sipilä oli lähes ainutkertainen poikkeus. Sitä ennen sellainen PM taisi viimeksi olla 70-luvun puolivälissä hetken aikaa.
Tai saahan sitä toivoa, mutta ammattipoliitikot ne on, jotka pääministeriksi yleensä nousee.
 
Jos nuo hesarin luvut pitää paikkansa, ja ymmärrän oikein, niin Suomi maksaa jatkossa vähemmän kuin ennen tuota kokousta. Riippuu tietysti minkä vuoden bkt tuossa on käytössä ja miten ne muuttuu esim. tämän vuoden aikana.
Mutta se ei muuttunut että länsi ja pohjoinen on maksumiehiä tässä sapluunassa. Kuinkahan pitkään tätä sitten katsotaan suopeasti maksumaissa? Jonkun ajan päästä ollaan tilanteessa jossa itä-eurooppa on ollut kauemmin 'vapaana' kuin rautaesiripun takana. Solidaarisuuden viiristä voi alkaa värit hieman himmenemään tällä menolla.
 
Excelöin hieman. Vertasin ostokorjattua BKT elintasoa ja jäsenmaksuja muihin EU maihin. Olipa surullista, tosi surullista. Hollanti veti koko EU:n kölin alta. Lukuja ei uskalla laittaa kun ne voi olla pahastikin vialla.
 
Tänään on keskusteltu tuosta nettomaksajan roolista ja kuinka Suomi paransi asemiaan sen suhteen.

On ollut ilmoilla lukuja joissa Suomi tosiassa maksaisi 500 miljoonaa enemmän kuin aiemmin eli asema näin katsottuna huonontuisi, mutta pääministeri perusteli juuri A-talkissa että tilastollisesti Suomi oli neljänneksi pienin nettomaksajamaa ja nyt se on enää kolmanneksi pienin.

Siinä on sitä tilastoharhaa....
 
Ihan sama miten Marin ja muut politikot kikkailee noiden sanomisten ja prosenttien kanssa. Tyhmempienkin pitäisi tajuta että Suomi ei kestä tällaista tulo ja menot suhdetta kovin montaa vuotta.

Tarttis tehdä jotain muutakin kuin nostaa tupakan, alkoholin ja autoilun veroja.


C97BA7BC-2FBF-4850-8802-7C0309AEF424.jpeg

Edit: jotta pysytään aiheessa niin tuo 6,6mrd on kolmas osa vuotuisesta vajeesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään on keskusteltu tuosta nettomaksajan roolista ja kuinka Suomi paransi asemiaan sen suhteen.

On ollut ilmoilla lukuja joissa Suomi tosiassa maksaisi 500 miljoonaa enemmän kuin aiemmin eli asema näin katsottuna huonontuisi, mutta pääministeri perusteli juuri A-talkissa että tilastollisesti Suomi oli neljänneksi pienin nettomaksajamaa ja nyt se on enää kolmanneksi pienin.

Siinä on sitä tilastoharhaa....

Edit.
”Marin: - Asia ei ole uusi, olemme aikaisemminkin ollut nettomaksaja. Lisäksi Iso-Britannian lähdöstä tulee iso lovi EU:n budjettiin. Suomi onnistui hyvin, voin sen selkä suorana sanoa. Suomi on pienin nettomaksaja.

Vähän erikoinen tuo a-studion keskustelu muutenkin, kun oppositipuolueiden Purra (PS) alkaa välissä haastaa Mykkästä (kok) sen sijaan, että olisivat yhdessä eri kulmista haastamassa Marinia (sd). Mykkänen on kuitenkin Kokoomukselta keskusteluissa ja haastatteluissa hoksottimiltaan ihan niitä nopeimpia reagoijia (ehkä Vartiainen on omilla vahvuusalueillaan samaa tasoa, muttei hänkään yleisemmin).
Marin tosin on kyllä niin taitava televisiossa, että häneen ei oikein pääse kiinnikään. Nytkin oli pari sellaista kohtaa, missä mietin, että Rinne olisi varmaan tuossa alkanut kakomaan ja selittelemään. Marini puksutti kuin juna ja vei huomion muualle. Tai jatkoi vastaamista edelliseen kysymykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän erikoinen tuo a-studion keskustelu muutenkin, kun oppositipuolueiden Purra (PS) alkaa välissä haastaa Mykkästä (kok) sen sijaan, että olisivat yhdessä eri kulmista haastamassa Marinia (sd).

Ei siinä ole mitään erikoista. Se on populistipolitiikkaa. Kokoomukselta on helpompaa saada äänestäjiä "käännytettyä" kuin mitä demareilta (tai valtaosalta muitakaan hallituspuolueita), jolloin persujen on luonnollista räksyttää myös siihen suuntaan aina kun vaan pystyy.
 
Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:

JäsenvaltioUusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl)Muutos (%-yks.)
Bulgaria5,241,23
Kroatia4,441,38
Liettua3,67-0,26
Latvia3,630,13
Kreikka3,401
Romania3,220,66
Unkari2,86-0,45
Viro2,64-0,53
Puola2,42-0,28
Slovakia2,21-0,28
Portugali1,910,28
Kypros1,330,60
Tsekki1,25-0,34
Slovenia1,01-0,10
Malta0,70-0,35
Espanja0,620,45
Italia0,100,29
SUOMI-0,42-0,15
Ranska-0,49-0,18
Irlanti-0,51-0,47
Luxemburg-0,56-0,30
Belgia-0,56-0,12
Ruotsi-0,58-0,19
Itävalta-0,59-0,24
Hollanti-0,60-0,18
Tanska-0,65-0,29
Saksa-0,75-0,29
On aika hallitusmyönteinen esitystapa, mikä ei ole ihme, koska laskelman on tehnyt valtioneuvosto eli Suomen hallitus. Olisin halunnut nähdä euroja, enkä prosentteja jostakin bruttokansantulosta.

Minun mielestäni tuo laskelma on aivan metsässä. Haluaisin tietää, miten noihin lukuihin on päästy.

Laskeman mukaan Italia olisi kaudella 2021-2027 nettosaaja vuotuisella summalla, joka on 0,1%/BKTL:sta. Eli Italian vuoden 2019 BKTL:lla laskettuna 1,80 mrd euroa. Minun laskelman mukaan Italia saa 8,47 mrd vuodessa. Laskelmien välinen ero on lähes viisinkertainen. Siis mitä tämä tarkoittaa?
  • Kaudella 2021-2027 Italian vuosittainen nettomaksu EU:lle on 0,18%/BKTL, eli Italian vuoden 2019 BKTL:lla laskettuna 3,24 mrd euroa. Mutta koska Italia on saamassa 82 mrd lahjoituksen elvytyspaketista, niin kokonaisuudessa se muuttaa Italian nettosaajaksi.
  • Jos 82 mrd lahjarahaa jyvitetään rahoituskehyksen ajalle 2021-2027, niin se tarkoittaa 11,71 mrd lahjarahaa/vuosi.
  • Kokonaisuudessaan Italia siis saa EU:lta vuodessa 11,71 - 3,24 = 8,47 mrd, joka on 0,47% / BKTL.
 
Mitä enemmän Exceliä pyörittää hallituksen laskelmia vasten, sitä enemmän alkaa epäilemään, että laskelmat nettomaksun muutoksista ovat kusetusta. Ts vääristelty jotenkin sopiviksi.

Hallituksen väitteen mukaan Suomen nettomaksu rahoituskehyksessä 2021-2027 olisi kokonaisuudessaan 0,42 % / BKTL eli vuositasolla 235 mrd euroa (2019) * 0,0042 = 987 miljoonaa euroa. Jos laskelma on tehty tämän vuoden ennustetulla BKTL:llä, niin luvun pitäisi olla vielä pienempi, koska BKTL romahtaa tänä vuonna.

Mutta lasketaan itse:
  • Rahoituskehyksessä 2021-2027 Suomi saa 11,1 mrd ja maksaa 16,7 mrd. Eli Suomi nettomaksaa 5,6 mrd. Lisäksi Suomi nettomaksaa elvytyspakettia 6,6 - 3,2 = 3,4 mrd (plus rahoituskulut, koska lainaksihan tämä otetaan, mutta ei nyt edes yritetä huomioida niitä).
  • Suomi siis nettomaksaa rahoituskehyksen 2021-2027 aikana vuodessa 9 mrd / 7 = 1285 miljoonaa euroa.
  • Erotus hallituksen laskelmiin on 298 miljoonaa vuodessa, 2,09 mrd rahoituskehyksen aikana.
Pauli Vahteran mukaan hyvää kirjanpitotapaa noudatettaessa annettu avustus pitää merkitä heti kuluksi, koska avustusosuus on menetetty lopullisesti. Näiden laskelmien perusteella vaikuttaa siltä, että hyvää kirjanpitotapaa ei noudateta vaan suurin osa avustuskuluista siirrellään kirjanpidossa jonnekin rahoituskehyksen jälkeiselle ajalle. Sitten päälle vielä valehdellaan ihmisille.
 
Viimeksi muokattu:
...tai sitten edellinen hallitus oli vaan erityisen epäsuosittu, jolloin Suomessa normaalisti oppositio nousee. Kepu pääsi sitä ennen pääministerin paikalle ihan samasta syystä.
Leikkaamalla harvemmin saa kansansuosiota, mutta jonkun hallituksen on niitäkin tehtävä. Sipilän hallituskauden aikana Suomi velkaantui 5mrd€, mikä on todella maltillinen luku sitten finanssikriisin. Kyllä siellä ihan oikeita ja hyviä päätöksiäkin tehtiin, mutta niillä päätöksillä ei saada pölhöjen ymmärtämystä ja luottamusta.

Nyt vappusatasilla ostettiin hölmöjen äänet ja nyt kun alkaa elämän realiteetit osua kasvoihin, että vappusatasia ei tule, vaan nekin meni moninkertaisesti esimerkiksi espanjalaisten perustulon maksamiseen. Ei vappusatasia, eikä perustulo haaveita, mutta 100-0 uunotus pölhöille.

Mielenkiinnolla tässä odotellaan Syyskuun gallup -kannatuksia.
 
Ja lisäksi onhan tuolla Marinilla laaja poliittinen kokemus ikäänsä nähden. Varmasti aika nuorena hypännyt mukaan, kun jo 2009-2010 on noussut avainpaikoille niin Tampereen kunnallispolitiikassa kuin omassa puolueessaan valtakunnalliseksi toimijaksi. Demarit on kumminkin iso, vanhanajan puolue, jossa eteneminen on melko lailla hidasta siellä puolueen sisälläkin. Ja koulutus (hallintotieteiden maisteri) on hyvinkin oikeanlainen.
Toisaalta taas esimerkiksi perussuomalaisia pidetään poliittisesti kokemattomina, vaikka siellä on moni edustaja istunut eduskunnassa useamman kauden. Eli toisin sanoen, ihan hyvin voi kyseenalaistaa jonku kunnallispoliitikon osaamista reaalipolitiikkassa, eli niissä kansainvälisissä keskusteluissa ja väännöissä, joissa vastassa on usein poliittiset broilerit huikealla kokemuksellaan.

Nyt on haukattu liian suuri pala kakkua liian aikaisin, kuten Kulmunin tapauksessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 249
Viestejä
4 917 147
Jäsenet
79 154
Uusin jäsen
jill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom