- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 5 496
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Sanna vedettiin kuivana kakkoseen ja tyttörukka ei edes huomannut sitäHuvittavaa kyllä kun niin paljon hehkutettiin sitä miten Suomi oli mukana muodostamassa nuukaa viisikkoa jne mutta turpaanhan siinäkin tuli:
Sanna Marin puolustaa neuvottelutulosta Twitterissä 10 kohdan listalla: ”Suomi ei hakenut tälläkään kertaa jäsenmaksupalautuksia”
Marin kokosi kymmenen kohdan listan, jossa vastaa EU-tukipaketin neuvottelutulosta kohtaan esitettyyn kritiikkiin.www.is.fi
Pieni hinta tulevasta huippuvirasta eu:n ytimessä.No ensi kerrallla sitten ajaa Suomen etua eikä töki kyynärpäitä vaan yhteen. Ei tää maksanu kun alle 4 miljardia Suomelle
Tottakai siitä iso osa menee ydinvoimaan, kun Ranska ajamassa asiaansa.
Meillä on historiallisesti - ja tälläkin kertaa - ollut neuvotteluissa tekstisisältötavoitteita.Näinhän se menee miten Bladekill tuossa tiivisti. Sääli, että Dave ei tiedä suomesta tuon enempää. Kirjoittaa, että "häntä odottaa kotona vihainen yleisö". Se on viikon ajan pari kriittistä lööppiä, Hallis ja Hjallis räksyttää kyselytunnilla, lampaat juoksee määkien laitumelle viettämään kesälomia ja asia haudataan. Ja Marin palkitaan palkkioviralla.
Ja mitä sitten? Kyse on rahasta, ei tekstistä.Meillä on historiallisesti - ja tälläkin kertaa - ollut neuvotteluissa tekstisisältötavoitteita.
Joten niiden arvo on pelkästään negatiivinen. Sellaiset tavoitteet kertovat juuri siitä typeryydestä, jolla hallitus tätä asiaa hoiti.Niiden tärkeyttä budjettineuvotteluIssa meille suomalaisille (tai meidän poliittiselle järjestelmälle) ei tunnuta oikeastaan ymmärtävän missään muualla, ei muissa EU-maissa, eikä kv-mediassa.
Mun mielestä niille juuri siksi myös muodostuu sitten yleensä aika korkea euromääräinen hinta.
On tuo sinun keskustelutapa sitten kaunis. Leikataan pari kohtaa irti, takerrutaan niihin, mutta sivuutetaan asian ydin.Ja mitä sitten? Kyse on rahasta, ei tekstistä.
Joten niiden arvo on pelkästään negatiivinen. Sellaiset tavoitteet kertovat juuri siitä typeryydestä, jolla hallitus tätä asiaa hoiti.
@Jan11
Mitähän tekstejä suomi sai läpi ja mitä hyötyä niistä on?
Lupa maksaa omat maataloustuet? Ei kuulosta kovin hyvältä saavutukselta.
Hyvä nyt sitten eteläeuroopan korruptioon puututaan kovalla kädellä?Oikeusvaltioperiaate
Se tuli maksamaan Suomen veronmaksajille melkein 4 miljardia
Ainakin nämä kaksi tällä kertaa:@Jan11
Mitähän tekstejä suomi sai läpi ja mitä hyötyä niistä on?
Lupa maksaa omat maataloustuet? Ei kuulosta kovin hyvältä saavutukselta.
Mitään pakkoa sellaiselle ei ole, joten epäonnistumisen syy on nykyhallituksessa.On tuo sinun keskustelutapa sitten kaunis. Leikataan pari kohtaa irti, takerrutaan niihin, mutta sivuutetaan asian ydin.
Joka oli, että EU-liittymisen alusta saakka Suomi on neuvotellut johdonmukaisesti juuri tällä samalla tavalla. Ja sen tietää jo muutkin etukäteen.
Toisaalta joku saattaisi katsoa asiaa niinkin, että sellainen hallitus joka menisi rikkomaan 25 vuotta toteutetun Suomen linjan ilman laajaa keskustelua ja parlamentaarista etukäteissopimista, olisi epäonnistuja.Mitään pakkoa sellaiselle ei ole, joten epäonnistumisen syy on nykyhallituksessa.
Kiitti linkistä. Vielä ei toki tiedetä, miten Ranskan saamat tuet jaetaan. Nuo artikkelissa mainitut alasajettavat ydinvoimalat näyttäisi olevan suljettu jo ajat sitten, eli tässä puhutaan alueen palauttamisesta ennalleen?Kuten arvelinkin, tuota ilmastotoimiin korvamerkittyä rahaa ei tietenkään käytetä ydinvoiman rakentamiseen, vaan ainoastaan vanhojen itäblokin ydinvoimaloiden alasajoon.
Tässähän se on koko homma. Paskavaltioille kenkää erosta ja hetkellinen potku munille tai sitten tätä samaa kurimusta masilman tappiin asti. Sama tilanne kun naisella väkivaltaisessa suhteessa, ero tuntuu liian vaikealta, joten otetaan pataan ja selitetään itselle että näin on parempi.oikeusvaltioperiaate on huvittava. Mitä EU tekee jos roistovaltiot ei noudata? Kaataa omat pankit?
Olisi myös kiva ymmärtää mitä tuo oikeusvaltioperiaate oikeasti tarkoittaa. Tottakaihan se kuulostaa jokaisen korvaan hyvälle, mutta mamukriitikkojen, ja Itä-Euroopan lausuntojen perusteella sillä oikeasti haetaan sitä, että jokaisen EU-maan on pakko ottaa pakolaisia vastaan. Pitäneekö tuo paikkansa, vai onko sillä oikeasti joku tärkeämpi merkitys?Olisi kiva tietää tarkemmin että miten tämä oikeusvaltioperiaate on diilissä huomioitu, miten sitä valvotaan ja mitä sanktioita sen noudattamatta jättämisestä seuraa kun se kerran niin tärkeä on?
Oikeusvaltioperiaate
Se tuli maksamaan Suomen veronmaksajille melkein 4 miljardia
Että "kun noi muutkin teki noin, ni mekin"? Vähät välittivät perustuslakivalokunnan lausunnosta ja itse päättivät toimia päin helvettiä, kyllä, he ovat epäonnistujia. Jopa Viro sai paremman sopimuksen kuin Suomi, Ruotsista puhumattakaan.Toisaalta joku saattaisi katsoa asiaa niinkin, että sellainen hallitus joka menisi rikkomaan 25 vuotta toteutetun Suomen linjan ilman laajaa keskustelua ja parlamentaarista etukäteissopimista, olisi epäonnistuja.
Mä en erityisesti ole puoluepoliittisesti sidonnainen tähän hallitukseen. Ajattelen joistain asioista enemmän vasemmalta (kuten sosiaalipolitiikka ja koulutuspolitiikka), joissain kepulaisittain (aluepolitiikka), joissain Kokoomuksen linjoilla (liberaali talousajattelu). Ympäristö- ja ilmastonmuutosasioissa yhdyn vihreisiin (kuten myös Kokoomus ja SDP ja vasemmistokin).No olishan se melkoinen epäonnistuminen kun ihan ite päättäis kerrankin pitää kansan puolia eikä pissiä silmiin. Sulla on aika erikoinen logiikka kyllä näissä sun mustasta valkoista jutuissa.
Olisikin aika veto keskustalta ilmoittaa, että eroaa hallituksesta tälläisessä tilanteessa. En kyllä usko tähän, mutta tuolla saisi kyllä aikamoisen sotkun aikaiseksi.Mistähän Persut tällä hetkellä keskustelee hätäkokouksessa? Olisiko Keskustasta tullut jotain signaalia hallitusyhteistyöhön tyytymättömyydestä? Eikai sitä ihan turhanpäiten lomia keskeytetä.
Tuskin tällä hetkellä mitään. Se on uutisten mukaan vasta huomenna.Mistähän Persut tällä hetkellä keskustelee hätäkokouksessa? Olisiko Keskustasta tullut jotain signaalia hallitusyhteistyöhön tyytymättömyydestä? Eikai sitä ihan turhanpäiten lomia keskeytetä.
Vanhasen ja muiden hölmöjen kannoilla ei ole väliä jos kenttä on liekeissä.Ja Kepu-spekulaatio on turhaa. Näkihän sen nyt Ylen aamutelevisiossa Vanhasesta, että maatalous- ja aluekirjekuori ja sopimus muutenkin täytti Kepun toiveet. Ei tietysti kaikkien, mutta enemmistön ja niiden, joilla valta on.
7.40 eteenpäin tuosta.
Ylen aamu | Ylen aamun parhaat
Poliittinen pääoma
Erittäin hyvin sanottuTämä on kaunis harhautus, koska sisältää sijoitusmaailmasta tutun termin ”pääoma”. Rikkailla on pääomaa!
