Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Riippuu myös koneen kunnosta ja tyypistä. Öljysyöpön passatin öljyihin päätyy myös enempi viinaa.
 
Etanoli on loistava liuotin ja kun kylmää konetta käynnistetään, sylinteriin ruiskutetaan reilusti polttoainetta. Etanoli ei höyrysty kuten bensiini, niin se jää pisaroina sylinteriin ja siitä sylinteriseinämää myöten öljytilaan. Siis tämä on ainakin yksi tapa.

Eli öljyt kannattaa vaihtaa ajoissa, ajoit millä polttoaineella hyvänsä.

Ei etanoli nyt niiin hyvä liuotin ole, ei sitä muuten voisi esim. juoda.
Jos ajaa moottorin aina lämpimäksi asti, niin ei mitään hätää.
 
Nyt mennään kivasti alle euron / litra -hinnoissa monin paikoin. Kun vastaavasti bensa on 1.35-1.40 ja ilmatkin on lämpiämässä, on etanoliajelu taloudellisesti taas kannattavaa.
Toki kilsoja tulee nyt tosi vähän, kun oon etätyössä.
 
Ei etanoli nyt niiin hyvä liuotin ole, ei sitä muuten voisi esim. juoda.
Jos ajaa moottorin aina lämpimäksi asti, niin ei mitään hätää.

Ei se etanolin valuminen öljyihin liity juuri liuottavuuteen, vaan huonompaan höyrystyvyyteen. Kylmäkäynnistettäessä etanoliautoa täytyy ruiskutusmäärää lisätä reilusti, jotta sylinteriin saataisiin riittävästi E85:ssä huomattavasti vähemmän olevia herkästi haihtuvia komponentteja muodostamaan palamiskelpoinen seos. Tuosta tempusta jää tietysti sylinteriin ne haihtumattomat, jotka sitten valuvat öljyjen sekaan, josta ne saadaan ajettua höyryksi öljyjen lämmetessä sinne sadan asteen kieppeille toimintalämpöönsä.

Tuo etanolin kertyminen öljyihin voi olla ongelma esim. talvisessa pätkäajossa, jossa tulee paljon kylmäkäynnistyksiä ja kylmän koneen tyhjäkäynnillä istuttamista. Tämän vuoksi etanolipirssissä kannattaa huolehtia esilämmityksestä ja pitää termostaatti kunnossa.

Ps. Liuottimen tehokkuus ei juuri liity juomakelpoisuuteen. Esimerkiksi vesi on eräs maailman monipuolisimmista liuottimista :joy:.
 
Nyt mennään kivasti alle euron / litra -hinnoissa monin paikoin. Kun vastaavasti bensa on 1.35-1.40 ja ilmatkin on lämpiämässä, on etanoliajelu taloudellisesti taas kannattavaa.
Toki kilsoja tulee nyt tosi vähän, kun oon etätyössä.

Raisiossa oli 1.086, sais kyl sekin laskea.
 
Aika isot erot on ympäri suomea, täällä oli etanoli 99 centtiä ja 95 tossa mäntsälässä 1.277.
 
Oulussa 0.931. Kestäisi muutaman päivän, vielä on puoli tankkia jäljellä.:)
 
Sunnuntaina 22.3 Hyvinkäällä willan vieressä shell express tolpassa 0.996 e85. Ei se hinta oo tippunu ihan samaan tahtiin bensan kanssa, mutta näyttää viiveellä seuraavan perässä kummiskin.. 95 oli 1.3xx
 
Kylmäkäynnistettäessä etanoliautoa täytyy ruiskutusmäärää lisätä reilusti, jotta sylinteriin saataisiin riittävästi E85:ssä huomattavasti vähemmän olevia herkästi haihtuvia
komponentteja muodostamaan palamiskelpoinen seos. Tuosta tempusta jää tietysti sylinteriin ne haihtumattomat, jotka sitten valuvat öljyjen sekaan,
josta ne saadaan ajettua höyryksi öljyjen lämmetessä sinne sadan asteen kieppeille toimintalämpöönsä.

Etanolin kiehumispiste on 78,37 °C, joten ei sitä öljyä tarvitse sata-asteiseksi asti lämmitää. :smile:
 
Etanolin kiehumispiste on 78,37 °C, joten ei sitä öljyä tarvitse sata-asteiseksi asti lämmitää. :smile:

Ei etanolin vuoksi tarvitse, mutta öljyn toiminnan ja kosteuden (jota etanolin palaminen tuottaa bensaa enemmän) haihtumisen vuoksi moottoriöljyn normaali toimintalämpötila on kuitenkin siellä sadan asteen paikkeilla (tai kuormitettaessa reilusti ylikin).
 
Sunnuntaina 22.3 Hyvinkäällä willan vieressä shell express tolpassa 0.996 e85. Ei se hinta oo tippunu ihan samaan tahtiin bensan kanssa, mutta näyttää viiveellä seuraavan perässä kummiskin.. 95 oli 1.3xx
Kohta pitää lähteä varmaan hyvinkäälle tankille. Hämeenlinnassa 1.15 ja Tampereella 1.169, bensa sama kun muuallakin ja sitä tankataan.
 
Peräkontti täyteen kanistereita, kun vielä halvalla saa.. bensaa nimittäin.

Täällä kun 95E10 hinta on laskenut 20 senttiä, niin samaan aikaan E85 hinta on laskenut 3 senttiä. :thumbsdown:
98 oktaanisen hinta on laskenut jotain 23 senttiä.
 
Viimeksi muokattu:
Screenshot_20200323-220303[4096].png

1.14 oli pitkän aikaa sitten meni 0.99 ja nyt 0.979
Sipoossa näyttäis olevan 0.936
 
Peräkontti täyteen kanistereita, kun vielä halvalla saa.. bensaa nimittäin.

Täällä kun 95E10 hinta on laskenut 20 senttiä, niin samaan aikaan E85 hinta on laskenut 3 senttiä. :thumbsdown:
98 oktaanisen hinta on laskenut jotain 23 senttiä.
Mikähän saatana sitä hintaa pitää ylhäällä täällä hämeessä ja pirkanmaalla kun kehälläkin on saatu jo hinnat alas. Alkaa kyllä tosissaan vituttaa kun näkee tuon @sniperfin kuvankin. Lähes 30snt hintaeroa parhaillaan sadan kilsan säteellä! Tulisi ilmanen reissu pk seudulle jos sinne on jotain asiaa ja haluaa karanteenin kaupan päälle. :D
 
Kohta pitää lähteä varmaan hyvinkäälle tankille. Hämeenlinnassa 1.15 ja Tampereella 1.169, bensa sama kun muuallakin ja sitä tankataan.
Tampereella hinnoittelu on ollut jo pitkään kyllä aivan hanurista. Joskus tuosta laittelin palautettakin, mutta polttoainekauppias vastaili että kannattavuuden rajoilla mennään. Kummasti sitä myytiin silloinkin Pirkanmaan ulkopuolella alle euroon.
 
Ja aiempaan talviajokeskusteluun mainittakoon, että itse olen ajellut Saabilla vuodesta 2013 alkaen kesät talvet etanolilla. 10 tkm öljynvaihtovälillä ja n. 30 tkm/vuosi ajosuoritteella. Ensimmäiseen pariin vuoteen ei ollut lohkolämppäriä ollenkaan, mutta senkin sain asennutettua lopulta. Aamuliikenteeseen pyrkinyt esilämmittämään, kun töissä ei ollut mahdollisuutta pitää roikan päässä. Hyvin on vielä toistaiseksi päästy ilman mitään ihmeempiä ongelmia, kaikkein haastavimpia on olleet nuo pari astetta plussalla kelit, kun silloin yleensä käy vähän epätasaisesti kylmänä. Parin minuutin lämmittelyllä tosin on ratkennut sekin vaiva.
 
Tampereella hinnoittelu on ollut jo pitkään kyllä aivan hanurista. Joskus tuosta laittelin palautettakin, mutta polttoainekauppias vastaili että kannattavuuden rajoilla mennään. Kummasti sitä myytiin silloinkin Pirkanmaan ulkopuolella alle euroon.

Muna-kana effekti.

Kun hinta on liian korkea, käyttäjiä ei ole.

Pitäisivät hinnan sellaisena että sitä kannattaa tankata niin kummasti tankkaajia löytyisi.
 
Joskus olisko ihan ST1:n sivuilla lukenut. Nyt siellä kyllä puhutaan että valmistetaankin Suomessa. No samapa tuo, parempi vaan.

Ehkä muisti teki tepposet ja kyse oli sen raaka-aine etanolin valmistuksesta, oletko varma että se etanoli valmistetaan Suomessa, eikä Ruotsissa, ja sekoitetaankin RE85:ksi täällä?

No anyways, eipä tuolla nyt niin iso merkitys ole.. toki aina mitä lähempänä valmistus tapahtuu sen parempi..
Ja jatketaan vielä lähihistorian läpikäymisellä kun kerran triidiin eksyi. Ruotsiin etanoli on pääsääntöisin rahdattu Brasiliasta, joka on myös iso syy sille ettei Ruotsissa etanoli ole enää kovin suosittua polttoaineena ja pirun kallista Suomen hintatasoonkin verrattuna. Suomessa tuotanto on ollut jo pitkään (ainakin lähes näin lähteen puuttuessa) omavaraista, hyvä syy tukea etanoliautoilua näinäkin aikoina kun etanoli on ollut hinnoissaan ;)
 
Niitä aikoja kun Jyväskylän matkakeskuksen shellillä maksoi re85 79snt/litra.:D
Heinäkuun 24 päivä vuonna 2017 oli jossain Jyväskylän liepeillä re85 hintaan 0,69 €/litra. Jäi mieleen, kun olin viiskymppis-synttärireissulla ja tietysti bensafemmalla :shifty:
 
Ja jatketaan vielä lähihistorian läpikäymisellä kun kerran triidiin eksyi. Ruotsiin etanoli on pääsääntöisin rahdattu Brasiliasta, joka on myös iso syy sille ettei Ruotsissa etanoli ole enää kovin suosittua polttoaineena ja pirun kallista Suomen hintatasoonkin verrattuna. Suomessa tuotanto on ollut jo pitkään (ainakin lähes näin lähteen puuttuessa) omavaraista, hyvä syy tukea etanoliautoilua näinäkin aikoina kun etanoli on ollut hinnoissaan ;)
Jep, hurrit mokasi pahemman kerran etanoliautojen suosion kanssa, ihan laajemmassakin mittakaavassa. Tekivät hyviä autoja, antoivat verohelpotuksia, mutta rahtasivat viinat jostain Brasilian viljapelloilta tankkilaivoilla. Ei niin mitään järkeä :btooth:

Volvot ja Saabit olivat kuitenkin ne ainoat oikeasti toimivat Biopower-autot, Foordi satsasi viinaan kyllä, mutta eivät saaneet autoja toimimaan pakkaskeleillä*.

*Mää muistelen, että juuri Ford -kuskit eniten valittivat heidän biopower-autojensa heikkoa toimivuutta talviolosuhteissa.

Eikä passaa unohtaa kotimaista lehdistöä, joissa ruodittiin isoilla otsikoilla etanolin lisäämistä bensiiniin. Kuulemma Corollat ja Golffit syttyvät palamaan, kun etanoli syövyttää polttoainelinjat :darra:
 
Viimeksi muokattu:
Ja aiempaan talviajokeskusteluun mainittakoon, että itse olen ajellut Saabilla vuodesta 2013 alkaen kesät talvet etanolilla. 10 tkm öljynvaihtovälillä ja n. 30 tkm/vuosi ajosuoritteella. Ensimmäiseen pariin vuoteen ei ollut lohkolämppäriä ollenkaan, mutta senkin sain asennutettua lopulta. Aamuliikenteeseen pyrkinyt esilämmittämään, kun töissä ei ollut mahdollisuutta pitää roikan päässä. Hyvin on vielä toistaiseksi päästy ilman mitään ihmeempiä ongelmia, kaikkein haastavimpia on olleet nuo pari astetta plussalla kelit, kun silloin yleensä käy vähän epätasaisesti kylmänä. Parin minuutin lämmittelyllä tosin on ratkennut sekin vaiva.

Minkälainen bio-power Saab?
 
-05 9-5 Aero mallimerkintänsä mukaisesti 2,3T:llä. Softattu tuolloin 2013 biopoweriksi ja vähän lisää hönkää samalla muutenkin. Tommonen:

On se kyllä kaunis. On joskus kiinnostellut Sabelin ostaminen.
Paljonko tuollainen todellisessa käytössäsi hörppää etanolia a) sekalaisessa ajossa b) matka-ajossa?
 
Olipas pahasti valehdeltu noissa kulutuksissa, ei toteudu 1,28 kerroin lähellekkään.
1,28 on teoreettinen ja laskennallinen energiasisältöön ja -tiheyteen liittyvä kerroin.
Jutussa oli toteutuneet kulutuslukemat. Jotka voivat olla totta, jos on paljon matka-ajoa, sillä matka-ajossa ainakaan itsellä etanolia ei kulu kuin vajaa 20% enemmän kuin bensaa, mutta kaupunkiajossa selvästi jo yli 30% enemmän. Ja mulla eflexfuel, niin voisi ajatella, että tuollainen etanolille tehdasoptimoitu ja turbollinen saa matka-ajoon suhteessa paremmat luvut aikaiseksi.

1,22 oli siis tuon jutun toteutunut ”etanolikerroin”.
 
Uskon kyllä nuo lukemasi jos kerran olet käytännössä todennut.
Oma kulkineeni on ihan perus 1.6 kone ilman turboa ja ikääkin jo 15 vuotta ja tuteutettu muunnossarjalla,niin tuo 1.28 toteutuu kyllä, sen takia tuota hintaa pitää vahtailla ahkeraan mihin se kääntyy kulloinkin.
 
Lahessa jatkuu pysähtyneisyyden aika.

RE85 1.149 kummallakin sitä myyvällä asemalla.
Lähellä olevalta kylmäasemalta 95E10 1.319 miinus käteisalennus eilen. Ei hitto.. onneksi sain nyt vaimon ymmärtämään, että etanolia ei tankata ellei se ole oikeasti halvempaa kuin ysiviitonen.
 
On se kyllä kaunis. On joskus kiinnostellut Sabelin ostaminen.
Paljonko tuollainen todellisessa käytössäsi hörppää etanolia a) sekalaisessa ajossa b) matka-ajossa?
Jaa, mitähän sitä uskaltaisi valehdella :D En ole kovin tarkkaan seuraillut, matka-ajossa taitaa mennä jotain aika tasan kympin tienoille ja sekalaisessa ajossa jotain 12-13. Yleensä olen tuolla 65 litran tankillisella päässyt n. 450-500 kilometria ennen bensavalon syttymistä.

Tampereella ABC-hinta oli edelleen 1,139e/l
 
On se kyllä kaunis. On joskus kiinnostellut Sabelin ostaminen.
Paljonko tuollainen todellisessa käytössäsi hörppää etanolia a) sekalaisessa ajossa b) matka-ajossa?
Vaikka ei ihan legendaarinen 9-5 olekaan, niin pistetään omatkin kokemukset:
Softattu 9-3 B207L -08 vie matka-ajossa nätillä kaasujalalla 8,3 - 9,0 litraa E85:ttä. E10:tä kuluu vastaavissa olosuhteissa noin 6,3 - 7 litraa. Omalla kohdallani siis teoreettinen laskukaava pitää aika hyvin paikkansa, ja 58 litran tankilla pääsee rapiat päälle 600 kilometriä. Sekalaista kulutusta en ole suuremmin mitannut auton ollessa melkein täysin vain matkakäytössä.

Saabclub-foorumin BioPower-alueella on hyvin juttua kulutuksesta, konversioista yms.
 
-06 9-5 Aero sedan manuaali, mieto BioPower -virisofta (~240Hp/425Nm etanolilla), tuolla edellinen omistaja pääsi 9,1 litran keskikulutukseen nätillä matka-ajolla. Tankkauksista laskettu kulutus, etanolilla siis.

Itse laitoin tuohon aika pikaisesti 285Hp/450Nm -etanolivirit, niin en henk. koht. voi varmentaa edellistä :btooth: Mutta noilla palikoilla Aero kuluttaa himpun yli 10 litraa etanolia satasella, matka-ajossa, jossa voimaa ei säästellä esim. ohitustilanteissa.

Mullakin tulee joka tankilliselle sellaiset 200 - 400 kilsaa maantieajoa, joten sekakulutus on vähän mysteeri. Kilsat ja tankkausmäärät on kyllä tiedossa, kun viitsisi syöttää ne laskuriin :shifty:
 
Itse laitoin tuohon aika pikaisesti 285Hp/450Nm -etanolivirit, niin en henk. koht. voi varmentaa edellistä :btooth: Mutta noilla palikoilla Aero kuluttaa himpun yli 10 litraa etanolia satasella, matka-ajossa, jossa voimaa ei säästellä esim. ohitustilanteissa.
Aikalailla samat setit mitä mulla, renkailta penkitetty 271 hp/445 Nm
 
Aika kivasti renkailta. Sulla on tieten suuremmat suuttimet?

Täällä mennään vakiosuuttimilla, mutta 4bar polttoaineregulla (AEM 50-1200 tehopumppu toki asennettu) . Tällä haettiin hyvää toimivuutta talvikeleille, eikä setuppi ole tuottanut pettymystä.
J Carlson teki räätälöidyn softan, mutta ko. komboa on kyllä dynotestattu useammassakin femmassa. 3" downpipe kisakatilla ja 2,5" catback tottakai.

Sori offtopic, sivuttiinhan tuossa asiaa etanolin toimivuudesta talvella :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Joo softa samalta herrasmieheltä ja Boschin EV14 6x0 cc suuttimina, harmi kun nuo oli ainakin jossain välissä pois tuotannosta. Aiemmin oli 800 cc Dekat ja ne oli kyllä talvella aivan hirveät kylmänä, joinain päivinä oli tosi tuskaista pysyä käynnissä ennen kun sai vähän lämpöä moottoriin. Lähtivät sitten aika nopeasti kiertoon ja Boschia tilalle. Etanoliautoiluahan tässä on kokoajan sivuttu, sori siitä ;)
 
1,28 on teoreettinen ja laskennallinen energiasisältöön ja -tiheyteen liittyvä kerroin.
Jutussa oli toteutuneet kulutuslukemat. Jotka voivat olla totta, jos on paljon matka-ajoa, sillä matka-ajossa ainakaan itsellä etanolia ei kulu kuin vajaa 20% enemmän kuin bensaa, mutta kaupunkiajossa selvästi jo yli 30% enemmän. Ja mulla eflexfuel, niin voisi ajatella, että tuollainen etanolille tehdasoptimoitu ja turbollinen saa matka-ajoon suhteessa paremmat luvut aikaiseksi.

1,22 oli siis tuon jutun toteutunut ”etanolikerroin”.

Mulla menee 20 vuotta vanhassa vapari Nissanissa maantieajossa noin 25% enemmän verrattuna bensaan.
Sekalaisen ajon kulutusta en ole laskenut siten, että voisi verrata bensaan.
 
Meillä femmassa kanssa 240hv/370nm ohjelma viinalle, maantiellä 100kmh menee 10l/100, 80kmh ajmalla olen päässyt hivenen alle 9l kulutukseen. Seka ajosssa menee 13-14l. Todella toimiva paketti.

Nyt onkin kivaa ajella bensalla kun 200hv/300nm ohjelma sille ja tuntuu laiskuus jo ihan perusajossakin.
 
Täällä oli 90 centtiä etanoli, nyt oli noussut 93 centtiin kun bensakin oli vähän noussut.
Toivottavasti säilyy hinta että kesällä sitten saa ajella halvalla ruotsiin vaihtamaan uuteen saabbiin.
Piti nyt maalis-huhtikuussa jo vaihtaa mutta sattuneista syistä venyy varmaan loppukesään.
 
Lahessa jatkuu pysähtyneisyyden aika.
RE85 1.149 kummallakin sitä myyvällä asemalla.
Lähellä olevalta kylmäasemalta 95E10 1.319 miinus käteisalennus eilen.
Ei hitto.. onneksi sain nyt vaimon ymmärtämään, että etanolia ei tankata ellei se ole oikeasti halvempaa kuin ysiviitonen.

Vieläkö siellä Lahdessa(?) on RE85 ennätyshinnat..?
 
Vieläkö siellä Lahdessa(?) on RE85 ennätyshinnat..?
Näyttääpä olevan. Tankille-sovellus näyttää tällä hetkellä 1.149 kummallekin asemalle :poop:
Ei ole tarvinnut itse käydä tankkaamassa vähään aikaan kun työt siirtyi kotikonttorille. Ihmeesti se kuutisenkymmentä kilsaa päivässä vaikuttaa :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 721
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom