• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

En halua myöskään rahoittaa korruptiota Bulgariassa tai Romaniassa, en halua myöskään rahoittaa Italian mafiaa. Mutta ilmeisesti näissä mainitsemissani maissa korruptio on sitä parempaa korruptiota, koska näistä puhutaan niin vähän nähden Puolaan ja Unkariin. Eikä Bulgariassa ja Romaniassa se oikeisvaltioperiaate toteudu juurikaan paremmin, jos edes ollenkaan.

Hieno olkiukko. Kuten sanokn aikaisemmassa viestissä, nytkin uutisoidaan miten Puola ja Unkari käyttävät poliittista pääomaansa. Siitä sitten näköjään vedät jotain omia rakennelmiasi, että oileusvaltiomekanismi ei koske kaikkia EU-jäsenvaltioita.

Aikaisemmin linkkasin maakohtaiset raportit. Siitä voit vilkaista, mitä ne sanovat Bulgariasta ja Romaniasta.

Tämän edellä mainitun valossa pitää lopettaa rahan kierrättäminen Brysselin kautta ja palata tulliliitoksi ja vapaakauppa-alueeksi. Jokainen vastaa omasta taloudesta ja avustuksia ei myönnetä, kuin ainoastaan kehitysavusta/yms. Tällä mallilla loppuu se kitinä että meidän rahat valuu korruptioon ja oikeusvaltion romuttamiseen.

Oikeusvaltiomekanismi taidettiin jo hyväksyä, että silleen. Ja ei muuta kun ajamaan puolueita nostamaan tämä Suomen kannaksi ja toivoa, että muut EU-maat jakavat kantasi.

e. Ja näkökantasi on virheellinen, EU ei koskaan edes edeltäjiensä aikaan ollut vain vapaakauppa-alue ja tulliliitto, vaan poliittinen liitto oli ihan alkuajatuksenakin. Eli ei palata, vaan muuttaa EU:n perusajatus täydellisesti.
 
Hieno olkiukko. Kuten sanokn aikaisemmassa viestissä, nytkin uutisoidaan miten Puola ja Unkari käyttävät poliittista pääomaansa. Siitä sitten näköjään vedät jotain omia rakennelmiasi, että oileusvaltiomekanismi ei koske kaikkia EU-jäsenvaltioita.
Me tiedettiin etukäteen että puola ja unkari tulevat kaatamaan tämän paketin, ellei tuota oikeusvaltiokohtaa vesitetä sanahelinäksi. Kyllä kannatan tuota oikeusvaltiokirjausta, mutta realistina olen sitä mieltä että siihen käytettiin liikaa neuvottelupääomaa, nähden tuloksiin joita on odotettavissa. Toivottavasti olen väärässä.

Meidän pitäisi keskittyä siihen että raha ei valu myöskään rikollisuudelle tai muuhun korruptioon, ja jos tästä tehdään tiukka kirjaus, joka on muutakin kuin sanahelinää, oikeusvaltio ei itsessään riitä.

Kyllä kyseenalaistan että oikeusvatioon olisi keskitytty tasapuolisesti, nähdäkseni Puola ja Unkari on nostettu tikun nokkaan, vaikka muualla on samalla tavalla paljon tekemistä oikeusvaltion suhteen.

Aikaisemmin linkkasin maakohtaiset raportit. Siitä voit vilkaista, mitä ne sanovat Bulgariasta ja Romaniasta
Kiitos. Täytyy myöhemmin tutustua hieman mitä siellä sanotaan.
Oikeusvaltiomekanismi taidettiin jo hyväksyä, että silleen. Ja ei muuta kun ajamaan puolueita nostamaan tämä Suomen kannaksi ja toivoa, että muut EU-maat jakavat kantasi.
Ei ole tietääkseni hyväksytty, koska Puola ja Unkari haraa vastaan.

Puolueet tuntuvat kumartelevan EU:n suuntaan aina vuoron perään kun olevat hallituksessa. Tämä koronapaketti, hallitus mainostaa että nyt saadaan miljardeja tukea, vaikka todellisuudessa me hävitään miljardeja + takausvastuut. Hallituksen(ja kaikkien hallitusten) tiedotus on ollut erittäin yksipuolista ja perustellut olleet todella heikkoja ja selvästi näkyy että vaihtoehtoisia toimintamalleja ei ole edes mietitty, vaan hoetaan vain pakkoa ja että ei ole vaihtoehtoja. Törkeää kansalaisia väheksyvää toimintaa
 
Me tiedettiin etukäteen että puola ja unkari tulevat kaatamaan tämän paketin, ellei tuota oikeusvaltiokohtaa vesitetä sanahelinäksi. Kyllä kannatan tuota oikeusvaltiokirjausta, mutta realistina olen sitä mieltä että siihen käytettiin liikaa neuvottelupääomaa, nähden tuloksiin joita on odotettavissa. Toivottavasti olen väärässä.

Taisi Ruttekin jo väläytellä, että kirjaus pidetään ja koronapaketti sovitaan 25 jäsenvaltion kesken..

Minusta taas ei, koska jotain sen tyyppistä on jo mietitty vuosikausia ja ongelmat ovat olleet selviä (ja ei siis pelkästään Unkarin ja Puolan osalta, vaan myös muiden valtioiden). Jos EU-maat nyt taipuvat, niin ne ongelmat eivät ainakaan tule helpottumaan.

Ei ole tietääkseni hyväksytty, koska Puola ja Unkari haraa vastaan.

Mekanismin saaminen vaatii vain jäsenmaiden määräenemmistön+parlamentin enemmistön (ja ne sillä on).

Puolueet tuntuvat kumartelevan EU:n suuntaan aina vuoron perään kun olevat hallituksessa. Tämä koronapaketti, hallitus mainostaa että nyt saadaan miljardeja tukea, vaikka todellisuudessa me hävitään miljardeja + takausvastuut. Hallituksen(ja kaikkien hallitusten) tiedotus on ollut erittäin yksipuolista ja perustellut olleet todella heikkoja ja selvästi näkyy että vaihtoehtoisia toimintamalleja ei ole edes mietitty, vaan hoetaan vain pakkoa ja että ei ole vaihtoehtoj

Suomen EU-politiikkaa ymmärtää paremmin, kun tajuaa, että MTK antaa aina uudelle päämisterille lapun, jossa lukee "lisää maataloustukia". Ja sitä sitten ajetaan.

Ja olen samaa mieltä. Suomen EU-politiikasta ja mitä pitäisi ajaa, on aivan liian vähän. Johtuu varmaan enemmän kansan kiinnostuksen puutteesta, mutta poliitikot voisivat asioita nostaa esille. Eihän esim. eduskuntavaalien alla oikeastaan ollenkaan puhuta EU:sta ja mihin suuntaan EU:n halutaan menevän.
 
Hollanti on eilen tuonut julki, että mikäli Unkari ja Puola ei asetu ruotuun, niin EU-budjetti- ja elvytyspakettineuvotteluita jatketaan 25 jäsenvaltion kesken siten, että budjettia ja elvytyspakettia leikataan. Ranska julisti eilen samaa sillä erotuksella, että budjetin ja elvytyspaketin leikkausta ei mainittu.

Tänään kuitenkin Saksan Merkel on kommentoinut, että sopimus pitää saada aikaiseksi yksimielisesti 27 jäsenmaan kanssa.

Elvytyspaketin julkistamisen aikoihin ihmeteltiin, miksi Euroopassa vähiten koronasta kärsinyt Puola sai merkittävän osuuden elvytyspaketista. Tuolloin veikkailtiin, että Saksa rahoittaa tällä tavalla Puolassa (ja myös Unkarissa) sijaitsevaa alihankintateollisuuttaan. Merkelin tämänpäiväinen julkitulo sopii hyvin tähän kuvaan.



 
Suomikin voisi joskus repäistä ja veroporkkanalla yrittää saada tänne muitakin kuin persaukisia maahanmuuttajia.
Meillä on itse asiassa 32% kiinteä tulovero ulkkisosaajille. En muista tarkemmin oliko tuossa jotain aikarajoituksia. Harmillisen vähän meille tosiaan tulee korkean osaamisen maahanmuuttoa suhteessa siihen miten moni lähtee esim. jenkkeihin ja Kiinaan. Suomessa maahanmuuton houkute on enemmänkin se sosiaaliturva ja se näkyy tietysti sitten siinä minkälaista porukkaa suurimmaksi osaksi tulee.
 
#Puheenaiheen haastattelussa on Sami Miettinen ja Kokoomuksen Juhana Vartiainen.

Miettinen esittää Euroopan talousongelmien ratkaisuksi palaamista Ecu-korimalliin, joka Euroopassa oli 20 vuotta ennen kuin Euro otettiin käyttöön 1. tammikuuta 1999. Ecu-korissa jokaiselle maalle palautuisi velvoite ja mahdollisuus huolehtia maansa taloudesta itsenäisesti. Euro jäisi elämään taustalle, siten että vanhat vastuut, saatavat, palkat sijoitukset ym. maksettaisiin yhä euroina. Tässä järjestelmässä EU palaisi liittovaltioviritelmästä takaisin kauppaliitoksi.