Käytännössä poliittinen pääoma tarkoittaa mainetta. Sitä että EU-parlamentin käytävillä puhutaan: ”Tuossa menee hyvä ja yhteistyökykyinen tyyppi!”
Huomatkaa, että yhteistyökykyä saa helposti, kun suostuu kaikkeen, mitä muut haluavat.
Mikäli neuvotteluista jäi käteen enimmäkseen poliittista pääomaa, kyse on siitä, että ostimme miljardeilla itsestämme hyviä juttuja.
Jäsenvaltio | Uusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl) | Muutos (%-yks.) |
---|---|---|
Bulgaria | 5,24 | 1,23 |
Kroatia | 4,44 | 1,38 |
Liettua | 3,67 | -0,26 |
Latvia | 3,63 | 0,13 |
Kreikka | 3,40 | 1 |
Romania | 3,22 | 0,66 |
Unkari | 2,86 | -0,45 |
Viro | 2,64 | -0,53 |
Puola | 2,42 | -0,28 |
Slovakia | 2,21 | -0,28 |
Portugali | 1,91 | 0,28 |
Kypros | 1,33 | 0,60 |
Tsekki | 1,25 | -0,34 |
Slovenia | 1,01 | -0,10 |
Malta | 0,70 | -0,35 |
Espanja | 0,62 | 0,45 |
Italia | 0,10 | 0,29 |
SUOMI | -0,42 | -0,15 |
Ranska | -0,49 | -0,18 |
Irlanti | -0,51 | -0,47 |
Luxemburg | -0,56 | -0,30 |
Belgia | -0,56 | -0,12 |
Ruotsi | -0,58 | -0,19 |
Itävalta | -0,59 | -0,24 |
Hollanti | -0,60 | -0,18 |
Tanska | -0,65 | -0,29 |
Saksa | -0,75 | -0,29 |
Marin puhuu ihan mitä sylki sattuu suuhun tuomaan. Yksikään luotottaja ei ole niin tyhmä, että lainaisi yksillä ehdoilla lainaa yhteisölle mutta hyväksyisi samalla sen, että kukin yhteisön osallisista vastaa vain x osasta maksuja ja kokonaisvastuuta tai vastuuta mahdollisen yksittäisen osallistujan maksujen takaamisesta ei ottaisi kukaan. Jos yhteisvastuuta ei olisi, se tarkoittaisi että tähän sopimukseen olisi kirjattu eriäviä lainaehtoja eri maille. Etelän vetelillä esim. lainan korko olisi ollut jotain ihan muuta kuin luotettavammiksi tiedetyillä pohjoisen Euroopan mailla. Nyt kyse on siitä, että Suomi ja muut asiansa hyvin hoitavat maat takaavat ongelmamaiden lainat. Lainat joita nämä maat eivät tule koskaan maksamaan takaisin.Marinin mukaan elpymisväline ei lisää integraatiota, sillä väline ei sisällä lainojen yleistä yhteisvastuuta. Suomen neuvottelutavoitteisiin kuului kirjaus kunkin jäsenmaan enimmäisvastuista.
No eipä tuon taulukon mukaan Suomen nettomaksuasema juuri poikkea nuukasta nelikosta. Tulee kyllä mieleen miksi kaikilla ei voisi olla sama %/bkt niin ei tarttis mussutella.Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:
Jäsenvaltio Uusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl) Muutos (%-yks.) Bulgaria 5,24 1,23 Kroatia 4,44 1,38 Liettua 3,67 -0,26 Latvia 3,63 0,13 Kreikka 3,40 1 Romania 3,22 0,66 Unkari 2,86 -0,45 Viro 2,64 -0,53 Puola 2,42 -0,28 Slovakia 2,21 -0,28 Portugali 1,91 0,28 Kypros 1,33 0,60 Tsekki 1,25 -0,34 Slovenia 1,01 -0,10 Malta 0,70 -0,35 Espanja 0,62 0,45 Italia 0,10 0,29 SUOMI -0,42 -0,15 Ranska -0,49 -0,18 Irlanti -0,51 -0,47 Luxemburg -0,56 -0,30 Belgia -0,56 -0,12 Ruotsi -0,58 -0,19 Itävalta -0,59 -0,24 Hollanti -0,60 -0,18 Tanska -0,65 -0,29 Saksa -0,75 -0,29
No ei. Nuukalla nelikolla nettomaksuasema tosiaan kasvoi Suomea enemmän.No eipä tuon taulukon mukaan Suomen nettomaksuasema juuri poikkea nuukasta nelikosta. Tulee kyllä mieleen miksi kaikilla ei voisi olla sama %/bkt niin ei tarttis mussutella.
...tai sitten edellinen hallitus oli vaan erityisen epäsuosittu, jolloin Suomessa normaalisti oppositio nousee. Kepu pääsi sitä ennen pääministerin paikalle ihan samasta syystä.Muistelen vaan kuinka tämänkin paketin ryssinyt Suomen hallitus tuli valtaan. Rinne lupasi ilmaista rahaa ja idiootit suomalaiset äänestivät kun kuvittelivat että taikaseinä antaa vaan rahaa kun poliitikko niin lupaa. Eipä sitä rahaa tullutkaan. Sitten Rinne erosi ja kaupan kassa tuli pääministeriksi nolla kokemuksella. Ja nyt jokainen on samaa mieltä että Marin teki yhden tyhmimmistä poliittisista virheistä ikinä siten japanin hyökättyä Pearl Harboriin
Ja lisäksi onhan tuolla Marinilla laaja poliittinen kokemus ikäänsä nähden. Varmasti aika nuorena hypännyt mukaan, kun jo 2009-2010 on noussut avainpaikoille niin Tampereen kunnallispolitiikassa kuin omassa puolueessaan valtakunnalliseksi toimijaksi. Demarit on kumminkin iso, vanhanajan puolue, jossa eteneminen on melko lailla hidasta siellä puolueen sisälläkin. Ja koulutus (hallintotieteiden maisteri) on hyvinkin oikeanlainen....tai sitten edellinen hallitus oli vaan erityisen epäsuosittu, jolloin Suomessa normaalisti oppositio nousee. Kepu pääsi sitä ennen pääministerin paikalle ihan samasta syystä.
Saisi olla joku tuollainen selvä jako, mutta ei tuo BKT:kään ihan ongelmaton ole. Esimerkkinä tuolta pongahtaa juurikin Viro, jolla ei juuri lainkaan valtionvelkaa ja yksityinenkin velka alle esim. Suomen. Jos putsattaisiin BKT luvusta velalla luotu osuus pois ja tehtäisiin ostovoimakorjaus, niin ero Suomen ja Viron BKT:n välillä ei olisi lainkaan noin iso. Siltikin toinen on nettomaksaja ja toinen selkeä nettosaaja. Muuten, kun asiaa katsoo, niin hankalaa nähdä miksi Viron taloutta, joka on kasvanut hyvin nopeasti viime vuosina pitää tukea esim. Suomen kustannuksella, jonka kasvu taas on ollut hitaimpien joukossa.No eipä tuon taulukon mukaan Suomen nettomaksuasema juuri poikkea nuukasta nelikosta. Tulee kyllä mieleen miksi kaikilla ei voisi olla sama %/bkt niin ei tarttis mussutella.
Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:
Jäsenvaltio Uusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl) Muutos (%-yks.) Bulgaria 5,24 1,23 Kroatia 4,44 1,38 Liettua 3,67 -0,26 Latvia 3,63 0,13 Kreikka 3,40 1 Romania 3,22 0,66 Unkari 2,86 -0,45 Viro 2,64 -0,53 Puola 2,42 -0,28 Slovakia 2,21 -0,28 Portugali 1,91 0,28 Kypros 1,33 0,60 Tsekki 1,25 -0,34 Slovenia 1,01 -0,10 Malta 0,70 -0,35 Espanja 0,62 0,45 Italia 0,10 0,29 SUOMI -0,42 -0,15 Ranska -0,49 -0,18 Irlanti -0,51 -0,47 Luxemburg -0,56 -0,30 Belgia -0,56 -0,12 Ruotsi -0,58 -0,19 Itävalta -0,59 -0,24 Hollanti -0,60 -0,18 Tanska -0,65 -0,29 Saksa -0,75 -0,29
Eiköhän tässä ole ajatuksena tasoittaa eroavaisuuksia elintasossa, taloudessa per Capital jne. jäsenmaiden kesken ajan kanssa. Tuetaan niitä jäljessä olijoita sen aikaa kunnes saavuttaa tietyn tason.Saisi olla joku tuollainen selvä jako, mutta ei tuo BKT:kään ihan ongelmaton ole. Esimerkkinä tuolta pongahtaa juurikin Viro, jolla ei juuri lainkaan valtionvelkaa ja yksityinenkin velka alle esim. Suomen. Jos putsattaisiin BKT luvusta velalla luotu osuus pois ja tehtäisiin ostovoimakorjaus, niin ero Suomen ja Viron BKT:n välillä ei olisi lainkaan noin iso. Siltikin toinen on nettomaksaja ja toinen selkeä nettosaaja. Muuten, kun asiaa katsoo, niin hankalaa nähdä miksi Viron taloutta, joka on kasvanut hyvin nopeasti viime vuosina pitää tukea esim. Suomen kustannuksella, jonka kasvu taas on ollut hitaimpien joukossa.
Saisi olla joku tuollainen selvä jako, mutta ei tuo BKT:kään ihan ongelmaton ole. Esimerkkinä tuolta pongahtaa juurikin Viro, jolla ei juuri lainkaan valtionvelkaa ja yksityinenkin velka alle esim. Suomen. Jos putsattaisiin BKT luvusta velalla luotu osuus pois ja tehtäisiin ostovoimakorjaus, niin ero Suomen ja Viron BKT:n välillä ei olisi lainkaan noin iso. Siltikin toinen on nettomaksaja ja toinen selkeä nettosaaja. Muuten, kun asiaa katsoo, niin hankalaa nähdä miksi Viron taloutta, joka on kasvanut hyvin nopeasti viime vuosina pitää tukea esim. Suomen kustannuksella, jonka kasvu taas on ollut hitaimpien joukossa.
Muutenkin, kun eri valtioita vertaa, niin aikamoisen korrelaation tuosta saanee aikaan sille, ettei valtion velka tuo autuutta. BKT:n sillä kyllä on positiivinen vaikutus, mutta onko velasta syntyvä kasvu aitoa hyvinvointia kehittävää kasvua?
Siinä on taas oikein kunnolla pyöritetty numeroita että saadaan tilanne näyttämään siltä että hyvä diili oli Suomelle. Todellisuus on kuitenkin se että takkiin tuli aivan helvetisti.Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:
Jäsenvaltio Uusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl) Muutos (%-yks.) Bulgaria 5,24 1,23 Kroatia 4,44 1,38 Liettua 3,67 -0,26 Latvia 3,63 0,13 Kreikka 3,40 1 Romania 3,22 0,66 Unkari 2,86 -0,45 Viro 2,64 -0,53 Puola 2,42 -0,28 Slovakia 2,21 -0,28 Portugali 1,91 0,28 Kypros 1,33 0,60 Tsekki 1,25 -0,34 Slovenia 1,01 -0,10 Malta 0,70 -0,35 Espanja 0,62 0,45 Italia 0,10 0,29 SUOMI -0,42 -0,15 Ranska -0,49 -0,18 Irlanti -0,51 -0,47 Luxemburg -0,56 -0,30 Belgia -0,56 -0,12 Ruotsi -0,58 -0,19 Itävalta -0,59 -0,24 Hollanti -0,60 -0,18 Tanska -0,65 -0,29 Saksa -0,75 -0,29
Hesarin kaavio siitä, miten saajien/maksajien osuudet muuttuu:
Jäsenvaltio Uusi nettomaksuasema, sis. elpymisväline (%/bktl) Muutos (%-yks.) Bulgaria 5,24 1,23 Kroatia 4,44 1,38 Liettua 3,67 -0,26 Latvia 3,63 0,13 Kreikka 3,40 1 Romania 3,22 0,66 Unkari 2,86 -0,45 Viro 2,64 -0,53 Puola 2,42 -0,28 Slovakia 2,21 -0,28 Portugali 1,91 0,28 Kypros 1,33 0,60 Tsekki 1,25 -0,34 Slovenia 1,01 -0,10 Malta 0,70 -0,35 Espanja 0,62 0,45 Italia 0,10 0,29 SUOMI -0,42 -0,15 Ranska -0,49 -0,18 Irlanti -0,51 -0,47 Luxemburg -0,56 -0,30 Belgia -0,56 -0,12 Ruotsi -0,58 -0,19 Itävalta -0,59 -0,24 Hollanti -0,60 -0,18 Tanska -0,65 -0,29 Saksa -0,75 -0,29
Siinä on merkinnät otsikkoon nähden vähän hassusti. Miinuksella olevat maksaa, plussalla olevat saa.Mikähän on lähteesi, kun luvut vaikuttavat kummallisilta? Tämän mukaan Suomen nettomaksuasema on negatiivinen eli Suomi olisi nettosaaja.