Etanoli RE85

Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 406
Boxin asensi eflexfuelin suosittelema firma eli asennus oli tehty oikein.

Oma (halpis) vikakoodin lukijani ilmoitti "p0180, polttoaineen lämpötila". Japskiautojen kanssa paljon pelaavan huoltoliikkeen lukija näytti pelkästään "tuntematon koodi". Ja tosiaan kuten sanoin, rahaa vian etsintään paloi paljon, eikä vikaa autosta löytynyt. Polttoainepumppukin vaihdettiin.

Piti vielä kaivaa vanhat sähköpostit asiaan liittyen esiin ja tarkentaa aiempaa vuodatustani sen verran, että moottorivalo syttyi pysyvästi palamaan noin 1-2 kk:n kuluttua asennuksesta.

Kysyit miksi ajoa jatkettiin vaikka valo paloi. Jos auto on toistuvasti asian vuoksi pajalla, eikä vikaa löydy, niin mitä itse tekisit kun töihin on kuitenkin pihasta joka päivä päästävä?

Mutta tosiaan tätä autoa minulla ei enää ole. Halusin vain tuoda nämä kokemukset myös muiden luettavaksi, ettei etanoliautoilusta synny liian ruusuisia kuvia kuten minulla oli ennen asennusta. Ja onhan se myös hieman huolestuttavaaa, jos toinen huoltoliike toteaa että heillä on tiedossa useita etanolikonversioiden aiheuttamia moottorikkoja, vai kuinka?

Nyt ajelen tyytyväisenä toyotan 7v ikäisellä hybridilllä. Etanolista pysyn kaukana. Joskus tulevaisuudessa toivottavasti ajan kokonaan sähköllä kunhan lastentaudit on taputeltu ja autojen hinnat saatu järkevälle tasolle.
Mikset ajanut pelkällä bensiinillä, jos etanoli aiheutti vikavalon?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Talvikäytössä häiritsee ainakin mua se että Webasto ei suostu toimimaan etanolilla. Sillä ois kätevä lämmittää moottori etukäteen...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Re85 kysyntä tuskin kasvaa kun autojakaan ei tehdä enää.
Suomesta saa tälläkin hetkellä uusia flexiautoja kaupasta...(Ford)

Ja ruotsista sutten hakee tuoreen jos ostat vähän käytetyn.merkkejä löytyy kymmenkunta mlltä löytyy flexejä.

Mutta koska Suomaaliassa etanolilla ajavia rangaistaan ei noita uusia paljon myydä.viime vuonna kaksi kappaletta.

Ruotsissa ja muualla etanoliautot rinnastetaan eko-autoiksi siinä missä kaasu ja patteriautot.siis vuosimaksut,tietullit, pysäköinti jnne jne. Mutta ei täällä helvetin taantuneessa suomenniemessä.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 055
Boxin asensi eflexfuelin suosittelema firma eli asennus oli tehty oikein.

Oma (halpis) vikakoodin lukijani ilmoitti "p0180, polttoaineen lämpötila". Japskiautojen kanssa paljon pelaavan huoltoliikkeen lukija näytti pelkästään "tuntematon koodi". Ja tosiaan kuten sanoin, rahaa vian etsintään paloi paljon, eikä vikaa autosta löytynyt. Polttoainepumppukin vaihdettiin.

Piti vielä kaivaa vanhat sähköpostit asiaan liittyen esiin ja tarkentaa aiempaa vuodatustani sen verran, että moottorivalo syttyi pysyvästi palamaan noin 1-2 kk:n kuluttua asennuksesta.

Kysyit miksi ajoa jatkettiin vaikka valo paloi. Jos auto on toistuvasti asian vuoksi pajalla, eikä vikaa löydy, niin mitä itse tekisit kun töihin on kuitenkin pihasta joka päivä päästävä?

Mutta tosiaan tätä autoa minulla ei enää ole. Halusin vain tuoda nämä kokemukset myös muiden luettavaksi, ettei etanoliautoilusta synny liian ruusuisia kuvia kuten minulla oli ennen asennusta. Ja onhan se myös hieman huolestuttavaaa, jos toinen huoltoliike toteaa että heillä on tiedossa useita etanolikonversioiden aiheuttamia moottorikkoja, vai kuinka?

Nyt ajelen tyytyväisenä toyotan 7v ikäisellä hybridilllä. Etanolista pysyn kaukana. Joskus tulevaisuudessa toivottavasti ajan kokonaan sähköllä kunhan lastentaudit on taputeltu ja autojen hinnat saatu järkevälle tasolle.
Itseäni kiinnostaisi mikä Nissanin malli oli kyseessä.
Ainoastaan 1-1.3 Micrasta on sellainen käsitys, että vakiosuuttimet ei yksinkertaisesti riitä. Ja käsittääkseni tämä on myös Steponetechin tiedossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Itse veikkaan että tuossa nissanin tapauksessa kyseessä oleva "tuntematon" p0180 vikakoodi tuli juurikin siitä asennetusta eflex-vekottimesta...noissa kun on etanolianturi millä se haistelee bensan eli lyhyesti sarjan etanolianturi oli sökö...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Itse veikkaan että tuossa nissanin tapauksessa kyseessä oleva "tuntematon" p0180 vikakoodi tuli juurikin siitä asennetusta eflex-vekottimesta...noissa kun on etanolianturi millä se haistelee bensan eli lyhyesti sarjan etanolianturi oli sökö...
Se auto tiedä mitään siitä että on flexfuel boksi asennettu. Jos koodi on geneerinen/tuntematon, on auto viety väärään paikkaan koodinlukuun.

Se miten viinalla saisi jonku alitehoisen nissanin koneen rikottua on kyllä mysteeri. Vaikka suuttimet loppuisi kesken, pitäisi auton moottorinohjauksen tunnistaa nakutus ja estää vauriot. Tai mitä vain, nuo ohjaukset on nykyään senverran fiksuja.

Itse veikkaan, että moottorin hajoamisella ja e85 ei ollut mitään yhteyttä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Liitetäähän tuo eflex auton sähköihin?
Ei ole kummemmin tietoa kun tehdastekoisilla itse ajelen mutta kun tuo vedetään liittimellä auton sähköihin (ecuun)niin voisi olettaa että auton obd osaa muös lukea esim. Etanolianturin virheellisen toiminnan mikä on juurikin p0180-koodi ?

Joskus vuonna muna ja kana tutun etanolimuunnettua autoa ihmettelin kun arvottiin huonnoa tyhjäkäyntiä ja ainakin tuossa vagin obd lukija "näki"boksin, ei tosin ollut ainakaan eflexin tuote.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Liitetäähän tuo eflex auton sähköihin?
Ei ole kummemmin tietoa kun tehdastekoisilla itse ajelen mutta kun tuo vedetään liittimellä auton sähköihin (ecuun)niin voisi olettaa että auton obd osaa muös lukea esim. Etanolianturin virheellisen toiminnan mikä on juurikin p0180-koodi ?
Ei se mulla ainakaan ole millään tavalla kiinni auton ecussa, muuta kuin suuttimien johtojen välissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Kuten sanoin, ainut pelle peloton-viritelmä minkä olen itse nähnyt livenä oli tutun ruotsista aikanaan tuotu vaggine mikä oli svvedulassa muutettu e85 ja tuossa oli ihan auton eculle johtoyhteys eli ei vain otettu piuhasta ruiskutussignaalia.

Ja ei ollut ns.tehdastekoinen kun autosta löytyi sen lisäsarjan ostokuitti ja boksi manuaaleineen.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 055
Kuten sanoin, ainut pelle peloton-viritelmä minkä olen itse nähnyt livenä oli tutun ruotsista aikanaan tuotu vaggine mikä oli svvedulassa muutettu e85 ja tuossa oli ihan auton eculle johtoyhteys eli ei vain otettu piuhasta ruiskutussignaalia.

Ja ei ollut ns.tehdastekoinen kun autosta löytyi sen lisäsarjan ostokuitti ja boksi manuaaleineen.
Eflexfuelissa jos etanolianturi temppuilee, antaa se vikakoodin siihen omaan kännykkäappiinsa.
 
Liittynyt
20.11.2021
Viestejä
6
Itseäni kiinnostaisi mikä Nissanin malli oli kyseessä.
Ainoastaan 1-1.3 Micrasta on sellainen käsitys, että vakiosuuttimet ei yksinkertaisesti riitä. Ja käsittääkseni tämä on myös Steponetechin tiedossa.


Kyseessä oli Nissan Almera.

Ystäväni auto, josta siis se moottori hajosi, oli Nissan X-Trail.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
368
Vakavimmat ongelmat etanoliin siirtyessä on kai olleet niitä öljytilan karstan aiheuttamia. Bensakäytössä vuosien varrella kertyneet moskat ovat lähteet liikkeelle ja aiheuttaneet öljykierron ongelmia ja silloin ollaankin helposti jo täystuhon äärellä. Moottorin tyypistä ja aikaisemmista huolloista riippuu sitten kuinka todennäköisestä skenaariosta puhutaan. Varman päälle pelatessa pitäisi moottori puhdistaa sisäpuolelta ihan käsipelillä. Pelkkä lisäaineilla tehty pesu ei aina riitä.
Toisaalta mikä tahansa moottori voi joskus hajota vaikka ajaisi pelkällä bensalla.
Vikavalon syyn selvittäminenkään ei ole aina helppoa, vaikka sieltä joku koodi ulos saataisiinkin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Nykyinen perheen kakkosauto (tai vara-auto), jolla myös ajelin ykkösautona aikuisopiskeluvuodet, on 1999 käyttöönotettu viimeisen vuoden n15 Nissan Almera 1.4. GA14DE ketjukoneella, joka on siis vielä Japanissa valmistettuja Nissaneita.

Enää ei kilsoja juuri tule, mutta silloin opiskeluvuosina niitä kyllä tuli ja paljon, ja kokonaisuutena meillä sillä on 130-140 tuhatta ajettu etanolilla eflexfuelin kanssa.
Bensaa ei ole tankattu ollenkaan, ellei jossain reissussa ole ollut ihan pakko kun etanolia ei ole ollut saatavilla.

Ei ole ollut ongelmia, vielä.

Paitsi sellainen ominaisuus sillä toki on, että kovemmalla pakkasella starttaus vaatii 2-3 nopeaa yritystä, harvemmin menee ekalla.
Siitä kuulemma pääsisi eroon Arctic fuel heaterilla, mutta ei ole häirinnyt niin paljoa. Lohkolämppärin kanssa kun ei tuota tee.
Ja nyt kun on oltu puolitoistavuotta molemmat pääosin etätyössä, niin eipä tuolla juuri enää ajellakaan.

Muutenkin se on ollut harvinaisen vaivaton auto, joskin molempiin takahelmoihin on pitänyt hitsauttaa ritsipaikat.

Muistanko oikein, vai oliko @superhessu ajanut samanlaisella vielä isommat kilsat etanolilla?
Joo, samanlainen on käytössäni ja ~20tkm enemmän ajettu RE85:llä. Nämä Nissanin GA1xDE:t ovatkin hyviä viinakoneita, kestäviä ja ei haittaa, jos vähän laihalla ajelee.
Laiha seos tuntuu vain lievänä tehottomuutena, mutta muuten toimii sulavasti. Itselläni on vain 50€:n säädettävä paineensäädin ja +1bar, joten hieman jää vielä täyskaasulla laihalle,
mutta se ei normaaliajossa haittaa.
Bensaa olen toisinaan talvella tankannut, jos on ollut tiedossa kovia pakkasia. Lähtee kuitenkin vielä kohtuudella täysin kylmänä käyntiin -20 asteessa.
Lohkolämmitintä käytän kuitenkin tilaisuuden tullen.
Nuo takahelmat ovatkin sellainen heikko kohta, itsellänikin Almerassa paikat molemmin puolin, muuten hitsaamaton. :)
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Talvikäytössä häiritsee ainakin mua se että Webasto ei suostu toimimaan etanolilla. Sillä ois kätevä lämmittää moottori etukäteen...
Onko tietoa saako webastoa säädettyä toimimaan RE85? Olen nyt harkinnut auton muuttammista etanolille ja tarkoitus oli juuri pakkasia varten asentaa webasto lisälämmittimeksi.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
522
Onko tietoa saako webastoa säädettyä toimimaan RE85? Olen nyt harkinnut auton muuttammista etanolille ja tarkoitus oli juuri pakkasia varten asentaa webasto lisälämmittimeksi.
Jotkut isot pojat ovat viritelleet toimimaan. Suuttimen riittävyys saattaa olla haaste ja se, miten seos syttyy kovalla pakkasella. Webaston sielunelämää en ola tutkinut.
 
Liittynyt
05.09.2019
Viestejä
15
Höpöpuhetta, varsinkin tuo käynnistyvyys :rofl2:
Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.
Niin eli kyse oli jostain tommosesta mersun starttauksesta, mihin ei voi itse vaikuttaa.

Onko joku re85 muutossarja kiinni vai millä toteutettu?
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 055
Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.
Lienee pitkälti merkki/malli/autoriippuvainen asia. Aika monta vuotta ollut tuo etanolivehje, eikä koskaan ole jättänyt käynnistymättä. Alle nollan se on yleensä niin, että lyhyt starttausyritys alle ja toisella hörähtää normisti käyntiin. Joskus saattaa vaatia kolmannen. Mutta lähtökohtaisesti käynnistyvyys on ollu -10C ihan sama kuin 0C -kelillä (Edit: oikeastaan mulla se kylmänä vaatii sen tuplastartin jo, kun on vielä muutaman asteen plussallakin).
Ja on se joskus startattu myös kolmenkympin pakkasilla.

Mutta joo, tuo käytös se vaan täytyy oman egon sietää, jos haluaa sellaisella etanolikipolla ajaa, missä ei ole polttoaineen esilämmitystä.
Tai sitten tankata bensaa sekaan, mutta itsellä se ei ole ollut tapana.

Tosin nykysin tuo onkin lähinnä kakkos-/vara-autona ja olen pikkuisen pohtinut, onko bensa vai etanoli parempaa ainetta seisomaan tankissa ja polttoainejärjestelmässä silloin, kun autolla on enää vain vähän käyttöä, ei edes kerta viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.09.2019
Viestejä
15
Niin eli kyse oli jostain tommosesta mersun starttauksesta, mihin ei voi itse vaikuttaa.

Onko joku re85 muutossarja kiinni vai millä toteutettu?
Eflexfuel käytössä, ollut pari kolme käyttöhäiriötä ja suuttimet ei riitä kun tehoa otetaan kunnolla pidempään. Miksi starttaukseen pitäisi voida vaikuttaa? Tuo starttaa muistaakseni yli 5 sekuntia eli tosi pitkään. Jos ei 5 sekunnissa lähde, niin jossain on oikeasti vikaa, sytkässä, polttoaineen saannissa, ilman saannissa tai siinä ettei etanoli höyrysty liian kylmässä. Tarvitaan siis bensan lisäämistä. Tämähän oli tiedossa kyllä etukäteen. Mutta aiemmin totesin ettei juurikaan houkuta kokonaisuus huomioiden ajella etanolilla. Säästö lähes nolla tai negatiivinen, öljnvaihto/karstan liukeneminen, polttoainesuotimen ja pumpun riskit, heikompi käynnystyvyys +5 ja sitä kylmemmässä. Öljyjä ja suotimia vaihtelisi mielellään ja bensaa lisäilisi pakkasen mukaan JOS kokonaisuus kannattaisi, mutta nyt etanolin hinta on liian korkea. Esim Lappeenrannassa etanoli oli 1.53 ja 95 1.94 -> Vaikka kulutus pysyisi 28% kohonneena tankkaus bensalla olisi 1.62 eur per tankki halvempaa. Ja talvella etanolia näyttää menevän paljon enempi kuin +28%.

Selvä polittinen tarve etanolin hinnan tukemiselle olisi olemassa. Valitettavasti näyttää että ero bensaan kutistuu kokoajan. Onhan eri asia myös se että kun etanoli oli 1.1 ja bensa 1.5eur verrattuna nykyiseen 1.4 ja 1.8 eur vaikka molemmissa hintaero on 0.4 eur. Tätä jotkut eivät näytä huomioivan - säästön ero on 0.092 ->0,008eur litraa kohti. Hintakehitys on siis ollut katastrofaalinen.

Joillekin etanoli on uskonto, ei tekninen tosiasia. Mutta säästön takia sen asensin ensisijassa, en luonnon takia (vaikka se toissijaisena onkin). Tuolla on metsää tekemässä hiilidioksiidista happea sen verran etten kerkeä millään polttoaineella tuottaa co2 päästöä sen hiilinielun ruokkimiseksi tuottaa vaikka ajaisin bensalla, kai ne pitäis kaataa pois ja polttaa takassa niin ois hyvä :D
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 055
Eflexfuel käytössä, ollut pari kolme käyttöhäiriötä ja suuttimet ei riitä kun tehoa otetaan kunnolla pidempään. Miksi starttaukseen pitäisi voida vaikuttaa? Tuo starttaa muistaakseni yli 5 sekuntia eli tosi pitkään. Jos ei 5 sekunnissa lähde, niin jossain on oikeasti vikaa, sytkässä, polttoaineen saannissa, ilman saannissa tai siinä ettei etanoli höyrysty liian kylmässä. Tarvitaan siis bensan lisäämistä. Tämähän oli tiedossa kyllä etukäteen. Mutta aiemmin totesin ettei juurikaan houkuta kokonaisuus huomioiden ajella etanolilla. Säästö lähes nolla tai negatiivinen, öljnvaihto/karstan liukeneminen, polttoainesuotimen ja pumpun riskit, heikompi käynnystyvyys +5 ja sitä kylmemmässä. Öljyjä ja suotimia vaihtelisi mielellään ja bensaa lisäilisi pakkasen mukaan JOS kokonaisuus kannattaisi, mutta nyt etanolin hinta on liian korkea. Esim Lappeenrannassa etanoli oli 1.53 ja 95 1.94 -> Vaikka kulutus pysyisi 28% kohonneena tankkaus bensalla olisi 1.62 eur per tankki halvempaa. Ja talvella etanolia näyttää menevän paljon enempi kuin +28%.

Selvä polittinen tarve etanolin hinnan tukemiselle olisi olemassa. Valitettavasti näyttää että ero bensaan kutistuu kokoajan. Onhan eri asia myös se että kun etanoli oli 1.1 ja bensa 1.5eur verrattuna nykyiseen 1.4 ja 1.8 eur vaikka molemmissa hintaero on 0.4 eur. Tätä jotkut eivät näytä huomioivan - säästön ero on 0.092 ->0,008eur litraa kohti. Hintakehitys on siis ollut katastrofaalinen.

Joillekin etanoli on uskonto, ei tekninen tosiasia. Mutta säästön takia sen asensin ensisijassa, en luonnon takia (vaikka se toissijaisena onkin). Tuolla on metsää tekemässä hiilidioksiidista happea sen verran etten kerkeä millään polttoaineella tuottaa co2 päästöä sen hiilinielun ruokkimiseksi tuottaa vaikka ajaisin bensalla, kai ne pitäis kaataa pois ja polttaa takassa niin ois hyvä :D
Juu. Ei etanolilla enää rahaa säästä. Ympäristösyistä se on perusteltua toki.
Vielä hankalampi tilanne on dieselissä, kun My maksaa n. 20snt/litra enemmän kuin peruslöpö.

Mutta siis sun käynnistysongelman ratkaisisi tuo vehje polttoainelinjassa. Esilämmityshän yleensä tehdasvalmisteisissa flexfueleissa on vakiona, joten jäkiasennetuissa se jää puuttumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
522
Eflexfuel käytössä, ollut pari kolme käyttöhäiriötä ja suuttimet ei riitä kun tehoa otetaan kunnolla pidempään. Miksi starttaukseen pitäisi voida vaikuttaa? Tuo starttaa muistaakseni yli 5 sekuntia eli tosi pitkään. Jos ei 5 sekunnissa lähde, niin jossain on oikeasti vikaa, sytkässä, polttoaineen saannissa, ilman saannissa tai siinä ettei etanoli höyrysty liian kylmässä. Tarvitaan siis bensan lisäämistä. Tämähän oli tiedossa kyllä etukäteen. Mutta aiemmin totesin ettei juurikaan houkuta kokonaisuus huomioiden ajella etanolilla. Säästö lähes nolla tai negatiivinen, öljnvaihto/karstan liukeneminen, polttoainesuotimen ja pumpun riskit, heikompi käynnystyvyys +5 ja sitä kylmemmässä. Öljyjä ja suotimia vaihtelisi mielellään ja bensaa lisäilisi pakkasen mukaan JOS kokonaisuus kannattaisi, mutta nyt etanolin hinta on liian korkea. Esim Lappeenrannassa etanoli oli 1.53 ja 95 1.94 -> Vaikka kulutus pysyisi 28% kohonneena tankkaus bensalla olisi 1.62 eur per tankki halvempaa. Ja talvella etanolia näyttää menevän paljon enempi kuin +28%.

Selvä polittinen tarve etanolin hinnan tukemiselle olisi olemassa. Valitettavasti näyttää että ero bensaan kutistuu kokoajan. Onhan eri asia myös se että kun etanoli oli 1.1 ja bensa 1.5eur verrattuna nykyiseen 1.4 ja 1.8 eur vaikka molemmissa hintaero on 0.4 eur. Tätä jotkut eivät näytä huomioivan - säästön ero on 0.092 ->0,008eur litraa kohti. Hintakehitys on siis ollut katastrofaalinen.

Joillekin etanoli on uskonto, ei tekninen tosiasia. Mutta säästön takia sen asensin ensisijassa, en luonnon takia (vaikka se toissijaisena onkin). Tuolla on metsää tekemässä hiilidioksiidista happea sen verran etten kerkeä millään polttoaineella tuottaa co2 päästöä sen hiilinielun ruokkimiseksi tuottaa vaikka ajaisin bensalla, kai ne pitäis kaataa pois ja polttaa takassa niin ois hyvä :D
Eflexifuel tarvitsee lyhyemmän starttauksen oppiakseen lämpötilariippuvan rikastuksen. En tiedä pystyykö steponetechin kaverit koodaamaan suoraan purkkiin "pakotetun" rikastuksen.
 
Liittynyt
05.09.2019
Viestejä
15
Juu. Ei etanolilla enää rahaa säästä. Ympäristösyistä se on perusteltua toki.
Vielä hankalampi tilanne on dieselissä, kun My maksaa n. 20snt/litra enemmän kuin peruslöpö.

Mutta siis sun käynnistysongelman ratkaisisi tuo vehje polttoainelinjassa. Esilämmityshän yleensä tehdasvalmisteisissa flexfueleissa on vakiona, joten jäkiasennetuissa se jää puuttumaan.
Eipä valitettavasti ratkaise. Miten tuolla lämmittää suuttimille menevän polttoaineen joka suihkutetaan heti. Kylmäkäynnistyksen kulutukseen se varmasti vaikuttaisi edullisesti parin ensimmäisen minuutin aikana, mutta 200eur ostaa jo aika monen kylmäkäynnistyksen polttoaineet. Kuka kytkee tuon päälle silloin kuin joku haluaa mennä ajamaan... Pitäisikö odotella x minuuttia että voi lähteä ajamaan.

Teknisesti helpoin olisi petroolisaabin kaltainen kytkentä ja bensa säiliö ja etanolisäiliö erikseen. Siinä saisi myös webastokäyttähär ratkaisun omiin webaston käyttöpulmiinsa. Mutta aika homma rakennella autoon joku perämoottorin irtotankin kaltainen systeemi näitä varten.

Jos polttoaineen jakotukin lämmittäisi vaikka sisätilalämmittimellä se toki auttaisi etanolin osalta mutta vaatii taas ajastusta ja odotusta ja virtapistokkeen joka on ensinnäkin oltava ja johto muistettava kytkeä ja irroittaa. Lisäksi se aiheuttaa muuhun moottorin lämpöantureiden lukemiin virheellisyyttä ja pian vikavalo syttyy...

Etanolin käyttö talvella sopii lähinnä pitkään matka-ajoon.

Pienoisena yllätyksenä lähti käymään tasan -10 asteen läpötilasta 70% etanoliseoksella. Startti oli vaivalloisen rykivä ja arviolta 5 sekuntia pitkä. Mutta ei siis ollenkaan tervettä ruiskuttaa 5 sekuntia polttoainetta sylinteriin polttamatta sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Eipä valitettavasti ratkaise. Miten tuolla lämmittää suuttimille menevän polttoaineen joka suihkutetaan heti. Kylmäkäynnistyksen kulutukseen se varmasti vaikuttaisi edullisesti parin ensimmäisen minuutin aikana, mutta 200eur ostaa jo aika monen kylmäkäynnistyksen polttoaineet. Kuka kytkee tuon päälle silloin kuin joku haluaa mennä ajamaan... Pitäisikö odotella x minuuttia että voi lähteä ajamaan.

Teknisesti helpoin olisi petroolisaabin kaltainen kytkentä ja bensa säiliö ja etanolisäiliö erikseen. Siinä saisi myös webastokäyttähär ratkaisun omiin webaston käyttöpulmiinsa. Mutta aika homma rakennella autoon joku perämoottorin irtotankin kaltainen systeemi näitä varten.

Jos polttoaineen jakotukin lämmittäisi vaikka sisätilalämmittimellä se toki auttaisi etanolin osalta mutta vaatii taas ajastusta ja odotusta ja virtapistokkeen joka on ensinnäkin oltava ja johto muistettava kytkeä ja irroittaa. Lisäksi se aiheuttaa muuhun moottorin lämpöantureiden lukemiin virheellisyyttä ja pian vikavalo syttyy...

Etanolin käyttö talvella sopii lähinnä pitkään matka-ajoon.

Pienoisena yllätyksenä lähti käymään tasan -10 asteen läpötilasta 70% etanoliseoksella. Startti oli vaivalloisen rykivä ja arviolta 5 sekuntia pitkä. Mutta ei siis ollenkaan tervettä ruiskuttaa 5 sekuntia polttoainetta sylinteriin polttamatta sitä.
Ainakin Volvo lopettaa starttaamisen kun päästää jarrupolkimesta. Pystyy tekemään sen lyhyen alkustartin. Tokalla jo aina lähtee käyntiin.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 055
Eipä valitettavasti ratkaise. Miten tuolla lämmittää suuttimille menevän polttoaineen joka suihkutetaan heti. Kylmäkäynnistyksen kulutukseen se varmasti vaikuttaisi edullisesti parin ensimmäisen minuutin aikana, mutta 200eur ostaa jo aika monen kylmäkäynnistyksen polttoaineet. Kuka kytkee tuon päälle silloin kuin joku haluaa mennä ajamaan... Pitäisikö odotella x minuuttia että voi lähteä ajamaan.

Teknisesti helpoin olisi petroolisaabin kaltainen kytkentä ja bensa säiliö ja etanolisäiliö erikseen. Siinä saisi myös webastokäyttähär ratkaisun omiin webaston käyttöpulmiinsa. Mutta aika homma rakennella autoon joku perämoottorin irtotankin kaltainen systeemi näitä varten.

Jos polttoaineen jakotukin lämmittäisi vaikka sisätilalämmittimellä se toki auttaisi etanolin osalta mutta vaatii taas ajastusta ja odotusta ja virtapistokkeen joka on ensinnäkin oltava ja johto muistettava kytkeä ja irroittaa. Lisäksi se aiheuttaa muuhun moottorin lämpöantureiden lukemiin virheellisyyttä ja pian vikavalo syttyy...

Etanolin käyttö talvella sopii lähinnä pitkään matka-ajoon.

Pienoisena yllätyksenä lähti käymään tasan -10 asteen läpötilasta 70% etanoliseoksella. Startti oli vaivalloisen rykivä ja arviolta 5 sekuntia pitkä. Mutta ei siis ollenkaan tervettä ruiskuttaa 5 sekuntia polttoainetta sylinteriin polttamatta sitä.
Noissa on myös toiminto sille, että lämmittää auton seisoessa paikallaan, jotta startatessa auto saa n. +15˚C polttoainetta. Kannattaa huomata, että esim. Eflexfuelissa sitten onkin polttoaineen lämpötilan tunnistus ja se pyrkii sopeuttamaan rikastusta etanolipitoisuuden lisäksi polttoaineen lämpötilan mukaan.

Itselläni on toisessa autossa (diesel) tuon fuel heateria valmistavan firman eli Arcticin akkulämmitin, edellisen omistajan laitattama. Sekin toimii myös auton seisoessa, mutta siinä on tunnistin, joka sammuttaa, jos jännite on liian matala (ts. ei syö akkua niin tyhjäksi, että ei käynnistyisi).

Polttoainelinjan lisälämmittimestä ei ole itsellä ensi käden kokemusta, mutta pohjoisessa tutuilla on niitä mm. työkoneisiin laitettuna eikä kukaan ole pahaa sanonut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
@Jan11 Vaikka olisi polttoainelisälämmitin, niin itse suosittelen pohjoisen asukkaille akkulämmitintä+akkulaturia. Ja silloin voi olla koko aika latauksessa. Virtaa saadaan eri tavalla kuin kylmästä akusta ja lämmin akku ottaa eri tavalla virtaakin vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.
Kyllä se nyt vaan on vähän höpöhöpöjuttuja. Ihan omin silmin on tullut vuosia käynnisteltyä tota 9-5 saappia -30 pakkasesta ilman lohkaria raaka viinaseos tankissa. 2-3s sahaus riittää kelissä kun kelissä.

Jos sulla ei 5s sahauksella lähde niin siellä on jotain vikaa jossakin. Joko ei syöttö riitä suuttimissa tai joku antura näyttää väärin. Vika ei suinkaan ole polttoaineessa, vaan autossa.

Viina ei tosiaan pala niin hyvin kylmässä kuin bensa, mutta se kyllä kompensoidaan sopivalla rikastuksella. Toimivalla systeemillä et tiedä kumpaa on tankissa kun ruuvaat auton käymään, paitsi hajusta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Jos sulla ei 5s sahauksella lähde niin siellä on jotain vikaa jossakin. Joko ei syöttö riitä suuttimissa tai joku antura näyttää väärin. Vika ei suinkaan ole polttoaineessa, vaan autossa.
Tai tuossa Eflexfuel -sarjassa. Jos auto kumminkin bensalla toimii normaalisti.

Onhan noi muutoslaitteet olevinaan universaaleja, ei ne voi mitenkään olla täydellisiä joka autoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Ei biopower saabissakaan ole sen kummemmin muuteltu mitään muuta kuin p.nestepumppu,siirtolinjat ja muistaakseni venttiilin istukat on eri kamaa kuin bensavehkeessä.

Itsellä nyt täyttyy varmaankin vuoden vaihteessa 450.000 kilsaa biopower saabeilla ja vulvan flexillä ja koskaan(lue ainoastaan jotkut -30) ole pakkasilla narun päässä ja aina lähtenyt ekalla auto kun auto käyntiin.sen mitä viinalla itse teen niin annan käydä hetken ihan pienellä kaasulla kun moottorin aivot tuuppaa tuota kosandeerosta sellaisella tahdilla koneeseen että kossu haisee naapuriin asti.

Heti kun auto on käynnissä niin vähän varvia,siis joku pari sataa kierrosta ja hetkisen kun odottaa niin tyhjäkäynti tippuu saman tien sinne 800rpm ja hajut häviää.
 
Liittynyt
05.09.2019
Viestejä
15
Huomautus: Henkilökohtaiset loukkaukset eivät kuulu keskusteluun
Kyllä se nyt vaan on vähän höpöhöpöjuttuja. Ihan omin silmin on tullut vuosia käynnisteltyä tota 9-5 saappia -30 pakkasesta ilman lohkaria raaka viinaseos tankissa. 2-3s sahaus riittää kelissä kun kelissä.

Jos sulla ei 5s sahauksella lähde niin siellä on jotain vikaa jossakin. Joko ei syöttö riitä suuttimissa tai joku antura näyttää väärin. Vika ei suinkaan ole polttoaineessa, vaan autossa.

Viina ei tosiaan pala niin hyvin kylmässä kuin bensa, mutta se kyllä kompensoidaan sopivalla rikastuksella. Toimivalla systeemillä et tiedä kumpaa on tankissa kun ruuvaat auton käymään, paitsi hajusta.
Kerroppa valopää miksi bensalla lähtee 0.5 sekunnissa aina? Missä se vika sitten on muualla kuin etanolissa - se kun on edelleen se ainoa muuttuva tekijä. Se nyt ei vaan ole talvipolttoaine. Nyt tankissa 15% etanolia kun jäi viinaa pohjille bensaa tankatessa. Tällä mennään koska 1.419 hintainen etanoli on tankillisessa vitosen kalliimpaa kuin bensalla ajamalla. Miksi sahaat 2-3 sekuntia? Lisää bensaa aina kun menee startti yli sekunnin. Höpöhööt on siellä päässä ja ihan 100% subjektiivisia sun näkemykset :tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Kerroppa valopää miksi bensalla lähtee 0.5 sekunnissa aina? Missä se vika sitten on muualla kuin etanolissa - se kun on edelleen se ainoa muuttuva tekijä. Se nyt ei vaan ole talvipolttoaine. Nyt tankissa 15% etanolia kun jäi viinaa pohjille bensaa tankatessa. Tällä mennään koska 1.419 hintainen etanoli on tankillisessa vitosen kalliimpaa kuin bensalla ajamalla. Miksi sahaat 2-3 sekuntia? Lisää bensaa aina kun menee startti yli sekunnin. Höpöhööt on siellä päässä ja ihan 100% subjektiivisia sun näkemykset :tup:
En ala tästä enempää tappelemaan mutta mikään mun autoista ei lähde kylmänä näyttämällä millään polttoaineella. Ainoastaan vanhat jenkkikasit lähtee "näyttämällä".

Sulla on siellä etanolille huonot tulpat, ahtaat suuttimet tai väärin toimiva viinaboksi/ohjelma jossei lähde normaalisti käymään kylmällä. Sahuutuksen tarve tulee polttoainepulasta tai siksi että se ei syty. Ja syy siihen huonoon syttymiseen löytyy auton sytkästä tai tulpista. Voi toki olla vekotin jossa on niin paska kipinä ettei viinaa saa toimivallakaan kokoonpanolla syttymään, mutta epäilen.

Tulppiahan viina tuppaa syömään enemmän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Ei tuo eflex edes peittele nyrkkipaja-pelle peloton viritelmäänsä kun omilla sivuillaankin HYVIN selkeästi ilmoittavat että pakkasella on normaalia pidemmät starttausajat ja 2-3 käynnistustä.edelleen näkyvät mainitsevan että laite on universal-vekotin ,tehty keskiarvo-asetuksilla keskivertoautoille ja joissain autoissa saatetaan hyötyä bensiinin lisäyksestä tankkiin pakkasilla....ja vielä mainitaan että tietenkin toimivuutta ei taata kaikissa autoissa ollenkaan...




Niin ja vielä kerran, omat tehdastekoiset lähteneet aina käyntiin laakista.ja joukossa ollut jo ihan finaaliin ajettuja yli 250.000km mittarissa olevia autoja millä perushuolloilla tuli ajettua noista 140-180tkm omia kilsoja .

Yksi ei-orkkis flexi ollut mutta sekin oli softattu saab ja luonnollisesti lähti aina käyntiin saman tien.ja tuo palveli 4 talvea vaimon käytössä ilman mitään vaikeuksia.

Öljyt vaihdan 15tkm ja tulpat joka toinen öljynvaihto eli 30tkm ja hyvin toiminut.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
En tiedä mutta olen ajanut vuosikaudet eri Saabeilla ja aina tankannut niihin etanolia (Saabin oma BioPower-softa) syystä että sillä vääntää alhaalta oikein mukavasti, automaattivaihteisessa erityisesti mannaa.
Käyntiin on lähtenyt talvisin aina kuin palmun alta, ollut piuhan päässä tai ei. Jos heti startista käy pari sekuntia kolmella niin tietää että tulppia voisi taas vaihtaa.
Kulutus pyörii maantie-ajossa siellä ~10l/100km, kaupungissa tietty reilummin.
Ei ole mitään kokemusta noista FlexFuel-lisäpurkeista mutta ajatuksena ne tökkii koska kysehän on purkkavirityksestä.

Etanoliajelussa rassaa enää vain hinta, muistoissa ne ajat kun litkua sai 90c/l kustannuksella.

Terveisin pitkän linjan Saabisti ja autonsa 9-5 Aero AT Sedan -00.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Ajotavasta riippuen oma 2010 2.3t vie 9.1-9.5l /100km taajama -ja kaupunkiajossa menee sitten helposti se 12.5l (siis E85)

Mittarissa omassa nyt 180tkm

Bensalla joskus kokeillut ja sinne 7l /100km maantiellä, joskus pari desiä alle.

Vaimo saa aen sijaan jatkuvasti 1-1.5l enemmän poljettua...
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Ajotavasta riippuen oma 2010 2.3t vie 9.1-9.5l /100km taajama -ja kaupunkiajossa menee sitten helposti se 12.5l (siis E85)

Mittarissa omassa nyt 180tkm

Bensalla joskus kokeillut ja sinne 7l /100km maantiellä, joskus pari desiä alle.

Vaimo saa aen sijaan jatkuvasti 1-1.5l enemmän poljettua...
Itseasiassa aika tasan tuon verran ajotieturi näyttää mullakin mutta pyöristin kymppiin kun tuo on kuitenkin optimistinen lukema. Vai oletko tankatessa laskenut?

Nykyisen femman ostin 3,5v sitten 245tkm ajettuna ja nyt on 330tkm mittarissa.

Auto tulee poljettua välillä aika tavalla, työmatka kun käsittää pitkän pätkää moottoritietä. Saksalaiset premium-merkit lähtevät aika usein haastamaan ja sitten kuitenkin jäävät taustapeiliin, se jos mikä piristää päivää.
 
Liittynyt
05.09.2019
Viestejä
15
Asiaton käytös - toistuva nimittely huomautuksesta huolimatta
En ala tästä enempää tappelemaan mutta mikään mun autoista ei lähde kylmänä näyttämällä millään polttoaineella. Ainoastaan vanhat jenkkikasit lähtee "näyttämällä".

Sulla on siellä etanolille huonot tulpat, ahtaat suuttimet tai väärin toimiva viinaboksi/ohjelma jossei lähde normaalisti käymään kylmällä. Sahuutuksen tarve tulee polttoainepulasta tai siksi että se ei syty. Ja syy siihen huonoon syttymiseen löytyy auton sytkästä tai tulpista. Voi toki olla vekotin jossa on niin paska kipinä ettei viinaa saa toimivallakaan kokoonpanolla syttymään, mutta epäilen.

Tulppiahan viina tuppaa syömään enemmän.

Sä tässä et tajua että etanoli ei syty kylmässä, siksi siellä on se 15-30 % muuta herkemmin kylmässä höyrystyvää, että se saadaan toimimaan edes 0 asteessa saati pakkasella. Sahaile rauhassa vaan saappiasi. M113 on niin huoleton perusmoottori kun voi olla. Aina lähtee pakkasesta bensalla alta sekunnissa. Mutta kun et kykene ymmärtämään että etanoli on se syy niin syytä sitten mitä haluat. Viisaampi lopettaa joten et tule näkemään jatkokeskustelua valopää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Sä tässä et tajua että etanoli ei syty kylmässä, siksi siellä on se 15-30 % muuta herkemmin kylmässä höyrystyvää, että se saadaan toimimaan edes 0 asteessa saati pakkasella. Sahaile rauhassa vaan saappiasi. M113 on niin huoleton perusmoottori kun voi olla. Aina lähtee pakkasesta bensalla alta sekunnissa. Mutta kun et kykene ymmärtämään että etanoli on se syy niin syytä sitten mitä haluat. Viisaampi lopettaa joten et tule näkemään jatkokeskustelua valopää.
Kiitos
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Tulipa messevät viinahöyryt putkesta kun tänään jouduin Saabin lyömään raakana tulille -18'c pakkasessa.

Automaattilootassa sen sijaan alkaa pakkanen tuntua, tahmeaksi menee ja kolmonen vaihtuu aikamoisella luistolla. Onpa niillä lootaöljyilläkin varmaan se 50tkm taas menty.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
S80 Volvo eflexfuel sarjalla ei näköjään enää -20 lähde lämmittämättä pelkällä E85 käyntiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Missä se vika sitten on muualla kuin etanolissa - se kun on edelleen se ainoa muuttuva tekijä. Se nyt ei vaan ole talvipolttoaine.
No samaan tapaan diesel "ei ole talvipolttoaine", mutta niin sitä vaan sujuvasti käytetään talvisin. Moni kone lähtee ygösellä käyntiin ilman minkään sortin esilämpöä tai hehkua esimerkiksi näin -18 asteessa, jos se on siten toteutettu. Jotain vanhaa ransiittia tai hehkuvikaista pösöä saa sahata niin kauan että kaivataan hyvää akkua, mutta se ei kerro polttoaineen soveltumattomuudesta sen enempää kuin jonkun purkkaviriboksietanolipelin heikko käynnistyvyys.

Tietenkin bensa on parhaasta päästä, mutta jotta se olisi ainoa järkevä vaihtoehto, pitäisi pakkasta olla 40-50 astetta. Etanolin toimimattomuus -20 asteessa johtuu samasta kuin bensan heikko käynnistyvyys -35 asteessa, eli paskoista säädöistä jne. Heikko starttaus tulee toki erillisenä ongelmana myös ja akulta vaaditaan usein paljon etenkin nokilekassa.
 

Pelle Ethanol

Team R&T
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
207
Itsellä 2 9-3 Saabbia, toinen 1.8t Biopower -09 ja toinen 2.0T Xwd Aero Biopower -10

Kummatkin lähtee -20 asteen pakkasessa ihan normaalisti käyntiin mutta tokihan se tuuttaa sinne suuttimet täysillä tavaraa. 1.8t on ajettu 350 tkm ja meno ei ole muuttunut kilsojen myörä miksikään. Tästä toisesta ei vielä ole pidempää kokemusta.

Eli jos joku täällä mussuttaa että etanolin syytä että ei käynnisty Mersu niin ei ole, se on softan tai sille sopimattomien osien syy.

Yksi kiusallinen vika Saabeissakin toki on. Jos autoa pitää piuhassa niin aika kauan sahaa käyntiin jos lohko on lämmennyt koska softa ei tuuttaa suuttimia isolle. 10 minsaa lämmityksen loppumisen jälkeen ei ongelmia kun lämpö laskenut ja levinnyt anturin läheltä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Nyt etanolipäivitys on mahdollista tehdä myös sellaisiin autoihin, joissa on suoraruiskutusmoottori, kuten monet Volkswagenit, Mazdat ja Fordit.

Kotimaisella jätepohjaisella E85-bioetanolilla vähennetään tiedotteen mukaan ilmastopäästöjä jopa 80 prosenttia verrattuna fossiiliseen bensiiniin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Hyvin lähtee pontiacin transportti 3.8 koneella tulille -22 pakkasessakin raaka viina tankissa vaikka on tommonen 100e kiinasta aikanaan hommattu viinaboksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Hyvin lähtee pontiacin transportti 3.8 koneella tulille -22 pakkasessakin raaka viina tankissa vaikka on tommonen 100e kiinasta aikanaan hommattu viinaboksi.
Siinä on sopivasti kohdallaan yksinkertaisen lisätyn elektroniikan toiminta ja mekaanista tai huollollista vikaa ei ole. Jossain muussa tapauksessa taas ei käynnisty kivasti, koska muutostyö voi olla vähemmän onnistunut jotenkuten toimiva viritys. Kaikenlaisilla nykivillä raadoilla tämänkin ketjun näytön mukaan ajellaan tyytyväisinä muutenkin päin vittua vetävällä koneella, jossa on kohdallaan lähinnä lämmin tyhjäkäynti. Useimmat eivät edes huomaa, kunhan kone ei pahasti leikkaa.

Vastaavassa lämpötilassa lähtee vaikka kylmä bosch-ohjattu vanha työkonediesel aivan tasaisesti muutaman sekunnin pyörityksellä, jos akku on kunnossa ja pitää startata, vaikka sellaista tietenkin vältetään. Sivustakatsojalle sekin näyttää hitaalta minuutin prosessilta, kun säälistä ja järjellä koneenkäyttäjä esilämmittää ja pyörittää vielä päälle hetken ilman polttoainetta. Itse asiassa lähtee huonomman merkkiselläkin pumpulla vielä parinkymmenen asteen tissiposkipakkasessa, ellei ole mitään pahasti paskana.

-30 asteen kylmästarteissa vasta tehdään niissäkin oikeaa vertailua. Jossain henkilöautossa on vitsi, ellei silloinkin käynnisty vaivatta yhdellä pidemmällä vedolla. Huono ylläpito on noloa. Toki tuolla on Youtube täynnä videoita, joissa näytetään pikkumoottorien kylmäkäynnistyksiä -25 asteessa jonain eksotiikkana ja kommenttiosiossa epäillään feikiksi. Itse kutsuisin sitä tiistaiaamuksi.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Itseäni kiinnostaisi mikä Nissanin malli oli kyseessä.
Ainoastaan 1-1.3 Micrasta on sellainen käsitys, että vakiosuuttimet ei yksinkertaisesti riitä. Ja käsittääkseni tämä on myös Steponetechin tiedossa.
Petri laittoi 1.0 Micraan 1.6 Sunny/Primera/Almera suuttimet ja hyvin toimii.

 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
Oma 2.0 Focus -99 on hyvin lähtenyt käyntiin, tosin aina oon kyllä lohkolämmittänyt ensin. Käytössä ranskalainen 159 e @ebay.de kitti. Lisääntynyt teho oli mukava yllätys; 90 - 120 km/h 5. vaihteella ennen 14 s, nyt 11 s \m/
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom