Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Suomalainen autojen etanolimuunnoksia kehittävä yhtiö keräsi miljoonien rahoituspotin
Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen teknologiaa kehittävä StepOne Tech sai uusia sijoittajia tukemaan kasvuaan. Se keräsi pääomasijoittajilta noin miljoona euroa.
Muut rahoituskanavat mukaan luettuna se keräsi uutta rahoitusta yhteensä 2,7 miljoonaa euroa.

StepOne Tech kehittää, valmistaa ja kaupallistaa etanolikonversioteknologiaa, jolla ajoneuvo voidaan päivittää toimimaan bioetanolilla. Näin auton hiilijalanjälki pienenee.

Vuonna 2012 perustettu StepOne Tech on Pirkkalassa toimiva kasvuyhtiö, joka teki viime vuonna 1,8 miljoonan euron liikevaihdon ja 176 000 euron liiketuloksen.
Se kasvatti liikevaihtoaan edellisvuodesta yli 300 prosenttia.
 
Lahdessa on vähitellen päästy etanolissa jo alle 1,10 euron. 1,099 euroa päivän litrahinta molemmilla asemilla :x3:

Vertailun vuoksi Kärkkäisellä 95E 1,229 euroa litralta.
 
Jyväskylässä tänään e85 0.924e/l. Ei tuntunut pahalta tankata (muiden pistoolien hintaa en katsonut)
 
Eilen käväsin Savonlinnassa. 0,886 oli ABC, tankkausbonuksen ja korttibonuksen alennukset vielä pois tuosta, niin ihan kiva hinta.
 
Suunnitelmissani on asentaa kahden litran zeteciin etanolimuutossarja. Mitä vaihtoehtoja on valmistajien puolesta? eFlexFuel, FuelFlexFinland ja Autoethanol ovat ainakin tässä ketjussa vastaan tulleita. Mitä oleellisia eroja noilla on, Autoethanolin sarjoissa ei ainakaan ole etanolianturia? Mikä liene FuelFlexFinlandin verkkokaupassa kun on ilmeisesti suljettu: "This online store is currently inactive."

Edit: Vai onko Autoethanolin sarjassa sittenkin anturi kun mainostetaan olevan myös "AUTO mode"?
E2: Jos oikein ymmärsin niin lambda-anturin lukemaa käyttää tuo auto mode. Ilmeisesti FuelFlexFinlandin v4.2-sarjoissa on sama homma? Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?

Ehkä silloin kun lambda-anturi ei ole toiminnassa?
-edit-
Ruiskutuksen lisäys määrittyy polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan, jonka eFlexFuel -muutossarja tunnistaa polttoaineen polttoainelinjaan liitetyllä etanolianturilla reaaliajassa.
Tunnistaminen tapahtuu automaattisesti, eikä laitteeseen tarvitse tehdä mitään säätöjä. Toimintaperiaate on samankaltainen kuin tehdasvalmisteisissa flexfuel-autoissa.
Moottorin alkuperäiseen lambda-korjaukseen muutossarja ei vaikuta. (StepOne Tech Oy 2016).

 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelmissani on asentaa kahden litran zeteciin etanolimuutossarja. Mitä vaihtoehtoja on valmistajien puolesta? eFlexFuel, FuelFlexFinland ja Autoethanol ovat ainakin tässä ketjussa vastaan tulleita. Mitä oleellisia eroja noilla on, Autoethanolin sarjoissa ei ainakaan ole etanolianturia? Mikä liene FuelFlexFinlandin verkkokaupassa kun on ilmeisesti suljettu: "This online store is currently inactive."

Edit: Vai onko Autoethanolin sarjassa sittenkin anturi kun mainostetaan olevan myös "AUTO mode"?
E2: Jos oikein ymmärsin niin lambda-anturin lukemaa käyttää tuo auto mode. Ilmeisesti FuelFlexFinlandin v4.2-sarjoissa on sama homma? Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?
Tuossahan tuota anturin merkitystä on eritelty.
 
Tuossahan tuota anturin merkitystä on eritelty.

Luin tuon, mutta ei se oikeastaan kerro mitään. Lambda-anturi mittaa jäännöshappea, eikä se ole kiinnostunut, mikä etanolin osuus polttoaineessa on.

Joten veikkasin:

Ehkä silloin kun lambda-anturi ei ole toiminnassa?

Automaattinen kylmäkäynnistystoiminto

eFlexFuelissa on automaattinen kylmäkäynnistystoiminto, joka ottaa huomioon moottorin lämpötilan sekä käytetyn polttoaineen.
Käynnistysparametrit ovat määritetty tuhansien käynnistysten perusteella satoja eri automalleja hyödyntäen.


Olisiko osa vastausta tuossa?
 
Viimeksi muokattu:
Luin tuon, mutta ei se oikeastaan kerro mitään. Lambda-anturi mittaa jäännöshappea, eikä se ole kiinnostunut, mikä etanolin osuus polttoaineessa on.

Joten veikkasin:
Eikö jäännöshapen määrä pitäisi olla likimain vakio polttoaineen etanolipitoisuudesta riippumatta. Etanoliprosentti taas vaikuttaa jäännöshapen määrään.
 
Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.

Näin olen ymmärtänyt...
 
Eilen meni ihan suosiolla 95E10 tankkiin hintaan 1,183 € / L Helsingissä. Kummasti täällä pk-seudulla etanolin hinta pysyy sitkeästi reilussa eurossa.
 
Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.

Näin olen ymmärtänyt...

Näin on, siinä on vaan tietyt rajat ennenkuin tulee vikakoodi.
 
Ja täällä Keskosuomessa bensa yli 1,3€, etanoli sentään ~0,9€.
 
Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.

Näin olen ymmärtänyt...
Juuri näin se menee. Sitten kun ecu ei enää pysty sopeutumaan, avuksi tulee muutossarja. Muutossarja yksinkertaisimmillaan pidentää suuttimien aukioloaikaa noin kolmanneksella, jolloin polttoainetta saadaan sylinteriin kolmannes enemmän, eikä seos mene laihalle. Ecu pystyy taas tekemään hienosäädön lambda-arvon avulla.
 
Etanolianturin ilo on se että ne kylmäkäynnistyksen rikastukset menee oikein. Anturin kanssa voi myös täysin tyhjään tankkiin laittaa aivan toista ainetta.

Lambda kun vaatii aina käyvän auton eli se auto pitää saada käyntiin ja sen pitää oppia pitkiin säätöarvoihin ennen kuin käynnistyksessä ja kiihdytykses tulee oikeat seokset. Tätähä se auton opettaminen etanolillekin on ollut. Jos menet etatolille oppineen auton ecun resetoimaan et tahdo saada sitä käyntiin millään jollet auta bensalla.

Kaikkein halvin auto mode sarja mitä tutkinut lisää ruiskutusta lähelle rajaa minkä verran auto pystyy oppimaan lambdalla laihemmalle laittaan bensalla ilman varoitusta. Etanolilla puolestaan menee lähelle maksimirikastuksen rajaa. Tuo on hankala käynnistää kylmänä ja resetoinnin jälkeen ei lähde sit kirveelläkään käyntiin etanolilla kun liian laihalla sille ja liian vähän rikastustakin. Näissä sarjois oli usein nappi jolla sai sit vaihtaa bensa/etanoli/auto tilal et sai pelaan tuollaises tilanteessa.

Eli kunnolla toimiakseen molemmilla tarvitaan se anturi eikä tule yllätyksiä jos tyyliin akku pääsee tyhjäksi ja ecu resetoituu. Eikä tarvi huolehti paljonko olikaan tankis ja mitä. Ja nyky asematiheyksillä jollei halua samaan sähköautomaiseen asemien etsimiseen niin molemmilla toiminta on se ainut mitå edes ajatteleb.
 
Viimeksi muokattu:
Etanolianturin ilo on se että ne kylmäkäynnistyksen rikastukset menee oikein. Anturin kanssa voi myös täysin tyhjään tankkiin laittaa aivan toista ainetta.

Lambda kun vaatii aina käyvän auton eli se auto pitää saada käyntiin ja sen pitää oppia pitkiin säätöarvoihin ennen kuin käynnistyksessä ja kiihdytykses tulee oikeat seokset. Tätähä se auton opettaminen etanolillekin on ollut. Jos menet etatolille oppineen auton ecun resetoimaan et tahdo saada sitä käyntiin millään jollet auta bensalla.

Periaatteessa juurikin noin, mutta käytännössä asia ei ole noin mustavalkoinen.

Olen ajellut pelkällä softalla biopoweriksi muunnetulla Saabilla reilu 160tkm/7 vuotta, pääsääntöisesti etanolilla. Akkua on tietty vuosien varrella jouduttu irroittamaan moneenkin otteeseen, ecua on resetoitu syystä+toisesta ja lambda-anturikin on vaihtunut "lennosta" uuteen (akunkenkä irti ja viinaa tankissa). Bensa-adaptaatiolla käynnistetty viinalla ja päinvastoin.

Koskaan ei ole ollut ongelmaa auton käynnistyvyyden kanssa, mutta toki kirjoitan vain tämän meidän auton kokemuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Saabikaan hyvin osaa käyntiin lähteä täysin bensa-adaptaatiolla jos viinaa on tankissa. Jonkun aikaa joutuu starttailemaan että tekee pakkoadaptaation. Näin ainakin silloin kun on flashannut uuden softan ecuun. Kerran käynnistelin noin, mutta sen jälkeen vaihtanut etanoliprosentin sinne päin ennen ensimmäistä käynnistystä Techilla.
 
Saabin ecu kirjoittaa flashiin etanoliadaptaatioarvon eikä siksi ole ongelmia irrotella akkua tms. Uutta softaa laittaessa onkin hyvä laittaa valmiiksi arvo sen mukaan mitä tankista löytyy, jos mahdollista.
 
Tämäkin suunnitelma tällä hetkellä palaneen pigmenttitehtaan paikalle..


BioEnergo suunnittelee ruotsalaiseen teknologiaan pohjautuvaa biokonversiolaitosta Poriin. 150 miljoonan euron tehdas aloittaisi tuotantonsa 2023.

Laitoksen raaka-aineena olisi sahojen sivuvirtoina syntyvää puupurua ja kuoriketta.

Laitos tuottaisi päätuotteenaan bensiiniin sekoitettavaa bioetanolia noin 25 000 tonnia vuodessa. Sivutuotteena syntyisi biokaasua noin 15 000 autolle.

Mielenkiintoinen sivutuote laitoksella olisi ligniini, jota se tuottaisi kiinteässä muodossa peräti 78 000 tonnia vuodessa. Kansanomaisesti ligniini on liimaa, jota voitaisiin käyttää sidosaineena monissa erilaisissa ratkaisuissa.

BioEnergon visioissa ligniiniä voisi käyttää esimerkiksi sidosaineena tienpäällystyksessä.
– Bitumi ja ligniini ovat molekyylirakenteeltaan hyvin samanlaisia. Niitä yhdistämällä saadaan vihreää asfalttia.

Ligniinin käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat, uskoo Stora Enso. Yhtiön mukaan ligniinillä voi korvata fossiilisia fenoleita, joita käytetään maalien ja liimojen valmistuksessa. Fenoliliimoja on yleisesti käytössä esimerkiksi vanereissa ja puulevyliimoissa.

Mikä sit lopulta oliskaan päätuote ja sivutuote. Öljystä pois vieviä molemmat, ja aluetta joka voi olla metsäteollisuuden yksi tulevaisuuden perushaara Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Käytättekö pykälää isompaa lämpönumeroa (viileämpää) sytytystulppaa RE85 kanssa?

Ajattelin seuraavaksi hankkia hienot iridiumit,
NGK BPR6EIX tai BPR7EIX,
tai Denso IW20TT ,sille ei isompaa lämpönumeroa ole, pitäisi tyytyä IW22 jossa ei ole Twin Tip :)
 
Käytättekö pykälää isompaa lämpönumeroa (viileämpää) sytytystulppaa RE85 kanssa?

Ajattelin seuraavaksi hankkia hienot iridiumit,
NGK BPR6EIX tai BPR7EIX,
tai Denso IW20TT ,sille ei isompaa lämpönumeroa ole, pitäisi tyytyä IW22 jossa ei ole Twin Tip :)
Eri valmistajalla on eri päin noi numerot.

Käytän Boschin kaasulle olevia iridium tulppia 6 ja joskus 7 arvolla. Suositus bensalla on se Denson 20 ja NGK 6. Kärkiväli valmiiksi pienempi etanolia varten. Lämpöarvo taulukon mukaan käytännössä lähes sama kun Boschista kyse.

Muunnostalukoista löydät vaikka mitä malleja lisää joissa lähinnä eroa valmiin kärkivälin koossa. Etanolilla kärkiväliä voi olla hyvä vähän pienentää että saa isompivirtaisen rajumman kipinän. Se puolestaan lyhentää vähän tulppien ikää.

1019-heat-range-chart-300x194.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eri valmistajalla on eri päin noi numerot.

Käytän Boschin kaasulle olevia iridium tulppia 6 ja joskus 7 arvolla. Suositus bensalla on se Denson 20 ja NGK 6. Kärkiväli valmiiksi pienempi etanolia varten. Lämpöarvo taulukon mukaan käytännössä lähes sama kun Boschista kyse.

Muunnostalukoista löydät vaikka mitä malleja lisää joissa lähinnä eroa valmiin kärkivälin koossa. Etanolilla kärkiväliä voi olla hyvä vähän pienentää että saa isompivirtaisen rajumman kipinän. Se puolestaan lyhentää vähän tulppien ikää.

1019-heat-range-chart-300x194.jpg
Jaa että sittenkin sama lämpöarvoiset kuin bensalla.

Ajattelin tuota Denson Iridium TT:tä kun se on ekana tuolla listassa (uusin malli/paras?) ja siinä kehutaan nopeammasta kipinästä ja polttoaineen säästöstä tavalliseen iridiumiin verrattuna.




edit. eFlexfuelin esitteessä sanotaan:

Mitkä sytytystulpat etanolille?
Voit käyttää auton normaalia sytytystulppatyyppiä myös etanolilla. Jos
käytät pelkästään RE85/E85-polttoainetta, voit vaihtaa lämpöarvoltaan
asteen kylmemmät sytytystulpat.

Voit vaihtaa. Mutta ei sanota onko se parempi vai samantekevää :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole mitään syytä, jos ei tee muita muutoksia. Ei se etanolilla kuumempana käy.
Pikemminkin kylmempänä. Jo isommat ruiskutusmäärät jäähdyttää muun lisäksi.

En ole löytänyt tuolle kylmemmälle tulpalle mitään järkisyytä tai lähdettä. Välil miettinyt onko siinä mennyt numeroinnit sekaisinkin vai onko vaan jostain äärimmilleen viri kiihdytysvehkeistä vedettyjä päätelmiä.

Pysyyhän noi tulpat puhtaampana etanolilla kuin bensalla. Ettei ne tarvi niin kuumana käydä pysyäkseen puhtaana. Ja puhtaana pysyminen juuri on miksi tiettyjä lämpöarvoja käytetään. Eli ne kylmemmät tulpat voi toimia ihan hyvin likaantumatta etanolilla, mutta onko siitä käytännössä mitään hyötyä normaalissa käytössä jossa ei nakutusta tarvi muutenkaan pelätä korkeamman oktaanin myötä.

.
 
Audi S4 B5 BKR7EIX, sama valinta sekä bensalle että etanolille. Käsittääkseni vasta viritysasteen muututtua radikaalisti (>500hv) mietitään tulpan lämpöarvon vaihtamista.
 
Purimpa konevikasen 9-3 tuossa, saabin 2.0t koneella. Silmään pisti yltäpäältä tervassa olevat suuttimet, jokaisen päässä mustaa mössöä aimo läjä. Liekö laihalle päässyt ja hajottanut koneen.

Tervautumisesta täällä kokemuksia?
 
Muijan saabissa oli sama homma, rupes käymään huonosti jo tyhjäkäynnillä ja tuli fuel cuttia kiihdyttäessä. Ostin ruotsista hajottamolta koko setin suuttimia (tuli fuel rail mukana ja se venttiili mikä on siinä railin päässä) satasella.
Putsaus porvoossa jossain pajassa joka noita putsailee olis tullut kalliimmaksi.
Paikallinen paja vaihtoi samalla kun vaihdettiin öljyt jne.
Mustassa töhnässä oli päät, ei sieltä mitää suihkua kyllä voinut tulla. Vaihdon jälkeen ongelmat loppuivat samantien.
Oli siellä tiivisteetkin aika häjyssä kunnossa suuttimien päissä.
 
Oisko kumiletkut/tiivisteet, jos eivät ole olleet yhteensopivia viinan kanssa? Alkanut liukenemaan polttoaineen sekaan ja jämähtänyt railiin/suuttimiin?
 
Purimpa konevikasen 9-3 tuossa, saabin 2.0t koneella. Silmään pisti yltäpäältä tervassa olevat suuttimet, jokaisen päässä mustaa mössöä aimo läjä. Liekö laihalle päässyt ja hajottanut koneen.

Tervautumisesta täällä kokemuksia?

Tämä nousee aina välillä keskusteluissa esille. Ongelmaksi on veikattu E85 polttoaineen vaihtelevaa laatua ja joidenkin suutinmallien taipumusta tapahtuneelle.

Helpoin ratkaisu on ajaa välillä bensalla, joka puhdistaa suuttimet.
 
Eiks toi tervan muodostuminen suuttimiin ollut ennen E85:n alkuaikoina ongelma. Silloinhan kai varsinaisilla flexifuel- (tai ainakin biopower-)autoilla piti suosituksen mukaan ajaa joka neljäs tankillinen bensalla. Tuon jälkeen E85:n koostumukseen on tullut muutos ja suuttimet on pääosin pysynyt puhtaina.
 
Eiks toi tervan muodostuminen suuttimiin ollut ennen E85:n alkuaikoina ongelma. Silloinhan kai varsinaisilla flexifuel- (tai ainakin biopower-)autoilla piti suosituksen mukaan ajaa joka neljäs tankillinen bensalla. Tuon jälkeen E85:n koostumukseen on tullut muutos ja suuttimet on pääosin pysynyt puhtaina.
En tiedä. Itse olen lasottanut 80tkm pelkällä viinalla omalla saapilla vailla ongelmaa, mutta kieltämättä alkaa kutkuttaa tilanteen tarkastaminen varanvuoksi.
 
Turhaan mitään avaa jos ei ihan mielenkiinnosta.
Vähän matkaa päästelee puhtaalla bensalla, jos asia askarruttaa.
 
Olen ajanut yhteensä noin 150tkm RE85:llä GA14DE moottorisella Nissanilla, toki satunnaisesti on tullut tankattua bensaakin ja nyt kun on ollut edullisempaa kuin etanoli.
Kerran kuulin pakoputken päästä tupsauttelua, jonka jälkeen tankkasin tankillisen bensaa.
Tästä nyt ainakin kolme vuotta, eikä ole enää toistanut.
 
Turhaan mitään avaa jos ei ihan mielenkiinnosta.
Vähän matkaa päästelee puhtaalla bensalla, jos asia askarruttaa.
Mulla 3-4k kierroksilla antaa nopsaan kaasua niin nykäsee kerran ennenkun veto alkaa. Normaaliajossa tai kaasupohjassa ei ikinä ongelmaa.

T7 tuntien asiat tarkistaa mieluummin etu kuin jälkikäteen...
 
Saab 9-5:llä ajeltu 10v ilman ongelmia. Välillä normaali bensiiniä. Etanoli pesee, bensa voitelee?
 
Saab 9-5:llä ajeltu 10v ilman ongelmia. Välillä normaali bensiiniä. Etanoli pesee, bensa voitelee?
Suunnilleen noin se menee. Jotkut suosittelee että nykyään olisi voitelun kannalta hyvä vaikka puoli tankkia bensaa puolen vuoden - vuoden välein. Tai vaihtoehtoisesta käyttää samalla syklillä red line si-alcoholia.
 
Suunnilleen noin se menee. Jotkut suosittelee että nykyään olisi voitelun kannalta hyvä vaikka puoli tankkia bensaa puolen vuoden - vuoden välein.
Tai vaihtoehtoisesta käyttää samalla syklillä red line si-alcoholia.

Ei, vaan suuttimien puhdistuksen vuoksi. Bensiini on paljon tehokkaampi liuotin kuin E85.
 
Viimeksi muokattu:
Ja miksi pyydetään etanolipäivityksen jälkeen puhdistamaan öljysihti öljypohjasta?
 
Suomessa toimii tällä hetkellä neljä St1:n Etanolix®-laitosta sekä yksi kotitalouksien ja kauppojen biojätteistä etanolia valmistava Bionolix®-laitos. Vuonna 2016 Kajaaniin valmistuu ensimmäinen sahanpurua bioetanolin raaka-aineena hyödyntävä Cellunolix®-tuotantolaitos


Kyllä se etanoli ihan suomessa myös tehdään.


Lisäksi tuon naantalin öljyjalostamon kapasiteetti on yks kärpäsen paska verrattuna Fortumin kilpilahden jalostamoon...
 
Ja miksi pyydetään etanolipäivityksen jälkeen puhdistamaan öljysihti öljypohjasta?

Jos on ajettu liian pitkillä öljynvaihtoväleillä tai huonolaatuisilla öljyillä, on moottoriin muodostunut karstaa.
E85 kaasuuntuu huonommin kuin bensiini, joten sitä joutuu kylmässä moottorissa öljyn joukkoon enemmän kuin bensiiniä.
E85 on parempi liuotin kuin moottoriöljy, joten se saattaa irroittaa karstaa. Jos öljysihti tukkeutuu karstasta, on se käyttäjävirhe,
valmistajan virheellinen huolto-ohje tai moottorissa oleva rakenteellinen vika, ei etanolin syytä. Kerran kun moottori on puhdas,
E85 ei sitä uudelleen karstaa.

Saa korjata. :)
 
Viimeksi muokattu:
ex Saabissa pidin vaihtovälinä 10tkm, sihti putsattu sekä Bio-muunnoksen, että turbon vaihdon jälkeen. Kilometrejä tulee n 10tkm/v eli ei paljon. Saab on edelleen pihassa ja harjoittelen Audilla.
 
Oliko siellä sihdissä karstaa? Ajoin Nissanilla eka ~130tkm (100tkm pohjilla) vain bensalla 10tkm öljynvaihtovälein suodatin mukaan lukien.
Ei ole näkynyt karstaa öljyn seassa, sihdissä mitä öljypropun reiästä näkee tai venttiilikoneistossa, mitä öljykorkin reiän kautta näkee.
Enempää ei ole ollut tarve tutkia. Öljynvaihto täyssynteettisen öljyn ja suodattimen kanssa maksaa sen ~20€, joten ihan mielellään vaihtelee.

Turbohan aiheuttaa öljylle lisärasitusta lämmön muodossa?
 
Ei ollut, kunhan pelottelivat. Turbo olisi hajonnut jokatapauksessa, se kuuluisa Garret (1-500000km). Joo, suodatin maksaa 10€, Öljyt + vaihto jotain ja tulpat 16€. Halvimmat huollot, mitä Saabille voi tehdä. Ja maksaa ne myös Audille.
 
Lisätään muistutus 9-3/9-5 t7 öljypohjasta kun ajettu pari tankillista viinalla:
1589666681110.png


Karsta ei viinalla ajessa ole leikin asia ja paljon ajettuun (itse vetäisin rajaksi esimerkiksi 100tkm MUTU) koneeseen viinan työntäminen voi johtaa ylläoleviin seurauksiin, riippuen koneen huohotuksen ja muun paskanpoisto osaston toimintakyvystä. Eli kyseessä ei ole pelottelu vaan aiheellinen uhka ko. koneella ja kuten saappifoorumia lukemalla selviää, liian monta konetta on ajettu paskaksi laiminlyödyn imusihdin tarkastuksen suhteen. Saabin t7 on pahimpia karstamyllyjä mitä pallolta löytää, eli kyseessä on pahimman luokan esimerkki, mutta valveutunut on asiasta syytä olla, oli autossa mikä tahansa mylly. Jos viinalla ajaa niin karstaa ei jälkikäteen synny, eli yksi putsaus riittää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 727
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom