- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 279
98:a meni täälläkin tankkiin, hinta 1,252 kun E85 0,999Protestina 98:a meni tankkiin täälläkin
98:a meni täälläkin tankkiin, hinta 1,252 kun E85 0,999Protestina 98:a meni tankkiin täälläkin
Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen teknologiaa kehittävä StepOne Tech sai uusia sijoittajia tukemaan kasvuaan. Se keräsi pääomasijoittajilta noin miljoona euroa.
Muut rahoituskanavat mukaan luettuna se keräsi uutta rahoitusta yhteensä 2,7 miljoonaa euroa.
StepOne Tech kehittää, valmistaa ja kaupallistaa etanolikonversioteknologiaa, jolla ajoneuvo voidaan päivittää toimimaan bioetanolilla. Näin auton hiilijalanjälki pienenee.
Vuonna 2012 perustettu StepOne Tech on Pirkkalassa toimiva kasvuyhtiö, joka teki viime vuonna 1,8 miljoonan euron liikevaihdon ja 176 000 euron liiketuloksen.
Se kasvatti liikevaihtoaan edellisvuodesta yli 300 prosenttia.
Ehkä silloin kun lambda-anturi ei ole toiminnassa?Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?
Ruiskutuksen lisäys määrittyy polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan, jonka eFlexFuel -muutossarja tunnistaa polttoaineen polttoainelinjaan liitetyllä etanolianturilla reaaliajassa.
Tunnistaminen tapahtuu automaattisesti, eikä laitteeseen tarvitse tehdä mitään säätöjä. Toimintaperiaate on samankaltainen kuin tehdasvalmisteisissa flexfuel-autoissa.
Moottorin alkuperäiseen lambda-korjaukseen muutossarja ei vaikuta. (StepOne Tech Oy 2016).
Tuossahan tuota anturin merkitystä on eritelty.Suunnitelmissani on asentaa kahden litran zeteciin etanolimuutossarja. Mitä vaihtoehtoja on valmistajien puolesta? eFlexFuel, FuelFlexFinland ja Autoethanol ovat ainakin tässä ketjussa vastaan tulleita. Mitä oleellisia eroja noilla on, Autoethanolin sarjoissa ei ainakaan ole etanolianturia? Mikä liene FuelFlexFinlandin verkkokaupassa kun on ilmeisesti suljettu: "This online store is currently inactive."
Edit: Vai onko Autoethanolin sarjassa sittenkin anturi kun mainostetaan olevan myös "AUTO mode"?
E2: Jos oikein ymmärsin niin lambda-anturin lukemaa käyttää tuo auto mode. Ilmeisesti FuelFlexFinlandin v4.2-sarjoissa on sama homma? Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?
Luin tuon, mutta ei se oikeastaan kerro mitään. Lambda-anturi mittaa jäännöshappea, eikä se ole kiinnostunut, mikä etanolin osuus polttoaineessa on.Tuossahan tuota anturin merkitystä on eritelty.
Finjector
www.finjector.com
Ehkä silloin kun lambda-anturi ei ole toiminnassa?
Automaattinen kylmäkäynnistystoiminto
eFlexFuelissa on automaattinen kylmäkäynnistystoiminto, joka ottaa huomioon moottorin lämpötilan sekä käytetyn polttoaineen.
Käynnistysparametrit ovat määritetty tuhansien käynnistysten perusteella satoja eri automalleja hyödyntäen.
Eikö jäännöshapen määrä pitäisi olla likimain vakio polttoaineen etanolipitoisuudesta riippumatta. Etanoliprosentti taas vaikuttaa jäännöshapen määrään.Luin tuon, mutta ei se oikeastaan kerro mitään. Lambda-anturi mittaa jäännöshappea, eikä se ole kiinnostunut, mikä etanolin osuus polttoaineessa on.
Joten veikkasin:
Näin on, siinä on vaan tietyt rajat ennenkuin tulee vikakoodi.Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.
Näin olen ymmärtänyt...
Juuri näin se menee. Sitten kun ecu ei enää pysty sopeutumaan, avuksi tulee muutossarja. Muutossarja yksinkertaisimmillaan pidentää suuttimien aukioloaikaa noin kolmanneksella, jolloin polttoainetta saadaan sylinteriin kolmannes enemmän, eikä seos mene laihalle. Ecu pystyy taas tekemään hienosäädön lambda-arvon avulla.Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.
Näin olen ymmärtänyt...
Periaatteessa juurikin noin, mutta käytännössä asia ei ole noin mustavalkoinen.Etanolianturin ilo on se että ne kylmäkäynnistyksen rikastukset menee oikein. Anturin kanssa voi myös täysin tyhjään tankkiin laittaa aivan toista ainetta.
Lambda kun vaatii aina käyvän auton eli se auto pitää saada käyntiin ja sen pitää oppia pitkiin säätöarvoihin ennen kuin käynnistyksessä ja kiihdytykses tulee oikeat seokset. Tätähä se auton opettaminen etanolillekin on ollut. Jos menet etatolille oppineen auton ecun resetoimaan et tahdo saada sitä käyntiin millään jollet auta bensalla.
Pensaapa tehdään Suomessa. Jää aikamoinen kuljetusketju pois.etanolissa on myös se, että sitä voidaan tarvittaessa valmistaa paikallisesti. Tai lähes paikallisesti. Suomessa myytävä Re85 valmistetaan Ruotsissa, eli lähellä. Jää aikamoinen kuljetusketju pois.
Suomessa toimii tällä hetkellä neljä St1:n Etanolix®-laitosta sekä yksi kotitalouksien ja kauppojen biojätteistä etanolia valmistava Bionolix®-laitos. Vuonna 2016 Kajaaniin valmistuu ensimmäinen sahanpurua bioetanolin raaka-aineena hyödyntävä Cellunolix®-tuotantolaitosPensaapa tehdään Suomessa. Jää aikamoinen kuljetusketju pois.
Naantalin jalostamo – Wikipedia
fi.wikipedia.org
BioEnergo suunnittelee ruotsalaiseen teknologiaan pohjautuvaa biokonversiolaitosta Poriin. 150 miljoonan euron tehdas aloittaisi tuotantonsa 2023.
Laitoksen raaka-aineena olisi sahojen sivuvirtoina syntyvää puupurua ja kuoriketta.
Laitos tuottaisi päätuotteenaan bensiiniin sekoitettavaa bioetanolia noin 25 000 tonnia vuodessa. Sivutuotteena syntyisi biokaasua noin 15 000 autolle.
Mielenkiintoinen sivutuote laitoksella olisi ligniini, jota se tuottaisi kiinteässä muodossa peräti 78 000 tonnia vuodessa. Kansanomaisesti ligniini on liimaa, jota voitaisiin käyttää sidosaineena monissa erilaisissa ratkaisuissa.
BioEnergon visioissa ligniiniä voisi käyttää esimerkiksi sidosaineena tienpäällystyksessä.
– Bitumi ja ligniini ovat molekyylirakenteeltaan hyvin samanlaisia. Niitä yhdistämällä saadaan vihreää asfalttia.
Mikä sit lopulta oliskaan päätuote ja sivutuote. Öljystä pois vieviä molemmat, ja aluetta joka voi olla metsäteollisuuden yksi tulevaisuuden perushaara Suomessa.Ligniinin käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat, uskoo Stora Enso. Yhtiön mukaan ligniinillä voi korvata fossiilisia fenoleita, joita käytetään maalien ja liimojen valmistuksessa. Fenoliliimoja on yleisesti käytössä esimerkiksi vanereissa ja puulevyliimoissa.
Nussitaan nyt sen verran pilkkua että se öljy tuskin tulee suomesta.Pensaapa tehdään Suomessa. Jää aikamoinen kuljetusketju pois.
Naantalin jalostamo – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Eri valmistajalla on eri päin noi numerot.Käytättekö pykälää isompaa lämpönumeroa (viileämpää) sytytystulppaa RE85 kanssa?
Ajattelin seuraavaksi hankkia hienot iridiumit,
NGK BPR6EIX tai BPR7EIX,
tai Denso IW20TT ,sille ei isompaa lämpönumeroa ole, pitäisi tyytyä IW22 jossa ei ole Twin Tip
Jaa että sittenkin sama lämpöarvoiset kuin bensalla.Eri valmistajalla on eri päin noi numerot.
Käytän Boschin kaasulle olevia iridium tulppia 6 ja joskus 7 arvolla. Suositus bensalla on se Denson 20 ja NGK 6. Kärkiväli valmiiksi pienempi etanolia varten. Lämpöarvo taulukon mukaan käytännössä lähes sama kun Boschista kyse.
Muunnostalukoista löydät vaikka mitä malleja lisää joissa lähinnä eroa valmiin kärkivälin koossa. Etanolilla kärkiväliä voi olla hyvä vähän pienentää että saa isompivirtaisen rajumman kipinän. Se puolestaan lyhentää vähän tulppien ikää.
Voit vaihtaa. Mutta ei sanota onko se parempi vai samantekevääMitkä sytytystulpat etanolille?
Voit käyttää auton normaalia sytytystulppatyyppiä myös etanolilla. Jos
käytät pelkästään RE85/E85-polttoainetta, voit vaihtaa lämpöarvoltaan
asteen kylmemmät sytytystulpat.
Ei ole mitään syytä, jos ei tee muita muutoksia. Ei se etanolilla kuumempana käy.Käytättekö pykälää isompaa lämpönumeroa (viileämpää) sytytystulppaa RE85 kanssa?
Pikemminkin kylmempänä. Jo isommat ruiskutusmäärät jäähdyttää muun lisäksi.Ei ole mitään syytä, jos ei tee muita muutoksia. Ei se etanolilla kuumempana käy.
Tämä nousee aina välillä keskusteluissa esille. Ongelmaksi on veikattu E85 polttoaineen vaihtelevaa laatua ja joidenkin suutinmallien taipumusta tapahtuneelle.Purimpa konevikasen 9-3 tuossa, saabin 2.0t koneella. Silmään pisti yltäpäältä tervassa olevat suuttimet, jokaisen päässä mustaa mössöä aimo läjä. Liekö laihalle päässyt ja hajottanut koneen.
Tervautumisesta täällä kokemuksia?
En tiedä. Itse olen lasottanut 80tkm pelkällä viinalla omalla saapilla vailla ongelmaa, mutta kieltämättä alkaa kutkuttaa tilanteen tarkastaminen varanvuoksi.Eiks toi tervan muodostuminen suuttimiin ollut ennen E85:n alkuaikoina ongelma. Silloinhan kai varsinaisilla flexifuel- (tai ainakin biopower-)autoilla piti suosituksen mukaan ajaa joka neljäs tankillinen bensalla. Tuon jälkeen E85:n koostumukseen on tullut muutos ja suuttimet on pääosin pysynyt puhtaina.
Mulla 3-4k kierroksilla antaa nopsaan kaasua niin nykäsee kerran ennenkun veto alkaa. Normaaliajossa tai kaasupohjassa ei ikinä ongelmaa.Turhaan mitään avaa jos ei ihan mielenkiinnosta.
Vähän matkaa päästelee puhtaalla bensalla, jos asia askarruttaa.
Suunnilleen noin se menee. Jotkut suosittelee että nykyään olisi voitelun kannalta hyvä vaikka puoli tankkia bensaa puolen vuoden - vuoden välein. Tai vaihtoehtoisesta käyttää samalla syklillä red line si-alcoholia.Saab 9-5:llä ajeltu 10v ilman ongelmia. Välillä normaali bensiiniä. Etanoli pesee, bensa voitelee?
Ei, vaan suuttimien puhdistuksen vuoksi. Bensiini on paljon tehokkaampi liuotin kuin E85.Suunnilleen noin se menee. Jotkut suosittelee että nykyään olisi voitelun kannalta hyvä vaikka puoli tankkia bensaa puolen vuoden - vuoden välein.
Tai vaihtoehtoisesta käyttää samalla syklillä red line si-alcoholia.
Suomessa toimii tällä hetkellä neljä St1:n Etanolix®-laitosta sekä yksi kotitalouksien ja kauppojen biojätteistä etanolia valmistava Bionolix®-laitos. Vuonna 2016 Kajaaniin valmistuu ensimmäinen sahanpurua bioetanolin raaka-aineena hyödyntävä Cellunolix®-tuotantolaitos
Kyllä se etanoli ihan suomessa myös tehdään.
Jos on ajettu liian pitkillä öljynvaihtoväleillä tai huonolaatuisilla öljyillä, on moottoriin muodostunut karstaa.Ja miksi pyydetään etanolipäivityksen jälkeen puhdistamaan öljysihti öljypohjasta?