Vartiainen todistaa olevansa EU-ja Euro-uskovainen, kuten valtaosa johtavista Kokoomus-poliitikoista on. Hän ei suostu myöntämään esimerkiksi sitä, että Ruotsin valtion ja kansalaisten taloudellisen menestymisen merkittävä tekijä on oma kelluva valuutta. Vartiainen pelottelee haastattelussa useampaan otteeseen vihamielisellä valuuttakeinottalulle, vaikka se on mm. tässäkin ketjussa todistettu aiheettomaksi peloksi kelluvista valuutoista puhuttaessa.

On helppo olla Vartiaisen kanssa samaa mieltä siitä, että jokaisen maan on huolehdittava itse veloistaan ja vastuistaan. Koko ajatus vain on täysin utopistinen, sillä mikään olemassa oleva merkki ei puhu sen puolesta, että ylivelkaantuneita Etelä-Euroopan maita oltaisiin pakottamassa ruotuun. Italia laskee eläkeikänsä 62 vuoteen. Samaan aikaan Suomessa poistetaan eläkeputki ja potkaistaan 6-kymppiset työttömät 500 euron peruspäivärahalle.

Vartiainen puhuu aatteensa sokaisemana useasti läpiä päähänsä, minkä jälkeen Miettinen ja haastattelija joutuvat palauttamaan hänet maanpinnalle. Esimerkiksi Vartiaisen mielestä Suomessa pitäisi laskea veroastetta, jotta voitaisiin maksaa liittovaltioveroja EU:lle. EU voisi sitten huolehtia verovaroilla esimerkiksi maanpuolustuksesta ja rajavalvonnasta. Mutta miten EU-armeija voisi toimia, jos valtaosa maista kuuluu jo Natoon? Lähes kaikissa Nato-maissa pidetään EU-armeijaa ainoastaan tarpeettomana rahan menona.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Meillä on itse asiassa 32% kiinteä tulovero ulkkisosaajille. En muista tarkemmin oliko tuossa jotain aikarajoituksia. Harmillisen vähän meille tosiaan tulee korkean osaamisen maahanmuuttoa suhteessa siihen miten moni lähtee esim. jenkkeihin ja Kiinaan. Suomessa maahanmuuton houkute on enemmänkin se sosiaaliturva ja se näkyy tietysti sitten siinä minkälaista porukkaa suurimmaksi osaksi tulee.
Tuo 32% on voimassa maksimissaan 4 vuotta (48 kuukautta).


Käytännössä tuo houkuttelee etenkin osaavia henkilöitä jotka tulevat tekemään tänne pitemmän keikan. Nuo ymmärtää kyllä millainen verohelvetti Suomi onkaan, jos sitä pysyvää asuinmaataan ovat valitsemassa. Kuten sanoit houkuttelevia tekijöitä täällä on vain sosiaalitukien varassa eläville.

Olisihan se toki täysin väärin että ulkomaalaisperäinen henkilö saisi pysyvän veroedun tänne asettuessaan, tuo neljänkin vuoden etu on vähän niin ja näin.

Varsinkin kun maasta lähteville kotosuomalaisille on tarjolla ns. "kolmen vuoden sääntö". Eli pakotetaan todellakin katkaisemaan kaikki siteensät tähän maahan ihan verotuksenkin keinoin.

 
Viimeksi muokattu:
Nuo ymmärtää kyllä millainen verohelvetti Suomi onkaan, jos sitä pysyvää asuinmaataan ovat valitsemassa. Kuten sanoit houkuttelevia tekijöitä täällä on vain sosiaalitukien varassa eläville.
Rohkea väite, siitä ekstrapisteitä. Yleensä tuollaisia kuulee nuorilta sinkkumiehiltä, muuten on vähän hiljaisempaa.
 
Rohkea väite, siitä ekstrapisteitä. Yleensä tuollaisia kuulee nuorilta sinkkumiehiltä, muuten on vähän hiljaisempaa.
On tullut näitä oikeita osaajia ihan ammatin puolesta nähtyä. Eivät ole tyhmiä, ja tyypillisesti osaavat kyllä laskea mitä rahallaan saavat. Harva jää Suomeen, ellei nyt satu niin että täältä löytyy esim. vaimo. Mutta eivät usein näitä ”helppoja” suomityttöjä kyllä arvosta kuin sängyn tilapäisenä lämmikkeenä. Vaimoksi haluavat usein sitten perinteisempää naista, joka jää kotiin ja hoitaa niin kodin kuin lapsetkin. Tuotahan se oikeaa rahaa saava osaaja usein arvostaa myös, ja tuo on tillanne niissä maissa joissa osaamista arvostetaan ja siitä maksetaan.

Kuten sanottu tällä verotasolla ja ostovoimalla maa ei vedä puoleensä kuin sosiaalipuolen elättejä. Voi olla kova pala myöntää sosialistin tuota, joten onnea harhassa elämiseen.

Kilpailu osaajista on jo globaalia. Ja nyt puhutaan oikeista osaajista, ei suomeen päästetyistä kultamunista jotka ”ihan just” alkavat tuottaa ihan verotulojakin. Tai ainakin näin on jo 90 luvulta minulla vassarit valistaneet.

Toki nuorihan minä olen, ei ole töitäkään tullut tehtyä kuin kohta vasta 30 vuotta, joten ehkä se totuus minulle pian valkenee. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tarina Puolan ja Unkarin väännössä tuntuu jatkuvan käsikirjoituksen mukaan. Nyt Merkel on tullut esiin ja vaatii "kummankinpuolisia kompromisseja", jotta Puola ja Unkari saataisiin luopumaan veto-oikeutensa käyttämisestä. Merkel sanoo suoraan, että tämä tarkoittaa oikeusvaltiokäsitteen säännön rukkaamista.

Henkilökohtaisesti en ole periaatetasolla kiinnostunut EU:n oikeusvaltioperiaatteesta ja sen rukkaamisesta. EU on itse rikkonut omia perussopimuksiaan ja tehnyt hämäräperäisiä Luxembourg-järjestelyjä elvytyspakettiin liittyen, joten sen on turha vaatia ketään noudattamaan mitään oikeudellisia periaatteita koska se ei itsekään niitä noudata.

Mielenkiintoista on nähdä, miten Merkelin ulostulo otetaan vastaan maksajavaltioissa. Arvelu on, että mm. Hollannin Rutte vaatii kompensaatioita, jotka toteutettaneen jotenkin tiskinalta. Marinille riittänee nyökkäys ja pääseminen yhteiskuvassa Merkelin ja Macronin läheisyyteen.

 
Miten tähän kuvioon liittyy alkuviikon päätös pankkien yhteisvastuun aikaistamisesta?
Suomalainen finanssiala on pettynyt euroryhmän maanantaina 30.11. tekemään päätökseen, jolla pankeilta perittävät ylimääräiset vakausmaksut tuodaan yhteisvastuun piiriin etuajassa. Päätös kytkeytyy pankkiunionin yhteisen kriisirahaston vararahoitusjärjestelmän käyttöönoton aikaistamiseen kahdella vuodella eli vuoteen 2022.
...
Nyt pandemian synnyttämän talouskriisin vuoksi on olemassa suuri riski, että yhteisvastuun aikaistamisen seurauksena suomalaispankit joutuvat maksamaan lähivuosina ylimääräisiä vakausmaksuja muiden maiden pankkien auttamiseksi.
Miksi ihmeessä pankit ylipäänsä vastaisivat jotenkin toistensa ongelmista? Nythän hyvin asiansa hoitaneet pankit saattavat joutua maksamaan asiansa sössineiden sotkuja.

Eikö yhteisvastuu ollut olennaisena tekijänä, kun 90-luvun pankkikriisissä koko säästöpankkiryhmä meni kerrasta nurin?
 
Miten tähän kuvioon liittyy alkuviikon päätös pankkien yhteisvastuun aikaistamisesta?
Suomalainen finanssiala on pettynyt euroryhmän maanantaina 30.11. tekemään päätökseen, jolla pankeilta perittävät ylimääräiset vakausmaksut tuodaan yhteisvastuun piiriin etuajassa. Päätös kytkeytyy pankkiunionin yhteisen kriisirahaston vararahoitusjärjestelmän käyttöönoton aikaistamiseen kahdella vuodella eli vuoteen 2022.
...
Nyt pandemian synnyttämän talouskriisin vuoksi on olemassa suuri riski, että yhteisvastuun aikaistamisen seurauksena suomalaispankit joutuvat maksamaan lähivuosina ylimääräisiä vakausmaksuja muiden maiden pankkien auttamiseksi.
Miksi ihmeessä pankit ylipäänsä vastaisivat jotenkin toistensa ongelmista? Nythän hyvin asiansa hoitaneet pankit saattavat joutua maksamaan asiansa sössineiden sotkuja.

Eikö yhteisvastuu ollut olennaisena tekijänä, kun 90-luvun pankkikriisissä koko säästöpankkiryhmä meni kerrasta nurin?
Heeh, kaikkea ne keksii. Eli nyt suomalaisten pankkien pitäisi kerätä puskureita, jotta pääsemme tarvittaessa auttamaan talousongelmista kärsiviä italialaisia, espanjalaisia ja ranskalaisia pankkeja.

Linkkaamassasi uutisessa kerrotaan mielenkiintoinen fakta: Kreikassa järjestämättömien luottojen osuus reilut 30 prosenttia. Sanoiko joku, että Kreikan 11 vuotta sitten alkanut talouskriisi on ohi ja maa seisoo omilla jaloillaan? ;)

Alla olevassa Euroopan neuvoston muistiossa mainitaan, että pankeilla pitäisi olla talletettuna "MREL" puskurijärjestelmään vähintään 1% suuruinen osa talletussuojan kattamista talletuksista siirtymäkauden lopussa.

Suomessa on pankkitalletuksia noin 100 mrd euron edestä, eli Suomen pankitkin (lue me asiakkaat) pääsevät EU:n elvytystalkoisiin mukaan noin 1 miljardin euron suuruisella summalla.:cool:

 
Heeh, kaikkea ne keksii. Eli nyt suomalaisten pankkien pitäisi kerätä puskureita, jotta pääsemme tarvittaessa auttamaan talousongelmista kärsiviä italialaisia, espanjalaisia ja ranskalaisia pankkeja.

Linkkaamassasi uutisessa kerrotaan mielenkiintoinen fakta: Kreikassa järjestämättömien luottojen osuus reilut 30 prosenttia. Sanoiko joku, että Kreikan 11 vuotta sitten alkanut talouskriisi on ohi ja maa seisoo omilla jaloillaan? ;)

Alla olevassa Euroopan neuvoston muistiossa mainitaan, että pankeilla pitäisi olla talletettuna "MREL" puskurijärjestelmään vähintään 1% suuruinen osa talletussuojan kattamista talletuksista siirtymäkauden lopussa.

Suomessa on pankkitalletuksia noin 100 mrd euron edestä, eli Suomen pankitkin (lue me asiakkaat) pääsevät EU:n elvytystalkoisiin mukaan noin 1 miljardin euron suuruisella summalla.:cool:


Kappas, mennyt ihan ohi tuo vaikka ahkerasti uutisia seurannut. Mutta eihän vaivainen 1 miljardi uutiskynnystä nykyään juuri riko.
 
Persut hiillostaa kyselytunnilla hallitusta EU:n elpymispaketista ja siitä järjestettävästä kansanäänestyksestä.

Asiaa seuranneille on ollut alusta lähtien selvää, että kansanäänestystä ei tule vaikka kansalaisaloite sai heittämällä vaadittavat 50.000 ääntä. Marin, Tuppurainen, Vanhanen ja Henrikson vastaavat odotetusti, että Suomen kansa on äänestänyt eduskunnan ja siltä pohjalta myös hallituksen, näin ollen EU-asioissa suurella valiokunnalla (lue hallituksella) on oikeus tehdä päätös itsenäisesti.

Kansanedustaja Nikko pitää hyvän puheen 11:00 kohdalla. Hän sanoo, että jos ihmiset olisivat eduskuntavaaleissa tienneet hallituspuolueiden tukevan tulonsiirtounionin syntymistä ja EU:sta äänestettäessä tienneet, että EU:sta tehdään tulonsiirtounioni, olisi äänestyksien tulos ollut kovasti toisenlainen. Samaa kysyy myös Tynkkynen 24:00 kohdalla.

Suomalaisilta ei ole koskaan saatu minkäänlaista mandaattia tulonsiirtounionin syntymiselle. Me emme ole ikinä antaneet lupaa lahjoittaa muille EU-maille suomalaisilta veronmaksajilta kerättyä rahaa useiden miljardien eurojen edestä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Merkel on nyt vääntänyt "oikeusvaltioperiaatteen" kanssa pitäen huolta siitä, että saksalaisen teollisuuden hovi-alihankkijat Puolassa ja Unkarissa saavat miljardinsa.

Bloombergin mukaan neuvotteluissa ollaan nyt hyvin lähellä läpimurtoa Merkelin muotoileman kompromissin avulla. Kompromississa kaikki EU:n johtajat tekisivät lausunnon, jonka mukaan elvytyspakettirahoitusta leikataan, mikäli jokin maa rikkoo EU:n oikeusvaltioperiaatteita taloudellisiin etuihin liittyen.

Toisin sanoen kompromissiehdotuksessa oikeusvaltioperiaate koskisi ainoastaan asioita, kuten hallituksen syyllistyminen korruptioon.

Marin, Tuppurainen, Vanhanen: Oliko tämä nyt sitä, mitä te oikeusvaltioperiaatteella haitte? Sehän oli Suomen päävaatimus, rajattujen takausvastuiden ohella.

 
Niinhän siinä sitten kävi, että EKP:n yhteensä 1350 miljardin euron arvoiset PEPP I ja II rahoitusohjelmat eivät riittäneet ratkaisemaan talousongelmia. Eilen EKP päätti kasvattaa PEPP-rahoitusohjelmaa 500 miljardilla eurolla.

Ennustin keväällä, että alkuperäiset PEPP I ja II ohjelmat tulevat riittämään syyskuulle, jonka jälkeen tarvitaan uusia paketteja. Ennustus meni 2-3 kuukautta pieleen. Tämä johtuu osittain siitä, että EU lanseerasi myöhemmin uusia pienempiä avustusohjelmia, kuten esimerkiksi pikkuisen 100 miljardin euron arvoisen SURE-ohjelman, joilla saatiin hätäapuna pumpattua rahaa tiettyihin maihin.

Tähän päivään mennessä EKP on siis päättänyt imeä sisäänsä yli 2000 miljardin euron edestä ongelmavaltioiden ja niiden yritysten velkakirjoja ja arvopapereita. Henkilökohtainen arvelu on, että suuri osa näistä velkakirjoista tullaan jossakin vaiheessa jollakin vippaskonstilla mitätöimään.


 
Jep, ja jos joku uskoo, että maksukyvyttömäksi ajautuneet E-Euroopan valtiot muuttuu maksukykyisiksi sillä, että niille annetaan lisää velkaa niin saa aika naiivi olla. Todellisuudessa tässä on nyt luotu pysyvä mekanisimi, jossa tukimäärä tulee kasvamaan lähemmäs eksponentiaalisesti, tai sitten velkoja joudutaan tosiaan antamaan anteeksi. Heti, jos rahahanat hyytyy, niin Italia alkaa uhkailemaan EU-erolla, eli tässä sitä nyt ollaan.

Samaan aikaan Italialaiset pankit jakaa rahaa kansalleen täysin absurdeilla ehdoilla: Putting a Loan of $996k into Vanguard High Dividend Yield ETF
Esim. tuossa lähemmäs miljoonan euron sijoituslaina myönnetty Italialaispankin toimesta 0,6% 30 vuoden kiinteällä korolla. Ei Suomi-Pojalla ole tuollaisiin lainoihin mitään pääsyä, ja tuskin täkäläiset pankit edes lähtisivät tuollaiseen, koska he saattavat jopa miettiä omia taloudellisia riskejään. Italialaispankit taas, kun on jo käytännössä muiden varassa pystyssä, niin voi ottaa huoletta vähän enempi riskiä.

Puhuin jokin aikaa sitten esim. Italian valtionlainoista hyvänä sijoituskohteena, jos haluaa hyötyä tästä 1850mrd rahoituspaketista. Etelä-Euroopan maiden bondeilla onkin tehty hirmuiset tuotot koronan puhkeamisen jälkeen ja suurin osa tästä rahasta valuu näiden maiden kansalaisille, joilla suurin osa kyseisistä velkakirjoista ja Ranskalaisille/Saksalaisille pankeille. Italian pitkälle bondille mukava 42% tuotto edellisen puolen vuoden ajalta kiitos EKP:n. Eipäs tässä voi sanoa kuin, että kikkelis-kokkelis, ja saimpahan onneksi itsekin muutaman satasen tuosta vedosta :D
 
Jep, ja jos joku uskoo, että maksukyvyttömäksi ajautuneet E-Euroopan valtiot muuttuu maksukykyisiksi sillä, että niille annetaan lisää velkaa niin saa aika naiivi olla. Todellisuudessa tässä on nyt luotu pysyvä mekanisimi, jossa tukimäärä tulee kasvamaan lähemmäs eksponentiaalisesti, tai sitten velkoja joudutaan tosiaan antamaan anteeksi. Heti, jos rahahanat hyytyy, niin Italia alkaa uhkailemaan EU-erolla, eli tässä sitä nyt ollaan.

Samaan aikaan Italialaiset pankit jakaa rahaa kansalleen täysin absurdeilla ehdoilla: Putting a Loan of $996k into Vanguard High Dividend Yield ETF
Esim. tuossa lähemmäs miljoonan euron sijoituslaina myönnetty Italialaispankin toimesta 0,6% 30 vuoden kiinteällä korolla. Ei Suomi-Pojalla ole tuollaisiin lainoihin mitään pääsyä, ja tuskin täkäläiset pankit edes lähtisivät tuollaiseen, koska he saattavat jopa miettiä omia taloudellisia riskejään. Italialaispankit taas, kun on jo käytännössä muiden varassa pystyssä, niin voi ottaa huoletta vähän enempi riskiä.

Puhuin jokin aikaa sitten esim. Italian valtionlainoista hyvänä sijoituskohteena, jos haluaa hyötyä tästä 1850mrd rahoituspaketista. Etelä-Euroopan maiden bondeilla onkin tehty hirmuiset tuotot koronan puhkeamisen jälkeen ja suurin osa tästä rahasta valuu näiden maiden kansalaisille, joilla suurin osa kyseisistä velkakirjoista ja Ranskalaisille/Saksalaisille pankeille. Italian pitkälle bondille mukava 42% tuotto edellisen puolen vuoden ajalta kiitos EKP:n. Eipäs tässä voi sanoa kuin, että kikkelis-kokkelis, ja saimpahan onneksi itsekin muutaman satasen tuosta vedosta :D
30 vuoden $996k yrityslaina kiinteällä 0,6% korolla ei sisällä minkäänlaista riskilisää, ei mitään. Tällaiset lainat pitäisi olla täysiä mahdottomuuksia markkinataloudessa, olkoonkin että lainanottaja on (tällä hetkellä) vakavarainen taho.

Italia on todellakin ottamassa kaiken hyödyn irti EU:n superlöyhästä tukipolitiikasta, eikä sillä näytä olevan aikomusta hillitä velkaantumistaan. Tämän on pakko johtaa lopulta tilanteeseen, jossa ongelmamaat ja niiden yritykset, joudutaan armahtamaan velkojen maksussa. Yksi tästä aiheutuva ongelma on epäterve kilpailutilanne ongelmamaiden ja Suomen kaltaisten maiden välillä.

Italialaiset firmat näyttävät tällä hetkellä saavan käytännössä ilmaista lainarahaa, jota ei luultavasti tarvitse maksaa kokonaan takaisin. Lisäksi italialaiset elinkelvottomatkin yritykset saavat rahoitusta, vaikka niiden pitäisi olla konkurssissa. Malinen twiittasi keväällä, että jopa ~10% eurooppalaisista yrityksistä on zombie-yrityksiä.

Suomalaisiin firmoihin tämä vaikuttaa siten, että ne joutuvat selvästi kalliimmalla lainarahalla kilpailemaan globaalissa markkinassa italialaisia yrityksiä vastaan. Jo ennen koronaa vakavaraisten PK-firmojen uusien lainojen korko pyöri tietääkseni +3% tasossa lyhyissä 2-3 vuodenkin lainoissa. Suomessa ei myöskään tule olemaan mahdollisuutta jättää yrityslainaa maksamatta. En myöskään usko, että Suomesta löytyy Malisen mainitsemia zombie-yrityksiä missään mainittavassa mittakaavassa.

Markkinatalouden säännöillä ei pärjää sellaisia maita vastaan, jotka eivät noudata markkinataloutta. Tämä on nähty erittäin hyvin Kiinan kanssa. Nyt on EU:n sisälle saatu maita, joiden ei tarvitse noudattaa markkinatalouden sääntöjä ja joita me joudumme vielä taloudellisesti tukemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin kornia, että täältä Suomesta pitää kupata Italiaan miljardeja euroja, vaikka siellä varaa autoiluun on eniten ja Suomessa vähimpien joukossa. Toki järjetön verotus vaikuttaa paljon, mutta silti.
No eihän tuo pelkkiä autoja koske, vaan se on tässäkin ketjussa jo moneen kertaan käyty läpi, että Italialaisella kotitaloudella on selvästi enemmän varallisuutta kuin suomalaisella, ja ostovoimakorjattuna ero kasvaa vielä suuremmaksi. Italian valtio on pa, koska eivät ole keränneet tarpeeksi veroja, mutta italialaiset on vauraita. Suomessa taas valtion talous on verrattain ok, kun on kerätty enemmän veroja ja kansa köyhää. Veroja valitettavasti kerätään sillä periaatteella, että mistä niitä saadaan kerättyä eniten - ei sillä periaatteella, että mikä olisi tasapuolista ja reilua.

Mun mielestä Suomen pitäisi laskea verotus ensitöiksi Etelä-Euroopan tasolle ja lopettaa eläkesäästöjen kerääminen, niin voidaan mekin sitten valittaa 10 vuoden päästä, kun valtio ei saa enää lainaa. Nuo kerätyt verot ja eläkesäästöt sosialisoidaan EU-tasolla kuitenkin aikanaan.

Ja joo, oikeasti olisin sitä mieltä, että taloutensa kusseet maat pitäisi laittaa velkasaneeraukseen (Eli antaa heille se osa veloista anteeksi, jota he eivät realistisesti pysty hoitamaan) ja antaa heitä lainottaneiden pankkien ottaa oppinsa siitä, ettei niin kannata toimia. Nyt on kuitenkin päätetty pelastaa yksityiset voitot verovaroilla ja sehän johtaa jatkossa täydelliseen moraalikatoon.
 
Karut EU-tilastot julki: Näin monella suomalaistaloudella ei ole yksinkertaisesti varaa ajaa autolla - Autot - Ilta-Sanomat

Jotenkin kornia, että täältä Suomesta pitää kupata Italiaan miljardeja euroja, vaikka siellä varaa autoiluun on eniten ja Suomessa vähimpien joukossa. Toki järjetön verotus vaikuttaa paljon, mutta silti.
Tietolähteenä oleva taulukko herättää ajatuksia. EU-maiden luvut ovat jatkuvasti paranevia tai pysyvät jotakuinkin ennallaan.

Suomessa sanotaan olevan vuonna 2019 8,2% taloutta, joilla ei ole varaa pitää henkilöautoa. Ehkä se sitten on niin, että lopuilla 91,8% on vähintään 150-200 eur/kk ylimääräistä auton pitämiseen kaikkien muiden kulujen jälkeen? Tämäkin vaatii jonkun perusvarman Toyota Yariksen, joka on jo maksettu ja jota ei liiemmin tarvitse korjailla.

Tilasto myös sanoo, että Kreikassa vastaava prosenttiluku on pysynyt suurinpiirtein vakiona (8,4 - 10,6%) viimeiset 10 vuotta. Sitten kun katsoo Kreikan työttömyyskäyrää, niin virallisissakin tilastoissa työttömyys oli huippuhetkenä 2013 peräti 28%. Mutta fakta tämä ei mitenkään korreloi EU:n varallisuustilastojen kanssa.

Minua on muutama nimimerkki toistuvasti haukkunut vainoharhaiseksi puhuessani tilasto-optimoinnista. Silläkin uhalla sanon, etten osta näitä tilastoja.


 
Viimeksi muokattu:
No eihän tuo pelkkiä autoja koske, vaan se on tässäkin ketjussa jo moneen kertaan käyty läpi, että Italialaisella kotitaloudella on selvästi enemmän varallisuutta kuin suomalaisella, ja ostovoimakorjattuna ero kasvaa vielä suuremmaksi. Italian valtio on pa, koska eivät ole keränneet tarpeeksi veroja, mutta italialaiset on vauraita. Suomessa taas valtion talous on verrattain ok, kun on kerätty enemmän veroja ja kansa köyhää. Veroja valitettavasti kerätään sillä periaatteella, että mistä niitä saadaan kerättyä eniten - ei sillä periaatteella, että mikä olisi tasapuolista ja reilua.

Mun mielestä Suomen pitäisi laskea verotus ensitöiksi Etelä-Euroopan tasolle ja lopettaa eläkesäästöjen kerääminen, niin voidaan mekin sitten valittaa 10 vuoden päästä, kun valtio ei saa enää lainaa. Nuo kerätyt verot ja eläkesäästöt sosialisoidaan EU-tasolla kuitenkin aikanaan.

Ja joo, oikeasti olisin sitä mieltä, että taloutensa kusseet maat pitäisi laittaa velkasaneeraukseen (Eli antaa heille se osa veloista anteeksi, jota he eivät realistisesti pysty hoitamaan) ja antaa heitä lainottaneiden pankkien ottaa oppinsa siitä, ettei niin kannata toimia. Nyt on kuitenkin päätetty pelastaa yksityiset voitot verovaroilla ja sehän johtaa jatkossa täydelliseen moraalikatoon.
Komppaan kirjoitustasi muuten täysin, mutta olen eri mieltä Etelä-Euroopan valmitseman velkaantumisen tien valitsemisesta.

Olen aiemmin sanonut, että defaultissa kohtalomme on Kreikan kohtalo eikä Italian kohtalo. Mutta kun tätä miettii pidemmälle, niin defaulttiin joutuneen Suomen kohtalo ei ole välttämättä edes Kreikan kohtalo. Tämän ymmärtää kun katsoo karttaan.

Kreikka on maantieteellisesti tärkeä Euroopalle. Se toimii muurina Erdoganin Turkille ja Välimeren toisella rannalla oleville arabimaille. Tämän vuoksi EU on pakotettu pitämään Kreikassa edes jonkinlaista elintasoa, ettei maa päädy vääriin vaikutuspiireihin.

Suomi taas on kaukainen jäälautta jossakin Pohjoisessa. Meillä ei ole taloudellista merkitystä ja meidän maantieteellinenkin merkitys lähenee nollaa Keski-Euroopasta katsottuna. Mitä se ketään oikeastaan kiinnostaisi, jos tästä maasta tulisi Pohjoisen Kosovo (=Pohjoisen elinolosuhteet Kosovon elintasolla)?
 
Kopioin tämän uutisen tänne toisesta threadista, jotta kerronta pysyisi ajantasalla.

Ketjussa useasti viitattu taloustieteilijä Malinen yritti viikko sitten haastaa Marinia julkiseen keskusteluun suorassa TV-lähetyksessä EU:n elvytyspaketista. Jotta puntit olisi saatu keskustelussa tasan, Marin olisi saanut ottaa keskusteluun valitsemansa taloustieteilijän ja Malinen olisi saanut ottaa valitsemansa poliitikon.

Kun luki tästä keskustelu-ehdotuksesta, oli arvattavissa ettei se tule toteutumaan. Ja näin myös kävi, mistä Malinen purkaa turhautumistaan Verkkouutisten uutisessa. Elvytyspaketista ei haluta käydä julkista keskustelua, koska vain ei haluta.

 
Yleisön pyynnöstä Malinen on taas ollut Miettisen haastateltavana.

EU:ssa on keväästä/kesästä lähtien ollut käytössä "velkamoratoriot", jotka tarkoittavat sitä, ettei velallista pysty haastamaan konkurssiin ja velallisille tulee myöntää korona-tilanteen vuoksi lyhennysvapaita. Euroopan pankkiviranomaisen raportissa mainitaan, että etenkin Italia, Espanja ja Ranska ovat hyödyntäneet näitä moratorioita. Täsmällisiä lukuja ei ole, mutta on helppo päätellä järjestelyn lisänneen selvästi zombie-yritysten määrän näissä maissa.

Suuri kysymys on nyt se, mitä EU:ssa tapahtuu, kun velkamoratoriot aikanaan puretaan ja velkoja pitää alkaa lyhentämään normaalisti? Onko normaaliin enää paluuta vai muodostuuko meille uusi normaali?

Malisen mielestä talousjärjestelmän toimimattomuus Euroopassa on päästetty niin pitkälle, että jäljellä on oikeastaan vain kaksi vaihtoehtoa:
  • Annetaan markkinatalouden toimia. Annetaan elinkelvottomien yritysten, pankkien ja valtioidenkin kaatua. Jälki tulee olemaan hetkellisesti rumaa, mutta systeemi pakotetaan korjaamaan itsensä ja se kyllä toipuu aikanaan.
  • Tekohengitetään ja pidetään kaikki pystyssä.
Euroopassa on nyt valittu jälkimmäinen toimintamalli. Tämän mallin ongelmana on vallan siirtyminen kansallisvaltioilta liittovaltiolle ja Euroopan keskuspankille. Apua saavat maat tehdään pysyvästi riippuvaiseksi keskuspankista. Apua antavat maat taas pakotetaan maksamaan EU:lle veroa, sekä sidotaan elvytyspaketin järkyttävin suuriin takausvastuisiin (Suomen worst case 80 mrd euroa).

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Malinen nostaa huolenaiheeksi sen, että EU:ssa on lähdetty noudattamaan Klaus Schwaben talousoppeja. Schwab ei ole kuka tahansa jamppa, hän on perustanut maailman talousfoorumin, joka on yksi maailman laajimmista ja vaikutusvaltaisimmista talousalan verkostoista.

Schwabin "The Great Reset" talousopissa puhutaan mm. seuraavista asioista. Herättääkö ajatuksia?
  • Vihreän teknologian kehittämiseen tulisi investoida valtavasti
  • Hallitusten tulisi koordinoida maiden välistä verotusta ja finanssipolitiikkaa
  • Schwab ei sano sitä suoraan, mutta rivien välistä on selkeästi ymmärrettävissä, että kaiken kontrolli olisi jonkinlaisella keskushallinnolla. Yksityiset yritykset jäisivät taka-alalle.
  • Malinen ei tätä maininnut, mutta löytyi Googlella (Now is the time for a 'great reset'): Elvytyspaketteja, yksityisiä sijoituksia ja eläkerahastoja voisi käyttää oikeudenmukaisemman kestävän kehityksen luomiseen (mitääh??)
Malinen mainitsee, että viime vuosina talousfoorumin useissa puheenvuoroissa on käsitelty "Yksityisen omistusoikeuden poistamista". Nämä eivät ole edes mitään salaisuuksia vaan puheenvuoroja löytyy videoituna talousfoorumin omilta nettisivuilta. Malinen mainitsee foorumissa keskustellun vision: "Vuosi 2030: et omista mitään, mutta olet onnellisempi kuin koskaan". Jatkossa siis emme omistaisi mitään, me vuokraisimme kaiken. Foorumin puheissa ei ole kuitenkaan täsmennetty sitä, mikä on se taho, jolta me vuokraamme asunnon, auton, kesämökin jne?

Allekirjoittanut ei ole aiemmin paneutunut Davosissa järjestettävän talousfoorumin sisältöön. On melkoisen huolestuttavaa jos nämä ajatukset edustavat siellä jonkinlaista valtavirtaa.
 
Pieni huumoripläjäys tähän väliin. Sori offtopic:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tuomas Malinen on käväissyt Heikelä & Koskelon 23 minuuttisessa haastateltavana.

Malinen nostaa esiin Suomen median käyttäytymisen elvytyspakettiin ja EU:n yhteisvelkaan liittyvässä uutisoinnissa. Muutamaa toimittajaa lukuunottamatta kriittiset asiat on haluttu sivuuttaa. Malinen kertoo esimerkiksi, että uutisissa usein lainattu taloustieteen asiantuntija Vesa Vihriälä erehtyi kesällä lausumaan vääriä sanoja elyvyspaketista. Tämän jälkeen Vihriälää ei ole enää haluttu lainattu elvytyspakettiin ja EU:n elvyttämiseen liittyvissä uutisissa. Sivuuttamisen pelossa ekonomistit eivät enää uskalla sanoa ääneen sitä, mitä oikeasti ajattelevat tukipaketista ja EU:n elvytyspolitiikasta.

Taloutta pidetään käynnissä Suomessa ja koko EU:ssa valtavalla velanotolla ja keskuspankkirahoituksella. Tähän päälle pidennetyt lainanlyhennysvapaat ja velkamoratoriot. Tavallisille ihmisille syntyy käsitys, että taloudessa kaikki olisi nyt Ok. Mutta kun katsotaan pinnan alle, niin juuri mikään ei ole Ok. Tämän vuoksi taloutta ja sen käyttäytymistä ei voi enää luotettavasti ennusta.

Ps. 6:30 kohdalla Malinen mainitsee kuullensa kentältä huhua, että hallitus olisi miettimässä kunnallisvaalien siirtämistä koronaan vedoten. Mielenkiintoista jos asia pitää paikkansa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kaira upposi just vähän syvemmälle

Tän siitä saa kun hoitaa koronan suht puhtain jaloin...
Jos nyt vaan sanottaisiin tälle paketille heihei ja hoidettaisiin omat asiamme ja kustannuksemme, niin kuin muidenkin EU maiden kuuluisi tehdä.

Varsinkin kun tuo meininki on tuollaista satoja miljoonia sinne tai tänne. Viimeistään tuollaisessa vaiheessa pitäisi viheltää peli poikki ja todeta että tämä oli tässä.
 
Eikö hyvä koronan hoito tarkoitta käytännössä juuri huonompaa taloutta kun taloutta kiristetään rajoituksilla.
 
Kaira upposi just vähän syvemmälle

Tän siitä saa kun hoitaa koronan suht puhtain jaloin...
6,6 miljardia sisään ja 2 miljardia takaisin. Joku uupelo vielä kehtaa väittää/uutisoida, että Suomi saa EU:lta rahaa.

Mielenkiintoista on se, että Suomen hallitus on jo ruvennut hahmottelemaan tämän 2 miljardin jakamista, vaikka eduskunta ei ole päättänyt Suomen lähtemisestä koko elpymispakettiin. Luultavasti ainoankaan EU-maan parlamentti ei ole vielä ratifioinut pakettia.

Tuomas Malinen on käväissyt vaihteeksi Sanna Ukkolan haastattelussa.

EKP:n mukaan tuottamattomien lainojen osuus EU-alueella on noussut 1400 mrd euroon. Lisäksi Euroopan yritysten pääomitustarpeeksi arvioidaan tällä hetkellä noin 600 mrd euroa. Malisen mukaan on aivan selvää, että elvytyspakettiin tulee jatkoa. Tätä tulee vaatimaan erityisesti Ranska, jonka pankeilla on Italiasta saatavia 400-500 mrd euroa.

Malisen mukaan eduskunnan omat talousasiantuntijat ovat todenneet, että EU on siirtymässä tulonsiirtounioniin. Mikäli tämä käsitys pitää paikkansa jo eduskunnan sisälläkin, niin miksi tästä ei ruveta puhumaan ihmisille asian oikealla nimellä?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Italian velkavuoren korko on lähtenyt nousuun. 10-vuotisen lainan korko oli eilen 0,75%, mikä ei vielä itsessään ole hälyttävä lukema. Pelottavaa on se, missä vaiheessa paniikki lyö päälle ja lainahanat menevät kiinni millään järjellisellä järjellisellä korolla.

Viime päivinä spekulointia on aiheuttanut mahdollinen EU:n rahavirran tyrehtyminen, sekä pelot Italian hallituksen hajoamisesta. Tilannetta ei luultavasti helpota Italian uusi velkaennätys: 154,2%/BKT.


 
Italian velkavuoren korko on lähtenyt nousuun. 10-vuotisen lainan korko oli eilen 0,75%, mikä ei vielä itsessään ole hälyttävä lukema. Pelottavaa on se, missä vaiheessa paniikki lyö päälle ja lainahanat menevät kiinni millään järjellisellä järjellisellä korolla.

Ei tämä vielä kovin pahalta näytä:
Screenshot at 2021-01-26 00-27-51.png


Ostaako Italian lainoja kukaan muu kuin EKP tai muut eurooppalaiset keskuspankit?
 
Ei tämä vielä kovin pahalta näytä:
Screenshot at 2021-01-26 00-27-51.png


Ostaako Italian lainoja kukaan muu kuin EKP tai muut eurooppalaiset keskuspankit?
Joo eihän tuo 0,75% ole vielä mitään. Enemmän lienee pelko siinä että koska pato alkaa murtumaan. EKP ei vain voi perustaa loputtomiin PEPP I, II, III jne ohjelmia vaan joskus tämän on loputtava.

Vaikea uskoa, että mikään yksityinen sijoituslaitos olisi enää kuukausiin lainannut Italian valtiolle rahaa ainakaan näillä koroilla. Aivan järkyttävä suuruinen luottoriski.

Joulukuussa EKP vaati kolmannen kerran vuoden sisään, että eurooppalaiset pankit eivät saa maksaa osinkoja vuoden 2019 ja 2020 tuloksista, vaan osingonmaksu on lykättävä seuraavaan syksyyn. Tämä on aloittanut jo ihan virallisetkin spekulaatiot siitä, että EKP:n vaatimus liittyy Italian ja sen pankkisektorin kaatumiseen.

Muistaakseni kirjoittelin tänne, että Suomen pankkisektori takaa noin miljardin euron edestä eurooppalaista pankkitalletusturvaa. Tämä miljardi euroa valitettavasti vain merkittävästi heikentää huomattavasti Suomen pankkisektorin omaa kykyä selviytyä Italiasta käynnistyvästä dominoefektistä. Siinä vaiheessa kun dominot kaatuu, niin meitä ei auta enää kukaan.

 
Italialaiset kotitaloudet omistaa aika paljon noita maansa bondeja, ja myöskin esim. Ranskalaiset ja Saksalaiset finanssilaitokset kuten vakuutusyhtiöt jne. Italian velkakirjoille saa vielä edes jonkinlaista tuottoa, kun vertaa esim. Suomen velkakirjoihin ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä nuo tuotot tullaan kuitenkin kuittaamaan yhteisvastuulla EU:ssa. Lisäksi tietysti spekuloijat, koska jo hankittujen bondien arvo nousee, kun niiden korko laskee - tuolla Italian kymmenvuotisella on tehnyt ihan kivat tuotot esim. toukokuun ja vuoden lopun välillä.

Kun EKP:lla on tässä Italian korossa niin suuri rooli, niin en täysin hämmästyisi, jos hillitsisivät vähän tukiostojaan sikäläisen hallituksen nyt hajotessa ihan vaan muistutuksena siitä, että jos alkavat jollain tapaa niskuroimaan niin joutuvat ilman tukea pulaan. Vaikka Italia hyötyykin viimeisimmistä tukipaketeista, niin kyllähän maa on jo tuolla velkamäärällä käytännössä menettänyt itsenäisyytensä. Toki Italia voisi lähteä Eurosta ja EU:sta, mutta se olisi varmaan ongelmiltaan Brexit potenssiin kaksi. Italian velkatilannetta ei voi verrata USA:n ja Japaniin, koska ne ovat velkaa itse hallinnoimassaan valuutassaan ja voivat siten päättää itse mitä valuutallaan tekevät.
 
Iltasanomat kirjoittaa aiheesta varsin suoraan.

"EU:n koronaelvytysrahasto saanee pian eduskunnan siunauksen. Sen jälkeen Suomi varautukoon pysyvästi maksamaan yhä suurempia tulonsiirtoja, kirjoittaa erikoistoimittaja Jan Hurri."


"Mutta asiallisesti kyse on Suomen sitoutumisesta EU:n radikaaliin muodon ja toimintaperiaatteiden muutokseen sekä aiemmin liki pyhinä pidettyjen perussopimuspykälien radikaaliin uustulkintaan.
Ja käytännössä elvytysrahastoon ja sen velkarahoitukseen sitoutuminen merkitsee Suomen sitoutumista todennäköisesti pysyviin ja ajan oloon yhä suurempiin tulonsiirtoihin."

Kyllä julkinen keskustelu ja paine politikkojen suuntaan näin merkittävän aiheen käsittelystä on taasen surullisen vähäistä. Tulevina vuosina sitten ihmetellään kun rahat ei riitä hyvinvointivaltion ylläpitoon, ja korotetaan veroja. Suomi, rikas valtio, mutta köyhät ihmiset. Italia, köyhä valtio, mutta rikkaat ihmiset. Tarvitseehan sitä valtio tukea, jos ei verota, ja antaa harmaan talouden kukoistaa. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Italialaiset kotitaloudet omistaa aika paljon noita maansa bondeja, ja myöskin esim. Ranskalaiset ja Saksalaiset finanssilaitokset kuten vakuutusyhtiöt jne. Italian velkakirjoille saa vielä edes jonkinlaista tuottoa, kun vertaa esim. Suomen velkakirjoihin ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä nuo tuotot tullaan kuitenkin kuittaamaan yhteisvastuulla EU:ssa. Lisäksi tietysti spekuloijat, koska jo hankittujen bondien arvo nousee, kun niiden korko laskee - tuolla Italian kymmenvuotisella on tehnyt ihan kivat tuotot esim. toukokuun ja vuoden lopun välillä.

Kun EKP:lla on tässä Italian korossa niin suuri rooli, niin en täysin hämmästyisi, jos hillitsisivät vähän tukiostojaan sikäläisen hallituksen nyt hajotessa ihan vaan muistutuksena siitä, että jos alkavat jollain tapaa niskuroimaan niin joutuvat ilman tukea pulaan. Vaikka Italia hyötyykin viimeisimmistä tukipaketeista, niin kyllähän maa on jo tuolla velkamäärällä käytännössä menettänyt itsenäisyytensä. Toki Italia voisi lähteä Eurosta ja EU:sta, mutta se olisi varmaan ongelmiltaan Brexit potenssiin kaksi. Italian velkatilannetta ei voi verrata USA:n ja Japaniin, koska ne ovat velkaa itse hallinnoimassaan valuutassaan ja voivat siten päättää itse mitä valuutallaan tekevät.
Piikin avaamisesta Italialle ja siitä seuraavasta moraalikadosta on varoittanut jo useampikin talousasiantuntija. Valtavasta velkamäärästä johtuen Italia on periaatteessa menettänyt itsenäisyytensä. Mutta toisaalta Italia saa sitä suuremmat aseet talousavun kiristämiseen, mitä suurempiin tukihimmeleihin sen kanssa lähdetään. Kun nettomaksajamailla on sisällä suuret summat ja vuosikymmeniä kestävät takaussitoumukset, niin vaaditaan melko kylmäpäisiä miehiä vetämään letkut irti. On helpompi vaan mennä periaatteella "no jos nyt vielä tämän viimeisen kerran vähän lainataan".

Tuosta @Väinämöinen viestistä, että kyllä julkinen keskustelu on todellakin täysin nollassa siihen nähden, millaiseen sopimukseen eduskunta on laittamassa nimeään. Elvytyspaketissa Suomi sitoutuu takaamaan muiden velkoja 2,8 miljardilla eurolla vuodessa kaikkiaan 30 vuoden ajan. Tästä ei keskustella oikeastaan missään vaikka jokainen ymmärtää tämä riski vähintäänkin osittain realisoituu.

Noh... onneksi Suomen media on nyt käskytetty rummuttamaan ja esivalmistelemaan kansaa kotitalousvähennyksen poistamiseksi. Kaikki asiaa käsittelevät lukemani uutiset kertovat vähennyksestä siinä muodossa, ettei siitä ole mitään hyötyä ja se on epäoikeudenmukainen. Paperilla kotitalousvähennyksen poistosta saadaan 400 miljoonan vuotuiset verot, jotka voidaan sitten lähettää vaikka Fabiolle.

 
Paljonkohan EU maksaa Tytille?

Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd) oli tiistaina aamulla Yle Radio 1:n Ykkösaamussa haastateltavana EU:n elvytyspaketista. Taustalla oli muun muassa Helsingin Sanomien uutinen, jonka valtiovarainministeriö on vahvistanut: Suomen saamiset elvytyspaketista pienenisivät viimeisimmän arvion mukaan noin 500 miljoonaa euroa.
Summa on paitsi paljon rahaa myös prosentuaalisesti merkittävä. Alun perin Suomen arvioitiin saavan paketista 3,2 miljardia euroa, viimeisimmässä arviossa tästä leikkautui siis noin 15 prosenttia. Suomen arvioitu maksuosuus ei liikahtanut mihinkään, se on edelleen noin 6,6 miljardia euroa.
Tässä vaiheessa Suomi on siis elvytyspaketissa nettomaksaja noin 3,9 miljardilla eurolla. Kiivaan EU-henkinen ministeri Tuppurainen ei antanut pienten asioiden pilata päiväänsä.
– Tässä on kyllä kysymys asiasta, jossa Suomi sai juuri sitä, mitä Suomi halusi, Tuppurainen täräytti radiohaastattelussa.
Ministeri Tytti Tuppuraisen mukaan kenellekään ei pitäisi olla yllätys, että Suomen saanto EU:n elvytyspaketista voi vieläkin laskea.
Ministeri Tytti Tuppuraisen mukaan kenellekään ei pitäisi olla yllätys, että Suomen saanto EU:n elvytyspaketista voi vieläkin laskea.

Ministeri Tytti Tuppuraisen mukaan kenellekään ei pitäisi olla yllätys, että Suomen saanto EU:n elvytyspaketista voi vieläkin laskea. VALTIONEUVOSTON KANSLIA

Ministeri Tuppurainen tarkoittaa, ettei meidän pidä tästä 500 miljoonaa euroa pienemmästä saannosta ruikuttaa, koska sen menettäminen johtuu siitä, että Suomen kansantalous on selvinnyt koronakurimuksesta ennakoitua paremmin. Suomen osuus EU-alueen tartunnoista on väestöosuutta selvästi pienempi ja taloutemme on selvinnyt kriisistä suhteellisen hyvin.
EU:n elpymisvälinerahoituksesta 30 prosenttia jaetaan vuoden 2020 ja 2021 bruttokansantuotteen kehityksen perusteella. Suomen osalta se siis tarkoittaa menetystä saantosummaan.
Siitä, että on hoitanut koronaa hyvin, saa rahallisen rangaistuksen. Samalla logiikalla Suomen saanto elpymispaketista voi pudota pienimmillään 1,55 miljardiin euroon.
– Me saimme mitä tilasimme, sillä Suomi kuului niihin jäsenmaihin, jotka pitivät pontevasti esillä sitä, että tämän elpymisrahaston varat tulee kohdistaa nimenomaan tästä koronakriisistä aiheutuneiden vaurioiden korjaamiseen taloudessa, Tuppurainen jatkoi radiossa.

Tuo on vielä jotenkin ymmärrettävissä, mutta sitten menee jo vaikeaksi, kun ajattelee tätä: Elpymisvälinerahoituksesta huomattavasti isompi osa, 70 prosenttia, jaetaan vuosien 2015–2019 taloudenhoidon perusteella.
Tähän isompaan pottiin ei koronatoimissa onnistuminen tietenkään vaikuta, koska sen mittausaika on ennen koronaa. Se on tulonsiirtoa jo ennen koronaa epäonnistuneille EU-maille.
Koronan vuoksi pystyyn laitetun 750 miljardin euron pelastuspaketin logiikka toimii siis niin, että jos olet onnistunut koronatoimissa, menetät rahaa. Mutta sen sijaan saat enemmän rahaa, jos olet sössinyt taloudenpitoasi jo ennen koronaa ja jos sössiminen jatkuu aina vaan.

Kuten sanottua, tästä on nyt turha ryhtyä täällä pohjolan perukoilla kränäämään. Me olemme ilmeisesti vähän kaikki tähän syyllisiä, tai ainakin olemme siitä kuulemma tienneet, että näin voi käydä.
– Tästä (Suomen) paremmasta kehityksestä johtuen niillä kriteereillä, mitä Suomi huippukokouksessa nimenomaan ajoi, niin sitten se saanto muodostuu pienemmäksi. Ja tämä on ollut tiedossa aivan koko ajan ja kaiken aikaa on puhuttu siitä, että nämä on vain arvioita, ne voivat tästä vielä edelleen muuttua, koska niin kuin mainittua, tämä kolmasosa tästä elpymisvälinerahoituksesta jaetaan vuoden 2020 ja 2021 BKT:n kehityksen perusteella. Eli kysymys oli kriteereistä, joita Suomen eduskunta, oppositiokin, edellytti hallitukselta, ministeri Tuppurainen tykitti radiossa.
”Ollut tiedossa aivan koko ajan”. ”Kaiken aikaa on puhuttu siitä”. Näin sanoo ministeri Tuppurainen hallituksen edustajana.
On totta, että valtioneuvoston joulukuisessa selonteossa eduskunnalle todetaan, että saantolukuihin ”liittyy huomattavaa epävarmuutta ja varmuus kokonaissaannosta saadaan vasta kesällä 2022. Suomen saanto voi laskea, jos Suomen BKT-kehitys on aiempaa ennustettua suotuisampaa suhteessa EU:n keskiarvoon”.


Pääministeri Sanna Marin vie elvytyspaketin läpi eduskunnasta seuraavien kuukausien aikana.
Pääministeri Sanna Marin vie elvytyspaketin läpi eduskunnasta seuraavien kuukausien aikana.

Pääministeri Sanna Marin vie elvytyspaketin läpi eduskunnasta seuraavien kuukausien aikana. VALTIONEUVOSTON KANSLIA
Mutta kuinka moni ministeri toi tätä asiaa esille tilanteessa, jossa Suomen jo valmiiksi isoa nettomaksuosuutta elvytyspakettiin kritisoitiin laajasti?
Syyskuussa pääministeri Sanna Marin (sd) puhui eduskunnassa: ”Arvoisa puhemies! Suomen arvioidut saannot elpymisvälineestä ovat noin 3,2 miljardia euroa”. Joulukuun alussa Marin puhui eduskunnassa elvytyspaketista todeten, että ”se hyödyttää monella muullakin tavalla kuin vain sen kolmen miljardin kautta, mitä me todennäköisesti tästä elpymisvälineestä saisimme käyttöömme investointeihin”.
Mikään ei viittaa siihen, että olisi yleisesti ja julkisesti ”ollut tiedossa koko ajan”, että Suomen osuus elvytyspaketista voi lähteä reippaastikin alaspäin 3,2 miljardista eurosta, aina jopa 1,5 miljardiin asti.

Hallitus on myynyt elvytyspakettia Suomen kansalle sillä, että se elvyttää niin meitä kuin koko Eurooppaa. Asia jakaa asiantuntijoita.
Esimerkiksi taloustieteen tohtori Juha Tervala on eduskunnan valtiovarainvaliokunnassa kertonut näkemyksenään, että vaikka elvytyspaketti onnistuisikin, sillä voi olla negatiivinen vaikutus Suomessa.
– Elpymisvälinekokonaisuuden nettovaikutus Suomen taloudelle voi olla kielteinen, koska väline elvyttää Etelä- ja Itä-Eurooppaa Länsi- ja Pohjois-Euroopan kustannuksella. Muutosehdotus: kirjataan, että elpymisvälinekokonaisuudella ei välttämättä ole myönteistä vaikutusta Suomen taloudelle, vaikka pyritään käyttämään elpymisvälineen rahat mahdollisimman järkevästi, Tervala on Helsingin Sanomien mukaan sanonut eduskunnassa.
Tervalan mukaan tutkimuskirjallisuus ei tue hallituksen näkemystä siitä, että esimerkiksi Etelä-Euroopan maiden elvyttäminen olisi tärkeää Suomen viennin kannalta. Tämä johtuu siitä, että kauppa sinne on esimerkiksi Suomesta suhteellisen vähäistä.
Elvytyspakettia jyrkästi vastustavan taloustieteen dosentin Tuomas Malisenmukaan paketti ei pelasta Suomen vientiä ja taloutta, koska koronakriisi on globaali ja rahaston koko liian pieni. Malinen näkeekin tässä uuden pysyvän tulonsiirtovälineen synnyn.
Koko EU:n elvytyksestä ja kasvusta on ekonomisti Vesa Vihriälä arvellut, että elpymisrahasto tukee tukee ”maltillisesti” EU:n kasvua lyhyellä aikavälillä.
Vihriälä viittaa EU:n komission omaan keväiseen arvioon, jonka mukaan paketti lisäisi kasvua 1,5-2 prosenttia vuonna 2021, ilman elvytyspakettia perusennuste kasvuksi oli 6 prosenttia. Vähän velkaantuneiden maiden kasvua komissio arvioi paketin tukevan 0,4 – 0, 7 prosenttiyksikköä.

Tästä päästäänkin villakoiran ytimeen. Suomen kannalta elvytysrahaston vaikutukset eivät ole hallituksen intomielisen puolustamisen väärti. Motiivi olla mukana löytyykin muualta.
Vesa Vihriälä muotoilee sen näin: EU on klubi, jonka keskeinen hyöty syntyy kompromisseina määräytyvästä yhteisestä toiminnasta kokonaisuuden kannalta tärkeissä asioissa ja solidaarisuudesta kulloinkin vaikeuksissa olevaa jäsenmaata kohtaan.
Juha Tervalan mukaan elvytyspaketti tulee nähdä osana kustannuksia, jotka Suomi maksaa EU-jäsenyyden hyvistä puolista.
Saimme elvytyspaketissa sekundaa, mutta se on hinta EU-klubiin kuulumisesta. EU on arvokas sisämarkkinayhteisö ja jonkin sortin turvallisuusyhteisö - niitä puolia meidänkin pitää vaalia.
Mutta käymättä on keskustelu muun muassa siitä, millaisen tien elvytyspaketti avaa. Paketti on mannaa nettosaajien lisäksi erityisesti niille maille ja EU-instituutioille, jotka käyttävät tätäkin tilaisuutta EU:n finanssipoliittisen integraation syventämiseksi.
Meillä on myös käymättä keskustelu siitä, miten unionin luonne on muuttumassa. Tiukkana taloudellisena kurinpitäjänä tunnettu Saksa hyppäsi hövelimpien rahankäyttäjien kelkkaan. Lisäksi kymmenillä miljardeilla tyynnytellään EU-kriittisyyden kanssa painivia jäsenmaita ja pumpataan rahaa Itä-Eurooppaan, jotta ”yhteinen arvopohja” ei särkyisi.
Elvytyspakettikeskustelu on eduskunnan alkavan kevään kuumia aiheita. Hallitukselle olisi kunniaksi, jos se antautuisi rehelliseen keskusteluun siitä, miksi me oikeasti olemme mukana tässä.

 
Ei tässä EU:ssa ole enää mitään järkevää jäljellä. Fixit tälle vuodelle ja voidaan sanoa näille isoille maille että pitäkööt tunkkinsa. Yksi EU:n perustaja lähti jo uppoavasta laivasta, mitä helvettiä me vielä aikaillaan. Voitasiin sitten heti vapaasti palauttaa diskoläpsytkin lähtömaihinsa.
 
Tytti on sosiaalidemokraatti, ei sille tuollaisesta tarvii mitään maksaa. Tytti on niin EU:n kallellaan, että jakelee suomalaisten rahat silkasta ilosta.

Olin kirjoittamassa jo hyvän matkaa kokemuksistani kunnallispolitiikasta, mutta ei niitä voi kertoa ilman vaaraa työpaikan menettämisen suhteen...

Edit: ei siis Tytistä mitään, koskien vain joidenkin puolueiden politiikkaan
 
Tuntuu siltä, että ne poliitikot jotka antavat EU:lle paljon, saavat paljon mielenkiintoisia työtehtäviä. Onkohan tämä sattuma?

Jyrki Katainen:
-talouskomissaarin sijainen komissionkauden loppuun asti vuonna 2014
-uudessa komissiossa salkuton "superkomissaari" ja EU-komission varapuheenjohtaja 2014-2019
-Angela Merkel yritti järjestää Kataiselle talousministerin salkkua myös uuteen komissioon, mutta Ranska vaati salkun itselleen
-Sitran johtaja 2019-

Jutta Urpilainen:
-EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava komissaari 2019-

Timo Soini:
-Menossa Britanniaan Euroopan investointipankin varapääjohtajaksi. Kuvio luultavasti kaatui Halla-ahon kaapatessa puheenjohtajan paikan Perussuomalaisissa 2017.

Alexander Stubb:
-Euroopan investointipankin varapääjohtaja 2017-2019
-Firenzessä sijaitsevan EU-yliopiston yksikönjohtaja ja professori 2020-
 
Tuntuu siltä, että ne poliitikot jotka antavat EU:lle paljon, saavat paljon mielenkiintoisia työtehtäviä. Onkohan tämä sattuma?
Osa koko EU:n tenhosta perustuu sille että tuota kautta poliitikolle aukeaa jos jonkinlaista hyväliksaista mahdollisuutta. On MEP:iä, ja muita EU byrokratiaan liittyviä tehtäviä tarjolla.
Se että palkitaan uskollisesti EU:n asian ajaneet tahot sitten sopivilla pesteillä on myös mahdollisuus, toki tuota samaa ja vielä härskimmin harjoitetaan kyllä kotimaassakin. Tämä kun on poliittisten virkanimitysten ja johtajanpestien luvattu maa.
 
Osa koko EU:n tenhosta perustuu sille että tuota kautta poliitikolle aukeaa jos jonkinlaista hyväliksaista mahdollisuutta. On MEP:iä, ja muita EU byrokratiaan liittyviä tehtäviä tarjolla.
Se että palkitaan uskollisesti EU:n asian ajaneet tahot sitten sopivilla pesteillä on myös mahdollisuus, toki tuota samaa ja vielä härskimmin harjoitetaan kyllä kotimaassakin. Tämä kun on poliittisten virkanimitysten ja johtajanpestien luvattu maa.

Pormestarimalli ja apulaiskaupunginjohtajien valinta poliittisilla perusteilla on myös valtavan huono idea. Vielä tyhmempää olisi vaihtaa koko virkakunta vaalien perusteella. Näinkin jossain tehdään.
 
Vielä tyhmempää olisi vaihtaa koko virkakunta vaalien perusteella. Näinkin jossain tehdään.
Noissa maissa on tyypillisesti sentään edes mahdollisuus vaikuttaa aiheeseen äänestämällä. Täällä pahimmillaan noissa palkintotehtävissä ovat kuin paska tikun nokassa, ja niihin vaan ilmestytään kun hyväveli tai siskokerho niin päättää.
 
Noissa maissa on tyypillisesti sentään edes mahdollisuus vaikuttaa aiheeseen äänestämällä. Täällä pahimmillaan noissa palkintotehtävissä ovat kuin paska tikun nokassa, ja niihin vaan ilmestytään kun hyväveli tai siskokerho niin päättää.

Tuo on kyllä totta myös, mutta siinä taas ongelmana että muutaman vuoden välein vaihtuu porukka ja jälki on sen mukaista. Vaativan tehtävän omaksuminen kestää pitkään. Monissa asioissa tätäkin maata pyörittää ne hiljaiset virkamiehet vuosikymmenten kokemuksella ja perustelevat ja valmistelevat asioita päättäjille.

Toki tässäkin on maan tapaan ongelmia ja henkilökohtaisesti olen nähnyt, miten puoluepoliittinen valta yrittää painostaa virkamiehiä. Sen takia juuri pidän näitä pormestarimalleja ja poliitisesti valittuja apukaupunginjohtajia huonona ideana. Miksi poliittisesti valitun johtajan pitäisi päästä vaikuttamaan asioiden valmisteluun?

Virkamiesten tehtävä on valmistella täysin puolueeton ja kaikki asiat eri kannoilta huomioiva esitys päättäjille. Aika pitkällä kokemuksella voin sanoa että nykyään Suomessa tämä toteutuu melkoisen hyvin. Aina on toki parannettavaa ja hulluja tarinoita olisi kerrottavana aikaisemmilta vuosilta, mutta kyllä nykyään kunnan/kaupunkien virkamiehet on pääosin pienet palkkansa ja pitkät lomansa ansainneet.

Valtion virkamiehistä en sitten tiedä mitään, ne on varmaan kaikki mulukkuja :D
 
Tuo on kyllä totta myös, mutta siinä taas ongelmana että muutaman vuoden välein vaihtuu porukka ja jälki on sen mukaista. Vaativan tehtävän omaksuminen kestää pitkään.

Tällaisessa mallissa on sellainen etu, että äänestämällä voi vaikuttaa asioihin, eikä jotkut pitkän linjan toimistokraatit päätä mitä poliittisille päättäjille syötetään.

Miksi poliittisesti valitun johtajan pitäisi päästä vaikuttamaan asioiden valmisteluun?
Eihän virkamiehillä ole mitään mandaattia ohjata yhteiskunnan kehitystä. Se kuuluu vaaleilla valituille edustajille. Siksi virkakunnan tehtävänä on tanssia poliitikoiden pillin mukaan eikä toisin päin. Poliitikot päättävät mitä valmistellaan ja mihin suuntaan, ja virkakunnan tehtävänä on valmistella tältä pohjalta mm. perustuslain mukaista lainsäädäntöä.
 
Tällaisessa mallissa on sellainen etu, että äänestämällä voi vaikuttaa asioihin, eikä jotkut pitkän linjan toimistokraatit päätä mitä poliittisille päättäjille syötetään.


Eihän virkamiehillä ole mitään mandaattia ohjata yhteiskunnan kehitystä. Se kuuluu vaaleilla valituille edustajille. Siksi virkakunnan tehtävänä on tanssia poliitikoiden pillin mukaan eikä toisin päin. Poliitikot päättävät mitä valmistellaan ja mihin suuntaan, ja virkakunnan tehtävänä on valmistella tältä pohjalta mm. perustuslain mukaista lainsäädäntöä.

Virkamiehet valmistelevat asiat lakien mukaisesti, tarkastelevat asiaa monelta kannalta ja tuovat päätöksentekoon kaikki oleelliset seikat. Päättäjien ei kuulu puuttua valmisteluun, koska he tekevät päätöksen.

Pienemmissä asioissa virkamies tekee itse valmistelun ja päätöksen. Näissä on toki myös väärinkäytöksen mahdollisuus, mutta nykyään ne menee kaikki nettiin (ennen johonkin kaupungin ilmoitustaululle) ja niistä voi valittaa oikeuteen, niinkuin muistakin kunnan päätöksistä.

Hallinto-oikeuteen on halpaa tehdä valituksia ja kukaan järkevä virkamies ei vaaranna uraansa tekemällä tyhmyyksiä. Ne Karpolla on asiaa - jutut ovat olleet silloin paikallaan, mutta nykyään Karpolle olisi vähemmän töitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 693
Viestejä
4 904 009
Jäsenet
79 041
Uusin jäsen
Karu selli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom