Etanoli RE85

Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
Oisko nuo kuitenkin kaasu-/flexfuel autoja. Kaasun myötä on tullut se käyttövoimavero.
Tämä on siis arvaus, ei tieto. Ja jos on, niin eiköhän ne ole julkisen sektorin omistamia pääosin.

EDIT: Ei ole. En tiedä mitä on, mutta montaa näitä ei ole rekisteröitynä, mihin vaikuttaa: 9kpl pakuja ja 4kpl N2-autoja rekisterissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 246
"Käyttövoimaveron poisto tarkoittaa näiden ajoneuvojen osalta keskimäärin 80 euron vuotuista säästöä verrattuna dieselkäyttöisiin vastaaviin ajoneuvoihin”, toteaa Kurth. "

Mistä lie tämäkin laskettu. Onko vielä nykyään edes etanolidieseliä tarjolla käytännössä missään - tai edes sillä toimivia autoja (pakuja tai kuorkkeja)?
Siis missä bensapakussa on käyttövoimavero?
Hybrideissä nyt ainakin, mutta onko ne bensapakuja vai hybridipakuja:confused:
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 155
"Käyttövoimaveron poisto tarkoittaa näiden ajoneuvojen osalta keskimäärin 80 euron vuotuista säästöä verrattuna dieselkäyttöisiin vastaaviin ajoneuvoihin”, toteaa Kurth. "

Mistä lie tämäkin laskettu. Onko vielä nykyään edes etanolidieseliä tarjolla käytännössä missään - tai edes sillä toimivia autoja (pakuja tai kuorkkeja)?


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 260


Toisaalta estääkö mikään noita vaan tankkaamasta normi dieseliä :hmm: dieselit tunnetusti ei ole kauheen nirsoja mitä sinne tunkee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 438
Saako vielä uusia tai uudehkoja max 5v vanhoja etanolillakäyviä autoja vai onko valmistus jo lopetettu?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 155
Saako vielä uusia tai uudehkoja max 5v vanhoja etanolillakäyviä autoja vai onko valmistus jo lopetettu?
Saa ainakin Rapakon takaa... :D EU:ssa taitaa uusien suhteen aika hiljaista olla.

Tuossa jotain tarjontaa:

 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
35
Mitenkä tämä liittyy aiheeseen ja missä lähde väitteellesi, ettei saa tankata dieseliä Nesteen asemilta?
Tuossahan nuita näköjään tulikin oon "vähä" hias =). Näistä oli lehdissä tosiaan aikanaan juttua enemmänkin niin aattelin että porukka muistaa mutta ehkä se itelle jääny paremmin mieleen ku jatke pihassa =D
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
107
Onko muuten vielä tiedossa kuinka nyt etanolin hinta muuttuu elokuussa? Nouseeko sen hinta samallalailla kuin bensa ja diesel?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 448
Onko muuten vielä tiedossa kuinka nyt etanolin hinta muuttuu elokuussa? Nouseeko sen hinta samallalailla kuin bensa ja diesel?
Etanolin vero nousi murto osan siitä mitä bensan. En muista nyt tarkkaan miten, oliko bensa tyyliin 7snt/l ja viina 1-2snt/l. Käytännössä viinan hinta silti lienee kiipeää bensan mukana entiseen tahtiin ja väliin jäävä voitto menee suoraan polttoainemyyjien taskuihin, eikä heijastu autoilijoille näkyviin hintoihin.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
107
Onko kukaan kokeillutkin etanolia hybridien kanssa? Onko kaupunkikulutus noussut yhtä paljon?
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
Onko kukaan kokeillutkin etanolia hybridien kanssa? Onko kaupunkikulutus noussut yhtä paljon?
Eflexfuel facebook-sivu voisi olla hyvä paikka kysellä tuosta, siellä on ollut hybridimuunnoksiakin tehneitä.

Btw taas muuten hinnoittelun kukkanen Joensuussa.
Re85 1,156€ (*1,28=1,49768€)
95e10 1,415

IMG_20200302_085335.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 448
Eflexfuel facebook-sivu voisi olla hyvä paikka kysellä tuosta, siellä on ollut hybridimuunnoksiakin tehneitä.

Btw taas muuten hinnoittelun kukkanen Joensuussa.
Re85 1,156€ (*1,28=1,49768€)
95e10 1,415

Onneksi on flexixfuel.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 042
Joskus tainnu kysyäkkin mutta saako webastoa toimimaan etanolilla _todistetusti_ ?

jos ei saa niin se vesittää ainakin itellä loputkin halut käyttää tuota re85:stä.

Ainakin Thermotop C/Z EI toiminut kun lantrasin Audi 80:iin jonkunverran etanolia tankkiin. Auto toimi hyvin mutta Webasto ei.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 155
Etanolin vero nousi murto osan siitä mitä bensan. En muista nyt tarkkaan miten, oliko bensa tyyliin 7snt/l ja viina 1-2snt/l. Käytännössä viinan hinta silti lienee kiipeää bensan mukana entiseen tahtiin
ja väliin jäävä voitto menee suoraan polttoainemyyjien taskuihin, eikä heijastu autoilijoille näkyviin hintoihin.
Näin on vaarassa käydä, tarvittaisiin enemmän kilpailua.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
Näin on vaarassa käydä, tarvittaisiin enemmän kilpailua.
Tai siis kilpailua ylipäätään. Nythän sitä ei ole ollenkaan.

Markkinamekanismista tähän asiaan on turha toivoa apua. Kyllä se apu tarvittaisiin poliitikoilta niin kauan, kuin biokomponentti on kalliimpaa.
Tokihan meillä on vihreiden puheenjohtajan ja nykyisen sisäministerin mies, joka työkseen vastaa ison energiayhtiön NEOTin biokomponenttikaupasta (sekä osto että myynti) ja siitä, että NEOT täyttää jakeluvelvoitteen.
Voisi kai ajatella, että ainakin siellä asiantuntemusta varmasti valuu ihan perheen sisällä politiikkaankin.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
107
Mites nuo muutossarjat, niitä on ilmeisestikään monta eri valmistajaa. Onkos käytännössä kuinka suuria eroja valmistajien kesken?
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
150
Nyt on hinnat vakiosemalla siinä asennossa että seuraava tankkaus tehdäänkin 95E10 laadulla :mad:
Valitettavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
250
Nyt on hinnat vakiosemalla siinä asennossa että seuraava tankkaus tehdäänkin 95E10 laadulla :mad:
Valitettavasti.
Sama ongelma Pirkanmaalla jo useamman viikon ajan. Juuri eilen tankkailin lähi-abc:lta bensaa 1,459 €/l kun viinasta pyydettiin 1,199 €/l (=1,534 €/l 95E10-hinnoissa) :confused2:.
 

Hiikeri

Team Intel
Team NVIDIA
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 247
Itselläkin meni 98E tankki täyteen viikko sitten, vajaan 5kk E85 ajojen jälkeen (auton ostin reilu 5kk sitten).

Tossa Joensuun ST1:llä oli E85 1.16x €/L vielä joku päivä sitten.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
136
Laitoin sähköpostia useammallekkin St1 päälikölle hinnoitteluun liittyen, josko heitä kiinnostaisi vastata.
Postaan tänne jos mitään kuuluu.:hmm:
Liekkö tulee samaa kuin sähköyhtiöiltä liittyen energianhinnan korotuksiin: oli niin kuiva kesä, vettä ei ole paljon, joudutaan korottamaan. Satoi paljon, vettä liikaa, joudutaan korottamaan.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
”Biopolttoaineet eivät pärjää omillaan
Etanolin valmistus maksaa noin 2-3 kertaa niin paljon kuin bensiinin valmistaminen raakaöljystä. Kustannuksiin vaikuttavat etenkin raaka-aine ja prosessienergia. Biodieselin valmistaminen öljykasveista on puolestaan 2 kertaa niin kallista kuin dieselin tuottaminen raakaöljystä. Biopolttoaineet eivät siis sellaisenaan pysty kilpailemaan fossiilisten polttoaineiden kanssa.”
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
150
Tuo nyt oli jonkin konsulttifirman selvitys joka oli varmaan tilaustyö, maksaja määrää lopputuloksen.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
Tuo nyt oli jonkin konsulttifirman selvitys joka oli varmaan tilaustyö, maksaja määrää lopputuloksen.
Mutta ei se muuta tämän hetken tilannetta mihinkään.
Fossiilinen yksinkertaisesti on halvempaa valmistaa. Lisäksi kun markkinoilla on niukkuutta biopolttoaineiden puolella jakeluvelvoitteen asteittainen kiristäminen on johtanut siihen, että erityisesti suomalaiset energiayhtiöt ovat jo jonkin aikaa syyttäneet Nestettä ja UPM:ää HVO-dieselin riistohinnoittelusta, ja vaikkapa lainvalmistelun asiantuntijalausunnoissaan pitäneet sitä yhtenä ongelmallisimmista tekijöistä jakeluvelvoitteen nostamisaikatauluille.

Se mikä tuossa paperissa oli kummallista, oli lopun kappale, että kysymys olisi siitä, millaisia valintoja kuluttaja tekee. Isossa kuvassa se ei ole - ei ainakaan niin kauan, kun poliitikkojen toimesta jakeluvelvoite asetetaan riittävän kunnianhimoiselle tasolle ja sanktiomaksut riittävän korkeiksi niin, että jakeluvelvoitteen täyttämiselle ei ole järkevää vaihtoehtoa.
 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Team NVIDIA
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 247
Josko ne hallitsevat viher-piipertäjät haluaisivat oikeasti vihreätä yhteiskuntaa eli laskisivat veron vaikka puoleen.

Sitten kun E85 + MyDiesel tulee reilusti halvemmaksi ajella kuin fossiilisilla niin jopas olisi vuosiksi työpiikkiä kun liki kaikki haluaisivat muuttaa ajoneuvonsa Etanolia syöväksi.

Edes osan, vaikka miljoonankin auton muuttaminen parin vuoden sisällä loisi sellaiset työmarkkinat ajo-neuvojen muuttajille että oksat pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 042
Josko ne hallitsevat viher-piipertäjät haluaisivat oikeasti vihreätä yhteiskuntaa eli laskisivat veron vaikka puoleen.

Sitten kun E85 + MyDiesel tulee reilusti halvemmaksi ajella kuin fossiilisilla niin jopas olisi vuosiksi työpiikkiä kun liki kaikki haluaisivat muuttaa ajoneuvonsa Etanolia syöväksi.

Edes osan, vaikka miljoonankin auton muuttaminen parin vuoden sisällä loisi sellaiset työmarkkinat ajo-neuvojen muuttajille että oksat pois.

tässä hölmölässä ei tulla tuota tajuamaan koskaan.

Sipilä tuon melkein jo älysi pari vuotta sitten, mutta eipä se asia etene.
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
150
Mika Anttonen yllätttäen vastaili lähettämiini posteihin ja viimeinen vastaus oli:

"Ymmärrän hyvin. Kotimainen, ympäristöystävällinen, jätteistä valmistettu, 80% CO2-vähenemän omaava tuotehan täytyisi olla aina myös kaikista halvin. Yritämme parhaamme, että tähän pääsemme mahdollisimman usein"

Joten ei tuo vastaus nyt oikein asiaa parempaan suuntaan vie.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
107
Eikö teistä joku, kun olette niin hyvin perillä tästä asiasta, niin voisi tehdä kansalaisaloitteen? Pienempien päästöjen puolesta järki hintaan, ilman että joudutaan luopumaan polttomoottoreista tai jotain...
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
tässä hölmölässä ei tulla tuota tajuamaan koskaan.
Sipilä tuon melkein jo älysi pari vuotta sitten, mutta eipä se asia etene.
Asia ei ole yksinkertainen, mutta kyllä se etenee koko ajan.
On kuitenkin hyvä huomata, että biokomponentin lisääminen sekoitevelvoitteena ja puhtaiden uuden sukupolven biopolttoaineiden tuominen laajempaan jakeluun itse asiassa nostaa pumppuhintoja. Tämä siksi, että vaikka kansallisesti tuettaisiinkin biopolttoaineteollisuutta, on maailmanmarkkinoilla kuitenkin niukkuutta ja niin tukku- kuin kuluttajahinnatkin määräytyvät koko markkina-alueen ja/tai globaalin hinnan mukaisiksi.
Lisäksi suomalaisen tuotannon tukeminen niin, että se kohdentuisi juuri suomalaisille markkinoille ja siten vaikuttaisi suomalaiseen hintatasoon, olisi EU:n silmissä kiellettyä valtiontukea.

Sekoitevelvoitteen lisääminen asteittain 30 prosenttiin nykyisestä kahdestakymmenestä arvioidaan siis nostavan pumppuhintoja keskimäärin n. 7 sentillä/litra.
Vielä 2010 tienoilla tosin arvioitiin että velvoitteen prosentin nosto on aina n. sentti lopputuotteen hinnassa. Tuossa toki teknologinen kehitys ja volyymin kasvu on jo lähes kolmasosalla tehostanut, se näkyy siis siinä, että arvioitu korotusvaikutus on nyt 7 eikä 10 snt.

Tässä juuri Sipilän hallituksen käynnistämä selvitys aiheesta. Ja nykyhallitushan on etenemiseen sitoutunut siten, että vuonna 2030 biokomponentin jakeluvelvoite tosiaan on 30%, kun se nyt on 20%.

Sen kuitenkin siis maksaa viime kädessä kuluttaja, tietysti.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
Josko ne hallitsevat viher-piipertäjät haluaisivat oikeasti vihreätä yhteiskuntaa eli laskisivat veron vaikka puoleen.
Bioetanoli T:n (tuotettu jätteistä tai tähteistä taikka syötäväksi kelpaamattomasta selluloosa-aineksesta tai lignoselluloosasta) senttipohjainen kokonaisvero sisältäen huoltovarmuusmaksun kylläkin on jo ennestään alle puolet (34,93 snt/litra) fossiilisen moottoribensiinin (70,25 snt/litra) verosta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 438
Ei tuohon ongelmaan paljoo politiikka auta vaan noppa pitäisi heittää auton valmistajille kun ei kukaan enää tee edes etanolilla käyviä autoja. Sama tahtoo olla kaasu puolella ellei jotain litrasta vag romua välttämättä halua. Ja ongelma kun uudemmat autot alkaa järjestään olla suorasuihku koneita joihin ei oikeen muutossarjaakaan saa niin vähemmistö tyytyy museo autoiluun etanolin kanssa. Itseä kiinnostelisi kovasti jokin bensa etanoli kaasu kulkine mutta eipä liikaa valinnan vapautta ole markkinoilla.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
Ei tuohon ongelmaan paljoo politiikka auta vaan noppa pitäisi heittää auton valmistajille kun ei kukaan enää tee edes etanolilla käyviä autoja. Sama tahtoo olla kaasu puolella ellei jotain litrasta vag romua välttämättä halua. Ja ongelma kun uudemmat autot alkaa järjestään olla suorasuihku koneita joihin ei oikeen muutossarjaakaan saa niin vähemmistö tyytyy museo autoiluun etanolin kanssa. Itseä kiinnostelisi kovasti jokin bensa etanoli kaasu kulkine mutta eipä liikaa valinnan vapautta ole markkinoilla.
Se johtui nimenomaan juuri poliittisesta päätöksenteosta, että EU-alueella uusien flexfuel-autojen myynti loppui.
Ja siksi vain poliittinen päätöksenteko sen voisi palauttaa.
 

Hiikeri

Team Intel
Team NVIDIA
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 247
Se johtui nimenomaan juuri poliittisesta päätöksenteosta, että EU-alueella uusien flexfuel-autojen myynti loppui.
Ja siksi vain poliittinen päätöksenteko sen voisi palauttaa.
Juuri tuota hainkin, ei ole kuluttajista kiinni paljonko on valtiollinen kulutus. Valtion se pitää tehdä joku ratkaiseva muutos.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 155
Eflexfuel facebook-sivu voisi olla hyvä paikka kysellä tuosta, siellä on ollut hybridimuunnoksiakin tehneitä.

Btw taas muuten hinnoittelun kukkanen Joensuussa.
Re85 1,156€ (*1,28=1,49768€)
95e10 1,415

Jos on kallista E85, niin on tuo bensakin melko "halpaa"..
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
Tullu tosta bensa jo lisää alaspäin.
Raakaöljyn hinta kun on ollu näin alhaalla viimeksi joulukuussa 2018. Se korona, se korona...
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 155
”Biopolttoaineet eivät pärjää omillaan
Etanolin valmistus maksaa noin 2-3 kertaa niin paljon kuin bensiinin valmistaminen raakaöljystä. Kustannuksiin vaikuttavat etenkin raaka-aine ja prosessienergia. Biodieselin valmistaminen öljykasveista on puolestaan 2 kertaa niin kallista kuin dieselin tuottaminen raakaöljystä. Biopolttoaineet eivät siis sellaisenaan pysty kilpailemaan fossiilisten polttoaineiden kanssa.”
Aika vanha juttu... Mutta kaikki saadaan toki kannattamaan riittävällä vero-ohjauksella, sähköautoilukin. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 448
Puolittaa tai poistaa viinan veron. Ongelma ratkaistu. Ei näy valtion kassassa koska viinakäyttäjiä on vähän. Vihreämmäksi kuitenkin muuttuis ajaminen niillä ketkä sitä käyttää.
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
402
Vieläkö joku E85 ajelee, jos ei nyt sitten turbo virivehkeestä ole kyse? Eihän tuossa hinnassa ole enää mitään tolkkua. Ps. kerran olin Saabisti, mutta parannuin.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
Puolittaa tai poistaa viinan veron. Ongelma ratkaistu. Ei näy valtion kassassa koska viinakäyttäjiä on vähän. Vihreämmäksi kuitenkin muuttuis ajaminen niillä ketkä sitä käyttää.
Tuo toimisi noin, jos markkinoilla olisi riittävästi tai liikaa bioetanolia tarjolla.
Nyt kun tuotantokapasiteettia ei ole tarpeeksi (vaikka koko ajan rakennetaankin lisää), ei vero-ohjaus toimi.
Bioetanolin vero on nykyisin alle puolet fossiilisen bensiinin verosta, mutta sekä tuotantokustannukset että markkinahinta taas selvästi korkeampi.
Siksi yhteiskunnan tasolla on pääasialliseksi ohjauskeinoksi on valittu biopohjaisten sekoitevelvoite (nyt 20% kaikesta oltava biopohjaisia, tavoite 2030 30%, seuraava kiristys vuonna 2022), ja hyväksytty ajatus siitä, että se nostaa pumppuhintoja. Sanktio yritetty laittaa sellaiseksi, että se pakottaa tuotantokapasiteetin lisäämiseen. Tästähän on puolueiden kesken ollut konsensus jo pitkään.

Toki itsekin mieluummin näkisin mieluummin bioetanolin halvempana ihan jo omaa kukkaroa ajatellen. Mutta tämä nykyinen ohjauskeino on sellainen, että bioetanolilla ajaminen tulee bensiiniä edullisemmaksi silloin, kun öljyn maailmanmarkkinahinta vie bensiinin pumppuhinnat ylös.
Ja taas kalliiksi, jopa kannattamattomaksi, tilanteissa missä öljy on halpaa, kuten nyt on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 448
Tuo toimisi noin, jos markkinoilla olisi riittävästi tai liikaa bioetanolia tarjolla.
Nyt kun tuotantokapasiteettia ei ole tarpeeksi (vaikka koko ajan rakennetaankin lisää), ei vero-ohjaus toimi.
Bioetanolin vero on nykyisin alle puolet fossiilisen bensiinin verosta, mutta sekä tuotantokustannukset että markkinahinta taas selvästi korkeampi.
Siksi yhteiskunnan tasolla on pääasialliseksi ohjauskeinoksi on valittu biopohjaisten sekoitevelvoite (nyt 20% kaikesta oltava biopohjaisia, tavoite 2030 30%, seuraava kiristys vuonna 2022), ja hyväksytty ajatus siitä, että se nostaa pumppuhintoja. Sanktio yritetty laittaa sellaiseksi, että se pakottaa tuotantokapasiteetin lisäämiseen. Tästähän on puolueiden kesken ollut konsensus jo pitkään.

Toki itsekin mieluummin näkisin mieluummin bioetanolin halvempana ihan jo omaa kukkaroa ajatellen. Mutta tämä nykyinen ohjauskeino on sellainen, että bioetanolilla ajaminen tulee bensiiniä edullisemmaksi silloin, kun öljyn maailmanmarkkinahinta vie bensiinin pumppuhinnat ylös.
Ja taas kalliiksi, jopa kannattamattomaksi, tilanteissa missä öljy on halpaa, kuten nyt on.
Miksi tuo viinan hinta sitten nousi pysyvästi 20snt syksyn aikana ja bensan ei? Miksi tuotanto on yhtäkkiä kalliimpaa? Eiköhän sielä vedetä välistä.

Sopiihan se toki hyvin että bensa ois 1.80 ja viina 1.20. Tämä myös toivottavasti on tulevaisuus.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
504
Miksi tuo viinan hinta sitten nousi pysyvästi 20snt syksyn aikana ja bensan ei? Miksi tuotanto on yhtäkkiä kalliimpaa? Eiköhän sielä vedetä välistä.
Sopiihan se toki hyvin että bensa ois 1.80 ja viina 1.20. Tämä myös toivottavasti on tulevaisuus.
Öljyn hinta kun kääntyy taas nousuun ja se pian tuleva fossiilisten veronkorotus iskee, tuo voi hyvinkin tod.näk. olla tulevaisuus.

Bioetanolin kanssa luulen, että toisin päin kuin esitit. Eli St1 (ja siten myös ABC) on tätä sekoitevelvoittetta täyttääkseen joutunut myymään bioetanolia alihintaan. Sekoitevelvoitteessa jätepohjainen bioetanoli lasketaan tuplana.

Nopealla tsekkauksella vanhin ajankohta, jolloin bioetanolin hinta on käynyt samoissa kuin nyt löytyy syksyltä 2012. (Tässä välissä mentiin toki useampi vuosi mukavalla n. 90 snt - 100 snt hinnalla.)

Edit. Hinnan nousu tullee kasvamaan vielä suuremmaksi, kts. s.50 arvio kehittynyt etanoli.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
548
Olisikohan parempi jos olisi paljon E85 käyttäjiä, eli kannattaisiko laittaa eFlexfuelin tarra ikkunaan? :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 244
Viestejä
1 736 280
Jäsenet
37 440
Uusin jäsen
Pelaaja124

Hinta.fi

Ylös Bottom