Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Onko etanolihybridi siis jo taakse jäänyttä polttoainetaloutta, ollut tietenkin kokonaispäästöjen kannalta, nyt siis jo polttoainetaloudenkin!?
 
Raakaöljyn hinta sitten pudota ropsahti noin kolmanneksen. Mitenhän tämä heijastuu bensan pumppuhintoihin?

Kai sitä minimipalkkaisena 100km päivässä ajelevana tulee etanolia Saabiin tankattua, vaikka olisi kalliimpaakin. On sitä vihreästä sähköstäkin tullut aina maksettua, enkä usko etteikö sen kysynnän kasvulla nollasta kohti sataa olisi ollut mitään vaikutusta lisääntyneeseen uusiutuvien tuotantoon. Eikä sillä paskaduunilla kuitenkaan rikastumaan pääse vaikka satasen kuussa polttoaineesta säästäisikin.
 
Raakaöljyn hinta sitten pudota ropsahti noin kolmanneksen. Mitenhän tämä heijastuu bensan pumppuhintoihin?

Kai sitä minimipalkkaisena 100km päivässä ajelevana tulee etanolia Saabiin tankattua, vaikka olisi kalliimpaakin. On sitä vihreästä sähköstäkin tullut aina maksettua, enkä usko etteikö sen kysynnän kasvulla nollasta kohti sataa olisi ollut mitään vaikutusta lisääntyneeseen uusiutuvien tuotantoon. Eikä sillä paskaduunilla kuitenkaan rikastumaan pääse vaikka satasen kuussa polttoaineesta säästäisikin.

En nyt oikein ymmärtänyt ajatusta, minimipalkkaiselle satasen säästö ei kelpaa, itselleni ainakin kelpaa.
Tuo vihreä sähkö on kyllä iso vedätys, eikös siitä maksa vain vihreät eliittikansalaiset jotka ei halua muuta kuin maksattaa kaikki kulut vähiten asaitsevilla. Haluaisivat kieltää autot köyhiltä ja itse ajavat taksilla toisten piikkiin.
 
En nyt oikein ymmärtänyt ajatusta, minimipalkkaiselle satasen säästö ei kelpaa, itselleni ainakin kelpaa.

Tuo vihreä sähkö on kyllä iso vedätys, eikös siitä maksa vain vihreät eliittikansalaiset jotka ei halua muuta kuin maksattaa kaikki kulut vähiten asaitsevilla. Haluaisivat kieltää autot köyhiltä ja itse ajavat taksilla toisten piikkiin.
No RE85:llä ajaminen ja vihreä sähkö ovat samanlaisia "kusetuksia". Lyhyellä aikavälillä valinnalla ei ole mitään merkitystä kokonaisuuteen. Jos ostat uusiutuvilla tuotettua sähköä niin sitten teollisuuden tai muiden kuluttajien käyttämä uusiutuvien osuus on vain pienempi ja fossiilisten suurempi. Tai jos ajat etanolilla, niin paine kasvattaa sen osuutta perusbensassa kasvaa hitaammin ja bensa-autoilijat ajavat fossiilisemmalla polttoaineella. Pitkällä tähtäimellä katson kulutusvalinnoilla kuitenkin olevan merkitystä tulevaisuuden investointipäätöksiin, ohjautuvatko pääomat päästöttömään vai korkeapäästöiseen energiaan.

Se että pienituloinen tai varsinkin suurituloinen valitsee saastuttavan vaihtoehdon pienen henkilökohtaisen edun vuoksi on juuri maapallon ilmastonmuutoksen, resurssipulan, kuudennen joukkosukupuuton yms. juurisyy.

Mutta tosiaan argumentti siitä että RE85 ajaminen on vain kusetus jolla ostetaan hyvää omaatuntoa, on ihan validi etenkin lyhyellä tähtäimellä ja kun etanolikäyttöiset autot eivät ole lisääntymässä vaan katoamassa.
 
Saastevaatimukset autojenkin osalta ohjaavat valmistajia. Polttiksella ei päästä edes tämän vuoden 95 g/km CO2 päästöihin tai vaadittaviin hiukkaspäästöihin.
"Sähköautolla jopa 70 % pienemmät päästöt – Suomen Ilmastopaneeli kehitti autolaskurin päästöjen ja kustannusten vertailuun
Dieselkielto leviää britteihinkin – Bristol aikoo kieltää kaikki dieselit 2021 - Testissä olleiden dieselautojen suodattimien puhdistuksen aikaiset hiukkaspäästöt nousivat 32 - 115 -kertaa suuremmiksi kuin mihin ne nousevat normitesteissä, joissa päästöjä ei mitata suodattimien puhdistuksen aikana lainkaan." Tekniikka ja talous
Vähintään ladattava hybridi on jo tämänvuotisten normien alittamiseen oltava valmistajilla se päätuote, etteivät sakkomaksut ala paukkumaan.
 
Etanoli-Sähkö?
Olisi sitten kolme järjestelmää, joka tuntuu vaikealta paketilta. Siis ladattavat akut, etanolikäyttö - jolle tarvitaan alkulämmitykseen bensa. Jos pääasiallisesti ajot akkusähköllä, taitavat polttoaineet kärsiä seisomisesta tankissa?
 
Olisi sitten kolme järjestelmää, joka tuntuu vaikealta paketilta. Siis ladattavat akut, etanolikäyttö - jolle tarvitaan alkulämmitykseen bensa. Jos pääasiallisesti ajot akkusähköllä, taitavat polttoaineet kärsiä seisomisesta tankissa?

Ei kyllä tarvitata bensaa mihinkään alkulämmitykseen. Bosch on esim. Flexstart, jossa lämmitetään polttoainekiskoa jolloin lähtee kylmässäkin käyntiin ilman tolkutonta rikastamista. Myös lämmitettäviä suuttimia löytyy jo markkinoilta. Aika harvalla hybridillä taitaa ajot pääasiassa onnistua sähköllä, range on aika rajallinen varsinkin talvella kun energiaa menee paljon.
 
Noin varmaan kuten edellä. Mitä taas tulee ladattaviin hybrideihin, range riippuu akustosta. Jos range on luokkaa 50-60 km kuten nykyään tyypillisesti, ei paljon polttoainetta kulu normipyörityksissä, kun latailee aina tilaisuuden tullen ja kotiparkissa. Vaikkapa oma plugari, jossa 17 000 km matkan bensakulutus 2,65 l/100 ja lisäksi karvan alle 6 kWh/100 sähköä. Kyseessä silti Korealainen, joka käyttää moottoria lämmitykseen talvella, ei ILP tai Eberivarustusta.
 
Riippuu tietenkin paljon ajoprofiilista ja miten hyvin on mahdollista ladata. Jos ei ole mahdollista esim. töissä ladata ja auto lämpiää ennen lähtöä akun sähköllä jää ajettu matka helposti paljon lyhyemmäksi kuin ilmoitettu. Etanolilla kulutus on ~30% suurempi vs. bensa. 2,65 bensa kulutus E85:lla olisi ~3.5l. Esim. 3.5l/100km kulutuksella ~20 tkm vuoteen, niin kerran kuukauteen suunnilleen menisi tankillinen polttoainetta, jolloin polttoaineet tuskin vielä säilyttämisestä kärsii. E85 pluggari olisi vaan aikalailla kuningas, jos mietitään co2 päästöjä.
 
Saastevaatimukset autojenkin osalta ohjaavat valmistajia. Polttiksella ei päästä edes tämän vuoden 95 g/km CO2 päästöihin tai vaadittaviin hiukkaspäästöihin.
"Sähköautolla jopa 70 % pienemmät päästöt – Suomen Ilmastopaneeli kehitti autolaskurin päästöjen ja kustannusten vertailuun
Dieselkielto leviää britteihinkin – Bristol aikoo kieltää kaikki dieselit 2021 - Testissä olleiden dieselautojen suodattimien puhdistuksen aikaiset hiukkaspäästöt nousivat 32 - 115
-kertaa suuremmiksi kuin mihin ne nousevat normitesteissä, joissa päästöjä ei mitata suodattimien puhdistuksen aikana lainkaan."
Tekniikka ja talous

Mutta paljonko suuremmat hiukkaspäästöt olisivat ilman suodatinta?

RE85 Flexifuel autojen hiukkaspäästöt taitavat olla melko olemattomat. :)
 
Etanoli ei paljoa vähennä CO2 päästöjä. Näiden osalta vedotaankin lähinnä valmistuksessa syntyviin. Autoissa päästöt mitataan suoraan autoista, pakoputken päästä, jos sellainen polttomoottorista johtuen löytyy. Millään polttomoottorisille ei löydy alle 95 g/km alittavaa suoritusta. Aina tarvitaan vähintään ladattavaa hybridiä lisukkeena. E85 etanolibensa vähentää auton päästöjä vain hieman. Ei muissakaan kulkua eteenpäin vievissä välineissä tai aineissa ole laskettu auton päästöihin valmistuksen, jalostuksen, kuljetusten ja varastoinnin aiheuttamia päästöjä mukaan EU päästörajoihin.
 
Etanoli ei paljoa vähennä CO2 päästöjä. Näiden osalta vedotaankin lähinnä valmistuksessa syntyviin. Autoissa päästöt mitataan suoraan autoista, pakoputken päästä, jos sellainen polttomoottorista johtuen löytyy. Millään polttomoottorisille ei löydy alle 95 g/km alittavaa suoritusta. Aina tarvitaan vähintään ladattavaa hybridiä lisukkeena. E85 etanolibensa vähentää auton päästöjä vain hieman. Ei muissakaan kulkua eteenpäin vievissä välineissä tai aineissa ole laskettu auton päästöihin valmistuksen, jalostuksen, kuljetusten ja varastoinnin aiheuttamia päästöjä mukaan EU päästörajoihin.
Löytyy, vw Lupo 1,2-litraisena dieselinä. Päästöt alle 90 g/100 km.

Mutta RE85 kuitenkin vähentää liikenteen kokonais CO2 päästöjä.
Nimenomaan ei vähennä CO2-kokonaispäästöjä (tai jos vähentää niin marginaalisesti), vaan fossiilisia CO2-päästöjä. IMO fossiilisten päästöjen hillitseminen on tietysti tärkeämpää eli sen kannalta etanoli on hyvä polttoaine.
 
etanolissa on myös se, että sitä voidaan tarvittaessa valmistaa paikallisesti. Tai lähes paikallisesti. Suomessa myytävä Re85 valmistetaan Ruotsissa, eli lähellä. Jää aikamoinen kuljetusketju pois.
 
Löytyy, vw Lupo 1,2-litraisena dieselinä. Päästöt alle 90 g/100 km.

Saastainen nokivasara!

Nimenomaan ei vähennä CO2-kokonaispäästöjä (tai jos vähentää niin marginaalisesti), vaan fossiilisia CO2-päästöjä. IMO fossiilisten päästöjen hillitseminen on tietysti tärkeämpää eli
sen kannalta etanoli on hyvä polttoaine.

En arvannut varata rautalankaa.. :confused2:
 
Löytyy, vw Lupo 1,2-litraisena dieselinä. Päästöt alle 90 g/100 km.
Taitaa tuo Lupo olla menneen talven lumia, 2005 kait viimeksi valmistettu. Silloin ei määritelty myöskään hiukkaspäästöjä. Siinä ei varmasti ollut ureajärjestelmää tai muita hiukkasloukkuja. Eikä 62 hp mopoja suomalaiset moottoreissa harrastaneet :rofl:
Lisään vielä, että WLTP mittausta ei tuohon aikaan myöskään ollut, joten kikkailuja sai tehdä paljon enemmän keinotekoiseen päästömäärään!
 
Viimeksi muokattu:
etanolissa on myös se, että sitä voidaan tarvittaessa valmistaa paikallisesti. Tai lähes paikallisesti. Suomessa myytävä Re85 valmistetaan Ruotsissa, eli lähellä. Jää aikamoinen kuljetusketju pois.

Mistä moinen tieto?

RE85:n sisältämän etanolin St1 valmistaa tuotantolaitoksillaan Suomessa kotimaisista jätteistä ja tähteistä. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt RE85:lle Avainlipun käyttöoikeuden ensimmäisenä polttonesteenä Suomessa. RE85 on ainutlaatuinen polttonesteinnovaatio, jonka ovat kehittäneet kotimaiset alan huippuosaajat pohjoisen haasteellisiin ilmasto-olosuhteisiin – RE85 on suunniteltu Suomessa suomalaisen autoilijan parhaaksi.

Tarkoitatko et ST1 valmistama etanoli viedään ruotsiin ja siellä sekoitetaan RE85 laaduksi ja tuodaan takaisin suomeen?
 
Mistä moinen tieto?

RE85:n sisältämän etanolin St1 valmistaa tuotantolaitoksillaan Suomessa kotimaisista jätteistä ja tähteistä. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt RE85:lle Avainlipun käyttöoikeuden ensimmäisenä polttonesteenä Suomessa. RE85 on ainutlaatuinen polttonesteinnovaatio, jonka ovat kehittäneet kotimaiset alan huippuosaajat pohjoisen haasteellisiin ilmasto-olosuhteisiin – RE85 on suunniteltu Suomessa suomalaisen autoilijan parhaaksi.

Joskus olisko ihan ST1:n sivuilla lukenut. Nyt siellä kyllä puhutaan että valmistetaankin Suomessa. No samapa tuo, parempi vaan.

Supadog sanoi:
Tarkoitatko et ST1 valmistama etanoli viedään ruotsiin ja siellä sekoitetaan RE85 laaduksi ja tuodaan takaisin suomeen?

Ehkä muisti teki tepposet ja kyse oli sen raaka-aine etanolin valmistuksesta, oletko varma että se etanoli valmistetaan Suomessa, eikä Ruotsissa, ja sekoitetaankin RE85:ksi täällä?

No anyways, eipä tuolla nyt niin iso merkitys ole.. toki aina mitä lähempänä valmistus tapahtuu sen parempi..
 

 
Viimeksi muokattu:
Tankkasin jo 95E10 :lol: Eläkevaari ei enää maailmaa pelasta kun Corona tappaa kohta.
 
Jyväskylässä E85~1€, 95E10 ~1,42€. Auli syö vain bensaa (n10tkm/v), Saabille menee etanoli (n1tkm/v). Saabille tankkasin välillä voiteluaineeksi bensaa, kun E85 oli huipussaan. Molemmat ovat janoisia.
 
Tulispa hämeenlinnaankin.

Eilen bensa 1.33 st1 alennuskortin kera ja viina 1.149. Kumpikohan meni tankkiin.
 
Tänään oli tuusulassa 1.058 etanoli ( 1.408 95).
Kokkolassahan alkaa olemaan jo hyvät hinnat.
 


Olen vuosia käyttänyt Shellin aseman bensiiniä. Tapahtui fuusio ST1:n kanssa ja jotain tapahtui tässä maaliskuun alkupuolella. Melko pian tankkauksen jälkeen alkoi nykiä pahasti. Oire viittasi siihen, että sain kylmäasemalta vettä (Shell/ST1). No tauti parani 0.5L Masonolilla. Taas parinpäivän kuluttua samaiselta asemalta ihan samat oireet. Parani taas spriin lisäyksellä. Vaihdoin saman ketjun miehitettyyn ja otin varoiksi 98:a. Melkein heti kengurubensiini-ilmiö. Laitoin taas Masinolit 0.5l ja oire sekä jopa OBD-koodivalo korjaantuivat. Ehdin jo vaihtaa ilmanpuhdistajan suotimen ja sen ja kaasuttimen välisen sensorin. Vaivaa oli jo helmikuussa lievänä. Sähköpostailin firman kanssa, eikä kuulemma vettä tankeissa ollut. Emailin lopussa oli firman kestolauseena: teemme jätteistä bioetanolia. Iski tietenkin ajatus, että lisätty 95-98-bensiineihin tätä. Ei muuten, mutta sattumoisin tuli Ruotsin TV:stä ohjelma, että Ruotsin ST1-huoltamoketjua alasajettiin bioetanolibensiinin käyntihäiriöiden takia. Svenskit lakkasivat ostamasta. Tässä juttua: Etanolens uppgång och fall – vad var det som hände?

Onko kellään muulla ollut häikkää maaliskuussa, ehkä helmikuussakin autonsa kanssa mainitun firman bensiinin kanssa? Vai pitääkö vain suosiolla vaihtaa sähköautoon.
 
Olen vuosia käyttänyt Shellin aseman bensiiniä. Tapahtui fuusio ST1:n kanssa ja jotain tapahtui tässä maaliskuun alkupuolella. Melko pian tankkauksen jälkeen alkoi nykiä pahasti. Oire viittasi siihen, että sain kylmäasemalta vettä (Shell/ST1). No tauti parani 0.5L Masonolilla. Taas parinpäivän kuluttua samaiselta asemalta ihan samat oireet. Parani taas spriin lisäyksellä. Vaihdoin saman ketjun miehitettyyn ja otin varoiksi 98:a. Melkein heti kengurubensiini-ilmiö. Laitoin taas Masinolit 0.5l ja oire sekä jopa OBD-koodivalo korjaantuivat. Ehdin jo vaihtaa ilmanpuhdistajan suotimen ja sen ja kaasuttimen välisen sensorin. Vaivaa oli jo helmikuussa lievänä. Sähköpostailin firman kanssa, eikä kuulemma vettä tankeissa ollut. Emailin lopussa oli firman kestolauseena: teemme jätteistä bioetanolia. Iski tietenkin ajatus, että lisätty 95-98-bensiineihin tätä. Ei muuten, mutta sattumoisin tuli Ruotsin TV:stä ohjelma, että Ruotsin ST1-huoltamoketjua alasajettiin bioetanolibensiinin käyntihäiriöiden takia. Svenskit lakkasivat ostamasta. Tässä juttua: Etanolens uppgång och fall – vad var det som hände?

Onko kellään muulla ollut häikkää maaliskuussa, ehkä helmikuussakin autonsa kanssa mainitun firman bensiinin kanssa? Vai pitääkö vain suosiolla vaihtaa sähköautoon.

Mikä fuusio? St1 osti Shellin Suomen liiketoiminnot 2010. Sopimuksella saany käyttää Shellin brändiä mutta kaikki siellä on St1 bensat, pumput jne. ainoastaan varmaan joku vpower on tuote jota ei St1 asemilta saa.
 
Olen vuosia käyttänyt Shellin aseman bensiiniä. Tapahtui fuusio ST1:n kanssa ja jotain tapahtui tässä maaliskuun alkupuolella. Melko pian tankkauksen jälkeen alkoi nykiä pahasti. Oire viittasi siihen, että sain kylmäasemalta vettä (Shell/ST1). No tauti parani 0.5L Masonolilla. Taas parinpäivän kuluttua samaiselta asemalta ihan samat oireet. Parani taas spriin lisäyksellä. Vaihdoin saman ketjun miehitettyyn ja otin varoiksi 98:a. Melkein heti kengurubensiini-ilmiö. Laitoin taas Masinolit 0.5l ja oire sekä jopa OBD-koodivalo korjaantuivat. Ehdin jo vaihtaa ilmanpuhdistajan suotimen ja sen ja kaasuttimen välisen sensorin. Vaivaa oli jo helmikuussa lievänä. Sähköpostailin firman kanssa, eikä kuulemma vettä tankeissa ollut. Emailin lopussa oli firman kestolauseena: teemme jätteistä bioetanolia. Iski tietenkin ajatus, että lisätty 95-98-bensiineihin tätä. Ei muuten, mutta sattumoisin tuli Ruotsin TV:stä ohjelma, että Ruotsin ST1-huoltamoketjua alasajettiin bioetanolibensiinin käyntihäiriöiden takia. Svenskit lakkasivat ostamasta. Tässä juttua: Etanolens uppgång och fall – vad var det som hände?

Onko kellään muulla ollut häikkää maaliskuussa, ehkä helmikuussakin autonsa kanssa mainitun firman bensiinin kanssa? Vai pitääkö vain suosiolla vaihtaa sähköautoon.

Nyt en kyllä ihan pysy sun järjen juoksussa mukana. Ilmeisesti epäilet sen bensassa olevan etanolin aiheuttavan ongelmia? Miten masinolin, eli etanolin lisääminen voisi tämän korjata? Masinol kun on käytännössä etanolia & isopropanolia. Seassa on muutoma prosentti muutakin, mutta nuo kaksi muodostaa käytännössä mitä siinä on.
 
Nyt en kyllä ihan pysy sun järjen juoksussa mukana. Ilmeisesti epäilet sen bensassa olevan etanolin aiheuttavan ongelmia? Miten masinolin, eli etanolin lisääminen voisi tämän korjata?
Masinol kun on käytännössä etanolia & isopropanolia. Seassa on muutoma prosentti muutakin, mutta nuo kaksi muodostaa käytännössä mitä siinä on.

Vesi voisi olla ongelma, jos etanolia on liian vähän. Riittävä määrä etanolia sitoo itseensä veden ja laimentaa sitä niin, että seos menee moottorin läpi aiheuttamatta ongelmia.
 
Vesi voisi olla ongelma, jos etanolia on liian vähän. Riittävä määrä etanolia sitoo itseensä veden ja laimentaa sitä niin, että seos menee moottorin läpi aiheuttamatta ongelmia.

Ennen varmaan olisi voinut olla, mutta kun tankkaa E95 kuten ensimmäisenä oli tankattu, niin siinä on kyllä niin paljon jo etanolia seassa, että puoli litraa masinolia tuskin tuntuu missään. Ellei nyt tankattu joku 5l tyhjään tankkiin tms.
 
Käytin aiempaa autoa (Passat) huollossa toissa talvena ja rallissa mekaanikkona toimiva korjaamokaveri kehotti olemaan käyttämättä E85:a talvella. Nimenomaan etanolista kondensoituva vesi rikkoo hänen mukaansa moottoreita kylmissä oloissa. Sanoi myös että E85:sta käyttävän auton moottoriöljy haisee etanolille.
En tiedä miten pitää paikkansa mutta tuosta Passatista oli vaihdettu kone 100tkm kohdalla juurikin tammikuussa. Jätin sitten varuilta E85:n käytön kunnes oli +10C.
Autoa vaihtaessa myyjät kyseli myös tarkkaan tuosta talvikäytöstä. Oli kyllä nihkeä auto saada vaihtokaupiteltua.
 
Viimeksi muokattu:
Käytin aiempaa autoa (Passat) huollossa toissa talvena ja rallissa mekaanikkona toimiva korjaamokaveri kehotti olemaan käyttämättä E85:a talvella. Nimenomaan etanolista kondensoituva vesi rikkoo hänen mukaansa moottoreita kylmissä oloissa. Sanoi myös että E85:sta käyttävän auton moottoriöljy haisee etanolille.
En tiedä miten pitää paikkansa mutta tuosta Passatista oli vaihdettu kone 100tkm kohdalla juurikin tammikuussa. Jätin sitten varuilta E85:n käytön kunnes oli +10C.
Autoa vaihtaessa myyjät kyseli myös tarkkaan tuosta talvikäytöstä. Oli kyllä nihkeä auto saada järkevää vaihtohyvitystä.

Etanoli on loistava liuotin ja kun kylmää konetta käynnistetään, sylinteriin ruiskutetaan reilusti polttoainetta. Etanoli ei höyrysty kuten bensiini, niin se jää pisaroina sylinteriin ja siitä sylinteriseinämää myöten öljytilaan. Siis tämä on ainakin yksi tapa.

Eli öljyt kannattaa vaihtaa ajoissa, ajoit millä polttoaineella hyvänsä.
 
Ei oo mulla haissut öljyt juurikaa vaiks olen ajanu todella lyhyttä pätkää talvella ja e85 kokoajan. Kerran viikkoon oon pyrkinyt ajaa kunnolla kuumaksi.
 
Tuolla öljyyn sotkeutunut alkoholi höyrystyy ja huohottimen kautta palaa pois.
Juurikin noin se tapahtuu. 2 vuotta ollut Etanolia tankissa, ajan vain noin 10K vuodessa ja öljyt vaihtuu kerran kesässä kilometreistä välittämättä. Koskaan ei ole viina haissut öljyssä, kuskissa joskus harvoin, ei kuitenkaan ajon aikana. Eihän tuo mikään säästöpankki ole noilla km.määrillä, mutta kaikkea pitää kokeilla kerran, paitsi....no niin.
Öljynä on tämä merkki.
Tulpat on Idirium. Nuo kestää tämä auton ja kuskin eliniän kevyesti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sen auton ajaa säännöllisesti kuumaksi, niin että öljyt lämpenee ei ole ongelmia etanolin kertymisestä öljyihin. Veden kertymisen öljyihin näkee ihan avaamalla öljykorkin, jos vettä on kondensoitunut öljyihin, niin korkissa näkyy majoneesia. Silloin kun ajaa reilun lenkin, jolloin koneen sää lämpimäksi majoneesi katoaa kun vesi poistuu huohotuksen kautta. Vettä kertyy lyhyessä ajossa öljyihin jonkun verran talvella bensallakin. Tämän takia joissakin moottoreissa on eristetty ja lisäksi jopa lämmitetty huohotin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 760
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom