Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Turun suunnalla myös e85 niin hyvissä hinnoissa, ettei rahallista hyötyä tule. Ketä lie kiittäminen.
 
Juu eipä oo enää tullu tankattua re85:stä. Olis tossa muutosboksikin nykyseen autoon mut tuskin jaksaa laittaa paikoilleen.
 
Nyt Joensuussa ollaan tilanteessa, missä etanolitankkauksesta ei oikeastaan saa enää järkevää taloudellista hyötyä. No ehkä ympäristö kiittää sentään.
E85 1,154
95E10 1,487
1.154*1.28=1,477

(Toki kun kanta-asiakaskortilla on kaikille laaduille sama senttimääräinen alennus/litra, on siinä halvemmalla tavaralle isompi suhteellinen alennus.)

Sama Tampereen seudulla, kävin joku päivä sitten tankkaamassa absilla niin 95E10 oli 1,519 €/l ja E85 1,189 €/l. Tuosta 28% kertoimella saa viinalle hinnaksi 1,522 €/l :asif:.

Noh, kiiltääpähän oma kilpi kirkkaammin kun ylitän oman osani biojakeluvelvoitteesta (ja seurauksena fossiilibensalla ajelijat saavat vähemmän biokomponenttia). Ei sillä, fossiilisen hiilen kokonaispäästöönhän tällä kikkailulla ei ole mitään vaikutusta kiitos jakeluvelvoitejärjestelmän :rofl2:.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt Joensuussa ollaan tilanteessa, missä etanolitankkauksesta ei oikeastaan saa enää järkevää taloudellista hyötyä. No ehkä ympäristö kiittää sentään.
E85 1,154
95E10 1,487
1.154*1.28=1,477

(Toki kun kanta-asiakaskortilla on kaikille laaduille sama senttimääräinen alennus/litra, on siinä halvemmalla tavaralle isompi suhteellinen alennus.)


Mistä tuo kerroin 1.28 tulee?
 
Tuo taitaa olla vielä aika optimi eli vähintään sen verran, jossain autoissa saattaa lisätä sen reilu 30 pinnaakin.

Toki eniten riippuu millaisia ajoja on, oma kokemus on kun käyn sen 450 km suunta mökillä, että rauhallisessa matka-ajossa kulutuksen nousu on n. 20 pros. tai kesällä tosiaan jopa vähän allekin, mutta sitten taas kaupunkialueella arkisessa työmatka-, kauppa-, harrastuksiin kuskaus nurkka-ajossa jossain 30-40%.
Vaikka tuo 28% on e85 energiasisällön laskennallinen ero 95e10:n , niin itselläni vuositasolla kirjanpito osuu suht hyvin sinne. Näyttää nimittäin keskimäärin 26% nousua ja noin pieni ero voi ihan hyvin olla oman kirjanpidon tai jonkun muun epävarmuustekijän tuottama mittaus- tai laskuvirhe.
 
Olen 2 vuotta viinan voimalla ajellut ja tankkauspaikka Vaasan Kivihaan St1, ja kesällä ja talvelle 77% ollut koko 2v ajan.
 
Kaverille pitäis laittaa A4 1.8T 01 tai 02 malliin eflexfuel kitti.

Onkos tuossa nyt nuo EV-1 liittimellä olevat suuttimet? Eli moponetistä tuo EV-1 peruskitti ja sillä pitäisi pärjätä?
 
Kaverille pitäis laittaa A4 1.8T 01 tai 02 malliin eflexfuel kitti.
Onkos tuossa nyt nuo EV-1 liittimellä olevat suuttimet? Eli moponetistä tuo EV-1 peruskitti ja sillä pitäisi pärjätä?
tiskiltä noudettavat, eli tarkistavat kyllä rekkarin perusteella, et tulee oikeat liittimet
 
Joo saappiinkin menee bensaa tällä hetkellä. Täytyy varmaan ohjelmisto päivittää että saa enempi löylyä bensalla, nyt on viinalla isommat tehot...
 
Mutta ei pumppubensalla voi saada niin paljoa tehoa kuin RE85:llä(?)
Teoriassa ei. Käytännössä esim ton 9-5 vakiokone (t7) kestää 300hv ja molemmilla polttoaineilla onnistuu. Viina kyllä tarjoaa kivemman vääntökäyrän. Mulla ohjelma vain 200hv/300nm bensa ja viinalla 240hv/370nm, eron kyllä huomaa kun aine vaihtui, joutuu kierrättämään jonkunverran ja puutuu satasen jälkeen meno.
 
ilman suuttimien vaihtoa ei ainakaan og9-5:sta saa etanolilla tehoa paljon yli 200hp. ne hakkaa 100% duty cycleä, mutta bensalla saa enemmän..
 
Omassa viirusilmä 9-5:ssa Boschin EV14 670cc suuttimet ja Saab forumilaisen tekemä E85 softa jo 2011 laitettu. 280hv/450nm, 98E:llä (joka on minimi) vain 260/430 irronnut, eron syksyllä huomasi että vetojen pirteys poissa 98:lla ajellessa.

Joensuun ainoalla viina-asemalla tankkailen ja E85 nyt jo mainittu 1.15 ja 98E ~1.58e/L.

Todennettu kulutus tankkauksista mitaten E85 > 12.88e/100km ja 98E (-30% kulutus) tekisi 12.39e/100km. Ajoa tulee ehkä ~1000km/kk niin ihan sama millä ajelen sen suhteen, wiinalla silti syksystä asti menty.

Edit.
E85:lla 80+kmh tasakaasulla ja ilmastointi laite pois päältä päässyt 9:lla alkavaan kulutus lukemaan. Käytännössä kylmäkäynnistykset yms. taajama ajoa jonkun verran vie päälle 11L/100km.
 
ilman suuttimien vaihtoa ei ainakaan og9-5:sta saa etanolilla tehoa paljon yli 200hp. ne hakkaa 100% duty cycleä, mutta bensalla saa enemmän..
Riippuu ihan femmasta. En muista mihin alkupään 2.0t vihreät suuttimet riittää, itsellä taitaa olla ruskeat joilla kairaa sen 250hv ulos myllystä.

Boscheilla ja isomalla dpllä taisi sitten irrota se 300hv mikä on myös vakiokoneen kestoraja.
 
Boscheilla ja isomalla dpllä taisi sitten irrota se 300hv mikä on myös vakiokoneen kestoraja.
Kuulemma karvan päälle 300hv kestää männät ainakin tässä 2.3T (220hv). Varastossa jo odottelee 3" DP /w Race-Cat + 2.5" + RaceTronixin E85 Turbine p-aine pumppu. Noille vielä uusi softa päälle niin eiköhän tuon kesällä saa viemään sen 13-14L wiinaa /per 100km.
 
Kuulemma karvan päälle 300hv kestää männät ainakin tässä 2.3T (220hv). Varastossa jo odottelee 3" DP /w Race-Cat + 2.5" + RaceTronixin E85 Turbine p-aine pumppu. Noille vielä uusi softa päälle niin eiköhän tuon kesällä saa viemään sen 13-14L wiinaa /per 100km.
305hvkö se oli mitä sai maksimissaan konetta vaarantamatta. Koneen on syytä olla tikissä, kuten myös muun järjestelmän, erityisesti maffin (paskalla maffilla voit hajottaa koko koneen), softaaja lienee näitä pointteja painottanut.

10l/100 menee mulla maantieajossa, 13-14l menee seka-ajossa tosiaan.
 
Motonetissä eivät uskaltaneet sanoo yhtään mitään. Kyseinen asiakaspalvelija ei tiennyt mitään mistään.

No, olin katsonut jo etukäteen kaverin auton suuttimen tyypin ja Audi 1.8T vehkeessä se oli juurikin tuo EV-1.
Nyt on etanolisarja laitettu. :thumbsup:
IMG-20200220-WA0014.jpg
IMG-20200220-WA0015.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu ihan femmasta. En muista mihin alkupään 2.0t vihreät suuttimet riittää, itsellä taitaa olla ruskeat joilla kairaa sen 250hv ulos myllystä.

Boscheilla ja isomalla dpllä taisi sitten irrota se 300hv mikä on myös vakiokoneen kestoraja.

Noihin tehoihin kyllä varmaan tarvii jonkun 4bar fpr:n myös lisäksi.

On kyllä siinä ja siinä saako ruskeilla suuttimilla 250 hevosta etanolin kanssa . Itse olen jättäny reiluun 200 hevoseen koska duty cycle 100% tulee siinä vastaan.

98e:llä + ruskeat suuttimet = duty cycle 100% tulee jossain 250hv tienoilla vastaan.

Nämä siis orkkis garretin ja 2.3 koneen kanssa.

Ja oon kattonu muiden tekemiä "stage1" softia, niin niissä surutta vedetään duty cyclet tapissa, eli vedetään re85:llä laihalla tai jäädään tavotteista..
 

Liitteet

  • 55P_biopower_stage1.png
    55P_biopower_stage1.png
    104,6 KB · Luettu: 30
Noihin tehoihin kyllä varmaan tarvii jonkun 4bar fpr:n myös lisäksi.

On kyllä siinä ja siinä saako ruskeilla suuttimilla 250 hevosta etanolin kanssa . Itse olen jättäny reiluun 200 hevoseen koska duty cycle 100% tulee siinä vastaan.

98e:llä + ruskeat suuttimet = duty cycle 100% tulee jossain 250hv tienoilla vastaan.

Nämä siis orkkis garretin ja 2.3 koneen kanssa.

Ja oon kattonu muiden tekemiä "stage1" softia, niin niissä surutta vedetään duty cyclet tapissa, eli vedetään re85:llä laihalla tai jäädään tavotteista..
En itte muista mitkä suuttimet mulla on, 2.3t vakiot kai, olisko ruskeet sitten. Mulla tosin mitsu pellin alla ja se 240hv irtoaa.

vesa67 foorumilla tekee ainakin ohjelmia jotka toimii ja ei hajota konetta. Se on munkin auton aikanaan ohjelmoinut. Näihin valmiisiin bulkkisoftiin (esim nordic) suhtautuisin varauksella. Samoin erilaisiin firmoihin jotka näitä tekee.
 
On tässä tullut mietittyä vm2008 1.8 Civicin muuntoa etanolille eflexfuel setillä. Aika vähän löytyy mitään mallikohtaista kokemusta tästä, mutta ei varmaan pitäisi olla mitään ihmeellistä ja ainakin eflexfuel kertoo yhteensopivuuden olevan ok. Noista eri etanolisettien malleista sen verran, että onko tuo plus @499e hintaeron arvoinen vrt. eco @429e? Tulee pääsääntöisesti matka-ajoa parinsadan km pätkissä niin tuo e85 kuulostaisi kivalta ilmasto-omatunnon takia, nykyhinnoilla säästöt kai aika pieniä mutta se tietysti muuttuu polttoaineiden hintaeron kasvaessa:think:
 
@Rockwilderness Ei ole mitään eroa, ellet aio ruveta säätämään ja "softaamaan" autoasi tehokkaammaksi. Jos on tarvetta, niin käyttäisin mielummin ammattilaisen ohjelmoinnissa, jolloin tehdään suoraan E85 ohjelma.
 
On tässä tullut mietittyä vm2008 1.8 Civicin muuntoa etanolille eflexfuel setillä. Aika vähän löytyy mitään mallikohtaista kokemusta tästä, mutta ei varmaan pitäisi olla mitään ihmeellistä ja ainakin eflexfuel kertoo yhteensopivuuden olevan ok. Noista eri etanolisettien malleista sen verran, että onko tuo plus @499e hintaeron arvoinen vrt. eco @429e? Tulee pääsääntöisesti matka-ajoa parinsadan km pätkissä niin tuo e85 kuulostaisi kivalta ilmasto-omatunnon takia, nykyhinnoilla säästöt kai aika pieniä mutta se tietysti muuttuu polttoaineiden hintaeron kasvaessa:think:

Noin uuteen autoon ei voi hakea sitä 200€:n muutostukea?
 
Tukea ei myönnetä toistaiseksi vm2007 tai uudempiin.

Joku edustaja on kyllä ajanut että tuki ulotettaisiin v2011 asti oleviin autoihin, mutta tainnut menna kuuroille korville asia.

Joensuun +150km säteellä ainoalla E85:sta myyvällä asemalla hinta 15min sitten 1.158e/L... kun ei ole kilpailua...

Voisi valtiokin tulla vastaan ja laskea E85 veron puoleen niin johan on ihme jos ei päästöt vähenisi ja tulisi työllisyyttä lisää ympäri Suomea jokaiselle pultin-vääntäjä pajalle kun yhtä-äkkiä kaikki, tai ainakin sadat tuhannet autoilijat haluaisivat muuttaa autonsa Flexfueliksi.
 
Mahtaakohan vuoden -98 Saabbi 9-5 V6 masiinaan saada tuota flexfuel kittiä asennettua? Oon jo pitempään pistänyt merkille et mun työmatkan varrella olevilta asemilta sais viinaa melko halvalla lorotella tankkiin, yleensä hinnat pyörii siinä 1.05 - 1.08 vaiheilla niin se ainakin omaan korvaan kuulostaa suhtkoht halvalta
 
Tuskin, koska ainakaan uudempiin V6 koneisiin ei sitä saa koska kuulemma ei riitä boxissa tila tarvittavalle datalle.

V6:ssa pitää olla 2 ohjelmaa, molemmille sylinteri rivistöille omansa. E85 -ohjelma kun vie datatilaa enemmän kuin pelkkä bensiini ohjelma.

Edit:
hmm... kysyitkin pelkästä Flexfuel -kitistä, siitä en tiedä kun eikös siinä ole ulkoinen se moduli joka käskee suuttimia? Eri asia siis kuin suoraan boxiin ohjelmoitu muunnos.

Suorasuihkutus vehkeitä ei kanssa taida saada muutettua, ainakaan VAG konsernin TFI/TFSI moottoreita ei kait saa muunnettua, muistelen jostain lukeneeni.
 
Mahtaakohan vuoden -98 Saabbi 9-5 V6 masiinaan saada tuota flexfuel kittiä asennettua? Oon jo pitempään pistänyt merkille et mun työmatkan varrella olevilta asemilta sais viinaa melko halvalla lorotella tankkiin, yleensä hinnat pyörii siinä 1.05 - 1.08 vaiheilla niin se ainakin omaan korvaan kuulostaa suhtkoht halvalta

Hakutulokset

  • Saab 9-5 1998 3.0
  • Yhteensopiva: Kyllä (varauksin)
  • Osta tästä
  • Seloste: Polttoaineen syöttökapasiteetti riittämätön täysteholla



Näyttää saavan, mutta jos ajaa kaasu pohjassa, voi suuttimien kapasiteetti jäädä vähän vajaaksi.

Tähän voisi riittää pieni paineen nosto? Tai sitten pitää vaihtaa suurempikapasitettisiin suuttimiin.
 
Ei taida voida, siksi tässä nyt erityisesti tuo taloudellinen hyöty/takaisinmaksuaika on vähän 2. prioriteetti. Eri juttu sitten tietty jos polttoaineen hinta on kesällä se uhattu 1,75e ja e85 1,1e:D
Tuosta voi vain haaveilla. E85:llä on helppo napsia vähän ylimääräistä katetta kun se näyttää niin halvalta verrattuna muihin polttoaineisiin, eli hinta nousee melkein samaa vauhtia kuin ysiviitosenkin vaikka bensiinin osuus nesteessä on vähäinen.
 
Tuosta voi vain haaveilla. E85:llä on helppo napsia vähän ylimääräistä katetta kun se näyttää niin halvalta verrattuna muihin polttoaineisiin, eli hinta nousee melkein samaa vauhtia kuin ysiviitosenkin vaikka bensiinin osuus nesteessä on vähäinen.
Valitettavasti totta, nyt ei taida autossa jäljellä oleva järkevä elinikä riittää siihen että melkein 500e etanolisetti maksaisi itseään takaisin, 1.429e saa ysivitosta ja e85 tarjolla 1.126e, käytännössä hinnoittelu on siis ihan täsmälleen +-0, oikeastaan jopa hintaetu ysivitoselle jos olettaa 30% kulutuksen kasvun:facepalm: Toki ympäristösyyt ym painaa myös mutta tekis pieni kilpailu ja hinnoittelurealismi ihan hyvää. Maksaisi vaikka sitten edes tuo motonetin 299e eflex sarja itseasennettuna itsensä takaisin 3-4v aikana mutta ei niin ei.
 
Tukea ei myönnetä toistaiseksi vm2007 tai uudempiin.

Joku edustaja on kyllä ajanut että tuki ulotettaisiin v2011 asti oleviin autoihin, mutta tainnut menna kuuroille korville asia.

Joensuun +150km säteellä ainoalla E85:sta myyvällä asemalla hinta 15min sitten 1.158e/L... kun ei ole kilpailua...

Voisi valtiokin tulla vastaan ja laskea E85 veron puoleen niin johan on ihme jos ei päästöt vähenisi ja tulisi työllisyyttä lisää ympäri Suomea jokaiselle pultin-vääntäjä pajalle kun yhtä-äkkiä kaikki, tai ainakin sadat tuhannet autoilijat haluaisivat muuttaa autonsa Flexfueliksi.

Bioetanoli T on kyllä jo varsin kohtuullinen verotuki vs. bensiini.
Kun pumppuhinnoista katsoo alv-osuuden ja ottaa huomioon nuo kiinteät snt-verot, niin tuskinpa tuossa juuri katetta jää Anttoselle bioetanolista, komponentti taitaa tulla jopa bensiiniä kalliimmaksi firmalle.
Kunhan koettaa täyttää sekoitevelvoitettaan suoran bioetanolin kautta, kun ei pysty dieselissä Nesteen tavalla sitä tekemään

Tuote Tuoteryhmä Energiasisältövero CO2Vero Huoltovarmuusmaksu yhteensä

Moottoribensiini snt/l 10 52,19 17,38 0,68 70,25
Bioetanoli snt/l 20 34,25 11,40 0,68 46,33
Bioetanoli R snt/l 21 34,25 5,70 0,68 40,63
Bioetanoli T snt/l 22 34,25 0,00 0,68 34,93

a) R tuotetta, joka täyttää uusiutuvista lähteistä
peräisin olevan energian käytön edistämisestä
sekä direktiivien 2001/77/EY ja
2003/30/EY muuttamisesta ja myöhemmästä
kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin
ja neuvoston direktiivissä 2009/28/EY
säädetyt kestävyyskriteerit;
b) T tuotetta, joka täyttää edellä a kohdassa
tarkoitetut vaatimukset ja on tuotettu jätteistä
tai tähteistä taikka syötäväksi kelpaamattomasta
selluloosa-aineksesta tai lignoselluloosasta;
 
Viimeksi muokattu:
Siis millainen on pakettiauto joka toimii etanolilla ja siinä on käyttövoimavero? Etanolidiesel (RED95)? Saako sitä edes täällä tankattua?
 
Oisko nuo kuitenkin kaasu-/flexfuel autoja. Kaasun myötä on tullut se käyttövoimavero.
Tämä on siis arvaus, ei tieto. Ja jos on, niin eiköhän ne ole julkisen sektorin omistamia pääosin.

EDIT: Ei ole. En tiedä mitä on, mutta montaa näitä ei ole rekisteröitynä, mihin vaikuttaa: 9kpl pakuja ja 4kpl N2-autoja rekisterissä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 240
Viestejä
4 501 520
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom