- Liittynyt
- 28.12.2016
- Viestejä
- 29
Täällä Kouvostoliitossa re85 1.02€/l.
Ohhoh mites nyt tähän hintaan? En ole tommoseen hintaan nähnyt varmaan puoleen vuoteen.Täällä Kouvostoliitossa re85 1.02€/l.
Kouvostoliitossa?Täällä Kouvostoliitossa re85 1.02€/l.
Pahasti vanhentunut mukahauska nimitys Kouvolalle.Kouvostoliitossa?
En nyt oikein ymmärtänyt ajatusta, minimipalkkaiselle satasen säästö ei kelpaa, itselleni ainakin kelpaa.Raakaöljyn hinta sitten pudota ropsahti noin kolmanneksen. Mitenhän tämä heijastuu bensan pumppuhintoihin?
Kai sitä minimipalkkaisena 100km päivässä ajelevana tulee etanolia Saabiin tankattua, vaikka olisi kalliimpaakin. On sitä vihreästä sähköstäkin tullut aina maksettua, enkä usko etteikö sen kysynnän kasvulla nollasta kohti sataa olisi ollut mitään vaikutusta lisääntyneeseen uusiutuvien tuotantoon. Eikä sillä paskaduunilla kuitenkaan rikastumaan pääse vaikka satasen kuussa polttoaineesta säästäisikin.
No RE85:llä ajaminen ja vihreä sähkö ovat samanlaisia "kusetuksia". Lyhyellä aikavälillä valinnalla ei ole mitään merkitystä kokonaisuuteen. Jos ostat uusiutuvilla tuotettua sähköä niin sitten teollisuuden tai muiden kuluttajien käyttämä uusiutuvien osuus on vain pienempi ja fossiilisten suurempi. Tai jos ajat etanolilla, niin paine kasvattaa sen osuutta perusbensassa kasvaa hitaammin ja bensa-autoilijat ajavat fossiilisemmalla polttoaineella. Pitkällä tähtäimellä katson kulutusvalinnoilla kuitenkin olevan merkitystä tulevaisuuden investointipäätöksiin, ohjautuvatko pääomat päästöttömään vai korkeapäästöiseen energiaan.En nyt oikein ymmärtänyt ajatusta, minimipalkkaiselle satasen säästö ei kelpaa, itselleni ainakin kelpaa.
Tuo vihreä sähkö on kyllä iso vedätys, eikös siitä maksa vain vihreät eliittikansalaiset jotka ei halua muuta kuin maksattaa kaikki kulut vähiten asaitsevilla. Haluaisivat kieltää autot köyhiltä ja itse ajavat taksilla toisten piikkiin.
Etanoli-Sähkö?Onko etanolihybridi siis jo taakse jäänyttä polttoainetaloutta, ollut tietenkin kokonaispäästöjen kannalta, nyt siis jo polttoainetaloudenkin!?
Olisi sitten kolme järjestelmää, joka tuntuu vaikealta paketilta. Siis ladattavat akut, etanolikäyttö - jolle tarvitaan alkulämmitykseen bensa. Jos pääasiallisesti ajot akkusähköllä, taitavat polttoaineet kärsiä seisomisesta tankissa?Etanoli-Sähkö?
Ei kyllä tarvitata bensaa mihinkään alkulämmitykseen. Bosch on esim. Flexstart, jossa lämmitetään polttoainekiskoa jolloin lähtee kylmässäkin käyntiin ilman tolkutonta rikastamista. Myös lämmitettäviä suuttimia löytyy jo markkinoilta. Aika harvalla hybridillä taitaa ajot pääasiassa onnistua sähköllä, range on aika rajallinen varsinkin talvella kun energiaa menee paljon.Olisi sitten kolme järjestelmää, joka tuntuu vaikealta paketilta. Siis ladattavat akut, etanolikäyttö - jolle tarvitaan alkulämmitykseen bensa. Jos pääasiallisesti ajot akkusähköllä, taitavat polttoaineet kärsiä seisomisesta tankissa?
Mutta paljonko suuremmat hiukkaspäästöt olisivat ilman suodatinta?Saastevaatimukset autojenkin osalta ohjaavat valmistajia. Polttiksella ei päästä edes tämän vuoden 95 g/km CO2 päästöihin tai vaadittaviin hiukkaspäästöihin.
"Sähköautolla jopa 70 % pienemmät päästöt – Suomen Ilmastopaneeli kehitti autolaskurin päästöjen ja kustannusten vertailuun
Dieselkielto leviää britteihinkin – Bristol aikoo kieltää kaikki dieselit 2021 - Testissä olleiden dieselautojen suodattimien puhdistuksen aikaiset hiukkaspäästöt nousivat 32 - 115
-kertaa suuremmiksi kuin mihin ne nousevat normitesteissä, joissa päästöjä ei mitata suodattimien puhdistuksen aikana lainkaan." Tekniikka ja talous
Löytyy, vw Lupo 1,2-litraisena dieselinä. Päästöt alle 90 g/100 km.Etanoli ei paljoa vähennä CO2 päästöjä. Näiden osalta vedotaankin lähinnä valmistuksessa syntyviin. Autoissa päästöt mitataan suoraan autoista, pakoputken päästä, jos sellainen polttomoottorista johtuen löytyy. Millään polttomoottorisille ei löydy alle 95 g/km alittavaa suoritusta. Aina tarvitaan vähintään ladattavaa hybridiä lisukkeena. E85 etanolibensa vähentää auton päästöjä vain hieman. Ei muissakaan kulkua eteenpäin vievissä välineissä tai aineissa ole laskettu auton päästöihin valmistuksen, jalostuksen, kuljetusten ja varastoinnin aiheuttamia päästöjä mukaan EU päästörajoihin.
Nimenomaan ei vähennä CO2-kokonaispäästöjä (tai jos vähentää niin marginaalisesti), vaan fossiilisia CO2-päästöjä. IMO fossiilisten päästöjen hillitseminen on tietysti tärkeämpää eli sen kannalta etanoli on hyvä polttoaine.Mutta RE85 kuitenkin vähentää liikenteen kokonais CO2 päästöjä.
Saastainen nokivasara!Löytyy, vw Lupo 1,2-litraisena dieselinä. Päästöt alle 90 g/100 km.
En arvannut varata rautalankaa..Nimenomaan ei vähennä CO2-kokonaispäästöjä (tai jos vähentää niin marginaalisesti), vaan fossiilisia CO2-päästöjä. IMO fossiilisten päästöjen hillitseminen on tietysti tärkeämpää eli
sen kannalta etanoli on hyvä polttoaine.
Taitaa tuo Lupo olla menneen talven lumia, 2005 kait viimeksi valmistettu. Silloin ei määritelty myöskään hiukkaspäästöjä. Siinä ei varmasti ollut ureajärjestelmää tai muita hiukkasloukkuja. Eikä 62 hp mopoja suomalaiset moottoreissa harrastaneetLöytyy, vw Lupo 1,2-litraisena dieselinä. Päästöt alle 90 g/100 km.
Mistä moinen tieto?etanolissa on myös se, että sitä voidaan tarvittaessa valmistaa paikallisesti. Tai lähes paikallisesti. Suomessa myytävä Re85 valmistetaan Ruotsissa, eli lähellä. Jää aikamoinen kuljetusketju pois.
Joskus olisko ihan ST1:n sivuilla lukenut. Nyt siellä kyllä puhutaan että valmistetaankin Suomessa. No samapa tuo, parempi vaan.Mistä moinen tieto?
RE85:n sisältämän etanolin St1 valmistaa tuotantolaitoksillaan Suomessa kotimaisista jätteistä ja tähteistä. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt RE85:lle Avainlipun käyttöoikeuden ensimmäisenä polttonesteenä Suomessa. RE85 on ainutlaatuinen polttonesteinnovaatio, jonka ovat kehittäneet kotimaiset alan huippuosaajat pohjoisen haasteellisiin ilmasto-olosuhteisiin – RE85 on suunniteltu Suomessa suomalaisen autoilijan parhaaksi.
Ehkä muisti teki tepposet ja kyse oli sen raaka-aine etanolin valmistuksesta, oletko varma että se etanoli valmistetaan Suomessa, eikä Ruotsissa, ja sekoitetaankin RE85:ksi täällä?Supadog sanoi:Tarkoitatko et ST1 valmistama etanoli viedään ruotsiin ja siellä sekoitetaan RE85 laaduksi ja tuodaan takaisin suomeen?
Pumpulla hinta seuraava:
95E10 1,399€
E85 1,129€
Kumpaako tankkais?
Niin missä?Tällä oli 1.073 noli ja 95 1.413
Pitkästä aikaa etanoli alle 1.1
Välillä tuntuu, että RE85:den myynti on vaan rasite. Jos ei ole pakko myydä biovelvoitteen takia, niin on sama olla myymättäkin.Tulispa hämeenlinnaankin.
Eilen bensa 1.33 st1 alennuskortin kera ja viina 1.149. Kumpikohan meni tankkiin.
1,058 x 1,28 = 95E10 1,354(?) Tuossa on jo jotain järkeä.Tänään oli tuusulassa 1.058 etanoli ( 1.408 95).
Kokkolassahan alkaa olemaan jo hyvät hinnat.
Olen vuosia käyttänyt Shellin aseman bensiiniä. Tapahtui fuusio ST1:n kanssa ja jotain tapahtui tässä maaliskuun alkupuolella. Melko pian tankkauksen jälkeen alkoi nykiä pahasti. Oire viittasi siihen, että sain kylmäasemalta vettä (Shell/ST1). No tauti parani 0.5L Masonolilla. Taas parinpäivän kuluttua samaiselta asemalta ihan samat oireet. Parani taas spriin lisäyksellä. Vaihdoin saman ketjun miehitettyyn ja otin varoiksi 98:a. Melkein heti kengurubensiini-ilmiö. Laitoin taas Masinolit 0.5l ja oire sekä jopa OBD-koodivalo korjaantuivat. Ehdin jo vaihtaa ilmanpuhdistajan suotimen ja sen ja kaasuttimen välisen sensorin. Vaivaa oli jo helmikuussa lievänä. Sähköpostailin firman kanssa, eikä kuulemma vettä tankeissa ollut. Emailin lopussa oli firman kestolauseena: teemme jätteistä bioetanolia. Iski tietenkin ajatus, että lisätty 95-98-bensiineihin tätä. Ei muuten, mutta sattumoisin tuli Ruotsin TV:stä ohjelma, että Ruotsin ST1-huoltamoketjua alasajettiin bioetanolibensiinin käyntihäiriöiden takia. Svenskit lakkasivat ostamasta. Tässä juttua: Etanolens uppgång och fall – vad var det som hände?St1:n viides bioetanolin Etanolix-tuotantolaitos Hartwall Lahden yhteyteen - Konepörssi.com
St1:llä on Lahden lisäksi Etanolix-yksiköt Lappeenrannassa, Närpiössä, Haminassa ja Vantaalla. Etanolix-yksiköiden tuotanto väkevöidään eli jäljellä oleva vesi...koneporssi.com
St1 aikoo 15-kertaistaa puupohjaisen bioetanolin tuotannon – sivutuotteilla korvataan fossiilisia raaka-aineita ja kasvatetaan maatalousmaan hiilinielua - Forest.fi
Energiayhtiö St1 demonstroi sahanpurusta valmistettavan etanolin tuotannon kannattavuutta Kajaanin laitoksellaan.forest.fi
Mikä fuusio? St1 osti Shellin Suomen liiketoiminnot 2010. Sopimuksella saany käyttää Shellin brändiä mutta kaikki siellä on St1 bensat, pumput jne. ainoastaan varmaan joku vpower on tuote jota ei St1 asemilta saa.Olen vuosia käyttänyt Shellin aseman bensiiniä. Tapahtui fuusio ST1:n kanssa ja jotain tapahtui tässä maaliskuun alkupuolella. Melko pian tankkauksen jälkeen alkoi nykiä pahasti. Oire viittasi siihen, että sain kylmäasemalta vettä (Shell/ST1). No tauti parani 0.5L Masonolilla. Taas parinpäivän kuluttua samaiselta asemalta ihan samat oireet. Parani taas spriin lisäyksellä. Vaihdoin saman ketjun miehitettyyn ja otin varoiksi 98:a. Melkein heti kengurubensiini-ilmiö. Laitoin taas Masinolit 0.5l ja oire sekä jopa OBD-koodivalo korjaantuivat. Ehdin jo vaihtaa ilmanpuhdistajan suotimen ja sen ja kaasuttimen välisen sensorin. Vaivaa oli jo helmikuussa lievänä. Sähköpostailin firman kanssa, eikä kuulemma vettä tankeissa ollut. Emailin lopussa oli firman kestolauseena: teemme jätteistä bioetanolia. Iski tietenkin ajatus, että lisätty 95-98-bensiineihin tätä. Ei muuten, mutta sattumoisin tuli Ruotsin TV:stä ohjelma, että Ruotsin ST1-huoltamoketjua alasajettiin bioetanolibensiinin käyntihäiriöiden takia. Svenskit lakkasivat ostamasta. Tässä juttua: Etanolens uppgång och fall – vad var det som hände?
Onko kellään muulla ollut häikkää maaliskuussa, ehkä helmikuussakin autonsa kanssa mainitun firman bensiinin kanssa? Vai pitääkö vain suosiolla vaihtaa sähköautoon.
Nyt en kyllä ihan pysy sun järjen juoksussa mukana. Ilmeisesti epäilet sen bensassa olevan etanolin aiheuttavan ongelmia? Miten masinolin, eli etanolin lisääminen voisi tämän korjata? Masinol kun on käytännössä etanolia & isopropanolia. Seassa on muutoma prosentti muutakin, mutta nuo kaksi muodostaa käytännössä mitä siinä on.Olen vuosia käyttänyt Shellin aseman bensiiniä. Tapahtui fuusio ST1:n kanssa ja jotain tapahtui tässä maaliskuun alkupuolella. Melko pian tankkauksen jälkeen alkoi nykiä pahasti. Oire viittasi siihen, että sain kylmäasemalta vettä (Shell/ST1). No tauti parani 0.5L Masonolilla. Taas parinpäivän kuluttua samaiselta asemalta ihan samat oireet. Parani taas spriin lisäyksellä. Vaihdoin saman ketjun miehitettyyn ja otin varoiksi 98:a. Melkein heti kengurubensiini-ilmiö. Laitoin taas Masinolit 0.5l ja oire sekä jopa OBD-koodivalo korjaantuivat. Ehdin jo vaihtaa ilmanpuhdistajan suotimen ja sen ja kaasuttimen välisen sensorin. Vaivaa oli jo helmikuussa lievänä. Sähköpostailin firman kanssa, eikä kuulemma vettä tankeissa ollut. Emailin lopussa oli firman kestolauseena: teemme jätteistä bioetanolia. Iski tietenkin ajatus, että lisätty 95-98-bensiineihin tätä. Ei muuten, mutta sattumoisin tuli Ruotsin TV:stä ohjelma, että Ruotsin ST1-huoltamoketjua alasajettiin bioetanolibensiinin käyntihäiriöiden takia. Svenskit lakkasivat ostamasta. Tässä juttua: Etanolens uppgång och fall – vad var det som hände?
Onko kellään muulla ollut häikkää maaliskuussa, ehkä helmikuussakin autonsa kanssa mainitun firman bensiinin kanssa? Vai pitääkö vain suosiolla vaihtaa sähköautoon.
Vesi voisi olla ongelma, jos etanolia on liian vähän. Riittävä määrä etanolia sitoo itseensä veden ja laimentaa sitä niin, että seos menee moottorin läpi aiheuttamatta ongelmia.Nyt en kyllä ihan pysy sun järjen juoksussa mukana. Ilmeisesti epäilet sen bensassa olevan etanolin aiheuttavan ongelmia? Miten masinolin, eli etanolin lisääminen voisi tämän korjata?
Masinol kun on käytännössä etanolia & isopropanolia. Seassa on muutoma prosentti muutakin, mutta nuo kaksi muodostaa käytännössä mitä siinä on.
Ennen varmaan olisi voinut olla, mutta kun tankkaa E95 kuten ensimmäisenä oli tankattu, niin siinä on kyllä niin paljon jo etanolia seassa, että puoli litraa masinolia tuskin tuntuu missään. Ellei nyt tankattu joku 5l tyhjään tankkiin tms.Vesi voisi olla ongelma, jos etanolia on liian vähän. Riittävä määrä etanolia sitoo itseensä veden ja laimentaa sitä niin, että seos menee moottorin läpi aiheuttamatta ongelmia.
Etanoli on loistava liuotin ja kun kylmää konetta käynnistetään, sylinteriin ruiskutetaan reilusti polttoainetta. Etanoli ei höyrysty kuten bensiini, niin se jää pisaroina sylinteriin ja siitä sylinteriseinämää myöten öljytilaan. Siis tämä on ainakin yksi tapa.Käytin aiempaa autoa (Passat) huollossa toissa talvena ja rallissa mekaanikkona toimiva korjaamokaveri kehotti olemaan käyttämättä E85:a talvella. Nimenomaan etanolista kondensoituva vesi rikkoo hänen mukaansa moottoreita kylmissä oloissa. Sanoi myös että E85:sta käyttävän auton moottoriöljy haisee etanolille.
En tiedä miten pitää paikkansa mutta tuosta Passatista oli vaihdettu kone 100tkm kohdalla juurikin tammikuussa. Jätin sitten varuilta E85:n käytön kunnes oli +10C.
Autoa vaihtaessa myyjät kyseli myös tarkkaan tuosta talvikäytöstä. Oli kyllä nihkeä auto saada järkevää vaihtohyvitystä.
Tuolla öljyyn sotkeutunut alkoholi höyrystyy ja huohottimen kautta palaa pois.Ei oo mulla haissut öljyt juurikaa vaiks olen ajanu todella lyhyttä pätkää talvella ja e85 kokoajan. Kerran viikkoon oon pyrkinyt ajaa kunnolla kuumaksi.
Juurikin noin se tapahtuu. 2 vuotta ollut Etanolia tankissa, ajan vain noin 10K vuodessa ja öljyt vaihtuu kerran kesässä kilometreistä välittämättä. Koskaan ei ole viina haissut öljyssä, kuskissa joskus harvoin, ei kuitenkaan ajon aikana. Eihän tuo mikään säästöpankki ole noilla km.määrillä, mutta kaikkea pitää kokeilla kerran, paitsi....no niin.Tuolla öljyyn sotkeutunut alkoholi höyrystyy ja huohottimen kautta palaa pois.